Diakenen luisteren naar
Shell-directeur
One Way Day' bracht 15.000
jongeren in Utrecht bijeen
Vandaag
De ene macht is
de andere niet
„Geloof geen parel
in een doosje"
Uit de kerkbladen
Weense wals voor twee heren
Hervormde synode
praat over het
ambt
Onze adressen:
Laos sluit plaatsen
van eredienst
Een keurige,
strikt
zakelijke
advertentie
VOORBIJGANG»
MAANDAG 25 OKTOBER 1976
KERK
TROUW-KWARTE
door Aldert Schipper
NIJKERK Voor de hervormde dlalconale vergadering die zaterdag werd gehouden waren de
scriba van de hervormde synode, dr A. H. van den Heuvel en mr O. A. Wagner, de president-
directeur van de Koninklijke/Shell, respectievelijk van vakantie en uit het buitenland naar
Nij kerk gekomen. Daar voerden zij een samenspraak, die deed denken aan twee heren die een
sierlijke Weense wals uitvoerden zonder elkaar er Wezenlijk bij te willen aanraken.
Het ging over de vraag hoever de
kerk mag gaan in haar bemoeienis
met de samenleving. Dat de kerk
zich in haar spreken en handelen
concreet moet Inlaten met de prak
tijk van het dagelijks leven ook
van het bedrijfsleven is langza
merhand algemeen aanvaard. De
discussies van de laatste tijd, vooral
tussen het bedrijfsleven en de kerk,
gaan echter over de manier waarop
de kerk zich met de werkelijkheid
moet inlaten. God heeft de hele
schepping in aanzijn geroepen en de
kerk is dus vanuit de Schrift geroe
pen het evangelische woord zonder
beperking te spreken. Over dit be
ginsel waren de twee sprekers het
dan ook wel eens. De Shell-directeur
zei echter dat hij bezorgd is dat de
hervormde kerk haar gezag kan
kwijtraken, als zij onvoldoende ob
jectief zou spreken. Wat die objecti
viteit Inhoudt bleek aan het einde
van het gesprek. Wagner riep om
nuchterheid en maakte bezwaar te
gen emoties bij kerkelijke uitspra
ken over de maatschappelijke wer
kelijkheid. Hij vindt dat er allerlei
para-kerkeUJke organisaties zijn, die
zeggen namens de kerk te spreken
en daarmee het kerkeUJk spreken
onoverzichtelijk maken.
Ingewikkeld
Ieder mens draagt verantwoordeUJk-
held in de eerste plaats voor wat er in
zijn eigen kring gebeurt. Daarnaast
vinden er allerlei dingen daarbuiten
plaats. Je kan zeggen dat gaat mij
niet aan, maar Je kunt ook denken
dat Je precies weet hoe anderen hun
problemen moeten aanpakken.
Belde posities zUn fout, zei mr Wag
ner. Maar de problemen zijn vaak
Ingewikkeld en je moet oppassen dat
informatie die Je krijgt niet mislei
dend werkt. Daarom is nuchterheid
geboden.
De kerk moet bovendien verdraag
zaam handelen. De kerk of bepaalde
kerkelijke groepjes mogen niet on
verdraagzaam handelen ter bevor
dering van wat zU Juist achten ten
koste van anderen. De heer Wagner
dacht daarbij vooral aan „verdraag
zaamheid tegenover hen die tot han
delen zijn geroepen en zich niet tot
praten kunnen beperken."
Dr. Van den Heuvel zei op zUn beurt
dat de kerk een vraag om hulp van
de kant van groepen die in de maat
schappij onderliggen niet naast zich
neer kan leggen. Het antwoord aan
deze groepen kan alleen samen met
hen worden uitgewerkt. De kerk
moet daarbij gebruik maken van de
deskundigheid die er onder haar le
den bestaat en zU moet niet verge
ten dat er onder haar leden velen
zijn, die zelf werken in bedrijven
waarmee een discussie over het
ethisch handelen wordt gevoerd.
