'Echt leven en carrière maken gaan niet samen' Uw probleem ook het onze "3^ Lichaam en geest Hans van Hemert werkt het liefst achter de schermen I iliBihslil Nieuwe boeken Boeken over opvoeding en onderwijs MAANDAG 18 OKTOBER 1976 BINNENLAND TROUW/KWART door Fred Lammers BLARICUM „Ik heb vaak het gevoel dat ik pas ben gaan leven toen ik negentien was. Van de tijd daarvóór herinner ik me weinig meer, wil ik me geloof ik weinig meer herinne ren. Ik duw die tijd bewust weg uit mijn geheugen, omdat ik een rotjeugd heb gehad. Ik wil er liever niet veel over zeggen, maar dat mijn ouders niet in harmonie met elkaar leefden heb ik me vreselijk aangetrok ken. Zoiets is rampzalig voor een kind. Zo heb ik het ten minste altijd gevoeld. Het heeft ook wel Iets goeds uitge werkt: ik heb me heilig voorge nomen dat zoiets mij nooit mag overkomen, dat ik een hecht gezinsleven wil hebben en een thuis wil creëren dat een honk is, waar je Je gelukkig voelt" Hans Chris tl aan Willem van Hemert (31) ls producer en componlsUtekst- schrijver van artiesten als Ramses 8haffy en Llesbeth List, om enkele namen te noemen van mensen die, „tot zijn stal" behoren. Hij staat voor de hoge schouw in zijn Blaricumse landhuis. Het ls een sombere okto- berochtend. Het regent dat het giet. en dat doet de sleer ln het rustieke huls extra tot zijn recht komen. Een zolder met balken, ramen met kleine ruitjes, een open haard waarvoor walnoten uit de tuin liggen te drogen en op tafeltjes bloemen, vooral dahli a's in tal van soorten. „Ik ben gek op tulnieren," zegt Hans. Later laat hij me trots zijn groente tuin zien. „We halen alles uit eigen tuin en de kippen zorgen voor eie ren," zegt hij, en haalt de dagelijkse produktie van „de dames" uit het hok. „Zo'n grote tuin is prachtig, maar Je moet er tijd vooruittrekken. Dat doe tk dan ook consequent. Elke zaterdag besteed ik eraan. Daarvan kan niemand me afhouden. Zoiets moet Je jezelf opleggen, als Je daar mee gaat sloffen loopt het mis." Even vergeten Tulnieren ls ook een goed middel om het componeren van liedjes en alles wat daarmee heeft te maken, even te vergeten. Op andere momenten kan Hans daar helemaal ln opgaan. „Want hoewel ik als free lance pro ducer bij Phonogram in zeker op zicht eigen baas ben, voel lk me sterk verantwoordelijk voor de mensen die ik moet begeleiden. Ik wil als lk platen van hen uitbreng, dat het heel goede platen zijn, het beste wat op dat moment mogelijk ls". Hans schrijft veel van de liedjes die zijn artiesten zingen zelf. „Dat ls eigenlijk uit nood geboren, omdat andere componisten het niet naar mijn zin deden. Dat componeren komt me niet aanwaaien. Ik moet een omlijnd doel voor ogen hebben. Als iemand mij vraagt een liedje te schrijven dat liever gisteren dan vandaag klaar moet zijn ben ik op mijn best Dan ga lk naar mijn werkkamer, doe de gordijnen dicht, steek kaarsen aan, zet een plaat op met goede muziek en ga me con centreren op degene voor wie lk moet schrijven. Dan lukt het mees tal wel. Ik maak er nooit nachtwerk van, dat zou lk niet volhouden. Ge lukkig maar. want op die manier blijf ik in goede conditie". Hans van Hemert: ..Hecht gezinsleven staat voorop.' Hans voegt eraan toe: „Al compo neer lk veel, het is beslist niet zo dat ik persé alles wat ik uitbreng zelf geschreven wil hebben. Velen den ken dit, maar dat berust op een misverstand. Vooral de laatste tijd probeer lk steeds meer aan anderen over te laten, omdat het niet gezond is alles in