De gevangenen en de kerk in Indonesië Philips batterijen die gaan lang mee. Uit de kerkbladen 3 Stichter van Duitse kerkedag overleden Vandaag PHILIPS Kerken VS „stelen" kerkmuziek Kindercommunie in Sederavond Onze adressen: Opbrengst vastenactie loopt naar 8,5 miljoen Eerste predikant in Almere VOORBI DINSDAG 12 OKTOBER 1976 KERK TROUW/KWARTET door dr C. H. Koetsier Amnesty International is deze dagen een actie begonnen om de aandacht te vestigen op het lot van de politieke gevangenen in Indonesië, in het bijzonder degenen, die overgebracht zijn naar het eiland Bum in de Molukken. Hun aantal wordt thans geschat op 14.000. Toen In 1966 de kampen en gevange nen volstroomden, hebben de ker ken In Indonesië toegang gevraagd en gekregen. Ik ken vele predikan ten. die trouw de gevangenen op zochten en dit nog doen. Dat is van grote waarde geweest, vooral in de eerste Jaren, toen de betrokkenen ln grote verlatenheid verkeerden. Ook gewone gemeenteleden gaan vaak mee. De predikanten en priesters kregen als eersten de mogelijkheid hen te bezoeken. Dat komt omdat de status van geestelijke ln Indonesië in hoog aanzien staat. Ook zeil heb Ik tussen 1966 en 1968 verscheidene malen, hoewel Nederlander, op grond van mijn predikantschap gevangenissen mogen bezoeken. Ik zal nooit verge ten hoe dit deze mensen zichtbaar opbeurde. Niet vergeten mag worden het werk van de vrouwen uit verschillende kerken, die ln de vrouwenkampen komen. Met grote inzet worden aller lei activiteiten, variërend van kerstleesten tot toneelstukjes, met en voor de gevangen vrouwen geor ganiseerd Hier mag met ere genoemd worden de naam van mejuffrouw J. C. van Vliet. tot voor enkele Jaren werkzaam in Semarang, thans terug in ons land. Zij heeft zich. naast haar gewone werk in de Indonesische Christelijke Kerk (GK1>. met veel liefde ingezet voor deze tak van dienst. Het is dan ook niet te verwonderen, dat in gevangenschap vele mensen zich hebben laten dopen. In de liefde en zorg van christenen werd de Heer herkend. Mattheüs 25 (het opzoeken van de gevangenen) wordt zeer concreet beleefd. Dat er daarnaast ook vormen van „godsdienstige opvoeding" voorko men. die ons vreemd en verouderd aandoen, is juist, maar dient ook in het licht van de Indonesische situa tie bezien te worden. Klamboes Naast de geestelijke verzorging is vanaf het begin ook veel materiële hulp opgezet. Daarbjj Is al gauw de steun verkregen van het Neder landse Werelddlaconaat. De mate riële hulp strekt zich uit van medica menten en klamboes tot voedsel hulp. Grote bedragen zijn ter be schikking gesteld om de vaak zeer beperkte en eenzijdige voeding aan te vullen. De Indonesische autoritei ten verlenen daarvoor hun medewer king. In verscheidene plaatsen zijn comi tés, dikwijls interkerkelijk, opgezet. Deze comités doen meer dan ais ka naal van voedingshulp te functione ren. Steeds meer komt het accent te liggen op vormen van maatschappe lijk werk ten behoeve van ex- gevangenen en hun gezinnen. Want ln de loop der Jaren het is nu elf jaar geleden dat de mislukte coup plaats vond zijn ook vele gevange nen vrij gelaten. Orote zorg vraagt hun opvang In de maatschappij. Hoe komen zij aan werk? Kunnen zij weer terugkeren naar hun gezin ln dessa of kampong? Deze en vele vra gen meer komen op de hulpverleners af Daarnaast wordt veel aandacht ge geven aan gezinnen van hen, die nog in de gevangenissen verblijven. Lang niet iedereen kan geholpen worden, want de algemene economische situ atie is voor vele groepen nog steeds erg slecht. Er heerst veel armoede. Dat maakt de rehabilitatie van vrij gelatenen erg