Stop
hoest
NIEUW
Verbeelde rimpels
|n gezicht
Van samenleving
((d1!
7
Ltól
JIkJ
ÖJ
fllslllalll
Nescafe
Hoge verzekeringspremies maken
exposities zo goed als onmogelijk
'Thijl' van Jan van Gilse:
'n levendig brok muziek
M
'1
Beeldend Theater
Protest NTM tegen
vestiging van vier
Russische musici
Van Red Band
natuurlijk.
Houdt u ook zo van verse koffie? Dan moet u
gauw eens nieuwe Nescafé Goudmerk proeven.
Die smaakt en geurt nu nog voller en verser.
Nieuwe Nescafé Goudmerk zit in een nieuwe pot,
met een beter deksel.
Dat draai je open j en klikje
Goed dicht
Om Nescafé goed vers te houden
Tot het laatste kopje toe.
L' u V^OUDMERKy
dicht vriesdroog kwaliteit sJ
DONDERDAG 23 SEPTEMBER 1976
TROUW/KWAR"
door André Rutten
AMSTERDAM In het Beeldend Theater van Justa Masbeck
én Wouter Klomp, dat nu opnieuw in Mickery te zien is samen
met de Grupo Synth, speelden in elkaar verglijdende diaprojec
ties een even grote rol als de een of weinige acteurs. In het nieuwe
Rroject, dat ..Rimpels in het gezicht" heet. krijgen acteurs en
objecten een grotere functie en zijn de dia's beperkt tot een klein
rechthoekje in de achterwand, waarin een paar keer lippen in
verschillende standen verschijnen, eerst rode, later paarse.
Tegen de linkerwand vertoeven de
hele voorstelling lang enkele bewe
gingsloze figuren op barkrukken.
Gedeeltelijk achter een glazen tele
fooncel. waarin op een gegeven
ogenblik een dame in onderjurk een
eindeloos telefoongesprek gaat voe
ren Maar de voorstelling begint met
de opkomst van een toerist, althans
een heer (Tom Kopachei met een
koffer en een aantal reisfolders. o a
van de Amrobank. (waaruit een ci
taat in het programmat. Hij bekijkt
eyn torenachtige steiger, op het mid
den van het toneel en klimt door een
lUik op de eerste verdieping ervan
waarbij hij koffer en folders moet
Achterlaten. Gaande de voorstelling
zal hij telkens een etage hoger klim
men. tot helemaal bovenop, waai
een uitzicht over daken geprojec
teerd is.
Daar tussen door wordt de aandacht
op anderezaken gericht Op een man
in witte overal met rechts een stella
ge vol min of meer geplukte kippen
Hij wordt in etappes gemanipuleerd
door een andere man (Pascal Dever-
Werre». die eerst bloot maar be
smeurd uit een rioolpunt verschijnt,
later in een keurig pak, telkens meer
opgeblazen terugkeert en vervolgens
gezeten op een stoel weer in de put
verdwijnt Tussen dat alles door is er
rechts achter, ingeleid door een ge
sprek met een psychiater (Bill Wardi
in een kamertje een gescheiden jon
ge vrouw bezig met een ladenkast
vol herinneringen (..leven met Kees"
staat op de grootste lade. op andere
..polissen en verzekeringen". ..ken
nissen". op een van de vele kleintjes
•..ballet").
