Geref. bond voelt
voor „eerlijk gesprek"
Navigators trainen echtparen
Vandaag
Ontwikkelingsbank begint 1 januari
Potter: multinationals
luisteren naar ons
Onze adressen:
Gironummer
diakonaat
Hebreeuwse
bijbel geen
„partituur"
VOORBUGANGE
Russische kerk
drukt weer bijbel
Conferentie.s
DONDERDAG 23 SEPTEMBER 1976
Van een onzer verslaggevers
MAAS8LUIS De gereformeerde bond ln de hervormde kerk heeft de suggestie van prof. dr K.
Runla aanvaard, dat er een „diep en eerlijk gesprek" moet komen over de verklaring van het
hoofdbestuur van de gereformeerde bond inzake de hervormd-gereformeerde samenwerking.
In het orgaan van de bond. ..De
Waarheidsvriend" schrijft hoofdre
dacteur ir J. van der Graaf, dat er
..een werkelijk gesprek rondom het
Woord en de belijdenis" moet
komen.
Ir Van der Graaf stelt, dat het hoofd
bestuur met zijn verklaring geen an
dere bedoeling gehad heeft, dan de
eerlijkheid in de verhoudingen te
dienen. ..Als meermalen gevraagd is
en wordt waar het ln zit. dat het
plaatselijk tussen gereformeerden
en hervormd-gereformeerden mees
tal niet wil, dan ligt in de verklaring
het eerlijke en welgemeende
antwoord. Men kan zeggen, dat
zoiets hard aankomt, het is niet an
ders dan het blootleggen van de toch
echt wel bekende realiteit en het zich
eerlijk rekenschap geven van zijn
gevoelens
(Oereformeerde-bonders duiden
zichzelf bij voorkeur aan als ..her
vormd-gereformeerden"; red.i
Hij noemt het te prijzen, dat de
verklaring van de gereformeerde
bond binnen de gereformeerde ker
ken ..uiterst serieus" genomen Is. Ir
Van der Graaf is het niet eens met
prof. Runia en prof. dr H. N. Ridder
bos, als zij stellen, dat de gerefor
meerde bond zichzelf kennelijk bul
ten de kritiek stelde. Ir. Van der
Graaf: ..Allen zijn we afgeweken, sa
men zijn we onnut geworden. Maar
we mogen wel vragen naar de Inten
tie. de bedoeling. Ook waar we als
hervormd-gereformeerden niet rei
ken tot aan de hoogte van het Ideaal
bedoelen we wél (allen) de kerk te
binden aan haar confessie en een
geestelijk leven, dat ls naar de religie
van deze belijdenis. Zo wilde ook de
verklaring getoonzet zijn. Bedoelen
de gereformeerden dit óók (nog)?
Zeggen we te veel als we opmerken
<op de combi-synode bleek het nog),
dat daarvoor in de gereformeerde
kerken geen meerderheid meer te
vinden is? Dat ls onze zorg. Dat wil
het hart van onze verklaring zijn."
Op de vraag, wat de gereformeerde
bond zelf dan in de hervormde kerk
gedaan heeft aan de handhaving van
de belijdenis, schrijft Ir. Van der
Oraal, dat „door de jaren heen man
nen onder ons in commissies en or
ganen meeleden en streden, (soms)
met minderheidsnota's kwamen en
altijd weer aan den lijve moesten
ervaren wat het betekent voor het
rechte belijden nooit een meerder
heid mee te kunnen krijgen." Hij
verwijt de gereformeerden, dat zij in
hun theologle-beoefenlng nooit se
rieus zijn ingegaan op de theolo
gische arbeid uit de gereformeerde
bond.
Kernvraag
De kernvraag ls volgens ir Van der
Graaf: „Waar ligt onze keuze, waar
ons theologisch oriëntatiepunt. Is
het in de Schrift en de daarvan afge
leide reformatorische confessie of is
het (mede) bij bronnen, die ons uit
het eigentijdse denken worden aan
gereikt? En waar ligt dan onze sa
menwerking?"