Nut
Hoewel dr. Van den Heuvel tijdens
de discussie met de diaken eenmaal
ook nog de kwestie noemde van de
vakbondsrechten voor Shell-
werkers in Zuld-Afrika, ging nie
mand op deze of andere concrete
zaken in. Het gesprek bleef gaan
over principes. Dr. Van den Heuvel
zei dat nuchterheid voor zUn besef
begint met het luisteren naar de
klacht van de onderliggende partij
in de wereld. Mr. Wagner zei echter
dat hU zich by zijn werk in de olie
laat lelden door het maatschappe
lijk nut van zijn onderneming en hij
zei dat hU zich bij beslissingen zo
weinig mogeüjk door emoties laat
leiden, ook al weet hij heel goed dat
emoties een rol spelen.
Dr Van den Heuvel zei dat tot de
kerkelijke taken ook hoort de
opdracht, die zij met het bedrijfsle
ven gemeen heeft, de kwaliteit van
de samenleving te verbeteren. „Het
Ujkt wel alsof kerk en samenleving
tegenover elkaar staan, maar dat is
een vergroving van de werkeüjke
situatie." Hij zei dat de kerk er on
voldoende in geslaagd is, duidelijk
te maken dat zU namens de onder
liggende groepen posities Inneemt,
Van een medewerker
UTRECHT De macht die de mans gegeven is, bezit hij niet om
te heersen over de mens maar met de mens. Macht over mensen
is macht tot onheil". Aldus dr Ernst Stern zaterdag op de
jaarlijkse werkdag van Kerk en Vrede in Utrecht.
Dr A. van den Heuvel.
omdat dat voortkomt uit het geloof.
„Dat is geen hobby-isme. Er is een
schuldbelijdenis van de kerk nodig,
maar we moeten tevens vaststellen
dat het zakenleven niet bereid ls
geconfronteerd te worden met de
gevolgen van de ethiek. We moeten
naar een situatie toe dat kerk en
zakenleven samen zoeken naar hun
verantwoordell J kheld."
Niet concreet
Onder de diakenen die zich in de
discussie mengden waren er enke
len, die duidelijk steun gaven aan
het standpunt van mr Wagner. J. R.
de Boer, voorzitter van de diakonie
in Zeeland zei bijvoorbeeld dat hij
het onzin vindt dat de kerk zich zou
bemoeien met concrete kwesties, zo
als de plaats waar een dUk komt te
liggen of waar een kerncentrale
moet komen. Een andere diaken, uit
Oostzaan, meende echter in het plei
dooi van mr Wagner voor objectivi
teit en verdraagzaamheid iets te ho
ren van „laat ons maar begaan, zo
als wij het doen is het goed". De
Shell-man zei daarop dat ook de
topleiding van grote bedrijven recht
heeft op naastenliefde en „objectivi
teit, die maakt dat je naar iedereen
luistert is ook een vorm van naas
tenliefde".
Dr Stern maakte een scherp onder
scheid tussen negatieve en positieve
macht. De negatieve macht heeft ten
doel mensen te onderdrukken, gaat
samen met een concentratie van
machtsmiddelen. De positieve
macht ls de macht die gedeeld wordt
met anderen. Tegenover de gangba
re gedachten over macht verwees dr
Stern als theoloog en bUbellezer
naar de Messiaanse macht,1 die niet
wil heersen maar inspireert tot na
volging.
De andere spreker op deze dag drs
Herman de Lange constateerde een
herleving van de koude-
oorlogsmentallteit gedurende de
laatste anderhalfjaar. Srpekens over
militaire macht wees lüj erop dat in
het militarisme militaire macht
wordt gezien als doel inzlchzlef. Er is
dan geen sprake meer van een ratio
nele belangenafweging en een afwe
gen van de verhouding doel en mid
delen.
