L Zending en evangelisatie accentueren hun eenheid Intercommunie nog geen kans bij Rome Kerk in de wereld Nieuw maandblad wil vrijgemaakten tot elkaar brengen Vandaag Intentieverklaring aan synode Duitse bisschoppen tegen bijbelvertaling Conferenties „Vice-paus is pure fantasie" R.k. kerk bestudeert ontzuiling Onze adressen: Brüsewitz misschien niet voor niets gestorven OONOERDAG 21 OKTOBER 1976 KERK TROUW/KWAR Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Deputaten voor evangelisatie en het centraal orgaan voor de zending in de gereformeerde kerken hebben een gezamenlijke verklaring aan de synode gezonden. Daarin spreken zij zich uit voor een zeer nauwe samenwerking tussen zending en evangelisatie. Tussen zending en evangelisatie is volgens hen geen wezenlijk verschil. Wel willen zij om praktische redenen twee aparte organisaties laten be staan. waarvan de ene zich richt op werk bulten Nederland en de andere op werk in eigen land. Zij willen dit consequent doorvoeren, zodat de zending bepaalde takken van werk ln Nederland overdraagt aan de evangelisatie. Om de eenheid te ac centueren willen zij ook. dat het op de duur komt tot één gezamenlijke begroting en geldwerving. De Intentieverklaring Is het gevolg van een Jaar Intensief contact tussen de beide deputaatschappen. Daar bleek, dat bij zending en evangelisa tie over en weer het Inzicht groeit, dat de Jonge kerken overzee en de kerken ln Nederland elk in hun eigen situatie ln principe met dezelfde uit dagingen te maken hebben. In het helpen dragen van de missionaire verantwoordelijkheid hebben zen ding en evangelisatie elkaar dan ook steeds meer nodig. Taakverdeling De gezamenlijke verklaring luidt als volgt. Zending en Evangelisatie zijn in principe vormen van één en dezelfde missionaire verantwoordelijkheid van de gemeente; voor elke kerk in elk land zijn de verkondiging van het evangelie aan hen die vreemd zijn aan het evange lie en aan hen die vervreemd zijn van Ds A. Vos, directeur van het gereformeerd zendingscentrum. het evangelie nauw met elkaar sa menhangende taken; bovengenoemd onderscheid is daarom als zodanig niet meer te han teren als criterium voor een taakver deling tussen Zending en Evangeli satie; de taakverdeling tussen de orga nen v^h Zending en Evangelisatie kan op pragmatische gronden be paald worden door dienstverlening t-b.v. werk bulten Nederland en werk binnen Nederland; dit laatste betekent een over dracht van verantwoordelijkheid voor bepaalde taken van de gerefor meerde zendingsorganen binnen Ne derland. zoals taken t.b.v. de arbeid onder Afro-Aziatische studenten en Surinamers aan organen voor de Evangelisatie; vanuit de zending-in-zes- continenten-gedachte (m.n. op het punt van de wederzijdse assistentie) èn vanwege het bezig-zijn met ver wante vraagstukken in Zending en Evangelisatie èn voor het op elkaar afstemmen van de binnenlandse diensten van Zending en Evangelisa tie is een voortdurend en toenemend samenspel tussen organen van Zen ding en Evangelisatie onmisbaar; dit samenspel maakt een geïnsti tutionaliseerd overleg voor contact en samenwerking nodig; vanwege de éénheid tussen Zen ding en Evangelisatie en t.b.v. een goede beeldvorming daaromtrent in onze kerken lijkt het gewenst om toe te groeien naar één missionaire be groting en geldwerving; in onderling overleg tussen depu taten voor de Zending en de Evange lisatie dient in de toekomst te wor den aangegeven welke prioriteiten in de missionaire dienstverlening ge wenst zijn. Als de gereformeerde synode zich hierover in november heeft uitge sproken, zullen de consequenties na der moeten worden uitgewerkt. De 29-jarige James Coakley uit