UIT
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Te» 020 913456
Tcle* 13006
ROTTERDAM/DORORECMT
Postbus 948
Westbiaak 9 Rotterdam
Tot 010 115688
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus lOi
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE'GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
Korte, duidelijk cesehreven. liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris HoofdredacUe Trouw/
Kwartet. Postbus 859, Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Abortus (16)
In de discussie rond het abortus
vraagstuk valt mij telkens de
kortsluiting Op: (aanvankelijk) on
gewenste zwangerschap betekent
ook een ongewenst kind. Vanaf
1934 heb ik huisartsenpraktijk uit
geoefend. ben thans enkele Jaren
rustend Hoe dikwijls heb ik op mijn
spreekuur, vooral voordat de anti
conceptie zich zo doorzette, de
uitdrukking gehoord „dokter het is
weer zo", waaruit ik de conclusie
mocht trekken een ongewenste
zwangerschap Terugdenkend vraag
ik mij wel eens af of de meeste zo
niet zeer vele toen geboren kinderen
althans aanvankelijk ongewenst
waren Vrijwel altijd bleken ze ech
ter later, eenmaal geboren, helemaal
niet ongewenst te zijn. Zij werden
dankbaar aanvaard. Dokter we wa
ren er aanvankelijk wel tegen, maar
nu het zo ver is zijn we erg gelukkig.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen,
maar dat rechtvaardigt niet de
kortsluiting ongewenste zwan
gerschap ongewenst kind. Niet
iedere ongewenste zwangerschap
dient voor afdrijving van de vrucht
te worden voorgedragen, dat zou
getuigen van zeer onzorgvuldig
handelen
Zeis! J. W. Boehmf r
Abortus (17)
Ik wll ds L. C. J Reedijk-Boersma
wel een paar bijbelstudies geven
over het verschil tussen een leven
mét Jezus Christus en zónder Jezus
Christus. Zij zal dan spoedig tot. de
slotsom komen, dat wie geheiligd is
ln het Bloed van de Heer. wordt
bevrijd (wonderbaar) van
„schuldgevoelens, angsten, verla
tenheid. grote haat. rot huwelijk,
kapot gemaakt worden, verminking,
enz. Wij behoren kleine kinde
ren het leven te schenken, dat van
God komt en in ons tot zegen is.
Zwolle p j. UT. Schilperoord
Abortus (18)
Ds L C. J Reedijk-Boersma zegt.
dat er veel leed bespaard zou kun
nen blijven wanneer ongewenste
kinderen nooit waren geboren. Ten
dele is dit natuurlijk waar. want dat
weerloze kinderen mishandeld wor
den. is natuurlijk nooit goed te pra
ten. maar uit haar brief begreep ik.
dat dit ook bij volwassenen gold Dit
ls te begrijpen maar aan de andere
kant kunnen dit rijke mensen zijn.
rijk in de zin van veel geleerd te
hebben uit de situatie waarin zij zijn
grootgebracht dus een reden des te
meer om het zelf zo nooit te doen
Abortus kan misschien in veel ge
vallen een uitkomst zijn maar het is
nog geen middel om het opvoedings
probleem uit de weg te ruimen
Spijkenisse
Y. M. van Adrirhem van der Stel
Abortus (19)
Als dommee dient mevrouw Reedijk
in staat te zijn een zeer blijde
boodschap, ook aan de „doodonge
lukkige" patiënten van haar man te
brengen Die hun doodongelukkig
zijn kan doen verkeren in een blij en
gelukkig leven reeds nu. en het uit
zicht schenken van het delen in de
eeuwigdurende heerlijkheid van
God en Christus na dit leven. Zodat
zij God kunnen danken dat Hij hun.
