DE VRIJE GEMEENTE LOOFT PRIJZEN UIT i Bonhoeffer als dichter Vandaag Onze adressen: Weer bijbelwerk in Angola VOORBIJGANGERS Het geschreven woord zet zich voort. Veenman Tekst Schrijfautomaten. 1916 Baron Wo"S3n8 Wirtz-Hmdamith laat Frankrijk de ontdekking van de lucht- letter na. WOENSDAG 27 OKTOBER 1976 KERK TROUW/KWARTET 2 Het voormalige gebouw van de Vrije Gemeente aan de Weteringschans te Amsterdam. door A. J. Klei Wanneer Ik, beter dan leder ander, in een verhaal van omstreeks vijfdui zend woorden duidelijk kan maken, dat de Vrije Gemeente als ideaal klassiek is, „ook voor nu en voor de toekomst", win ik vijfduizend gulden. Doe ik het op één na 't beste, dan ligt er 2500 gulden voor me klaar. Maar Ik zal niet meedoen aan de prijsvraag die de Vrije Gemeente uitschrijft ter gele genheid van haar 't volgend Jaar te vieren eeuwfeest Ik haal nu wel een paar dingen uit de historie op en misschien hebben de deelnemers daar nog iets aan. Daargelaten of de Vrije Gemeente een klas siek ideaal ls. bekend is zij niet. Toen de Vrije Oemeente haar gebouw aan de Wete ringschans ln Amsterdam had moeten ver kopen en het aardige pand voortaan als helbeschllderd „Paradiso" door het leven ging. heb Ik, als me gevraagd werd naar de herkomst van dit gebouw, heel wat keren moeten uitleggen wat de Vrije Gemeente precies was. Nee, zei Ik dan telkens geduldig, het heeft niets te maken met vrijgemaakten en ook niet met vrije evangelischen. Weinig mensen, merk ik, weten dat negen Jaar vóórdat Abraham Kuyper in 1886 de hervormde kerk aan de rechterzijde verliet (de Doleantie), er een uittocht aan de linker kant plaats had gevonden Dit gebeurde onder leiding van twee Amsterdamse her vormde predikanten, de gebroeders Ph R. Hugenholtz. die ln 1857 naar de hoofdstad was gekomen, en P. H. Hugenholtz jr. die ln 1866 volgde. Pikante bijzonderheid is dat. toen Kuyper zich ln 1870 aan de Amster damse hervormde gemeente verbond, ds. P. H. Hugenholtz hem, volgens toerbeurt, moest bevestigen. Hugenholtz stond op Kuypers verzoek zijn plaats „van harte gaarne" af aan zijn collega Adama van Scheltema, de dichter van „Scheepke onder Jezus' hoede". De enige die aan beide uittre dingen plezier heeft beleefd, was de archi tect O. B. Salm. In 1880 leverde hij het door hem ontworpen gebouw aan de Wetering schans af aan de Jonge Vrije Oemeente en acht Jaar later was de door hem en zijn zoon A Salm gebouwde gereformeerde kerk aan de Keizersgracht voor de volgelingen van Kuyper gereed. Vergeeflijk Het onbekend-zijn mei de Vrije Oemeente lijkt me alleszins vergeeflijk. In zijn Handboek der kerkgeschiedenis wijdt de (vrijzinnige) kerkhistoricus J. Lindeboom maar één zin aan de oprichting van de Vrije Gemeente, „staande op anU-kerkelijken en algemeen-religieuzen grondslag". Hij voeg de er kortweg aan toe „ZIJ vond geen navol ging". En Inderdaad is ons land niet over stroomd met vrije gemeenten van alge meen-godsdienstige snit. Buiten Amster dam ls er alleen ln Doetlchem een Vrije Gemeente-kring. De reeds genoemde Hugenholtzen waren zoons van de orthodoxe Rotterdamse predi kant P. H. Hugenholtz sr. en zij stelden er als kind vermaak in. kerkje te spelen ln het catechisaUevertrek huns vaders (zo meldt P. H. Hugenholtz Jr. in zijn „Indrukken en herinneringen"). Belde broeders kwamen vanwege hun zeer openlijke vrijzinnigheid in het nieuws. Ds. P. H. Hugenholtz Jr. ontkende ln 1859 op de kansel van zijn eerste gemeente Hoenderloo, de lichamelij ke opstanding van Christus. Het gevolg was dat de jongens van