'Werken met zwakzinnigen heeft mijn leven verdiept.' Zelf modieus breien; breiboeken vol ideëen Vervroegd pensioen Uw probleem ooft het onze Jan Brandsma (24), dirigent van Noordwijks koor „De Lofstem" fl MAANDAG 20 SEPTEMBER 1976 BINNENLAND TROUW/KWARTE 1 door Fred Lammers NOORDWIJK Voor de be woners van de Dr. Mr. Willem van den Berghstichting zijn de laatste tijd opnamen van „De Lofstem", het eigen koor van de Inrichting, favoriet tijdens het wekelijks verzoekpla- tenprogramma via de huisra dio. De ruim 1100 bewoners van deze zwakzinnigeninrichting zijn er evenals de 700 perso neelsleden trots op dat van hun koor binnen een paar jaar twee langspeelplaten zijn versche nen, die gelet op de reacties in een behoefte voorzien. De ba ten zullen de koorleden zelf een nuttige bestemming geven. ..De 4000 platen die van de eerste langspeelplaat werden geperst, zijn uitverkocht, niet alleen aan familie leden van de bewoners en oud personeelsleden maar ook aan bui tenstaanders via platenwinkels inde omgeving. De hervormde gemeente in Parijs heeft er ook een flink aantal afgenomen. Ze waren er daar en thousiast over omdat er veel liederen van Johannes de Heer op staan, die vooral de ouderen vertrouwd in de oren klinken maar die als plaatopna men niet meer in de handel zijn." vertelt Jan Brandsma «241. de diri gent van het koor en verpleger bij dc stichting. „Onze tweede plaat is an ders van opzet. Wij zijn daarbij van de geijkte wegen afgestapt. Al zijn veel mensen hier ook nogal traditio neel. toch is het goed dat je hen met nieuwe liederen confronteert. Daar om staan er op die nieuwe plaat liederen uit het ..Liedboek voor de kerken" en op de andere kant zelfs geheel nieuwe liederen." voegt Jan eraan toe. Die nieuwe liederen zijn door hemzelf op muziek gezet en gedeeltelijk ook geschreven. Het leeuwedeel van de teksten beeft Pie- ter de Jong «32». een van de zes huisartsen van de stichting, voor zijn rekening genomen. ..Een paar jaar geleden ben ik voor ..De Lofstem" gaan schrijven. Ze hadden me dat al eens eerder ge vraagd. Ik heb er een tijd tegen aan- gehikt, want ik vond het erg moei lijk. Teksten schrijven deed ik al eerder maar dan op ander terrein. Dat was in mijn studententijd in Leiden, toen ik een eigen cabaretduo had met de gitarist Donald ten Hoo- ven. In het begin van de jaren zestig heb ik in de Haagse Houtrusthallen met een zelfgemaakt liedje zelfs een songfestival voor de gereformeerde jeugd gewonnen. Maar dit is iets anders. Als Je religieuze liederen 'schrijft moet Je daar persoonlijk ach ter staan. Het is niet een zinnetje opschrijven en dan kijken welk vol gend zinnetje er op rijmt". Op je hurken ..Schrijven voor zwakzinnigen is extra moeilijk Je moet daarvoor een beetje op je hurken gaan zitten en proberen zo te schrijven dat de mensen waarvoor je schrijft begrij pen wat ze zingen. Er zijn hier bewo ners die alles door hebben, maar ook die er grote moeite mee hebben. Een eerste vereiste is dat je alle tierelan tijnen weglaat Je moet de dingen bij hun naam noemen, zeggen waar het op staat." vindt Pieter de Jong. „De Lofstem" zingt niet feilloos, maar dat is waarschijnlijk juist een van de aantrekkelijke kanten van dit koor. „Bij andere koren is het erg Jan Brandsma (links) en Pieter dc Jong nieuwe liederen als er iets verkeerd gaat en vooral als je dat op een plaat kunt horen Daar tillen wij niet zo aan. De blij heid. de inzet waarmee wordt gezon gen is voor ons belangrijk Dat heb ben wij op