Goede films komen er toch FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK Heldenkermis" trotseert de jaren Serail: fraai versierd spookhuis Cinemanifestatie Utrecht Prolongaties en reprises Omdat beleggen een kwestie van deskundigheid is Amsterdams Belegging Depot. Een vermogen aan know-how. Hoe bouw je 'n "Ieefmeubel-op-maat! Hoe weer je tocht en kou? Hoe lijm je hout 't best? Franse filmweek in Kriterion IIJDAG 29 OKTOBER 1976 FILM TROUW/KWARTET PS 13/RH 15 door W. Wieler-Berg Nederland kent drie festivals, waarvan er twee (Arnhem en Utrecht) om het jaar worden gehouden, zodat het totaal jaarlijks op twee komt. finnifred Wagner Als je ze wilt kenschetsen zonder het besmette woord „elitair" te bezigen, kun je misschien het beste een ver gelijking gebruiken die is ontleend aan de eet-cultuur. Arnhem, voor een -goed deel een trade-show van het bedrijf, serveert burgerpot op zijn zondags; in Utrecht, komt een wat pretentieuzer menu op tafel met een vleugje haute cuisine en Rotter dam biedt de meeste afwisseling door het alternatief verstrekken van macro-biotisch voedsel, dat soms knarst onder de tanden maar soms ook verrassend smakelijk is en een onmisbare aanvulling vormt. Nu is Utrecht aan de beurt. Aange zien het een goed Cannes-jaar was, is van die oogst rijkelijk geplukt en aangezien vrijwel alle Nederlandse bioscopen van enige omvang de laatste tijd zijn onderverdeeld in min of meer knusse filmzaaltjes die ook naar moeilijker kost vragen, is het grootste deel van de circa dertig films die in de Utrechtweek worden vertoond, door filmverhuurkantoren aangekocht. Vroeger of later (waarschijnlijk vroeger) zullen ze hun weg naar het gewone weekpro- gramma dus vinden en bij die gele genheid zullen we ze bespreken. Wij beperken ons nu tot een globaal overzicht. De films Je kunt het aanbod volgens allerlei maatstaven onderverdelen, het een voudigste is nog om het volgens lan den te doen. Dan blijkt om te begin nen dat een Nederlandse avondvul lende speelfilm ontbreekt. OfNu ja De vaderlandse regisseur René Daalder heeft in Californië met de eveneens Nederlandse cameraman Bert van Munster „Massacre at Central High" gemaakt. Die film, een teenager-melodrama waarin soms (te zwakjes) op de lachspieren wordt gewerkt, heeft niet veel ge kost, maar is dan ook hartverscheu rend slecht, een misser op alle fronten. De bekende Zweedse regisseur Bo Widerberg maakte „De man op het dak." Die titel zegt hoegenaamd niets, maar velen zal een licht op gaan als we verklappen welk boek als basis diende: „De verschrikkelij ke man uit SSffle" van Maj SJowall en Per Wahlöö. Een maatschappij kritische detective dus, dat weten we wel zeker, ook al hebben we de film niet gezien. Uit Japan komt „Corrida van de Liefde" van Nagisa Osjima, die in Cannes opzien baarde en door som mige critici als harde porno werd afgedaan, door vele anderen even wel als een meesterwerk werd ge prezen. Zwitserland en Canada Alain Tanner, wiens films „Le Sala- n )e vertoning van „La Kermes- ie Heroique" („Heldenkermis") van Jacques Feyder naar een scenario van Charles Spaak ging in het jaar van herkomst (1936) zowel met juichkreten als met boe-geroep gepaard. De film kreeg „Le grand Prix du I Cinema", de prijs voor de beste regie U de Biennale van Venetië plus Oscars, maar de fascisten, die Hteeds meer praats begonnen te krij- Hen, waren ontzettend boos, omdat Bn Feyder's film de Dietse eer zou rorden beklad. Vlaamse mannen uit e zeventiende eeuw werden er vol- ens hen immers in voorgesteld als affe dikbuiken en de vrouwen als lerloze sletten, die het met de ipaanse bezetter op een accoordje joolden. De ironie van de geschiede- üs wil, dat Juist zij die het hardste ichreeuwden (de Belgische „rexis- enleider" Leon D^grelle voorop) een paar Jaar later, toen hun land werd >ezet. de grootste collaborateurs te zijn. Kermis ,La Kermesse Heroïque" speelt in 1616 in het Vlaamse stadje Boom. Alle voorbereidselen voor een grotè kermis zijn daar getroffen als een Spaanse patrouille de komst