Kerkelijke delegatie krijgt mensen in Paraguay vrij Minder gereformeerden verlaten hun kerk Uit de kerkbladen Vandaag Shell in discussie met hervormden Kerk van 50 miljoen in Mexico ingewijd Bank voor een rustig geweten VOORBIJGANGER MAANDAG 18 OKTOBER 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET; door Aldert Schipper De internationale kerkelijke delegatie, die eind vorige maand naar Paraguay vertrok om te pogen de gevangengenomen leden van de „Vriendschapsmlssie" in Asunción vrij te krijgen, is gedeelte lijk in haar opzet geslaagd. Drie medewerkers van de zendingspost zijn vrijgelaten en twee anderen zullen waarschijnlijk ook vrijkomen. Dit succes ls vorige week bekendge maakt door het Nederlandse lid van de delegatie, pater J. W. Saelman, de provinciaal van de orde van de au gustijnen en voorzitter van de bisschoppelijke adviescommissie voor Latijns Amerika. De delegatie bestond uit vier man. die afgevaar digd waren door de raden van ker ken ln West-Dultsland. de VS. Enge land en Nederland. Steun De Vriendschapsmissie is een be wustwordingsproject van de (Ameri kaanse) Disciples of Christ, die bij hun werk steun krijgen uit de VS, Engeland. West-Duitsland en Neder land. In ons land staan Solidaridad, het gereformeerde Algemeen Dlako- naal Bureau, de bisschoppelijke vas tenactie en de protestantse medefi nancieringsorganisatie ICCO achter het werk van de Vriendschapsmissie. Deze werkt in de stad op het platte land onder de armsten van de ar men. In de nazistische dictatuur van generaal Alfredo Stroessner geldt dit werk als subversief en communis tisch. Pater Saelman en zijn delegatie zijn op bezoek geweest bij de generaal en bij de ministers van binnenlandse zaken en defensie. Daarbij bleek aan de pater dat deze heren het eigenlijk raar vinden dat de kerk iets tegen heeft op de onderdrukking in Para guay. „Laat de kerk liever dankbaar zijn. dat wij zo efficiënt optreden tegen communisten en terroristen," zei de generaal. Hij doelde op de 360 politieke gevan genen. die Paraguay rijk is en die zonder dat tegen hen een beschuldi ging is ingediend, opgesloten zitten in een kamp niet ver van de hoofd stad van het land, Asunción. Volgens pater Saelman zijn dat boeren- en arbeidersleiders, mensen die er te gen ln opstand zijn gekomen dat de militaire leiders trachten het volk om te vormen tot een produktie en consumptie-gemeenschap, waarin de menselijke waarden een kwijnend bestaan lijden. Verbaasd Generaal Stroessner dacht dat het wel een of andere tegen het commu nisme aanleunende sekte zou zijn, die werkt voor de allerarmsten. Hij was zeer verbaasd dat een keurige pater van een alleszins eerbare orde hem kwam vertellen wat het werk van de zendingspost eigenlijk in hield. De generaal bleef er zo te zien weinig van begrijpen. Maar omdat ook de Duitse ambassadeur zich met de zaak bemoeide en omdat de delegatie zo'n oprechte indruk maakte, liet hij drie ledpn van de zèndingspost („Heel gevaarlijke per sonen") meteen vrij en hij veizeker- de dat het geval van twee anderen bekeken zal worden. Aanvankelijk hadden de geldschie ters van het werk in het buitenland besloten, de geldstroom te stoppen, maar de delegatie-Saelman advi seerde nu toch maar door te gaan omdat het werk zeer belangrijk is. De rooms-katholleke kerk lijkt nu ook in beweging te komen. Dit jaar heeft het episcopaat voor het eerst eenstemmig geprotesteerd tegen de systematische schending van de mensenrechten. Dat was een bijzon dere gebeurtenis, omdat ook de le gerbisschop, die het tot nog toe steeds ongeveer eens was met het