Ook gereformeerden praten
nu overKerk en Israël"
I
Vandaag
Amrobank hanteert
strijdige argumenten
JOSEPH
GUY
Diakonaat: de mensen een
nieuw perspectief geven
Geen ambten
voor hen die
kinderdoop
afwijzen
Onze adressen:
Philip Potter
onverwacht
op synode
Wereldraad van Kerken:
COGNAC
JOSEPH GUY
Conferentie in Zwolle
.Openbaar onderwijs'
valt Diepenhorst aan
VOORBIJGANGERS
DONDERDAG 7 OKTOBER 1976
TROUW/KWARTET
door Aldert Schipper
Het deputaatschap. dat zich
bezig houdt met het contact
namens de gereformeerde ker
ken met de joden en het joodse
geloof en denken heet voortaan
„Deputaten voor Kerk en Is
raël". De vroegere naam was:
„Deputaten voor de verkondi
ging van het evangelie onder
Israël". Deze bescheiden
naamsverandering is er een
tekn van dat er zich een grote
verandering voltrekt in de ver
houding tussen kerk en jo
dendom.
Toen ruim hondewrd jaar geleden de
relatie tussen de gereformeerden en
de joden een georganiseeerde vorm
kreeg sprak men van ..zending onder
Israël". De joden waren niet meer
(maar ook niet minder) dan een voor
werp van zending, niet van evangeli
satie. want die was bestemd voor
afvalligen. De joden werden behan
deld zoals men heidenen benaderde,
teneinde hen te bekeren In 1892
werd de naam veranderd en koos
men de uitdrukking: ..Zending onder
de joden". Deze naam heeft standge
houden tot 1960. toen een depu
taatschap werd opgericht ..voor de
verkondiging van het evangelie on
der Israël". Men stapte af van het
woord ..zending" en gaf daarmee
aan. dat het met de joden een ander
geval is dan met andere volken.
Maar de joden bleven blijkens de
titel van het deputaatschap nog wel
voorwerp van verkondiging, een een
richtingverkeer dat vooral de joden
een doorn in het oog bleef. En ook
een groeiende groep christenen, de
aanhangers van de hervormde theo
loog prof Miskotte voorop, vond dat
deze monoloog plaats moest maken
voor een dialoog. Deze dialoog is er
nu al lang in de verhouding tussen
gereformeerden en joden.
Contact
tenen teneinde hen te helpen bij het
vinden van een juiste houding tege
nover en naast de joden. Dit zoeken
is een proces dat nog in een vroeg
stadium verkeert
Dit bleek dinsdagavond onder meer
uit een opmerking van de Leeuwar
der predikant dr J. Vlaardin-
gerbroek. Deze theoloog merkte op
dat Israël, zolang het Christus niet
als Heiland en Zaligmaker heeft aan
vaard voor hem niet meer betekende
dan enig ander volk. Hoewel hij
meent dat de kerk wel enorm veel
van Israël heeft te leren, mag je de
kerk en Israël niet als twee vergelijk
bare grootheden naast elkaar plaat
sen. Deze opmerking schoot bij me
vrouw Van Stegeren in een verkeerd
keelgat en zij merkte op dat zij blij
was dat er behalve zijzelf geen ande
re jood in de synode aanwezig was.
