Werkloze filmt
eigen verhaal
II
<5
DOLLY
VAN
ALNLEM
Radio- en televisieprogramma's
Sterke sociale
betrokkenheid
Smidje Verholen
VARA-serie begint maandag
Even
puzzelen
dus zet de kaas
uit het vuistje
maar klaar!
VPUOAG 1 OKTOBER 1976
BINNENLAND/RADIO-TV
TROUW/KWARTET 4
^oor degenen die Pieter Verhoef! en
zijn werk een beetje kennen, zal het
gisteren ook zonder vermelding van
naam duidelijk zijn geweest dat hij
de man was achter Het wachten van
de familie Van Helvert. Zijn sterke
sociale betrokkenheid en het niet
kunnen verkroppen dat er nog altijd
mensen in het maatschappelijke
slop zitten, was in deze door de
VPRO uitgezonden film duidelijk
voelbaar.
De confrontatie van de familieleden
met de film die Verhoef! vier Jaar
geleden met hen in de Amsterdamse
Govert Flinckstraat heeft gemaakt,
gaf wel enige aanleiding tot
hilariteit, maar krachtiger was de
ondertoon van teleurstelling en
mokkend berusten.
Het mag In ons land politiek niet
alles zijn. in de Bondsrepubliek vind
ik het maar niks. Wat we daarvan in
Panoramiek te horen kregen, was
bar en boos. Dat Frans Josef Strauss
zich door de porcelelnwinkel van
Euopese beschaving pleegt te
bewegen als een olifant, ls bekend.
Maar in de objectieve reportage van
Maarten van Traa en cineast Mat
van Hensbergen bleek dat
verscheidene politieke leiders met
hetzelfde sop overgoten zijn. Zelfs
een man als Willy Brandt die het
altijd hoog had zitten en van wie ik
dit niet had verwacht, bezondigde
zich eraan, tegenstanders niet op
hun politieke ideëen en daden aan te
vallen maar in hun persoonlijkheid
aan te tasten.
De wijze waarop in West-Dultsland
zieltjes worden gewonnen voor de
partij doet me denken aan de
Pruisische Feldwebel-mentaliteit.
Wie het hardst schreeuwt is de baas.
Strauss dreef de demagogie het verst
door. Vergeleken bij wat in
communistische landen gebeurt,
noemde hij de fascisten van Spanje.
Chili, en Zuid-Afrlka zachtzinnige
weeskinderen. Gelukkig bezitten wij
nog politieke leiders die elke
verkrachting van de menselijke
rechten durven veroordelen.
De reportage van de
EO-jongerendag heeft verscheidene
vragen bij mij open gelaten. Een
daarvan ls: hoe komt het dat deze
jongeren qua geestelijke Instelling
zo anders zijn dan de Jongeren uit de
vooroorlogse tijd. Wij waren actief in
kerk en zondagsschool en in het
verenigingsleven, maar die drang tot
getuigen was ons onbekend. Ik heb
als Joze voorouders hun sporen
verdiend in de strijd
om het algemeen kiesrecht. Het is
toch ontoelaatbaar wanneer hun na
zaten erin zouden berusten dat de
stem van de kiezer geen andere bete-
kenis zouln een andere wereld.
Vanavond brengt Avro's Televisier
Magazine een BBC-documentaire
over de nieuwste vliegende raketten
van Amerika op het scherm. Ik heb
deze beelden nog niet gezien, maar
van betrouwbare zijde heb ik
gehoord dat ze opzienbarend en
angstwekkend zijn. Oudere lezers
zullen begrijpen wat er mee bedoeld
wordt als ik zeg dat we ongeveer
moeten denken aan een
supergeperfectioneerde V-2. Een
vliegende kernbom. 15 maal sterker
dan wat er op Hiroshima terecht is
gekomen.
Het duivelse apparaat is te lanceren
vanuit een vliegtuig, als torpedo uit
een onderzeëer, maar ook een
gecamoufleerde verhuiswagen kan
als startplaats dienen. Dat monster
is uiteraard bestuurbaar, doch dit
onderdeel van technisch vernuft is
zo geperfectioneerd dat de raket
beneden het radarbereik blijft en
misleidende koerscorrecties kan
uitvoeren, zodat niet te berekenen
valt wat het doel zal zijn. Enfin,
bekijkt u vanavond maar waartoe de
menselijke geest in staat is.
f ON HYDRA
6 Toen werd de aandacht van briga
dier Piet getroffen door een jonge
man. die kennelijk niet gewend was
aan de drukte van een groot station.