aan kondigt van een Spaanse graaf, die van plan is met zijn escorte de nacht ln de stad door te brengen. Grote ontreddering is het gevolg, want de Spanjaarden zijn nu niet bepaald welkome gasten, zij plegen een boel ellende in hun zog mee te voeren. De opgeblazen burgemeester, die die zelfde dag zijn dochter heeft beloofd aan een onaantrekkelijke huwe lijkskandidaat, terwijl zij toch de schilder Breughel bemint, besluit zich letterlijk dood te houden en dat stelt zijn slimme vrouw in de gele genheid om èn de Spanjaarden een eerbiedig toontje lager te laten zin gen, èn het huwelijk van haar doch ter met haar geliefde voor elkaar te Intrigeren, èn er een jaar vrijstelling van belasting voor Boom uit te sle pen. Alsof dit alles niet genoeg is, beleven de burgers en burgeressen ook nog een allerplezierigst nachtje. Behalve de burgemeester natuurlijk, Een scène uit „Heldenkermis met rechts Franqoise Rosay die zich op zijn doodsbed ligt op te vreten. A Woman under the Influence. Interessan te film van John Cassavetes over een vrouw In moeilijkheden. De gehele week In Studio K, Amsterdam en Studio Hoogeveen. Die verlorene Ehre der Katharlna Blum. Film over zeer kwalijke methoden van de Duitse politie en sensatiepers van Volker Schlöndorff en Margarethe von Trotta naar het boek van Helnrlch Böll. De gehele week ln Calypsoclub Amsterdam. I'lnnoccntc. Laatste film van Luchino Vis conti. vol sombere grandezza. De gehele week in Tuschlnski 3. Amsterdam. 1900. Indrukwekkend epos van Bernardo Bertoluccl over Italiaanse landarbeiders dat een tijdvak bestrijkt van 45 Jaar. De gehele week ln Tuschlnski 1, Amsterdam; Studio, Enschede; Passage-Den Haag; Ca- rolus-Nijmegen; Corso-Rotterdam; Rembrand t-U trecht. Scènes uit een Huwelijk. Schokkende film van Bergman over de chaos achter de faca de van een ideaal huwelijk. De gehele week ln Ceintuur, Amsterdam. l'Age d'Or. Vroege, surrealistische film van grootmeester Luis Bunuel. De gehele Week ln_Filmhuls Delft. Effi Briest. Prachtige literatuurfilm van Ralner Werner Fassblnder, gebaseerd op het klassieke boek van Theodor Fontane. De gehele week in Clnetol 2, Amsterdam. Het Zout der Aarde. Zeer sociaal bewogen film van Herbert Biberman over een staking ln New Mexico. 29 en 31 oktober Filmhuis Arnhem. Brother can you spare a dime. Briljante collage van Philippe Mora over de Ameri kaanse depressiejaren ln film en werkelijk heid. 29 en 30 okt. De Wereld, Wagenlngen. Waarom die film zoveel opschudding heeft verwekt, valt nu moeilijk meer na te voelen. Het is een voortreffelij ke comedie zoals er nauwelijks nog worden gemaakt, vol esprit, ironie en dubbele bodems, met een intrige die sluit als een bus, talrijke geestige doorkijkjes, een indrukwekkende massa-regie en briljante acteurs, waarbij vooral Francoise Rosay als de gewiekste burgemeestersvrouw en Louis Jouvet als een op geld be luste monnik opvallen. Hij is aller minst gedateerd) en kennismaking of weerzien meer dan waard. Amsterdam-Saskia, 14 jr. (ADVERTENTIE) Daarom zit u goed als u participeert in het Amsterdams Belegging Depot. Het ABD beschikt immers over een inter nationaal gespreide aandelenportefeuille, die vakkundig wordt beheerd met vermogensgroei op middellange termijn als oogmerk. Plus een redelijk rendement natuurlijk. Participaties ABD zijn officieel ter beurze genoteerd, dus elke dag verhandel baar. Beslist de moeite waard om daar meer van te weten. En die informatie geven we graag. Bel of schrijf dus even naar ABD, Keizersgracht 573 - 575, Amsterdam. Telefoon (020) 29 29 76/29 24 88. Ik had mij een betere keuze kunnen denken. Utrecht heeft wel interes santer films op zijn programma staan: de diepte van De Gregorio is te oppervlakkig om er lang over te reflecteren en als kijkspel verveelt de film ook vrij gauw. Hij begint overigens best aardig. Een Engelse thrillerschrijver, op zoek naar een verblijf op het Franse plat teland, vindt een kast van een landhuis, hol en vervallen, waarin een zich vreemd gedragen blond meisje verblijft, gekleed