Tien jaar na de Delftse doop I Dr. Naudé ziet gevangenschap als getuigenis tegen onrecht r :a Vandaag Hervormden nieuwe twee-procentsoproep n Blijvende vraag naar bijbels Onze adressen: Geref. bond bezig met Samen op weg' vT v - - "4V VOORBIJGANGER»* vrijdag 29 oktober 1976 kerk Wanneer Je tien Jaar geleden ln een kerks gezelschap het woord „Delft" liet vallen, begreep ledereen terstond dat Je het niet wilde hebben over slaolie of de taptoe, maar over: de Delftse doop! Want dat was toen een begrip. Een opwindend begrip zelfs. We hebben de hervormingsdag voor de boeg en dan zijn we (als t goed ls) een beetje extra bezig met de verhouding Rome-Reformatie. Welnu, daarbij kan naar mijn smaak een kleine herdenking van de Delftse doop van dienst zijn. Wat er precies aan de hand was. leert ons heel bondig het begin van een commentaar van J. Noordmans ln de Leeuwarder Courant van 22 september 1966: „Een roomse paler heefl In Delft In de hervormde kerk een kind uil een gemengd huwelijk gedoopt, nadat de hervormde predikant de ouders de doopvragen had gesteld. Het moderamen van de hervormde synode vraagt zich prompt af. of hier niet gehandeld is In strijd met de hervormde kerkorde, die een r.k. priester niet toestaat ln een hervormde eredienst ambtelijke handelingen te verrichten. En de vereniging ,J*rotestants Nederland" komt traditiegetrouw met een fel protest: het aanzien van de kerk zou zijn geschaad, de kerkorde zou zijn overtreden en er zou verwarring zijn gezaaid ten aanrien van de doop. Noordmans dacht dat het onherroepelijk steeds meer tot dergelijke kerkelijke wetsovertredingen zou komen, naarmate de oecumenische beweging voortging. Hij was van mening dat dergelijke ..gewetensvolle wetsovertredingen" nodig waren, „wil het oecu-menens worden met de oecumene". „Voorzover bekend ls een dergelijke doopdlenst in Nederland nog niet eerder voorgekomen", riep De Volkskrant van 14 september uit. Het blad had ook een „Ten gelelde", waarvan lk hier het alleszins stichtelijke slot laat volgen: „Maar wie de doop in de Betlehemkapel wil afkeuren zal sterke argumenten moeten hebben. De dienstbaarheid van de Kerk aan haar gelovigen is immers het enige geldige paspoort voor wie de grenzen van de wet wil passeren. Want sterker dan de wet is de liefde." Jaja, zulke geluiden kom Je vandaag de dag niet gauw meer tegen ln De Volkskrant. Maar we gaan verder. De voorganger ln de bewuste doopdlenst was dr. W. H. Beekenkamp (nu emeritus te Amntwerpen) en de priester ln kwestie was pater Slmon Jelsma (Inmiddels verhuisd naar de NOS en, voorzover lk weet, zich niet meer overgevend aan sacramentele handelingen). Het door Jelsma gedoopte kind heet Marjolelntje van R. (volgens Trouw; Hervormd Nederland schreef: Marjolijntje met een lange IJ). Ze zal, hoop ik. een prettige herfstvakantie gehad hebben. Dominee Beekenkamp oordeelde dat hij met deze doopplechtigheid „een pastorale en diaconale handeling" had verricht (blijkens een mededeling ln Trouw), maar ln het hervormde Gereformeerd Weekblad van 24 september gaf ds. A. VroeglndeweiJ te kennen dat hij deze zaak een duidelijk teken vond van „de geestelijke en kerkelijke verwarring van onze dagen". En, ging hij verder, „het kerkvolk weet niet meer wat het aan zijn kerk en haar belijdenis heeft". De gereformeerde bonders waren niet de enigen, die bezwaar aantekenden tegen de Delftse doop. Hervormd Nederland van 21 september had op z'n minst zijn twijfels en het commentaar in dit blad, getiteld: „Waarom eigenlijk?", eindigde aldus: Wij begeren eenheid tussen de kerken. Wij