moeilijk. Toch wordt er op veel plaatsen van alles gedaan. Na de machtsovername in Indonesië in 1966 werden vele honderdduizenden links georiënteerde mensen in Indonesië zonder vorm van proces gearresteerd. Velen van hen zitten nog steeds vast. Is deze materiële en geestelijke hulp genoeg? Nee, naast hulpverlening in de directe nood vraagt ook de rechtspositie van de gevangenen aandacht. Immers, een behoorlijke rechtsgrond voor de vasthouding ontbreekt in verreweg de meeste ge vallen. De meesten zijn gearresteerd op grond van het loutere feit van hun lidmaatschap van een linkse organisatie, die ten tijde van de coup volstrekt legaal was. Hun be trokkenheid bij de plannen voor de staatsgreep zijn zelden bewijsbaar. Daarom dient ook op vrijlating van deze rechtelozen te worden aange drongen. Is hier door de kerken ook iets aan gedaan? Ja. In 1971 hebben Indonesische en Nederlandse ker ken een consultatie belegd, waar Inderdaad op vrijlating Is aange drongen. Vorig Jaar is aan de Indonesische ambassadeur een brief overhandigd door de Raad van Kerken in Neder land. waarin gepleit werd voor am nestie ter gelegenheid van de tienja rige herdenking van de september staatsgreep. Daarnaast hebben ook kerkelijke leiders in Indonesië zelf herhaalde lijk gepleit voor de gevangenen. Meestal geschiedt dit niet in het openbaar, maar via de relaties die men heeft in regeringskringen. Aan deze druk zal het zeker ook mede te danken zijn, dat vorig jaar ruim 1300 en dit jaar 2500 personen uit de B-categorie zijn vrijgelaten. Het to taal aantal gevangenen wordt van Indonesische zijde opgegeven als ruim 34.000, waarvan de meesten van categorie B en ongeveer 2000 van categorie A (direct bij de-coup betrokken). De C-categorie (lid maatschap van een verkeerde orga nisatie) is vrijgelaten. Sommige per sonen zijn echter nog onzeker over hun indeling of zijn naar een zwaar dere categorie overgebracht. Een van de beste pleitbezorgers van de gevangenen is de christen-advocaat mr. Yap Thiam Hien. die bij Iedere gelegenheid krachtige pleidooien van amnestie voert. Zelf heeft hij ook enkele malen gevangen gezeten, het laatst in 1974. Hij verdient ons aller bewondering. Transmigranten De Indonesische regering schijnt ook zelf in toenemende mate met het probleem verlegen te zijn. Druk van buitenlandse regeringen en de kerken is hier waarschijnlijk niet vreemd aan. De naar Buru gedepor teerden worden nu als transmigran ten aangemerkt. Hoewel de materië le situatie op dat eiland naaf" omstandigheden redelijk genoemd mag worden, blijft het feit overeind dat de betrokkenen tegen hun wil op het eiland zijn samengebracht en het ook niet kunnen verlaten. De journalist Robert Kroon van de TROS, verklaarde daarom onlangs ten onrechte in Jakarta, dat hij op Buru geen concentratiekamp had aangetroffen. Tegenstrijdige berichten doen de ronde over plannen van de Indone sische regering om de algehele vrij lating (met uitzondering van catego rie A en degenen op Buru) te be werkstelligen, voor of na de verkie zingen van 1977. Misschien lijkt het niet veel, wat door de kerken is bereikt. Men moet zich daarbij echter wel realiseren, dat de Indonesische kerken een klei ne minderheid vormen en dat hun positie niet onbedreigd is. Hoe het ook zij. de positie van de politieke gevangenen heeft de blij vende aandacht van de kerken, zo wel in Indonesië als hier. Steeds weer opnieuw wordt er voor hen gepleit. Zij mogen niet in de verge telheid raken. De vertrouwde rela ties met onze vrienden daar zijn de beste kanalen om hun lotsverbete ring, invrijheidstelling en heropne ming in de