Ned. Kamerorkest is erg goed op dreef TOYOTA Helft van de stukken had ongespeeld kunnen blijven Vele mil j oenen schade bij brand in Breda Verbleekte Euryanthe op matinee van Vara Hl Tijdsbegrenzing moeilijk te duiden Turk afgetuigd Politie doet alcoholvangst Man verdacht van oplichting g voor drie ton Warschause Herfst 3 Toneelbeeld van de opvoering van „De Neus" van Sjostakowitsj door de Moskouse Kameropera in Warschau door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Voor zijn inaugurale rede bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar koos prof. F. Noske als onderwerp de periodisering van de muziekgeschiedenis. Hij heeft hierin duidelijk aangetoond dat de tijdsbegrenzing der verschillende stijlperioden in het algemeen niet scherp is te stellen daar. deze perioden elkaar veelal overlappen. Met betrekking tot het einde van ae baroktijd zou hierop een uitzonde ring kunnen gelden, want 1750, het sterfjaar van Bach, betekent toch wel een vrij abrubt einde van de overheersing der polyfonie. Dan breekt zich namelijk snel een nieuw stijl- en levensgevoel baan. Dit geldt ook voor Mozart, het groot ste muzikale genie tijdens de op de barok volgende rococo. Eerst iri het laatste deel van zijn leven toont de Salzburgse meester zich op het ge bied van de polyfonie de evenknie van Bach, o.a. in het kyrie uit het onvoltooid gebleven Requiem, het laatste deel van de zgn. Jupiter- symfonie (een triple-fuga) en in de fuga uit de tweede f-moll fantasie voor orgel, die. evenals het Requiem in 1791, Mozarts sterfjaar, ontstond. Tijdens het vrijdagavond weer voor een voile kleine Doelen onder leiding van Szymen Goldberg gegeven con cert van het Nederlandse Kameror kest hoorden wij onder meer een in 1788 ontstaan adagio en fuga voor strijkorkest waarin Mozart wat het fuga-thema Berthe betreft (men zou zeggen een echt Bach-thema) reeds vooruitloopt op het Kyrie-thema uit het Requiem. De strijkersgroep van het N.K.O. heeft onder leiding van Szymen Goldberg bijzondere zorg besteed aan deze veel te weinig uit gevoerde compositie. Ook de voorlaatste symfonie no. 40 in g-kl., waarmede dit concert werd afgesloten, genoot een uitvoering die weinig of niets te wensen over liet. De dramatische bewogenheid die kenmerkend is voor deze symphonie kwam onder Goldbergs bezielende leiding geheel tot zijn recht. Eigen lijk hebben wij zijn wijze van dirige ren gedurende het tweede deel van de avond tijdens door hem geleide concerten maar weinig meegemaakt. Een langdurig en hartelijk applaus van het voltallige publiek accentu eerde het grote succes van het Ne derlands Kamerorkest. Voor de aan vang van het concert had de zaal zich ook al niet onbetuigd gelaten. Kennelijk in verband met het be dreigde voortbestaan viel het kamer- muziekensemble bij het binnenko men van de orkestleden een sponta ne hulde ten dedel. Na het ter opening van deze avond uitgevoerde divertisimento in es (K.V. 113) speelde Daniël Wayenberg een der meest geliefde klaviercon certen van Mozart, het concert in A (K.V. 488). De eenvoudige klare voor dracht van deze verrukkelijke mu ziek, het technisch welverzorgde kla- vierspel en de goede orkestbegelei ding waren een feest voor het oor. Concertmeester Piet Nijland en Da niël Wayenberg hebben hierna in korte toespraken een beroep gedaan op het publiek om het orkest in de moeilijke omstandigheden waarin het is geraakt zijn volle steun te verlenen. AMSTEDAM De VARA komt dit jaar met drie weinig of nooit meer opgevoerde opera's in concertuitvoering. Op de matinee van J.l. zaterdag was aan de