Pe toeschouwer wordt dus ge
confronteerd met door elkaar gewe
ien beeldenreeksen, die abstracties
«jn van verschijnselen in de samen
leving. waarnaar zij verwijzen, zon
der concreet te worden. Je kunt er
eigen associaties bij maken en tege
lijk met vraagtekens blijven zitten,
wel lichtelijk geamuseerd. Het zijn
rimpels in het gezicht dat de samen
leving naar je toekeert, vertaald in
bewegende beelden
AMSTERDAM De Nederlandse
Toonkunstenaars Bond heeft de mi
nisters van Buitenlandse Zaken en
Sociale Zaken inlichtingen gevraagd
over het verlenen van verblijfs- en
werkvergunningen voor vier Rus
sische musici. Yoeri Jegoerov, Mare
Loebotski. Ljoeba Edlina en
Rostslav Doebinsky
In de brief aan de ministers schreef
de NTB o m. .Voor zover ons be
kend hebben deze musici van hun
regering vergunning gekregen om
naar Israël te emigreren en zijn zij
niet als politiek vluchteling te be
schouwen omdat zij niet met gevan
genneming of erger worden be
dreigd
Gaarne zouden wij van u willen ver
nemen wat de overwegingen zijn ge
weest om deze uit een niet-EEG-land
afkomstige personen toestemming
te verlenen tot vrije vestiging in Ne
derland
De NTB is van mening dat de betrek
kingen die aan de Sowjet-musicizijn
aangeboden evengoed door Neder
landse musici hadden kunnen wor
den vervuld. Bovendien, aldus de
bond. is het verschil in behandeling
tussen deze musici en andere buiten
landse werknemers zeer opmerke
lijk.
ADVERTENTIE
AMSTERDAM Door de enorme stijging van de verzekeringspremies is het langzamer!
onmogelijk geworden om nog uitgebreide belangrijke tentoonstellingen te houden. Dit zei n
de Wilde, directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam op een gisteren daar geho
bijeenkomst.
Het is trouwens niet helemaal een
probleem van de laatste tijd. al zo n
tien jaar geleden werd door verschil
lende musea een beroep op het rijk
gedaan om hen bij te staan in het
betalen van de hoge premies. Maar
ook destijds al stond de regering
afwijzend tegenover dit idee.
Toch zullen binnenkort enkele mu
seumdirecties. onder meer die van
het SM en het Kröller-Müller-
museum te Otterlo opnieuw probe
ren gehoor te vinden voor hun pro
blemen. Als voorbeeld van een ten
toonstelling die daardoor voor
Amsterdam verloren is gegaan
noemde mr. De Wilde een expositie
van werken van Henri Matisse, waar
voor al bijna een miljoen aan premie
moest worden betaald, terwijl het
hele expositie budget 675.000 be
draagt
Ook tentoonstelling van werk van
Francis Bacon en Jasper Jones kon
den door de financiële moeilijkhe
den niet doorgaan mr De Wilde zei te
hopen dat de regering een zelfde
stand punt zal gaan innemen als die
van Engeland. Australië en
Westeuropese landen: daar
een garantie gegeven voor s
schadigingen, die uitgel
kustwerken bij exposities in d
den oplopen.
Het Stedelijk Museum onde
zoals trouwe bezoekers al lan
merkt zullen hebben, een grot
bouwing. Het tachtig jaar oud
bouw aan de Paulus Potters
wordt zowel van binnen als vai
ten geducht onder handen gene
een kwarwei waar ze nog wel ee
of drie mee bezig zullen zijn.
De man met de kippen in
Theater in Mickery
.Rimpels in het gezicht van het Beeldend
door Jac Kort
AMSTERDAM Indien er ooit met reden is geklaagd over het
feit. dat het muziekleven hier te lande onvoldoende aandacht en
belangstelling heeft voor het werk van onze Nederlandse compo
nisten. dan geldt dat zeker voor de componist Jan van Gilse. die
geleefd heeft van 1881 tot 1944.
In de donkere jaren voor de oorlog
schreef Van Oilsc zijn opera ..Thijl"
(1938i. waarvan men te hooi en te
gras op concerten enige korte frag
menten ten gehore heeft gebracht.
Maar van een opera-uitvoering is het
in die dertig jaar sinds de oorlog nog
steeds niet gekomen
Anton Kersjes en het Amsterdams
Philharmonisch Orkest hebben nu
een eerste poging gedaan om in deze
beschamende toestand verandering
te brengen door de opera in het Con
certgebouw ten gehore te brengen,
uiteraard in concertvorm.
Een opera is een stuk theater en dat
geldt met name voor dit werk van
Van Gilse. Het kan dus niet anders
of een statische uitvoering op het
concertpodium moet afbreuk doen
aan de indruk die men van zo'n ope
ra in zijn totaliteit overhoudt.