Arlington en zijn 25-jarige vrouw Sarah is het eerste echtpaar in Engeland dat samen een onderwijspost aan de Lancaster-universiteit deelt. Het paar geeft om de beurt les in godsdienst. James en Sarah, die ook het salaris keurig delen, zijn nu een jaar getrouwd. AMSTERDAM De Romeinse curie blijft nee zeggen tegen de intercommunie. Zij heeft de overeenstemming, die (onder meer in Nederland) in het theologisch onderzoek bereikt is. nog allerminst aanvaard. Aldus dr August B. Hasler, docent aan de universiteit van München en gelegenheidsmedewerker aan het Romeinse secretariaat voor de eenheid. Van een onzer verslaggevers VLAARDINGEN „Saamhorig" is de naam van een nieuw maandblad, dat deze week van start is gegaan en dat tot doel heeft herstel van de breuk in de gereformeerde kerken (vrijge maakt). In de redactie zitten zowel „binnenverbanders," als „buiten verbanders." In het eerste nummer schrijft de redactie, dat al langere tijd verschil lende leden van beide kerken een sterk onbehagen koesterden over de breuk van de jaren 1967 e.v. en over de stilte, die geleidelijk rond de scheuring en de gevolgen ervan was gevallen. Het nieuwe blad wil deze stilte doorbreken en de breuk weer bespreekbaar maken. Volgens de re dactie zijn er ln beide kerkengroepen velen, „bij wie de pijn om de ge- scheurdheld van Christus' gemeente Is gebleven" De verschrikkelijke scheur mag geen geaccepteerde zaak worden, aldus de redactie. De niet te onderschatten verschillen van inzicht, die voor een deel oorzaak waren van de breuk, zullen opnieuw aan de orde moeten komen. Ook tijdens het hoogtepunt van de crisis is van een werkelijk fundamenteel doorspreken over de vragen rond belijdenis, kerkverband en kergrenzen vaak weinig sprake geveest, volgens de redactie. De le zen zullen de gelegenheid krijgen, als mondige kerkleden mee te spre ken. „Saamhorig" hoopt, dat de cari- caturen, die ln de loop der jaren van elkaar gegroeid zijn, op deze wijze zullen verdwijnen. Ook al lijkt her stel van de breuk een utopie, dan nog bUjft volgens de redactie kerke lijke eenheid opdracht. Naam Toen al min of meer beslist was over de naam van het nieuwe maandblad, ontdekte de redactie pas. dat kerke lijk Nederland al een blad kent. dat «Saamhorig" heet. te weten het or gaan van de raad van kerken. Toch werd besloten deze naam te bandhaven. De redactie schrijft daarover. „De lezerskring is totaal verschillend en ook de inhoud zal naar valt aan te nemen zozeer afwijken dat voor ver warring geen vrees behoeft te be staan. Dêar een blad. doortrokken van een geest van moderne oecume ne. die eenheid boven alles stelt en waarheid en leugen vermengt. Hier naar we bopen en bidden een zoeken naar een eenheid die geworteld is in de waarheid, vanuit het besef dat slechts in het samen belijden van de waarheid Gods in Christus echte eenheid te vinden is." De redactie bestaat uit de buitenver banders Ad de Boer (van de EO) en A. Ros. en de binnenverbanders S. W. P. Verkade en H J. Zemel. Het adres van het blad is Zuidbuurtse- weg 2a, Vlaardlngen. STUTTGART De gezamenlijke vertaling van het Nieuwe Testament van de protestantse en rooms- katholieke bijbelorganisaties in West-Duitsland. waaraan al tien jaar is gewerkt, heeft onverwachte tegenslag gekregen. Het zal daar door waarschijnlijk niet meer luk ken. deze vertaling begin volgend jaar op de markt te brengen. Op het laatste ogenblik zijn bezwa ren binnengekomen van de Duitse bisschoppenconferentie. De secreta ris-generaal van de protestantse bij belgenootschappen. ds Siegfried Meurer. heeft gezegd, met deze be zwaren niet gelukkig te zijn. De bij beltekst moet volgens hem voorrang hebben