zien uit naar eenheid van de kerken. Maar wij zien niet goed in. hoe deze handelwijze tot zulk een eenheid bijdraagt Daarom vragen wij nogmaals: waarom eigenlijk?" De opwinding over en rondom de Delftse doop was niet uit de lucht komen vallen. Twee Jaar tevoren had de stiekeme herdoop van prinses Irene plaats gevonden en sindsdien stond de doop ln het middelpunt van de discussie tussen Rome en de Reformatie. Dit leidde ertoe dat nog geen Jaar na „Delft", ln Juli 1967, hervormden en rooms-katholleken officieel eikaars doop(sbedlenlng) erkenden. In februari 1968 kwam een soortgelijke overeenkomst tussen de r.k. kerk en de gereformeerde kerken tot stand en in de krant zag Je foto's van kardinaal Alfrink, lachend gezeten naast respectievelijk de voorzitter van de hervormde synode en die van de gereformeerde synode. Intussen zijn we, eerlijk gezegd, nog niet zo bar veel opgeschoten in de verhouding Rome-Reformatie. Tenminste, officieel niet. Goed, we komen nog steeds gemakkelijker bij elkaar over de vloer, hier knijpt door A. J. Klei een bisschop een oogje toe en daar een kerkeraad, maar we hebben toch nog zeer onlangs iets gehad, dat misschien als „de Tubbergense communie" de (kleine) kerkgeschiedenis ln gaat. Maar zulke dingen zullen we houden, zolang Rome niet afstapt van haar excluscivistisch kerkbegrip. En Rome zal daar niet van afstappen, anders ls Rome Róme niet meer. Daarnaast ls er het feit (er ls al vaak op gewezen) dat de grenzen tussen het kerkvolk niet meer dezelfde zijn als die tussen de kerken, en dan loop Je tegen het verschijnsel aan dat uitgerekend die goed-orthodoxe protestanten, die het drukst in de weer zijn met de herdenking van de kerkhervorming, het meest gesteld zijn op de meest róómse bisschoppen van ons land. Maar om nog even op de Delftse doop terug te komen, en vooral op wat daarop ls gevolgd, namelijk de wederzijdse dooperkennlng: deze moeten we niet wegvlakken. Professor J. H. Gunning heeft in 1896, toen hij de encycliek van paus Leo XHI over de eenheid van de kerk besprak, opgemerkt, dat de doop die bij de gehele christenheld bestaat, „een aanvankelijke aanwijzing" ls van de ware eenheid der kerk. En als Gunning het had „Het is hem oecumenens! (Uit „Kerkconcert met kwinkslagwerk", tekst Okke Jager, tekening Kees van Lent). over de eenheid van de kerk, dacht hij beslist niet in de richting van een onzichtbare eenheid. We moeten dus, met de hervormingsdag in 't vooruitzicht, maar méér denken aan de positieve nasleep van „Delft" dan aan bedroefde commentaren op „Tubbergen". door Lambert Pringle Tekening van Arend van Dam uit een brochure van De Neder- landse Gideons. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Er zijn in de Nederlandse hotels, ziekenhuizen, gevangenissen en op de schepen nog steeds kansen te over om bijbels te plaatsen. Dit wordt gezegd in het Jaarverslag 1975 van de vereniging De Nederlandse Gideons. Dr. C. F. Beyers Naudé, die gisteren vrijwillig naar de gevangenis ging, omdat hij weigerde te getuigen tegenover de parlements-commissie Schlebusch, is begonnen met het uitzitten van een gevangenisstraf van één maand. Hij is de eerste persoon, die naar de gevangenis gaat wegens een weigering voor de omstreden parlementscommissie te getuigen. Eind 1975 had deze vereniging ln 2262 hotels, schepen, gevangenissen en ziekenhuizen in totaal 77.116 bij bels uitstaan. Meer dan de helft daarvan ls meertalig of Engels. Een funcUonaris van de Gideons heeft een volledige dagtaak aan het regel matig bezoeken van deze instel lingen Ten aanzien van de hotels