het „Doorgangshuis" niet meer bij hem ter catechisatie mochten. Ds. Ph. R. Hugenholtz hield in 1864 in Amsterdam een paaspreek. waarin hij ver klaarde dat de opstanding van Christus geen historisch feit was en dat hij voor zijn godsdienstig leven aan een dergelijk feit ook geen behoefte had. Tegen de twee Hugen holtzen zijn meermalen klachten inge bracht, ook omdat zij niet doopten in maar tot de naam des Vaders enz. De kerkelijke besturen ondernamen echter geen stappen tegen hen. De oorzaak Toch kwam het zover dat de Hugenholtzen plus een aantal medestanders (onder wie de medicus) dr. W. M. Gunning, die dus andere wegen ging dan zijn broer, (de bekende theoloog J. H. Gunning Jr.). verklaarden dat zij zich niet langer ln de hervormde kerk konden thuis voelen. De oorzaak vormden de voorgeschreven belijdenisvragen. Het was voldoende, vonden zij. wanneer de lid maten een gezindheid uitten, maar er werd een belijdenis gevraagd en die was. zeiden ze, in strijd met het protestants karakter van de hervormde kerk. Ik laat nu het hele heen-en-weer met die belijdenisformule schieten en kom nu bij dé 21ste september 1877: de dag waarop de gebroeders Hugen holtz en een groep gemeenteleden vergader den om .zonder verwijl eene kerk te verla ten. waarin aan hunne godsdienstige denkwijze de vrije ontwikkeling werd ont zegd". Daar ligt het begin van de Vrije Gemeente. Op hervormingsavond 1877 sprak ds. P. H. Hugenholtz jr.. die de eerste voorganger van de Vrije Gemeente zou worden, in de Nieuwe Kerk op de Dam en hij vertelde de gemeente dat hij tegen 1 februari 1878 zijn predikantschap in de hervormde kerk zou neerleggen uit protest tegen „elke voorge schreven dogmatische belijdenis". Zijn broer liet op 27 januari 1878. ook op de befaamde kansel van de Nieuwe Kerk. soortgelijke klanken horen. Typerend De mensen van de Vrije Gemeente beschou wen het christendom ook niet als exclusief en wie wel eens in de grote zaal van het gebouw aan de Weteringschans ls geweest, weet dat daar ook afbeeldingen van andere godsdienststichters te zien waren. Typerend is een uitlating van ds P. H. Hu genholtz jr. uit 1879. Voor de moderne theo logen had de Leidse hoogleraar C. P. Tiele de stelling verdedigd dat „het christendom meer dan eenige andere godsdienst be antwoord aan de behoeften van het menschenhart en daarom de bestemming ln zich draagt om de godsdienst der mensch- heid te worden". Hier bracht Hugenholtz tegen in: „Is het denkbaar, dat één godsdienst aan de zoo verschillende behoef ten van alle volken der wereld zou kunnen voldoen en hebben wij tegenwoordig recht om te zeggen: die ééne wereldgodsdienst zal de onze zijn?" Streven Omdat dit (nog) geen jubileumartikel is. laat ik nu nog alleen het slot volgen van het telexbericht dat we over de prijsvraag in huis kregen: Het streven van de gemeente was een „vorm van gemeenteleven, die geheel beantwoordt aan de eisen van de tijd en dus met het supranaturalistische karakter der oude kerkgenootschappen ten enen male heeft gebroken". De gemeente heeft steeds een plaats willen zijn „waar mensen kunnen samenkomen, die in vrijheid willen denken over ethische en religieuze, maar ook over culturele vraagstukken, in vrijzinnige open heid, zonder vooroordeel, taboe of dogma". Zij die mee willen doen aan de prijsvraag, wordt gevraagd te schrijven naar de admini stratie van de Vrije Gemeente, Johannes Vermeerstraat 19. Amsterdam-1007, onder vermelding van het blad of de krant waarin zij deze oproep hebben gelezen. ZIJ krijgen dan nadere gegevens