De wagen drong de studeerkamer binnen Zending: kwestie van solidariteit Uit de kerkbladen Vandaag Onze adressen: Kerkeraad wijst geschenk af INTERKERKELIJKE ZENDINGSDAGEN76 THEMA: Zoveel geld voor een oud orgel? Conferenties MAANDAG 27 SEPTEMBER 1976 kerk/binnenland trouw/kwartp door A. J. Klei Meestal wordt er In reclameik zal niet zeggen gejókt, maar toch wel stevig overdreven. Dit geldt echter niet van de wèrvende stukjes die drs. Nico Scheps schrijft om zijn weekblad Kerknieuws aan de man te brengen. Ik citeer: DAT KERKNIEUWS ONMIS BAAR IS zeggen wij niet alleen. Wij vinden dat natuurlijk ook wel. maar dat spreekt vanzelf. 8teeds weer zien we en dan niet alleen in de kerkelijke pers dat er berich ten uit Kerknieuws worden overge nomen. Dat betekent dus dat er nieuws ls dat nooit bekend zou worden, als Kerknieuws het niet wereldkundig had gemaakt De in houd van ons blad geeft heel wat redacteuren van allerlei bladen steeds weer stof voor artikelen. Hoezeer dit waar is. bewijst de krant die u op het ogenblik in han den heeft en het artikeltje dat u op dit moment leest. Ik ga namelijk twee voorbeelden geven van nieuws dat nooit bekend zou wor den als Kerknieuws het niet we reldkundig had gemaakt. Voorts wordt uit het feit dat lk het daarbij niet laat. zonneklaar dat ook dit laatste nummer van Kerknieuws, dat lk nu voor me heb, weer stof biedt voor een artikel. Eerst dus het door Kerknieuws we reldkundig gemaakte nieuws. On der de rubriek Ned. Herv. Kerk vinden we dit: Ds. G. A. Waarden burgDe studeer kamer van de pastorie van ds. O. A. Waardenburg aan de Arnhemse- straatweg te Rheden werd ernstig beschadigd, toen er onlangs op een nacht een vrachtwagen van de P.T.T. in een bocht van de weg slipte. De wagen drong de studeer kamer binnen, waar niemand aan wezig was. Ds. Waardenburg had enkele dagen tevoren juist een kas tje met documenten dat voor het raam stond, op een andere plaats gezet. Bij de Vrije Evang. Oemeenten treffen we het volgende bericht Apeldoorn. Onlangs werd het initia tief genomen tot het opknappen van het verenigingsgebouw. De wanden worden geschilderd en er zal vloerbedekking gelegd worden. Ook komt er een afscheiding van de garderobe. Ieder die zonder vooringenomen heid van een en ander kennis heeft genomen, zal terstond toestemmen dat we dergelijk nieuws niet gauw ergens anders zullen tegenkomen. Je ziet wel hele verhalen in de krant over synodale vergaderingen en zo. maar niets over de nachtelijke schrik der Waardenburgjes in Rhe den of over vrij-evangelische vreug de over nieuw vloerbeleg in Apel doorn. Voorts dien ik waar te maken dat deze uitzonderlijke kerkelijke be richtgeving mij stof levert voer een artikel. Welnu, ik kan om te begin nen niet nalaten te wijzen op een fijn trekje in het nieuws over de pastorie te Rheden. De heer Scheps volstaat niet met door te geven dat er een vrachtauto het eerwaarde studeervertrek binnendrong, nee. hij zet er nauwgezet bij dat het hier gaat om een wagen van de P.T.T. Het zal hem. denk ik, deugd gedaan hebben dit erbij te kunnen melden, want iedere vaste afnemer van Kerknieuws weet dat redacteur Scheps sinds jaar en dag in de clinch ligt met dit overheidsbedrijf. dat nu weer z'n rollend materiaal laat slippen en een gewijd studeer vertrek binnendringen. Dit fijne trekje is te opmerkelijker, omdat het bericht voor het overige niet veel details biedt. Zo staat er niet bij of de studeerkamer des nachts altijd leeg is, of dat nu juist deze éne keer de dominee niet een nachtelijk uurtje hoefde opofferen. En dat kastje met documenten stemt me ook niet geheel tevreden. Was dat toevallig weggezet of had zijne eerwaarde een voorgevoel? En zo Ja, hoe moeten wij als kerkmensen tegen een voorgevoel dat uitkomt, aankijken? Nog iets: waren het belangrijke documenten of gewoon het zegelboekje van Al- bert Heljn? Ook ben ik nieuwsgie rig naar de tekst, waarover ds. Waardenburg die daarop volgende zondag preekte. Misschien 1 Ko ningen 10 vers 29 a: een wagen kwam op. Over vrij-evangelisch Apeldoorn kan ik kort zijn. tenslotte zijn die vloerbedekking en die afscheiding van de garderobe nog toekomstmu ziek. Vandaar wellicht dat drs. Scheps veel minder bijzonderhe den geeft dan bijvoorbeeld Eze- chiël doet als hij de tempel der toekomende eeuw beschrijft. Ik heb gezocht naar een plaatje van een P.T.T.