beurt „Euryanthe" van Carl Maria von Weber. In deze „grote herolsch-romantische opera" (zoals zij in het programma terecht werd genoemd) komt het in het kort hier op neer. dat een edel liefdespaar. Adolar en Euryanthe, in de valstrikken van een tweetal met kwade bedoelingen (Lysiart en Eg lantine) wordt gelokt, waaraan ze eerst na veel wederwaardigheden ontkomen en elkaar tenslotte in de armen vallen. Richard Wagner had zoals bekend een grenzeloze bewondering voor Weber. Hij zag in hem zijn grote voorbeeld en er zijn stellig parallel len aan te wijzen in de opzet van „Euryanthe" en Wagner's „Lo hengrin". De Wagner-opera's staan verder bekend om hun lange speel: duur. Welnu, ook Weber nam er de tijd voor. Onverkort zou de „Eury anthe" met een korte pauze vier uur hebben geduurd. Voor de uitvoering van zaterdag werd echter meege deeld. dat men had moeten beslui ten. daarvan ongeveer een vierde deel te schrappen. En zo was het nog lang genoeg, want het werk dat nu anderhalve eeuw oud is. bevat ongetwijfeld prachtige fragmenten, maar daar staan toch hele stukken tegenover, die de he dendaagse luisteraar wat al te be kend (om niet te zeggen: afgezaagd) in de oren klinken. Misschien dat dat bij schouwburg-opvoering minder zou storen, doordat de aandacht dan meer door de handeling zou worden getrokken, maar in de concertzaal is dat er natuurlijk niet bij. Nu was de solistische bezetting ook niet ideaal. Sabine Hass was noch qua stem. noch qua voordracht een ideale Euryanthe. zomin als de star en luidruchtig zingende Heribert Steinbach een geloofwaardige Ado lar was. De enige die hier met kop en schouders bovenuit stak. was de En gelse mezzo-sopraan Janet Coster, die een prachtig-demonische Eglan tine neerzette. De bariton Ladislaus Konya (Lysiart) kon met zijn flakke rende stem niet in haar schaduw staan. Lieuwe Visser droeg een goede koning Lodewijk bij. maar kon daar mee het geheel uiteraard niet redden. Het Groot Omroepkoor (Ingestu deerd door Meindert Boekei) teken de voor prachtige koorzang en het Radio Filharmonisch Orkest zorgde voor een soepele begeleiding. Hans Vonk had van het geheel de leiding, waarvan naast grote zorgvuldigheid ook de nodige bezieling uitging. Van een verslaggever BREDA Een loeiende brand heeft zaterdagavond een einde gemaakt aan de Bredase Profimarkt en aan de 21 zaken die in het complex waren gevestigd. De schade, die gister avond nogeteeds niet geheel bekend was. moet in de vele miljoenen lopen. Het complex was gevestigd in de vroegere veilinggebouwen. De inven taris van de bedrijven is nagenoeg geheel verloren gegaan. Een deel van de bedrijfsgebouwen is bovendien zo zwaar beschadigd dat die gebouwen of wat er van over ls moeten worden afgebroken. Over de oorzaak MAASTRICHT Naar het lijkt zonder enige aanleiding, hebben tien jongens in de Maastrichtse bin nenstad een gastarbeider van Turkse nationaliteit zo ernstig afge tuigd. dat de man naar een zieken huis moest worden vervoerd. Het slachtoffer is de 27-jarige A. H. Ku- mitschitrohak. Hij werd zaterdaga vond tegen elf uur aangevallen in een cafe aan het Amorplein. Het tiental is er vandoor gegLan en vol gens de politie spoorloos. is nog niets bekend. Er wordt een onderzoek ingesteld, maar aanwij zingen voor brandstichting heeft men totaal niet. De brand is zaterdagavond om kwart voor zeven uitgebroken, nadat om half zeven de laatste personeelsle den het pand hadden verlaten. Toen de brandweer arriveerde werd ze reeds geconfronteerd met een vuurfront. dat de gehele breedte van de Profimarkt besloeg. Voordeel was