thuisgestuurd. Laatstè mededeling: Amnesty International valt sowieso onder de bekroonden, want voor deze organisatie stelde de Vrije Ge meente als „derde prijs" een bedrag van 7500 gulden ter beschikking; ten bate van het werk voor de geestelijke vrijheid in de wereld. UIT VAN LEZERS Kamper studenten (5) Drie Kamper studenten zijn tegen de kinderdoop. Men moet inderdaad tot deze conclusie komen uit simpe le lezing van diverse teksten ln de Handelingen der Apostelen. Men kan slechts gedoopt worden nadat men berouw heeft getoond. Alleen zij die zowel het ware Evangelie ge loven als ln Jezus Christus als Hei land kunnen gedoopt worden. Kin deren hebben die rijpheid niet be reikt dat zij de zelfdiscipline hebben zich waarlijk te bekeren en te geloven. Toen sommige Samaritanen zich na de prediking van Phillppus bekeer den. lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen Slechts vol wassenen waren rijp genoeg om ge doopt te worden. (Hand. 8 vers 12). De volgorde die Jezus aangaf was: a. predik het Evangelie; b. doop men sen die geloven en zich bekeerd heb ben; c. leer hun de geboden. (Matth. 28:19-20). Kerkelijke belijdenisgeschriften kunnen wel gereformeerd zijn maar behoeven daarom nog niet Schrif tuurlijk te zijn! Manster AMSTERDAM: Postbus 859! Wibautstraat 131 Te!. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Korte, duidelijk geschreven, liefst san één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. der pielt Je dikwijls voor Je kinderen bij God. Je houdt Hem aan Zijn Woord aan de bij de doop beloof de werking van de Heilige Geest. Niet het water wast of reinigt. Ook niet bij de volwassendoop. Het wijst naar de afwassing van onze zonden door het vergoten bloed van Jezus Christus. Het is teken voor aardse ogen. Ikzelf moet dagelijks gerei nigd worden door het waterbad met het woord (Efeze 5:27). Voor een christenmoeder betekent de kinder doop bijzonder veel. ZIJ haalt die beloften uit dezelfde bijbel. Zulk een vertrouwen heb lk door Christus op God. Ik ben de moeder van drie gedoopte kinderen. We verwachten ons vierde kindje. We hadden het dooplied al uitgezocht: „Ziel gij zijt geboren tot. zingen voor de Heer uw God." Het werd een ongedoopt le venloos geboren kindje Wat een rijkdom, dat het lied zó vervuld werd: dat het kind meteen al zingt voor de „Heer zijn God". Ps. 105 8 „Hij gedenkt voor eeuwig aan zijn verbond". Want dat ls Je rijke troost. Garijp P. de Vries-Greeve E. P. Rondeboom Kamper studenten (6) Drie Kamper studenten doen van zich spreken. Zij en met hen vele anderen kunnen zich niet meer achter de kinderdoop plaatsen. Het „verbond" moet wel weinig leven ln onze christelijke gemeenten als deze opvatting zelfs ln de theologische opleiding gaat spelen. Wat is daar van de oorzaak? Als Je als chris tenvrouw eigendom van Chris tus) een kind draagt, leven voelt, breng Je dit leven al voor de geboor te ln Je gebed tot Je Heiland We tend. dat dit kindje al bij de geboor te door de zonde het sterven in zich draagt. Hoe geweldig ls dan het uur van de doop! De doop. waarin Je kind teken en zegel ontvangt van wat Christus voor hem/haar gedaan heeft De beloften, die dit kind toe- 1 worden. Studenten, als moe- Kamper studenten (7) Moet er nog meer verontrusting en afbraak komen en moet de synode nog meer toegeven aan gedachten- gangen en ideeën, die rechtstreeks ingaan tegen de belijdenis? Als men het niet eens is met de kinderdoop, welnu, laat men dan toetreden tot kerken (of secten) die de volwassen- doop propageren en zaai