Plan Van Doorn om orkesten te saneren lokt fel protest uit Grandioos klavierspel van Vladimir Ashkenazy Mode van Frank Govers: Hollandse folklore en Italiaanse renaissance Nederlands Kamerorkest .geschokt' over opheffing Jniecollecte: ruim 00 projecten in Jle werelddelen Goede regeling en voor afvloeiing afvloeiing van dertig musici Gitarist John Williams, gratie bij kaarslicht Geen keiharde toezegging aan vakbeweging Nieuwe puzzelmarathon met formidabele prijzen rElke week Libelle thuis? Ij WDERDAG 30 SEPTEMBER 1976 TROUW/KWARTET 15 q-p in een verslaggeijver «STERDAM Het plan van [nister Van Doorn om de Ne- ilandse orkesten te saneren als gevolg daarvan het Ne- rlands Kamerorkest op te (fen, heeft geleid tot felle otesten vanuit de orkestwer- 1 Het Nederlands Kaeror- ist toonde zich gisteren te er „geschokt en teleurge- an een medewerker AMSTERDAM De christelijke cholen kunnen dit jaar voor het erst kiezen uit ruim 400 projecten li alle werelddelen. De jaarlijkse Iniecollecte die dit jaar van 4 tot 10 ktober wordt gehouden, wil onder et motto „Kom op!" ruim twee liljoen gulden bijeen brengen voor cholen, internaten, weeshuizen, hristelijke lectuur en dergelijke, ooral in de ontwikkelingslanden. )mdat de actie-voerende scholen in ns land graag een eigen (deel- roject willen kiezen, heeft men de leine honderd projecten verdeeld n aansprekende delen. En omdat hen daarbij zoveel mogelijk infor- natie en documentatie wil hebben, leeft Sipke van der Land bij elk >roject een beschijving geschreven, odat er een boekje van meer dan ïonderd bladzijden is ontstaan, waar men zijn keus uit kan maken. Opmerkelijk veel aandacht krijgt iet onderwijs van de Waldenzen in talië, waar men met grote proble- nen kampt. Verder wil men de uit- ave van lesboekjes voor bijbels on- ierwijs mogelijk maken in Italië, Jpanje, Brazilië en Oost-Afrika. fuist het godsdienstonderwijs blijkt iltijd een sluitpost op de begroting ,e vormen, waardoor het niet aan de verwachtingen kan beantwoorden n Indonesië en Afrika zullen ook talrijke scholen van nieuwe leermid- lelen en/of meubilair worden voor- hen. Daarnaast krijgen de vernieu wing van het onderwijs en de oplei ding van onderwijs-kader veel aan dacht. Alle inlichtingen (en de gratis projectenlijst) zijn verkrijgbaar bij de secretaresse van de Unie „School en Evangelie", mevrouw W. M. Rid- derbos-de Rooij, Van Breestraat 14, Amsterdam, tel. 020—724275. Het gironummer is 515 ten name van Unie „School en Evangelie". Voorburg. steld" over de mededeling van de minister, dat het orkest niet meer hoeft te rekenen op de jaarlijkse rijkssubsidie van twee miljoen gulden. De algemene Nederlandse Or ganisatie van uitvoerende kunstenaars (Anouk) noemde de ministeriële plannen „on aanvaardbaar", terwijl volgens de directie van het Amster damse concertgebouw de mi nister „omjuist en onvolledig" geïnformeerd blijkt. Uit brieven van Van »rn aan bonden van orkesten blijkt, dat de minister ervan uit gaande dat in veel gevallen te veel dezelfde soort muziek wordt gespeeld op de subsi dies aan Nederlandse orkesten wil bezuinigen door ze in te delen in vijf regio's: noord, oost, zuid, midden en west. Een en ander zou betekenen, dat de orkesten samenwerkingsver banden zullen moeten aangaan. Samenwerking I.n het noorden zal het Noordelijk Filharmonisch Orkest moeten sa mengaan met het Frysk orkest, waarbij het rijk de salariëring garan deert van 136 musisi (2 x 68). In het Oosten stelt Van Doorn zich een samenwerkingsverband voor tussen het Overijssels Philharmomsch Or kest en het Gelders Orkest (2 x 68 musici). In de regio Zuid zou het Brabants Orkest dienen samen te werken met het Limburgs symfonie