Toen dinsdagavond deze relatie in Vragen
de gereformeerde synode ter sprake
kwam. zei mevrouw H. L. van Stege-
ren-Keizer namens de deputaten
Kerk en Israël dat het contact met
joodse mensen voral plaats heeft in
gespreksgroepen, in voorlichtings
avonden en persoonlijke gesprek
ken. Een groot deel van het werk dat
het deputaat verricht richt zich op
de gereformeerden en andere chris-
Vroeger werd bij de synodale behan
deling van de „jodenzending" steeds
gewerkt met nu eens hogere dan
weer lagere cijfers van het aantal
joden dat tot de gereformeerde
godsdienst bekeerd was. Dit vragen
naar resultaten bleef ook dinsdag
niet achterwege, zij het dan dat de
vragensteller er meteen aan toe
voegde dat de resultaten resultaten
nu wel iets anders zullen zijn dan
vroeger. Mevrouw Van Stegeren be
vestigde dit en zei dat er meer vraag
is van mensen om jood te worden,
ook al is dat lang geen gemakkelijke
godsdienst, dan om christen te wor
den. „Ons resultaat bestaat uit het
steeds meer gaan herkennen van
elkaar, zei zij. We willen getuige zijn
van Jezus Christus, maar dan zon
der dwang, zoals in het verleden,
toen men de joden nog benaderde
als degenen die Christus hebben ge
kruisigd. In naam van Christus is
zoveel leed over de joden gebracht,
dat we eerst nog lang tegenover de
joden behoren te zwijgen. Maar het
bijzondere is juist dat de joden dat
niet van ons eisen."
Geen tijd
In de synode werden enkele vrij diep
ingrijpende vragen gesteld over de
verhouding tussen kerk en joden
dom, maar de hiervoor speciaal ge
komen drs. C. J. den Heijer, die deze
theologische kwesties zou behande
len kreeg daar geen tijd voor. Dat is
jammer, want ook al hebben de ge
reformeerden voor hun depu
taatschap nu dezelfde naam geko
zen als de hervormden reeds had
den. er is nog steeds een duidelijke
landerssoortige benadering bij de ge
reformeerden. Dit verschil spitst
zich toe op de visie op aat
Israël. Bij de hervormden, vooral in
de gereformeerde bond wekt het
denken aan de staat Israël een emo
tie, die bij de gereformeerden welis
waar niet ontbreekt, maar wel wat
nuchterder wordt beleefd. Aan het
verlangen van de deputaten om te
komen tot een spciale Israël-zondag
werd dan ook door de synode niet
tegemoet gekomen. Dat het gevoel
voor de staat Israël niet achterwege
is, bleek echter duidelijk uit de alge
mene bijval, die de deputaten
oogstten irfet een „Proeve van Ver
antwoording". die de vroegere voor
zitter van het deputaatschap, ds. W.
Reeskamp had opgesteld. Deze
proeve zal worden gepubliceerd in
het blad Kerkinformatie, samen
met een nog te herzien gedeelte uit
het deputatenrapport.
LUNTEREN De gereformeerde
synode heeft gisteren met 38 stem
men voor en 28 tegen gezegd wel
verdraagzaam te willen zijn ten op
zichte van die kerkleden die de kin
derdoop te goeder trouw afwijzen,
maar daarbij aangevuld dat deze
leden geen ambten „het ouderling-
of diaken-zijn" in deze kerken mo
gen vervullen. Anderzijdss mogen
ze, aldus de synode, -wel aan het
avondmaal worden toegelaten.
Hiermee bleef de synode in de geest
van een soortgelijke uitspraak van
een eerdere synode. De minderheid
van 28 synodeleden wilde meer
ruimte voor degenen die kinderdoop
afwijzen. Zij worden vooral gevon
den in de kringen van de zogenaam
de charismatische (pinkster) bewe
ging, van wie een betrekkelijk groot
aantal lid van de gereformeerde
kerk is. De minderheid sprak van
„vragen ten aanzien van de kinder
doop die vanuit de charismatische
beweging opnieuw en met nieuwe
heftigheid op de kerk afkomen". Zij
wilde daarom verdere studie over
deze vragen en daarvoor een depu
taatschap instellen, dat daarbij een
concept pastoraal advies dat over
deze zaak door hervormden en gere
formeerden is opgesteld zou moeten
worden betrokken.
De meerderheid achtte de kwestie
die al tien jaar in discussie is, vol
doende bestudeerd en kwalificeerde
de kinderdoop volgens het aloude
reformatorische belijden als een or
dening van God waarvan niet afge
weken mag worden.
