Zingen en luisteren
voor een zwembad(je)
S3
Rome en Genève
ontmoeten
elkaar in Utrecht
Preken voor vissen,
eten van vissen
Vandaag
Spaarrente tot
Willebrands
bij groot
kerkfeest
in Armenië
Onze adressen:
Youth for Christ
haalt „Mighty
Flyers" hier
Conferenties
VOORBIJGANGERS
DINSDAG 5 OKTOBER 1976
KERK/BINNENLAND
TROUW/KWARTET 2
door A. J. Klei
Er bestaat een soort muziek die aangeduid wordt als: veelgevraagde gewijde muziek. Dit is een
verzamelnaam voor prettig in het gehoor liggende uitvoeringen ('t liefst door een stevig koor.
begeleid door een organist die niet op een toetsje kijkt) van bekende psalmen en vertrouwde
gezangen.
Deze muziek heeft een grote schare
afnemers. gelovigen en ex-
gelovigen (of die beweren dat ze dat
zijn». Het merkwaardige is nu dat je
nogal eens mensen kunt tegen
komen. die eigenlijk niet willen we
ten dat ze tuk zijn op veelgevraag
de gewijde muziek. Ze hebben het
laatdunkend over opengesperde
EO-monden op de televisie en ze
maken grapjes over stichtelijke
hits. jaja, maar intussen hebben ze
toch maar lekker naar zo n pro
gramma zitten kijken en luisteren.
O. maar dat was héél toevallig,
zeggen ze dan gauw. Ze wilden naar
't journaal kijken en hadden per
ongeluk Iets te vroeg de knop Inge
drukt en och. hoe gaat dat. dan laat
je 't toestel maar aan staan
Laatst zag lk bij Iemand een gram
mofoonplaat liggen, aan beide kan
ten volgeperst met veelgevraagde
gewijde muziek. Hij zag mijn blik
ernaartoe gaan en verklaarde haas
tig dat-ie dergelijke muziek niet
veel zaaks vond en dat deze plaat
in huis gehaald was voor z*n oude
vader, als die eens kwam logeren,
want die was zo gek op dit soort
platen. Ik liet hem maar kletsen en
Ik dacht: daar heb je weer zo n
geheime genieter. Éénmaal heb ik
zo iemand betrapt bij het beluiste
ren van een royaal van veelge
vraagde gewijde muziek voorziene
plaat. Ook in dit geval kreeg ik
binnen de kortste keren te horen,
dat de plaat natuurlijk niet voor
eigen genoegen diende, stel je voor.
maar een geschenk voor een be
jaarde tante was. en er werd. dat
moest ik goed begrijpen, alleen
naar geluisterd om te horen of er
geen Uk in zat.
Wat dit betreft, vergaat het de veel
gevraagde gewijde muziek net zo
als de christelijke streekroman.
Ook deze kent geheime liefhebbers.
Ik weet van een dame die dit genre
boeken verslindt, maar in haar con
versatie de gedachte, dat zij er ook
maar iets aan zou vinden, volledig
van de hand wijst. Ze kijkt, zegt ze.
die verhalen eventjes in om na te
gaan of haar kinderen (wier boe
kenplanken overigens geen enkele
voorkeur voor streekromans verra
den) geen verkeerde dingen onder
ogen krijgen.
Het fijnste is (en nu ben ik weer bij
de veelgevraagde gewijde muziek
terug) als je je via een goed doel een
alibi kunt verschaffen, als Je kunt
vertellen dat je de plaat met deze
muziek slechts bestelde omdat ae
opbrengst ten bate van dit of dat is.
Welnu, opgelet, er is weer zo n
grammofoonplaat uit. Ik bedoel:
..Eén weet alles van ons leven
waarop aangetreden staan: het
Aalsmeers mannenkoor „Con Amo-
re". de chr gemengde zangvereni
ging „Meerestein". het gemengd
koor Haarlem-Noord" en het meis
jeskoor ..Haarlem". Deze zingen,
samen of los van elkaar, meer en
minder bekende geestelijke liede
ren. Niemand hoeft te schrikken
van dat ..minder bekend", want de
geringere bekendheid komt niet in
mindering op de toegankelijkheid,
integendeel. Wat dit aangaat, heeft
dirigent-organist Teke Bijlsma. die
aan de wieg van deze plaat heeft
gestaan, een fijne neus. Hij is ook
de man door wiens orgelspel de
zang wordt in-, be- en uitgeleid.