orkest (2 x 69 musici). IN MÏDDEN- -Nederland dient het Utrecht symfo nie orkest volgens de minister samen te werken met de daarvoor in aan merking komende NOS-orkesten. Hier garandeert het rijk de salarië ring van 68 musici.In het westen stelt de minister twee samenwer kingsverbanden voor: één verband tussen het concertgebouw orkest. Het Residentie-orkest en het ZRot- terdamse Philharmonisch Orkest (gegarandeerd salaris voor 106, 95 en 95 musici) en een tweede westelijk samenwerkingsverband tussen Amsterdams Philharmonisch Or kest, het Noordhollands Philharmo nisch Orkest en het gewestelijk or kest voor Zuid-Holland. Het rijk ga randeert in dit laatste verband de salarissen van 68. 68 en 40 musici. Eigentijdse muziek Voor zover met deze bundelingen kostenbesparingen zijn beoogd ziet men bij de verschillende orkesten eerder een tegengesteld effect van de te nemen maatregelen; onder andere door stijgende reis- en transportkos ten. Ook de opmerkingen in de mi nisteriële. nota over het eenzijdig functioneren van de orkest doordat bij elk van hen het klassieke en romantische repertoire overheer send zou zijn, worden door de be trokkenen weinig houtsnijdend ge acht. Op enkele uitzonderingen na hebben de pogingen die zijn gedaan om in het repertoire meer eigentijdse muziek op te nemen een ongunstige invloed op de bezoekcijfers gehad. Wil men het publiek met eigentijdse muziek vertrouwd maken dan zou den daar hogere subsidies tegenover gesteld moeten worden omdat dat meer geld aan voorbereiding kost en minder opbrengt, zo redeneert men bij de orkesten. De bewindsman streeft naar een ge lijk salaris voor alle orkestmusici. Alleen de leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Con certgebouw Orkest zouden resp. tien en twintig procent meer mogen ver dienen, aldus de minister. Voor het Nederlands Kamerorkest ziet hij in het nieuwe orkestbestel geen plaats meer. Hij belooft een uitstekende afvloeiingsregeling voor de dertig musici en zeven stafleden van het reeds 21-jarige Nederlands Kameror kest. Met alle kracht Volgens plaatsvervangend eerste concertmeester Piet Nijland is het Nederlands Kamerorkest nooit op de hoogte gebracht van de ministe riële plannen. Hij betreurde dat en vroeg zijn collega's in Nederland „met alle kracht" te protesteren te gen het voornemen van de minister. De Anouk en de directeur van het Concertgebouw, de heer Bevaart, zeiden de indruk te hebben dat de minister met de opheffing van het Nederlands Kamerorkest een ..ge makkelijk offer" wil brengen. Bij de door Annemarie Lücker AMSTERDAM Marken, Urk en Volendam staan model voor de wijde pofbroeken, rokken en bloezende kielen van wollen dekenstof die Frank Govers dit seizoen brengt. Grote bouquet- ten aan weerszijde van de serre in de hoge donkergroen geschil derde en met spiegels beklede kamer in zijn schitterend huis, gaven de kleuren uit de collectie weer; paars, rood. blauw en donkergroen. Zwart komt overal opduiken. Een show van Govers is een sociale Amsterdamse aangelegenheid die niemand missen wil; de fantastische kleren en het publieke gebeuren staan garant voor een aantrekkelijk modefestijn. Govers is een meester In het versieren en borduren van jassen en avondjurken. Waarschijn lijk is dit de reden dat het grootste deel van de collectie bestaat uit fees telijke kleren. Bijna geen jas of rok is zonder door gestikte fluwelen en satijnen motie ven. zonder band, pailletten en goud galon. Met de kleuren en de dessins speelt hij als geen ander. Een vierdelig donkergroen'tourquoi- se pak bestaat uit een geruite capu- chonjas, een streepbroek en een ef fen bolero, waaronder een bloes met een kleiner ruitje zit. De bolero