UIT
VAN LEZERS
Ontwikkelingshulp
Ik kom uit Kenia; een „ontwikke
lingsland" dus. Minister Lubbers
spreekt m de krant van 1 oktober
over: hulp aan ontwikkelingslan
den. die hun vissersvloot willen
uitbreiden en wellicht hun boten op
Nederlandse werven bouwen Vooral
de kleine werven kunnen daarmee
worden geholpen Een andere moge
lijkheid is dat tweedehands vis
sersboten, die in ons land niet meer
rendabel zijn. met ontwikkelings
hulp kunnnen worden verkocht aan
ontwikkelingslandenTweede
hands. onrendabele boten verkopen
en tegelijk werkgelegenheid schep
pen. zijn zuiver zakelijke en econo
misch.belangen en de minster hoeft
deze belangen niet te presenteren
onder het mom van „ontwikkelings
hulp Nee. dank U zeer. meneer
Lubbers: het is Juist deze soort
..hulp", die jarenlang is gebruikt om
de arme landen uit te buiten. Het is
een trieste gang van zaken, dat er
nog steeds mensen zijn met de „kolo
niale" mentaliteit, die belangrijke
regeringsposten bekleden
Amsterdam Aslam Kahn
Lijsttrekker
A. v.d. Boom.
Singulier (2)
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Teiei 13006
ROTTERDAM/DORORECHT
Postbus 948
Wcsibiaah 9 Rotterdam
Tel 010-115508
DEN HAAG/LEIOEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOl IE /GRONINGE N
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-1 <'030
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Nu het CDA met één lijst zal uitko
men is de strijd om de lijsttrekker
begonnen Zonder ook maar aan de
kwaliteiten van iemand iets af te
doen lijkt het ons beter dat de lijst
aanvoerder geen rechtstreekse bin
ding met de drie partijen of met het
huidige kabinet heeft. Het moet ie
mand zijn die boven de partijen
staat, algemeen gezag heeft en een
groot vertrouwen geniet Daarom
willen de kiesverenigingen van de
ARP. CHU en de KVP te NiJkerk
graag de heer J. Zijlstra. president
van de Nederlandse Bank aanbeve
len als lijsttrekker van het CDA.
Nijmegen
alternatief een eventuele we
tenschappelijke studie i.p.v. de
geestesgaven. Beide is natuurlijk de
ideale vorm. Met alle begrip voor de
noodzaak dezer commissie toch dit:
Als u de synode al bij vóórbaat
adviseert in termen van „hoge uit
zonderingen". mogen wij dan inmid
dels tóch blijven bidden om een
rijke overvloed van de genadega
ven; en dan in de gehele gemeente?
Oost-Souburg H. HONDIUS
Singulier (1)
In „Trouw" van 1 oktober stond dat
de Geref. Synode de mogelijkheid
om „via artikel 6" predikant te wor
den, sterk wil beperken. Dit lijkt me
erg jammer en schadelijk voor de
kerken. In deze tijd IS het al zo
moeilijk om een dominee of alleen
maar preekvoorziening te krijgen!
Er zijn zo langzamerhand verschei
dene predikanten „op artikel acht of
zes" in onze kerken werkzaam, die
met ere en met zegen hun ambt
vervullen. En dat niet alleen, maar
ook met (meert blijmoedigheid en
bezieling, 't Is niet slechts hun be
roep. maar ook een geweldige gena
de. dat ze nog dominee geworden
zijn! In het algemeen gesproken
dacht ik juist dat deze dominees
„het zeer goed doen"! En wat betreft
de moeilijkheden (verontrusting) in
onze kerken: die komen niet van de
„Artikel-dominees"!
Paterswoldc
Modaliteiten
De secretarissen
K. H. Doornbos.
W. v.d. Klok.
Als er zich iemand geroepen voelt
om predikant te worden, (en dat
komt Goddank nog voor ook), dan
moet hij dat wel voelen in zijn vroe
ge puberteitsjaren. Daarna wordt
het volgens de synodeadviseurs art.