maatschappij te bevor deren. (De auteur van deze bijdrage, dr. C. H. Koetsier, was ruim vier jaar mis sionair predikant in Semarang). (ADVERTENTIE! Van een onzer verslaggevers FULDA Reinold von Thadden-Trieglaff, stichter en jarenlang vooizitter van de Duitse evangelische kerkedag. is zondag op 85-jarige leeftijd overleden. Hoewel hij in 1968 zijn stem verloor als gevolg van een keelziekte, nam hij nog steeds een belangrijke plaats in het Duitse kerkelijke leven in. «000 N0«UAi.0UTY.G0UD HEAVY DUTY ZWART DOUBLE DUTY. Van de leiders van het kerkelijk ver zet tegen het nationaal-socialisme in Duitsland Is nu ongeveer alleen nog Martin Niemöller, die een jaar jonger is dan Von Thadden-Trieglaff. over gebleven. Von Thadden-Trieglaff stamde utt Oost-Pruisische landadel. Na zijn rechtenstudie (o.a. aan de Sorbonne in Parijs) ging hij in 1919 aanvanke lijk terug naar Pom meren, om het beheer van de familiegoederen op zich te nemen Tegelijk was hij actief in de wereldfederatie van chris tenstudenten (WSCF) en kwam hij al spoedig naar voren in de strijd van christenen in Duitsland tegen het nationaal-socialisme ln 1929 werd hij het jongste lid van de generale synode van Pruisen. In 1934 nam hij aan de beroemde Banner synode deel en in hetzelfde jaar kreeg hij de leiding van de „belijdende kerk" van Pommeren. Verschillende malen werd hij gear resteerd. Zij zuster Elisabeth werd terechtgesteld in 1944 en drie van zijn vijf zoons kwamen tijdens de oorlog om. Von Thadden-Trieglaff's betekenis is niet in het minst geweest, dat hij de .Jeek" op een nieuwe wijze in het kerkewerk wist te betrekken. Dat was ook de bedoeling van de „kerke- dagen". Het idee werd geboren in een kleine groep gelijkgezinden, die hij om zich heen verzameld had in een werkkamp in Noord-Siberië in Russische krijgsgevangenschap- In 19 wei Duitse evangelische kerkedag ge houden. Hij was ook actief in de ontwikkeling van het vormingswerk. Jarenlang was hij voorzitter van het oecume nisch instituut te Bossey Ook was hij betrokken bij de oprichting van de wereldraad van kerken en had hij geruime tijd zitting in het centraal comité van deze organisatie. Gesprek wereldraad en r.k. kerk beëindigd UTRECHT ..De eenheid van de kerk: dit blijft een belangrijke taak voor de wereldraad van kerken en de r.k. kerk. Maar het doel is nog ver weg". Aldus het communiqué, dat is uitgegeven na afloop van de bespre kingen van de zgn. .joint working group". Deze gezamenlijke werkgroep van de wereldraad en de rooms-katholieke kerk was deze week in Utrecht bijeen voor de jaar lijkse bijeenkomst. Op de agenda stonden twee onder werpen: eenheid van de kerk en het gezamenlijk getuigen. Over de een heid van de kerk is o.m. een inlei ding gehouden door prof. dr. H. Berkhof. Uit de discussie kwam naar voren, dat het onderwerp nog veel studie behoeft. De „faith and ord^r "-commissie van de we reldraad wordt gevraagd een rap port op te stellen voor de bijeen komst van de „joint working group" in 1978. CHICAGO Een uitgeverij van kerkmuziek in Los Angeles heeft een proces aanhangig gemaakt te gen de r.-k. aartsbisschop John Co dy van Chicago en tegen vijf paro chies van diens aartsbisdom wegens schending van auteursrechten. Directeur Dennis Fitzpatrick van „Fel Publications" heeft de hulp van de rechter ingeroepen, omdat volgens zijn schatting de helft van alle r.