komt vaker terug met fluwelen doorgestik te patronen over effen fluweel ge biesde dekenjassen. De bovenstuk ken van de wijde vissersbroeken en de rokken-zijn geplooid of half ge- 6mockt zoals bij Marker wollen rokken. De meeste rokken bestaan uit twee verschillende lagen van taftzijde en fluweel, en ook uit pastelkleurige geplisseerde brokaat. Rechte tunie ken worden gedragen met een ver laagde dubbel omgeknoopte cein tuur. in contrasterende kleuren, ge nspireerd op de ..Parijse Japan ners". Men moet wel een ragdun fi guur hebben en lange benen om deze op de heup gerichte mode zorgeloos te kunnen dragen. Het begrip middagjurk kennen we nauwelijks meer. Govers heeft een aantal bijzonder geraffineerde exemplaren in de collectie zitten van twee kleuren om het lijf vallende crêpe de chine die op schouder en heup aan elkaar worden geknoopt. Bij de schitterende avondjurken, stijf geborduurd in nuances van ef fen donkere tinten, waant men zich met een beetje fantasie op een bal masqué in een Venetiaans dogenpa leis. Wijde gestreepte pofbroeken met dekenwollen kielen van Frank Govers. geïnspireerd op Urker vissersbroeken. Minister Van Doorn opheffing van het Nederlands Kamerorkest is Van Doorn namelijk geen verantwoording schuldig aan gemeenten en provinciale overhe den. omdat dit orkest voor het over grote deel alleen door het rijk wordt betaald. Contracten Het Nederlands Kamerorkest met zeven buitenlandse musici heeft een vol programma tot en met juni 1978, terwijl voor de periode tot 1980 reeds contracten zijn gesloten met verschillende gastdirigenten en so listen. Minister Van Doorn meent, dat par lementaire behandeling van zijn plannen niet langer uitgeteld be hoeft te worden, dat wijst erop. aldus woordvoerders van het kamerorkest en het concertgebouw, dat de minis ter nog voor zijn aftreden bij de kamerverkiezingen in mei volgend jaar de zaak rond wil hebben. Het Nederlands Kamerorkest, dat in 1955 op verzoek van CRM is opge richt, maakt veel buitenlandse tour nees. In Nederland wordt 65 procent van de concerten uitgevoerd in het westen des lands. Volgens de zakelij ke leiding van het orkest trekken de uitvoeringen veel belangstelling. door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM In Zijn beknopte maar met veel piëteit geschreven biografie over Ludwig van Beetho ven geeft Vincent d'Indy een korte beschrijving van Van Beethovens in 1814 gecomponeerde tweedelige kla viersonate in e kl.. die hij opdroeg aan zijn vriend Maurice Lichnowsky. Beethoven heeft, volgens eigen zeg gen. een muzikale uitbeelding willen geven van de levensroman van zijn vriend, die na lange aarzeling, tot een gelukkig huwelijksleven kwam. dat de componist helaas nooit ten deel viel. In het tweede deel van de sonate op. 90 hanteert Beethoven de door hem in lange tijd niet meer gebruikte Rondo-vorm. Met de zeer frequente terugkeer van het onver stoorbare rondo-thema heeft hij de duurzame muzikale schildering van de ..monotonie" van dit echtelijk ge luk willen weergeven. bezette grote Doelenzaal. en ving aan met bovengenoemde sonate, tie geheel weten te verwezenlijken. Zoals Schubert een gelukkige melo dische inval soms bijna eindeloos kon herhalen, zo heeft ook Beetho ven in dit overigens opmerkelijk Schubertiaanse Rondo, de vele her halingen van het thema tot een voortdurende muzikale vreugde we ten aan te wenden. Na Beethovens op 90 volgde diens Appassionata. Hier liet de concertgever waarlijk grandioos klavierspel horen. Bij alle beheersing (wat de techniek en wat het toucher betreft) en onstuimig heid in de dynamische hoogtepun ten bleef het klankbeeld steeds op merkelijk helder Een herinnering aan Paderewski's