6 te twijfelachtig Want dan zou hij
singulier begaafd moeten zijn; bij
normale studenten is dat geen punt
nietwaar. Ze houden er op de mid
delbare school ai rekening mee de
klassieke vakken te kiezen, want ze
voelen zich geroepen; en daar zal ik
geen woord kwaad van zeggen
Keert u nu de zaken niet om? Is het
niet zo. dat wij in eerste instantie
moeten horen wat de Geest tot de
gemeente te zeggen heeft. Met als
Amstelve
Snelwegen (3)
Kind in ziekenhuis
Met belangstelling uw artikel „Kind
in ziekenhuis voelt zich machteloos"
van zaterdag 2 oktober gelezen. He
laas kennen wij in Nederland, uitge
zonderd een paar ziekenhuizen, het
zelfde systeem als in Dordrecht.
Graag zou ik u verwijzen naar het
systeem in Engeland, wat ik tijdens
onze vakantie heb meegemaakt en
wel in het „Stoke Manderville hospi
tal" Aylesbury-Bucks. Doorlopend
bezoek, moeder kan dag en nacht
aanwezig zijn. gezondheid van het
kind staat voorop. Een geweldige
samenwerking tussen artsen, ver
pleegkundigen en de ouders. Inlich
tingen kunt u verder krijgen bij de
National Association for the Welfare
of children in hospital. Head office-
Exton House 7, Exton Street. Lon
don SE 1 8 VE.
Purmerend C. Spoelstra-Jongema
AR en COA (4)
Onbegrijpelijk dat de heer Berghuis
last heeft van het feit dat de ARP
haar identiteit prijsgeeft. Alsof dat
ooit zo belangrijk is geweest.
In plaats daarvan had hij moeten
klagen dat het zo lang geduurd heeft
voor de christenen in Nederland zijn
gaan begrijpen: 1. dat een christelij
ke politieke partij geen kerkge
nootschap is (en dus aan andere
normen moet beantwoorden!); 2. dat
het in de politiek metterdaad gaat
om de macht (van het getal); 3. dat
eendracht macht maakt en twee
dracht de kracht breekt. Aansluiten
bij SGP of GPV? Het is de plicht
van deze partijen zichzelf nu ook te
liquideren en zich sportief en en
thousiast aan te sluiten bij het CDA
om nu gezamenlijk aan de slag te
gaan en in de slag. Christenen aller
partijen: verenig u!
Hilversum B. Vingerling
Orgel
C. Groeneveld
Uit het krantebericht krijg ik de
indruk, dat het modaliteiten-
gesprek tussen vertegenwoordigers
van de geref. bond en andere leden
van de hervormde kerk weer uitslui
tend op het theologische vlak zal
plaats vinden. En wel n.a.v. „een
gehouden preek" Alsof de psy
chologische en sociologische facto
ren niet duidelijk meebepalend zijn.
Immers is het overbekend dat de
geref bonders vooral voorkomen in
afgesloten Nederlandse gebieden,
en dat velen van hen in deze isole
ring behoren tot het gesloten karak
tertype. Volgens de psychologie
kenmerkt dit type zich door wan
trouwen. terwijl het onder veel meer
de ander wel ziet maar niet accep
teert. In 1952 constateerde een oecu
menische sectie-vergadering in Bos-
sey dat de niet-theologische facto
ren in de kerkelijke gescheidenheid
een groter rol spelen dan de zuiver
theologische. Wanneer zal men ein
delijk de (geloofs)moed opbrengen
om tot het persoonlijk, ook bij de
„gewone" hervormden, door te drin
gen? Zoals Christus dit t.o v. de
schriftgeleerden heeft gedaan!
In de St. Laurens hier in Rotterdam
staan drie orgels. Is dat niet wat
overdreven? Mag dan de hervormde
gemeente Tzummarum één orgel
hebben en houden? Laat ze maar
eens uitrekenen wat het instrumen
tarium van een muziekvereniging
kost. Als er plaats is voor een echt
historisch orgel, dan toch zeker in
een kerk.