Hij droeg een koffertje in de hand en
liep langzaam op het controlehokje af.
..Moet jij mijn kaartje nou terugheb
ben. machinist?" vroeg 'hij aan de
controleur. „Natuurlijk," antwoord
de deze. „Jij bent zeker nog niet vaak
in de stad geweest, hè? Wat kom je
doen?" ,.Ik moet naar het stadion,"
antwoordde de jongeman. „Voor niks
meeschoppen met al dip lui die d'r
geld voor krijgen. Karei Kleuntjes is
mijn naam. Ik ben een zóón van boer
Kleuntjes. Een beste boer, die vader
van me. En een best stukkie land ook,
dat-ie heeft. Jonge, jonge, jonge, daar
steekt later voor mien een beste boter
ham in. Daar hoef ik geen prof voor te
worden. Wat jij?" De brave Karei
Kleuntjes, volbloed amateur-
voetballer, wachtte geen commentaar
van de stationsbeambte af en ging er
van door. Hij merkte niet, dat hij op
kleine afstand werd gevolgd door nie
mand minder dan brigadier Piet. Deze
spaarde namelijk handtekeningen op
van sportmensen en het autogram van
Karei Kleuntjes ontbrak nog aan zijn
verzameling. Wie zal evenwel de ver
bazing van de "onverschrokken die
naar van Hermandad beschrijven,
toen daar vlak voor zijn neus iets héél
vreemds plaatsvond. Plotseling
Stortten zich namelijk de twee Italia
nen boven op de arme Karei
Kleuntjes. Ze kwamen uit een of ander
portiekje gesprongen en begonnen
Karei vol vuur te omhelzen, waarbij ze
gilden van geestdriftig plezier.
PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN
door Riet Diemer
HILVERSUM Aart Staartjes komt in contact met de negen
tienjarige werkloze jongeman Harry Reith. Hij duwt hem een
camera voor amateurs in handen plus een recorder en laat hem
daarmee zijn verhaal vertellen. „Harry zoekt werk" heet de serie
die daar het resultaat van is geworden en uit tien delen bestaat.
Steeds op maandagavond half acht op Nederland 2 wordt een
aflevering uitgezonden. Op 4 oktober de eerste maal, want vanaf
die datum zendt de VARA uit op maandag.
Enkele titel van afleveringen zijn:
„Harry zoekt werk bij de boeren,"
„Harry zoekt werk in de zwakzinni
genzorg," „Harry zoekt werk in Bo
gota" en „Harry zoekt werk in Cana
da." Het heeft iets van de serie meis
jesboeken d la „Miep zoekt het ge
luk." maar van „Harry zoekt het ge
luk" ls voorlopig nog geen sprake,
zoals we straks zullen zien
Eerlijk gezegd was het wat mij be
treft even wennen bij de eerste ken
nismaking en dat lag niet alleen aan
de amateuristische manier van fil
men. Overigens filmde Staartjes de
filmende Harry weer. zodat niet alle
opnamen van vakmanschap ont
daan zijn. Het effect is trouwens best
aardig. Nee. de aarzeling gold meer
de kennismaking met Harry zelf.
Hoofdpersonen zijn nu' eenmaal
meestal voorzien van een aantal ei
genschappen waardoor jre in het goe
de of het kwade of in wat dan ook
opvallen.
Speciaal vrijdag
Aan de Tatort-aflevering
Trimmcl en dc tulpendicf wer
ken verscheidene Nederlandse
acteurs mee. o.a. Pieter Lutz,
Rene Frank. Walter Kous, Siem
Vroom en Tom van Beek.
Ned. 1/20.10
De hel op de Mont Blanc is
een Duitse filmreconstructie
van een drama dat zich in 1961
afspeelde.
Ned. Z/21.15
Mr Joop Landré. oud-
voorzittcr van dc TROS. laat
zich interviewen door Henk van
der Meyden.
Ned. 1/21.50
AVRO's Televizier Magazine
is geheel gewijd aan een opzien
barende BBC-documentaire
over de nieuwste geleide raket
ten van Amerika.