regime-Stroessner nu ook aan het protest meedeed. Samen met de lutheranen, die reeds eerder hun stem tegen het nazi achtige regime hadden verheven, hebben de kerken een comité ge vormd voor hulp aan de families van politieke gevangenen en voor juri dische bijstand aan vervolgden. Het comité mag echter niet zo heten. De officiële naam is: „Comité voor Pater J. W. Saehnan (zittend, links) op bezoek bij de president van Paraguay, generaal Alfredo Stroessner (rechts). In het midden de Westduitse ambassa deur in Paraguay, dr. Wolff. hulpverlening". Er zijn plannen dit comité ook van Nederland uit te gaan steunen. Politiestaat Pater Saelman vindt het regime in Paraguay duidelijk een dictatuur naar nazi-model. „Je ziet meteen dat het een politiestaat is. De ideologie van de staat is de nationale veilig heid. Daar draait alles om. En die wordt gediend in naam van het christendom". Generaal Stroessner meent oprecht dat de kerk er dankbaar voor hoort UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. BIJ publlkatle wordt dc naam van de schrijve* vermeld. VAN LEZERS Alimentatie Hoeveel gescheiden vrouwen met kinderen op basis-schoolleeftijd heeft het NIPO betrokken bij zijn onderzoek naar de wenselijkheid van alimentatieplicht? Ik ben bang dat het NIPO-onderzoek uiterst een zijdig is geweest. Een alimentatie van 5 Jaar kén (ik zeg niet moét) gerechtvaardigd zijn, mits na die 5 Jaar het jongste kind. waarvoor de moeder de zorg heeft, tenminste 14 jaar is. En ook nog daarna zal de toelage voor het onderhoud van de kinderen erop gebaseerd moeten zijn d^t een kind méér kost dan alleen voedsel, kleding en schoolgeld. Een gescheiden moeder die aan haar kinderen levensruimte wil verschaf fen (woonruimte, gezelligheid, ont wikkelingsmogelijkheid, zoals ln le der „normaal" gezin) kan dat zonder alimentatie nooit doen van de in komsten van een halve-dag-baan, tenzij de kindertoelage zeer royaal ls. Dat betekent dus dat zij ln dat geval een volle dagtaak buitenshuis zal moeten zoeken. Het zal toch leder een duidelijk zijn dat in een dergelij ke situatie de kinderen, tussen 6 en ongeveer 14 Jaar. de dupe worden? Er wordt nog steeds ln brede kring zorgelijk gedaan wanneer een ge trouwde vrouw met een gezin een volledige baan zoekt: zij zou 's a- vonds niet fit genoeg meer zijn om man en kinderen op te vangen en huishouden volle baan zou voor haar te zwaar zijn. Is dit voor een werkende vrouw die ln haar eentje voor haar gezin moet zorgen Ineens géén probleem? Den Haag A. Bosch Modaliteiten (2) In Trouw van 7 oktober stelt de heer Van Altena dat de gereformeerde bonders vooral voorkomen ln afge sloten Nederlandse gebieden. Anno 1976 is het absurd, dat er in Neder land, gezien het algemeen bezit van radio, t.v. en auto, nog gesproken wordt over afgesloten gebieden. Toch heb lk de moeite genomen en onderzocht, of er in afgesloten ge bieden veel gereformeerde bonds- plaatsen zijn. In verband hiermee onderzocht lk de Noordzee-eilanden, het gebied langs de Duitse grens vanaf Delfzijl tot Vaals en Zeeuws- Vlaanderen. In wijde omtrek is daar geen enkele gereformeerde bonds- plaats te vinden. Wel echter midden ln Zuid-Holland. Hoewel ik geen lid ben van de gereformeerde bond meende lk deze onjuistheid toch wel even recht te moeten zetten. Rotterdam A. v. d. Akker Goede weg? Op de goede weg! Dit was de conclu sie van de zeer te waarderen serie ln Trouw van dr. Post. Was de conclu sie Juist? Drie belangrijkste richtlij nen: 1) zorgvuldige beheersing geldhoeveelheid. Hoe is dit te rijmen met een begrotingstekort van 14 miljard, voor de helft te dekken door geldcreatie? 