eigen hand te willen hou den. Dat komt de verscheidenheid niet ten goede". Als lk naar aanleiding van zijn ver haal even dat werken bij kaarslicht vraag of Hans evenals zijn vader, (Willy van Hemert), romantisch is, zegt hij: „Het ligt er maar aan wat je onder romantiek verstaat De een vindt het romantisch op een bankje bij een idyllisch meertje ln de ma neschijn met z'n meisje te zitten praten. Een ander noemt het roman tisch als Je met Je gezin rondom de kerstboom zit Als het erop aankomt geloof lk dat negen van de Uen men sen romantisch zijn." Voor zijn vader heeft Hans grote bewondering. „Wat hij doet is gran dioos. hoewel hij ook fouten maakt. Ik vind het onverstandig van hem dat hij dat niet wil inzien. Hij heeft het nu nog over de mislukking die zijn. Dynastie der kleine luyden' is geworden. Dat vind ik onjuist, vooral als Je het zo laat merken. Ik begrijp wel dat hij zo denkt, maar je moet kunnen accepteren dat als je goed bent in je vak je ook dingen verkeerd kunt doen. Ik heb het ook wel dat ik van een plaat een razend succes ver wacht en dat die dan helemaal niet verkoopt. Daar loop ik dan een week over te tobben, maar dan zet ik het van me af, ga er weer tegen aan en probeer iets te maken dat wél in slaat." Plankenkoorts Hans van Hemert stelt hoge eisen aan zichzelf. „Ik wil in alles wat ik onderneem schitteren. Vroeger wilde ik dan als acteur. Ik dacht daarin mijn toekomst lag. Het feit dat lk als jongetje van zes al op de planken stond in een televisiestuk zal daar niet vreemd aan zijn geweest. Achte raf ben ik blij geen toneelspeler te zijn geworden, omdat ik van mezelf weet dat ik niet de capaciteiten heb het te brengen. Daarvoor heb ik te veel plankenkoorts en ben ik te ner veus. In een zaal temidden van pu bliek te moeten optreden vind ik verschrikkelijk. Daarom heb ik zo'n grote bewondering voor artiesten die dat wél kunnen en daarbij zichzelf blijven. „Ik werk het liefst achter de scher men. Als ik geïnterviewd word, niet alleen voor de televisie maar ook voor de radio, heb ik het niet meer van de zenuwen. Het was zelfs zo dat toen een paar jaar geleden een door mij geschreven liedje meedong in de finale van het songfestival in Edin burgh, ik op de punt van mijn stoel zat en vurig hoopte dat het maar niet op de eerste plaats zou eindigen, omdat daaraan vastzat dat ik op het toneel op zou moeten. Dat hoefde gelukkig niet, het werd vierde. Wat de oorzaak is weet ik niet, ik heb er geen verklaring voor. Had ik die maar, dan zou het misschien over zijn. Zo heb ik meer van die dingen, bijvoorbeeld mijn opzien tegen dis- cjockeys, die zo vlot kunnen praten. Dat zij op ander terrein mogelijk niet zo goed zijn waar ik weer beter in ben, kan wel waar zijn maar het doet niets af aan mijn bewondering voor die mensen." Muzikale vorming had Hans nauwe lijks voordat hij als achttienjarige deel ging uitmaken van het bandje „The Caps". „Mijn enige muzikale kennis had ik van de pianolessen die ik moest volgen van mijn ouders, omdat dit, vonden zij, bij mijn op voeding hoorde. Ik vond dat plano- spelen vreselijk. De keren dat ik woendend een ram tegen de piano heb gegeven zijn niet te tellen. Pas in dat bandje, waar ik zanger was. kreeg ik echt belangstelling voor muziek en zo ben ik eigenlijk in dit vak terecht gekomen." Grenzen verleggen „Dat werk betekent nu heel veel voor Hans van Hemert Niet alles. „Ik ben gaan beseffen dat er ook andere waarden zijn in het leven, dicht bij huis. Mijn