Ned. 2'22.35
Ter gelegenheid van haar
tienjarig bestaan presenteert de
TROS een show
Ned. 1/22.SO
Dc NOS vervolgt het pro
gramma Want de bajes is zo
groot.
Hitv, 2/09.00
In Muziek-op-Vier van de
VPRO kan men luisteren naar
kerkmuziek van Mozart.
Adlgasser, Ebcrlin. Leopold
Mozart en Michael Haydn.
Hilv. 4/15.00
Het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest speelt Suite uit
Marsyas van Diepenbrock en
Beelhovens vierde pianocon
cert. Solist is Murray Perahia.
Hilv. 2/20.05
In verband met de laatste ra
dio-uitzending wordt terugge
blikt op vijftien jaar Reisoogst.
Hilv. 1/22.00
En opvallen doet Harry nu juist al
lerminst. zij het alleen door een on
gemotiveerde houding in hat begin.
Zonder veel interesse informeert hij
langs z'n neus weg of er ook boeren
zijn die hem als werkkracht kunnen
gebruiken. Maar je hoeft niet heel
diep in z'n hart te kijken om te zien
dat hij zelf niet gelooft werk te zullen
vinden. Dat is ook maar beter voor
de VARA. want anders zouden er
geen tien delen „Harry zoekt werk"
uit de bus zijn gekomen. Dit even
terzijde
Commentaar
Harry moet commentaar geven. Ga
d'r maar aan staan als negentienja
rige Het gaat op een manier van
„Boeren zijn raar volk hoor. Normaal
doe je zoiets niet, naar werk vragen.
Je wacht gewoon af tot ze Je oproe
pen." Hij doelt dan op het arbeidsbu
reau. Na het behalen van zijn mavo
diploma anderhalf Jaar geleden
heeft hij drie baantjes gehad, maar
toen Staartjes hem ontmoette was
hij ai een half Jaar werkloos. Harry:
„Als je werkloos bent ga je de WW in.
Je gaat er niet op uit om iets te
vinden." Hij is er ook achter geko
men dat mavo alleen niet zo'n goeie
basis is om een baan te vinden Een
rem is tevens het feit dat hij over een
paar maanden in militaire dienst
moet.
Waarom viel de keus op Harry Reith
en wat wilde Aart Staartjes met deze
ongewone film zeggen? Harry staat
model voor die tienduizenden jonge
ren die werkloos zijn. Aart. „Deze
zomer verlaten 90.000 leerlingen de
lts. mavo of havo met weinig uitzicht
op werk. Oorzaken zijn erg moeilijk
aan te wijzen, oplossingen zijn er
gewoon niet. Het komt ais een ramp
over Nederland en de gevolgen zijn
niet meer te overzien. Hoe onder
gaan de tienduizenden jongens en
meisjes dit. hoe denken ze over hun
toekomst?"
Hij noemt Harry een van die vele
jongeren voor wie de situatie eigen
lijk ontzettend triest is. Ze hebben
geen werk,, maar zijn ook niet gemo
tiveerd. De stok achter de deur ont
breekt omdat de WW er is. Hun toe
komstbeeld ls anders dan dat van de
jeugd van vroeger: ik ga naar school
en ga daarna dit of dat beroep uitoe
fenen. Nu wordt er op de scholen
door de leraren gezegd, „voor drie
kwart van jullie is er straks alleen de
WW."
Staartjes: „De enige belangstelling
gaat nog uit naar gauw poen maken,
een verloofde hebben en een a uto
en klaar is Kees. En om poen te
krijgen is men ook wel eens niet vies
van een paar diefstallen."
Omdat Harry nog net zijn situatie
een beetje ziet is hij voor de pro
gramma's van Staartjes uitgekozen.
„Je ziet hem dan ook voortdurend
veranderen", meent Staartjes. Daar
f (70, NU 15 JE BROEK SN Et'
HÉ, WAT GEBEURT
NTBEDANKT DAT JUUIE ME WAKKER HEfrl
BEN GEMAAKT -IK HAD TOCH NIETLAN
GER MOGEN SLAPEN. IS DEZE BROEK
VAN
J0WIE3
FERDINAND
kan ik verder niet over oordelen,
want ik heb maar twee afleveringen
kunnen zien. Maar Harry moet wel
veranderen, want zijn zoeken naar
werk strekt zich uit over de wijde
wereld, om in Bogota. Columbia, St.
