Tijdelijk op blote voeten Rhodesische bisschop verborg guerillastrijders Vandaag >X si Christenen willen Sowjet-Unie uit Vijf maal Franciscus van Assisi Gebedsdag voor vrede in Namibië UIT Onze adressen: Groei baptisten in Rusland ion Drie Australische kerken gaan samen in moeilijkheden VOORBIJGANGER v. ar DINSDAG 28 SEPTEMBER 1976 KERK OAG LONDEN Michael Bour- deaux de leider van het in en- geland gevestigde centrum voor de studie van godsdienst en communisme, heeft op nieuw een aantal brieven ont vangen afkomstig van christe nen. die de Sowjet-Unie willen verlaten. De brieven zijn afkomstig van leden van de pinksterbeweging evenals vo rige zendingen. Dit maal hebben der tien gezinnen geschreven uit het dis trict Krasnodar ten oosten van de Zwarte Zee. en een gezin verder zuid elijk uit Batumi in Georgië. Eerder waren pakketten brieven binnenge komen van 124 gelovigen uit Cher- nogorsk, Myski en Novokuznetsk, alsmede van 112 gelovigen uit Nah- koda uit het uiterst oosten van de Sowjet-Unie. Alle briefschrijvers vra gen om hulp om uit de Sowjet-Unie te kunnen emigreren. In hun brieven schrijven allen over ondervonden discriminatie op de scholen en in het werk, over versto ring van godsdienstoefeningen en over de moeilijke positie van de kin deren op school, die daar stelselma tig belachelijk worden gemaakt. Zij merken wel op, dat er enige verbete ring is te constateren vergeleken met Stalins tijd. „Wij worden minder vaak aangeval len, tot minder zware straffen veroor deeld, maar wanneer wij enkele ke ren in gevangenis of kampen voor dwangarbeid zijn geweest, dan zijn we nog nauwelijks in leven. Door onze gebroken gezondheid zijn wij nauwelijks meer in staat onze grote gezinnen te onderhouden. Omdat wij geen afstand willen doen van ons geloof en onze kinderen in het geloof blijven opvoeden, leven wij boven dien onder de voortdurende dreiging opnieuw naar gevangenis of werkkamp te worden gestuurd. Zelfs oude mensen worden zonder enige respect voor hun leeftijd opnieuw veroordeeld." Umtali Op 1 oktober wordt uitspraak verwacht in het proces, dat in de Rhodesische stad Umtali gevoerd is tegen de rooms-katholieke bisschop van die stad, mgr. Donal Lamont. De bisschop is schuldig bevonden aan overtreding van de wet op de handhaving van de openbare orde. Hij heeft nagelaten de aanwezigheid van guerrillastrijders te rapporteren en heeft tweemaal anderen aangezet hetzelfde te doen. Bovendien had hij de guerrillastrijders medicamenten gegeven. Het proces tegen de bisschop heeft vorige week twee da gen geduurd. De verdediger van bisschop Lamont, mr. L. Weinstock, heeft de rechter gevraagd de bisschop niet te veroordelen, doch de uitspraak vijf jaar uit te stellen, omdat er binnenkort wel eens vrede in Rhodesiê zou kunnen zijn en er dan geen aanleiding meer zou zijn, de bisschop te straffen. Bisschop Lamont is Ier van geboor te. Hij heeft toegegeven dat hij de aanwezigheid van vrijheidsvechters heeft stil gehouden. HIJ kan op grond hiervan tot een straf van vijf tien Jaar worden veroordeeld. De ■aanklacht is gegrond op de aanwe zigheid van eep groep gewapende guerrillastrijders in de zendingspost van Avila, ongeveer twintig kilome ter van de grens met Mozambique in april en juni van dit jaar. Opzettelijk De bisschop zei dat hij opzettelijk de wet geschonden had, „omdat ik. zo als velen van mijn collega's, de racis tische wetgeving van