bestaat het werk vooral ln de controle van de geplaatste bijbels, het vervangen van verdwenen of versleten exemplaren en het bezoeken van de nieuw bijgekomen hotels. Met de aanbieding van bijbels aan de zie kenhuizen zijn de Gideons enkele Jaren geleden begonnen. De plaat sing gaat daar wat minder vlug dan ln de hotels. Om van de ziekenhuizen toestemming te krijgen zijn vele ge sprekken nodig met het bestuur, de directie, het verplegend personeel en de ziekenhuis-predikant. Toch ls het resultaat, dat praktisch alle zieken huizen die bezocht zijn, meewerken. Het ideaal van de Gideons blijft: op elk nachtkastje ln elk hotel, zieken huis, gevangenis of schip een bijbel Het nieuws van de gevangenschap van dr. Naudé was gisteren voorpagi na-nieuws in de Zuldafrikaanse kranten. Naudé heeft lange tijd reke ning gehouden met de mogelijkheid dat hij zelf ook eens slachtoffer zou worden van één van de vele veilig heidswetten in Zuid-Afrika. De straf van één maand, waar dr. Naudé gisteren aan begonnen ls, werd hem op 16 november 1973 opge legd door een regionaal hof, nadat hij eerst door het hooggerechtshof was vrijgesproken van de beschuldi ging. onvoldoende getuigenis te heb ben gegeven voor de Schlebusch- commlssle. Volgens dr. Naudé ls zijn weigering de opgelegde boete van 50 rand te betalen, zijn enige mogelijkheid principieel te protesteren. „Aan de andere kant wil lk niet de indruk wekken dat lk mij wil onttrekken aan een gerechtelijke uitspraak en daarom meld lk mij aan voor de strafvoltrekking. Als ik de boete had betaald, zou dat opgevat worden als een schuldbekentenis." Onwettig Dr. Naudé baseerde zijn weigering te getuigen op het feit dat de Schle- busch-commissie bevooroordeeld is, dat de zittingen geheim zijn en om dat de commissie onwettig ls. De leden zijn door de regering aange wezen. De taak van de commissie was, een onderzoek in te stellen naar organi saties, zoals de nationale studenten- bond Nusas, het christelijk Instituut, het Zuidafrikaanse instituut voor rassenbetrekkingen en de beweging van christen studenten. De aanbeve lingen van een van de Schlebusch- rapporten leidden er toe dat acht leiders van de Nusas huisarrest opge legd kregen. Twee van hen zijn sindsdien uit Zuid-Afrika gevlucht. Dr. Naudé ls reeds lange tijd het doelwit van bittere aanvallen van de Zuldafrikaanse regering. Nog kortgeleden verweet de regering aan dr. Naudé en aan het door hem gelei de Christelijk Instituut, dat hun ac tie de ooreaak van het ontstaan van zwart bewustzijn en Black Power is. De regering beschuldigde Naudé en anderen er van mede ooreaak te zijn van de golf van onrust, die de laatste maanden over Zuid-Afrika spoelde. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ pubtlkatle wordt de naam van de'schrijver vermeld. VAN LEZERS Kamper studenten (slot) Op een bijbelconferentie bijeen, hebben we met bewogenheid de „cri de coeur" van de drie toekomstige dienaren van het Ooddelljk Woord beluisterd. Hun gewetensnood be grepen. Ik moest terug denken aan '33 toen Ikzelf als praeses van de Zaandamse kerkeraad voorstelde 20 ..wederdopers" te eens uren. Jaren later werd de censuur opgeheven, omdat we inzagen, dat we ten on rechte zeer besliste christenen had den gepijnigd. Wel beloofden ze hun standpunt niet te zullen „drijven Bijzondere ambtsbediening werd toen niet uitgesloten. Zou. als ln de kerk een tolerantie soms wordt aan geprezen die alleen maar levensge vaarlijk ls omdat de kerk helaas te weinig getulgkracht heeft, deze klei ne verdraagzaamheid tussen standpunten die zich belde op bij