Bovendien levert hij nog een
improvisaUe over „Alle roem" en
aan alles merk je. hoezeer hij van
zelfsprekendheden voordelig aan
de man weet te brengen.
Ik geloof dat al dan niet geheime
liefhebbers zich met deze plaat niet
bekocht zullen voelen: de zang is
zuiver en vol uitdrukking, het or
gelspel aangenaam en de „num
mers" stuk voor stuk aantrekke
lijk. zonder al te direct voor de
hand te liggen. En het goede doel?
Dat is het zwembad(je) dat de ds.
M. G. Blauwschool voor geestelijk
gehandicapten zo dringend nodig
heeft. Op de achterkant van de
hoes schrijft Henk Panneman daar
iets over. Hij lijkt me voor die
school geknipt, zó onbevangen en
direct legt hij uit waarvoor zo'n
zwembad gewenst is. Radioluiste
raars kunnen de heer Panneman
donderdagmorgen 7 oktober om
half twaaf in gesprek horen met
Wika van Ginkel, in het NCRV-
programma „In 't zilver".
Liefhebbers kunnen de plaat „Eén
weet alles van ons leven", die twin
tig gulden kost (inclusief ver
zendkosten) bestellen door een
briefkaart te sturen naar: postbus
5161. Haarlem. Het enige wat ik op
de plaat tegen heb. is de treurig
stemmende hoes. Staat er nu een
ondergaande zon of een opkomen
de maan op?
UIT
Kamerbesluit (1)
Wat heeft christelijk Nederland in
enkele tientallen jaren de bijbelse
normen verlaten. Zeer duidelijk ls
dat openbaar geworden in de
eindstemming over het abortus
wetsontwerp van de PvdA/VVD.
Wat kunnen wij als christenen en
wat kan het CDA nu nog doen? Ons
neerleggen bij de meerderheid van
de Tweede Kamer? Dat zou Immers
democratisch zijn. Het bijbelse
antwoord ls hier duidelijk: „neen".
Want. gij zult niet doden! Hier moet
men God meer gehoorzaam zijn dan
mensen. Het enige wat het CDA hier
nog doen kan is er een kabinetszaak
van maken. Nooit zal zij regerings
verantwoordelijkheid kunnen en
mogen dragen als bovengenoemde
wet in praktijk wordt gebracht. Laat
elk christen biddend werken en wer
kend bidden. Misschien zal Ood dan
In Zijn genade geven dat dit heilloze
wetsontwerp de eindstreep niet
haalt.
Herwijnen C. van Zandwijk
Kamerbesluit (2)
En wat denkt u nu. nu het wetsvoor
stel van de PvdA en WD over abor
tus provocatus in de Tweede Kamer
is aangenomen? We kunnen er nu
toch niets meer aan doen? Dan bent
u precies daar waar het merendeel
van de Tweede Kamer en hun aan
hangers voor abortus provocatus u
hebben willen. Dan denkt u precies
In hun straatje Want u kunt er nog
van alles aan doen! Er moeten nog
twee stappen worden genomen, voor
deze afschuwelijke wet werkelijk
heid wordt Te weten: Eerste Ka
mer. en dan nog handtekening van
de minister. Laat deze uitslag een
waarschuwing zijn voor ons alle
maal. Een waarschuwing die ons zo
activeert dat we dan ook nu alle
maal. alle zeilen gaan bij zetten, ter
voorkoming van deze wet. Wat kunt
u doen? Bidden, helpen, meewerken
als er een beroep op u wordt gedaan
In de komende tijd. goed stemmen
straks enz. Het kan alleen met en
door u allen. A.u.b. laat uw stem
duidelijk horen en vraag God. dat
het niet door zal gaan.