Rhodesiê niet kan verenigen met mijn christelijke overtuiging". De guerrillastrijders waren naar de missiepost gekomen en hadden gedreigd haar te vernieti gen, als zij geen onderdak zouden hebben gekregen. De bisschop heeft hun aanwezigheid verzwegen, omdat hij anders gedwongen zou kunnen worden, het kerkewerk in de hele provincie Inyanga Noord stil te zetten. Het proces tegen de 75-jarige bisschop heeft in Rhodesiê onder de kerkleden opschudding verwekt. Op Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Snelwegen De acties van Bovag en RAI worden steeds demagogischer. Met de kreet ,,'t bekende liedje op Derde Dinsdag" openen deze reclamejon gens een heel ongenuanceerd stukje tekst, waarin zij de aanleg van nog meer van die ellendige autosnelwe gen propageren. Hun argumentatie is ronduit lachwekkend. Of eigenlijk is het heel droevig. ZIJ gaan er vanuit, dat wanneer er 4 miljoen automobilisten rondrijden, dezen een vanzelfsprekend „demo cratisch recht" hebben op zgn. noodzakelijke voorzieningen. Maar- .Hoe zit het met de rechten van alle kinderen van Nederland die in hun behoefte aan speelruimte door de auto worden gedwarsboomd? Hoe zit het met de rechten van de duizenden verkeersslachtoffers Hoe zit het met de rechten van de mensen die de dictatuur van de auto meer dan beu zijn? Dr~nwnsen van Bovag en RAI stel len in hun campagne dat er steeds meer recreatiegebieden komen die Je dan wel met Je auto moet berei ken. Wanneer je echter in Je eigen omgeving zou kunnen recreëren- wandelen. frisse lucht ademen, on gestoord een potje voetballen in de straat dan zou je er niet je zater dagmiddagen mee hoeven te ver knoeien door „recreatieve" bezighe den als: samen in de file, Ja gezellig. Files zijn helemaal niet gezellig Utrecht Hans Biemond anti-katholieke blad „O Seculp" schreef kort na het zonnewonder over dit onderwerp en gaf de waar heid eromtrent volmondig tyoe. Wil men degelijk omtrent Fatima geïn formeerd worden: er bestaan minstens twintig boeken over van wetenschappelijk gehalte. Een zeer uitgebreide Nederlandse uitgave er over werd geschreven door J. Jongen. Amsterdam J. van Doornik (r.k. priester) Fatima Met verbazing las ik Sipke van der Lands artikel over Fatima. Hoe durft iemand met zó weinig kennis van zaken zó lichtzinnig te schrijven over een delicate kwestie als de verschij ningen te Fatima! Zeker, men moet bij beweerde verschijningen wel zeer kritisch te werk gaan; de rooms- katholieke kerk doet dit zelf in hoge mate. maar men moet ook niet van de andere kant in de fout vervallen, die rationalisten bedrijven ten op zichte van de wonderen van het evangelie. Hun principe is immers: er kunnen geen wonderen gebeuren, dus gebeuren ze ook niet! Daar heeft Onze Lieve Heer zich dus maar aan te houden. Waarom werd het grote zonnewonder in het bewuste artikel zo onvolledig behandeld? De zie nertjes hadden juist voor de dag van 13 oktober (1917) voorspeld, dat Ma ria een groot „teken" zou geven; wat dit zou zijn. wist niemand. Inder- daad had het zonnewonder plaats, dat door een stroom van 60 70.000 t r 4 4. mensen werd meegemaakt. Zelfs het j6flOV3 S ^6tU1^6Il AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Te» 05200-17030 de eerste dag van het proces zaten op de publieke tribune vooraan staande kerkelijke en politieke lei ders, zoals de aartsbisschop van Sa lisbury. mgT. Patrick Chakaipa en drie andere katholieke