Rotterdam G. den Oudsten
LUNTEREN In de gereformeerde
synode verscheen gisterenmiddag
volkomen onverwacht dr. Philip
Potter, de secretaris-generaal van
de wereldraad van kerken, die de
synodeleden toesprak. Dr. Potter is
in Nederland in verband met de
jaarlijkse vergadering van de geza
menlijke werkgroep van de we
reldraad en de rooms-katholieke
kerk.
In zijn toespraak tot de synode
noemde dr. Potter de Gereformeer
de Kerken „een jeugdig lid in onze
gemeenschap" omdat deze kerken
nog maar lid zijn sinds 1971.
Wij hebben begrepen, aldus dr. Pot
ter. dat het lidmaatschap van de
wereldraad op z'n minst drie dingen
voor uw kerken betekent.
In de eerste plaats, dat u in trouw
aan uw gereformeerde elijdenis vol
hardt en staat voor de souvereiniteit
van Jezus Christus over het gehele
leven.
Verder hoopte dr. Potter dat de Ge
ref. Kerken vasthouden aan de visie
„dat uw kerken niet allen gerefor
meerd zijn. maar ook kerken die
voortdurend gereformeerd willen
worden onder het gezag van Jezus
Christus en Zijn Woord". Dat proces
is ook een centraal gebeuren in het
leven van de wereldraad.
De derde bijdrage van de Geref.
Kerken zag dr. Potter verwoord „in
ie naam van uw kerkgemeenschap,
die immers Gereformeerde Kerken
(meervoud) luidt". Daarmee wordt
zijns inziens terecht de betekenis
van het grondvlak, de plaatselijke
gemeente beklemtoont, waarom het
alleen maar gaat. De gemeente, die
in de vrijheid van het Evangelie
getuigen en dienen moeten in de
samenleving, in gemeenschap met
alle andere kerken wereldwijd.
C. van Alirna
Juist nu steeds meer mensen tot het
besef komen dat de ongebreidelde
groei van het autogebruik niet onge
straft zo door kan gaan. wordt er een
actie gestart voor uitbreiding van
het Nederlandse wegennet. De actie
ts het initiatief van een groep men
sen die goed winst slaan uit het
autogebruik, zonder zich om de ne
gatieve gevolgen ervan te bekom
meren De Nederlandse overheid,
die wel met deze negatieve gevolgen
geconfronteerd wordt, heeft beslo
ten het autogebruik aan banden te
leggen en zodoende dus ook de
uitbreiding van het wegennet
Dit nu is. volgens de initiatiefne
mers van Blij dat ik rij. een aantas
ting van het recht van het overgrote
deel van het Nederlandse volk. Ze
doen het voorkomen of wegen
uitsluitend geld kosten, zonder te
spreken over de natuurgebieden die
opgeofferd moeten worden of over
de aantasting van het milieu. Auto
mobilist. denk na voordatje een Blij
dat ik rij-stlcker op Je auto plakt
Amsterdam Covert v.d. Brink
AMSTERDAM In het kredietbe-
leid ten aanzien van Zuid-Afrika ba
seert de Amro-Bank zich op twee
met elkaar strijdige argumenten.
Aan de ene kant beroept zij zich op
het recht om het geven van leningen
aan de Zuidafrikaanse regering te
beschouwen als een vorm van prak
tische ondermijning van de apart
heid. Aan de andere kant zegt de
bank. dat het bankwezen een geheel
eigen doelstelling heeft, die de enige
maatstaf is voor de beoordeling van
zijn gedragingen. Welke van deze
twee standpunten uw werkelijke
zienswijze is. zegt u ons niet. zo
schrijft Philip Potter, secretaris
generaal van de Wereldraad van
Kerken in een brief aan de Amro-
Bank
De brief van de wereldraad is een
antwoord op het schrijven van de
Amro-Bank van 8 september, waarin
de bank laat weten geen wijziging te
verwachten in het kredietbeleid ten
aanzien van Zuid-Afrika (d.w.z. geen
kredieten meer te zuüen ver
strekken), „anders dan in verband
met het economisch verkeer tussen
Nederland en Zuid-Afrika."