boven eenzijdige dogma tische stellingname. De katholieke bijbelorganisatie heeft op beide par tijen een beroep gedaan om de grootst mogelijke soepelheid te be trachten. Hasler schrijft dit in het internatio nale tijdschrift Concilium, dat dit maal gewijd is aan de oecumenische studies over de persoon en de leer van Luther. In hun voorwoord mer ken de Tübingse theologen Walter Kasper en Hans Küng op. dat de r.k. bestudering van Luther de laatste tientallen jaren beslissenden voor uitgang heeft geboekt, maar dat de officiële kerk deze ontwikkeling nog niet heeft doorgemaakt. ..Concilium" geeft uitgebreide infor matie over de stand van over eenstemming tussen rooms- katholieke en lutherse (en andere) theologen, alsmede over de langjari ge pogingen om de officiële pauselij ke ban over Luther opgeheven te krijgen. Küng en Kasper spreken de hoop uit. dat Rome het door velen verwachte verzoenende woord kan spreken. Maar volgens Otto Hermann Pesch, die de huidige stand van de eenstem migheid beschrijft, moet op dit ver zoenende woord nog niet gerekend worden. Hij herinnert aan de rede van kardinaal Willebrands als hoofd Werkdag over macht, van Kerk en Vrede, zaterdag 23 oktober in het Markuscentrum. Wijnesteinlaan, Utrecht. Inleiders drs Herman de Lange en dr Ernst Stern. Inl. en aanm. tel. 033-32133. Geloofszekerheid vandaag. Ont moetingsdag geref. mannenbond, zaterdag 23 oktober 10 uur. Imma- nuelkerk, Ermelo. Spreker dr J. S. Hielema Inl. tel. 01745-2701. van het secretariaat voor de eenheid op de assemblee van de lutherse wereldfederatie te Evian bij Genève in 1970. Bij die gelegenheid, aldus Pesch, sprak Willebrands lovende woorden over Luther als de grote zoeker naar de waarheid van het evangelie, maar hij deed geen zakelijke concessie waar Luthers theologie werkelijk „pijn" zou hebben gedaan. Zelfs deze voorzichtige benadering door Wille brands ging de Romeinse curie nog te ver. ROME (UPI) Het Vaticaan heeft het bericht over de benoeming van een vice-paus van de hand gewezen als „pure fantasie". De woordvoer der van het Vaticaan verduidelijkte echter niet, waarom het Vaticaan ruim een etmaal heeft gewacht met reageren. Achter het bericht in de het Mila nese dagblad II Giornale. dat paus Paulus op het punt stond een deel van zijn taken over te dragen aan een „tweede man." waren overigens al direct vraagtekens gezet. De r.-k. kerk kent het instituut van vice- paus niet. Invoering ervan zou on vermijdelijk de indruk wekken, dat een regerende paus al een voorkeur uitspreekt over de persoon van zijn opvolger. Maar het aanwijzen van een nieuwe paus is het absolute recht van het college van kardi nalen. UTRECHT De r.k. kerk in Neder land gaat op korte termijn de vraagstukken van de deconfessiona- risering of ontzuiling onder de loep nemen. De bisschoppenconferentie heeft besloten tot oprichting van een stuurgroep en aanstelling van een fulltime studiesecretaris. Op veel gebieden van de samenle ving vindt een snelle ontzuiling plaats. Het wegvallen van het predi- caat „rooms-katholiek" bij sommige onderwijsinstituten, fusies van in stellingen in de gezondheidszorg, de vakbeweging en meer plaatst de r.k. kerk voor de dringende vraag, hoe in deze nieuwe situatie het katholiek getuigenis kan worden uitgedragen en aan de katholieke levensovertui ging gestalte kan worden gegeven, zonder dat op de weerbaarheid van de enkeling een te zware wissel wordt getrokkèn. De studiesecretaris krijgt een om vangrijk pakket taken toebedeeld. Hij zal de feitelijke ontzuiling per sector van het maatschappelijk le ven en per regio alsook de studies daaromtrent inventariseren. Ook zal hij nagaan waarom confessione