Eustatius en Canada erachter te ko
men dat de economische situatie
ook al zo slechts is, dat er weinig
brood op de plank is voor jongeren.
Geen diploma's
Harry heeft namelijk steeds als ar
gument. dat je in Nederland moei
lijk werk krijgt, maar dat het in
Zuid-Amerika veel makkelijker zal
lukken omdat je daar geen diplo
ma's hoeft te hebben. En een beetje
als het verwnde zoontje dat alles
mag gaat hij met „vader" Staartjes
opo reis.
Zuid-Amerika wordt een flinke te
leurstelling als hij het niet verder
brengt dan voor vier gulden per dag
banden te mogen repareren. Maar
hij komt in contact met pater Jan
Elsakkers <68) die al 42 jaar een
leprakolonie leidt. Voor hem kjan
Harry veel waardering opbrengen.
„Hij krijgt geen cent en zit daar toch
maar 42 jaar". Hij ziet nu ook andere
proporties: „De armoede in Neder
land is niets ais je die naast de
armoede hier zet. Waar praat je dan
nog over.
Zoals gezegd is Harry's verhaal
vastgelegd door Aart Staartjes,
maar deze werd daarbij weer geas
sisteerd door sociaal werker Jaap
van den Broek, die als geluidsman
optrad. Staartjes kwam door Van
den Broek in contact met Harry. Als
achtergrondinformatie vertellen ze
nog, dat ze allebei uren met Harry
hebben gepraat, hem moed hebben
ingesproken en hem ook vaak heb
ben uitgescholden.
En dan moet uiteindelijk toch effect
hebben gehad, want Harry gaat. nu
hij inziet dat hij met mavo alleen
niet uit de voeten kan, een gespecia
liseerde vakopleiding volgen op de
mts. Maar nu is Harry eerst in mili
taire dienst als chauffeur op een
Leopard-tank
Motivatie
Tenslotte nog iets over de motivatie
van Aart Staartjes en de VARA om
deze films te maken. De opdracht
van de afdeling filmzaken van de
VARA luidde: iets maken voor jeug
dige kijkers tussen 12 en 16 jaar over
de woon- en leefsituaties. Er wordt
wel eens geklaagd over de geringe
aandacht die het kind krijgt op ge
bied van televisieprogramma's, een
optelsom van alle programma's
Harry Reith en Aart Staartjes,
de samenstellers van de VARA-
serie „Harry zoekt werk".
toont aan dat aan pubers en iets
ouderen nauwelijks of nooit wordt
gedacht. „Harry zoekt werk" moet
daarom voor een bepaalde groep
jongeren dit manco een beetje op
vullen.
314 -
„Het huisje van Sjos en Ellie lijkt me
een droom, zoiets moeten wij zoeken,
al zullen we bescheidener moeten
beginnen, voel je ervoor of liever
Chicago? Daar heb ik de beste muzi
kale relaties. Amerika is een heel
stuk muzikaler dan Zuid-Afrika en
de orkesten zijn er ook honderd keer
beter maar ik wou het eens op nog
wat onbegane wegen proberen en
nergens is het publiek op de pianore
citals zo onbedorven en zo begerig
naar goede muziek als in Zuid-
Afrika."
„Laten we eens denken Sam. Chi
cago of Kaapstad. in Chicago is
een Hollandse leerstoel aan de uni
versiteit en een Rembrandt in het
museum, als ik me goed herin
ner. en dan nog een tuinstad,
meer kan ik me niet herinneren,
maar ik kies toch Kaapstad, daar is
de lucht blauw en ik kan met S'jos en
Ellie over Beukenloo praten".
De keus beklijft, ze zullen naar
Kaapstad gaan. Passages op de boot
te vinden, is al lang niet meer ge
makkelijk. Europa, 't verdeelde, zie
ke werelddeel stroomt op de neutra
le boten uit naar de vier werelddelen,
de meeste emigranten gaan wel naar
Noord-Amerika. 't jonge werelddeel,
dat nog altijd het grootste absorptie
vermogen heeft, maar toch is er niet
één scheepvaartroute, die niet al
overvol is en waarvan de passages
niet al maanden van te voren zijn
volgeboekt. Dolly's oom, de oude
Alexander van der Oye. ziet nog
kans om een eigen hut voor ze op de
Pretoria te krijgen, die donderdag 2
mei uit Rotterdam zal varen. Alle
vracht zal niet dadelijk»meekunnen.
alleen een klein gedeelte, maar enke-
door
Htnriette LT.de Beaufort
le kisten met het meest dierbare van
hun stoffelijk bezit, de boekerij.