Uit het antwoord van de Amro-Bank
maakt de wereldraad van kerken op.
dat de bank zich een volledige vrij
heid van handelen voorbehoudt door
te verwijzen naar het beleid van de
Nederlandse regering. In dit opzicht
steunt u deze regering in het trotse
ren van de wil van de Verenigde
Naties, tot welke organisatie zij zelf
behoort
De Wereldraad van Kerken is het
niet eens met het beeld dat de Amro-
Bank van zichzelf schetst, het beeld
als zou de bank een welwillende neu
traliteit In acht nemen. Wat het hui
dige kredietbeleid ook mag zijn en
welke redenen daarvoor worden aan
gevoerd. zich het recht voorbehou
den om in de toekomst te handelen
zonder rekening te houden met
wiens belangen dan ook behalve die
van de bank zelf. is een standpunt
dat noch neutraal noch ethisch is,
aldus de raad.
Het thema van deze conferentie was
„Hebben we elkaar nog nodig?" Me
vrouw le Clercq vervolgde: „In navol
ging van Christus wil zeggen: naar
mensen zien zoals Hij naar hen keek,
met ogen waarachter het hart klopte
dat met ontferming bewogen was.
Ingaan op de concrete situatie waa
rin de mens, die Hij ontmoette, zich
bevond en daar hulp bieden. Hij zag
de SamaritaanSe vrouw in het isole
ment waarin ze geraakt was. Hij be
gon echter niet met schuldvragen,
kleineerde haar niet. maar vroeg
haar een gunst: „Vrouw geef mij te
drinken". Hij was bescheiden maar
liet haar niet ontsnappen in ontwijk-
manoeuvres. Hij hield haar zo lang
vast tot ze nieuw perspectief zag.
Haar leven bloeide op toen ze uit
haar isolement bevrijd werd".
In haar verhaal besteedde mevrouw
le Clercq grote aandacht aan vele
concrete situaties, waarin door dia
kenen en gemeenteleden hulp kan
worden gegeven. Zij deed dit aan de
hand van gesprekken die zij tijdens
de vakantieweken van het Algemeen
Diakonaal Bureau op De Blije We-
relt in Lunteren met de gasten ge
houden heeft. Zij richtte daarbij
haar aandacht vooral op de meer
onopvallende noden, waarbij zij met
name inging op de problemen van
vier groepen waarvan vaak de noden
niet genoeg worden gezien: overbe
laste huisvrouwen, overbelaste
echtparen, één ouder-gezinnen en
personen met een kwetsbare gezond
heid. Daarbij gaf zij steeds ook mo
gelijkheden aan voor concrete
dienstverlening. Tevens legde zij de
nadruk op structurele veranderin
gen die er in sommige situaties die
nen te komen, zoals pensioen voor
weduwnaren en een verhoging van
bepaalde minimumuitkeringen. Zo
nodig vanuit de kerk. want „de ge
meente moet een gezin zijn waarin
een beroep mag worden gedaan om
te delen, zodat ieder ontvangt naar
nodig is om e<;ht te kunnen leven".
Niet gehuwden
Mevrouw le Clercq bepleitte ook een
mentaliteitsverbetering ten aanzien
een eerlijke
Franse cognac
Oui, oui, oui,
Joseph Guy
GEVALLEN ENGELEN.
Er is nog zoveel armoede in ht
zuiden van Italië. Ook in de grot
stad Napels, eens genoemd „de st*
van de gevallen engelen". Al zeve:
tig jaar wordt er een groot en gt*
christelijk werk gedaan onder d<
verwaarloosde kinderen en de wees
kinderen. Er staat een tehuis „Cas
Materna", een oude, grote vUU
waar nu 150 kinderen wonen,
waar een school aan verbonden
met 400 leerlingen. De broers T
filo (dominee) en Emanuelo (i
Santi leiden het werk al vele ji
met grote toewijding. Hun avonti
is beschreven in het boek „Nii
mandskinderen" (Uitg. in de Ci
lon-paperbacks. Ten Have. Ba
dat een ontroerend beeld geeft
dit prachtige werk. Elke dag rijdt!