geen on rust. Heren studenten, mag ik u ver zoeken met de Kerk te bidden voor de eenheid en meewerken aan de bevordering daarvan en leest u nog eens het doopformulier op blz. 21 v. h. katern; wordt u dan niet met mij gegrepen door de grote genade, die God ons betoont, dat Hij reeds tij dens de eerste dagen van ons leven ons wilde opnemen ln Zijn verbond, vastgelegd in onze doop en die ons hele leven van kracht blijft? Ook voor uü Putten G. H. Hoogenkamp Kamper studenten (8) Volwassen doop ls een daad van gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord. Het symbool van een begra fenis van de zonden die Jezus aan het kruis voor ons gedragen heeft. Waarom is dan een predikant die gehoorzaam is aan Gods Woord niet geschikt voor zijn ambt? Hilversum M. de Graaf de Mik Objectiviteit Shell-directeur Wagner zegt recht te hebben op naastenliefde. Plaatst hij zich niet met zijn „objectiviteit" buiten de actie-radius van de naas tenliefde? Wil hij met „objectiviteit" iets anders dan meer winst voor Shell? Waaruit blijkt dat de Shell- objectiviteit zich alles gelegen laat liggen aan de onderliggende, ver trapte en arme naaste? Solidariteit met de onrechten kan toch niet te gelijk vriendschap met de verdruk kers Inhouden! Den Haag Jacques Zwaan AMSTERDAM In Angola kun nen weer bijbels worden verspreid. Het bijbelhuis, dat tijdens de burge roorlog werd gesloten, heeft vorige week zijn deuren heropend. Er was nog een kleine voorraad bijbels en nieuwe testamenten aanwezig. De eerste bestellingen zijn reeds aan de kerken geleverd. Om de voorraad aan te vullen zijn vanuit Europa zestigduizend bijbels en twintigduizend nieuwe testamen ten verzonden. De regering van An gola heeft toestemming voor de in voer gegeven. De komende maanden zullen geheel nieuwe bijbels moeten worden ge- drukt. De Portugese regering stond alleen tweetalige uitgaven toe met Portugees op de ene en een stamtaal op de andere pagina. Er komen nu uitgaven zonder Portugees. Eén van de eerste volledige bijbels, die gedrukt wordt, verschijnt in het Mbunda, een taal die gesproken wordt door 1,7 miljoen Angolezen in het noordwesten. Een revisie van de in 1963 verschenen vertaling was reeds een Jaar geleden gereed, maar het zetten en drukken was opge schort in verband met de politieke omstandigheden. Een geheel nieuw begin zal moeten worden gemaakt met de vertaling van het nieuwe testament in het Chimbunda, dat door anderhalf mil joen Angolezen gesproken wordt ln het zuidwesten van het land. De vertaling was ruim een jaar geleden gereed gekomen, maar het ma nuscript ls tijdens de gevechten in vlammen opgegaan. door dr C. Rijnsdorp De letterkundige en criticus Dirk Cos- ter heeft eens tegenwoordig zeggen ze: ooit) de geboren dichter omschreven als iemand die zijn leven toespitst op het maken van gedichten. Zo iemand ik denk b.v. aan Rllke en bij ons aan A. Roland Holst schrijft ook wel proza, dikwijls van hoge kwaliteit, maar het blijft proza van een dichter. Omgekeerd zijn er gelegenheidsdichters, van wie de hoofdbezigheid elders ligt. Zijn dit hoogontwikkelde mensen, die veel dichtwerk, om met Albert VerweiJ te spreken, „met oor deel genoten" hebben, dan ls hun poëzie alUJd nog wel leesbaar en belangrijk als ui tin- O-als-zodanig, maar slechts zelden lukt het hun een volstrekt gaaf en 'onvervangbaar' vers te schreljven. Zo zijn ln het dichtwerk van Nietzsche naar mijn smaak alleen maar de begin- en slotstrofen „Die Kr&hen schrein" en „Ja! Ich welss woher Ich stamme" hele maal geslaagd (en