zij het ook als ongewenste kinderen,
geboren heeft doen worden. Zich
eventueel volledig kunnen troosten
met b v ..Al hebben mijn vader en
moeder mij verlaten, toch neemt de
Here mij aan" «Psalm 27 10). Zij zou
kunnen wijzen op de door zijn
broers ongewenst Jefta. die God
zelfs kon gebruiken om zijn volk te
verlossen en te richten (Richteren 11
en 12i
Rijswijk J. Kroon
Abortus (20)
Het is beter om de oorzaken van
abortus te bestrijden, dan om het te
verbieden. Betere seksuele voorlich
ting en soepele verstrekking van
voorbehoedsmiddelen. gekoppeld
aan een „hinderen" van abortus, zo
als een niet in het ziekenfondspak
ket opnemen, zijn veel zinvoller, dan
een verbod op abortus. Het gebeurt
toch wel. legaal of illegaal. Daarom
prefereer ik het PvdA/VVD-voorstel.
al verafschuw ik abortus.
Nijmegen Rien Kooy
Abortus (21)
Als deze week ongeveer 80 van de 13
miljoen Nederlanders via het invoe
ren van de abortuswet beslissen
over de toekomstige dood van onge
veer 20.000 kinderen per jaar. wordt
tevens sinds 1940 voor de tweede
maal onze democratie vermoord.
Bedankt PvdA en VVD voor al dit
moois.
Amsterdam J. Jansen
Samen op weg (5)
Zalig de vredestichters, want zij zul
len kinderen Gods genoemd wor
den. Al 16 jaar met een been in de
gereformeerde bond staande, ben ik
toch verontwaardigd over de uitla
tingen van de gereformeerde bond
naar aanleiding van de gezamenlij
ke hervormde-gereformeerde syno
dezitting. Is dit nu de weg der ver
zoening gaan? Moeten we zo de erfe
nis van het Evangelie beheren? De
reactie van de gereformeerde bond
is die van de oudste zoon uit de
gelijkenis van de verloren zoon.
Waarom geen blijdschap, dat er ein
delijk een gesprek is? Vanzelfspre
kend Schrift en Belijdenis Be
zwaren tegen VU en Kampen? Ook
tegen Amsterdam. Leiden. Gronin
gen en Utrecht! Desnoods jaren on
derweg! Welke schriftgetrouwen uit
andere gezindten willen ook
meedoen?
Genderen (N.-B.) J. B. Sepers
AMRO (2)
Het is mij een raadsel waarom de
Wereldraad van Kerken zich zo druk
maakt omdat de Amro-bank zelf de
verantwoordelijkheid wil dragen om
te beslissen of zij de regering van
Zuid-Afrika geld wil lenen ja of nee
De energie die zij hiervoor gebruikt
zou beter besteed zijn aan de poli
tiek van de communistische en ara-
bische landen, waar de christenen
en de joden het harder te verduren
UTRECHT Ten onrechte is bij de
affiches uit Zuid-Afrika op de
kerkpagina van dinsdag het tele
foonnummer van de generale diako-
nale raad van de hervormde kerk als
gironummer afgedrukt. Het echte gi
ronummer van de raad is 8685 t.n.v.
de gdr te Utrecht
hebben dan de zwarte bevolking van
Zuid-Afrika. En afgezien hiervan,
als men de mensen wil gaan beletten
om zaken te doen met de Amro-
bank is dit ook een vorm van vrij
heidsberoving. diezelfde vrijheid
waarvoor men zegt te strijden voor
de kleurlingen in Zuid-Afrika.
Wat het ingezonden stuk van W. v d.
Berg uit Zuidlaren betreft, die advi
seert rekeningen te openen bij
Spaarbanken. Girodienst of Ge
meente-giro Amsterdam. Waar
denkt v.d. Berg dat deze instellingen
haar geld belegd hebben0 Ook bij
grote bankinstellingen, waaronder
de Amro-bank. Dit is dus een ver
schuiving van de verantwoordelijk
heid. Laten de aktiegroepen dus
eerst beginnen met de overheid aan
te pakken in plaats van de kleine
spaarders. Dat zet meer zoden aan
de dijk
Rotterdam mej. A. 31. Bijl
AMRO (3)
Alweer een gebod er bij: 1. Wat zul
len wij eten0 Geen Outspan sinaa
sappelen. 2 Wat zullen wij drinken?