een schoolbus door de volkswijk
van de stad om de kinderen op
halen (geschonken door de U
van „Trouw"). Elk jaar is er
werkkamp van 20 25 Nederlai
jongeren om de gebouwen op
knappen. En dat alles voor de kim
ren in nood, die aan de voet van
Vesuvius nieuwe hoop krijgen. Diti
weer één van de verhalen uit a
projectenlijst van de actie Kom 0;
voor kinderen en christelijk ondr
wijs. Deze week komen de collectai
ten voor deze actie langs. Je kuc
natuurlijk zeggen: Italië? Laten
daar eerst maar eens de corruptie I
lijf gaan, of: laten ze eerst de pui
sant rijken maar eens aanboren, o
moet er niet eerst aan de structure
gewerkt worden? Maar de gevalli
engelen van Napels blijven onsi
zo'n verhaal wel aankijken metd
vraag: moeten wij daar allemaal o
wachten?
Van een medewerker
ZWOLLE „In navolging van Christus mensen nieuw perspec
tief geven, zodat zij kunnen opbloeien". Deze typering van het
diakonaat gaf mevrouw Christien le Clercq van het Algemeen
Diakonaal Bureau van de Gereformeerde Kerken voor een
gehoor van ruim 650 diakenen op de gisteren in de Buitensocië
teit in Zwolle gehouden jaarlijkse landelijke centrale diakonale
conferentie.
van de niet-gehuwden. Vaak wordt
gehuwd-zijn als gewoon gezien en
niet-gehuwd als afwijkend. Ook in
de gemeente van Christus is het een
taai gevecht om tot gelijkwaardig
heid te komen. Tot slot betoogde zij
dat bij hulpverlening geen eenrich
tingsverkeer wordt bedoeld, want
helpen is verrijkend zowel voor ont
vanger als voor gever.
De conferentie werd geopend door
mr. J.C. van Viegen, voorzitter van
de deputaten voor de algemeen dia
konale arbeid. Hij legde nadruk op
de eenheid tussen werelddiakonaat
en het diakonaat in eigen omgeving
en wees op de vraag die vanuit de
kerken in de derde wereld tot ons
komt: voldoet uw eigen samenleving
aan de normen waarvan u vindt dat
wij die moeten nastreven? Hij wees
erop dat er in ons land veel hulp
wordt gegeven, maar dat we in onze
rechtsstaat ook voortdurend moeten
werken aan rechtsverwerkelijking.
Velen weten de weg naar hun recht
nog niet en moeten daarbij worden
geholpen.
Werelddiakonaat
Na hem maakte dr. J. van Klinken,
directeur van het Algemeen Diako
naal Bureau melding van een sterke
stijging (29 procent tot nu vergele
ken met vorig jaar) van de in-
komstens van het werelddiakonaat
van 5,4 miljoen gulden tot 7 miljoen.
Hij drong er bij de diakenen voorts
op aan om kritisch de komende be
grotingen van de plaatselijke kerken
te bekijken op de verhouding tussen
wat men voor eigen kerkelijke huis
houding nodig heeft en wat men
voor diakonaat. zending en evangeli
satie uittrekt. „Te veel met jezelf
bezig zijn betekent de dood van de
gemeente".
In de middag gingen de aanwezigen
uiteen naar negen verschillende
werkgroepen waar zij doorspraken
over verschillende groepen waarmee
het diakonaat in eigen omgeving
zich bezig moet houden: één-ouder
gezinnen; lichamelijk gehandicap
ten; overbelaste huisvrouwe
n/echtparen; alleenstaanden; men
sen die in een verpleeghuis zijn opge
nomen en chronisch ziek zijn;
werklozen; buitenlandse werkne
mers: mensen met een kwetsbare
gezondheid; en tot slot: hoe komen
we de noden op het spoor?