2) Conjuncturele fluc tuaties corrigeren door begrotlngs- polltiek. Welke conjunctuurreserves werden in de perioden van hoogcon junctuur gevormd? 3) Redelijk winstniveau van het bedrijfsleven, vla consistente inkomens- en begro- tingspolitiek. Hoe klopt dit met: rendementaandelen ongeveer 2 3 procent, sterke fluctuaties ln lonen (denk aan jeugdlonen e.a.) enz? En kele andere gegevens: Nederland in vesteert in 1975 ln VS 810 miljoen dollars. Duitsland 150 miljoen. Ka- pitaalvlucht? Arbeidskosten ln Ne derland het hoogst van West- Europa nl. 17.10 tegen 15.60 ln bij voorbeeld Duitsland. Overheidsuit gaven per hoofd in Nederland het noogst ter wereld. Een VAD op sta pel met grote onzekerheid. Moet de conclusie niet luiden: gefaald beleid, ln plaats van op de goede weg? Ommen B. Meilink Franciscus (3) De controverse aangaande Jezus en Fransiscus is volmaakt overbodig: bezie Jezus onder het gezichtspunt der eeuwigheid en Franciscus in het raam van zijn tijd. Oeen kissebissen over Franciscus: geïnspireerd door het evangelie vertaalde hij dat in daden van ontferming en mede dogen, ook voor het dierenrijk. Een te meer: „blijde boodschap". Al wat adem heeft love dan Heer. Amsterdam S. G. Pauws Te veel (2) Ondergetekende, eveneens oud ambtenares heeft een maandelijks (waardevast) pensioen plus AOW, samen 1276 momenteel. De ambte nares, die te veel pensioen heeft (Trouw 8 oktober) heeft zeer waarschijnlijk een dikke spaarpot kunnen maken. Toen ik november '71 ln dit bejaardentehuis kwam was de pensionprijs 792 per maand. M*n spaarpotje hoefde niet bij te springen. Al spoedig „vlogen" de pension-prijzen omhoog en de laatste jaren moet er aan eigen spaargeld ruim 300 per maand bij gepast waardoor ik mij binnen niet lange tijd bij de Bijstand zie te rechtkomen. Met mijn toch behoor lijk pensioen word ik als het ware een „armlastige". Oldcbroek E. J. van den Noort Nipo-enquete (3) Als het waar ls dat de WD op een grote verkiezingszege afgaat, ziet het er somber uit voor de mensen, die sterk afhankelijk zijn van een sociaal-humaan beleid. Het doet wel erg triest aan. dat zovelen zich laten inpakken door de a-sociale boodschap van de VVD. Amsterdam mevr. G. J. Snijders-De Jong Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Poslbus 3. Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Tubbergen UTRECHT „Gaat de kerk te ver ln haar bemoeienis met de samenle ving?" Deze vraag wordt komende zaterdag aan de orde gesteld op de hervormde algemene diakonale ver gadering ln gebouw De Schakel te Nijkerk door mr. G. A. Wagner, pre sident-directeur van de Koninklijke Shell en dr A. H. van den Heuvel, scriba van de hervormde synode. Na beide inleidingen volgt een dis cussie en reageren belde Inleiders op „de zaal" en op elkaar. De vergade ring, bedoeld als ontmoeting voor belangstellenden uit het plaatselijk diakonaat, wordt georganiseerd door de hervormde generale diako nale raad en duurt van tien tot één uur. Verdere vragen die in Nijkerk worden behandeld, zijn de verhou ding diakonie-kerkvoogdij en de ontwikkeling in het werelddiako- naat. MEXICO-STAD Op de Tepeyac heuvel in Mexico-Stad is onder zeer grote belangstelling het nieuwe Ma- ria-heillgdom in gebruik genomen, dat vijftig miljoen gulden heeft gekost. De Tepeyac heuvel is een gelief koosd pelgrimsoord van de Mexica nen. Op die heuvel zou drie eeuwen geleden Maria verschenen zijn aan de Indiaan Juan Diego. De oude kerk op de heuvel dreigde in te stor ten en moest worden afgebroken. Architect Pedro Ramirez Vazquez heeft de bouw van deze dure kerk verdedigd met de motivering, dat er elk jaar zes miljoen Mexicanen op de heuvel komen bidden. In antwoord op het veel gehoorde ver wijt. dat de kerk in Mexico voorbij gaat aan de nood van vele armen, maar wel zo'n groot bedrag voor een kerkgebouw uitgeeft, zei Vazquez, dat de kerk is betaald door de Mexi canen zelf, die het er graag voor over hadden. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Het ledenverlies van de gereformeerde kerken heeft zich gestabiliseerd. In 1975 hebben zich minder gereformeerden aan hun kerk onttrokken dan in de beide voorafgaande jaren. Dit blijkt uit de thans in het blad Kerkinformatie verschenen uitge werkte ledenstatistiek over het jaar 1975. Per 1 januari 1976 telden de gerefor meerde kerken 877.823 leden, 944 minder dan het jaar daarvoor. In 1974 verloren zij L071 leden. In 1975 verlieten in totaal 9.704 gere formeerden hun kerk. tegen 9.905 in 1974. Maar ook het aantal mensen, dat toetrad tot de gereformeerde kerken, is iets teruggelopen: 3.437 tegen 3.648 in 1974. Lettend op de laatste drie jaar kan men globaal genomen zeggen, dat jaarlijks circa 3500 mensen overgaan naar de gereformeerde kerken. On geveer de helft daarvan komt uit de hervormde kerk. Aangenomen kan worden, dat een huwelijk met een gereformeerde een van de meest voorkomende redenen is. Jaarlijks treden verder 5 a 600 buitenkerkelij ken tot de gereformeerde kerken toe en circa driehonderd rooms- katholieken. Het getal van de Iaatsten ls in stijgende lijn. Verder komen er elk jaar nog zo'n 700 men sen uit de kleinere gereformeerde denominaties (vooral vrijgemaakt- gereformeerden en christelijk- gereformeerden) over. Dit getal ver toont neiging tot dalen. Zoek Elk jaar zegt gemiddeld een kleine tienduizend mensen de gereformeer de kerken vaarwel. Ongeveer vier duizend daarvan (een overigens wel elk jaar dalend aantal) raakt gewoon „zoek": men meldt zich bij verhui zing niet meer als lid in zijn nieuwe woonplaats. Van de kleine zesduizend, die „offi cieel" bedanken, is bekend, waar zij naar toegaan. Globaal is het gemid delde beeld van de laatste drie jaar, dat 2200 van hen buitenker-kelijk worden en 1800 hervormd. De rooms- katholieke kerk heeft weinig aan trekkingskracht op gereformeerden: ln 1975 163. De uittocht van verontrusten naar kleinere gereformeerde kerkforma- ties is over het hoogtepunt heen: in 1974 nog 1072, in 1975 954 en in dat laatste geval zijn dan nog 265 volge lingen van ds J. B. van Mechelen op Urk (de reformerende kerk) be grepen. Daarentegen groeit elk jaar het aan tal gereformeerden, dat uitwijkt naar de „evangelische" hoek: pinkstergroepen, baptisten, vrije G06dfT6efs evangelischen en leger des hells. Het waren er vorig Jaar al een kléine vijfhonderd. De werkelijke getallen zijn ongetwij feld hoger, omdat hierbij niet de vierduizend „zoekgeraakten" begre pen zijn. Doop Het aantal kinderen, dat gedoopt wordt, blijft met sprongen achteruit gaan. Het waren er in 1975 11.353 (tegen 12.220 in 1974 en 14.761 in 1972). Exacte gegevens over de oor zaken hiervan zijn niet beschikbaar. Maar men mag aannemen, dat hier zowel de geboortenbeperking een rol speelt, als het feit, dat meer gerefor- Uw blad vermeldt: de hostie ging aan ds. Waardenburg voorbij. Ik ben geërgerd en beschaamd door déze opvatting van eucharistie-viering. die ln Tubbergen ls gebleken en kennelijk door kardinaal Wllle- brands is geautoriseerd of wellicht zelfs geïnspireerd. Voor mezelf kan ik alleen zeggen dat ik liever niet zou hebben deelgenomen aan deze maaltijd