kinderen bij voorbeeld. (Tatjana van zes en Va nessa van vier). Ik zou het iedereen die kinderen heeft wel toe willen schreeuwen: geniet ervan, neem tijd voor ze, nu het nog kan. Je weet immers niet welke problemen je mo gelijk nog met hen krijgt als ze pu bers zijn. Ik heb met mijn vrouw afgesproken dat ze me daaraan moet herinneren als ik me ln mijn werk zou gaan verdrinken." Hans vult opnieuw mijn mok met koffie en vervolgt: „Het is dom om Je een bepaald doel voor ogen te stel len. zoals velen doen, en te zeggen: als lk dat over een Jaar of tien heb bereikt, neem ik wel gas terug en krijg ik tijd voor andere dingen. Dat dacht ik vroeger ook, maar je houdt jezelf dan voor de gek. Over tien jaar zijn er weer andere zaken die je zo nodig wilt bereiken. Je verlegt steeds je grenzen, totdat je op een gegeven ogenblik tot de ontdekking komt dat Je niet hebt geleefd. Echt leven en carrière maken valt eigen lijk niet te combineren. Ik weet wel dat je zoiets gemakkelijk kunt zeg gen, maar dat het moeilijk is het in de praktijk te brengen. Mijn carrière is me ook veel waard, maar toch Je moet nu genieten van de dingen die je hebt. Het is heerlijk als je, zoals lk, een möoi huls en een grote tuin hebt, maar geluk is daarvan niet afhankelijk. TM/ door Mink van Rijsdijk De mondhygiëniste, die bezig was de wilde aanwas van tandsteen van mijn gebit af te bikken, gaf me ondertussen ferm van onderuit de zak. Ik poetste mijn tanden niet alleen te weinig, ik poetste ook te kort. Beterschap beloven hielp niet, want behalve een totaal andere borstel methode dan tot nu toe gebezigd, moest ik ook nog met een speciaal soort garen aan de gang. Ik besprong ijlings mijn oude stokpaard en deelde haar mee dat ik het belachelijk vond dat er voor het tandentouw geen normaal Hollands woord was. Mijn klacht negerend gaf ze de opdracht vier maal daags met een gruwelijk sma kend mengsle te spoelen. Ook dat nog, afgezien van poets- en touwwerk. Ik spreek geen woord kwaad van de aardige vrouw, verricht zelfs de verplichte nummertjes mondspoe- len, waar ik iedere keer schuimbekkend van over mijn nek dreig te gaan. Ik neem haar dat niet persoonlijk kwalijk, het is tenslotte haar vak de tand des tijds niet al te zeer in mijn mond te keer te laten gaan. Dat de voorgeschreven handelingen tijdrovend zijn, komt haar als een te verwaarlozen bijkomstigheid Wat de goede vrouw echter ontging, is dat ik niet uitsluitend uit tanden en kiezen besta. Zo ben ik bijvoorbeeld ook in het bezit van een wervelkom en verschillende onderdelen daarvan zijn niet meer wat ze geweest zijn. De fysiotherapeut, die mij voor dit euvel regelmatig „ophing", gaat er vanuit dat ik dagelijks allerlei toeren doe. Van mijn huisarts moet ik, zin of geen zin, weer of geen weer iedere dag een flink eind stappen. Dan zwijg ik verder maar over diverse andere mankementen, waar ook weer zo broodnodig tijdrovende maatregelen tegen onderno men moeten worden. Als ik al die goedwillende deskundigen hun zin geef ben ik een mooi stuk van de dag alleen bezig met de instandhouding van mijn vege lijf. Dit alles maakte me nukkig, temeer omdat er in het slijtende karkas ook nog ergens een geest woont, die getraind, gevoed en onderhouden dient te worden. Bovendien heeft die geest geleerd dat eigen lichaam en ziel weliswaar erg belangrijk zijn. maar geen alleenver toningsrecht hebben. Wat blijft er van een etma over, na aftrek van de nachtrust als je recht wi doen aan tanden, voeten, wervels