Van een medewerker
UTRECHT Drukker dan ooit tevoren was de zaterdag voor de vijfde keer in de Utrechtse
Jaarbeurs gehouden zgn. One Way Day, georganiseerd door evangelist Ben Hoekendijk. Onder het
motto „terug naar de bijbel" hielden 15.000 jongeren zich bezig met o.a. bijbelstudie, praten over
hun geloof, zingen, bidden en luisteren naar wat er van het grote podium af werd gepresenteerd.
Tot dat laatste behoorde dan o m. de
zang van het 600 stemmen tellende
One Way Day-koor. dat met or
kestbegeleiding speciaal voor deze
manifestatie gecomponeerde liede
ren ten gehore bracht.
Centraal stond de gedachte dat „te
rugkeer tot God het land voor verde
re ontwrichüng kan bewaren". Let
terlijk werd dat ook gezegd in het
telegram dat Ben Hoekendijk 's mid
dags namens de aanwezigen naar het
koninklijk paar stuurde. „Wij bidden
voor u", stond er ook in het telegram.
Naar de leden van de Tweede Kamer
telegrafeerde Hoekendijk: „15.000
Jongeren op de One Way Day in
Utrecht demonstreren voor het be
houd van het christelijke karakter
van ons land. WIJ verzoeken u die
voorstellen te steunen die blijk ge
ven van geestelijke weerbaarheid en
die gegrond zijn op een bUbelse mo
raal. We hebben samen gebeden dat
ons land weer een christelijke naUe
wordt.".
Gebed
Overal in de Jullanahal zaten 's mid
dags Jongeren twee aan twee (óf in
iets grotere groepjes) te bidden,
meestal op de grond, want stoelen
waren er te weinig. Gebedsonderwer-
pen: het koningshuls, de regering en
volksvertegenwoordiging, de kerken,
zending en evangelisatie, de abortus
wetgeving („alsnog kan de wetswijzi
ging inzake abortus ongedaan wor
den gemaakt; door ons gebed kan
deze bloedschuld van ons volk wor
den afgewenteld", riep Ben Hoeken
dijk uit).
Voorafgaande aan het gebed deden
de bezoekers een bijbelstudie, aan
de hand van een vragenlijst en
tekstverwijzigingen in het program
maboekje. over het thema „werke
lijk vrij zijn".
Getuigenissen
Talrijke Jongeren getuigden op het
podium van hun geloof. De voormali-
E Engelse popzanger Len Magee
voorbeeld, die enkele liederen
zong. Na een veelbewogen leven in
de internationale drugsscène kwam
hU enkele Jaren geleden tot geloof.
Een ex-hoofdrolspeler uit de Neder
landse bezetting van de musical
„Halr" vertelde een dergelUk verhaal
over zichzelf.
Ben Hoekendijk stelde 's morgens
de oudtestamentische figuren
Esther en Daniël ten voorbeeld voor
de Jongeren van deze UJd. ZU namen
strategische posities in. „De toe
komst van het Nederlandse volk
rust mede op jouw schouders", hield
HoekendUk zijn gehoor voor. „Naast
het vernietigingsplan van de hel is
er een reddingsplan van God. Ons
land hoeft niet verder weg te zinken
in de economische crisis, de chaos
en de Immoraliteit. God heeft een
vernieuwingsplan voor de kerk. een
verlossingsplan voor jou en een vre
desplan voor de wereld."
midden van een ten onder gaande
wereld."
De spreker riep dt jongeren op een
biddende minderheid te zUn, die
naar zijn mening een omwenteling
in het land teweeg zou kunnen bren
gen. De One Way Day beschouwde
hij als een teken van geestelijke
revolutie, van opwekking onder de
Nederlandse Jeugd. In de loop van
de dag meldden zich meer dan 1000
personen in de „nazorgruimte" om
te kennen te geven dat zij tot geloof
wilden komen of om over geestelijke
noden te praten en te bidden. De
collecte-opbrengst werd door hem
een „financieel wonder" genoemd.