die platen willen registre ren." zegt Jan Brandsma. Als om zijn woorden te onderstrepen zingt het koor op een van de liederen: „Al zing je soms vals en een beetje te hard. toch vindt God het mooi want het komt uit je hart". Pieter de Jong zegt daarover: „Reli gie is een belangrijk punt voor de mensen,die hier wonen. Het spreekt hen sterk aan. De figuur van Jezus is bijvoorbeeld heel concreet voor hen. Onze predikant hier op de stichting, ds Bosman, is gereformeerd, maar de bewoners die van allerlei godsdienstige richtingen afkomstig zijn. gaan elke zondag samen naar de kerk. In praktische oecumene zijn ze ons een stap voor. De mensen maken hier geen drukte over theolo gische zaken. Alle franje is eraf. Maar aan de andere kant zijn er hier op kerkelijk gebied weer andere za ken die problemen kunnen geven. Als iemand in de kerk twee zonda gen achter elkaar mag collecteren, vallen ze daar over." Gonzende massa De eerlijke blijheid van de bewoners van de stichting, die opvalt als je over het uitgestrekte terrein rijdt, spreekt ook uit hun zingen ..Als je het koor ziet zingen is het één nijve re gonzende massa Iedereen zingt uit volle borst Het is een blijheid die beschaamt Dat merken wij ook aan de reacties na optredens in kerken en van mensen die de plaatopnamen hebben gehoord Zij vragen zich af hoe kunnen die mensen nog blij zijn? Het pure spreekt hen aan. Als je het koor voor het eerst hoort, moet je echt wel even slikken, die reactie heb je allemaal. Maar aan de andere kant moet je die blijheid ook niet overtrekken. Niet Iedereen loopt halleluja roepend over het ter rein. Als je hier voor het eerst komt lijkt iedereen hier blij te zijn. Als je de mensen een beetje beter leert kennen zie je wel anders, merk je dat zij ook hun twijfels hebben." vertelt Pieter de Jong me. Hij werkt nu vijf jaar in Noordwijk. „Ik begon eraan met het idee het een jaar of twee te zullen doen. Ik weet niet of Ik er mijn hele leven mee doorga, maar ik heb hier nu vijf jaar meegemaakt die ik niet 2ou willen'missen. Het is een wereldje apart, maar ook een mooi wereldje Het vormt je. Bij de studie wordt er over de zwakzinnigenzorg nauwe lijks iets verteld. Dat beschouwt men als een buitenplaats. Toen ik hier ging werken, kreeg ik vaak reac ties van wat me toch bezielde. Ik gedraag me hier als arts anders tege nover de mensen dan ik me zou gedragen als huisarts met een prak tijk in de stad. terwijl ik toch met zestig tot zeventig procent van de mensen waar je hier als arts de meeste zorg over hebt. nauwelijks kunt praten Toch voel ik dat ik hier belangrijk werk doe Als ik me nog eens als gewoon huisarts vestig, wil ik dat ook doen op de ouderwetse manier Ik wil tijd hebben voor men selijke contacten ten Er zijn allerlei zaken die Je vroe ger niet deed of niet zei omdat Je dacht: dat zullen de mensen wel gek vinden. Wij geven iemand die we mogen een hand als we weggaan en zeggen het beste. Hier ls het heel gewoon als je je arm om iemand slaat. In het gewone leven geldt dat je jezelf nooit bloot moet geven, geen emoties moet tonen. Dat geldt hier niet. Je kunt hier echt mens zijn. toegeven aan dingen die spon taan in je opkomen. Je moet en kunt hier jezelf zijn. In dat verband zie Je hier opmerkelijke dingen van men sen die zich in het normale leven moeilijk kunnen uiten, maar hier geweldige persoonlijkheden worden." Even later zegt Jan: „Ik heb hier geleerd dat mensen iets voor elkaar kunnen betekenen, elkaar gelukkig kunnen maken, soms