Geen Angola koffie? 3. Waar zullen
wij sparen? Niet bij de Amro-bank.
Ik lees in de bijbel Het zij dat gij
lieden, eet. hetzij gij drinkt, hetzij gij
iets anders doet. doet het al ter ere
Gods. Het ontgaat mij. dat een chris
ten moet werken, om een bedrijf
«inclusief honderden ..onschuldige"
medewerkers» te boycotten De we
reldraad van kerken moge naar mijn
mening oproepen tot belangrijker
zaken
Zuidland A. P. C. Rchorsl
Tolman (3)
Hoewel Kees Upmeyer drommels
goed weet dat de CHU niets heeft uit
te staan met de betreurenswaardige
gift- Tolman en dat het geld al bij
een is gebracht toen de heer Schakel
(AR) nog voorzitter was van de Ne-
derlands-Zuidafrikaanse werkge
meenschap. schrijft hij tot twee
maal toe. dat „Tolmans CHU-
vrienden" het geld schonken Hij
concludeert dan: „Geen CDA!" En
als het CDA er toch komt. zal het de
steun van de heer Upmeyer moeten
ontberen Wat een ramp!
Ede L. Schipper
ASUNCION Het „comité van de
kerken voor hulp in nood." dat on
langs in Paraguay is opgericht, heeft
al vierhonderd zaken van politieke
gevangenen in behandeling. Het co
mité. dat voorlopig is gevestigd in
het gebouw van de bisschoppencon
ferentie van Paraguay, schat het
aantal politieke gevangenen in het
land. waaraan het hulp wil verlenen,
op ongeveer duizend. Van tweehon
derd gevangenen is volgens het co
mité na hun arrestatie niets meer
vernomen. De Westduitse stichting
Brot für die Welt heeft voor de
eerste kosten 45.000 gulden beschik
baar gesteld.
KERK/BINNENLAND
TROUW/KWARTE1
Het is nu vrijwel zeker, dat de oecumenische ontwikkelingscoöperatie (EDCS) op 1 januari in
dit gebouw met haar kredietverlening zal beginnen. De EDCS komt inwonen bij de raad van
kerken in Nederland in het voormalige oud-katholieke seminarie. Koningin Wilhelminalaan 5
in Amersfoort.
Het centraal comité van de we
reldraad van kerken verlaagde vori
ge maand het voorgenomen begin
kapitaal tot een miljoen dollar. Het
ziet er volgens de directeur, de Brit
dr. Cyril J. Bennett, naar uit. dat dit
geld er voor het eind van dit Jaar is.
De EDCS is een op coöperatieve
grondslag rustende ontwikkelings
bank. Zij is opgericht om de kerken
meer mogelijkheden te bieden, aan
de ontwikkeling van arme bevol
kingsgroepen ln de wereld bij te dra
gen. Omdat alleen kerken en aan
kerken verwante organisaties lid
kunnen worden heeft de raad van
kerken in Nederland de Nederlandse
vereniging tot steun aan de oecume
nische ontwikkelingscoöperatie in
het leven geroepen. De NVOC be
oogt ook particulieren en groepen in
staat te stellen, certificaten van aan
delen van de EDCS te verwerven. De
raad van kerken heeft dezer dagen
de statuten van de NVOC goedge
keurd. Het Nederlandse voorbeeld
heeft inmiddels navolging gevonden
in Engeland, WestrDuitsland, de Ver
enigde Staten, Australië en Azië.
NEW YORK De multinationals luisteren serieuzer naar de
kritiek van de wereldraad van kerken dan vele kerkleden. Aldus
dr. Philip Potter, secretaris-generaal van de wereldraad, in een
toespraak in Saint Simons Island in Georgia (VS).
ADVERTENTIES
De wereldraad heeft de laatste jaren
veel kritiek geuit op het beleid van
met name genoemde multinationals,
wanneer dat erop gericht is. on
rechtvaardige structuren in stand te
houden. Dat neemt niet weg. dat dr.