Behalve de kosten van de manifes
tatie 90.000 kwam er nog
bijna ƒ30.000 binnen voor enkele
zendingsprojecten: een computer
voor Wycllffe Bijbelvertalers en een
compleet kerkje op het eiland St.
Martinique. Hoekendijk: „Er is een
jeugd die opstaat, opdat ons land
wordt gereinigd."
DEN HAAG De hervormde syno
de, die op 15, 16 en 17 november op
„Hydepark" te Driebergen verga
dert, zal maandag 16 november zich
bezighouden met het Jaarverslag
van de raad voor de zending over
1975 en dat van de Gereformeerde
zendingsbond in de hervormde kerk
over 1974. Voor de tweede dag staat
een discussie over een aantal rap
porten over het ambt op de agenda.
Ter tafel liggen dan het Nederlandse
rapport „I^tercammirr'e en ambt",
dat kortge --den ook o de gerefor
meerde synode ter di rissie is ge
weest en een rapport van de we
reldraad van kerken.
Dinsdagmiddag zal men zich zetten
aan een bespreking van de algeme
ne vergadering van de wereldraad
van kerken, die eind 1975 te Nairobi
werd gehouden. Materiaal voor dit
gesprek zijn een verslag van dr A.H.
van den Heuvel en de aanbevelin
gen, die op deze vergadering aan de
leden-kerken werden gericht.
Tenslotte zullen de besluiten en
aanbevelingen van de gezamenlijke
vergadering van de hervormde en
gereformeerde synodes, welke 17 en
18 september te Utrecht plaatsvond
aan de orde komen.
Machteloos
In acht groepen discussieerden de
ruim Z120 deelnemers aan de
werkdag over de problemen rondom
macht en geweld. AanvankeUjk leek
een gevoel van machteloosheid te
overheersen. Wat kunne n mensen
doen tegen macht door geweld? Veel
verwachting bleek men te hebben
van de kerken als plaatsen waar dit
gevoel van machteloosheid kan wor
den doorbroken. Nu nog vaak gevan
gen in een traditioneel machtsden
ken. zijn er tekenen dat de kerken
weer oefenplaatsen kunnen worden
uit de Messiaanse hoop de positieve
macht in prakrijk wordt gebracht
Van een onzer verslaggevers
ERMELO Geloofszekerheid kan er alleen maar zijn, wanneer
je je leven voortdurend laat corrigeren door Gods Geest en door
Gods WoOjfd. Dit zei dr. J. S. Hielema, hoofd afdeling religieuze
programma's van de NCRV, zaterdag op de ontmoetingsdag van
de geretourneerde mannenbond.
het feit, dat men geen oog heeft voor
de strijd tussen het volk van Chris
tus en satan en zijn demonen. „Heb
ben we misschien te veel veronder
steld, dat we wedergeboren waren?
Satan begeert ons te ziften als de
tarwe. Als kinderen Gods zUn we
soldaten, die steeds de wapenrusting
nodig hebben."
Dr. Hielema spoorde de gereformeer
de mannen aan om te leven uit de
kracht van Gods Woord, om dan te
ervaren, dat in Christus het leven
altijd de moeite waard is. „Hoe meer
we omgaan met het Woord, hoe meer
we ons bewust worden van onze taak
en roeping in onze tijd. Want werke
lijke bevrijding van het leven is er
alleen in de weg van het Woord en de
komst van Christus' koninkrijk".
an geloofszekerheid ls
defdttrtuig :g, dat de bijbel Gods
Wjord is. dat licht geeft in de dool
hof van deze wereld, aldus dr. Hlele-'
ma. De bedoeling van bijbelstudie is
dan ook, om de persoonlijke relatie
met God uit te werken midden in
deze wereld. Daar zUn velen van ons
verschrikkelijk in tekortgeschoten,
zo zei dr. Hielema. „We hebben ons
geloof als een kostbare parel in een
doos bewaard om er af en toe eens
naar te kijken. Maar de dingen wil
len juist de bUbel uit, de wereld en
het leven in."