-k. parochies en scholen in de Verenigde Staten de door hem uit gegeven kerkmuziek „steelt", dat wil zeggen uitvoert zonder er au teursrechten voor te betalen. Dat heeft zijn uitgeverij in tien jaar een miljoen gulden gekost. Hij noemt het „een gekke boel, dat wij als leken de kerk een proces moeten aandoen voor een openlijke en dui delijke overtreding van de wet, ter wijl die kerk toch het evangelie van de gerechtigheid verkondigt". (In Nederland is gemeentezang met begeleiding wettelijk vrijgesteld van uitvoeringsrechten. Wel moeten er rechten worden betaald voor ge bruik van kerkmuziek in bijzondere diensten, waarin solisten en muziek gezelschappen optreden. Ten aan zien van het Liedboek voor de ker ken zijn deze rechten afgekocht, door een speciale regeling met het BUMA. volgens welke aan alle plaatselijke gemeenten 25 gulden per jaar gevraagd wordt.) Van Rob van Albada te Amsterdam is de volgende reactie op de discussie in de gereformeerde synode over de kin dercommunie: De gereformeerde synode tobt over de toelating van kinderen en doople den tot het avondmaal. Enige maan den geleden was een r.k. geestelijke op de noodzaak van de aanwezig heid van een bisschop hierbij (niet bij het tobben, maar bij het maai). Tenslotte beweerde een mevrouw in een ingezonden brief dat het avondmaal slechts éénmaal per jaar gevierd mag worden omdat het met Pasen werd ingesteld. Wat een problemen, terwijl er toch staat geschreven: „En gij zult vro lijk zijn voor het aangezicht des Heeren" (Deuteronomium 12:12 en 16:11). Gelukkig is de oplossing heel een voudig. Inderdaad werd het avondmaal door Jezus ingesteld met Pasen, d.wz. op de Sederavond. het Jóodse feest van de bevrijding uit Egypte. Het Christelijke avondmaal is even eens een bevrijdingsfeest, en wel van de tyrannie der zonde (Matth. 26:28). Het avondmaal ligt dus in het ver lengde van de Sederavond, waaro ver gezegd ls: „Opdat Je je zult her inneren de dag van je uittocht uit Egypte al de dagen van je leven" Kol jemee chajéga. Dent. 16:3) De orthodoxe Jood gedenkt dan ook dagelijks zijn bevrijding uit Egypte in zijn gebeden (zie bijv. „Dankzeg ging na den maaltijd in: Volledig Dagelijksch Gebedenboek der Ne- derlandsche Israëlieten, Joa- chimsthal Amsterdam, 7e dr. 5642- 1882. pag. 189). In de Haggada (Pésachliturgie) wordt dit gebod nog verder uitge werkt (élke dag, de héle dag, en ook nó komst van de Messias. IE: Hag gada, uitg. Ned. Isr. Kerkgen., Rot terdam, Z.j. pag. 28-9). Er is een positief gebod om in de lentemaand het Pésachfeest te vie ren, maar het is eveneens geboden de rest van het jaar de bevrijding te herdenken. En wie dat wil mag het hele jaar door matses met mierik eten. vastendagen uitgezonderd. Kinderen zijn door het 'Alle dagen van je leven' expliciet erbij betrok ken en het jongste kind begint zelfs de eigenlijke Sederviering met het Ma-nisjtanna (de vragen: „Waarom is deze avond anders dan alle andere avonden" e.a.) waarop de vader antwoordt. Van een bisschop is in Deuteronomium geen sprake. Het gebod in Deuteronomium geldt voor elke Jood. dus óók voor degenen die door omstandigheden niet besneden of geen bar mitswa zijn. Als het avondmaal wordt opgevat als de voortzetting van een Joodse traditie op Christelijke wijze, dan is er dus geen bezwaar tegen (a) de deelname van kinderen of van per sonen die geen belijdenis hebben gedaan en (b) de afwezigheid van een bisschop. Voorts geeft deze opvatting gelegen heid tot actualisering van het avondmaal door een horizontalis tische interpretatie (bevrijding uit de slavernij). Men ete vooral matses, want krente- bollen e.d. op Pésach zijn de Heere een gruwel. En weest vrolijk! Tij dens de Seder drinkt men vier gla zen wijn. Eet smakelijk! De stichting Nederlandse priesterre ligieuzen (SNPR) heeft naast partti me secretaris pater J. de Rooij tot secretaresse