Potter met sommige tópfunctiona
rissen van multinationals hartelijke,
persoonlijke relaties onderhoudt.
„Zij willen horen, wat de kerken te
zeggen hebben" vertelde Potter.
„Het is een vreemde zaak. Als wij
over deze dingen bezig zijn. nemen
zij onze opmerkingen serieus als een
rechtmatige uitdrukking van ons ge
loof. Maar de mensen in onze leden-
TUBINGEN «EPD» - Het He
breeuwse oude testament be
vat volgens deskundigen geen
„partituur", die tekst en mu
ziek naast elkaar aanwijst. De
Duitse oudtestamenticus
Hans Peter Rüger heeft zich
sceptisch uitgelaten over be
richten. als zou de Franse mu
sicologe Suzanne Haik Ven-
toura de notenwaarde van de
Hebreeuwse accenten in de
bijbel hebben ontcijferd.
Dat de accenttekens (die overi
gens pas in de eerste eeuwen
van de christelijke jaartelling
door joodse bijbclgeleerden
zijn aangebracht» muzikale be
tekenis hebben, is niets
nieuws, aldus prof Rüger.
maar over de betekenis tast
men in het duister.
Mevrouw Ventoura meent, dat
de accenten de noten van een
toonladder zijn. Volgens haar
kan het hele Oude Testament
op deze manier gezongen
worden
kerken beschouwen het vaak als al
leen maar politiek."
Dr. Potter sprak voor 120 Amerika
nen, die voor het merendeel de as
semblee van de wereldraad in Nairo
bi hadden meegemaakt, over „Chris
tus belijden vandaag", een van de
documenten van de assemblee. Hij
onderstreepte de nadruk, die dit do
cument legt op „het hele evangelie
voor de hele mens en de hele wereld
door de hele kerk".
„De moeilijkheid komt. zodra wij
beginnen ons geloof toe te passen en
daarmee gevestigde belangen uitda
gen. Maar er is geen middel om
Christus vandaag te belijden dan om
trouw te zijn aan het evangelie in de
strijd tegen de rampen van de we
reld."
In een publikatie van het „interge-
loofscentrum voor gemeenschappe
lijke verantwoordelijkheid" in de sa
menleving (ICCR). dat samenwerkt
met de Amerikaanse nationale raad
van kerken, zijn de handelspraktij
ken van de Amerikanen Gulf en Wes
tern Industries (G en W) veroordeeld
als een van de hoofdoorzaken van de
economische uitbuiting in de Domi
nicaanse republiek.
Het materiaal tegen de Amerikaanse
suikergigant werd ingeleid door twee
Dominicaanse vakbondsbestuur
ders. Een van hen. Daniel Portes,
oud-secretaris van de bond van ar
beiders in de zware industrie, is sinds
kort pinkstervoorganger in New
York. Zij beschuldigen G en W van
ernstig tegenwerken van de vakbon
den. zwaar onderbetalen en ingrij
pen in het bestuur van het land. De
regering van de Dominicaanse repu
bliek en het Amerikaanse ministerie
van buitenlandse zaken zouden de
werkzaamheden van G en W bevor
deren.
De beschuldigingen worden onder
steund door verklaringen van een
groot aantal vertegenwoordigers van
kerken, onder wie de hulpbisschop
van Santo Domingo. Juan Pepen-
Obispo. De kerken in de Verenigde
Staten gaan een actie voeren met
aandelen G en W.
Deze week in Hervormd Neder
land o.a.:
Interview met
Han Wielek
Amnesty International: Martel-
techniek wordt steeds ver
fijnder.
Wie tegen abortus is. moet ook
atoomwapens afwijzen, zegt
prof. J. Verkuvl
Christenen moeten niet te veel
pretenties hebben
Gereformeerden en Her
vormden. egels kruipen
toch dichter naar elkaar toe
Jimmv Carter, een man uit 2
werelden.