onvergetelijk). Ook de theoloog Dietrich Bonhoeffer. muzi kaal begaafd en literair belezen, heeft gedich ten geschreven en wel ln de gevangenis, tenslotte met de dood voor ogen. De theoloog literator Johann Christoph Hampe heeft ze uitgegeven en elk vers van een uitvoerig com mentaar voorzien. Hij maakt de omstandig heden duidelijk waaronder de verzen tot stand gekomen zijn en plaatst deze indruk wekkende uitingen ln het geheel van Bon- hoeffers gedachten- en gevoelswereld. Oelukklg behoudt hij een kritisch ook voor de Dietrich Bonhoejjer literaire kwaliteit, die hij ongelijk noemt. Hij signaleert invloeden van figuren als Hólderlin ei. Stifter en aarzelt niet bepaalde verzen als niet-geslaagd aan te duiden. Zo moet het ook. De vraag naar de literaire kwaliteit mag niet worden vervalst door bewondering voor de persoon van de dichter. Deze vraag is hier immers secundair. Kende men van Bonhoef fer niets anders *an deze verzen, dan zouden ze in een bundei verzetspoëzie een goede plaats innemen, naar niemand zou daaruit de hele Bonhoeffer kunnen reconstrueren, be halve enkele intimi. Bil een geboren dichter evenwel ls het andersom. Deze is juist èn specifiek èn helemaal uitzijn verzen kenbaar, omdat hij. om met Slauerhoff te spreken, in zijn gedichten 'woont'. Nu evenwel Bonhoef fer als theoloog zijn tijd vooruit blijkt te zijn geweest en hij hoog genoteerd staat mede door zijn martelaarschap en nu hij rijkelijk geciteerd wordt, ook door mensen die niet in zijn schaduw kunnen staan en in wier mond hij een modieuze smaak krijgt, kan de waar dering voor zijn dichtwerk sterk worden mee- gekleurd door de bewondering voor deze unie ke persoonlijkheid en geloofsgetuige. De oorspronkelijke bundel verscheen dit jaar te München onder de titel Von guten M&ch- ten. naar aanleiding van het laatste gedicht, geschreven december 1944. De uitgeverij Ten Have, Baam, brengt het werk op de markt in de Nederlandse vertaling van Lleke Frese onder de titel Tot de lacht voorbij ts (84 blz., 9.75). Uit vertaalde gedichten, hoe zorgvul dig ook overgezet, laat de literaire waarde zich niet bepalen, maar ik geloof dat men op het oordeel van Hampe veilig mag afgaan. Dit vooral omdat hij de waarde van het dichtwerk als menselijk en christelijk docu ment èn de waarde als poëzie zo goed uit elkaar weet te houden En zo is het aangrij pende lectuur. De verzen zijn te lang om in een krant te citeren en uiteraard zou men daarbij het zo nodige commentaar missen. Reden te meer om het boekje aan te schaffen; dan heeft men ze allemaal, zij het dan niet in het Duits. Vandaag is het zover. Vanavond zullen overal in ons land de bureaux geopend zijn waar mensen de enve loppen met verzoeken om steun aan de vluchtelingen kunnen afhalen om die vervolgens ergens te bezor gen. Een eenvoudig werkje dat op vrijdag gevolgd wordt door het op halen en weer terugbrengen. Een kleinigheid voor een volk dat 's a- vonds aan de buis hangt. Met dit voordeel dat je er nu iets aan kunt doen. Ook al is het op zichzelf nog erg gering, evenals het geld afstaan voor dit doel, het is ook weer niet niets, als we er met z'n allen even tegenaan gaan. Het lijkt daarom wat zwaar om er de bijbel bij te halen. Toch staat de vluchteling in de bijbel. Veel vreemdelingen moe ten als vluchtelingen gezien worden. De God van Israël wilde dat ze niet in de kou gelaten werden. Hij herin nerde er de mensen van dit volk aan dat ze zelf eens vreemdelingen in Egypte geweest waren. Ook vluchte lingen van huis uit, nl. voor de hon ger in het land