wegens gebrek aan ver trouwen in de gastheer die ik niet zou hebben kunnen herkennen noch erkennen als waardig representant van de gastHeer. Laren M. C. G. A. Doyle Omgaan met relaties. Weekend voor homofiele vrouwen en mannen, met of zonder vriendin of vriend, 23-24 oktober op De Drieburg te Driebergen (tel. 03438-3193). In de IJmond-editie van het Kerkblad van de gereformeerde clas sis Haarlem spoort ds. C. Meijer uit Beverwijk zijn gemeenteleden aan. hun geld te beleggen op de ontwik kelingsbank van de wereldraad van kerken, die 1 januari van start gaat: Het moet ons interesseren wat de bank met ons geld doet. Zoals het ons ook interesseren moet wat de Industrie produceert. Ook al gaat dat ten koste van orders en winsten. Op gemakkelijke, maar immorele wijze de werkloosheid tegengaan mag niet. En we zullen de moed moeten opbrengen in eigen vlees te snijden. Maar dan wel allemaal. An ders is het toch weer andermans vlees. Vroeger placht men zijn geld in een oude kous te bewaren. Dat is niet veilig. Een gat ln je hand en een gat ln zo'n kous hebben hetzelfde effect, n.l. verkwisting, verlies. Er kan zoveel goeds met geld gedaan worden. Daarom mag het niet be graving, niet uit de roulatie geno men worden. Maar het geld dat stom is. maakt nooit recht wat krom is. Daar kan je geweten niet rustig on der blijven. Voor Kerken en straks ook voor particulieren biedt de Oe cumenische Ontwikkelingscoöpera tie van de W.v.K. uitkomst. Deze Jonge Instelling gaat inwonen bij de Ned. Raad van Kerken te Amersfoort. De rente zal door de bank genomen lager zijn. maar je met het gebruik van het be langrijkste instrument dat die maatschappU heeft, nl. het bankwe zen. Dat is nl! het sluitstuk van onze hele, op kapitaal gebaseerde samen leving. Ik vind dat geen moderne gang van zaken. Dat is geen kerk- zijn in de moderne zin van mentali teitsverandering e.d. Ik denk dat ze op den duur in moeilijkheden zullen komen en dan hebben de kerken het weer gedaan. Die EDCS- beweging wekt bij mij dan ook een beetje de indruk alsof men meent dat er geen banken te vinden zijn, die op een behoorlijke manier wer ken. Ik denk dat het ook schade gaat doen aan allerlei organisaties die a fond perdu werken. Mensen zullen zeggen: Och, dat ls wel een leuk idee van die EDCS, laat ik mijn geld daar maar heen doen. Dus ten koste van de anderen, want je kunt je geld nu eenmaal maar één keer weggeven. Ik heb een dodelijke angst, gezien het hele geschiedkun dige verloop van de kerkelijke ban ken: ze zijn allemaal de mist Inge gaan." Miskotte hoeft dan nooit het gevoel te hebben dat je door de bank genat. Of dat anderen erdoor genomen worden. De mist in Grote huiver ten aanzien van deze kerkelijke bank toont drs. Ben We- terman, econoom van het r.k. aarts bisdom Utrecht, in een gesprek met De Bazuin: „Als je probeert een maatschappij om te buigen in een menswaardigere richting, moet je niet zelf beginnen In Woord en Dienst vertelt ds. L. H. Ruitenberg, hoe hij als 21-jarige stu dent een winter lang eens in de maand een weekend bij (toen nog) dominee K. H. Miskotte in Meppel mocht logeren om van hem privé- belijdeniskatechisatie te krijgen. Een herinnering aan het eerste bezoek: Ds. Miskotte nam mij direct mee naar zijn studeerkamer, veel boe ken. een Opengeslagen statenbijbel op een standaard. Een grote man. met door-borende ogen. vriendelijk maar tegelijk distantie-scheppend te zijn, dat hij het communisme bestrijdt. De minister van binnen landse zaken, vertelde aan de dele gatieleden dat het land bedreigd wordt door het wereldcommunisme. Als