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
ab.prijs 28.50 per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan:
Antw.nuramer 1776, Den Haag. Bel
!en mag ook: 070-512111. Ook in d»
joss^verkoo^^^^^
jongeren staan
de bijbel open
jongerendag
rijnhal arnhem
zaterdag 25 september a.s.
10-16 uur toegang vrij
een boeiend programma
met veel muziek
een initiatief
van de evangelische omroep
Van een onzer medewerkers
DRIEBERGEN Van Middelburg tot Leeuwarden groeit het aantal bijbelkringen van De
Navigators voor echtparen.
Bij de expansie die De Navigators
meemaken krijgt het huwelijk
steeds meer de aandacht. De reden is
tweeledig In de eerste plaats vereist
de nazorg van de vele studenten, die
de laatste jaren via deze organisatie
tot een persoonlijke geloofsbelevenis
kwamen dat. Velen zijn inmiddels
getrouwd en hebben hun plaats in
kerk en maatschappij ingenomen.
Aan de andere kant is er de bezorgd
heid over de ontwikkelingen binnen
het huwelijk.
We leven in een tijd. zegt drs Jan
Boeijenga. verantwoordelijk voor
deze tak van werk. dat op allerlei
fronten vastheden ontbreken. Een
christen-echtpaar kan praktisch niet
meer terugvallen op kerk of maat
schappij Echtgenoten moeten alles
zelf beslissen Daarbij hebben ze
steun en voorlichting nodig. Onze
ervaring is ook dat communicatie
tussen echtparen niet optimaal is.
Daarom worden er af en toe confe
renties belegd, speciaal voor echtpa
ren. Hier komen praktische zaken
ten opzichte van het huwelijk aan de
orde De gedachtengang is dat het
huwelijk meer mogelijkheden biedt
dan velen ervan verwachten en dat
de Bijbel veel over dit onderwerp te
zeggen heeft
Op die conferenties worden de basis-
noden van het huwelijk aan de orde
gesteld. Wat zijn de dingen die de
partners rechtmatig van eikaar mo
gen verwachten0 Wat is de typisch
mannelijke of vrouwelijke Inbreng?
Hoe voorkomt men dat conflicten
die in zo n intieme levensrelatie on
vermijdelijk zijn. uitgroeien tot pro
blemen0
De grootste steun voor echtparen
zien De Navigators niet in incidente
le conferenties maar in het regelma
tig bijeenkomen in kleine kringen
voor bijbelstudie. Aandacht wordt
niet alleen gegeven aan het huwelijk,
ook de opvoeding van kinderen en
de uitstraling van het gezin naar
kerk en maatschappij komen aan de
orde. Om te voorkomen dat de
echtparenkringen gezelligheidsclub
jes zonder meer worden, zijn er plan
nen de deelnemers te zijner tijd in te
schakelen bij plaatselijke evangeli
satieprojecten Binnekort komt er
een bijbelstudie op de markt onder
de titel Twee worden Een. speciaal
afgestemd op de behoeften van
echtparen Praktische zaken als rol-
en taakverdeling, tijd- en geldbeste
ding. seksualiteit en opvoeding en
vele andere krijgen daarin de aan
dacht.
SCHRIJNEND
Misschien is het u ontgaan
dinsdagmorgen op deze p
stond te lezen uit het lutherse
ELK. De heer Strasser schrijft!