-auto die een pastorie ramt. Ik kon er alleen een Vinden van een gewone vrachtauto die de woning van een agrariër vernielt, maar het is, dunkt me. toch een treffende foto. UIT VAN LEZERS Abortus (24) In ..Ons program" verwierp Abra ham Kuyper met afschuw het denkbeeld om een bevredigende le venstoestand te doen geboren wor den door het aantal monden te doen afnemen, dat het voorhanden brood verdelen moet. En hij vond het denkbeeld niet slechts diep onzede lijk en schandelijkheid voedend, maar ook bedriegelijk en onprofijte lijk. wijl het buiten de zonde rekent, die bij kleiner aantal aanstonds ook de prikkel tot even krachtige pro- duktie zou afstompen Wel een citaat om ook nu over na te denken Amstelveen G. Dekker Abortus (25) Nog In 1948 door de WMA (wereld artsen associatie) in Genëve ver klaard: „Ik zal absolute eerbied be waren voor het menselijk leven van de bevruchting af". En de leden van dit lichaam waren christenen, huma nisten. atheïsten, moslems, boeddhisten enz. Er was bij hen een soort van collectief geweten waarbij abortus provocatus op andere Indi caties dan medische werd afge wezen. Welk een verandering van mentali teit heeft plaatsgegrepen sedert dat Jaar, waarin ook artsen meegegaan zijn. Hoe de verhoudingen tussen voorstanders van abortus provoca tus en tegenstanders daarvan onder de artsen zullen zijn valt niet te voorspellen maar te vrezen valt dat de laats ten het moeilijk zullen krij gen. Wel ls ln de Tweede Kamer gezegd dat een arts (hulsarts) mag weigeren te verwijzen maar wel dient de zwangere wegwijs te maken. Mocht de huisarts geheel volgens zijn ethisch recht principieel be zwaar hebben tegen iedere abortus provocatus dan dient, aldus dr. Lam bert. een andere arts. eventueel van een daartoe geëigend bureau, te wor den Ingeschakeld, net als bij de anti conceptie. Maar niemand zal in de prakrijk graag ln een uitzonderings positie willen verkeren. Zal de arts bij sterke aandrang dan misschien toegeven en in gewetensconflict ko men zodat er tegenover de nood van de vrouw Inzake ongewenste zwan gerschap de gewetensnood van de arts zal komen te staan? Rotterdam H.W. PrilleviU sr. Tolman (6) Wat de heer Tolman gedaan heeft mag zeker weer niet. Hij is nu de gebeten hond Communistische hulp en infiltratie mogen zeker wel? Hier is een daad gesteld Bravo Omi-AIhlas A. Verhoeven AMSTERDAM Postbus 859. Wibautslraat 131 Te« 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 940. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd oaan Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus SS9. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Sprookje In de krant van 22 september staan reacties van partijen op de troonre de Veronderstel dat iemand tot op dit moment a-politiek was en deze zou worden gevraagd drie partijen te kiezen, die in de toekomst nauw moeten gaan samenwerken, ja moge lijk zelfs fuseren, denkt u dan dat hij op het idee zou komen KVP. ARP en CHU te noemen? Wanneer er iemand zo'n grote fantasie zou hebben, zou hij zich ongetwijfeld moeten gaan toeleggen op het schrijven van sprookjes. In de politiek zou hij zeer snel doodmoe worden, omdat hij maar steeds duidelijk moet maken aan iedereen dat de heer Tolman, de heer De Boer. de heer Van de Veen en de heer De Wit allemaal tot één bezielde partij behoren om maar eens enkele namen te noemen. Triest is echter