I
Er komt weer een
kerkenconferentie
Kerk in Namibië wil
dienstweigering
Vandaag
BOEKENNIEUWS
Onze adressen:
R.K. kritiek op
theologie van
bevrijding"
Ierse priester in
Argentinië ontvoerd
Kerkschatten in
Jeruzalem gestolen
IH UITGEVERSMAATSCHAPPIJ J. H. KOK KAMPEN
najaarskollektp voor
het werelddiakonaat
bijbel
met
uitslaande
opzoekflap
[TO!
fsTöl
I
VRUDAG 15 OKTOBER 1976
KERK/BINNENLAND
TROUW/KWARTET
VRU
Var
VA.
Va£
Het
hoe
De laatste hand wordt gelegd aan een bronzen sculptuur aan het Dienstencentrum van de
gereformeerde kerken In Leusden. Het kunstwerk, een geschenk van de theologische ho
geschool te Kampen, wordt gevormd door open harten rondom een kruis met van boven
uitslaande vlammen. Eronder staat de bijbeltekst „Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn."
Het is een schepping van de Gorinchemse kunstenares Marijke Ravenswaay (rechts op de foto,
samen met haar man). De sculptuur zal vandaag officieel overhandigd worden door drs. G. Y.
Vellenga, praeses van het college van curatoren van de hogeschool, aan ds. C. Mak praeses van
de generale synode van de gereformeerde kerken.
UIT
VAN LEZERS
Vloeken (9)
Dat een mens moeilijk kritiek ver
dragen kan en daardoor minder in
staat is bepaalde uitspraken op de
Juiste waarde te schatten blijkt uit
de reacties op het verhaal van prol.
Rothuizen over het vloeken. Wij be
grepen uit zijn verhaal, dat de E.O.
er zich voor hoeden moet belangrij
ke vraagstukken in kort bestek op
te lossen met één ol meerdere bijbel
teksten. Slechts in dit verband
spreekt Rothuizen ons inziens over
Godslastering. Dat probleem als het
oorlogsvraagstuk, abortus en het ra
cisme opgelost moeten worden aan
de hand van de bijbel zijn we van
harte met de briefschrijvers eens.
Dit houdt echter niet in. om in een
kwartiertje tijds een oplossing te
geven maar dat er sprake moet zijn
van een diepgaande en eerlijke be
zinning én daadwerkelijke actie. Wij
kunnen in dat opzicht beter alle
maal onze schuld belijden tegenover
God
Kampen Elbert Grosheide
Mcindert Burema
Vloeken (10)
Vloeken (11)
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Tele* 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948.
Westblaak 9 Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOUE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publikatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Nu wij een Evangelische Omroep
hebben, die Gods Woord als hoogste
autoriteit beschouwt en dit als zoda
nig uitzendt, is het verwonderlijk
dat een theoloog dat in strijd met
zijn „gereformeerde opvoeding"
vindt; als zou die opvoeding niet in
overeenstemming zijn met Gods
Woord. In dat geval zou het beter
zijn dat de opvoeder (want dat is
toch een theoloog?) zijn stelregels
gaat heizien, dan op deze manier er
met de botte bijl op in te hakken.
Haren T. v. d. Beek
Vloeken (slot)
Meerdere inzenders voelden zich ge
raakt door de opmerkingen van
prof. Rothuizen over het vloeken.
Eerlijk en oprecht. Eén Inzender
kwam er rond voor uit. dat hij be
paalde verbanden niet doorzag,
maar de zeven anderen hebben het
evenmin begrepen.
Wat niet? Dat juist een innige om
gang met God het gevaar vergroot
Hem als „stoplap" te gebruiken.
vloeken)
Je kunt Iemand, met wie Je ln Innige
omgang hebt, dieper kwetsen dan
een ander. Overigens. Prof. Rothui
zen, het zij u tot troost, dat er ook
nog gemeenteleden zijn, die meer
ontroerd raken door het woord
„stoplap" uit uw mond dan door de
uitdrukking „christelijk sausje.
Naast miskenning is er toch ook een»
grote herkenning!
Den Haag A. F. Ruijl.
Afdracht
Men kan niet ontkennen dat de
PvdA door de heffing van vijf pro
cent op de inkomens van ambtena
ren en functionarissen die lid zijn
van de partij, en mede daaraan hun
baan te danken hebben, op haar
manier het beginsel in praktijk
brengt van „spreiding van geld".