sprekend voorbeeld wees hij op drie hoge stapels kaarten en brie ven, die op zijn bureau lagen. Deze waren afkomstig van leden van Am nesty. Zij vroegen om de vrijlating van gevangenen. „Kijkt u maar eens, hoe sterk hef internationale communisme is", zei de minister. Pater. Saelman herkende heel wat brieven uit Nederland en vooral veel kindertekeningen uit steden als Rotterdam en Dordrecht. EENS WORDT HET DOORGE PRIKT Wie wijs is, hem gaan de geboden ter harte, maar de dwaas, die maar een eind weg kletst, komt ten val. Wie wandelt in eenvoud van hart, hoeft niet bang te zijn, maar wie kromme wegen gaat wordt doorzien. (Spreuken 10, 8, 9) In het eerste tweetèl spreuken li. het niet helemaal om een tegenstel llng te gaan. Goed, wijs en dwaai staan opnieuw tegenover elkaar; ea dan gaat het bij de dwaas om zija einde: hij komt ten val, maar bij di wijze staat: hem gaan de geboder ter harte. Dus: ten val komen staa, tegenover: de geboden in je han hebben. Is dat wel een tegensUl ling? Misschien dat het volgend; tweetal de oplossing geeft. De wlja hoeft, omdat hij in eenvoud va- hart, zonder al die troep aan dwaa en goddeloze gedachten, niet ban; te zijn. De goddeloze komt ten vai omdat er een moment komt waaro; hij doorzien wordt. Dat kan de god deloze namelijk niet hebben, kan niet tegen de doorlichting vai de eeuwige God. Dan valt hij doa de mand. Maar je hoeft niet bang li zijn als je de geboden in je hart hebt En de geboden, dat is natuurlijl weer heel wat anders dan een aantal voorschriften die je dan events van buiten kent en waarmee Je air dere kapittelt. Nee, dat is, datj; ermee verbonden bent. Als ees voortdurende oriëntatie voor je ei gen denken en handelen. Als ee: troost ook. Het hoortniet zo te gaar zoals het gaat! Maar je hoeft nie! bang te zijn dat het zo blijft. He! wordt doorzien. Eens wordt doorgeprikt. En dan komt de vrij heid en de vrede en de vreugde. meerden (om wat voor reden dan ook) hun kinderen niet laten dopen. Opmerkelijk is, dat het aantal men sen. dat belijdenis des geloofs aflegt, niet afneemt. Dat blijft staan op circa 9500 per jkar. Dit valt te meer op. omdat het belijdenis doen steeds meer in discussie is gekomen, de laatste Jaren. Een merkwaardig en niet direct te verklaren gegeven uit het statistisch materiaal is, dat terwijl de Neder landse bevolking als geheel steeds mobieler wordt, gereformeerden blijkbaar minder verhuizen. In 1973 vertrokken nog 53j642 gereformeer den naar een andere woonplaats, in 1974 waren dat er 52.448 en in 1975 maar 47.748. Het sterftecijfer bedraagt circa zes duizend per jaar. Uit de financiële gegevens blijkt, dat de gereformeerden nog altijd veel voor hun kerk over hebben. In 1975 gaven zij in totaal 158 miljoen (145 miljoen in 1974). Daarvan was zeven tien miljoen bestemd voor diakonale arbeid (inclusief het werelddiako- naat) en dertien miljoen voor de zending. Eerlijk delen: inkomen of arbeid. Voor diakenen en gemeenteleden m.m.v. drs. H. W. Nusselder en drs. W. H. Zuidema, zaterdag 23 oktober van half elf tot half vijf in het Toe rustingscentrum te Leusden (tel.033-43244, toest. 