en de geest? I rest je nauwelijks tijd om een bed op te makeni hier en daar een kleine christelijke handreiking doen. Gisteren gaf ik de brui aan alles en zocht verstrooiing in de aankoop van een nieuwe rok,wi overigens mislukte. Geen enkele rok paste goed. De verkoopster deed erg haar best. Tactvol vleid ze: „Maar u hebt ook zo'n slanke taille." Ze bedoelde eigenlijk dat mijn heupen te breed zij en dat bracht ik haar nuchter aan het verstand. „Ach," stelde ze psychologisch vast, „tobt u daaro ver? Maar dat is helemaal niet nodig." Uitgebrei deed ze het droeve verhaal over haar eigen propoi ties, die ook helemaal niet klopten met de voorgj schreven standaardmaten, maar dat die ellende t< het verleden behoorde. „Kijk eens," pleitte ze. keek. Als een professionele, doch decent geklede buikdai seres kronkelde en wervelde ze met haar small body. Het was een perfekte show, die in duplo wen opgevoerd, daar zorgde de grote passpiegel voot Als ze nou maar niet gaat zeggen dat ik tweemaa per dag...., dacht ik. Maar jawel hoor: „Een go« figuur, daar heeft een vrouw toch wel iets voor ovc hè. Wat bekkenoefeningen en wat meer aandacl voor de buikspieren, dat betekent niet zoveel, wati tenslotte twee kwartiertjes per dag?" „Een half uur," antwoordde ik, want optellen ko; ik nog niet. Verslagen en zonder rok verliet ik hc pand. Thuisgekomen spoelde ik kokhalzend volgea voorschrift mijn mond. Toen ging ik plat op <k grond liggen om mijn wervels te ontspannen, man omdat de geest in mij hongerdel las ik ondertusset voor de derde keer „Tussen heilige en helleveeg' van Auke Jelsma en raakte weer verzoend met ld en gebrek van een falend lijf. Tegelijkertijd ai- lichaam en geest timmeren kan erg bevredigend zip al geef ik grif toe dat lezen in een lekkere stoel velt voordelen heeft. Klein huisje Tot voor een jaar woonden we in het Hendrikalaantje in Laren, in een klein huisje, twee onder een kap. Daar was ik net zo gelukkig als hier, omdat bet erop aankomt hoe je met elkaar omgaat, of er een band is in je gezin. Je kunt dan van kleine dingen genieten. Vorige week werd Tatjana zes. Wij hebben die dag wel dertig kilometer gefietst, fijn met ons allen erop uit en tijd nemen om om je heen te kijken. Dat probeer ik mijn kinde ren vooral bij te brengen. Tatjana kent nu al een heleboel bloemenna men. Niet dat zoiets op zich belang rijk is, maar wel dat op die manier de natuur vertrouwd voor haar wordt, en die natuur is eindeloos mooi. Als je er oog voor krijgt hoe perfect alles in elkaar past. Dat moet ergens bedacht zijn. Dat kun je niet verklaren met de evolutieleer. Er moet een hogere macht zijn die alles leidt. Voor mij staat vast dat er een God is. Je kunt religie op tal van manieren invullen. Wat het is kan ik niet omschrijven. Het is iets wat je diep in je hebt. Misschien is het wel het leven zelf." De auteurs C. S. Lewis en Lloyd Alexander, uit het Engelse taalge bied, hebben een soort specialisme ontwikkeld voor wat betreft mystie ke verhalen uit een ver, onbestemd verleden, rondom koningen, prinses sen, krijgslieden, liedjeszangers, to venaars en geesten. Eerstgenoemde schreef „Het land van Narnia, de wonderreis van het drakeschip: „De zilveren stoel", met kinderen, Ed- mond, Lucie en Eustace in de hoofd rollen. Een genre, dat liefhebbers van magische krachten en bonte on waarschijnlijkheden zal aanspreken, maar soms ook een zekere langdra digheid ademt Eerder verschenen in deze serie: De betoverde kleerkast" en