benoemd zuster Ancilla Cottaar (56) te Tilburg. Van 1957 tot 1970 was zij directrice van de peda gogische academie in Tilburg, ver volgens generaal secretaresse in Ro me van haar congregatie, de zusters van liefde. In de SNPR werken 33 orden en congregaties van priester religieuzen in ons land samen, ter wijl ook de tien abdijen van trappis ten en benedictijnen bij de SNPR zijn aangesloten. Brieven van lezers staan vandaag op pagina 13 AMSTERDAM Poslbus 859. Wibautstraal 131 Tel 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Poslbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Poslbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 ZEIST De vastenactie 1976 van de r.k. kerk ln Nederland voor hulp aan landen in ontwikkeling heeft volgens de voorlopige cijfers 8.392.000 gulden opgebracht. Medio november zal de opbrengst defini tief bekend zijn. Verwacht wordt, dat het ronde bedrag van 8.500.000 gulden wordt bereikt. Vorig jaar was de totaalopbrengst 7.940.000 gulden. De stijging is volgens een woordvoerder van de vastenactie niet voldoende om de inflatie te houden. ALMERE Op zondag 24 oktober doet de eerste predikant zijn Intrede in de nieuwe polder Zuidelijk Flevo land Ds E F Verbaas, hervormd predikant uit Maassluis, is door de hervormde kerk en de gereformeerde kerken samen belast met gemeente opbouwwerk in Almere. Hij zal worden bevestigd door ds. G. Spilt, praeses van de hervormde sy node en tevens voorzitter van het Zuiderzeefonds. en ds. J. Ridderbos, die voorzitter is van het gereformeer de deputaatschap voor de IJssel- meerpolders. Omdat het restaurant in Almere, waar in -de toekomst kerkdiensten gehouden zullen wor den, nog niet zover klaar is. dat er een grotere bijeenkomst kan zijn. wordt deze dienst van bevestiging en intrede gehouden m de Ontmoe- tingskerk in Lelystad, 's middags om vijf uur. —i— Zingen kunnen die hervormden en gereformeerden Twee remonstranten, drs. W. K. Mo- rée en dr. J. van Goudoever, maak ten als gast de gezamenlijke verga dering van de hervormde en de gere formeerde synode, vorige maand in Utrecht, mee. Hun indruk in het Remonstrants Weekblad: Zingen kunnen die hervormden en gereformeerden! Zo maar a capella, driestemmig. Om jaloers op te zijn. En praten kunnen zij ook: de belij denisgeschriften vlogen ons om de oren. Waren wij ook maar daar ja loers op? Ja en neen. Op deze ge combineerde synodenvergadering durfde men geloofsformulieren te gebruiken, terwijl wij zwijgen misschien uit onmacht. Maar de wij ze waarop gaf ons grote moeite. Zó voor ons besef aan woorden van eeuwen hèr blijven hangen, zó weinig historisch besef dat die belij denisgeschriften in de zestiende en zeventiende eeuw zijn ontstaan en geen eeuwigheidswaarde kunnen hebben is moeilijk voor ons altijd- zoekende en van Gods ondoorgron delijkheid overtuigde remon stranten. Energie Over .samen op weg" gesproken, de Amsterdamse gereformeerde predi kant J. van Tuinen vindt, dat de gemeenten belangrijker dingen te doen hebben, dan eindeloos te ver gaderen over een samenstelling van twee kerken. In het Gereformeerd Weekblad schrijft hij: Dat hele immense brok tijd en ener gie dat de 800 gereformeerde kerke raden. met de honderden kommis sies die aan hen moeten terugrap porteren, gaan steken in vergaderin gen over de eenwording van twee instituten, kunnen we m.i. beter in zetten op die punten waar het be staan van de gemeente überhaupt op de kentering der tijden staat, namelijk in de gTOte steden, in de plaatselijke situatie, daar waar het leven van de mensen wordt geleefd, waar een jonge generatie haar keuze