HOORN Mevrouw M. Knaven
Kamerbesluit (3)
De christen dient in zijn leven
Scherp onderscheid te maken tussen
wetten van de staat en geopenbaarde
wetten van God. Nergens ter wereld
zijn staatswetten gelijk, maar overal
ter wereld is de christen verplicht
Gods wetten te onderhouden. Het
probleem komt voor de christen pas
wanneer de staat wetten uitvaardigt
die de christen verbieden of het hem
onmogelijk maken om Gods wetten
na te leven Zulk een probleem is
echter in Nederland niet aan de or
de. Er bestaat overigens voor de
christen geen plicht of opdracht om
Gods wetten op te leggen aan niet-
christenen. wel om ze te verkondi-
AMSTEROAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Teles 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
VAN LEZERS
gen. Wanneer dank zij het CDA.
maar vooral door de verkondiging
van Gods Woord, ook nlet-
christenen zover komen dat Gods
wetten worden eerbledigd (zelf hoe
ven zij helemaal geen christenen te
zijn) dan mogen wij christenen ons
gelukkig prijzen. Is dat echter niet
het geval dan blijven wij Zijn Woord
verkondigen. Wat kan het eigenlijk
de ware christen schelen wat er voor
abortuswetten bestaan, zolang hij
door de staat niet verplicht wordt
om tegen zijn geweten in te aborte
ren. Wat dat concrete abortus
wetsvoorstel betreft: als het wordt
aangenomen, zal het voor de chris
ten slechts betekenen dat er dus in
het vervolg geen strafrechtelijke ver
volging door de staat zal plaatsvin
den wanneer iemand abortus pleegt
volgens die wettelijke voorwaarden.
Wanneer door die abortuswet, chris
tenen ertoe komen om abortus zo
maar zonder meer geoorloofd te vin
den, dan mankeert er wat aan hun
christen-zijn.
Amsterdam H. Vlncenz
Kamerbesluit (4)
De vrouw beslist, aldus het aange
nomen wetsontwerp. ZIJ zou derhal
ve over het leven van de ongeboren
vrucht, een medemens zoals zijzelf,
mogen beschikken, onbarmhartig,
onmeedogend, onmenselijk in één
woord op barbaarse wijze. Aan het
ongeboren leven wordt dus in be
paalde gevallen de van nature tijde
lijk nodige bescherming ontnomen,
terwijl ieder medemens begaafd is
met menselijke rechten, die aller
eerst omvatten het recht op leven.
Degenen, die de natuurlijke eerbied
voor het leven nog wél koesteren,
kunnen nu hun hoop stellen op de
Eerste Kamer Zoals men heeft kun
nen lezen, wil de voorzitter van de
Tweede Kamer deze Kamer alge-
schaft zien. Doch er wordt heden ten
dage opnieuw aangetoond, hoezeer
voor onze wetgeving een Kamer van
revisie noodzakelijk is.
Nijmegen
Dr. J. E. Schulte.
Kamerbesluit (5)
De PvdA en de WD kunnen het nu
zo maar eens zijn. Nu spannen deze
twee partijen samen, om Gods ge
bod krachteloos te maken. Hier zien
we toch weer de grote scheidslijn,
wanneer het gaat om principiéle za
ken. Gelukkig dat alle christelijke
partijen unaniem tegen die voorstel
len hebben gestemd Immers wie
niet spreekt naar Gods woord, voor
diegene is er geen dageraad, ook
niet voor een volk
Leerdam J. Steketee
Kamerbesluit (6)
Het is niet zo vreemd dat de PvdA
en de WD elkaar vonden In het
ethisch zo belangrijke abortus
vraagstuk Beide partijen leven uit
het principe van de souvereiniteit
van de mens. anders gezegd, hun
program gaat uit van het recht van
de mens (baas in eigen buik» en niet
van uit het recht Oods. Zo vindt;
„deze spreekt de Here", in dit geval:
„Gij zult niet doden", geen
weerklank In hun program. Is er in
principe verschil tussen ongewenst,
nog ongeboren, leven en vernieti
ging van geboren levens, zoals dat in
Duitsland onder HiUer plaatsvond?