overigens dat het gebouw geheel vrij stond, zodat de brandweer de vuur zee aan vier kanten kon aanpakken. Bij de bluswerkzaamheden is een van de vrijwillige brandweerlieden zo aan zijn hand gewond, dat hij vandaag moet worden geopereerd. Andere brandweerlieden liepen snij- wonden op. maar die konden ter plaatse worden behandeld. Aanvan kelijk heeft het er naar uitgezien dat het gehele complex met de grond gelijk zou worden gemaakt, maar dat beeft de brandweer toch kunnen voorkomen. Ook het benzinestation, dat bij de Profimarkt is gevestigd, kon worden gespaard, zij het met de grootste moeite. Tot gistermorgen elf uur is men met nablussen bezig geweest MAANDAG 11 OKTOBER 1976 door J. Kort TROUW/KWAR" Van een verslaggever EERSEL De rijkspolitie In 8 heeft in de nacht van vrljdi zaterdag tijdens een verkei trole bij de Belgische grens een? sonenauto met daarin 21 vaten} ruim 600 liter alcohol a angel De bestuurder, de 30-jarige P. y] Eersel, werd aangehouden. tweede inzittende wist te ontl Vermoed wdrdt dat de alcoht komstlg is uit een illegale sto ARNHEM De rijkspolitie te *r- in Arnhem heeft ln samenwetl |C met andere politiekorpsen ti - mensen zes uit Ede enzesultL,r bij Duurstede gearresteerd verdenking van het stelen van e kleine 30 buitenboordmotoren r1 een plezierjacht. Het twaalftal q er lange tijd hebben geopereerd ln gebied dat zich uitstrekte van G flr hoorn tot Sliedrecht. K ROTTERDAM In de nacht*"1 vrijdag op zaterdag zijn bontjassen ter waarde van gestolen uit een bontwinkel Meent in Rotterdam. De kjwamen de winkel binnen ingooien van een etalageruit. F HAZERSWOUDE De rijkspo m in Hazerswoude heeft de 38-jarij M J. W.. opgesloten op verdenking u oplichting en flessetrekkerij totpx bedrag van naar schatting dril derdduizend gulden. De man v de tot voor kort in Zoetermeer. (d leidde in Zoeterwoude ff, transportbedrijf. fchii Jljfl Nadat uit vele delen van het li totaal ongeveer vijfentwintig i k giften bij de politie waren binne d komen over oplichting door W„ ilc de man donderdag door de pc *c van Enschede worden aangehou rul op verzoek van de rijkspolitlf Hazerswoude. De man wordt er der meer van verdacht wagem ij. automaterialen voor transportbedrijf te hebben gel zonder volledige betaling, rej te hebben laten uitvoeren zoéen rekeningen daarvoor te voldoe mi vervoeren ladingen tegen gedeflaa: lijke vooruitbetaling te hebben genomen, maar niet te hebben gevoerd. Een beste koop omdat u nergens anders zó veel auto krijgen kunt voor f 11.999. Zó veel degelijkheid, ruimte, komfort, veiligheid en kompleetheid. Een beste koop bovendien omdat ook op den duur de kosten laag blijven. Doordat de Corolla 30 zo robuust, zo zuinig en zo probleemloos is. En van een tijdloze konceptie. Een wagen die lang meegaat en niet snel veroudert. Zodat u er later, na veel fijne en goedkope kilo meters. nog een fors bedrag voor terugkrijgt. Kijk en vergelijk. Dan valt ook tiw keus op de Corolla 30. Opvallend ruim jAfife- De Corolla 30 bewijst dat een vlotte, sportieve Hlijri en verbluffende binnenruimte kunnen sa mengaan Waar vindt u in deze prijsklasse een wagen met een inwendige breedte (op schou derhoogte) van 133.5crn' De speciaal ontwor pen bucket-seats met hoofdsteunen (in alle standen verstelbaar en bekleed met zacht, ventilerend materiaal) zi|n maar liefst 53 cen timeter breed en geven een heel goede zit. Optimaal komfort De meest-gebruikte bedieningsschakelaars, inklusief de drukknop voor de elektrische ruitesproeier. zi|n verenigd in twee handles aan de stuurkolom Ook de regelaars voor het verwarmmgs- en