hyper-bewogen voordracht van Van Beethovens op. 57 drong zich onwillekeurig op. Maar Paderewski speelde heel wat minder nauwkeurig dan Ashkenazy. Het enige concert dat de thans in Vlekkeloos IJsland wonende wereldberoemde, pianist Vladimir Ashkenazy dit sei zoen in ons land geeft, vond dinsdag plaats in de met ca. 1800 toehoorders Ashkenazy heeft bij alle technische precisie het wezen van deze composi- Na de pauze heeft Ashkenazy zijn talrijk publiek wel zeer aan zich ver plicht door een schier vlekkeloze en bijzonder poëtische voordracht van Chopins op. 28 (De Preludes). Zoals bekend heeft Chopin deze 24 juwelen in alle majeur en mineur toonladders geschreven, evenals Bach zijn Wohltemperierten Klavier. In te genstelling tot Bach volgde Chopin echter de kwintencirkel, waardoor het klankbeeld, bij alle verscheiden heid der karakters, meer saamhorig heid vertoonde ten opzichte van de elkaar opvolgende stukken. Enkele opmerkingen met betrekking tot Ashkenazy's voordrachten mogen hier nog volgen. Haast visionair werd gespeeld de aan atonaliteit grenzende tweede prelu de (slechts de laatste maten ver schaffen opheldering omtrent de toonsoort), zeer dichterlijk de vierde in e en de 13e (een soort Nocturne) in Fis. alsmede de 19e in Es met zijn onmogelijk wijdliggende akkoorden maar vederlicht en als een wiegelied ten gehore gebracht. Na de zeer bril jant en onstuimig voorgedragen laatste prelude in d kl. liet de con certgever zich ondanks viermaal her haalde terugroepingen niet tot een toegift verleiden. Gelijk had hij. Chopins op. 28 vormt een eenheid die niet verstoord moet worden door nog eens een toegift. door Adr. Hager DEN HAAG De 35-jarige John Williams, geboren in Melbourne trad dinsdagavond in Diligentia op voor een uitverkocht huis. John Williams heeft zich als gitarist wereldfaam verworven en de bewondering voor zijn spel, vooral van de jeugd, is groot. Zijn grammofoonplaten wor den gretig verkocht en het applaus in de zalen getuigt van waardering voor zijn kunnen. John Williams is de gitarist van de zangrijkheid, van de intimiteit en van de klankrijk heid. Men moet van hem niet in de eerste plaats instrumentaal vuur werk verwachten, geen muzikale hartstocht en passie, doch wel technische perfectie. Een vlek op die perfectie stoort hem zodanig, dat hij in de pauze voor niemand te spreken is. Ook niet om nadere informatie te verstrekken over de Paragueense componist Mangori waaraan hij de gehele tweede helft van zijn pro gramma wijdt. Magori (1887-1944) componeerde werken die hij zelf graag speelde en zijn voorkeur ging daarbij uit naar de barokstijl en naar de muziek van Schubert. Daarvan getuigden ook de door John Wil liams uitgevoerde werkjes als de waté nö. 3. een mazurka-passionata en dergelijke. Wat overjarige mu ziek. doch wel passend bij de zang rijkheid in het spel van de gitarist. Voor de pauze werken van de drie Spaanse componisten Granados. Turina en Albéniz. Prachtig van toon vertolkt met een techniek waar op niets valt aan te merken. Die technische beheersing wekt inder daad bewondering, doch de muzika le expressie mist het Spaanse tempe rament. De verfijning, de verstilling en de tederheid staan voorop. En dan merkt men toch. dat de wieg van John Williams in Australië stond en niet in Spanje. Geen virtuoos vuur werk, doch uiterste beheersing, geen bruisende dansen in het maanlicht doch stijl en gratie bij kaarslicht Stijlzuiverheid staat ook bij Bach's Chaconne niet voorop, maar wel een pracht van een toon. een etaleren van toon voor toon. stuk voor stuk juweeltjes. Verwacht echter niet van John Williams dat hij ooit uit de muzikale band springt. Van onze sociaal-economische