Anderzijds lijkt deze transactie toch
veel op het vragen en betalen van
steekpenningen voor het verlenen
van wereldlijke ambten. Als niet on
belangrijk neveneffect komt dan.
niet zo zeer de spreiding als wel de
..concentratie van macht."
Zou het parlement deze gebruiken
niet bij de wet verboden moeten
verklaren?
Landsmeer H. Bade
antwoordelijkheid op verschillende
wijzen verstaan en het is geheel toe
laatbaar om. als men van de juist
heid van een bepaalde handelwijze
overtuigd is, anderen daarvan te
trachten overtuigen. Het is ook ge
heel toelaatbaar om niet overtuigd
te zijn. Maar niet toelaatbaar is het
om de overtuigingspogingen van de
ander af te schilderen als „vaststel
len welke koffie wel en welke niet!"
Een veelgehoorde opmerking is ook
„je mag tegenwoordig niets meer,
geen koffie hier vandaan geen sinaa
sappels daarvandaan." Onzin, Je
mag natuurlijk alles, maar niet alles
is even goed. Ook de heer Epemazal
sommige dingen doen en andere na
laten naargelang hij zijn ver
antwoordelijkheid ziet, maar dat is
geen „tweede geloof", het is zijn
geloofsbeleving en zijn wijze van
verantwoordelijk zijn. Daartoe zij
ieder de vrijheid gegund.
Utrecht Marjanne Kok
Voedselbederf
In Bangladesj is tweehonderddui
zend ton voedselhulp verleren ge
gaan door schimmel, insekten en
knaagdieren. Het is een grote schan
de dat zoiets gebeuren kan. in deze
technische wereld. Ik herinner mij
nog. toen wij kinderen waren, dat
mijn moeder zei. als wij met brood
knoeiden: jullie zullen nog tegen de
muur opvliegen van de honger. Het
is ook gebeurd.
Rotterdam R. P. Zeedijk
ROME Tijdens de jaarlijkse bij
eenkomst van de internationale the
ologencommissie van de Vaticaanse
congregatie voor de geloofsleer
heeft de Zwitserse theoloog Hans
Urs von Balthasar duidelijk kritiek
geleverd op de Zuidamerikaanse
theologie van de bevrijding.
Deze theologie wil uitgaan van de
arme mens en wil het evangelie le
zen als de weg naar bevrijding uit
onderdrukking. Maar Urs von
Balthasar zei. dat de theologie geen
interpretaties duldt, waarbij
godsdienst en politiek één geheel
vormen. Hij wees op de gevaren van
de secularisering en zei, dat de theo
logie wat betreft het eind der tijden
alleen de wederkomst van Christus
kan verkondigen. Geen enkel men
selijk toekomstbeeld kan hiervoor
in de plaats worden gesteld, zo zei
hij. Theologie is, aldus Urs von
Balthasar, universeel geldig en con
centreert zich steeds op de dood en
opstanding van Crhistus. Het begrip
bevrijding betekent het werk van
God en het antwoord van de mens
daarop, ook in zijn verhouding tot
de medemens.
BUENOS AIRES (Reuter) Een
woordvoerder van de Ierse ambassa
de in de Argentijnse hoofdstad heeft
gisteren meegedeeld, dat de Ierse
priester Patrick Rice door nog onbe
kende gewapende lieden is ontvoerd
tijdens een gebedsdienst in een
krottenwijk bij Buenos Aires. De
ontvoering van de Ierse priester
volgt op een beroep van de Paus,
een einde te maken aan „het blinde
geweld" in Argentinië.
Nog geen drie maanden geleden
werden in een afgelegen gebied bij
de noordwestelijke Argentijnse stad
La Rioja de met kogels doorzeefde
lijken gevonden van twee priesters:
een Fransman en een Argentijn van
Franse afkomst. De priesters had
den een prop in hun mond en hun
handen waren op hun rug vastge
bonden. Twee weken vóór deze
moord werden drie Argentijnse
priesters van Ierse afkomst en twee
seminaristen doodgeschoten in hun
parochiekerk in een voorstad van
Buenos Aires.
JERUZALEM Drie functionaris
sen van het Armeense patriarchaat
van Jeruzalem zijn aangehouden,
nadat patriarch Derderian ontdekt
had, dat er kerkschatten in de vorm
van gouden voorwerpen met inge
legde edelstenen ter waarde van
550.000 gulden waren verdwenen. De
politie zoekt nog twee andere functi
onarissen, die verdacht worden. De
collectie Armeense kerkschatten
wordt beschouwd als een van de
kostbaarste ter wereld.