in over de vraag wat hij aan i
met het evangelie om dat pol
verstaanbaar te maken. Ze
heeft iemand in een ker zo zijn g
tensnood openbaar gemaakt i
staat in het conflict tussen e
geweten en de mensen van wi
houdt. Gemeenteleden die tot a
re conclusies komen. En dan:
kerkscheuring? Dat zouden wt
overleven, dus. Ik ben bangd
geen ontkomen aan is: wij zi j
mét onze zwijgende kerk aai
verkeerde kant staan als de gi
lijke catastrofe uitbreekt in 3
Afrika." Een schrijnend woord,
zwijgende kerk kan nooit de be
ling geweest zijn. Intussen ma
zal de heer Strasser weten da
niet alleen staat. Ook al konden
de in gezamenlijke zitting bijee
komen synoden van de Nederla
hervormde kerk en de gereforn
de kerken er om formele red»
niet toe komen om op z'n minst
breif te schrijven aan de regerin
Zuid-Afrika Vreesde men dat
aarzelend begin van samenwer
daardoor in gevaar gebracht
worden? Terecht? Wanneer men
samenwerking als hoogste goed
schouwt, ja. dan zal zoiets wel n
ten. Maar je kunt er natuurlijk l
ook anders over denken. Dat ine
groeien van beide kerken is mei
lijkerwijs gesproken niet meer te
te houden en zeker niet afhanke I
van wat aan de top bespro i
wordt. En voorts moge men be<
ken dat het inderdaad om een
welijke catastrofe gaat. die ie(
dag naderbij komt. En waarte
"niet gesproken te hebben grote
antwoordelijkheid meebrengt. I
zwijgende kerk zou wel eens in
stroomversnelling van die catas
fe mee kunnen verdwijnen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Rijssen: C. den Boei
Wageningen; te Diepenveen H.
Bie te Buren
GEREF. KERKEN (vrijg.) I
Beroepen te Pretoria (Zuid-Afril
K. J. Kapteyn te Spakenbui
Noord.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Scherpenisse: W. C.:
main te Grand Rapids (VS): te Oil
Beyerland: M. Mondrla te Waard
burg. die bedankte voor Enkhuiz< i
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Klundert: W. K(
kand. te Bennekom.
Sipke van der Land
In de krant van afgelopen zaterd
publiceerden wij een bespreki i
(door dr. R. Kranenborg) van 1
boekje „Wat bezielt ze van S i
ke van der Land. In een voetno i
stond vermeld dat de illustraties I
het artikel uit dat boekje wal l
overgenomen. Niettemin heeft e i
aantal lezers een der tekening I
voor een advertentie aangezien i
ons daarover geschreven. Vands i
deze mededeling. De op de tekeni
genoemde Amsterdamse winkel
staat intussen niet meer.
MOSKOU (EPD» - Het pat
archaat Moskou van de Russiscl
orthodoxe kerk heeft een nieui
uitgave verzorgd van het nieuwe t<
tament De oplaag is 75.'
exemplaren.
Het boek. in een handzaam forma;
van 13 bij 17 centimeter, biedt dl
zelfde nieuwtestamentische teks
die ook in de complete bijbeluitga
van 1968 is te vinden en die beru
op de ..synodale vertaling" van 18'
Alleen in de spelling en de leest
kens zijn enkele kleine wijziginge
aangebracht.
Het nu verschenen nieuwe test
ment bevat een aanhangsel m«
tijdtabellen. landkaarten, taalkui
dige toelichtingen en de Russiscl)
vertaling van Aramese en Griek!
woorden, die in de vertaling zij
blijven staan. Moderne tekeningt
naar oude ikonenen illustreren he
geheel.
Jim White, een van de leidende Navi
gators in Amerika, die het werk on
der echtparen in Nederland krachtig
gestimuleerd heeft
Gereformeerde vrouuenboW
Provinciale ontmoetingsdagen: 1
oktober. Stadsparkkerk. GroniP
gen: 12 oktober. Parkkerk. Leeuwat
den: 7 oktober. Hoofdstraatkert
Hoogeveen: 5 oktober. Stadshagtt
Almelo: 12 oktober. Westerker*
Arnhem: 14 oktober. Grachtkerl
Amersfoort; 26 oktober. Het Guldet
Vlies. Alkmaar: 12 oktober. Leidei
dorp: 7 oktober. Atrium. Rottei
dam: 5 oktober. Petruskerk. Vlissii»
gen. 14 oktober. Johanneskerk. Si:
tard Inl tel 02154-13366
Huwelijk of Namenwonen, ing*
leid door Jan en Pie Hoefnagel, z»
terdagmiddag 25 tot maandagmof
gen 27 september in Luttelgees*
«NOP». Inl en aanm. ICCC
jeugdcontact. postbus 80. Den Bill