dat deze fantasten er de oorzaak van zijn dat mensen die zich aaneen willen sluiten omdat het evangelie oproept tot dienstbetoon zich zullen moeten gaan hergroepe ren. Deze taak is des te moeilijker omdat je aan de ene kant het CDA het voordeel van de twijfel wilt ge ven. terwijl je er aan de andere kant van overtuigd bent dat het niet kan. Elsl A. Stuivenbcrg Bezuiniging Zijlstra Barendrecht HASSELT De kerkeraad van de gereformeerde kerk (vrijge maakt) heeft besloten het ge schenk van de architect en de aannemers van het nieuwe kerkgebouw niet te aanvaarden. Het ging om een kruis aan de voorgevel. Sommige kerkleden hadden be swaar tegen deze versiering, die volgens hen op buitenstaanders de indruk zou wekken, dat men met een rooms-katholieke kerk te doen zou hebben. De kerke raad deelt deze bezwaren niet. maar besloot toeh het kruis niet te aanvaarden, om geen erger nis binnen de gemeente te ver wekken. Van een onzer verslaggevers EINDHOVEN De zending is lange tijd gekenmerkt geweest door paternalisme. Toen kwam het fraternalisme. Daarna gingen we spreken van assistentie: de blanke zendeling assisteerde de jonge kerk. Dat werd gevolgd door het begrip „wederzijdse assistentie". Nu kunnen wij in de zending het beste spreken van solidariteit: hoe kunnen wij als kerken hier en ginds solidair zijn met elkaar in het medewerken aan de komst van Gods rijk. ZENDING Bij herhaling legt het kabinet-Den Uyl de nadruk op de noodzaak van bezuinigingen, mede ln de overheids sfeer. Veel tamtam wordt er ge maakt van de zg. 1 -operatie, die de goede wil van het kabinet moet to nen Zijn wij dan echter allemaal reeds vergeten, dat de eerste begro ting. die het kabinet-Den Uyl maak te. toen zij aan het staatsroer kwam te staan. liefst ongeveer een kwart (sic!) hoger was dan de voorgaande begroting van het kabinet- Blesheuvel?! En dat elke volgende begroting wéér hoger was! Dit be denkende. is het huidige overheids beleid een (droevig) lachertje, met inbegrip van de zg. -operatie Rotterdam W. van der Waal Dit zei ds. A. Vos. directeur van het gereformeerde zendingscentrum te Leusden. zaterdag op de Interkerke lijke zendlngsdag in Eindhoven. Dit was de eerste in de rij van zeven zendingsdagen, die de Nederlandse zendingsraad dit najaar belegt. Er volgen nog bijeenkomsten ln Utrecht en Leeuwarden (2 oktober). Etten-Leur en Voorburg (9 oktober). Hoogeveen (16 oktober) en Velsen (6 november). Ds. Vos zette zaterdag in Eindhoven uiteen, dat ..zending" geen statisch begrip is. Het is meer een werkwoord „uitgezonden zijn". De kerk is in BIJEENKOMST D.O.A. Dinsdagavond. 28 september belegt het Diakonaal Overleg Amsterdam, van de gereformeerde kerken, een bijeenkomst in het Woestduin- centrum, aanvang 8 uur. Voor alle diakenen in de classis Amsterdam wordt gesproken over „de verschui ving van betaalde arbeid naar be taalde vrije tijd en de emotionele gevolgen voor de persoon zelf en zijn gezin. Gods zending betrokken. Wij mogen meewerken aan de komst van Gods koninkrijk ln de wereld, aldus ds. Vos. Tegenstellingen zoals wat moet voorrang hebben: individueel of so ciaal heil, horizontaal of verticaal, getuigenis of dienst worden over wonnen in de koninkrijksgedachte. Solidair zijn met de kerken in de derde wereld betekent niet alleen samenwerken in de evangeliever kondiging. op onderwijs- of medisch gebied. Het vraagt ook meedenken over de vragen, die de kerken daar bezighouden, inzake gerechtigheid, racisme. ontwikkelingssamenwer king. dialoog met andere godsdiensten. De solidariteit bete kent ook. dat wij ons openstellen voor de bijdrage van de kerken van de derde wereld voor ons hier. In gespreksgroepen werd nagepraat over zending in de verschillende de len van de wereld, óók Nederland, terwijl zoals gebruikelijk zang en voorbede mede onmisbare elemen ten van deze zendingsdag vormden. „Zending waarom, hoe