In haar kamer op het huis aan de
Oude Scheveningse weg zit Dolly op
de grond te midden van grote kisten
geheel of half gevuld met boeken, 't
karpet is al opgenomen. $e schrijfta
fel verdwenen. Ze bladert dan in dit
dan in dat boek, 't is zo moeilijk om
tot inpakken te komen, al heeft ze
zich vanochtend voorgenomen de
boeken in drie gedeeltes te schiften,
het ene gaat naar de verkoop het
andere wordt ingepakt en ter zijde
gezet tot er weer vrachtruimte is,
alleen het laatste en kleinste gedeel
te zal meegaan, daarin moeten al
leen de liefste boeken komen, Sams
partituren en muziek haar eigen
Shakespearebibliotheek met erin de
Stratford- en ook de Camebridge-
uitgaven. Een deeltje alevenwel wil
ze toch mee aan boord nemen, ze zou
het samen met Sam kunnen lezen,
naast elkaar op de ligstoelen op het
dek. zou dat niet ideaal zijn? The
merchant of Venice, nee dat juist
niet aan boord, geen gesprekken
over Jood en niet-Jood Romeo and
Juliet, nog altijd haar lievelings
stuk? Later, veel later, als ze eens in
Kaapstad helemaal thuis zijn. in 'n
eigen woning met uitzicht over de
baai, dan moeten ze dat weer lezen
Coriolanus? Dat past bij Sam. hij
houdt niet van armoede en ellende
die lieve Samvan armoede is hij zo
afkerig als van een onedele reuk en
toch is hij eenvoudig in al zijn sma
ken, hij houdt niet van protsenho-
tels.wat een mooie kisten zijn die
van de expediteur.metalen banden
en hoeken, misschien dat de sonnet
ten nog het beste zijn om aan boord
mee te nemen, een klein boekje, 't
past zelfs in de handtas.ja dat zal
wel het beste zijn, de sonnetten.
Daarginds staan de rijen kinderboe
ken. behoren die eigenlijk allemaal
weggedaan te worden, voor wie en
voor wat zal ze die boeken nog bewa
ren? Hebben die nog zin?Maar die
weg te doen dat kan haast niet, zij
hebben het verleden mooi ge
maakt. elk boek was een openba
ring van de schone wereld, die zou
beginnen bij het volwassen zijn
het nieuwe was altijd een verrassing,
het boek betekende al het groot wor
den en de wereld scheen toen nog
één lang feest.Natuurlijk, er zijn
ook boeken waarin ze strandde, boe
ken zijn niet anders dan
vriendschappen, ze kunnen ook te
leurstellen, maar al haast altijd ?ijn
ze begonnen met hoop en verruk
king. nee ze kan de kinderboeken
niet wegdoen.daar is de Wolf met
de zeven geitjes, ontelbare malen
heeft ze het Cobi voorgelezen,
tenslotte kende Cobi het uit 't hoofd,
dat wegdoen? Nooit., dit verhaal
was eens het dierbare avondverhaal
van haar kind, avond aan avond
heeft ze 't haar verteld.dit is prik-
kebeendat ze samen met Clemens
op de kinderkamer onder de tafel
las. Ze bladert erin en moet glimla
chen, als ze het geliefde prentje ziet
met Prikkebeen binnen het tralie
werk van des walvis ribben. Nee, die
boeken moeten in elk geval in de
boekenkast in Kaapstad, ze hebben
de waarde en kracht van relikwi
eën op die boeken wil ik mijn hand
kunnen leggen, zo lang ik leef. Ze
legt de uitgelezen delen behoedzaam
in de kist met bestemming
Kaapstad, er zijn nog een reeks boe
ken uit de jeugdjaren in Beukenloo,
in de jaren dat avontuur en gevaar
boeiden, Aimard, Jules Verne, Karl
May. dat zijn boeken die zondagoch
tend het opstaan onmogelijk maak
ten, daarginds weer andere, boeken
die vertelden van een vreemde, onge
kende samenleving van mensenze
waren niet spannend en ze waren
niet mooi, maar ze deden peinzen en
mijmeren, de verhalen van madame
de Pressensé, Alleen op de wereld.