Geloven we wel echt in de kracht
van Gods Woord om het leven radi
caal te veranderen? vroeg hij. Een
andere reden van de geloofsonzeker-
heid van velen in deze tijd zag hU in
Angst
HIJ drong er bU de aanwezigen op
aan alleen te durven staan, net als
Esther. „Pas op voor de pressie van
de groep, die je bijvoorbeeld
kunstmatig tegen Je ouders opzet.
Pas op voor een sfeer die Je aftrekt
van de bijbel. Laat je omgeving we
ten dat Je christen bent. Jouw
opdracht is niet te veroordelen,
maar te vergeven. Je omgeving
moet niet jou, maar JU moet Je om
geving beïnvloeden."
Hoekendijk signaleerde een overal
heersende angst voor de toekomst.
Hij stond stil bij energiecrisis, revo
luties, atoomgevaar en werkloos
heid. „Onze opdracht wordt: geluk
kig te leven in de schaduw van de
wereldcrisis. Een lichtplekje zijn te
AMSTERDAM:
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948,
Westblaak 9, Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
BANGKOK In Laos worden in
april 1977 alle plaatsen van ere
dienst gesloten. Alleen in de hoofd
stad Vientiane zullen drie boeddhis
tische pagodes en een rooms-
katholleke kerk geopend blijven.
Dit heeft een naar Thailand uitge
weken Laotiaanse functionaris be
kendgemaakt. De beslissing om alle
plaatsen van eredienst te sluiten is
vervat in een officieel document, dat
afgelopen augustus is verzonden
naar alle heropvoedlngscentra in
Laos.
Volgens de functionaris, die ano
niem wilde blijven, worden de pre
ken op het ogenblik vooraf gecensu
reerd door volkscommissarissen. Ze
moeten beginnen met lofzangen op
de partijleiders en eindigen met de
veroordeling van imperialisten en
reactionairen.
Een dertigtal Delftenaren in publie
ke functies, onder wie een flink aan
tal predikanten en priesters, boden
onlangs een advertentie aan bij drie
in Delft veel gelezen bladen. Daarin
verklaarden zU in te stemmen met
de Amro-boycot, die onder andere
vanuit de wereldraad van kerken
wordt ondersteund. „Een keurige,
strikt zakelijke advertentie, waar
geen onvertogen woord in staat,"
schrijft ds. Rochus Zuurmond in
Hervormd Delft, maar toch werd de
advertentie geweigerd, terwijl de an
ti-boycot advertentie van Amro wèl
in alle grote bladen kwam te staan.
Ds. Zuurmond vervolgt:
Wat betekent vrijheid van menings
uiting, als door middel van econo
mische machtsuitoefening een wer
kelijk kritisch geluid niet kan wor
den gehoord? Ik moraliseer niet. Ik
begrijp heel best dat die kranten in
een onaangename dwangpositie zit
ten. Ik ben eerlijk gezegd ook hele
maal niet verbaasd en echt niet zo
naïef om te menen dat het met de
vrije meningsuiting in ons zoge
naamde „vrije westen" niet zeer snel
ls afgelopen wanneeer er kritiek
wordt geleverd die hout snijdt. Ik
heb genoeg uit de Bijbel geleerd om
te weten dat het praten over „vrij
heid" zonder te praten over de
macht gevaarlUke mythologie ople
vert. Daarom ls mijn reaktle op
voorvallen als bovenvermeld dan
ook een politieke aktie. Ik consta
teer dat het huidige bankwezen in
Nederland een Bedreiging is voor
Vrijheid en Demokratie. ik zet mij
daarom in voor een politiek die de
banken uit de hand van particulie
ren en onder democratische contro
le brengt. Maar ik weet dat velen dit
niet met mij eens zUn. „Socialisme",
met dergelijke politieke vragen als
kerk niet bezighouden.