bisschoppen en de vroegere premier van Rhode siê, Garfield Todd. Rome had een waarnemer gezonden, pater Benitius Egberink. In een persverklaring hebben de bisschoppen van Rhodesiê zonder voorbehoud hun volledige steun aan bisschop Lamont beloofd. „Door de jaren heen is de bisschop trouw aan het evangelie en een ijveraar voor geweldloosheid en gerechtigheid voor allen in dit land geweest," aldus de verklaring. MOSKOU Het informatiebulletin van de (geregistreerde) unie van baptisten in de Sowjet-Unie maakt bekend dat in de eerste vier maan den van dit jaar wederom honder den mensen gedoopt zijn. In de zelfde tijd werden nieuwe gemeen ten gevestigd in Orenburg. Perm, Tsjernovitsj, Brjansk en elders. Er werden ongeveer twintig nieuwe kerkgebouwen in gebruik genomen. Gesprekken over geloof en leven: hoe zet je dat op? zaterdag 9 oktober, voor betrokkenen bij gezamenlijk hervormd-gereformeerd kringwerk. Mens-zijn met en-zonder werk, za terdag 9 oktober, over werkloosheid. AMSTERDAM In vele kerken over de hele wereld is het afgelopen weekeinde aandacht besteed aan Namibië. Zondag was in Namibië zelf een nationale gebedsdag, tijdens welke voor verzoening, gerechtigheid en vrede in het land is gebeden. Snelwegen (2) „Blij dat ik rij" Twee en een half duizend doden per Jaar. Over aantal slachtoffers onder dieren zullen we maar niets zeggen. Lucht en bodem verpesten. O, wat ben ik blij dat ik rij. Doe me een plezier en houd een dergelijke kin derachtige ophitsing achterwege!. Bah! Den Haag G. H. de Man SYDNEY Het Hooggerechtshof van Australië heeft de bezwaren van een groep leden van de presbyteri aanse kerk tegen de grote kerkfusie in dat land afgewezen. Daardoor lijkt het nu zeker, dat de stichting van de „verenigende kerk in Australië" op 22 juni 1977 kan doorgaan. Drie kerken, de congrega- tlonalisten, de methodisten en de presbyterianen, zullen in deze kerk samengaan, die de grootste van het land zal zijn na de anglicaanse en de rooms-katholieke kerk. In ons land heeft zaterdag een „Na- mibië-werkplaats", georganiseerd door zes kerkelijke jeugdbewegin gen de regering opgeroepen tot steun aan de bevrijdingsbeweging van Namibië, de Swapo en tot isole ring van Zuid-Afrika. De oproep tot gebed in Namibië zelf was uitgegaan van de Lutherse kerk, de rooms-katholieke kerk, de angli canen. de (duitse) lutherse kerk, de methodisten, congregationalisten en baptisten. In Windhoek, de hoofdstad van Na mibië. is zondag buiten de angli caanse kathedraal een openluchtsa menkomst gehouden, waar behalve door geestelijken van de genoemde kerken ook door een vertegenwoor diger van de Nederduitse gerefor meerde kerk heeft gesproken. Er wa ren tussen de drie en vierduizend aanwezigen. Volkskerk In Genève heeft de Namibische lu therse bisschop Auala de nadruk ge legd op de eenheid tussen kerk en bevrijdingsbeweging. De kerk van bisschop Auala ligt in Ovamboland, het grensgebied met Angola, dat door Zuidafrikaanse troepen wordt bezet. In het gebied is de lutherse kerk de volkskerk en de Swapo- strijders zijn vrijwel zonder uitzon dering leden van deze kerk. In de Namibische plaats Swakop- mund hebben ruim honderd kerke lijke afgevaardigden deelgenomen aan een beraad dat daar georgani seerd is door de Christelijke Acade mie in Zuidelijk-Afrika en het Chris telijk Centrum in Namibië. Het be- raau riep de kerken van het land op. om zich te verzetten tegen