De familie Schönberg Cotta en dan
die reeks kleine, rode boekjes, alle
maal werken van Louis Alcott, waar
om is het juist een Amerikaanse
schrijfster, die genoegzaam wijs en
moederlijk was om het stille hart
van jonge meisjes te begrijpen? Nee.
die deeltjes mogen ook niet naar de
verkoop. Stuk voor stuk legt Dólly ze
in de Kaapstadse kist.
wordt vervolgd
RADIO VANDAAG
f,ADVERTENTIEI,
Horizontaal. 1. verzekeringsbrief, 4.
familielid, 5. voorzetsel, 7. deel van
het gebit, 9. landschap In Grieken
land, 11 meisjesnaam, 12. nakome
ling. 14. wandversiering, 16. radio
omroep (afk.). 18. voertuig. 19. lid
woord, 20 muzieknoot, 21. oude
lengtemaat. 22. afnemend getij, 23.
vogel, 25. pers. voornaamw.. 27. ge
vangenis. 29. Javaanse huisvogel,
31. lof, 33. meisjesnaam. 35. sappig.
37 welaan, 39. afk. van item, 40.
lengtemaat.
Verticaal. 1. herdersgod. 2.
bergplaats. 3. muzieknoot, 4. twee
tal. 6. insekt, 7. scheik. element, 8.
muzieknoot. 9. voorvoegsel. 10.
stoomturbine (afk.), 11. oorzaak. 13.
pers. voornaamw., 15. karig. 17. bid
(Lat.T, 18. bergweide. 23. flink, 24.
water in Friesland, 26. verharde
huid, 28. rund. 29. foei, 30. voorzet
sel. 32. boom. 34. teken In de dieren
riem, 36. voorkomen. 38. Jon
gensnaam
Oplossing van vorige puzzel:
Hor. 1. karet, 5. priem, 9. eremiet, 11.
Aa. 13. elite, 14. ad. 15. amen, 17.
kade. 19. kam. 30. Nero, 32. kaal, 33.
34. reder, 37. ra, 38. integer. 40.
ribes, 41. oever.
Vert. 1 kraak. 2. re. 3. eren, 4. tel, 5.
pit, 6. reek, 7. it., 8. model, 10. mier,
12. amandel. 14. adelaar, 16. emier,
18. aroma, 20. arm, 21. kap. 25. enger.
27. orde. 29. klaar. 31. Orne, 32. kree,
35. ets. 36 ego. 38. lb39. R.M
HILVERSUM I (298 m en FM-kanalent
KRO 7 00 Nieuws. 7 02 Het levende woord
7.07 (S) Hans van Willigenburg. gevarieerd
programma. n(7 30 Nieuws 8.30 Nieuws
8 36 Gymnastiek voor de huisvrouw NOS
8 45 Spiegel van Belgie KRO 9.15 (S) Anne
van Egmond. gevarieerd programma. (10.30
Nieuws.) 12.00 (S) Hans van Willigenburg.
gevarieerd programma <12.26 Medede
lingen 12.30 Nieuws 14.00 (S) Anne van
Egmond. gevarieerd programma (15.30
Nieuws.I 16.00 (S) Spreekuur 17.00 (Si Anne
van Egmond voor kinderen 17 30 Nieuws
17.32 (S) Echo magazine 18.30Nieuws 18 41
Marktberichten. 18 44 Sprong in het heelal,
hoorspelserie 1930 (Si Edwin, platen en
swingen. 20.00 (S) In antwoord op uw schrij
ven. verzoekplaten. 22.00 Reisoogst. toens
tisch magazine 22.25 Overweging 22.30
Nieuws 22.40 (S) Goal. programma vanuit
en rondom sport. 23.55-24 00 Nieuws
HILVERSUM II (204 m en FM-kanalenl
NCRV 7 00 Nieuws. 7 11 Ochtendgymnav
tiek 7 20 Te Deum Laudamus gewijde mu
ziek- 7 54 Herkenning, praatje. 8.00 Nieuws.