b. Waarom stelt u eigenlijk een
vraag als u het antwoord al schijnt
te weten? Zo begint men geen
dialoog!
c. De toon waarop u uw vragen stelt
ontneemt ons alle lust om te
antwoorden.
d. Op zulke domme vragen kunnen
wij geen antwoord geven.
e. Dominee, u moet eindelijk eens
ophouden met van die insinuerende
stukjes te schrijven. Hebt u met
al die nood in de wereld niets
beters te doen?
f. U wilt eigenlijk helemaal geen ge
sprek, u probeert alleen maar de
gemeente te indoctrineren.
g. U doet niets anders dan met zul
ke vragen de Russen in de kaart
spelen!
h. Geen antwoord.
Dat vrees ik. Maar ik hoop toch echt
op een serieus gesprek. Al heel lang.
te houden. Geen verwU'ten aan ons
adres, of: „Laat ze maar gaan als ze
zich niet meer bij ons thuis voelen".
Wel veel begrip. In het vragen van
deze kerkeraden werd geproefd de
bittere teleurstelling van velen in
onze kerken: een schreien om Moe
der, door wie ze zich in de steek
gelaten voelen. Ik wil u wel zeggen,
dat alles wat daar gezegd is en de
toon waarop het gezegd werd, diepe
indruk op mij gemaakt heeft. Ik heb
deze middag ervaren als één van de
hoogtepunten in de vergaderingen-
cyclus van onze synode. Ik zal dit
niet licht vergeten.
Proefpreek
Nieuwe Kerk te Delft
hoor ik al roepen, en niet helemaal
ten onrechte. Nu richt ik mij niettot
degenen die bij beide voorvallen
applaudiseren. Die zijn er ook. he
laas. Maar ik richt mij tot degenen
die zulke voorvallen als boven be
schreven oprecht betreuren, maar
toch mijn politieke keuze afwijzen.
En ik vraag hen: wat doet u? Wat
onderneemt u, concreet, om te voor
komen dat „Vrijheid van meningsui
ting" een loze kreet wordt die de
feitelijke onderdrukking verhult?
Als u de houding van de Delftse
Courant betreurt, wat mogen we
dan van u verwachten om te voorko
men dat dit volgend jaar wéér ge
beurt? Uw treurnis kan toch geen
alibi zijn om niets te doen? Maar
wét dan? Ik heb mijn kaarten op
tafel gelegd, mag ik nu ook de uwe
zien? Moet ik zeggen wat ik vrees?
Ik vrees een beetje wijzer gewor
den door ervaring dat ik de vol
gende antwoorden zal krijgen op
mUn vraag:
A. Wij kunnen ons eigenlijk, helaas.
Hoogtepunt
Zeldzame woorden van lof voor de
gereformeerde synode in het blad
van de verontrusten Waarheid en
Eenheid, als ds E.J. Oomkes uit de
synode rapporteert over de bespre
king van wat we nu maar even noe
men de nood der verontrusten:
Zeker, er zUn al heel wat gaten in het
vroeger zo oersolied lijkend opge
trokken gebouw van onze kerken
gevallen. Nu ging het er om: zal dit
afbraakproces verder doorgaan en
zelfs gereglementeerd worden, al
dan niet. De afwezigheid van niet-
synode-, gemeenteleden betreur ik
vooral hierom, omdat men dan had
kunnen zien en meemaken hoe se
rieus en bewogen de synbode van
mag ik het zo noemen al houd ik niet
van deze onderscheiding „links"
tot „rechts" hiermee bezig is. Het
was hoorbaar en voelbaar hoe ieder
begaan is met hen, die lijden aan
onze kerk. In de woorden van allen,
die aan de discussie deelnamen (niet
minder dan 16 personen) was de
liefde en de wil te proeven om hen,
elkaar te verstaan, te helpen en vast
Ir J. van der Graaf in De Waar
heidsvriend over een typisch her
vormd gebruik, dat nu is afgeschaft:
Vele malen stonden er berichten in
ons blad van kandidaten tot de Hei
lige Dienst, die onder voorzitting
van prof. X en in aanwezigheid van
twee paranymphen op die en die
datum hun proefpreek zouden hou
den in één van de kerken van de
universiteitsstad, soms ook in de
gemeente van hun inwoning. Thans
is de proefpreek afgeschaft. We be
treuren dat om drie redenen. In de
eerste plaats is het opnieuw een
bewijs ervan hoe allerlei stijlvolle
normen, ook in het universitaire le
ven, wegvallen. In een tijd, waarin
toch al zo weinig stijl en goede vorm
ls, achten we het een verarming dat
ook dit stukje universitaire traditie
verleden tijd is. In de tweede plaats
was het toch voor een gemeente
altijd wel het moment om mee te
leven met de kandidaat uit „onze"
gemeente, wanneer deze zijn officië
le universitaire preek hield. Jammer
dat deze gelegenheid thans de ge
meente ontnomen is. In de derde
plaats en dat is misschien wel het
belangrijkste was de proefpreek
één van de weinige gelegenheden
zo niet de enige gelegenheid —waar
een stukje verbinding tussen univer
siteit en gemeente naar voren
kwam. De afstand is toch al zo
groot. Jammer dat het laatste restje
contact ook teloor ging.
haat
Het programma tegen het militaris
me, dat door de wereldraad van ker
ken is aangekondigd beschouwde
men als zo'n teken. Wel moet binnen
de kerken gestreefd worden naar
kléine kerngemeenschappen waar
het individu meer tot zUn recht kan
komen. De kerken moeten zelf voor
gaan in spreiding van macht Veel
nadruk werd gelegd op opvoeding en
onderwUs. Ook werd gevraagd om de
mogeUjheden van weigering van de
fensiebelasting verder te onderzoe
ken en deel te nemen aan een fonds
voor de vrede afkomstig uit een we
reldbelasting.
Aan Kerk en Vrede werd een soort
verlanglijst aangeboden. Men vroeg
ondermeer: I. een verdere theolo
gische studie over macht. Hoe kun
nen theologie en geloof bevrijdend
en ontmaskerend bezig zijn ten op
zicht van militaire machtsvorming.
n. De opzet en bundeling van vor
mingsprojecten. De problematiek
van de macht moet dichter bij de
mensen gebracht worden. III: Inter
nationalisering van de pacifistische
beweging, door uitwisseling, projec
ten, jeugdkampen, contacten met in
ternationale vakbeweging en derge
lijke. Samengevat kan deze werkdag
worden met een stelling van dr Stern
die vraagt om verdere praktische
uitwerking: .Macht zonder geweld is
onder mensen de enig mogelijke
amcht, niet alleen op de duur maar
ook reeds nu".
Materiaal van deze werkdag zal Kerk
en Vrede in de vorm van een aparte
publicatie uitgeven.
Haat haalt cn
't gemier weer op; ftn
maar liefde dekt toe iag
wat verkeerd was.
Op de lippen van de man
inzicht r?
bevindt zich wijsheid; ,n>
maar op de rug van het onverst^r
hoort de stok. ok
(Spreuken 10, 12, 13) brl
Die brieven geeft ik nooit uit IT
den! Het waren de brieven van if
zoon. Brieven vol verwijten, vol 1P
ke dingen. De kloof was wel )»c
diep. Haar ogen waren bijna onticl1
ken van haat. Alles haalde ze
op. Hoe meer ze er van vertelde f:
feller ze werd. Tenslotte werd ze f
Ik durfde haar nauweUjks meer
te zien. Ik hoorde een zacht s:
Ik pleitte ervoor de brieven we|
doen. Al bU m'n eerste wo
trokken haar handen zich opn
om het bundeltje samen. Dat j
niet. Deze brieven wegdoen? 1
zou ze dan zijn? De haat was 1
huls geworden, haar hol. Haat h
altijd alles weer op, weet niet 10(
vergeten, laat staan van vergew
Haat is tomeloze onzekerheid
angst. Waar bhjf ik als ik niet r
haat? De liefde lijkt zo oeverloos!'