belse bodem bevinden, niet drin gend gewenst zijn? Van harte hoop lk. dat de geref. synode deze zaak liefst samen met andere kerken nog eens biddend beziet. Vooral omdat de kinderdoop niet zo erg gemakke lijk uit de Bijbel ls te bewijzen en de latere invoering onder leiding van de Heilige Geest beter zal moeten worden aangetoond. Nunspcet P. J. O. de Bruijnc v. d. m. Palestina-comité Het ls wel een boute uitspraak van het Palestina-comité om te beweren, dat dit comité een „groeiende mate amsteroam Postbus 859. Wibautstraat 131 Td 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westbiaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22. Oen Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 van instemming en begrip onder het Nederlandse volk" geniet Ik vraag me al waarop het dit baseert. Het ls heel goed van de Zionistenbond om het Palestlna-comlté in verband te brengen met terreur en wilde acties. Men kan ook actie voeren met woorden. Getuige hiervan la een stencil van het Palestina-comité dat lk kreeg op zaterdag 9 oktober 1976. Ik citeer: „het laat zich niet aanzien dat Israël en zijn Imperialistische bondgenoot de V8 hun walgelijke machtsspel en pogingen tot uitroei ing van hele volkeren zonder strijd zullen straken". Israël heeft niet zoveel mensen die kunnen uitroeien. In de Tweede we reldoorlog zijn namelijk zes miljoen Joden uitgeroeid. Zeist M. A. C. vnn Kooien Niekerk Industrie-eiland In uw krant van 23-10'76 betoogt u dat het industrie-eiland aantrekke lijk ls voor de industrie. De vraag voor mij is. stinken wij (de bevol king) er in en dan ln de dubbele zin van het woord? Gelden op 50 km. afstand van het vasteland niet meer onze pas verworven milieuregels? Is het toegestaan ln een brok natuur als de zee ls, de normen letterlijk en figuurlijk overboord te gooien, dit om onze zgn. welvaart te verhogen? Wat dacht u van het welzijn van de eventuele 27.000 werknemers: maat regelen voor geluidshinder zijn im mers niet nodig!!! Geeft het ons niet te denken dat we er werkelijk instin ken en dan onder het mom van werkgelegenheid? Laten we liever zorgen voor een nog leefbare aarde voor ons nageslacht. Dit kunnen we doen door mee te denken en wel doordacht te kiezen als dit van ons gevraagd wordt. Zwijndrecht Hetty Holtbeeke. Kamper studenten (9) Wanneer wij lezen van studenten, die tegen de kinderdoop zijn dacht ik dat wij ons niet moeten beroepen op belijdenisgeschriften of formulie ren. doch alleen moeten vragen „wat zegt de Bijbel" en dan lees ik ln Colossenzen 2 vrsll-12: „In Hemzijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden ls. besne den. ln de besnijdenis van Chris tus. daar gij met Hem begraven zljt In de doop". Ik meen dat over het tijdstip van de joodse besnijdenis geen verschil van mening bestaat Hiernaar wordt door Paulus recht streeks verwezen, doelende op de doop (de christelijke besnijdenis), wat m.l. voldoende is voor handha ving van de kinderdoop. Rotterdam W. F. Snijders Lijstaanvoerder (2) Om aan te geven, dat regeringssa menwerking tussen het CDA en de WD niet bij voorbaat uitgesloten dient te worden, citeert mr Van Agt mijns Inziens zeer ongelukkig CDA-vooreltter Steenkamp. die eens gezegd heeft, dat de WD „niet melaats" ls. Men kan hieruit conclu deren, dat als de WD wel „melaats" zou zijn, er geen sprake kan zijn van een coalitie. Hiermee suggereert hij. dat er anno 1976 met onze hoogstaande hygiënische ontwikke ling met melaatsen niet samen te werken zou zijn. Een slechte woordkeuze voor een lijsttrekker. Botterdam J. W. M. Kreuger. Fiets (2) Volgens O. Westra was het optreden van de studenten (tijdens het be zoek van de Zweedse koning) groots. .1 Volgens ons was het optreden kinderachtig, dom en van zeer veel luiheid getuigend! Amsterdam D. Sloh-Ebbers H. SLOB Van een onzer verslaggevers HUIZEN (NH) Evenals vorige Ja ren belegt het hoofdbestuur van de gereformeerde bond in november weer ambtsdragersvergaderingen in verschillende regio's. Het thema is ditmaal „interkerkelijke samenwer king" Gezien de ontwikkelingen ten aanzien van „Samen-op-weg" is dit thema wel erg actueel, zo meent het hoofdbestuur. Vrijdagavond 19 november worden vergaderingen gehouden in Delft, Maranathakerk, Veenendaal, ge bouw Eltheto, Woerden, gebouw De Meent en Zwolle, Jeruzalemkerk. Een week later, op 26 november, wordt er vergaderd in Dirksland, gebouw Onder de Wiek, Groningen, Martinikapel, Nieuw-Lekkerland, Rehoboth en Veen. hervormd centrum. Telkens zal een hoofdbe stuurslid van de gereformeerde bond het onderwerp inleiden. Het hoofdbestuur hoopt van deze vergaderingen „wederzijds contact en breed beraad over de vragen waarvoor we staan ln deze tijd". Vorig Jaar werden deze bijeen komsten bezocht door ruim veer tienhonderd hervormde ambtsdra gers. Besmet De regering heeft geruime tijd ver langd naar het moment waarop zij Naudé en het Christelijk Instituut het stilzwijgen kon opleggen. Vorig jaar verklaarde de regering na een onderzoek door de Schlebusch- commissie het instituut tot een be smette organisatie, waarmee de re gering het onmogelijk maakte voor het Christelijk Instituut nog langer geld uit het buitenland te ont vangen. Het ls nu te verwachten dat nog twee andere functionarissen van het Christelijk Instituut, die eveneens geweigerd hebben te getuigen, een proces zullen krijgen. Het zijn ds. Theo Kotze, de directeur van het instituut in Kaapstad en Peter Ran dall. de vroegere directeur van Spro- cas en lid van het Christelijk Insti tuut. Mevrouw Ilse Naudé zei gisteren, toen zij met haar man en een aantal vrienden bij het hooggerechtshof in Pretoria arriveerden, dat als christe nen in Zuid-Afrika niet bereid zou den zijn, voor hun beginselen te lij den. hun geloof niet zoveel voorstel de. Vrienden van dr. Naudé hadden Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Het moderamen van de hervormde synode heeft de plaatselijke gemeenten nog eens aangespoord, om elk jaar bij de opstelling van de begroting te spreken over de regeling twee procent van het kerkelijk inkomen te bestemmen voor ontwikke lingssamenwerking. Het is in overeenstemming met dit principe, dat de „twee-procent" ook in de synode zelf weer aan de orde komt. vermoedelijk ln de zitting van maart 1977. De plaatselijke gemeen ten worden uitgenodigd, hun erva ringen in deze discussie ln te dragem „Het verheugt ons," aldus het mode ramen ln een brief aan de kerkera den. kerkvoogden, diakenen en pre dikanten, „dat het aantal gemeenten in onze kerk, dat op een of andere manier meedoet aan de „twee pro cent", nog steeds groeit. Toch willen wij er ook aan herinneren, dat het niet gaat om een eens genomen be slissing. die automatisch blijft gei- Verwarring den voor de volgende jaren. In prin cipe dient de twee procent elk Jaar bij de bespreking van de begroting opnieuw ter discussie te worden ge steld." Moeder en kind in Vendaland, (kleuren)foto op het eerste blad van de christelijke gereformeerde zendingskalender 1977. Naast deze kalender (met traditiegetrouw de verjaardagen van alle zendingswerkers en hun kinderen) is er ook een handzame brochure verschenen, getiteld „Onze zending", dat