123). Het gesprek begon zo: „Ik begrijp, dat u ja, dat zei hij. „U" vrijzin nig bent. Waarom?" Ik aan het uit leggen. Vanwege de bijbelbenade ring. die geen andere eisen behoefde dan proberen hem te vatten van het wereldbeeld uit dat wij nu kennen. Niet vanwege uitwendig gezag. Van wege de vrijheid tegenover de in het verleden geformeerde dogma's. En vanwege de mogelijkheid om je bui ten de door mij als zeer verwerpelijk ervaren christelijke politiek met haar gezagsverering, haar voor mij onverstaanbare oranje-trouw, haar conservatisme te kunnen bewegen. Althans woorden van deze strek king. Antwoord van Miskotte: „Ik zou nooit vrijzinnig kunnen zijn. want de vrijzinnigheid is mij te bur gerlijk". Hij begon aan de functie van de rede te schudden, ik hoorde voor het eerst over Luthers „Hura- vernuft" en moest dat alles ge hoorzaam verwerken. Marx en Calvijn Ds F. E. Huizinga in het baptisten weekblad De Christen: Het atheïsme in het marxisme is evenzeer te betreuren als het experi ment van Calvijn in Geneve. Een maatschappelijk systeem moet zich niet bemoeien met de geloofsbele ving van het individu en de gelovige mag zijn overtuiging en opvattingen niet opleggen aan ongelovigen. Het zijn twee denk- en levensgebieden die elkaar in onze wereld zeker ra ken en tot diepgaande uiteenzettin gen en zelfs conflicten kunnen lel den, maar niet mogen voeren tot het monddood maken van de een of de andere. Zowel vermenging als uitsluiting levert schade op voor beide. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Wierden: P. J. Bos Ié Ridderkerk; te Schoonrewoerd: E J. Boer kand. te Spijk (ZH) te Hinde lopen: J. Bruin kand. te Hilversum; te Almkerk: J. W. Lucas te Waar denbrug. Bedankt voor Kesteren: J. Catsburs te Katwijk aan Zee. Beroepbaar: mej. J. Bakhoven, I Haydnlaan 32, Leiden; H. J. Boei, Zuiderlingedijk 189, Spijk (ZH); 0 Th. van Es, Stalpertstraat 26, Der Haag; J. J. Gorissen, Kievitstrail 11, Gouda; H. Stam, Meridiaan 26k Amersfoort; W. A. van Wijngaarden Huigenbosch 828, Amsterdam. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Mussel: A. HS bers kand. te Zwolle die bedankh voor Onstwedde. BAPT. GEMEENTEN Benoemd tot past. medew. a.h. So& aziekenhuis te Zwolle: J. Schuil al daar, die deze benoeming heeft au genomen. Aangenomen naar Den Helder: Molema te Makkum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Emmeloord: R. Boo| aard te Leiden. Prof. dr. W. Nijenhuis Met een rede over de zestiend* eeuwse Engelse bisschop John P» net als revolutionair pamfletten schrijver heeft dr. W. Nijenhuis zij: intrede gedaan als hoogleraar in geschiedenis van het christendon en de dogmenhistorie aan de rijks» niversiteit van Groningen. Hij prof. dr. W. F. Dankbaar opgevolgd Voordien was dr. Nijenhuis w tenschappelijk hoofdmedewerka aan de universiteit van Amsterdam Dr. Frits Kuiper Donderdag 21 oktober zal in Israf het „Dominee Frits Kuiperpar) worden geopend. De doopsgezind ds. Kuiper, die in 1974 plotselinj overleed, voelde zich sterk betrol ken bij de staat Israel. Vrienden va hem hebben de planting van dan tweeduizend bomen mogelij gemaakt. De heèr K. E. de Haan m Heelsum zal namens mevrouw Ku per aanwezig zijn bij de openinl met nog enkele Nederlands boomplanters. Het park ligt halv* wege tussen Tel Aviv en Jerusales Ds J. Doucé De Parijse predikant ds J. Dout heeft vorige week zondag zijn eerfl dienst voor homofielen gehoude Er waren ongeveer vijftig bezoekei onder wie enkele „uitsmijters" D directeur van het theater waard dienst werd gehouden had deze ztf re jongens beschikbaar gesteld, o® dat er rekening moest worden P houden dat de dienst door „recht-" Parijzenaars zou worden verstoort Dit is echter niet gebeurd Ds Do»: zei in zijn openingswoord dat CM tus bevrijdt van zonde j schuldcomplexen, die vefoorzai» zijn door een verlammende traditf die niets anders is dan „leringenvi mensen". De dienst werd in eenf ater gehouden, omdat de FraP kerken geen ruimte beschikbaar»1 len stellen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2