maakt. De realiteit is dat hele rijen zonen en dochters van sympathieke meelevende ouders die hun kinde ren een voortreffelijke menselijke en godsdienstige begeleiding gege ven hebben, predikanten en hoogle raren incluis, bezig zijn zich af te wenden van de kerk. Indien dat pro ces een gevolg zou zijn van een op komende golf van atheïsme, dan zou ik niet weten wat daartegen te doen. Maar het is met de handen te tasten dat dit niet het geval is. Het is bekend dat er een alles aangrijpen de stroom van religieusiteit door de wereld van de jongeren gaat. Er wordt antwoord gezocht op de es sentieel menselijke vragen. Is het dan niet de kóns die de goede God ons in deze fase geeft om daaraan tegemoet te komen? Als we nu al onze energie er eens aan besteden om onze gemeenten te laten worden tot plaatsen van heil. althans tot plekken in deze wereld waar een komende generatie iets van heil kan ervaren? Als zulke gemeenten el kaar dan ergens in een stad of dorp tegenkomen zal er vanzelf een vorm van eenheid ontstaan, misschien zullen ze een organisatorische een heid dan niet eens zo nodig vinden, maar dat is niet het belangrijkste. Op de zondagmorgen bevinden zich (reeds?) meer gereformeerde jongeren in de diensten van de pa ters Jezuïeten op het Amstelveld en van de paters Dominicanen in de Dominicus dan in al de zes gerefor meerde wijkkerken van Amster dam-Centrum samen. En zij vinden dat zij zich daar wèl bevinden. Weigering Ir. J. van der Graaf gaat in het blad van de gereformeerde bond in de hervormde kerk De Waarheidsvriend uitvoerig in op de kritiek van de gereformeerde professor H. N. Rid derbos aan zijn adres (waarvan wij vorige week melding maakten): Prof. Ridderbos duide mij maar niet euvel als ik opmerk dat zijn stukken bij ons overkomen als: zoals ik ben, zo is mijn kerk. Wat ik daarmee bedoel? De hardnekkige weigering te erkennen dat zijn kerk eveneens modaliteiten kerk is geworden en het (al of niet uitgesproken) persis teren bij de gedachte dat de Gere formeerde Kerken toch nog hun ge reformeerd karakter (jawel met alle drums und drans) behielden! Prof. Ridderbos schrijft uit eigen instel ling. niet uit die van (vele) anderen in zijn kerk. We zullen er weinig moeite mee hebben een diepgaand gesprek aan te gaan met diegenen wier confessionele verwantschap (hoe aangevochten ook) ons uit hun geschriften bekend ls (al noteren we intussen wèl. dat prof. Ridderbos ook dan terzake van de prediking kennelijk al wel diepere verschillen bespeurt). Maar kent prof. Ridder bos in eigen kring niet die theologen met wie men uitgepraat raakt (is) omdat ze ieder lóten praten, nooit serieus op enige kritiek in gaan-en de karavaan laten voorttrekken te midden van blaffende hon den?!. We zouden zeggen: dan komt er een moment dat men een ketterse mens na eerste of tweede vermaning verwerpt. Er zijn in onze kerk theologen met wie we uitge praat zijn. We zullen hen (slechts) bestrijden. Het ware te wensen dat ln de Gereformeerde Kerken een keer ruiterlijk werd toegegeven dat men „ketterse mensen" en op z'n minst richtingen in eigen kring her bergt Want echt, prof. Ridderbos, zoals u schrijft zo is uw kerk niet. Misschien zou bij een eerlijk erken nen van de ernst van de situatie (wederzijds) niet gesproken behoe ven te worden van „gemeenschap- opbrekende" en „harten-van-elkaar- vervreemdende" uitspraken. We zouden elkaar nog een keer kunnen helpen in onze hulpbehoevendheid. Kerst Als eerste evangelisatieblad stuurde de Elisabethbode ons haar kerstnummer toe. Dit jaar wordt gerekend op een record-afname van zeshonderdduizend exemplaren, zestigduizend