de pogin gen van de autoriteiten, scheiding te brengen tussen de verschillende groepen van het land. Het beraad sprak uit dat „de kerken op dit moment moeten leren dat God ons aller Vader is, dat de men sen daarom eikaars broeders zijn en dat het woord .baas' daarom niet meer hoort te worden gebruikt". De kerken dienen het gelegaliseerde ge weld van de Zuidafrikaanse verte genwoordigers te veroordelen en moeten steun geven aan burgerlijke ongehoorzaamheid en verzet van be wegingen die zich inzetten voor vrij heid en gerechtigheid. Deze prent van Franciscus van Assi si staat op de omslagen van vijf boekjes over Franciscus, die uitgeve rij Gottmer te Haarlem op de markt brengt kort voordat we 3 oktober herdenken dat het 750 jaar geleden is dat deze ook buiten de rooms- katholieke kerk bekende en bewon derde heilige overleed. ,,De floretti van Franciscus" (192 pag., prijs 12,90) behelst een veer- tiende-eeuwse verzameling van le genden (dat zijn die floretti oftewel bloempjes) rondom de figuur van Franciscus. „De geschriften van Franciscus van Assisi" (210 pag., prijs 18,50) bevat niet zozeer hetgeen Franciscus zelf op papier zette, want dat was niet zo veel, maar wat anderen van zijn woorden optekenden. Een en ander ingeleid en van verklarende noten voorzien. „Francicus van Assisi, eerste le vensbeschrijving" (131 pag., prijs 9,50 is de oudste levensbeschrij ving van de heilige, opgetekend door Thomas van Celano, die Franciscus nog persoonlijk heeft gekend. „Franciscus van Assisi, tweede le vensbeschrijving" (203 pag., prijs 12,50) is de aanvullende biografie, die Thomas van Celano samenstelde met behulp van gegevens, hem ver sterkt door andere franciscanen. Hij deed dit in opdracht van de overste van de orde. „Franciscus, bijbel der armen" (170 pag., prijs 12,50) is een bundel opstellen van A. van Corstanje, de leider van de franciscaner lekenorde in ons land, welke met elkaar de figuur van de man van Assisi dich terbij brengen en het inzicht in zijn betekenis verdiepen. ciaal van de Capucijnen, houdt de preek. Diezelfde morgen gaat mgr. dr. A. Simonis, bisschop van Rotterdam, om half elf voor in een eucharistie viering voor de Franciskaanse leken orde in de Bosjeskerk aan de Hofdijk te Rotterdam. Zaterdag 2 oktober vindt bij de broe ders penitenten van Boekei, Breda- seweg 625 te Tilburg, een viering plaats, samengesteld door Herman Verbeek. In deze dienst wordt de reis beschreven van Franciscus van Al verna naar Assisi. In het tweege sprek met broeder Leo komen ook eigentijdse problemen ter sprake. Daarna zal deze viering nog op enke le andere plaatsen worden ge houden. Maandagavond 4 oktober verzorgt Henk van Ulsen in de kerk van Wog- num (Noord-Holland) een declama- torium van teksten van Franciscus. Medewerking wordt verder verleend door het Westfries mannenkoor. Tentoonstelling Een tentoonstelling over de heilige wordt zondagmiddag geopend in het prentenkabinet van het provinciaal genootschap voor kunst en we tenschap, Sint Jozefstraat 1 te Den Bosch. Ook zijn er exposities bij de zusters Franciscanessen te Ouden bosch en Etten-Leur. Ook in andere landen wordt Francis cus herdacht. Velen trekken naar Assisi, ook te voet. Afgelopen zater dag vertrok een groep uit Siena die 3 oktober in de geboortestad van de heilige aankomt. Herdenking In onze krant van aanstaande zater dag hopen wij een herdenkingsarti kel te publiceren