Mensen komisch in de knoei T7 iM Teleurstellende Verdi-herdenking Praktische lederwarenmode: jongeren zoeken kwaliteit Vermoeiende kijk- en luisteravond „Een doos vol kruimels" /fifi 1 'mm Kei Taki voert Nederlands Dans Theater naar de diepten van de holenmens Eerste concert in keuzeserie van Residentie Orkest „Liefde half om half": een onbekommerd avondje uit Zuidelijk Afrika Congres richt zich tot Aantjes over defensie-miljoenen Zoekgeraakt kind verdronken blijkt - MAANDAG 18 OKTOBER 1976 KUNST TROUW/KWARTET 7 CT3 door André Rutten AMSTERDAM Er is veel en hartelijk gelachen, vrijdaga vond bij de première van het blijspel „Een doos vol krui mels" (The gingerbread lady) van de Amerikaanse schrijver Neil Simon in het Nieuwe da la Martheater. Een „vrije produk- tie" met onder andere Josephi ne van Gasteren, Willem Mij- holt, Hetty Verhoogt, Mar Ja Lieuwen, geregisseerd door de Vlaming Jo Dua. Toch gaat het niet over erg vrolijke dingen. Een ex-nachtclub-zangeres van 48 Jaar komt na een ontwen ningskuur thuis, naar zijzelf en haar paar vrienden hopen genezen van haar alcoholisme. Nu zijn die vrien den niet aan de drank, maar het zijn toch bepaald geen evenwichtige fi guren. De een, acteur, bovendien ho mo, mislukt opnieuw in een grote rol, waarmee hij eindelijk naam hoopte te maken. De ander, een niet meer zo Jonge vrouw, raakt haar man kwijt ondanks al haar pogingen om er Jong en aantrekkelijk uit te blijven zien. Belden komen, bijna tegelijk, hun leed uitstorten bij de ex-zangeres, die dan weer troost zoekt bij de champagne. Hoe spelen een schrijver, een regis seur en een groep spelers het klaar, dat een volle zaal daar om lacht? In het eerste bedrijf is iedereen nog vol optimisme, zij het in het besef hoe wankel zij staan. De zangeres (Josephine van Gasteren) is vast be sloten een verstandige vrouw te wor den, de acteur (Willem Nijholt) moet nog naar de auditie voor zijn grote rol, de mooie vrouw (Hetty Verhoogt) stelt nog alle vertrouwen in haar schitterende kleren en haar beauty case. Bovendien neemt de zeventien- Jarige dochter (Marja Lieuwen) van de ex-zangeres zeer kordaat haar in trek bij haar moeder. Daar komt nog bij, dat zij alle vier zeer ad rem zijn in hun dikwijls sarcastische manier van praten (een goede vertaling van Josephine Soer), ook een middel om zich in stand te houden. Dat iro- nisch-pratend vechten handhaaft zich en blijft komisch werken als het toch weer berg af begint te gaan en het houdt bij de kijker de gespannen verwachting gaande, of er toch niet nog een keerpunt zal komen, zelfs als het langer hoe hope lozer lijkt te worden. De kracht van de voorstelling is het, dat regisseur en spelers de figuren als reële mensen behandelen, die zichzelf en elkaar voortdurend iro nisch relativeren en daardoor ko misch werken. j AMSTERDAM In het begin van dit jaar, op 27 Januari, was het vijfenzeventig Jaar geleden, dat de 88-Jarige operacompo nist, Giuseppe Verdi, dit onder maanse verliet. Men heeft des tijds aan dit feit, althans voor zover het het Concertgebouw betreft, totaal geen aandacht geschonken. In de gehele maand Januari is er in de Grote Zaal geen noot van deze com ponist gespeeld. Op zichzelf is dit niet zo erg. Verdi was voor alles operacomponist en zijn werk hoort vooral in het theater thuis. Maar het is wat vreemd als men opeens op 16 oktober een Verdi- herdenklng gaat houden (een peper dure gala-avond nog wel) en dan suggereert, dat dit de eigenlijke sterfdag zou zijn. Of heeft men deze datum gekozen, omdat het dan pre cies vijf Jaar geleden was, dat diri gent Riccardo Muti, die ook thans de i uitvoering leidde, zijn Nederlandse debuut maakte met Verdi's Re- door Jac. Kort quiem? Ik moet erkennen, dat de hooggespannen verwachtingen, die men in 1971 van Muti's uitvoering van te voren hoorde uitspreken wat mij betreft niet in vervulling zijn gegaan. Ik kan mij herinneren