le organisaties verdwijnen of fusies aangaan en zal hij een analyse ma ken van de factoren, die de ontzui ling versnellen of vertragen. De studie van de ontzuiling hoort natuurlijk bij uitstek thuis bij de katholieke raad voor kerk en samen leving. Maar omdat deze raad nog pas kort werkt hebben de raad en de bisschoppelijke beheerscommissie in goed overleg op zich genomen het studieproject samen aan te vatten. (ADVERTENTIE) Deze week in Hervormd Nederland Interview met Jan Foudraine. Het einde van een illusie: groeien uit onmacht of de groei van geluk? Redding van de wereld komt van de Burgemeester Schols: Waar heb ik de brutaliteit vandaan gehaald? In Zweden is de toekomst al heden daagse werkelijkheid. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: PLAATS: TEL.NR.: ab.prijs 28,50 per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan: Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel len mag ook: 070-512111. Ook in d< losse verkoop. j door Aldert Schipper AMSTERDAM Postbus 659. Wtoautstraat 131 Tet 020-913456 Tele* 13006 «OTTERDAM/DORDRECHT Postbus 940 Westbiaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 0€N HAAG/LEIDEN Poslbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Poslbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Het afgelopen weekeinde zijn de DDR-burgers naar de stem bus geweest om een nieuwe Volkskamer te kiezen. Daarbij zijn aan de Christelijk Demo cratische Partij (CDU) op nieuw vele stemmen toegeval len. Deze partij, die een Bijwa gen is van de communistische staatspartij SED, en dat ook bewust wil zijn. heeft het de afgelopen maanden moeilijk gehad met het kerkelijk ge oriënteerde publiek, waar deze partij haar kiezerssteun aan ontleent. De moeilijkheden waren al eerder dit jaar begonnen, tijdens de discus sie die het hele land voerde over de nieuwe grondwet In het ontwerp ontbrak een uitdrukkelijke verwij zing naar de godsdienstvrijheid. Daartegen morden heel wat be zorgde mensen, maar de CDU liet opgewekt weten, dat een uitdrukke lijke garantie van godsdienstvrij heid in een socialistische grondwet net zoiets overbodigs was als een aparte mededeling dat je er kunt tumen in statuten van een gymnas tiekvereniging. In de socialistische maatschappij zou volgens de CDU ieder vanzelf ook aan zijn religieuze trekken komen, zei vice-voorzitter Heyl van de CDU Tenslotte werd in de grondwetstekst toch een verwij zing naar godsdienstvrijheid opge nomen. waarmee de CDU enigszins in haar négligé werd gezet door een SED. waarvan zij zo trouw en zorgvuldig steeds de slippen had getorst. Tragedie Een veel ernstiger en dieper ingrij pende gebeurtenis was de geslaagde poging tot zelfmoord van de Oostdultse dominee Oskar Brüse witz in augustus. De ontzettende tragedie in Zeitz sloeg als een golf door de DDR De bevolking begreep heel goed waarom Brüsewitz tot de ze wanhopige daad was gekomen hij vond dat de kerk veel te ver gegaan was in het toegeven aan de verlangens van de Oostdultse staatsorganen. De officiële partijor ganen trachtten de tragedie te ver kleinen tot een wanhoopsdaad van een psychisch onevenwichtig mens. die teveel naar de propaganda uit het Westen had geluisterd. Maar de mensen beseften wel degelijk dat hier een zeer ernstige kwestie aan de orde werd gesteld. De kennis omtrent de zelfmoord van Brüsewitz ontving de kerkelijk belangstellen de DDR-burger trouwens niet uit zijn eigen krant of kerkblad. De or ganen van de SED en de CDU deden of we hier te maken hadden met een dwaze hals. maar de mensen hebben geleerd de propaganda te doorzien. Dat kan niet gezegd worden van de evangellcalen in West-Berlijn. die een massale „Tagung" hielden, waar Brüsewitz' getuigenis meteen ook geldig werd verklaard als protest tegen de wereldraad van kerken, die steun verleent aan „communisten" ln zuidelijk Afrika. De enige uitge wogen reactie kwam van de leiding van de evangelische kerk in de DDR en van bisschop Scharf van Berlijn. De postbestellers in de DDR hadden het gemakkelijk in het laatste week einde van september, want zij hoef den geen kerkelijke bladen te be stellen. De vijf evangelische zon dagskranten waren geen van alle verschenen, omdat zij de kansel- boodschap van de voorgaande zon dag bevatten. In deze boodschap werd gesproken over spanningen in de DDR. De kerkleiding zei dat deze spanningen nu maar eens niet ver drongen maar openlijk besproken dienden te worden. De leiding van de DDR had het zo gedraaid dat de zetters weigerden zo een rare oproep in lood te gieten, maar iedereen be greep dat hier de staat openlijk door de kerkleiding werd uitgedaagd. Luisteraars In alle kerken hadden de zondag tevoren reeds onbekende, met pot lood en papier uitgeruste luisteraars gezeten, die nauwkeurig toehoorden of de dominee de kanselboodschap voorlas, noteerden hoeveel mensen onder zijn gehoor zaten en hoe de gemeente er op reageerde De statis tiek schijnt de leiding van de SED bevestigd te hebben in haar vermoe den dat er onrust onder de bevol king was en dat er een groeiend gevoel van zelfbewustzijn bestond. Er kwamen echter geen belangrijke tegen de kerk gerichte maatregelen. Weliswaar had bisschop Class vori ge maand grote moeilijkheden met het krijgen van een inreisvisum voor de DDR. maar de SED-leiding putte zich een maand lang uit in vriende lijkheden tegen de kerk. terwijl an deren er van langs kregen. Een groepje van drie jonge intellectue len uit de omgeving van Karl Marx Stadt, dat een oproep had gepubli ceerd om de mensenrechten beter tot ontplooiing te brengen in de DDR werd gearresteerd Maar er kwam een petitionnementsactie op gang. waar duizenden burgers aan meededen en waarin partijleider Er ich Honecker gevraagd werd de ar restanten toestemming te geven het land te verlaten. Een ander opmer kelijk evenement is het eerste optre den van de politieke liedjeszanger Wolf Biermann. Deze bekende aan hanger van het humane socialisme kwam voor het eerst sinds elf jaar weer voor zijn publiek te staan, uit gerekend in een kerk. Deze man schijnt nog wat te verwachten van de kerk in de DDR. om in dat land een beetje menselijke warmte te la ten gloeien. De zelfmoord van Brüsewitz. de arrestatie en de peti tie van de burgerrechtsmensen in Karl Marx Stadt en het optreden van Biermann hebben de SED. zo vlak voor de verkiezingen van afge lopen zondag in een alarmtoestand gebracht. Synode Tussendoor kwam de synode van de evangelische kerk. waarnaar leder een in dat land uitzag. Want: wat zou de kerk nu zeggen over haar relatie met de staat. De gebeurte nissen voorafgaand aan de synode waren niet zo best. De synode werd gehouden in Züssow bij Greifswald. in het noorden van de DDR. De vertegenwoordiger van de kerk uit het Westen, bisschop D Helmut Class, mocht niet over de grens. Sa men met de uit Chili verbannen bisschop Helmut Frenz werd hij bij de grens tegengehouden. Doch later, toen de synode aan de gang was. mochten de twee het land binnen. Een ander teken dat de DDR-Ieiding kennelijk niet de kerk wilde treffen, maar er slechts od uit was. te laten zien wie er eigenlijk de baas is in het land. Dat zij de kerk niet wilde lastig vallen bleek tijdens de synode. Hier werd openhartig uit de school ge klapt. Het was een althans groten deels openbare bijeenkomst. De lei der van de synode was bisschop D. Albrecht Schönherr, de