(ADVERTENTIE)
i r F 11
Prof. Dr. K. Runia jTVTS 'T* f~;"YTrrTV~\
VRAGEN VAN ONZE TIJD JJiü
160 blz., 14,90
„Als er één ding kenmerkend is voor onze lijd
is het wel het feil dal er meer vragen dan
antwoorden zijn. Van alle kanten komen de
vragen op ons af. aldus de auteur. In dit boek
komen verschillende van deze vragen aan de
orde. Vragen op het gebied van kerk en
theologie worden door de auteur besproken in
hoofdstukken als: De Christologie van H.
Berkhof. Op de derde dag opgestaan van de
doden Waarom al die verschillen in de
kerk, Het probleem van de traditie in onze tijd
enz. Elk meelevend kerklid zal dit boek willen
lezen.
Dr. K. Blei
HET LAATSTE WOORD?
Over het gezag van kerkelijke leeruitspraken
als vraagstuk in de oekumene
160 blz., 15,90
De Kerk heeft niet meer dat vanzelfsprekende
gezag dat zij vroeger had. Wat zij te zeggen
heeft, wordt kritisch bekeken. Het kerkelijk
spreken is een omstreden zaak. Is het wel de
taak van de Kerk op een gegeven moment
over een bepaalde zaak 'het laatste woord' te
spreken? Of kunnen herdelijke schrijvèns. kan-
selboodschappen, encyclieken beter achter
wege blijven?
Actuele vragen waar ieder kerklid mee te
maken heeft. De auteur laat op boeiende wijze
zien dat de Kerk in deze wereld een geheel
eigen plaats inneemt en komt tot de conclusie
dat de kerkelijke uitspraken recht op ons kre
diet hebben.
Verkrijgbaar in de boekhandel
|52. N|
|33. Q|
|30. C|
AMERSFOORT Na een uitvoerige discussie heeft de raad van
kerken unaniem besloten over enige jaren weer een grote kerken
conferentie te houden. In zijn novembervergadering hoopt de
raad de precieze tijd, de opzet en de onderwerpen van de
kerkenconferentie vast te stellen.
Overtuigen
KAAPSTAD De grootste kerk van Namibië, de zwarte lu-
therse kerk, heeft haar jonge leden gevraagd, dienst te weigeren Zending
in de Zuidafrikaanse strijdkrachten. Zij kunnen zich hiervoor
beroepen op het recht tot dienstweigering op grond van gewe
tensbezwaren, aldus de leiding van de kerk.
Nu bleek al tijdens de discussie vrij
grote overeenstemming over ten
minste twee onderwerpen, die op de
agenda moeten komen. Het zijn de
reeds lopende projecten „Re
kenschap geven van de hoop die in
ons is" en „Nieuwe levensstijl". Dit
laatste onderwerp w^s de vrucht van
de kerkenconferentie van 1974 en
heeft sindsdien een groot aantal
mensen uit diverse kerken bezigge
houden.
In de vergadering werd nog gesugge
reerd, dat het probleem van de pola
risatie vele kerkleden bezighoudt.
Men was van oordeel, dat dit thema
vanzelf aan de orde komt bij elk
onderwerp, dat op zulk een conferen
tie wordt aangesneden. Over het al
gemeen vond men, dat de voorberei
dingstijd niet te kort mag zijn.
De kerkenconferentie, waartoe nu
besloten is. maakt deel uit van een
beleidsplan van de raad voor de ko
mende jaren en beoogt de verschil
lende onderdelen en projecten daar
van op een breder vlak ter bespre
king te brengen. Daarmee wordt te
gelijk de communicatie tussen de
ledenkerken en de relatie van de
raad met het grondvlak verdiept en
verstevigd.
Het is toch geen stijl de EO zo te
beschuldigen. Als in Exodus 20 vers
7 staat dat wij de naam des Heeren
niet ljdel mogen gebruiken dan is
dat bedoeld als een zinloos gebruik.
Dus als een stopwoord. Zo gebeurt
het maar al te vaak. Als wij als
christenen over God spreken en in
eerbied over zijn bedoeling met de
wereld en de mensen met hun pro
blemen spreken is dat geen ljdel
gebruik van Zijn naam.