ventilatiesysteem (met 3- snelheden aanjager) bevinden zich binnen handbereik De achterzijruiten zijn uitstel- baar. en de vloer is met moquette bekleed Toyota-kompleet Als u de Corolla 30 de Luxe eerli|k vergelekt met andere auto's in ongeveer dezelfde prijs klasse. komt u mét ons - tot de konklusie, dat er geen wagen zo kompleet is als deze Toyota en dat er op het punt van uitrusting en afwerking géén andere wagen zoveel kwali teit te bieden heeft. Een paar voorbeelden van de kompieetheid: Corolla 30 de luxe f11999 Corolla 30 Economic f11150 Corolla 30 Automatic f12.350. Corolla 30 Hardtop Coupe f12 999 Corolla 30 Hardtop Coupé SR f13 999. Corolla 30 Stationwagon f12.549 Corolla 30 Commercial f10 030 Cockpit-dashboard met ontspiegelde klok ken. dagteller, druktoetsradio. aansteker, verklikkerlicht handrem en remwerking, muntenbakje etc. Zonwerend glas rondom. Achterruitverwarming. Stuurslot. Nastel- schroef op handrem. Achteruitrijlampen. Rubber afsluiters tussen bumpers en karros serie. Robuust en veilig Gescheiden remcircuits met rembekrachti- gmg en remkrachtbegrenzer Kooikonstruktie. waarbinnende brandstoftank (50hter!) veilig isgeplaatst.Radiaalbanden(155SRl3)omde eerlijke en soliede sportvelgen. Wsarschu- wingsknipperlichten. Zij-clignoteurs. Achter lichten zo helder dat mistachterlampen over bodig zijn. Zuinig en wendbaar DeCorolla 30 heeft de beproefde Corolla 1200 motor (56 DIN-pk) als krachtbron, bekend om z'n probleemloosheid en zuinigheid. Het stroomcircuit wordt gevoed door een wissel stroomdynamo. Het koelsysteem is gesloten. Wendbaar isde Corolla 30door z'n kleine (9.4 meter) draaicirkel en z'n royale zicht rondom door 't grote glasoppervlak. MAAKT UW KEUS WEL HEEL EENVOUDIG LOUWMAN S PARQUI VeurMtlrtaiwcg HO. Lwdtdtondam. M 070-2093S3 iixI BTW al depot Spi|kenuse.Wijzigingen in pri|t en uitvoering voorbehouden. Vol joor goronlie ongeocht hel oonlol kilometers. AUTOM. BEDR. OLDENHUIS B.V. KERKSTRAAT 19 WINSUM GR TEL 05951-1668 AUTOM. BEDR. A. NUSSELDER STATIONSSTRAAT 35 APELDOORN TEL. 05760-12020 AUTOBEDRIJF A. NUSSELDER AMERSFOORTSEWEG 15 APELDOORN TEL. 05760-52323 AUTOM. BEDR. H. BAKKER URKERWEG 1 URK TEL. 05277-1583-2583 B.V. LIAM HOOFDSTRAAT 01 SASSENHEIM TEL. 02522-19124 B.V. LIAM LEIDEN VONDELLAAN 45 LEIDEN TEL. 071-769303 B.V. LIAM ALPHEN GOUWESTRAAT 60A ALPHEN A/D RUN TEL. 01720-73344 DUNANTGARAGE B.V. DUNANTSTRAAT 22-40 ROTTERDAM BIJ COOLHAVEN TEL. 010-760166 AUTOM. BEDR. NOTEBOOM B.V. BURG. V. SLUPELAAN 3. VERL. STADIONWEG ROTTERDAM-USSELMONDE TEL. 010-323644-193311-193397-82080' door R. N. Degens De indruk van overladenheid werd bij het twintigste Warschause muziekfestival niet zozeer veroorzaakt door het grote aantal (93) werken als wel door de hardnekkigheid waarmee de meeste componisten, zowel Polen als anderen, zichzelf of anderen in hun werken meenden te moeten herha len. Dat werd dan allemaal gelardeerd met een relatief te groot aantal voor de meeste toehoorders beken de stukken van componisten met reeds lang gevestigde of verloren reputaties. Zodat het publiek halverwege het feest meestal niet veel meer kon opbrengen dan een soort beleefdheidsapplaus. Men bleef ln groten getale (de zalen wa ren permanent vol) komen, maar had in feite geen boe of bah meer over voor de gepresenteerde wer ken. Die dan ook weinig aanleiding boden tot meer dan lauwe reacties. Dat moet vooral teleurstellend zijn geweest voor de componisten van de 15 werken die hier ln eerste uitvoering gingen. Hun toelichtin gen in het programmaboek gaven de indruk dat zij met volkomen