Prins Caspian". Pieter Nierop zorgde voor de Nederlandse bewer king van dit boek 17,90) bestemd voor fantasierijken. „De grote koning", van laatstge noemde auteur, heeft iets meer ni veau. Centrale figuur is de hulpvar kenshoeder Taran, die op zijn omzwervingen door het land van Prydain heel wat mysterieuze te genstanders overwint. Teneur: strijd tussen goede en kwade machten. De tekeningen in deze door Ton Stam vertaalde uitgave, van de hand van Onno Janssen, zijn opmerkelijk. Prijs: 16,90. Al deze boeken zijn verschenen bij „Westfriesland" Hoorn. VADERS Van André le Gall is het boek „Vaders van nu" (visies op de crisis van het vaderschap), dat in vertaling verscheen bij Nelissen, Bloemendaal. Prijs 22,50. BRABBELEN Corn. Verhoeven, leraar en publicist, noteerde de eerste woorden en zinnetjes van zijn anderhalfjaar oude dochtertje Nena in „Een vogeltje in mijn buik". Am bo, Baarn, 19,50. OUDERS Dr. A. A. A. Terruwe paste haar theorie van „bevesti ging" op de verhouding tussen ou ders en kinderen. Haar boek „Ou ders en kinderen op weg naar de toekomst", kost acht gulden en ver scheen bij De Tijdstroom, Lochem. JEUGDGROEPEN „Werken met jeugdgroepen", theorie en praktijk in het kort, van Lea Barinbaum. verscheen in vertaling bij Nelissen, Bloemendaal. LEESPROBLEMEN Nog altijd een van de grootste problemen in de eerste klas van de lagere school: het boek van C. den Duik en R. van Goor „Inleiding in de orthodidac- tiek en in de remedial teaching het dyslectische kind" vers een derde druk. Callenbach,# kerk. 24,90. ONDERWIJSKUNDE Een bezigheden van onderwijskui is het vergelijken van ondei sofieën in verschillende landi J. F. Vos publiceerde bij Willink, Groningen, een boeki ideeën over onderwijs in Ruilt „Onderwijswetenschap en me", prijs 45. CAHIERS De stroom cahiers* de Unie School en Evangelie bfl aan. Het laatste half jaar verse nen bij Kok. Kampen, twee cab over het godsdienstonderwijs ff Westerman: Denken godsdienstonderwijs; en A. J. stenk: Het eerste vak), een over| tiek op school (Rechts en averetl en een over de contoureMr (Centrum en omtrek). Al dea hiers werden eerder in Trouw sproken. Adres secretariaat vc Unie: Van Breestraat Amsterdam. SCHOLENGEBOUW gids voor moderne scholenl Zwijsen, Tilburg. MAATSCHAPPIJLEER Dekker, vier jaar leraar mai pijleer en nu verbonden aan suniversiteit te Groningen, een schets voor een leerplan schappijleer. Stafleu, Leiden, 17,50. Vragen (écn per brief) zenden naar uw probleem ook het onze, Postbus 507. Voorburg. Naam en adres ver melden. Eén gulden aan postzegels bijsluiten. Geheimhouding is verze kerd. Vraag: Ik ben op zoek naar een boek. waarin op duidelijke manier be schreven wordt, hoe men alleen in de natuur kan overleven, welke planten men kan eten. welke ge neesmiddelen men kan vinden, enz. Antwoord: Een heel merkwaardig en leesbaar boek blijft het ln 1974 door Elsevier (AmsterdanvBrussel) uitge geven boek van Jacques Massacner: Opnieuw beginnen. Ik hoop dat het nog niet uitverkocht is. Uit dit boek zou de conclusie kunnen trekken, dat degene, die al zijn zintuigen ge bruikt. vindingrijk en niet voor een kleintje vervaard is. de beste kansen maakt Kennis en ervaring van de zaken, die vaak voor het grijpen liggen in de natuur, zijn daarbij noodzakelijk. Ga ook eens kijken, vragen en praten ln de macrobio tische centra. Vraag: Gezien de onrustbarende pu blicaties over asbest, lijkt het ge bruik van asbestsudderplaatjes niet aan te bevelen Wat denkt