Oudkarspel J. J. Vcltum
Vloeken (12)
Oraag onderschrijf ik de opmerkin
gen van prof. Rothuizen met betrek
king tot het „vloeken" van de EO.
Ook lk heb me meermalen geërgerd
aan de opgelegd bljbelgetrouwe
commentaren van deze omroep. De
wijze waarop God en Bijbel er ln
diverse programma's worden bijge
sleept. getuigt van een onbarmharti
ge leerstelligheid, waaruit zeker niet
een wezenlijke bewogenheid met de
naaste in nood blijkt.
Nunspeet Leo Groenveld
Jammer vind ik het dat de heer
Epema meent, dat de moderne theo
logen een prediking geven die zegt
welke sinaasappels wel en welke
niet gekocht mag worden. Het is een
veelvoorkomende misvatting te me
nen dat deze uitingen van geloofsbe
leving dogma's zijn die door theolo
gen en anderen dwingend worden
opgelegd. Het is in deze wereld zo
dat de wijze waarop wij handelen
alleen of ln groter verband, gevolgen
heeft voor anderen en dientengevol
ge zijn wij voor die gevolgen mede
verantwoordelijk. Men kan die ver-
De zwarte lutherse kerk van Nami
bië zal binnenkort ook een oproep
laten uitgaan voor een vreedzame
demonstratie in Windhoek. Hiermee
wil de Kerk de eis ondersteunen tot
openlijke en vrije verkiezingen in het
land onder controle van de Verenig
de Naties.
Met deze besluiten werkt de leiding
van de kerk voort op de besluiten
van de vorige maand gehouden syno
de. De synode verzocht de leden na
drukkelijk zich in te zetten voor een
vreedzame verandering van de ver
houdingen in zuidelijk Afrika en be-
(ADVERTENTIE
Werelddiakonaat is
in Gods Naam helpen
bij gebrek aan eten
en drinken, gebrek
aan onderdak,
gebrek aan vrijheid,
gebrek aan liefde,
gebrek aan recht.
Geef uw diakenen
zondag het
broodnodige
werkkapitaal
in handen
GIRO 2211
t.n.v. hei Algemeen Diakonaal
Bureau van de Gereformeerde
Kerken. Burg. de Beaulonweg 18.
Leusden.
6IR0 8685
I n v de Generale Diakonale Raad
der Nederlandse Hervormde Kerk.
Maliesingel 26. Utrecht
r^Ri
l~4~N~)
r3TGi
tuigde haar adhesie aan alle bevrij
dingsbewegingen, die voor gerech
tigheid, verzoening en vrede zijn.
Kiezen
Bij zijn afscheid als secretaris
generaal van de Zuidafrikaanse raad
van kerken heeft John Rees de vrees
uitgesproken, dat de kerken in Zuid-
Afrika hetzelfde lot wacht als in Mo
zambique, tenzij ze zich losmaken
uit hun passiviteit en zich inzetten
voor rassengelijkheid en gerechtig
heid. Als de kerken niet handelen
aldus Rees zal het volk over hen
oordelen, zoals gebeurd is in Mozam
bique. Daar heeft president Samora
Machel de r.k.-kerk beschuldigd van
het heulen met het Portugese koloni
alisme en kort na de onafhankelijk
heid het kerkelijk bezit in beslag
genomen.
Rees typeerde de Zuidafrikaanse
raad van kerken als een van de wei
nige nog aanwezige ontmoe-
tingpsunten, waar blanke en zwarte
leiders in alle openheid over de toe
komst kunnen praten. De geloof
waardigheid van de kerken wordt
volgens hem echter bedreigd, wan
neer zij slechts met de mond belij
den voor kerkelijke eenheid te zijn,
die de rassengrenzen overschrijdt
John Rees is afgetreden om plaats te
maken voor een zwarte secretaris
generaal. Van de vijftien miljoen
christenen, die in de raad vertegen
woordigd zijn, is tachtig procent
zwart
Matthews
Nu pas is bekend geworden, dat de
Zuidafrikaanse dichter en schrijver
James Matthews sinds begin sep
tember in streng arrest is. Hij wordt
in Kaapstad vastgehouden.