nieuwe middelen nog onbekende toegangen tot verrukkelijke of ver schrikkelijke nieuwe klankwerel den zouden forceren. Waarop Je als publiek dan ontroerd, geschokt of desnoods verontwaardigd zou kun nen reageren. Maar ook dat bleek op niets anders uit te lopen dan op vaardig gemaakte werkstukjes met kundig verwerkte gangbare ef fecten. Verrassend Dat het over het geheel zo te leurstellend was. lag bepaald niet aan de uitvoerende ensembles en solisten die er uit binnen- en bui tenland voor naar Warschau waren gekomen. Van de 19 symfonieor kesten die Polen heeft, waren het ditmaal de Philharmonle van Warschau, het Radio en TV orkest uit Krakow en het Pools Kameror kest die in Warschau's enige grote concertzaal (die van de Nationale Philharmonle) uitstekende vertol kingen lieten horen. Bijzonder ver rassend was het optreden van het vier jaar geleden opgerichte Pools Kamerorkest dat onder de virtuoos dirigerende pianist-componist Jer- zy Maksymiuk een programma van oude en nieuwe modernen speelde dat ln deze presentatie een gega randeerd succesnummer voor bij voorbeeld het Holland Festival zou zijn. De Sloweense Philharmonle uit Ljubljana kwam met een wat kleurloze staalkaart van Joegosla vische werken die ook al niet van grote Inventiviteit of zo-nodlg- moeten van de betreffende compo nisten getuigden. Voor de aanwezi ge Nederlanders was er nog enig plezier te beleven aan het succes dat de slagwerkers Willy Goud swaard en Luuk-Nagtegaal voor hun medewerking aan dit concert oogstten. Nederland was trouwens zoals gebruikelijk in Warschau aar dig vertegenwoordigd met. behalve de al genoemden nog de basklari net-virtuoos Harry Spamaay die de Warschauers met een drietal Ne derlandse werken liet kennis maken. Russen Maar wat perfectie van opvoering betreft gaven de Russen een alles overtreffend staaltje met de door de Kameropera van Moskou feil loos neergezette opvoering van „De neus" van Sjostakowitsj. Met een bijna griezelig gedisciplineerd en semble van zangers en Instrumen talisten in een regie die de verwik kelingen van het nogal verwarde libretto zelfs voor degenen die geen Russisch verstonden duidelijk maakte, en met de alles moeiteloos beheersende Rosjdestwensky als muzikaal leider, werd het een voor stelling van dit uit 1928 daterende stuk waarvoor ook het nogal anti- Russisch gezinde Warschause pu bliek door de knieën ging. Het was een belevenis, maar een stuk als dit hoort in feite niet thuis op een festival voor hedendaagse muziek, dat een soort beurs moet zijn waar men kennis kan nemen van nieuwe en weinig of nog niet uitgevoerde composities. Naar deze maatstaf gerekend had ongeveer de helft van de nu braaf uitgevoerde werken ongespeeld kunnen blijven. En dat geldt dan ook voor Strawinsky's „Sacre du printemps", dat als sluitstuk van het openingsprogramma waarmee de Nationale Philharmonle onder Witold Rowicki in een genadeloos harde en scherpe uitvoering, te wei nig genuanceerd maar wel onont koombaar suggestief de toehoor ders op het openingsconcert om de oren sloeg. Het stuk dateert zoals bekend van 1913 en het stond wel licht op het programma omdat het hier twintig jaar geleden bij het eerste festival in 1956 ook werd gespeeld. Maar het was voor mij bovenal in deze omgeving een on bedoelde maar onmiskenbare be vestiging van het droeve feit dat er sinds 1913 in de muziek weinig nieuws is gemaakt dat zo lang nieuw kon blijven als dit stuk. Dit is het derde en laatste artikel over het befaamde Poolse muziek festival „Warschause Herfst".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 6