u er van? Antwoord: Zolang het plaatje in goe de staat op het vuur ligt. lijkt het gebruik mij niet zo heel gevaarlijk. Er hoeft echter maar weinig te ge beuren of het wordt beschadigd en er komen snippers en lorretjes vrij. Wij geven de antieke raad: In dubiis. abstlne! oftewel, als u ln twijfel ver keert. gebruik dan liever maar iets anders. Er zijn ook andere sudder- plaatjes Vraag: In de vakantie moet een stuk over dr Rama Polderman in de krant gestaanhebben, weet u misschien wanneer en waar zou het te vinden zijn? Antwoord: Maandag 16 augustus, pagina 6: artikel van Fred Lammers: Creativiteit is de basis van de ge zondheid. Misschien heeft men bij de afdeling abonnementen nog wel een exemplaar van deze krant voor Vraag: Weet u iets over de schilder A. F van Beek. Wanneer leefde hij en is zijn werk bekend? Antwoord: U kan de schilder Anthony Franciscus van Beek ge lukkig nog steeds bezig zien te Delft. Lange Beestenmarkt 12. waar hij niet alleen schildert en aquarelleert, maar ook schilderijen van oude meesters restaureert. Het zou wel aardig zijn eens contact met hem op te nemen over uw schilderijtje. Van de schilder A. Zuiderwijk, ge zicht op Leidschendam en evenmin van de schilder S. J. Kruyt. stilleven met bloemen, hebben wij verder geen aantekeningen ol gegevens ge vonden. Vraag: Wij hebben een oud deksel loos emaiile busje van ongeveer 15 centimeter, met het opschrift Bitter- peen. Wat is dat? Antwoord: In mijn oude kruidtboeck staat dat als een andere naam voor de Suykerei- of Chigoreiwortel. Een voorganger van ons blikje Buisman? Vraag: Is het gebruikelijk dat een gescheiden vrouw de naam van haar gescheiden man blijft voeren? Antwoord: Volgens het Nieuw Bur gerlijk Wetboek, titel 2. art. 1 26a I. is de vrouw bevoegd, als zij dat wenst, de naam van haar gescheiden echtgenoot te blijven voeren. Vol gens ditzelfde artikel (2) kan de man. als er geen afstammelingen in leven zijn. de rechtbank van de woonplaats van de vrouw, als daar gegronde redenen voor aan te voe ren zijn, verzoeken, haar die be voegdheid te ontnemen. Aanvullende rectificatie: De Stich ting Organisatie Gescheiden Men sen (Lübeckstraat 73. Den Haag) verzocht ons mede te delen, dat met Mensen heus niet alleen mannen bedoeld worden, maar dat deze Stichting ook de belangen van ge scheiden vrouwen voorstaat. VEEL VRAGEN over de Kolibrie- vlinder. ANTWOORD: In deze rubriek schre ven we reeds over deze kleine vlin der. In tegenstelling tot andere ja ren zijn er verheugend veel medede lingen geweest over het aantreffen van deze vlinder, die als gevolg van de mooie zomer er in geslaagd Is ons land van het Middellandse zeege bied uit te bereiken (met dank voor deze gegevens aan de Plantenziek- tenkundige dienst te Wageningen). Vraag: In welke krant stond het arti kel over de zaak waar bijpassende deksels en schoteltjes voor allerlei serviesgoed te koop zou zijn? Antwoord: Dat is het artikel van Annemarie Lücker (6 september) over de Haagse Dennenweg. Vraag: Graag een afdoend middel om de kragen van pakken en man tels. die vet zijn geworden, schoon te krijgen. ANTWOORD: Afdoend is natuurlijk wel wat veel gevraagd, want de kraag van een mantel of jas zal heel vlug weer groezelig zijn, al u geen sjaaltje of das draagt. De kragen van herenpakken en van zomerman tels knappen altijd flink op van een ouderwetse beurt met lauw water en wat ammonia. Laten drogen en op»; persen. Suedekragen afwrijven met oud en hard witbrood. Men zegt