8 11 Hier en nu. 8 25 Rozegeur en prik
keidraad Het leven van alledag NOS 9.00
Want de bajes is zo groot documentaire
over het gevangeniswezen 9 35 Waterstan
den 9 40 Schoolradio 10 00 Wat heeft dat
kind, pedagogische rubriek. 10.30 Eurolight
II 00 Nieuws 11.03 Meer over minder de
siem van de sprekende minderheid. 12.10
Toensmo toeristidsche informatie OVER
HEIDSVOORLICHTING 12 49 Uitzending
voor de landbouw 13 00 Nieuws. NCRV
13 11 Hier en nu NOS 13 30 Vonken onder
de js Nederlandse volksverhalen en
volksgebruiken 13 45 Onder de Groene Lin
de nude liedjes en balladen 14 00 Aspecten
van de kamermuzjek I Hobokwintct II
Piano 15 00 Zoeklicht op Nederland met om
16 00 Nieuws 16 30 Kijk op buitenland
VPRO 17 00 Welingelichte kringen, recht
sireeks debatprogramma. 17 45 Symbiose
VPRO 1800 Nieuws. 18.11 Embargo PP
18.20 Uitzending van de Politieke Partij
Radikalen. NOS 20.00 Nieuws. 20.05 (Si
Rotterdams Philharmonisch Orkest en pia
no klassieke muziek. 21.20 NOS-Cultuur -
alles wat cultuur interessant maakt. 22.30
Gamma van Alpha en Bèta. Nieuws uit de
wereld van wetenschap en technologie.
TROS 23.00-1 00 (Si 10 voor de TROS.
Feestprogramma t g v. de tiende ver
jaardag
HILVERSUM III (445 m en FM-kanalenl
EO 7 02 Gospelsound. 8.03 (S) Tijdsein,
informatie en muziek met om 8 03. 8 30 en
8 45 Actualiteiten 9 03 (S) De muzikale
fruitmand, verzoekplaten voor zieken. 10.03
iSi Te elfder ure. Nonstop muziekprogram
ma TROS: 11.03 (S) Drie draait op verzoek.
12 03 (S) De Hugo van Gelderen Show. Ne
derlandstalige Top-Tien. NCRV 13.30 (S)
Pop contact, nationale tip-30. NOS: 16.03 (S)
Hitmeesters. nationale hitparade met de top
30 18.03 Vakaturebank 18 10 (Si NOS-maal
met Joost den Draayer. VERONICA. 19.02
iSi Veronica op drie Nederlandse top-40
VPRO 20.02 (S) VPRO-Vnjdag-op-dne
23 02 Radio Vrij Belgie. 24.02 (S) Amigos de
musica AVRO I 02 (S) Er floot een vogel in
de wei. 2.02.7.00 (Si n Nachtje AVRO
HILVERSUM IV (FM-kanalen NOS' 7 00
Nieuws. 7 00 (Si Vroeg klassiek. 9.00
Nieuws 9 02 (Si Stof van eeuwen. 10.30 (Si
Vocalise A Duitse liederen. B. Operette-
verzoeken 12.00 (S) Recilal. pianomuziek.
EO 13.00 Klankspiegel 14.00 Nieuws
14 02 (Si Klankbord 14.20 iS» Daar waar de
molens slaan, muzikale rondreis. 14.45 iSi
Woord der waarheid VPRO 15 00-17X10 (S>
Muziek op vier
TV VANDAAG
NEDERLAND I
1110 NOS/NOT: Ti|dschri»t. afl 3
10.15 TELEAC: Engels voor beginners, les 3
(herh)
18.45 NOS: Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
19.05 TROS: Tros toen, een collage
19.45 Mr Ed. het sprekende paard
20.10 Tatort. Duitse politieserie
21.35 NOS: Journaal
21.50 TROS: Landré (TV) privé
22.50 10voordeTro feestprogramma
0.30 NOS: Journaal
NEDERLAND II
18.45 NOS: TV-informatie voor
Spanaarden
18.55 Journaal
19.05 AVRO; AVRO sToppop
presenteert de Nationale
Hiiparade
20,00 NOS: Journaè'
21.15 De hel op de Mont Blanc. documentaire
film
22.35 Televizier Magazine
23.20 Gesprek met de minister-president
23.30 NOS; Journaal
Simpkins
„Wie vangt
hoeft niet te be
talen!'
ZiWce 1
'449