meer dan vorig jaar.. Afhankelijk van het aantal dat wordt afgenomen, varieert de prijs van 50 tot 20 cent per exemplaar (24 pagina's, waarvan twaalf in kleur) Voor inlichtingen teL 05730-2770. EEN GOEDE WEEK Al aan het begin van zijn nieu« roman „In the beginning", beschr Chaim Potok een sabbatsmaaltijc het joodse milieu in New Yorkj het terrein van zijn romans is. zegen is uitgesproken over de bei met wijn en de zilveren schotels ongezuurd brood en dan zingt oom van David: „Gezegend zijto o Heer onze God, Koning vanl heelal, die scheiding maakt tus heilig en onheilig, tussen licht donker, tussen Israël en de and volken, tussen de zevende dag en zes dagen van arbeid. Gezegend] Gij. O Heer, die scheiding nm tussen heilig en onheilig". „Een? de week, een goede week," luidó de gemurmelde wensen. Mijn it der boog zich over mij heen en ku mijn voorhoofd. „Een goede we mijn lieve jongen", fluisterde ze. Onze week is al weer op gang.! wensen elkaar een goede nieuw je of een goede vakantie. Maar e week? Vreemd, wel weer een goe> dag. Het hangt misschien samenc die zegening van God. Van Hf wordt gezegd, dat Hij scheidi maakt. Hij brengt orde aan. Allee niet hetzelfde. Hij wil ook niet dat dingen in elkaar overvloeien. Er heilig en onheilig. Israël is er en volken. De zevende dag is geen get ne dag. Hij is niet de God van schemering, die ons duidelijk ma: wat licht is en wat donker. Hij noe de dingen en zet ze daarmee op I plaats en geeft ze hun plaats in leven. Dat leven is daardoor n| prijsgegeven aan de vaagheid em chaos, maar het is gemarkeerd. Er telkens een nieuw begin en er woi iets afgesloten. Het verleden g« heen, met alle donker en kwaad i de toekomst gaat open in nieui en verrassing. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Waddinxveen G. Brc re te 't Harde; te Voorthuizen 1 Broekhuis te Schoonhoven. GEREF. KERKEN Beroepen: te Rottevalle P. Beirt ma, kand. aldaar die dit beroep ha aangenomen: te Enimen (mi pred.; docent theol. hogeschool Ujung Pandang, Indonesië), dr. P. Holtrop. wetensch. medewerl Vrije Universiteit te Amsterdam Aangenomen: naar Stadskanaal F. Hooijer te Bruchterveld. Bedankt: voor Oenkerk H. S. Mum te Oudewater. CHR. GEREF. KERKE Beroepen: te IJmuiden W. van Sor te Schiedam; te Thesinge H. D. veld kand. te Apeldoorn; Rijnsburg en te 's-Gravendeel A Wallet kand. te Apeldoorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Genemuiden A. Br man te Rijssen; te Groningen J Kleppe te Woerden; te Hoofddorp te Klaaswaal J Koster te Barnevd die bedankte voor Almelo. Bedankt: voor Oudemirdum enW Middelburg A. Hoogerland te bendijke. Nel Benschop „Gouddraad uit vlas", de eerstel dichtenbundel van Nel Benscho heeft de oplaag van honderdduiza bereikt. Het honderdduizend! exemplaar werd aan de dichti overhandigd in de Gelderse bo« handel in Arnhem, een his tori# plaats voor de gedichten van Benschop. Uitgever Kok te Kamp nam namelijk destijds in 1961 beslissing tot het uitgeven „Gouddraad uit vlas", toen d« boekhandel toezegde honderd i exemplaren te zullen afnemen G lijktijdig werd aan Nel Benscb ook het eerste exemplaar aange' den van haar nieuwste dichtbur* „Een open hand naar de hemel".r~ werd gedaan door luitenant-kolen A. M. Bosschardt van het Leger! Heils, die erbij vertelde steeds getroffen te zijn door de functie* Nel Benschops gedichten in aller situaties. „Een open hand naar hemel" (prijs 6,90) is weer eeni gave van Kok. Volgende ma komt bij dezelfde uitgever grammofoonplaat uit, waarop Benschop gedichten uit eigen declameert

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2