in oude kant. Een schitterend onderwerp voor zijn nieuwe boek, vindt hij, maar als hij de volgende dag terug komt vindt hij niet een blond maar een zwart meisje plus een huis houdster. Wat is er daar aan de hand? De thrillerman denkt allerlei plots uit: de drie vrouwen (later keert de blonde terug) hebben het op zijn geld voorzien. Of ze willen hem seksueel uitbuiten. Hij kan er geen touw aan vastkno pen en wij ook niet; zijn boek schiet niet op, zodra hij iets heeft geschre ven verscheurt hij het weer. Wat moeten wij ervan denken? Zijn die drie vrouwen projecties van zijn dro men? En het huis ook? Nee, het huis blijkt echt te zijn: aan het eind blijft hij daar alleen over, nadat de huis houdster als laatste door de muur is verdwenen, afgesloten van het licht, een gevangene van de plaats waar zijn boek zich afspeelt. In die film zit van alles en nog wat: erotiek, sprookjesachtigheid, griezel- mandre", „Retour d'Afrique" en „Le milieu du Monde" ook in Nederland een publiek vonden, Is naar zijn ge boorteland, Zwitserland, terugge keerd en maakte daar „Jonas", op nieuw een sfeertekening van het le ven van goedwillende, politiek be wuste, enigszins van de norm afwij kende mensen. Canada, van oudsher leverancier van „kleine", maar soms fijne films, draagt „l'A- mour Blessé" van Jean-Plerre Lefè- bre aan, een bleke schets van een jonge vrouw die te gronde dreigt te gaan ln de ontmenselijkte Ameri- kaans-Canadese consumptie maatschappij en bovendien „l'Eau chaude l'eau frette", een nogal cy nische sfeertekening van regisseur André Forcier, die vorig Jaar in Arnhem vertegenwoordigd was met de niet onverdienstelijke „Bar Salon." Italië brengt Pasollnl's schrikwek kende, kille zwanenzang „Salö of de 120 dagen van Sodom", waarin de fantasieën van de markies de Sade worden overgebracht naar het fas cistische Noordltaliaanse republiek- je Saló ln 1944, terwijl de Italiaanse regisseuse Lina Wertmüller, die el ders reeds lang is ontdekt, via Utrecht eindelijk in Nederland doordringt met haar tragi-komedie „De verleiding van Mimi, de bankwerker." Uit Frankrijk komen, behalve „Se rail", drie films: „Lumière", het re giedebuut van actrice Jeanne Mo- reau waarin ze dicht bij huis blijft, want ze heeft actrices als haar ob jecten gekozen; „Monsieur Klein" een film uit de oorlog met Alain Delon in de hoofdrol als een niet- joodse antiquair die antiek van jo den opkoopt, op een joodse lijst, terecht komt en ten slotte het lot van de joden deelt (de film ls ge maakt door de Engelse regisseur Jo seph Losey, maar hij ging als Franse Inzending naar Cannes en wordt daarom tot de Fransen gerekend) en „La Cecilia", een sterk Italiaans ge tint speelfllmverslag over een com mune van Italiaanse anarchisten die zich aan het eind van de negentien de eeuw in Brazilië vestigden. Jean- Louis Comolli is de regisseur, Eduar- do de Gregorio (die „Serail" maakte) de scenarioschrijver. De Duitsers komen Utrecht machtig op. Daar is in de eerste plaats een nieuwe Fassblnder (dat die man over bovenmenselijke werkkracht beschikt is langzamer hand algemeen bekend), genaamd „Satansbraten." Het is een bizarre klucht, die ln Duitsland zelf niet veel goede woor den kreeg. „Die Marquise von O" daarentegen, gemaakt door de Fransman Eric Rohmer naar de no velle van Heinrich von Klelst (wede rom een buitenlander die onder vreemde vlag vaart) werd na de ver toning in Cannes alom geloofd als een fijnzinnige, nobele zedenko- medie. Van Werner Herzog, die met taal geduld een ereplaats onder de mo derne cineasten heeft veroverd, ls „Heiz aus Glas", een vreemde, lntl- gerende film waarin alle acteurs on der hypnose spelen. Schrab Shadld- Salese (in Iran geboren) maakte „Relfezelt" over een elfjarig jonge tje in de Berlijnse armoe-wijk Wed ding; Volker Schlondörff, (wiens „De verloren eer van Katharlna Blum" nog ln Nederland rouleert) komt met „Fangschuss" een film over de vrijkorpsen na de eerste wereldoorlog die aansluit bij zijn (onvergeten) debuut „De Jonge Tör- less" en tenslotte is de