voorzitter van de evangelische kerk in de DDR. Hij vertelde dat hij zo pas met de staatsleiding gepraat had over twee onderwerpen: de onderwijsfa ciliteiten voor christelijke jongelui en over de bouw van kerken in nieu we woongebieden in het land. In die laatste kwestie, een moeilijk pro bleem, omdat er veel nieuwe buur ten gebouwd worden, kon Schön herr vertellen dat de staat beloofd had zich niet langer te zullen verzet ten tegen kerkebouw, waarvoor de kerk bescheiden plannen kon in dienen. Over de problemen in het onderwijs sprak Schopijnherr heel openlijk. Hij zei dat de communisten nu een maal een ander onderwijsideaal hebben dan de kerkmensen. De staat wil communistisch ingestelde mensen opleiden, die ook tot op zekere hoogte een atheïstische in stelling zouden hebben. „Wij zien niet duidelijk hoe zich dit verdraagt met het grondwettelijke principe van de geloofsvrijheid en gelijkbe rechtiging". zei SchHerr, maar hij verwachtte hierover een nader ge sprek met de autoriteiten te kunnen voeren. Dit leek allemaal nogal ont spannen. hoewel getuigend van rea lisme. De evangelische bisschop uit Maagdenburg, dr. Werner Krusche ging veel meer ln op het wantrou wen dat in veel kerkelijke gemeen ten heerst tegenover de kerkleiding, die men vaak te tolerant tegenover de staat vindt. Hij gaf toe dat de kerkleiding soms wat te toegeeflijk is geweest tegenover de staat. Hij vertelde dat hierin een verandering komt. zonder dat het nu om een confrontatie zal gaan. „De kerk zal noch een hulpmiddel van de partij, noch een Trojaans paard van de contrarevolutie mogen zijn", zei Krusche. Tolerantie Toen de synode ten einde ging. na men de leden met algemene stem men een resolutie aan. waarin zij opriepen om een grondige „verdui delijking" van de tegenstelling tus sen de gegarandeerde godsdienst en gewetensvrijheid aan de ene en aan het „opvoedingsideaal van de Gerald Götting communistiscne persoonlijkheid in het op eenheid gerichte socialis tische onderwijssysteem" aan de andere kant. Dat is heldere taal. De ouders en opvoeders werden door de synode aangeraden „op alle niveaus zich in te spannen voor een sfeer van tolerantie", hetgeen in de DDR een protest is dat niet wordt misver staan. De communistische overheid rea geerde gematigd op deze klare uit spraken. Nog voordat afgelopen weekeinde de DDR-burgers opge trommeld werden om hun nieuwe Volkskammer te kiezen, kwam de werkgroep „Christelijke Kringen" van het nationale front bijeen. De groep riep de christelijke stemmers op. niet na te laten op de een- heidslijst te stemmen en verzekerde hen tevens dat alle burgers in de DDR gelijkberechtigd zijn. dat zij dezelfde plichten hebben en kunnen rekenen op gelijke achting. „Nie mand wordt om zijn geloof bena deeld en dat geldt vanzelf ook voor kinderen, die uit een christelijk ge zin komen, zei ene Werner Kirchhoff. die kandidaat is voor het centraal comité van de SED. Tegelijkertijd riep staatssecretaris Hans Seigewasser voor kerkelijke vragen de 150 aanwezige dominees op. door te gaan met hun vredes werk. waar de kerken met zoveel belofte aan waren begonnen. De do minees moesten maar niet vergeten volgend jaar juni naar Moskou te reizen voor de wereldbijeenkomst van godsdiensige vredeskrachten. Zo hernam de ontwikkeling van de verhouding tussen kerk en staat in de DDR haar loop, maar het ls niet meer helemaal zoals het ls geweest. VLOEKEN In de discussie die naar aanle van bepaalde uitpraken op de formeerde synode is opgelaaid het „vloeken" is ook vaak het gebod genoemd. Prof. Kook taalt dat in zijn bijzonder i bevelen boekje „De tien g (Bosch en Keuning. Baai volgt: „Bedien u niet domw de naam