van prof. dr. J. W. Schulte Nordholt, waarin deze ook de aandacht vestigt op een paar nieuwe boeken over Franciscus van Assisi. Over de herdenking van Franciscus kan het volgende meege deeld worden: Zondag is er een eucharistieviering in de Bonaventurakerk te Woerden, Een groep presbyterianen in Nieuw- Zuid-Wales begon een rechtszaak, omdat zij meenden, dat het besluit in hun kerk op kerkrechtelijk on juiste wijze tot stand gekomen was. De kosten van het proces, dat achttien maanden duurde, worden geraamd op bijna driehonderddui zend gulden. Overigens is het nu al zeker, dat een kwart van de presbyterianen zich qan de fusie zal onttrekken en een nieuwe presbyteriaanse kerk zal op richten. die circa veertigduizend le den zal tellen en zich tot de oostelij ke staten zal beperken. BUEN08 AIRES/NDJAMENA De regeringen van Argentinië en van de Midden-Afrikaanse repu bliek Tsjaad hebben alle activitei ten van Jebova's getuigen in hun land verboden. De reden is, dat de sekte zich principieel van alle poli tiek distantieert en haar aanhangers dan ook aanspoort, zich van alle vormen van patriottisme te onthou den. In Malawi worden zij om deze reden al jarenlang vervolgd. Zo werden onlangs In het noorden van Argentinië verscheidene Jeho va's getuigen gearresteerd, omdat zij weigerden tijdens een plechtig heid het volkslied mee te zingen. Volgens opgave van de sekte zelf zijn er in Argentinië ruim 29.000 Jehova's getuigen. De beweging is daar de laatste Jaren sterk gegroeid. In Tsjaad zijn er slechts 111 Jeho va's getuigen. door dr. C. Rijnsdorp ..Men ervaart de beklemming van de oude schoenen, heeft nog niet de op eigen maat ge sneden schoenen gevonden en loopt derhalve een tijd lang op blote voeten." Zo ongeveer is de situatie ten aan zien van het geloof bij vele r.k. jonge ren en vermoedelijk ook wel bij heel wat jeugdige protestanten. Maar eerst nog even over die jonge room sen. De Horstink en Kaski te Amersfoort geven bulletins uit van bescheiden omvang onder de titel „Kerkopbouw vandaag en morgen; documentatie van getuigenissen" Nummer 8 uit die serie heet God erbij halen en vertelt over een en quête (meningsonderzoek) onder de r.k. jeugd in de hogere klassen van middelbare scholen. Op zichzelf zou dit geen stof voor een artikeltje leveren, ware het niet dat een soortgelijke brochure op mijn schrijftafel terechtgekomen is van protestantse (hervormde) zijde. Tus sen haakjes: ik aarzelde even of ik ..zijde" of „kant" zou schrijven, maar in beide gevallen kan het misver stand ontstaan, dat je van her vormde zijde ot r.k. kant kunt spre ken Men moet die dubbele beteke nis nu maar voor liet nemen. Dat hervormde boekje heet Oeloven en geloven is twee: het is geschreven door zeven auteurs en uitgegeven door de werkgroep Toerusting van de gemeente. 1976 De roomse bro chure kost 3 90 en is te bestellen bij De Horstink. Amersfoort. Het her vormde boekje kan men bestellen door storting op giro 657728 van de Rabobank te IJsselstein (U). t.n.v. de Werkgroep Gemeentetoerusting, bankgironummer 159208629. R.K. scholieren De enquête onder de r.k. scholieren leverde het volgende op De jongelui willen de godsdienstige zaken zelf ervaren Stemming en sfeer zijn daarbij voor hen onmisbaar, voorna melijk als vluchtmiddel. Aan de er varing van volwassenen hebben zij niets. Hun religieuze beleving is voorts sterk gebonden aan een klei ne. gelijkgezinde