Ik men dat het sein wel op onveilig
staat. Zo was ook hun verontwaardi
ging te begrijpen, toen Aantjes
meende aan appél te moeten doen
op het geweten van zijn mede
christenen in de progressieve partij
en. Alsof dat wel verboden zou zijn!
Ik heb begrip voor de gewetensnood
van de mede-christenen en zie de
noodzaak duidelijk voor ogen een
politiek te voeren die het evangelie
als richtsnoer heeft, anders loop ik
het gevaar de weg kwijt te raken, in
allerlei menselijke wetten, die zeer
willekeurig kunnen zijn in allerlei
omstandigheden.
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkaile wordt de naam van
de schrijver vermeld.
ARP en CDA (3)
Helaas, de ARP is ook door de
knieën. Het CDA is een feit ARP-
voorman Aantjes heeft de strijd ver
loren. Wat we nu hebben is een feite
lijke onwaarachtigheid. Het CDA
kondigt zich aan als een centrum
partij. Dat is onwaar. Confessionele
politiek ligt toch al complex door
dat er van een duidelijke politieke
lijn zelden iets te ontdekken valt. De
ARP was een gunstige uitzondering.
Nu het CDA een feit is, zal dit als
blok (met CHU) nog conservatiever
worden dan de partijen afzonderlijk
al waren.
Amstelveen R. L. J. de Graaf
Jaar 5737
Dat Nederlandse archeologen in
Zuid-Oost Syrië opgravingen ver
richten. zoals Trouw 29 september
berichtte, is loffelijk. Dat ZWO dit
onderzoek voor een belangrijk deel
financiert is niet minder loffelijk.
Afkeuring, ja besliste afwijzing ver
dient echter het feit dat men ons
duidelijk wil maken dat daar ergens
vóór 8000 jaar al een nederzetting
moet zijn geweest. Volgens de jood
se jaartelling zijn we nu in het jaar
5737 der schepping Dus langer be
staat deze aarde nog niet. Laten we
ons daar als gelovige christenen
maar aan houden! Dat is veilig en
zeker?
Ie Exloërmond J.TipkerKzn
DRIEBERGEN De interkerkelij
ke jongerenbeweging ..Youth for
Christ" organiseert In ons land een
tournee van de in Engeland bekende
muziekgroep „The Mighty Flyers",
die zich vooral toelegt op gospelmu
ziek. De vijfmansformatie bezoekt
tussen 12 en 16 oktober Amsterdam.
Groningen, Den Haag. Slootdorp en
Weesp.
De activiteiten van Youth for Christ
staan vermeld In een nieuwe brochu
re van deze organisatie. Het werk
wordt geleid vanuit actiecentrum De
Lindenhorst in Driebergen, waar 31
diakonale medewerkers en mede
werksters wonen, die tegen zakgeld,
kost en inwoning een jaar van hun
leven aan dit werk geven.
Het Youth for Christ kleintheater
„Op vrije voeten" is vorige maand
voor de derde keer van start gegaan.
Vorig jaai» verzorgde het ruim vijf
honderd optredens op scholen en in
sociëteiten. Een nog jonge vorm van
evangelisatiewerk op middelbare
scholen is „Impuls". Eens in de veer
tien dagen brengen leerlingen in de
middagpauze of na schooltijd een
programma voor hun medeleerlin
gen. meestal ingeleid door een spel.
een kwis of een rollenspel.
Verder werken eén paar duizend jon
geren mee aan de honderden bij
belkringen en de persoonlijke ge
sprekken in de zeventig koffiebars
van Youth for Christ. Ook worden
evangelisatietochten gemaakt met
ene dubbeldekker-bus en een boot.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Gisteren is in
Utrecht de jaarlijkse vergade
ring begonnen van de geza
menlijke werkgroep van de we
reldraad van kerken en de
rooms-katholieke kerk (de zgn.
Joint Working Group).