met kleine dingen Dat zie je hier dagelijks om je heen. Dat je zo eerlijk tegenover elkaar kunt zijn spreekt me sterk aan. Het klinkt misschien vreemd voor iemand van 24 jaar. maar ik begin steeds meer te denken dat dit werk het eindstation is in mijn le ven. Het omgaan met zwakzinnigen is een centrale plaats in mijn leven gaan Innemen. Dat houdt niet op als het vijf uur 's middags is. Ook bui ten de normale werkuren krijg ik steeds meer contacten, door het koor. maar ook op ander gebied. Hier voel ik me thuis, hier ben ik gelukkig. Mogelijk zit daar ook een brokje egoïsme in. omdat Ik hier veiligheid heb." Jan Brandsma wordt ook regelma tig gesteld voor opmerkingen van mensen die zich afvragen wat hem in dit werk drfjft. „Ik ben er onbe wust als kind al mee bezig geweest. Toen vroeg ik mc al af wat het voor mensen waren die ze het etiket gek hadden opgeplakt. Nu ik er dage lijks mee heb te maken heb ik gezien dat het ook mensen zijn. Als het erop aankomt zie ik geen verschil tussen een zwakzinnige en mezelf. Het zijn allemaal mensen met hun voor- en nadelen. Als je hier werkt moet je uitgangspunt zijn dat je met mensen hebt te doen Al gauw ont staat er met veel bewoners een band. Als een van de mensen hier na jaren op een dag in staat is een balletje weg te gooien is zo n mijl paal in dat leven ook voor mij een mijlpaal en ben ik blij met en voor zo iemand." Mens zijn Als ik Jan Brandsma later op de dag vraag of je door dit werk verandert antwoordt hij. „Ja. in vele opzich Zelfkritiek Werken met zwakzinnigen is niet gemakkelijk, maar het verdiept je leven Daarover vertelt Jan Brandsma „Door mijn contacten met zwakzinnigen heb ik mezelf be ter leren kennen. Ik heb meer zelfkritiek gekregen. Ik heb veel rot te dingen ontdekt in mijn eigen doen en laten. Je moet als je dit werk doet wel nadenken over jezelf, je afvragen: wat heeft dit werk in mijn leven voor betekenis, is wat je doet zinvol. De een denkt er meer over na dan de ander, maar ik geloof dat ze er allemaal mee bezig zijn Op kantoor of in een fabriek maak ie. iets. ben je met iets doende. Hi^r werk je met mensen. Voor mensen kun je een bepaalde betekenis heb ben. Ik persoonlijk geloof dat wat ik hier doe zinvol is als mensen wel eens tegen me zeggen: fijn dat je er bent." Dc zojuist verschenen plaat van ..Dc Lofstem" is tc bestellen door 15. over te maken op postrekening III Kil t.n.x. de Bondsspaarbank Noordwijk onder vermelding voor ..Allemaal van Hem". door Mink van Rijsdijfj F.rgcns ging ccn man met vervroegd pensioen. Dat gebeurde niet omdat hij. naar de trend van de tijd. meende zijn plaats vrij ic moeten maken voor jonge ren. Daarvoor was hijzelf eigenlijk nog niet oud genoeg. Hij werd om medische redenen afgekeurd cn moest zodoende afhaken. Daar was een moeizaam pnicex aan voorafgegaan van lichamelijk ongemak, maar ook geestelijk viel er natuurlijk wel iets tc verwerken. Hel is geen appelcpap als er tegen jc wordt gezegd: t Is mooi geweest, beste jongen, zeg maar dag mei jc handje. Jc hebt toch een paar hobbies hè prachtig. Maak er nog iets van kerel. Adieu."Afscheid nemen als er geen gewoon doorgaan meer mogelijk is. komt hard aan cn wordt extra bitter «Is dat ook betekent ccn vaarwel aan medegabbers met wie in dc werksfeer een zekere relatie is gegroeid. Ach. buitenstaanders kunnen in zo'n geval mooi filosoferen over dc kunst van het vrij zijn. Als zij dan bovendien nog kunnen hcvrocden dat hel verplicht afhaken financieel geen al te