Hier komt dan nog bij. dat er bij de
aanmaak van het concertmateriaal
i uit het ongecorrigeerde manuscript i
zoveel vertraging heeft plaatsgevon
den. dat van het totale werk slechts
(behalve de proloog) de bedrijven 1
en 2 konden worden uitgevoerd Het
derde bedrijf en de Epiloog moesten
om deze reden achterwege blijven
Geen inzinkingen
Hoewel deze eerste uitvoering, ge
zien deze omstandigheden, aller
minst ideaal is geweest, kan niette
min zondei voorbehoud worden
vastgesteld dat de bedoeling om Van
Gilsc's ..Thijl" nu eindelijk eens te
laten klinken, ten volle is geslaagd
Het is een levendig brok muziek dat
zo goed als zonder inzinkingen boeit.
Het bevat voortreffelijk geschreven
aria's en koren en zeer suggestieve
tussenspelen Er is misschien geen
tweede opera van eigen bodem te
noemen, die zoveel kwaliteiten heeft
als deze
Het lijkt dan ook waarschijnlijk, dat
het werk ook door het schouw
burgpubliek goed zal worden ont
vangen Het is geschreven in het
Nederlands, het behandelt de lotge
vallen van Uilenspiegel en geeft veel
actie op het toneel Het werk is
missehlen wat lang, zodat hier en
daar het rode potlood er door moet.
maar dat komt bij meer theaterwer
ken voor
Het orkest klonk deze avond vaak te
luid Een kleiner ensemble ien dat in
de orkestbak) kan uitkomst bren
gen De voornaamste medewerkers
waren John Brocheier (ThijlHenk
Smit iLamme Goedzak'. Peter v d
Bilt iballadezanger' Marilyn Tyler
'Neli Marianne Blok 'Schone D.i-
me». Nico Boer iJudocus' Verder
met Groot Omroepkoor iingestu
deerd door Meindert Boekeh en het
Amsterdams Philharmonisch Or
kest. onder leiding van Anton
Kersjes Hulde voor dit initiatief'
CEES BI DDINGH Het houdt op met
zachtjes regenen. Amsterdam, De
Bezige Bij. 197fi. 47 blz. 12.50.
Buddingh's Gedichten 1938 170"
eindigt met een drietal oden. In deze
nieuwe bundel zijn er achttien ver
zameld in drie afdelingen. De eerste
afdeling begint met een lofdicht op
Dordrecht en eindigt met een op de
poëzie: ..Poëzie, nee. niet gij wier
naam geheiligd zijt,. maar een fluï
dum rond ook het meest alle
daagse."
Van dat alledaagse zit dit werk weer
vol en vooral van alledaagse verle
den tijd. Het feit dat de dichter
ouder is geworden doet hem meer
dan anders (de lengte van het genre
leent er zich ook voor» de balans
opmaken),.Met twee benen in de
grond"). Hij ziet terug op zijn grote
literaire voorliefde E. du Perron, hij
schrijft aan Schippers strofen vol
jeugdlectuur, hij herdenkt zijn ge
boortehuis en alles wat zich in de
eerste negen jaar van zijn leven af
speelde „Negen jaar. waarvan je je
misschien nog zo'n zestig seconden
exact kan herinneren." Maar ter
neergeslagen door de tijd is Bud-
dingh' nooit. Hij blijft de actieve
boekenlezer, de vrolijke ven
laar van Parijse suikerklontje,
in een glazen schaal op tafel
ook gerust een ode toebedeelt
gen. Rond de gewone dingen
bij Buddingh' in deze oden
inderdaad een fluiijdum (zie bo
Aan de andere kant echter
lengte van de dichtvorm hem e
gezegd ook aan tot mateloos g
vel. waardoor alles op in versr
geknipt proza gaat lijken,
ach" om een typische, tan
oppervlakkige Budd
verzuchting aan te halen waa
zou je hem er hard over vallen?
leest goed. T.
x