onherbergzaam, als het gaan op f'
meer. Houdt het wel Wilde Hij i'
dat laten zien toen Hij over
water op ons toekwam? Dat de U
de, de alles bedekkende liefde
begaanbare weg is?
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen Te Puttershoek (toez.)E
Kaai te Nieuwveen; te Doeverf
(jeugdwerk classis Heusen): W. Df(
kers, kand. aldaar, die dit berc|
heeft aangenomen.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor De Lier: H. Lijeseri
Rotterdam-Pendrecht.
Prof. dr. J. Reiling
Met een oratie, getiteld „Verbo^j
oud en nieuw", aanvaardt dr J.
ling vanmiddag zijn ambt van r
zonder hoogleraar in de faculteit
godgeleerdheid aan de rijksunivelW
telt te Utrecht. Prof. Relling gtde
geschiedenis en leerstellingen %n
het baptisme doceren. Hij is c
eerste op deze leerstoel, benoe
vanwege de unie van baptisten02
meenten. Ie
W
Groen van Prinsterer,|e
De hervormde hulpprediker R. i1!(
der Koolj te Gauw bij Sneek hei™
een filmstrook samengesteld otdt
Groen van Prinsterer. De strook n
125 beelden en een bUbehorend g,
schrift is bedoeld voor scholen,
eniglngen en gemeente-avom
„Het gaat hier niet in de eer
plaats om een rijke brok kerk-
vaderlandse geschiedenis weer
geven, alswel om ook in de zevetjm
ger jaren te doen, wat de hand vii 0|
om te doen; de eens getrokken
nen mogen niet afgebroken w
den," aldus de samensteller, die o
zelf bereid is, de strook op geme
te-avonden toe te lichten.
Bönhóeffer
Dr. H. D. van Hoogstraten, dr.
van Roon, prof. dr. G. Th. Rothuiz
en prof. dr. J. Sperna Weiland h<
ben het initiatief genomen tot
richting van een Bonhoefl
werkgezelschap in Nederland,
een afdeling moet worden van
internationale Bonhoeffer-comi
Als het aantal aanmeldingen (bij
Van Hoogstraten, Warmonden*
38. Oegstgeest) groot genoeg is,
uiterlijk in januari een opri<
tingsvergadering gehouden word
Doel: de systematische bestuderi
van het werk van de in 1945
gevangenschap overleden Duit
theoloog en het onderzoek naar
actuele betekenis van zUn werk.
Evangelist van 105
Het baptistenweekblad De Christ
maakt melding van een 105-jar
baptistenevangelist in Amerika,
nog steeds actief is. Wie de mei
werking van James Feil Aker
voor een evangelisatiecampagi
moet drie jaar van tevoren besp
ken. Aker werkt mee aan drie ca
pagnes van een week per maand
daarna één week te rusten. In IS
heeft hij zelfs nog een campagne
Japan op zijn programma. De t
jaarde evangelist kan bogen op
dienstjaren als voorganger en eva
gelist.
Indiase dienst in
blank kerkgebouw
PORT ELISABETH Voor t
eerst in de geschiedenis is in
(blanke) Nederduits gereformeer
kerk in Kensington bij Port Elis
beth in Zuld-Afrika een niet-blan
dienst gehouden. Dit gebeurde
gelegenheid van de installatie v
ds. J. Naidoo als predikant van i
Indian Reformed Church, een gei
formeerde kerk waarvan alle
mensen van Indiase afkomst
zijn.
0|