rampzalige gevolgen heeft, is men licht geneigd tot bagatelliseren. Alsof dc persoon in kwestie nici een paar problemen ie lijf moet. De firma waar de man ccn kleine veertig jaar had gewerkt wilde hem op gepaste wijze uitluiden. Hoe weemoedig men ook gestemd was. er moest toch iets van een feestje komen. Het zweet stond de man in de handen toen hij zijn afscheidsspeech in dc zak van zijn goeie goed duwde. Hij zou de dag pas loven als die avond voorbij was. Toch vergiste hij zich. Er voltrok zich iets heel wonderlijks. De clichématige toespraken, die hij had verwacht, bleven uit. Hij werd weliswaar geprezen om een paar goede eigenschappen, maar de toon waarop de lof naar hem toegolfde was oprecht, zelfs warm en hartelijk. Dat deed hem goed. Gaandeweg ontspande hij een beetje. De klok draaide ook sneller dan hij had gevreesd. Nog ccn stief kwartiertje, dan zou hij zelf op het slappe koord moeten cn daarna kon V hem niets meer gebeuren. Helemaal lekker voelde h j zich niet. de kostelijke maaltijd, te zijner ere aangi t dragen, bleef hem een beetje in dc keel steken Een orkestje bracht vrolijke klanken voort. Er wei gedanst. Als hij nu maar niet hoefde. Of moest h wel? Het hele gebeuren draaide toch om hem j Kwasic geconcentreerd maakte hij nog ccn pan 1 aantekeningen bij zijn speech. Gelukkig nieman d daagde hem uit naar dc dansvloer tc komen. HecSl 'daar staakten de musici hun bezigheden. Gunst. Ja0 ging hem ook nog toespreken, die goeie Jan. Het ko niet op. het zoveelste cadeau werd hem aangcbodci f| Applaus. v Toen was het ineens zijn beurt. Zijn handen trildenh Hij slikte cn zuchtte, maar alles ging prima. Wet P applaus. ..Dames cn heren, mag ik even uw aandacht?" vrocjp toen de leider van het bandje. ..Ik zou graag d j jubilaris van deze avond even op dc dansvloe I hebben." Nee. dacht dc man. ik droom. Dit gebeurt niet echt JubilarisHij hoorde zijn vrouw naast hem zeg gen: ..Ik zou toch maar gaan."Daar stond hij dan naar zijn eigen gevoel mooi voor joker. Vervroegt pensicon -jubilerend. Ja ja. Maar wist die muzikan n veel. Hij was alleen ingehuurd om muziek tc makei cn had dc toespraken wel gehoord, maar er kennclijl l niet naar geluisterd. ..Er is veel gesproken vanavond", stelde musicm vast. ..maar dc jubilaris is nog helemaaal niet toege zongen." Toen werd het de man net iets te dol. Maar wat moes I hij. toen er ccn daverend ..lang zal hij leven' i losbarstte? Na dit vrecmdcrigc inefdent verliep alles verder volgens plan. De man nam op waardige wijze af J scheid. Aan het einde van de avond hoorde ik hem ironisch n tegen zijn vrouw zeggen: ..Kom ga je mee met ...eh... i dc jubilaris?" door Annemarie Lücker Het aanbod van gebreide jas sen, vesten en truien is dit sei zoen groter dan ooit. Menigeen zal bij het zien van de hoge prijzen zelf naar de pennen en wol grijpen. Gelukkig is vaar digheid niet een eerste vereiste, want grove steken en simpele modellen zijn je van het 'deze winter. Wel wordt er veel gedaan aan kleur en en strepen, maar dat is domweg een kwestie van goed tellen. De HE- MA verkocht vorig jaar 775.259 kilo meter breigaren, dat betekent 194 maal om de aarde. De „Breiwijzer". waar het concern dit seizoen voor het eerst mee uitkomt, werd door stUistes van de Hema samengesteld. Er staan honderd modellen in en men kan kiezen uit twintig verschil lende types breigaren in ontelbare kleuren. Op de eerste pagina van de werkbeschrijving worden alle soor ten. kleuren, prijzen en de kwaliteit genoemd