en waar?", het thema van de interkerke lijke zendingsdagen dit jaar. De verklaring van dr J Zijlstra. pre sident van de Nederlandse bank. oud-minister-president en oud- mmister van economische zaken en financiën in de vergadering van de Sociaal-Economische Raad. over de financieel-economische toestand waarin wij als volk geraakt zijn. zal velen diep onder de indruk hebben gebracht. Schril steekt hiertegen af de houding van premier Den Uvl die een houding aannam van: „Wat zou het". Ik geloof dat het goed is als de samenwerkende confessionele par tijen een ernstig en dringend beroep gaan doen op dr J. Zijlstra. of hij zich beschikbaar wil stellen als lijsttrekker voor de komende Twee de Kamerverkiezingen. P. Dubbeld In de hervormde kerk van Tzumma- rum staat een mooi. oud kerkorgel, dat nodig aan een flinke opknap beurt toe is. Maar dat gaat volgens een offerte een halve ton kosten Is dat nou verantwoord in deze tijd of niet? De gemeente is er nog niet uit en ds H. Altena schrijft erover in het kerkblad Kerkeweek van de her vormde gemeenten in Barradeel: Moet onze gemeente voor het orgel zo diep ln de zak tasten? Is het verantwoord om in een tijd. waarin tal van gemeentes er niet in slagen om de financiële touwtjes aan el kaar te knopen, en niet langer een eigen predikantsplaats overeind kunnen houden, een halve ton al leen al aan een oud orgel te beste den? Nog sterker móg dat in een wereld, waarin miljoenen mensen kreperen van de honger? ..Had dit geld niet beter aan de armen gege ven kunnen worden?" (Matth. 26:9). Mag je zoveel geld in een orgel stop pen? Zou een school ergens in Afri ka of een ziekenhuis in een achterge bleven gebied in Zuid-Amerika niet een betere dienst zijn aan het Ko ninkrijk Gods en een welluidender lofzang ter ere van God dan een opgeknapt kerkorgel? Is het niet juister dan maar zo'n electronisch orgel aan te schaffen voor zo'n 20 mille en de overige 40 mille uit de gemeente om te zetten ln andersoor tige lofprijzing Gods0 Moeten we zulke oude orgels nu bewaren „tot. elke prijs", zelfs die van een halve ton? Is dat niet een wat onver antwoorde hobby uit opze tijd: met een soort romantisch heimwee han gen aan het verleden en alle dingen uit die tijd „konserveren". Nostalgie noemen ze dat tegenwoordig. Maar dat kost kapitalen Is de konklu- sie dus: als de kerk geloofwaardig kerk wil zijn. kan ze zich beter inzet ten voor een project waar muziek in zit voor mensen in sombere omstan digheden dan voor restauratie van oude orgels ln kerkgebouwen? Ik geef geen antwuuru. De oedoeling luid? Een stem, die toch anders is dan stemmen van deze wereld, van een popgroep of een fanfarekorps. Hoe mooi die op hun plaats ook kunnen zijn. Natuurlijk kan het als het moet zonder dit orgel. Maar is het niet machtig: een koor van or gelpijpen. die een gemeente helpen het zingen niet te verleren en op eigen wijze haar toekomst te vieren? Een gemeente, die toch ook wel de verhoudingen in het oog houdt. Bijv. de verhouding tussen de 50 mille van het orgel en de slordige 50 miljoen die voor één bommenwerper nodig is. Wat één zo'n instrument van totale vernietiging onze ge meenschap kost is voldoende om 1000 oude orgels aan het zingen te houden Waar kan beter subsidie voor gegeven worden? En aan welke Investering zou onze wereld nu het meeste behoefte hebben? U zegt het maar! Onvoorbereid Het (gerestaureerde) her vormde kerkorgel van Lop- persum. is juist, dat ln bredere kringen over zulke zaken gepeinsd wordt. Want soortgelijke problemen komen in de een of andere variatie in vrijwel alle gemeentes voor. De vraag is dus belangrijk genoeg om te overwegen. Er zal niet één vaststaand antwoord bestaan. Van altijd nee. Of altijd ja. Elke situatie is verschillend. Om eerlijk te zijn en betere overwe ging mogelijk te maken noem ik ook wat argumenten, die je op de andere kant