daar vijf uur durende documentaire „Winnifred Wagner,, waarin regisseur Hans- Jürgen Syberberg met list en beleid de 78^Jarige schoondochter van Ri chard Wagner, die lange tijd regeer de ln huize Wahnfried te Bayreyth, confidenties ontlokt over haar Woensdag is de Utrechtse filmmanifestatie die zich in de theaters Scala, Camera en Stu dio afspeelt, geopend met een speciaal voor dit festival ge maakt Polygoon Journaal dat een satirische terugblik bood op de voorafgaande vijf festivals. De hoofdmoot van deze avond werd gevormd door de film „Se rail" van de in Frankrijk wer kende Argentijse filmmaker Eduardo de Gregorio. Volgens Hans Saaltink, programmasa mensteller van de filmmanifes tatie zijn al 24 van de 27 in Utrecht te vertonen films voor distributie aangekocht; ze zul len binnenkort in de Neder landse bioscopen in roulatie gaan. Hierbij een overzicht van wat er allemaal vertoond gaat worden. vriendschap met Hitler en haar lief de voor het nationaal-socialisme. Het Amerikaanse aanbod ld even groot als het Duitse: zes films. Daar bij zijn er twee van Martin Scorsese (die dit Jaar met zijn „Taxl-driver" de grote Cannes-prljs won(: „Mean Streets", een portret van de Itali aanse wijk „Little Italy" ln New York waar hij opgroeide en „Boxcar Bertha", een gangster-tragedie uit de depressie-jaren ln de trant van „Bonny and Clyde" en „Bloody Mama". Aardige films zijn „Smlle" van Mi chael Ritchie (De regisseur van „The Candidate") waarin hij weer eens een typisch aspect van het Amerikaanse leven Ironisch belicht, ditmaal de uitverkiezing van de ide ale jongedame, en „Stay Hungry" van Bob Rafelson (regisseur van o.a. „Five easy pieces"), een sfeerteke ning van Amerika's diepe zuiden waar een Jongeman zijn Identiteit zoekt en vindt. In „The Shootlst" van Don Slegel knapt John Wayne als doodmoede en ongeneeslijk zieke gunfighter voor het laatst een karwei op en „Grey Gardens" van de gebroeders Maysles ls een curieuze documentai re over curieuze familieleden van Jackie Onassls: een oude moeder en haar niet meer Jonge dochter die ln een vuil, vervallen huls een droomle ven lelden. Van de korte(re) films moeten zeker worden genoemd „Antonla, portrait of a woman", een film over een tach tigjarige Amerikaanse dirigente van Nederlandse afkomst die niet vol doende emplooi ln haar vak kan vinden omdat ze een vrouw ls, en „Speelmeters" van de Nederlander Hans Hylkema, die reeds in deze Westduitse filmmakers rukken ln Een beeld uit „Satansbraten" krant ls besproken. (ADVERTENTIE) •yss/f."x -- mmmmmmmmmvmm, „Serail", het speelfilmdebuut van Eduardo de Gregorio (mede schrijver onder andere van Bertolucci's „De Strategie van de Spin" en Comolli's „La Cecilia" heeft woensdagavond als ope ningsfilm van de Cinemamanifestatie Utrecht gefungeerd. '0 j» .-/w/rs/r V Jt effecten, psychologische humbug, meestentijds net iets te veel of niet genoeg. Hij gaat als een nachtkaars uit, het gevoel achterlatend dat je naar een fraai versierde leegte hebt zitten kijken. Voor die versiering zor gen vooral drie vrouwen: Leslie Ca- ron, Bulle Ogier en Marie-France Pi- sier, die geheimzinnigheid uitstra len. Maar daarmee wordt, als puntje bij paaltje komt, weinig gedaan. Amstcrdam-Cinctol, 18 jr. Van woensdag 3 november tot en met woensdag 10 november zal in het Amsterdamse Kriterion een Franse filmweek worden gehouden onder auspiciën van Unifrance Film. De week wordt geopend met Jeanne Moreau's regie-debuut „Lumière". Verder staan op het programma „Mr. Klein", de Franse inzending op het festival van Cannes, gemaakt door de Engelse regisseur Joseph Losey; de politie-thriller Police Py thon 357 van Alain Corneau met Yves Montand en Simone Signoret in de hoofdrollen; „Un éléphant ?a trompe énormément" van Yves Ro bert; „La Locatalre", ook een Franse inzending naar Cannes, gemaakt door de van oorsprong Poolse regis seur Roman Polanski; „Le juge et l'assassin" van Bernard Tavenier en „l'Argent de poche" van Francois Truffaut.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 15