zodat ieder voor zichzelf kan uitrekenen hoeveel het werkstuk gaat kosten Wie garen over heeft krijgt geld terug voor de resterende bollen. Een warme kin dertrui in kabelsteek, van schitte- Twet' voorbeeldt-» uit ..Breiwijzer". gebreid mei bouclé wol va» de Hema. I.inks een over jurk i» aubergine tinten 97.50) aan materiaal) en rechts een lange jas in gebroken witte en aubergine strepen.120.75). rende scheerwol in al even mooie aardekleuren komt op 22.50. Een paars en rode folklore jas met m en wikkelsjaal blijft- onder de h derd gulden, hij wordt met pen 5 gebreid en is daarom betrekke snel klaar. De „Breiwijzer" is voor 3,75 koop in alle Hema filialen. Het Int nationaal Wol Secretariaat v spreidt eenmaal per jaar in oplaag van 750.000 exemplaren blad ..Kreatief". Het blad be\ ideeën en ontwerpen op het gebi van zelfmaakmodc, breien handwerken, alles in ÏOOV, scheen t uiteraard. Op de achterzijde sta een lijst van verkoopadressen uit omgeving waar het blad In de b 1 komt Voor een gulden ls werkbeschrijving te koop van a getoonde modellen. Aan het eind van deze maai verschijnt een tweede huis aan hi uitgave van het Internationaal W Secretariaat. ..Lana". in een opia van twee miljoen In het blad sta een groot overzicht, erg mooi vc zorgd en gefotografeerd, van de wi termode in zuiver scheerwol. Bij i1 der model wordt de prijs en de he1 komst genoemd, evenals een col die correspondeert met de verkoop dressen op de achterkant Bove dien staat er voorin het nummer e lijst van fabrikanten en importen met telefoonnummers bij wie vt koopadressen te krijgen zijn wel niet op de achterzijde vermeld staa Vraag: Wij denken er wel eens aan hoe het moet als een van ons beiden komt te overlijden (wij zijn al ouder) en dat al het geld op de spaarbank geblokkeerd wordt. Geldt dat ook voor een girorekening waar beide namen op voorkomen? Antwoord: Het meest praktische is allebei een eigen spaarbank of giro rekening te openen, waarvan men gebruik kan maken totdat de langst levende in overleg met giro of bank een verklaring van erfrecht laat opstellen Deze zaken zijn niet zo ingewikkeld als men wel eens denkt. Echter hebben oudere mensen in de verdrietige dagen van een sterfgeval weinig gedachten over voor het re gelen en bespreken van geldkwes ties. Beter Is het samen in gezonde tijden noodzakelijke maatregelen te nemen Vraag. Ik heb een aardig lapje tuin dat begrensd wordt door water. Tot- nutoe was een afscheiding van een paar paaltjes met een ijzerdraadje voldoende, maar nu zijn er aan alle beide kanten buren gekomen, die heel anders leven don wij en dat is erg moeilijk Aan de ene kant zijn grote honden dte gaan ploeteren en zwemmen en dan aan land krabbe len en dan midden tussen mijn afri- kaantjes en petunia s zich uitschud den Voor ons is dat erg akelig Aan de sindere kant hebben die beesten het ook warm en zijn ze met een klein houtje at in de vaart te krijgen Onze nieuwe buurtjes aan de andere kant zijn heel Jonge mensen In de zon liggen mogen ze doen zoals ze dat willen in hun eigen tuin maar at dat onkruid, dat zc maar laten rt»»en en zaadstrooien in mijn gr-» nt« per ken dat hoeft toch niet op de /v«>i -/foj erfschetding staan rozestruiken en hoge zonnebloemen en dat groeit maar door op mijn terrein. Wal kan ik daaraan doen? Antwoord: Wij begrijpen, dat het niet helemaal botert tussen u en uw jonge vrienden Nu is het wel eens heel erg moeilijk gelijk te hebben Want dat houdt in uw geval in. dat u op uw recht