in kort bestek veel Informatie geeft over de zending van de christelijke gerefor meerde kerken. Deze kerken werken onder de Toraja's van Midden-Celebes en onder de Venda's van Noord-Transvaal. De maandkalender is voor vier gulden en „Onze zending" tegen verzendkosten verkrijgbaar bij het Zendingshuis, Simon Stevinweg 144 in Hilversum. Het moderamen herinnert eraan, dat het bij dit gebaar niet allereerst om het geld gaat. „Het gaat om de bete kenis, die in al het kerkelijke werk en in alle aspecten van het gemeente zijn wordt gegeven aan de vragen van arm en rijk. machtig en machte loos." aangeboden, zijn boete te betalen. Naudé vroeg hun dit echter niet te doen. Hij gaf er de voorkeur aan zijn straf uit te zitten. Er is echter nog steeds een kans. dat iemand de boete betaalt, waarna de christelijke leider automatisch zou worden vrijgelaten. Een andere mo gelijkheid is dat de regering niet toestaat dat Naudé gevangen zit we gens zo'n klein vergrijp. Steeds sneller Het Christelijk Instituut veroordeel de gisteren de actie tegen dr. Naudé. In een verklaring zei het instituut dat men zich moet herinneren dat Naudè's houding hem werd ingege ven uit zorg wegens de afkalving van de rechtspraak in Zuid-Afrika. Het instituut zei dat het proces van aanvechtbare en onrechtvaardige vervolgingen steeds sneller gaat ver lopen. Op dit moment zitten de ge vangenissen vol met mensen wier enige misdaad is dat zij geprotes teerd hebben tegen ongerechtig heid. Volgens het instituut is de gevan genschap van dr. Naudé niets in vergelijking tot de eindeloze deten ties van zwarte Afrikanen, zonder dat tegen hen een proces wordt ge voerd. Hopelijk zal dit de mensen er aan herinneren dat er zonder ge rechtigheid geen vrede in Zuid- Afrika kan komen, aldus het insti tuut. De hele stal van het Christelijk In stituut heeft geweigerd voor de com missie te getuigen. De enige, die wegens deze weigering veroordeeld werd, is mevrouw Ilona Kleinschmidt, de vrouw van Horst Kleinschmidt, de vroegere assistent van dr. Naudé, die nu ln Nederland woont. Zij kwam niet toe aan het uitzitten van haar gevangenisstraf, doordat iemand die onbekend is ge bleven haar boete betaalde. Ds. Roelf Meyer en ds. Brian Brown, die ook weigerden te getuigen, werden vrijgesproken. Het is nu echter mo gelijk dat tegen hen een nieuw pro ces zal worden gevoerd. (De auteur van deze bijdrage, Lam bert Pringle, is redacteur van de Sun day Times in Johannesburg) T BELANGRIJKSTE In ons dorp is 't vandaag heel duii lijk zaterdag. Kinderen spelen straat en moeders harken het za voor 't huls ln diagonaalstrepen at want zo hoort het. Maar 't langrijkste van vandaag ligt op gebied van de intermenselijke coi munlcatie. Die wordt hier toch druk beoefend al zal het aantal vi zinnen dat over en weer afgegevi en beluisterd wordt niet zo erg gro zijn en bovendien door de jar heen vrij constant. Maar vandaag er iets gebeurd dat in dit patroi even aandacht verdient. De klei Sonja van Bert Castelijns van d huis dat ze laatst lichtblauw hebb geverfd stak ineens resoluut straat over, huppelde vervolge met kleine dribbelpasjes ln de ric ting van de kerk. Ik zag haar gat Ze had een papiertje als e boodschappenbriefje in de hai Toch ging ze niet naar de winkel v het dorp, we hebben er ln feite eigt lijk maar één, die andere is meerei bazaar. Ze liep langs de kerk bleef toen bij de brievenbus van pastoor staan. Ze kon kennelijk nl bij de gleuf, die bovenin en dan we onder een deksel zit. Ik zag hoe het toch probeerde en toen paktei wind haar briefje. Het woei in heg. Dat