Matthews publiceerde in 1975 zijn
eerste gedichtenbundel „Cry Rage",
die onmiddellijk werd verboden. Hij
zou begin dit jaar naar Nederland en
West-Duitsland komen op uitnodi
ging van verschillende kerkelijke In
stellingen. maar hij mocht Zuid-
Afrika niet uit
De raad van kerken ging ook ak
koord met het project „Missie in
Nederland". Initiatiefnemer is de Ne
derlandse zendingsraad. „Missie in
Nederland" beoogt de kerken en
christenen te brengen tot een zo
goed mogelijke zendlngsdienst in ei
gen land. Het ls de bedoeling, daar
bij internationale hulp te vragen bij
de beoordeling van de situatie van
kerk en samenleving in Nederland.
Enkele in Nederland verblijvende
(ADVERTENTIE)
Altijd
vlug wegwijs
in de bijbel
bedachi: bijbeluitgaven mei een uitslaande
flap Op dezo flap worden de bijbelboeken
onder elkaar in alfabetische volgorde vermeld.
U hoefl dus niet meer Ie weten of Jesaia nu
vóór of né Samuel staat In het atfabensche
kistte op de flap vtndl u direki de bladzijde waar
elk txibeiboek begmt. Daarna, als u de bi|bel
weer dichtdoet, dient de flap als bladwijzer
Niet alleen voor gebruik thuis, maar ook voor
het opslaan van de bi|bel in de kerkdienst, zal
deze uitgave met opzoek Rap een waardevolle
hulp zijn.
Het is niet altijd even gemakkelijk om de weg te
vinden m de bijbel De Psalmen vindt iedereen
wel. maar waar precies staan Obadia en File-
mont Het raadplegen van de inhoudsopgave is
nogal omslachtig
Maar er zijn toch duimgrepen? Vraag Net wat
die kosten
Het N8G heeft nu een handig hulpmiddel
Een uitgave van het
Nederlands
Bijbelgenootschap
54 W 6o»*fi«ocM
KINDERBOEKENWEEK
.veel lezen ls vermoeiing des vk
(Prediker ij
Deze week ls de kinderboekenweel
begonnen. Deze kinderboekenwee
is als instelling in opmars. Ieder jas
doet men er, vla bekroning van he
meest geslaagde kinderboek en vli
alle denkbare media, een schep)
bovenop. Er worden terecht dlscm
sies gehouden over de aard van bt
kinderboek. Wat ls een kinderboi
eigenlijk? Wat zou het moeten zij
of kunnen zijn? Goede zaken, daci,
ik zo, want dat de commercie tk
ook hiervan op een te laken wljg
meester heeft gemaakt is alleen du
delijk die de vodden waarneec
waarmee onze kinderen langs alk
lei inderhaast ingerichte boekei
boetieks gevoed, beter gezegd „gi
kleed" worden. Er gaat zelfs ai
vooraf dat er aan het schrijven vs
boeken geen einde komt. Nu kand
Prediker dat we) zeggen, maar h
had er wat mij betreft ook wel as
mogen toevoegen dat het tension
gaat om wét je leest en höe Je lets
Want zelfs van dit eigen woord vi
de Prediker moet Je Je afvraga
staat er wel wat er staat? Nu, di
kunt u gauw naslaan ln de vertalli
van het bijbelgenootschap. Er sU
eigenlijk niet lezen, maar zoiets
„ingespannen studie". Toch gi
het dan te ver als men beweert d
de Prediker hier alleen maar const
teert dat Je er moe van wordt. H
stelt natuurlijk duidelijk het „let
voer" tegenover de boeken der *1
zen. Er zijn boeken en boeken. Das
ontkom je niet aan. Boeken diegee
blijvende waarde hebben en
mens ook nauwelijks verder bra
gen en dat hoeft misschien oo
niet altijd en er zijn boeken die;
tegen Je hart drukt, die Je herlw
en herleest en herleest en oradi
ze precies dat in je bestaan rake
waar het om gaat.
Aan
vroe
hom
van
Geli
nlnl
pem
stok
star
dinj
pan
Van
mol
sen'
ruin
Vug
teri'
vert
wen
op
van
we
Zuli
de i
rug.
ultv
bar:
De
Hg:
de
wo<
goc
bar
S
del
rin|
buitenlandse christenen hebben zich
bereid verklaard hun visie en erva
ringen met de kerk in Nederland op
schrift te stellen. Nog eens acht
christenen ulti buitenlandse kerken
zullen worden uitgenodigd voor een
bezoek aan Nederland om zich op de
hoogte te stellen van de situatie van
de kerken met name op het gebied
van de zending.