redactie DEN HAAG De vakbeweging heeft in het loongesprek gisteren van de regeringszijde niet de gevraagde keiharde toezegging gekregen dat er dit najaar hoe dan ook geen nieuwe looningreep zal volgen. Wel heeft mi nister Boersma gezegd dat het even tueel mislukken van loonoverleg over een „centraal akkoord" voor de regering op zich nog geen reden zal zijn om opnieuw in te grijpen. Het loongesprek van gisteren vond op verzoek van de regering plaats in het Catshuis in Den Haag. Behalve vertegenwoordigers van FNV en CNV namen eraan deel vertegen woordigers van werkgevers, landbouw en middenstand, en hoger personeel. Van regeringskant waren er premier Den Uyl en de ministers Boersma, Lubbers en Duisenberg. Het gesprek ging over het regerings beleid inzake de strijd tegen werk loosheid. medezeggenschap, onder nemingsraden. vermogensaanwas- deling en invloed op investeringen. De fundamentele verschillen van meningjtussen werkgevers en vakbe weging in deze zaken zijn gisteren recht overeind gebleven. ..Erg opge helderd is de sfeer niet." aldus een deelnemer aan het gesprek. De werkgevers vinden eigenlijk dat de maatschappelijke vernieuwingen beter kunnen worden uitgesteld tot dat het economisch weer wat beter gaat. Van FNV-kant is ook opnieuw ge vraagd om toezegging van een aan vullende loonsverbetering d«t najaar zodra blijkt dat de prijzen sinds april met twee procent zijn gestegen. Ook op dit punt wilden de ministers zich niet duidelijk uitspreken. De De regering is van plan de „sociale partners" over enkele weken, na het grote kamerdebat over miljoenenno ta en troonrede, opnieuw rond de tafel geroepen Dan zal meer concreet over het loon- en ar beidsvoorwaardenbeleid voor vol gend jaar worden gesproken. Bieizélfdie leuke wintermode! Alles over breien vier weken lang in Libelles Breifeest We gaan een lekker warme winter tegemoet, want veel van die kleurrijke nieuwe winter mode is gebreid. Of beter: wórdt gebreid - door u! Hoe dat precies in zijn werk gaat ziet u vanaf deze week in Libelle. In vier gezellige afleveringen nemen we het hele brei-abc door. En elke week krijgt u behalve de techniek ook brei- beschrijvingen voor die prachtige gebreide truien, vesten en jassen die de nieuwe wintermode zo feestelijk maken. Gaat u ook meteen aan de slag? Hel staal allemaal in deze Libelle. Overal ie kaap vaar maar 1.45. Nog véél meer in deze Libelle Ot en Sien anno 76: Libelle zocht en vond het tweetal dat model stond voor tekenaar Jetses' beroemdste schepping. Beide 76 jaar en spring levend! Een thuisdieren- gids met alles wat u moet 1 weten over dieren-in- huis. Over hun voeding, hun huis vesting. Welke dieren kunnen goed bij kinderen? «Ook in Libelle: een open hartig en huiselijk interview met fonkelnieuwe zangster Lee Towers' Dé grote klapper van onze nieuwe puzzelmarathon is de superhoofdprijs: een heel jaar lang betaalt Libelle al uw rekeningen tot een bedrag VW-i van twintigduizend gulden! Ook de vele prijzen die er elke week te winnen zijn maken uw deëlnarfie zeer de moeite waard. Enne. met het geld dat we met z'n allen bij elkaar puzzelen (f 1,- per oplossing) kan UNICEF, het kinderfonds van de Verenigde Naties, een heleboel kinderleed verzachten! i Da's een goed idee. Stuurt u mij elke week Ijbclle maar thuis. Als welkomstgeschenk krijg ik het pocketboek "De beste tips uit Libelle weet *t" gratis. Stuur mij Libelle via de bladenman. Ik betaal hem f 1.20 per week of f 15,60 per kwartaal. Deze bon in een open envelop, /onder postzegel sturen naar Libelle, Antwoordnummer 364. Haarlem i/o./oVj Stuur mij Libelle per post. Ik betaal f 15.60 per kwartaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 15