dat heel fijne staalwol of een dito schuurplaatje daarvoor ook kan ge bruikt worden, maar lk durfde daar niet mee te experimenteren. In elk geval géén wasbenzine. Licht ge kleurde bontkragen bestrijken met een mengsel van meel, magnesium en een vetoplossend middel (tetra). Hier mee door het bont strijken tot de tetra geheel verdampt is. Daarna het bont uitkloppen en met een gro ve kam voorzichtig opkammen. Doe dit het liefst maar buiten. Hang alle jassen en mantels steeds op kleren hangers, vooral na regen. VRAAG: Hierbij zend ik u een staal tje heerlijke Italiaanse wol. Helaas is deze wol nergens meer te koop. Weet u er iets op te vinden? ANTWOORD: Gelukkig was bij het staaltje een papiertje met de firma naam en een opgewekte briefwisse ling bracht ons er van op de hoogte, dat uw wol helemaal geen wol is, maar 100 procent acryl (tóch mooi. volgens een van onze medewerkers). Voorts dat deze soort acrylgarens op 't ogenblik niet gemaakt worden, misschien volgend jaar als er veel belangstelling voor bestaat. Deze garens werden geïmporteerd door de Firma Veton in Tilburg. De cor respondentie over en weer bracht bij de medewerkers van onze rubriek (en 't ging maar over een simpel draadje) de blijde stemming te weeg die hoort bij Chianti en Lasagna. VRAAG: Ik heb een nieuwe vloerbe kleding gekocht, een heerlijk bezit, echter schuiven nu een paar Per zische kleedjes aan een stuk het huis door en dat is erg vervelend. We hebben er stripjes onder genaaid en ze bespoten met een antislipmiddel, enfin niets hielp. Wat nu? ANTWOORD: Uw probleem hebben wij zelf lange tijd met verbetenheid bestreden. Onze dierbare kleedjes liepen de kans als „akelige booby traps" op de vliering terecht te ko men, tot we bij de meubelman lange koperen pennen kochten, afgewerkt met een net rond dopje en die heb ben we op strategische plekken dwars door alles heengejaagd. Waar parket was, lieten we die pinnen zakken in keurige koperen ko kertjes, maar bij een houten onder- vloer onder het kleed ging het zon der die kokertjes ook best. Die pin nen kunnen er te allen tijde uitge haald worden. De gaatjes vallen niet op. Als het tapijt echter vastgeplakt zit op een onderlaag en u weet niet hoe dik die onderlaag is, moet u uw tapijtman hierover nog maar eens aanschieten. Met een iets kortere pin lukt het w.s. ook wel. VRAAG: Ik vind tegen de ramen tegenwoordig steeds Lieve Heersbeestjes. Het zijn zulke grap pige diertjes, maar zijn ze schade lijk? ANTWOORD: Wees maar eent* zuinig op die beestjes: Ik heb en poosje geleden een neergezet op Chinese roos die vol luis zat Lieve Heersbeestje vermaakt daar best en is onverdroten beal wat luis is op te eten. VRAAG: Vroeger gingen we omi tijd van het jaar met ons heleP Kamparnoeljes zoeken. Zijn d* niet meer of waar zijn ze te vim! ANTWOORD: Dit zijn de klei» te weidechampignons. In Dui« en bijVinze Zuiderburen (ook F* rijk en Luxemburg) ziet meniu tijd veel mensen door de scharrelen met mandjes. Ze in Nederland ook beslist no{ ergens te vinden zijn. maar ongewenst dat men op z'n houtje in ons toch al zo set* weidebestand daarnaar gaa'> ken. Als één het doet, gaandir* andere 1000 of meer mensen dal doen. met de bekende gevolge*1 ander gevaar is, dat niet ieder' wat wél en wat niet eetbaar is.' zijn giftige knolzwammen, dif op de Weide champignons lu» bare Kampernoeljes) lijken. liever een doosje champignon de groenteboer, dat is wel zo n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 6