had ze niet gezien. Ze zoc op de grond en verbaasde zich ei ver waar haar briefje gebleven ki zijn. Vanzelfsprekend hielp ik ha even. Ik pakte het stuk papier uit takken. Het bleek een omslag va een of ander weekblad te zijn daarop stonden een paar van d kinderbrabbels die me er altijd doen denken dat zich dwars do onze grote mensenwereld een he andere wereld aftekent. Een wert die we nauwelijks begrijpen. Ik dl het briefje, uiteraard ongelezen de bus. Tachtig centimeter keek ze me dankbaar aan en ik ki haar nog net tegenhouden ande zou ze zo, vlak voor een auto, straat overgerend hebben. Ik dei nog steeds dat dit 't belangrijks van deze dag was. VS Dl Al Al V< Beroepingswerk Het moderamen zegt met nadruk, dat het ontwikkelingsfonds van de wereldraad van kerken (waar het geld van de „twee-procent" naar toe gaat) los staat van het speciale fonds ter bestrijding van het racisme. „In sommige gemeenten willen beide fondsen nog wel eens verward wor den. De kerkeraden doen er goed aan om deze twee zaken duidelijk te on derscheiden." Over het anti-raclsme- fonds zal het moderamen binnen kort een brief schrijven. NED. HERV. KERK Beroepen te Klooster-Ter Apel teng. werkz.) J. B. Duk te Hi zand. Beroepbaar: B. W. Dankers, Dorp straat 4, Doeveren; mej. T. de Ni Frans Halskade 18. Rijswijk (ZH); C. H. van Rijn van Alkemade, Eric laan 195, Den Haag; P. Schalk, Coif"" tine 25, Grokum. Afscheid op 31 oktober van Emme A. Faber wegens emeritaat; vi Puttershoek: C. v.d. Leeden wegei emeritaat. Intrede te Zoelen: C. L. de Roe kand. te Utrecht; te Brouwershave en Zonnemaire: J. A. J. Seelema kand. te Weesp. Emeritaat verleend aan: A. G. ders te Zuidwolde, directeur her stichting diakonaal maatschapp lijk werk in Drente. GEREF. KERKEN Afscheid van Gorinchem: L. H. Pi terse ber. te Bilthoven. Intrede te Raamsdonk: drs Doornbos kand. te Kampen; te El drs A. J. Boersma, kand. Amsterdam. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Ommen: A. den Bn der te 't Harde. BAPT. GEMEENTEN Afscheid van Sneek: J. van Dam,< in diezelfde dienst in verband it zijn benoeming tot alg. secr. vam Unie van Baptistengemeenten Nederland zal worden bevestigd tl predikant in bijz. dienst. Michael de Vries Met ingang van Juni 1977 zal Nederlandse lutheraan ds. Micba de Vries aftreden als directeur vi de afdeling radio van de wereldrat van kerken in Genève. De afdelii communicatie van de wereldrat zal verder de medewerking van Amerikaanse Frances Smith, Brit Stephen Whittle en van Brua Kroker moeten missen. Oei Donno De Italiaanse priester Olindo d Donno, die gekozen is tot par) mentslid voor de neofascistiscl partij, is door zijn bisschop i schorst. Volgens het kerkelijk ree! mag een priester zich niet zondi toestemming kandidaat stellen voi een politieke partij. Del Donno zd geen toestemming te hebben 9 vraagd, omdat hij ervan overfull was toch niet gekozen te worden. dit echter wel het geval is, weigö hij gehoor te geven aan de aandran van de kerk om zijn politieke zeb op te geven. Dr. G. D. J. Dingemans Aan dr. G. D. J. Dingemans, secreti ris van de hervormde raad voord kathechese, is de prijs van het Lep turn Stolpianum toegekend. Dit gaat is in 1753 door Jan Stolp inp steld en is tegenwoordig een vie: jaarlijkse bekroning van een we tenschappelijk werk, van belani voor de godsdiensteige en ethisch discussie. Dr. Dingemans krijgt i prijs voor de studie „Wetmatigheii en wonder", waarop hij in 1974 bi prof. dr. H. Berkhof promoveerde 'Wie vieux zeyt, Cectoelt*+ D U J AR DIN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2