Dit is het voornaamste overlegor
gaan tussen Genève en het Vaticaan
De leiding van de vergadering berust
bij kardinaal Willebrands als voorzit
ter van het Vaticaanse secretariaat
ter bevordering van de eenheid en
bij dr. Philip Potter, secretaris
generaal van de wereldraad van
kerken.
Tijdens de vergadering van het
centraal comité van de wereldraad
in Utrecht in 1972 werd al gezegd,
dat de belemmeringen voor toetre
ding van de r.k. kerk tot de we
reldraad niet van principiële, maar
van praktische aard zijn De voor
naamste moeilijkheid is van organi
satorische aard. hoe kan men de r.k.
kerk in de wereldraad een inbreng
geven, die overeenkomt met haar
grootte en haar positie als we
reldkerk. De huidige vergadering,
die tot donderdag duurt. zal. zo
hoopt men, een bijdrage leveren aan
de oplossing van deze praktische
moeilijkheden.
Prof. dr. H. Berkhof.*voorzitter van
de Nederlandse raad van kerken, is
betrokken bij de presentatie van het
hoofdthema van deze bijeenkomst:
de eenheid van de kerk, doelstelling
en weg. Op grond van dit thema zal
men zich bezighouden met vragen
als hoe de kerken tot een gezamen
lijk getuigen kunnen komen en hoe
zij de samenwerking nu moeten
voortzetten.
Woensdagavond biedt de Neder
landse raad van kerken aan de leden
van de werkgroep een receptie aan in
het Bisschopshuis te Utrecht. Ver
scheidene Nederlandse kerken en
hun oecumenische organen zullen
daar vertegenwoordigd zijn.
De werkgroep is in 1965 opgericht en
telt 24 leden.
ADVERTENTIE
Dc rente die wij vergoeden op spaargelden loopt van
41/4% tot 91/2%. Vraag bij een van onze kantoren ook
eens naar ons spaarpapier aan toonder dar, afhankelijk
van de gekozen vormen, een rente geeft van 7% tot 9%.
NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK
Amsterdam
A. v.4.1
door ds. A. A. Spijkerboer
Franciscus van Assisi préékte voor de vissen, en Jezus van Nazareth ét vissen. Dat is maar een
kleinigheid, maar door zo'n kleinigheid begin je toch te vermoeden, dat Jezus en Franciscus wel
eens in volkomen verschillende werelden geleefd konden hebben.
Dit vermoeden wordt zekerheid,
wanneer je bedenkt dat je nooit
iets hoort over Franciscus en het
Oude Testament, terwijl Jezus
zichzelf helemaal in het licht van
het Oude Testament ziet.
Jezus zegt zelfs, dat hij gekómen is
om de Wet en de Profeten te vervul
len.. Je mag dat m.i. zo opvatten,
dat God de Wet en de Profeten
gegeven heeft om Israël tot gehoor
zaamheid te brengen, dat Israél ge
faald heeft, en dat God toen Zelf
ingegrepen en Jezus gegeven hheft.
als de ware Israëliet, die naar Hem
luisterde, en Hem met zijn hele
hart. zijn hele ziel. en zijn hele
krach liefhad „God geeft deze
mens in zijn trouw Hij geeft hem
aan zijn ontrouwe vólk". (Berkhof»
Navolging
Wanneer je het zo ziet en daar
zijn zeer goede redenen voor dan
is het onmogelijk om. zoals prof. dr.
J W. Schulte Nordholt in Trouw
van 2 oktober doet. Franciscus de
meest consequente volgeling van
Christus te noemen. Want dan kan
het in de navolging alleen maar
gaan om de vraag hoe mensen, die
net zo jammerlijk gefaald hebben
als Israël blijkens het Oude Testa
ment. bij Jezus Christus kunnen
blijven. Daar is niet over te praten
zonder dat de diepe tonen van zon
de en fenade. en van het gegeven
noieuwe leven mee gaan klinken.
In het ..zonnelied" (Gezang 400.