van de HERE uw Want de HERE zal beslist nil schuldig achten wie zich dqi van zijn Naam bedient." Het ij de moeite waard om toch iet* te weten van de „teksten" we ons in een discussie bï Prof. Koole wijst er dan allere dat het werkelijk om die naai die in onze „vertaling" mét H] aangeduid. In het hebreeuws i daar het zg. vierletterwoord: J! waarvan de uitspraak vaststaat. Over zijn eigen vert schrijft prof. Koole dan verder I opzet koos ik de vertaling „zie 1 dienen", om te laten uitkomei i de bedoeling van dit gebod nk i zeer is, dat wij deze Naam nieti keloos in de mond mogen ne i maar dat deze Naam niet doa i gebruikt mag worden om er ieti i te bereiken waarvoor die Naam i niet gegeven is. Het woord, d i het oorspronkelijk gebruikt kan letterlijk vertaald worden „opheffen".Zulke precieze I vens kunnen misschien heel I twisten voorkomen. Bij dat i t ...opheffen" moest ik meteen de t aan de dominee bij wie ik catec tie kreeg. Ook hij had het daar: over. Hij zei zoiets als dit: God zijn Naam in ons midden. Nu ten wij die Naam opheffen, i dan wel waarvoor die Naam gegi is. Met eerbied en niet te gema lijk. Niet om er je tegenstander dood te slaan. Of om er je verlt heid mee weg te werken. Of om met een soort zalf dicht te pit ren. Maar wel opheffen! Je maj j naam ook niet niet-opheffen ei maar laten liggen. En dat bedi I zij zeker niet die ertoe manend 1 Naam van God met grote bes denheid te „gebruiken." DlS Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bodegraven: J. P on Roon te Zeist; te Epe (buiteng. ei gem J. Korpershoek te De Stavenisse: L. C. Talsma, k: Den Haag; te Maartensdijk (b.i Ne toez.); D. Plantinga, leraar gftte Ede (verb. ber.). Aangenomen naar Apeldoornil Labrie te Havelte. Bedankt voor Stellendam- Veldhuizen te Wapenveld. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Veenwoui wal: W. R. Barkema te RotteifP® Charlois. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Steenwijk: G. val gen te Grand Rapids (VS); te pel: H. Scholte te Rotterdam GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Lelystad: J. Dril Oostkapelle. Bedankt voor Haarlem: A. Hof!®' land te Krabbendijke; voor C. v. d. Poel te Yerseke; voorflf"0 Geldermalsen: R. BoogaL Leiden. We sou Lercaro Op 85-jarige leeftijd is kardinaal Lercaro. oud-a schop van Bologna en een vooruitstrevendste leiders vi r.k. kerk in Italië. Lercaro kn ternationale bekendheid tijde tweede Vaticaans concilie. I hoorde met mannen als Alt Doepfner en Suenens tot de die weigerde mee te werken al curiaal voorgekauwd concilit voornamelijk zou dienen tot 6 tiging van de kerkelijke statui Hij stimuleerde het conclliï zijn beklemtoning van de thee van de armen en door zijn bijdi 1 aan de liturgievernieuwing. B klemtoonde het gemeensch! f rakter van de liturgieviering. I ro werd belast met de leiding? postconciliaire raad voor de li» In snel tempo gaf hij uitvoerin 1 de conciliaire vernieuwing vs liturgie, maar in 1967 werd hij« F nooit opgehelderde omstani i den gedwongen af te treden. Prof. S. van der Lin Tijdens de viering van de 77t van de gereformeerde theolof r studentenvereniging „Voetius aan prof. dr S. van der Lind' 1 bundel aangeboden, getiteld j gang en Voortgang der Reform Prof. Van der Linde, die oc officieel afscheid nam als h' 1 raar aan de rijksuniversiW Utrecht, is erepracses van dit j logendispuut. Het boek is een> l' uit lezingen en artikelen vanp r sor Van der Linde, waarvan ge nog niet eerder zijn gepublx Zo is ook zijn afscheidscollege f „Gisbertus Voetlus in zijn cd met Jean de Labadie" opgend De bundel is verschenen bij Bolland te Amsterdam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2