Van onze haagse redactie
DEN HAAG De vereniging voor
openbaar onderwijs heeft het Eerste
Kamerlid I.A. Diepenhorst (ARP) er
van beschuldigd ..zonder een schijn
van bewijs insinuerende opmerkin
gen te maken over het onderwijsbe
leid van minister Van Kemenade. De
voorzitter van de vereniging. C.J. de
Ronde, vindt dat Diepenhorst er als
voorzitter van de onderwijsraad (een
onafhankelijk adviescollege van de
bewindsman) niet in slaagt zelfs
maar de schijn van objectiviteit op
te houden. De vereniging vraagt zich
dan ook af. hoe de onderwijsraad
Over het optreden van haar voorzit
ter d*nkt.
Beroepingswerk
VED. HERV. KERK Beroepen
Tholen (toez.): W. Arkeraats te Zej
veld; te Berlicum( (toez.): J. Roebei
te Baambrugge. Aangenomen nas
Diepenveen: H. de Bie te Burei
naar Hummelo: J. W. Coenraad
Den Haag.
GEREF. KERKEN
Beroepbaar: F. N. Boer, Van Oldei
barneveltstraat 5. Arnhem.
GEREF. KERKEN VRUG.
Beroepen te Opende i. cm. Surhuii
terveen: J. Borgdorff, kand.
Zwijndrecht.
GEREF. KERKEN VRIJG. B V.
Beroepbaar: A. v.d. Dussen, Pas#-
relstraat 26b, Rotterdam.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Eindhoven en Haarlo
A. Hoogerland te Krabbendijke.fr
dankt voor Rotterdam-IJsselmorte
A. Bregman Rijssen.
Georgi Vins
De gevangen baptistenleider Geoi
Vins en zijn gezin zijn bereid
Sowjet-Unie te verlaten, wanneer!
daartoe vanuit het buitenland wo
den uitgenodigd. Dit heeft een fair
lielid van ds. Vins in een telefoong
sprek meegedeeld aan het inform
tiecentrum „Geloof in de tweede w
reld" in het Zwitserse Kuesnach
Ds. Vins (48). die tot vijf jaar sta
kamp en aansluitend vijf jaar ve
banning werd veroordeeld, lijdt ai
een ernstige nieraandoening. M
dische hulp werd hem geweig«:
met als argument: „U bent hier ni<
in een sanatorium". De familie hee
een beroep gedaan op het interna!
onale Rode Kruis, opdat hei
minstens de door de familie toeg
zonden voedselpakketten worde
verstrekt. In mei hadden meer da
vijfhonderdduizend mensen
twaalf landen in een petitie
vraagd aan de V.N.-commissie vo<
de rechten van de mens en de
reldraad van kerken zich in te zette
voor de vrijlating van de baptistei
leider. Vins en de zijnen behoren t<
de niet door de staat erkende baptii
ten, die de andere baptisten een
grote meegaandheid met het regio
verwijten.
John Cooney
„Ondanks zeven jaar van sectari#
geweld in Noord-Ierland hebben
bisschoppen van de Ierse republie
net zoals de Bourbons „niets gelee:
en niets vergeten". Zij hebben
zeer slechte dienst bewezen aan
waarheid door te blijven vastho
den aan de fictie, dat in de Ier»
kwestie de godsdienst niet centr»
zou staan". Aldus John Cooney, i
dacteur kerkelijke zaken van
'Irish Times' in een scherpe kritii
op de Ierse bisschoppen. John Cd
ney beschuldigt de Ierse bisscbol
pen van slecht leiderschap. Met n
me verwijt hij ze. dat zij zich n»
alle geweld verzetten tegen de v«
vormige maatschappij, die zich'd
in de Ierse republiek begint te op«
baren, en dat zij een gesloten
meenschap proberen te handl
Het resultaat zal zijn,
waarschuwt Cooney. dat de r.k. ktf
van Ierland er net zo zal uitzi
de (anglicaanse) kerk van Engel
het apparaat intact maar een
zienlijk verlies aan invloed en li
tal. vooral onder de jongeren.