mij naar aanleiding van de VARA- matinée waarop hij optrad, nogal kritisch te hebben uitgelaten. Maar thans opnieuw geluisterd naar Verdi's meesterwerk, waarvoor Ric cardo Muti de medewerking had van de Roemeense sopraan Ileana Cotru- bas, de Hongaarse mezzo-sopraan Julia Hamari, de Italiaanse tenor Veriano Luchetti en zijn landgenoot, de bas Ruggero Raimondi. Verder het Groot Omroepkoor van de NOS (dir. Meindert Boekei), het Neder lands Vocaal Ensemble (dirigent Ma- rinus Voorberg) en het Concertge bouworkest. En ook ditmaal had ik grote bezwa ren tegen de wijze, waarop Muti Ver di meende te moeten (mogen) dirige ren, met veronachtzaming van een groot deel van 's componisten zeer minutieuze aanwijzingen voor tempi en sterktegraden, met pretentieuze versnellingen en vertragingen en in het algemeen met een hang naar het geweldige, die aan krachtpatserij doet denken. Precies als toen. De koren zongen prachtig, al hadden zij soms (evenals het orkest) moeite om de dirigent in zijn capriolen te volgen, hetgeen in zang en spel soms tot onvastheid leidde. Ileana Cotru- bas is bepaald geen ideale Verdi sop raan. Zij bezit noch de stralende hoogte daartoe vereist, noch de tem peramentvolle laagte. Onbegrijpe lijk dat zij het Libera me een toon te laag Inzette met alle nare gevolgen van dien. Julia Hamari, Veriano Luchetti en Ruggero Raimondi waren beter voor hun taak berekend, maar ook zij hadden last van de veelal te zware begeleiding en van de onvaste en onberekenbare tempi van dirigent Muti. ■Al met al een teleurstellende Verdi- herdenking. Hetty Verhoogt, Josephine van Gasteren, Willem Nijholt komisch in de knoei in Een doos vol kruimels" door Hans W. Ledeboer DEN HAAG Een bezoek van de uit New York afkomstige Japanse choreografe Kei Takei is op zichzelf al een gebeurtenis: nog nooit is haar groep „Moving Earth" of zijzelf buiten de Verenigde Staten opgetreden, nog nooit heeft iemand haar werk gedanst, behalve haar eigen ensemble. Zo werd „Light Part XI" het eerste werk dat zij ooit voor een ander ensemble dan haar eigen groep maakte en wel voor het Nederlands Dans-Theater. Al haar werk heeft van het begin af de naam ..Light" gekregen Dat begon in 1969 met „Part I" en het is nu al gevorderd tot „Part XI". Het Nederlands Dans-Theater bracht „Part XI" vrijdagavond in het HOT met als omlijsting gedanst door Kei Takei zelf en de mede-leider van ..Moving Earth", Maldwyn Pate „Part VIII" en „Part X". Op 21, 22 en 23 oktober zal het Nederlands Dans-Theater „Light Part XI" in het HOT herhalen. Meldwyn Pate leidde de voorstelling in met te zeggen dat alle werk van Kei Takei en haar „Moving Earth" abstract is en dat men niet moet gaan vragen naar enigerlei betekenis. Het gaat om sensitlviteiten en gevoelsspanningen, zodat het antwoord op alle vragen ligt besloten in hetgeen de toeschouwer zelf ondervindt. Wel. via de eigen gevoelssensaties kregen we lang niet alle antwoorden. Waarom heet Kei Takel s serie ..Light"? Wat wij te zien kregen was helemaal niet licht. „Part XI" heeft zelfs niet alleen „aardse wortels", het bevindt zich helemaal in de diepten van de holenmens. Een soort onderwereld, extra verzwaard met keistenen spel met de voornaam van de choreografe? waarvan de grootste zijn opgesteld als decorstukken, de wat kleinere worden rondgezeuld in draagnetten, een aantal nog kleinere wordt gebruikt om er ritisch mee te „klikken" als deel van de muziek en de kleinste doen dienst om over de toneelvloer te rollen of om er „magische figuren" mee op die vloer uit te zetten. Muzikaal en ritmisch worden gevoelens opgewekt van de zuidelijke Philippijnen, Melanesië of het oosten van Indonesië. Boven dien is de sfeer donker, grotachtig, zowel voor wat betreft het decor als voor wat betreft de „ritualiteit". Overigens is de beweging interessant, zij het soms wat lang met veel herhalingen het op „klassieke" manier