groep en aan het moment. Onzekerheid belet velen om zich voor een bepaald ideaal in te zetten. Kerk. gezag, dogmatiek, li turgie, sacramenten, het zijn alle maal zaken die vreemd op hen af komen. Wel hebben ze het vermogen door geredeneer heen te kijken, en ze passen ervoor geloof en leven van elkaar te scheiden. Elk compromis, elke concessie zien ze als een gevaar voor hun eigen echtheid, hun au thenticiteit. LICHT IN DE KERK q e< Ongetwijfeld zullen, als eenma^'pj' zaken van Rhodesiê in een gr richting zijn omgebogen, aller ceri* zich richten op Namibië. Deze 15 °1 dag was de in 1971 uitgewezen a&cht kaanse bisschop Colin O'Brien jtuiTl ter in onze kerk. Juist hadder ons bezig gehouden met de vr, koi zijn wij echt? Doen wij ook wa|> va in de kerk zeggen en zingen? tiwes vraag die niet met twee woorde aai beantwoorden was. En vooral treei als we dan onder woorden trachfir d te brengen wat dat echt-zijn ie, d kunnen inhouden. Er klonk een schti verlegenheid door in ons sprelene over die dingen. Hoe zit het metet g hoorder of dader zijn? Wat is da het ne wat vroomheid en actie mefcrsfe kaar verbindt? We voelden de sfiet ning. En toen werd Colin Wint<g bi eenvoudige woorden aangekond Hij begon te spreken en verteldelgen eerst hoe hem die ingetogenheitfciist viel. Weet je hoe dat in Nam» ga: gaat? Als daar de bisschop kn o] en daarbij verhief hij zijn sfeau tot proporties die zelden in alen kerk gehoord worden dan gi een roep door de rijen: De bis is er! Laten we feestvieren! En wordt er van alles aan eten en d ken klaar gemaakt en dan word geapplaudisseerd. Hij knoopte di bij aan en herinnerde ons eraan vrij wij hier zijn en hoe gezegt Kunnen jullie ook niet eens g staan en applaudisseren als een ken van dank en blijdschap voor vrijhèid? En daar stonden we vi dat we 't wisten en minutenli klonk het applaus door de ki 't Was ineens net alsof het heel li werd in de kerk. Onze problec waren niet weg. maar ze kregen ander licht. Dat ze niet weg wa hoorden we daarna toen hij ons telde hoe mensen, die wat van leven willen maken, uit Nami moeten vluchten en hoe wreed de gezinnen van arbeiders gedi de anderhalf tot twee jaar gei den worden. We zagen elkaar ogenblik in de ogen, vooral u daarna een medewerkster vanV. Swapo ons zo hartelijk toesprak] X 't was alsof we samen onder G^ ogen weer moed kregen en vei konden. T-shirt Het Duitse T-shirt met de tekst „Ein- fach leben wie Franciscus" (een voudig leven als Franciscus) maakt nu ook furore in de VS. Jugendstil achtige posters over de heilige vlie gen de deur uit. Soms gaat de commercialisering van de herdenking de minderbroeders te ver. Zo hebben de Westduitse Fran- ciskanen geprotesteerd tegen het in de handel brengen van speciale munten met de afbeelding van Fran ciscus, uitgerekend van de heilige die wordt uitgezonden door de tele- die de armoede op de meest radikale visie. Voorganger is de provinciaal wijze heeft beleefd en niet duldde van de Franciskanen, pater Th. Si- dat zijn volgelingen geld zouden aan- mons. Pater P. Leenhouwers, pro vin- raken. Een kleine, gelijkgezinde groep. In het hervormde boekje zijn oude ren aan het woord, mensen met een band aan geloof en kerkinstituut. „Er zijn twee predikanten bij, maar ook een magazijnmeester, een ambtenaar, een bouwkundige, een kerkelijk medewerker en een journa liste." Nadeel Een vergelijking tussen beide boek jes is nauwelijks