Nieuwe Liedboek» is daarvan niets
te horen, en voor mijn gevoel stort
Franciscus zich eerder liefdedron
ken in Gods armen (of in de armen
van de natuur?) dan dat hij Chris
tus navolgt
Franciscus overschrijdt een grens,
die Bonhoeffer nooit overschreden
heeft. Ik wil de een niet tegen de
ander uitspelen, maar wel zeggen
dat in Bonhoeffers leer én leven
duidelijk wordt wat navolging in de
Bijbel is Hetgeen je van Francis
cus echt niet zeggen kunt.
Ook komt het mij voor dat een
orthodox levende Jood. met zijn
intense studie van het Oude Testa
ment. en zijn diepe eerbied voor de
Wet van God. veel dichter bij Jezus
staat dan Franciscus met zijn on
vervalste mystiek. We lezen er wel
eens overheen, dat in het Nieuwe
Testament ook een paar heel posi
tieve dingen gezegd worden over
het orthodoxe Jodendom, zoals wij
dat nu nog kennen.
Als je Jezus meet met het ideaal
van Franciscus. moet je dan niet
zeggen, dat Jezus tekort schiet? Je
kunt je Franciscus moeilijk ranse
lend met een zweep voorstellen,
zoals Jezus de wisselaars uit de
tempel geranseld heeft. Blijft de
vraag waarom wij onze idealen zo
gTaag aan Jezus ophangen. Is dat
omdat we gewoon niet om hem
heen kunnen, of omdat wij hem
weg willen drukken, zoals hij ons
uit het Nieuwe Testament, soms
met een zweep in de hand. tege
moet treedt?
ETSMIADZIN (EPD) Mei onder
de gasten kardinaal Willebrands als
vertegenwoordiger van paus Paulus
heeft de Armeense orthodoxe kerk in
de Sowjet-republiek Armenië vierda
gen feest gevierd. In het middelpunt
stond de wijding van de heilige olie"
door katholikos Vazgen I. Meer dan
veertigeduizend mensen waren voor
deze gelegenheid samengestroomd
voor de kathedraal van Etsmiadzin.
de zetel van de katholikos en het
..geestelijke Rome" van de Arme-
Eens in de zeven jaar vindt de wij
ding van de heilige olie plaats. Voor
de Armeense gelovigen belichaamt de
heilige olie de onafgebroken ge
meenschap met de stichter van hun
kerk, Gregorius de verlichte, die in
het begin van de vierde eeuw leefde,
en met de heilige stoel van Etsmiad
zin. In de komende weken wordt de
olie verdeeld over alle parochies van
de Armeense kerk over de gehele
wereld.
AMERIKAANSE TREKKEN
Men kan de heer Jongeling bijvallen
als hij een pleidooi voert voor de
kleine partijen. Niemand zal hem het
welbegrepen eigenbelang in deze
zaak kwalijk kunnen nemen omdat
de gedachte aan het allereigenste
belang hier bij hem zeker niet mee
speelt. Er moeten maar kleine partij
en blijven al doen ze ons niet alle
omvallen van verbazing door hun
inbreng en al kunnen hun
woordvoerders de behandelde zaken
vaak in het ridicule trekken, waar
mee ze, dat zij hierbij toch ook opge
merkt. soms de „politiek" zoals die
leeft bij de man van de straat niet de
beste diensten bewijzen. Maar goed,
ondanks dat alles moeten er kleine
partijen zijn, van mijn part één man
die voldoende kiezers achter zich
heeft en daardoor een vertrouwen
gewonnen blijkt te hebben dat van
vele nummers zoveel van de grote
lijsten gemakshalve maar veronder
steld wordt. Ze moeten er blijven en
daarom moet de wetgeving ter zake
het hun mogelijk maken, zij het met
een limiet, die er uiteraard altijd al is
in de kiesdeler en de bepalingen die
naangaande. omdat we anders Ame
rikaans worden. Wat dat voor het
vasteland betekent heeft de Duitse
verkiezingsstrijd laten zien. Wat. me
de dank zij het grotere aantal partij
en. bij ons. niet tot de mogelijkheden
behoort, nl. dat men eikaars naam
en goede eer zonder blikken of blo
zen door het slijk haalt, is daar een
praktijk van „strijk en zet". Wanneer
men ergens bezig is met „de poli
tiek", en daarmee bedoelt die man in
de straat vaak echt de democratie,
om hals te brengen dan is dat daar.