afronden van een thema en monotoon zowel in muziek als in beweging. Het feit, dat Kei Takei zelf zegt terug te willen keren tot de elemantariteit van het eigen lichaam en alle techniek te vergeten, wil echter wel zeggen dat haar werk, hoe primitief het op het eerste gezicht moge aandoen, niet een zeer hoge mate van virtuositeit en danstechnische vaardigheid eist. door Adr. Hager Een deel van de unieke collectie strijkbouten die zoals wij reeds eer der berichtten, dinsdag 26 oktober bij Sotheby Mak van Waay in Amsterdam wordt geveild. Het Is de collectie Bleeker. de grootste op dit gebied in Europa. In totaal komen ruim veertienhonderd stuks ter ta fel In drie velling-zittingen, 's mor gens. 's middags en 's avonds. door André Rutten HAARLEM „Liefde half om half" is geschreven voor een Engelse vakantie-schouwburg en het wordt hier gespeeld voor een gezellig avondje uit. De spelers in deze Nederlandse voor stelling (een vrije produktie van Joop van den Ende) zijn Lies Fran ken. Ko van Dijk, Pleuni Trouw, Jeroen Krabbé, Edda Barends en Arnold Gelderman (die moest inval len voor Hugo Metsers, door een on geval uitgeschakeld). Mensen van klasse dus, die onder regie van Adri an Brine nog meer technische effec ten uit een blijspel halen dan er in zitten. De schrijver ervan is Alan Ayckborn. befaamd geworden door zijn „Slippers" en o.m. door de trilo gie „Zo zijn onze manieren", vorig seizoen door Theater gespeeld. Ayckbron kiest voor zijn blijspelen wel mensentypes van nu. In dit geval drie echtparen, waarvan de mannen bij dezelfde onderneming werken, de een wat hoger geplaatst dan de an der, waarbij de een een slippertje gemaakt heeft met de vrouw van een ander met als gevolg voldoende luchtige verwikkelingen voor een avondvullend blijspel. Die doen zich voor ten huize van de beide echtpa ren het derde raakt er toevallig bij betrokken en hun beider wonin gen zijn niet naast elkaar op het toneel gelegen, maar door elkaar heen, wat op zichzelf nog weer ko mische effecten toevoegt. Bij de première, zaterdagavond in de stadsschouwburg van Haarlem, werd er veel en gul gelachen. DEN HAAG Een langdurige en vermoeiende kijk- en luisteravond. Zo zou men het eerste concert in de keuzeserie van het Residentieorkest kunnen karakteriseren, een concert overigens waarmee men vooral de in meerderheid aanwezige jonge toe hoorders een dienst bewees. Dit althans kon men concluderen uit de reakties bij „in C" van Terry Riley. Dit popartwerk geschreven voor „Any number of instruments" heeft de bedoeling een soort trance muziek te zijn zoals ook Steve Reich in het laatste Holland Festival pre senteerde. Riley is uitvoerder componist. doch het uitvoeren werd zaterdagavond overgelaten aan diri gent Richard Dufallo. Uitvoeren wil zeggen „eindeloos" in snelle achtsten het C-dur-akkoord op de piano aan slaan. De om de vleugel gegroepeer de musici omspelen die herhaling, toenemend en afnemend, nauwelijks iets toevoegend, minimale klankver schillen. Het werd een korte uit voering. namelijk ruim twintig mi nuten. Bij een uitvoering in Polen presteerde men het veertig minuten de herhaling te herhalen. In het Congresgebouw voelde men na zo'n vijf minuten aan een deel van het publiek: „Moet dat nog lang duren", twee minuten later verliet de eerste toehoorder de zaal maar hij vond nauwelijks navolging. Er zullen er zeker geweest zijn die de knop had den willen omdraaien, maar de jeugd was wildenthousiast. Zij zijn op dat gebied dan ook meer gewend. Geopend werd met Empreintes van Xenakis. Deze componist-architect bedient zich in dit vorig jaar geschre ven werk van het van hem inmiddels bekende procédé met lange uniso- no's en talrijke glissandi. „Unhei misch" klinken de strijkers waaro- verheen de blazers klaroenstoten uitstorten. De muziek van Xenakis is weieens papieren muziek genoemd en dat etiket zou men gevoegelijk ook op