van de weegschaal kunt leg gen. Het spreekt vanzelf, dat het onverantwoord is voor een gemeen te om zijn geldelijke inspanningen alleen aan de eigen zaken ten goede te laten komen en niet aan mensen buiten, die dat nodig hebben. Alleen een gemeente die leeft zal zich nooit klem laten zetten door de vraag of dit of dat. maar in de praktijk het ene én het andere doen. De vraag is enkel: is er een gezond evenwicht tussen de gelden die „bin nen" blijven en die naar buiten gaan? Verder: is het niet zinnig om de stem van de kerk ook letterlijk zo stijlvol mogelijk te laten klinken met haar eigensoortig orgelend ge- Ds. J. Waagmeester bezocht in Sche- vingen een evangelisatieavond, waar Gert Timmerman als spreker optrad. In de Kerkbode van gerefor meerde kerken in Noord-Holland en Zuid-Holland «vrijg.: buiten ver band» schrijft ds Waagmeester erover: Toen hij zou gaan spreken, deelde hij de vergadering mee. dat hij zich niet had voorbereid. Zijn bedoeling was een bijbelstudie te houden. On voorbereide bijbelstudie, dat klonk me wel wat vreemd in de oren. Trou wens met wat we toen te horen kregen, was het niet anders. Gert Timmerman wilde enkele gedeelten uit het Nieuwe Testament met ons lezen die bijzonder belangrijk waren om te weten wat eigenlijk bekering is. Eerst las hij een aantal verzen uit J. II. Daarbij moesten we vooral let ten op vers 43: Lazarus, kom naar buiten. Dat moesten we zo verstaan: Als Jezus zegt Kom eruit, uit je zondegraf. dat is het begin van de bekering De tweede Schriftplaats was Handelingen 9. over Dorkas. Ta- bita. sta op! Daarbij viel bijzonder te letten op wal er dan volgt: En zij opende haar ogen. Dat is het gevolg, als je geestelijk levend gemaakt bent. dan gaan je ogen open. Vervol gens moesten we lezen Lukas 8. Over i>n t Ijks /eest :hu Maarjad -£ u nee! EEN BROK HERRIE De vrouw „dwaasheid" is één brok herrie, louter onverstand en ze weet niets: ze zit: om aan te roepen die voorbijgaan gestolen water is zoet! weet niet dat daar zijn (Spreuken 9, 13, 18) De wijsheid is een vrouw, de dwajiet heid een slet, onverstand, domhi igeT Maar ze zit wel. En maar aanroep 0|d< Een lichtekooi, die mensen noL^p gelukkig maken kan. onmachtig - iets te geven, alleen in staat K nemen en hebben. Wat ze geeft i ara koop, een harde handel. Vol brut en teit, alsof het iets voorstelt, alsof (ntu; een mens verder kan helpen, alsofcjn troost in zit of bemoediging om kracht. Fel staan ze tegenover u kaar: wijsheid en dwaasheid, moet een keus gedaan worden. 1 ,ez< denkt hieraan te ontkomen verg rek zich. want ze zit „op de hoogten iee stad", je moet er wel langs. En h: e 0 uitnodigingen kunnen je niet o e gaan. Haar brutaliteit lijkt wel e u lijkheid, want ze spreekt van ges c len water. En ze weet dat juist e wat een mens niet toekomt d< hri: hem begeerd wordt. Maar op de a< mn tergrond staan de schimmen en ai ter haar fraaie stoel gaapt de diej an van .het dodenrijk. Het is een v strik zonder meer. Dwaasheid, r not rekenen met God. je niet door Hi 00 laten troosten, je niet door H< >la< laten wijzen, daar komt niets Hlag Een leegte, een gat. een aangelegi fan heid van schimmen, een spookacl oc ge toekomst vol angst. Je moet omkeren en de bescheiden gesta van de wijsheid zien. Een enge po<k0' geeft toegang tot haar leerhuis. ee de opwekking van het dochtertje van Jaïrus. Jesus riep: Kind. sta op! En haar geest keerde terug en zij stond dadelijk op en nu kómt 't Hij beval, dat men haar te eten zou geven. Dat moet zó verklaard: als bekeerd mens moet je gevoed wor den. Dus hier staat, dat we de bijbel moeten lezen. Ten slotte las de heer Timmerman nog uit Lukas 7. over de opwekking van de jongeling te NaTn. Jezus raak te de baar aan en zeide: Jongeling. Ik zeg u. sta op! En lees dan eens wat er volgt: En de dode ging overeind zit ten en begon te spreken Kijk. dat hoort ook bij de opwekking uit de geestelijke dood. Dan kun je niet zwijgen, maar dan moet je spreken. We moeten getuigen van Jezus zijn. Die vier punten van de bijbelstudie van de avond moesten we maar goed vasthouden: 1 Kom naar buiten. Kom eruit, uit je zondegraf. 