mogelijk. De room se scholieren hebben het leven nog vóór zich. Ze hoeven nog geen ver antwoordelijkheid te dragen en heb ben nog nauwelijks boter op het hoofd. Hun persoonlijkheid is nog niet gevormd. Over vijf jaar praten ze misschien heel anders dan nu. De roomse jeugd is extra in het nadeel door het autoritaire karakter van de roomse traditie. Aan de roomse leek is in het verleden niet geleerd, wat geloofszaken be treft. desnoods op eigen benen te staan. De hervormde getuigenissen zijn ongetwijfeld echt en welge meend. Tegenover het gedeeltelijke, het partiële, van de roomse jongeren stellen zij in de grond der zaak toch het totale van geloof en kerk. Wat zij schrijven komt bij mij over als per soonlijke versies van de hervormde apostolaatsgedachte uit de jaren vijftig. Uit beide boekjes is mij het volgende duidelijk geworden. Praten en schrijven over het geloof komt het beste over in twee vormen: de per soonlijke geloofservaring in bijzon der moeilijke omstandigheden, over tuigend en onopgesmukt verteld, en in de tweede plaats door gedichten. De auteurs voelen dit laatste blijk baar zelf. omdat ze graag met bijbel se of andere poëzie eindigen. Wat Martin Luther King op blz. 7 van het hervormde boekje vertelt te lang om te citeren; hij wordt 's nachts telefonisch bedreigd, kan niet meer slapen, verliest even alle moed en sterkt zich door gebed maakt meer indruk dan de best gemeende uiteenzettingen. Ook een gedicht kan dat: dit is de kracht van het gemeentelied. De grote kunst is te getuigen zonder te redeneren. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ermelo (toez.): J. L.I Koppenhol te Huizen; te Losser: de Ru te Amsterdam; te Oosten* de (Gld): J. Bos te Otterlo; te Hu sen (toez.): T. H. G. Hulst Westzaan; te Katwijk aan Zee: i Arkeraats te Zegveld. GEREF. KERKEN Beroepbaar: kand. A. J. Boersma] Oosterparkstraat 150", Amsterda NED. HERV. KERK/ GEREF. KERKEN Aangenomen naar Almere voor 1 gemeente-opbSuwwerk voor gé formeerden en hervormden: E. Verbaas te Maassluis. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Musselkanaal, Alph a.d. Rijn-Bodegraven en Schiedal Pernis: J. Borgdorff kand. i Zwijndrecht. Aangenomen naar Kanters: R. I Wigboldus te Vlaardingen. Bedankt voor Haulerwijk: H. Mi tert te Hoogeveen; voor Capelle a IJssel: W. Triemstra te Utree} Centrum. Beroepbaar: kand. J. Borgdorff, Kj hoek 14, Zwijndrecht. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Capelle a.d. IJssel enl Arnhem: W. Kok, kand. te Beni) kom: te Mussel: A. Hilbers, kand.f Zwolle; te Ede en te Nieuw Venné A. K. Wallet, kand. te Apeldoorn;! Maassluis: B. Bijleveld te Bussui Bedankt voor Apeldoorn-Centruj J. van Amstel te Enschede-West GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Goudswaard: A. H<J gerland te Krabbendijke; Amsterdam-Noord: L. Blok te pelle a.d. IJssel; voor Hoogvliet: Harinck te Dordrecht; v Zwijndrecht: J. van Vliet te Aag kerke. Baron van Tuyll Mr. F. L. S. F. baron van Tuyll v Serooskerken zal met ingang van oktober zijn functie neerleggen a algemene secretaris van het Nede lands bijbelgenootschap. Vanaf d ze datum zal de leiding van het NB berusten bij de beleidsstaf, bestaai de uit de heren J. D. Boekhout, d W. van Galen en dr. A. de Kuipé Baron Van Tuyll, die onlangs 65 jai is geworden, was vanaf 1950 algt meen secretaris van het NBG,.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2