Wie de Amerikaanse en Duitse ver
kiezingstoestanden volgt zal daar
door geen aanhanger worden van
een eenmanspartij worden, want
zelfs daarvoor en juist daardoor is bij
ons veel meer nodig, maar hij zal niet
al te lichtvaardig zulke maatregelen
bedenken die hun het bestaan onmo
gelijk maken En in de gevallen die
dan bedenkelijk worden, moet de
Nederlandse kiezer dan maar wat
verstandiger worden en z"n hersens
gebruiken.
Zweedse dominees tegen
ontwikkelingsbank
GOTEBORG (EPD) De oecume
nische ontwikkelingsbank, die naar
alle waarschijnlijkheid per 1 januari
in Amersfoort zal beginnen, mag
geen steun krijgen van de (lutherse)
kerk van Zweden, zo menen 185 van
de 450 predikanten in het bisdom
Göteborg. In een brief aan hun
kerkleiding schrijven zij. dat de
„leer" van de wereldraad „onverenig
baar Is met onze confessionele begin
selen".
Medische ethiek. Bedoeld voor
(a.s.) verpleegkundigen en hun ou
ders. Zaterdag 9 oktober van kwart
voor tien tot vier uur in De Schakel
te Nijkerk. m.m.v. mevr. 8. Bout.
chirurge. mevr. G. Carati—Stuur
man. verpleegkundige en ds J van
't Ende, tot voor kort ziekenhuispre
dikant. Inl. en opg herv. bond voor
inw.zending (tel. 033-11949).
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Groningen
(toez.): J. de Zwaan te Zweeloo: naar
Brouwershaven-Zonnemaire: J A. J.
Seeleman. kand. te Weesp. die be
dankt voor Warns (reet.).
Bedankt voor Wezep: dr J. Broek
huis te Schoonhoven: voor Veenen-
daal: W. Arkeraats te Zegveld, voor
Driesum: R. T. Huizinga te Elspeet.
Benoemd tot leraar godsdienst aan
het Corderius-college te Amersfoort:
J. N. de Ruiter, em. pred. te Ermelo.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Roosendaal: H. Rooze
te Valkenburg (ZH).
Bedankt voor Surhulsterveen: J.
Niemantsverdriet te Zevenhuizen
(Gr.).
Beroepbaar drs P. Bei n tem a
Burgwal 25.
Kampen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Nieuwleusen: J.
Borgdorff.
kand. te Zwijndrecht.
Bedankt voor Ureterp. IJmuiden.
Apeldoorn en Groningen-Noord: S.
S. Cnossen te
Spakenburg-Noord.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Hilversum-Oost: C.
Langbroek
te Veenendaal; te Zierikzee: J. Brons
te
Veenendaal; te Driebergen: M. C.
Tanis te
Sliedrecht; te Haamstede: A. K.
Wallet.
kand. te Apeldoorn.
Aangenomen naar Urk-Oost: J.
Westerink
te Nunspeet.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Haamstede: J. W.
Verweij te
H.I. Ambacht.
Manas Buthelezi
Dr Manas Buthelezi, de secretaris
van de (zwarte) evangelisch lutherse
kerk in Zuid-Afrika ls gekozen tot
bisschop van deze kerk. Hij zal zijn
nieuwe functie volgend jaar aan
vaarden. Manas Buthelezi was, alvo
rens secretaris van de lutherse kerk
te worden, leider van het bureau van
het Christelijk Instituut In Natal.
Hij is op dit moment voorzitter van
de Vereniging van Zwarte ouders,
een organisatie die opgericht is na
de eerste opstanden in 8ometo m
juni van dit jaar. Hij is ongeveer de
enige leider van het zwart be
wustzijn. die nog op vrije voeten is.
Buthelezi is doctor in de theologie
en bezit drie ere-doctoraten.