2. Je opent je ogen. je gaat echt zien. 3. Je moet te eten hebben, d.i. je moet de bijbel lezen. 4. Je begint te spreken, d als je christen bent. dan moet je getuigen. Dat was dan de bijbelstu die. waarvoor de spreker zich niet had voorbereid. Maar het ging even goed. want de Heilige Geest had hem kracht gegeven. Met serieuze bij belstudie had het helaas niet veel te maken. Prof. Miskotte In de waagschaal is met een speciaal Miskotte-nummer gekomen. De toe spraken bij de begrafenis, van ds. G. Kalsbeek. dr. J. J. Buskes, prof. dr. H. Berkhof. Ad den Besten en dr. H. Stoevesandt zijn erin te vinden, een bijdrage van ds W.G. Overbosch en gedichten van Geert Boogaard en Wlm Pendrecht. Blijkens een mede deling van prof. dr. J. M. Hasselaar is dezer dagen een Duitse vertaling van Miskotte's „Bijbels ABC" versche nen. Binnenkort komt een Franse vertaling van „Als de goden zwijgen" gereed en zelfs staat een Japanse vertaling van een aantal preken van Miskotte op stapel. En over enkele weken komt van de pers de volledige uitgave van het „gemeenteblaadje Cortgene". dat wil zeggen een complete bundeling van wat Miskot te nu ruim vijftig Jaar geleden op deze wijze zijn eerste gemeente te zeggen had. Ds. Joh. Verwelius Ds. Joh. Verwelius. hervormd pr( kant te Veenendaal, heeft een bil aan de Tweede Kamer geschrevf waarin hij de kamerl» waarschuwt tegen de zes theoloi «prof. dr. G. Th. Rothuizen c.s.i.ï een beroep op de kamer hebl gedaan om het wetsontwerp KVP en ARP over abortus steunen. „De oproep van die mannen v d< naam zou u doen denken, dat toch wel kunnen weten hoe 't mot En het gevolg kan zijn. dat u b advies volgt. Mag ik u er echter wijzen, dat deze mensen ook ma profeten zijn die brood eten." aid ds. Verwelius. Hij roept de kamerl den op. hun stem niet te geven a welke wettelijke regeling dan oo die maar enigszins de toelaatbaa heid van abortus verruimt. God biedt, leven hoe klein ook te b schermen en Gods gebod heeft vo< rang boven de vrijheid van de men aldus ds. Verwelius. Ds G. J. Waardenburj Conferenties van het Toerusting» centrum te Leusden (tel. 033-4324 toestel 123): Samen naar de gemeente, zats dag 2 oktober, voor leden van ze* dings- en evangelisatiecommissie die samenwerking overwegen. Kunnen we alles tegen elkaar xe^ gen? zaterdag 2 oktober, voor kerkf raadsleden Op 82-jarige leeftijd is te AmsU veen. ten huize van zijn docht< overleden de hervormde emeriti predikant G. J. Waardenburg. H begon zijn ambtelijke loopbaan Hansweert, diende vervolgens de g meente te Zierikzee en stond U slotte van 1928 tot aan zijn emei taat in 1959 te Haarlem. Ds WaaJ denburg was een zeer bekende gewaardeerde persoonlijkheid hervormd Noord-Holland. Hij hee in zijn standplaats en in de provii cie veel bestuursfuncties vervulg.o kerkelijk terrein, op het gebied va het diaconessenwerk en in de krii gen van het onderwijs (hij is lx stuurslid en leraar geweest van lx christelijk lyceum te Haarlem). Zijn liefde voor de muziek, inzoi derheid voor het werk van Bacl heeft meegebracht dat in kerkdiensten te Haarlem de cant tes van Bach gingen klinken. Ds A. Langeler Op 76-jarige leeftijd ls te Ede overl den de gereformeerde emeritu predikant A. Langeler. HIJ was eer als zakenman werkzaam te Amstf dam en werd in 1950 predikant c artikel 6 (vroeger 8) van de kerkend de (singuliere gaven) van de gerefc meerde kerk te Pesse. In 1954 vé trok hij naar het Zuidhollandse Vi kenburg, waar hij ln 1969 met emer taat ging. Nadien heeft hij no hulpdiensten verricht te Badhoevi dorp en te Hoofddorp.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2