van de aartsvaders. En nog zien de ouderen de vluchte lingen uit de oorlog voor zich. Een lange grauwe stoet met sjouwende mensen, voorzien van koffers en vo gelkooien. „Bidt dat uw vlucht niet plaats vindt in de winter of op de sabbat" zegt Jezus als Hij 't heeft over de grote verdrukking. Bij dat laatste tekent prof. Ridderbos in de Korte Verklaring aan: „op dien dag (de sabbat) zou hun vlucht onge meen verzwaard worden, daar iede re vluchteling op den sabbat in het Joodsche land terstond in het oog liep en ook bij niemand op eenige hulp zou kunnen rekenen". Soms lijkt onze welvaartswereld één grote sabbat (soms ook helemaal niet), maar hopelijk dan niet hierin dat van die vluchtelingen „niemand op eenige hulp zou kunnen rekenen". Integendeel zij rekenen op ons. Maar laat ik erover ophouden. Alles wat ik meer schrijf zou de vanzelf sprekendheid van deze zaak maar verzwakken. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Stellendam A. den Har- togh te Woudenberg; te Haaften en te Wilsum L. C Talsma, kand te Den Haag: te Strijen P. J. Bos te Ridderkerk; te Meeuwen C. G. Ge luk. kand. te Ede; te Nijkerk J. Vos te Putten, te Zoetermeer J. C. Schuurman te Putten. Aangenomen: naar Markelo H. L. Boonstra'te Hillegom. Bedankt voor Stadskanaal H. F. Venema te Hardegarijp; voor Maar tensdijk (buitengew. wijkg. in wor ding) D. Plantinga. leraar godsdienst aan het Marnixcollege in Ede. GEREF. KERKEN Beroepen: te Ede G. Bakker te Gla- nerbrug. GEREF. KERKEN (VR1JGEM.) Beroepen: te Soest-Baarn en te Bei- len-Hooghalen J. Borgdorff, kand. te Zwijndrecht. Aangenomen: naar Spakenburg- Zuid P. F. Laméris te Blija-Holwerd. die bedankte voor Rouveen en Zutphen. GEREF. KERKEN (VRUGEM. B.V.) Beroepen: te Haarlemmermeer- Oostzijde J. Scheltens te Zalk en Veecaten. Ds. G. Colenbrander Op 66-jarige leeftijd is te Doe- tinchem overleden de hervormde emeritus-predikant G Colenbran der. Na zijn hulppredikerschap te Vlissingen diende hij de hervormde gemeenten te Nijehaske. te Veen- dam (rechtzinnige evangelisatie), te Zandeweer-Eppenhuizen. te Vlagtwedde. te Waarde en te La thum. In 1970 ging hij om ge zondheidsredenen met vervroegd emeritaat. David du Plessis David J du Plessis, over heel de wereld bekend als „Mister Pentecos tal". omdat hij onvermoeibaar bezig is vanuit de pinksterbeweging brug gen te slaan naar de historische ker ken (wat hem in eigen kring niet door ieder in dank afgenomen wordt), heeft in Amerika opzien ge baard met de uitspraak, dat hij het rooms-katholleke dogma van de pauselijke onfeilbaarheid als waar heid aanvaardt. Du Plessis zei: „God eert nog steeds de paus als het hoofd van de kerk. Pauselijke onfeil baarheid ls exact wat God gebruikte om vernieuwing te brengen ln de r.k. kerk en deze vernieuwing brengt nu de hele christelijke wereld in beroe ring. Als de paus niet onfeilbaar was. zou de curie het plan van paus Joannes XXIII om een concilie te houden beslist hebben tegenge houden" Ds. Adr. Pop Op 57-jarige leeftijd is onverwacht overleden ds Adr Pop. leraar godsdienstonderwijs ..n het Johan nes-college te Den Helder Voordat hij in 1968 fulltime-leraar werd. was hij achtereenvolgens predikant van de hervormde gemeenten van Ac- quoij, Zoelen. Boxmeer en Schore. ADVERTENTtF 1QTC Juffrouw Pronk van Kouwenberg Post- orders BV ontdekt het gemak van de Veenman Tekst Schnjfautomaat. Voor meer informatie over al onze schrijfautomaten: even bellen naar Veenman Tekst, tel. 010 -13 49 80. VLUCHTELINGEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2