gaat staan en dat er boze woorden gezegd worden door die rozestruiken heen en kwade ge zichten naar elkaar kijken langs die zonnebloemen En het eind van het lied is een heel nare toestand met plagen en kijken tot hoever men kan gaan en van uw kant slapeloze nach ten en weinig plezier in het teven U ts de oudste, probeer dit op vreedza me manier in leefbare banen te lei den Nodig het hele stel eens bij u op de thee of op een biertje, of wat u heeft en vertel hun eens. wat een verandering dit voor u betekent Wie weet. waren zc nooit in de gelegen heid. honden te houden of aan water te wonen met rozen en zonnebloe men. digitalis, berenklauw en weet tk wat nog meer En vraag hun dan ook eens hoe dat die plonzende honden georganiseerd zou kunnen worden Misschien is «lat met een paar paaltjes en een stukje kippe gaas al te regelen en dan komt van zelf de erfscheiding wel aan de orde. We hebben in deze rubriek al zo vaak uitgelegd wat mag en wat moet met bomen en struiken dat is toch wel bekend en wie weet. den ken ze misschien dat u dat ook fijn vindt als er rozen staan. Loop niet te vlug naar de politie, want dat ver geet men niet gauw. Vraag: Bij navraag bij diverse kennissen kan niemand mij inlich ten wie het woord: Wolkenkoe- koeksheim het eerst heeft gebruikt en mijn encyclopedie geeft mij geen antwoord. Antwoord: „De vogels" komedie van Aristophanes (premiè re 414 vóór Christus» horen wij het eerst van Hè Nephelo-Kokkügia. de wolken koekoeksstad-heim of burcht, in de wolken, waar de vogels heersen en waar twee Atheners te vergeefs vrede en rust zoeken. De vogels, die veelal gewone in vogels veranderde stervelingen zijn. vatten het plan op de Olympische goden Zeus en de zijnen, een kopje kleiner te maken Hun grote stad in de wolken verhindert de offergeuren en wierookdampen op te stijgen tot de neusgaten der goden, zodat deze ge dwongen worden tc capituleren door honger en uitputting. Van de aarde proberen steeds meer emi granten. louche en arglistige lieden als vogels vermomd een plaats in de stad te vinden, maar z.e worden krachtdadig verdreven Ten slotte staat Zeus al zijn functies en al zijn macht af aan de nieuwe opperheer '■er van het heelal, die levens een beeldschone Basilein met al haar. rijkdom van de opbrengsten van dokken, belastingen, jurygcldcn en Vragen (één per brief) zenden naar uw probleem ook liet onze. Postbus 507, Voorburg. Naam en adres ver melden. Kén gulden aan postzegels bijsluiten. Geheimhouding is verze kerd. theaterentrees als bruid tot zich neemt De komedie eindigt met een kostelijke parodie op de plechtige tempelstoeten met attributen, ter wijl de nieuwbakken dondergod tot meerdere feestvreugde zijn ze venklappers en steekvlammen Iaat meelawaaien: alles zoals het vroeger was. maar wel een verdieping lager. Een door en door gekke en geestige geschiedenis en als men dan een afbeelding van Aristophanes daar bij ziet. zegt ieder dat is Toon Hermans Vraag: Er is een testament en er zijn acht erfgenamen, waarvan er zes het met de strekking van hel testament niet eens zijn Mag men nu met meerderheid van stemmen dit testa ment als vervallen verklaren0 Antwoord: Er zijn tenslotte nog al lijd iwee erfgenamen, die itch wel happy voelen met dat testament en die beslist van geen wijziging zou den willen weten Het testament is een document, dat de erflater bij volle bewustzijn heeft opgesteld en dat zijn notaris zo heeft uitgevoerd en laten registreren. Daar kan men niets aan veranderen. Vrnng: Ik zou mij graag laten behan delen tegen pijnen met acu punctuur. maar wij weten het adres niet meer. Antwoord: Inlichtingen kunnen schriftelijk gevraagd worden (be slist niet telefonisch» bij het Anglo Dutch College. Van Lenneplaan 16, Hilversum. Wij willen ook uw aan dacht nog eens vestigen op het arti kel van Fred Lammers over de Baarnse yoga-arts Rama Polder man (16 aug. 1976). Vraag: Vindt u ook niet dat oudere mensen gediscrimineerd worden door het woord „bejaard" Zou het niet beter zijn te spreken over: oude ren. middengroep, jongeren en jeugd? Antwoord: Ik ben bang dat dan over een poosje het woord „oudere" weer discriminerend zou gaan werken. Bejaardheid is nu eenmaal een toe stand die samenhangt met het be leefd hebben van een behoorlijk aantal levensjaren. Laatst was er een dame bij de kapper, die heel nadrukkelijk zei: U hoeft me geen dag Jonger te maken dan ik ben. maar ik zelf wil ook geen dag ouder zijn Dat is een reéel standpunt. Vrnng: Nu wil ik aan een stamboom beginnen en heb naar een secretarie geschreven met een postzegel er bij -- om inlichtingen over een inwo ner van die plaats: zo n honderd jaar geleden en men geeft gewoon geen antwoord Antwoord: U heeft dan ook wel iets heel moeilijks gevraagd die man heeft in de vakantiemaanden, waar altijd wel een collega een paar weken weg is en de toeloop groter is dan in de andere .maanden aan zijn werk genoeg te doen. Wij zonden u ons overzichtje van bronnen en ge gevens. die men kan uitvinden, als men een begin maakt met het uitge breide onderzoek, dat een stam boom vereist. Als men dat alles wil laten doen, wordt het wel een heel kostbare zaak Vraag: Kan iemand mij helpen aan het adres van een poppendokter in de buurt van Den Haag of Sittard- Heerlen.Antwoord: Wij zijn op zoek geweest in Den Haag. maar de hui zen en winkels, waar deze nuttige lieden vroeger te vinden waren, zijn met de grond gelijk gemaakt en de bewoners niet meer te vinden Na mens alle moeders en grootmoeders van ontroostbare poppenmoe- dertjes geef ik deze vraag graag door Vraag: Wat is nu de echte Joodse kandelaar, de zevenarmige of 'die met de negen armen? Antwoord: De kandelaar in de tem pel had zeven armen. De negenarmi- ge kandelaar (8 op een rijtje en 1 daar voort wordt gebruikt op hrl Chanoekafeest elke dag komt er een kaarsje bij en op d«- etndavond van het feest branden ze allemaal Het Chanoekafeest wordt gevie ter herinnering aan de Maccabet Toen de tempel vernieuwd wer vond men onder de as de oude hei ge olie genoeg voor één dag een wonder kon de lamp acht dagt branden. Daarom hebben de Ch noeka-lampen acht armen, plus ée lampje er voor dat dient ter bedi ning van de andere acht lampen Vragen betreffende plooien in e( voor vijftig procent kunststof rok« betreffende de „moet" van een ui gelegde zoom in een dito herenpa talon. Antwoord: Heet persen kan besli niet. Ook klenetsnat ophang helpt niet voldoende. Volgens door ons geraadpleegde stome zijn deze plooien en zomen er reel bij de fabricage ingeperst en kunne er niet meer uit zonder de kleding tukken volkomen te vernielen Vraag: over een schilderij van Schelfhout. Antwoord: Een bezit om zuinig op zijn: Andreas Schelfhout 1788-18" zeer bekend schilder, leefde in Df Haag. Van hem zijn vele schilderljc in binnen en buitenland in musea vinden. Laat het eens in een gro( museum zien. Men zal u er da meer over kunnen vertellen Oo over onderhoud en restauratie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 6