Empreintes kunnen plakken. Het Haags knapenkoor van Marius Borstlap was uitgenodigd medewer king te verlenen aan „Polla Ta Dhl- na" van dezelfde componist. Op recl- teertoon brachten zij enkele verzen uit Antigone van Sofokles en die tekst zal hen weinig of niets gezegd hebben. Dirigent Dufallo beloonde dit aandeel met het uitdelen van enkele handdrukken. Verdiend! Ook hier de glissanditechniek, al werd het werk dan ook al in 1962 geschre ven. Een blamage dat voor de aan vang van de uitvoering de dirigent moest wachten op twee orkestleden die te laat opkwamen. Japans Dankzij de medewerking van de drie leden van het Tokk-ensemble was het mogelijk twee Japanse werken uit te voeren. Onbetwist hoogtepunt van deze avond was het onvergelijk bare spel van Katsuya Iokoyama op de shakuhachi, een soort bamboe fluit die in de veertiende eeuw al bekend was. De noodzakelijke hoofdbewegingen geven het geheel een bezwerend karakter. Uitgevoerd werd „November Steps" dat Take- mitsu schreef bij de 125ste verjaar dag van het New York Philharmonic Orchestra. De componist bedient zich ook nog van de biwa, een vijfsnarige korthalsluit, bespeeld en met een driehoekige houten plectrum geslagen door Kinshi Tsu- ruta. Men kreeg de indruk dat beide instrumenten op meesterlijke wijze werden bespeeld. Zij brachten on noemelijk meer spanning teweeg dan in het even langdurige werk van Riley. Het Japanse duo werd aangevuld met de harpiste Ayako Shlnozaki en de fluitist Koos Verheul in „Polari teiten" van Maki Ishii. De componist plaatst de oosterse en de westerse instrumenten tegenover elkaar (de polarisatie) en hij tracht door middel van een langdurige orkestinleiding een spanningsveld op te roepen. Daarin slaagt hij in zoverre, dat hij de chaos bereikt die hij de instru menten tegenover elkaar plaatst. Meer interessant dan boeiend, doch dat gold in feite voor dit gehele concert. „Hoe kunt u dat rijmen? door Annemarie lilcker Hoewel de verschillende imitatie-leren materialen technisch steeds beter worden is de vraag naar echt leer. vooral bij jongeren, sterk aan het groeien. De „hang" naar natuurlijke materialen, zoals jute. canvas en tuigleer, vrij simpel verwerkt en vooral praktisch in het gebruik, is ook in de leermode terug te vinden. Een plunjezak of een leren schoudertas worden beiden met dezelfde nonchalance gedragen, het verschil ligt meestal in de kosten. Mensen die de hele dag op pad zijn Plegen nog wel eens wat mee te piepen; zij hebben meestal behoefte aan een grote tas. Ideale werktassen zijn de grote naturel tuigleren „postbode"-tassen met twee of meer vakken en een flinke schouderriem. Reizen, het zich verplaatsen, speelt de laatste jaren een steeds grotere rol. Dat blijkt ook uit het uitgekiende aanbod van lichte bagage. Winkel en reistassen worden gemaakt van nylons en contrasterende naturel biezen. Soepele koffers in dezelfde materialen, die tweemaal zoveel ruimte bieden als ze tonen, het soufflet-model, hebben versteviging gekregen in de vorm van een aluminium frame. Er zijn zeer luxueuze relssets die variëren van leren toilettassen, beautycases, documentenenveloppes. polstassen, attaché-koffertjes (die voldoende ruimte bieden aan nog een overhemd en een scheerapparaat) en degelijke (doktersachtige) kantoortassen in fraai bruin-grijzig runderleer. Een leren koffer wordt meestal te duur en te zwaar. Dat is weggelegd voor miljonairs die geen koffersjouwprobleem kennen. Leren tassen met analine geverfd waardoor de nerf blijft meedoen en de kleur genuanceerd wordt, hebben een persoonlijker en meer „gedragen" effect dan de met dekverf bewerkte tassen; zeker in de kleuren van dit seizoen, naturel, bruin en bruinrood. Zilver en goud waren tot nog toe uitsluitend voor de avond. Maar dit seizoen mag u best overdag een zilveren ceintuur met daaraan vast een piepklein tasje omdoen. Van zacht plooibaar leer worden