In het voorbereidingscomité zijn
naast de raad van kerken en de Ne
derlandse zendingsraad vertegen
woordigd de Nederlandse missie
raad, de Willibrordvereniging, de
studiegroep oecumenische evangeli
satie, de hervormde bond voor in
wendige zending, de dienst in de
industriële samenleving vanwege de
kerken en het evangelisatlecentrum
van de gereformeerde kerken. Het
project, dat in vier fasen zal verlo
pen, wordt afgesloten met een groot
congres, waarschijnlijk van 13 tot 16
oktober 1977.
Namibië
Moeilijker had de raad van kerken
het met een verzoek van de „Actie
Namibië" om achter de solidari-
teitsweek te gaan staan, die eind
oktober onder de leuze „Namibië
vrij" zal worden gehouden. De raad
meende van het programma van de
ze week te weinig af te weten en gaf
de voorkeur aan een eigen oproep
aan de ledenkerken. In deze oproep
vraagt de raad aan de kerken, con
tacten met de kerken in Namibië aan
te gaan of te verstevigen en de eigen
kerkleden goede informatie te ver
schaffen met name over de rol, die de
kerken hebben in de Namlbische be-
vrijdingsstrijd. De raad vraagt ook
financiële hulp voor de kosten, die
gemaakt worden voor de verdedi
ging van de gevangenen en voor het
zenden van waarnemers naar hun
processen.
145. Ml
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Ouderkerk a/d IJ»
en te Wezep C. den Boer te Wageni
gen; te Giessen-Nieuwkerk C. G.Gt
luk, kand. te Ede.
Bedankt: voor Kamerik G. H. VI
Kooten te Delft; voor Bennekoml
Arkeraats te Zegveld.
Toegelaten: tot evang. bediening:
beroepbaar J. Bruin, Torenlaan
te Hilversum, C. G. Geluk, Alb. A
neslaan 27 te Ede en L. C. Talsc
Laan van Meerdervoort 778, B
Haag.
Afscheid: 17 okt. van Nieuwe
C. R. de Jong wegens em; van 0t
Beijerland L. Trouwborst wegt
em.; van Ermelo S. Meljers ber
Leiden.
Intrede: te Nijbeets A. T. Deinumi
Zaamslag; te Den Haag G. Kalsbe
uit Voorst; te 't Waal (Utr.) kand
J. SJollema aldaar; te Utrecht lï
kenhuls pred.) kand. A. van het
aldaar.
GEREF. KERKEN
Beroepente Assen M. M. den H
lander te Mariënberg.
Intrede: te Aduard H. T. van
ve uit Delfzijl; te Lichtenvoord*
Pruiksma kand. te Kampen; teR
tevalle P. Belntema kand. te Ki
pen; te Nijbeets (tijd. dienst) W.H
de Boer em. pred. te Heerenve»
GEREF. KERKEN (VRUG.)
Beroepen: te Dordrecht R. te Vd
te Mariënberg. Emeritaat verl«
aan: D. K. Wielenga te Rotterd»
Centrum en K. Drost te Rotterdi
Noord.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Rotterdam-West
Kok, kand. te Bennekom.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Ouddorp M. Mond
te Waardenburg.
Prof. dr. K. Strijd
Prof. dr. K. Strijd, hoogleraar d
matlek en ethiek vanwege de
vormde kerk aan de universiteit*
Amsterdam, houdt zaterdagmldd
om drie uur ln de lutherse kerk i
het Spul zijn afscheidscollege mell
aansluiting daarop een receptie
4 x Talsma
Binnenkort zal zich in de hervoO
kerk het unieke feit voordoen,
vier broers uit één gezin dooi
zijn. Gisteren is kandidaat L
Talsma uit Den Haag na gebod
collequium toegelaten tot de e»1
gellebediening. Laurens TalsnM
de jongste zoon van de Haagse I
dikant H. Talsma. Drie broers f
gen hem voor: legerpredlkant
ter, Ad in Sprang en Henk inJ
Bommel. Ook de gereformeeri
kennen een dergelijk pred W
tenkwartet: de gebroeders Donda
eveneens predikantenzonen.
bekend predikanten-^
vormden de Vroegindeweij's i"
hervormde kerk, van wie L. in B
in 1969 is overleden. Hun vader'
godsdienstonderwjzer. Dan 0
nog de vier Van der Linde's, vT
er drie hoogleraar werden: 8
M. in Utrecht en H. in Niji