portemonnees, etuis, portefeuilles en beursjes gemaakt. Sommige portemonnees zijn zo zacht dat ze achterlaten, zelfs niet op de achterzak van de strakste spijkerbroek. De moneybelt, zoals de goudzoekers ze droegen, worden tegenwoordig zeer vernuftig gemaakt. Aan de binnenkant van een ceintuur zit een haast onzichtbare ritssluiting, waarin geld en waardepapieren verborgen kunnen worden. Wie bang is voor zakkenrollers of verlies, schaft zich een zacht leren portefeuille aan, die om de schouders wordt gedragen met een koordje onder het jasje) net zoals een revolver. Van boven naar beneden: Werktassen van naturel tuig leer van Fred de la Bretonniè- re (75 en 145 gulden) Supcrlichte reiskoffer in don kerbruin nylon, naturel afge biesd, op alluminium frame. Van der Miessen, Velp. Papiergeld zit veilig opgebor gen in deze geldriem. Fred de la Bretonnière (prijs 39 gulden) Van een medewerker Tijdens het dit weekeinde ge houden nationaal „Zuidelijk Afrika Congres" stuurden de 450 deelnemers een telegram naar de a.r.-fractieleider Aan tjes over de door hem (namens het CDA) in de Tweede Kamer gestelde eis dat 150 miljoen gulden méér aan defensie moet worden besteed. Het telegram zegt: „Met dat geld wordt de NAVO ondersteund, die ook Zuid-Afrika in westerse han den moet houden. Blanken mo gen blijkbaar wapens hebben, zwarten niet. Hoe kunt u dat rijmen?" Het congres belichtte de investe ringen in zuidelijk Afrika en de hou ding van de bevrijdingsbewegingen daartegen. Vertegenwoordigers van de Swapo, Sactu en MPLA waren naar Groningen gekomen om aan te tonen waarom handhaving van in vesteringen altijd tegen hun vrijheid ingaat. Andrew Kellembo van het internationaal vakverbond In Brus sel meldde dat 57 Nederlandse con cerns in Zuidelijk Afrika gevestigd zijn. Daaronder is de Shell, die mede de economie daar beheerst, welke immers geheel afhankelijk is van de invoer, verwerking en distributie van olie. Shell is er de laatste drie Jaar driemaal zo groot geworden en inves teert nu opnieuw om de komende Jaren even sterk te groeien. AKZO betaalt niet eens het vereiste toch al veel te lage loon, aldus Kellembo. De KLM heeft vanaf 1938 enorm verdiend aan de landingsrechten in Johannesburg, mede door de emi gratie-aanmoediging van onze rege ringen, wat nu voor de geëmigreer- den grote gevaren gaat opleveren. Dit maakte Ben van Kaam duide lijk. In Zuidelijk Afrika zijn verder 58 Zweedse bedrijven. 200 Duitse, 500 Amerikaanse en 630 Britse. Ewald Katj avena van de Swapo maakte duidelijk waarom Kissinger bemiddelen wil: zoals hij in het Mid den-Oosten afreisde tot de olieboy cot opgeheven was en daarna de problemen even groot of nog groter achterliet, zo is het hem in Zuid- Afrika nu alleen om de economische en strategische belangen te doen. De V.8. hebben 3,68 miljard geïnves teerd in Afrika, waarvan 1,5 miljard dollar in Zuidelijk Afrika. De Ameri kaanse investeringen in Zuid-Afrika nemen per jaar met 20 procent toe. terwijl ze in de rest van Afrika mo menteel Jaarlijks met zes procent teruglopen. Katjavena maakte veel indruk met zijn woorden over de menselijke pro blemen in de bevrijdingsbewegin gen: „De zwarte heeft nooit zelf leren beslissen, er werd altijd over hem beslist." En verder: „Ik ben Juist vijf weken in Zambia geweest op de Na- mibië-farm van de Swapo; ik heb daar de gewonden zien terugkomen uit de guerilla in Namibië. De vrij heid komt niet naar Je toe, Je moet ervoor vechten." HAARLEM De sinds zaterdag middag vermiste vierjarige Richard Zoontjes uit Haarlem is zondagmor gen opgehaald uit het water van de Jan Gijzenvaart in Haarlem. Het jongetje is waarschijnlijk tijdens het spelen verdronken. Zaterdaga vond begonnen buurtbewoners en politie met een uitgebreide speurac tie maar zonder resultaat. Zondag morgen vroeg ontdekte een agent het lichaampje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 7