L
Hulp aan arme
landen garandeert
nog geen vrede
fHBlIISlll
De bisschop was
één nacht mijn
kamergenoot
Zorg over en hoop
voor financiën
hervormde kerk
Vandaag ra
Boekje over de Vredesweek
Informatiemap over
„Militarisme"
Nieuwe boeken
Onze adressen:
Vredesopbouw
OW terreur ie voorkomen
heiden we voor 9||e zekerheid
bevolking m$r uitgeroep,,.
Gespreksgroepen op
bijbelgenoot
schapdag
„Zelf-lees-bijbel" op komst
Brochure
over abortus
BOEKENVEILING TE AMSTERDAM
TON BOLLAND beëdigd taxateur
L
bc
VOORBIJGANG^
V.
rudag 17 september 1976
kerk
trouw/kwa
Jag 17
door Aldert Schipper
Er Is In rooskleuriger tijden wel eens gedacht dat strijd
tegen honger en armoede tevens strijd tegen de oorlog zou zijn.
De Illusie ls mij nu uit het hoofd gepraat door de Oroningse
hoogleraar mr. B V A. Röllng, die een opstel over „Armoede en
Oorlogsprobleem" heeft geschreven voor de Vredesweek. die dit
weekeinde weer uitbarst.
Er is wel een verband tussen armoe
de en oorlog in de wereld. Maar je
kunt niet zeggen dat arme mensen
(of volken) extra oorlogszuchtig of
opstandig zijn. Het is zelfs zo dat als
het algemene welvaartspeil van een
volk stijgt er bij de mensen reële
hoop op verbetering ontstaat en de
bereidheid groeit in opstand komen.
Men zou dus kunnen zeggen dat
hoop 'op verbetering van het le
venslot) een bron van geweld en oor
log is.
Dan is er geen sprake meer van stille
armoe en van nooddruftigen die hun
lot onopvallend dragen, maar van
luidruchtige armoede, van mensen
die schreeuwen om verandering van
de door hen als ondraaglijk ervaren
situatie. Een cynisch polemoloog zou
kunnen zeggen: hoe wanhopiger, hoe
vreedzamer.
Niet dragelijk
Dat is uitteraard niet de slotsom, die
prof. Röling trekt. Zijn beweegrede
nen zijn ethish en hij acht het niet
draaglijk voor de rijke, permanent
de wetenschap te dragen dat er ar
men zijn. die een nooddruftig be
staan lelden. De arme staat ook re
cent internationaal recht terzijde, al
is dat van morele aard. P rof. Röling
wijst op de Universele Verklaring
van de Rechten van de Mens. op
grond waarvan iedereen een le
vensstandaard kan opeisen, die toe
reikend is voor zijn gezondheid en
welzijn. Dit recht, gevoegd bij het
recht op opstand tegen koloniale on
derdrukking. maakt dat de arme te
genwoordig rechtens in opstand kan
komen tegen kolonialisme, apart
heid en mogelijk ook neo-koloniale
uitbuiting. Het opstandige geweld
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Met het oog op de
van zondag 19 tot en met zaterdag 25
september te houden Vredesweek.
heeft de documentatie- en Informa
tiecentrale van De Horatink te
Amersfoort de informatiemap „Mili
tarisme" uitgegeven. De map is sa
mengesteld door een redactieteam
van het Interkerkelijk Vredesberaad
en de Horstink, waarbij Gled ten
Berge van het Interkerkelijk Vredes
beraad het meeste werk verrichtte
De map reikt een overvloed aan do
cumentatie aan over militarisme en
kerken, arbeid, opvoeding, politiek
en krijgsmacht.
De prijs is 15,90 per exemplaar en
het besteladres is: De Horstink. Kon.
Wilhelminalaan 17. Amersfoort.
wordt gesanctioneerd als tegenge
weld. De christelijke ethiek zou zeg
gen: bevrijdend geweld tegen een
overheid, die het zwaard blijkbaar
tevergeefs draagt.
Olielanden
De armen kunnen zich ook aan
eensluiten tot producentenvereni
gingen en op deze manier trachten
het uitbuitend geweld te keren. De
olielanden hebben dat gedaan in de
OPEC en hun succes vormt voor
producenten van andere spullen een
Christendom en godsdiensten der we
reld door prof. dr A. Camps. Uitg.
Bosch Si Keuning. Baarn. 104 pag..
prijs 8.90. De auteur (hoogleraar in
de missiologie te Nijmegen en advi
seur van het Vaticaanse secretariaat
oor niet-christenen) behandelt in
lit boekje nieuwe inzichten en nieu-
e activiteiten op het gebied van de
intmoeting der wereldgodsdiensten.
Ervaring en keuze door drs H. J.
Zeldenrust. Uitg. Kok. Kampen. 221
pag.. prijs 27,50. De auteur, gerefor
meerd predikant te Uden en studie
secretaris van Kerk en Vrede, biedt
hier onder het motto: „Wat christe
lijk geloof eigenlijk is", een theolo
gische verkenning op het spoor van
Dietrich Bonhoeffer.
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101,
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel OS200-17030
Maandblad voor vredesvraagstukken
DEZE MAAND:
Leerden wij iets van
Róling?
Verbeter de wereld
begin bij het systeem
U kunt van
Vredesopbouw abonnee
worden voor 18,- per
jur.
Ondergetekende:
Studerend ja/neen
abonneert zich op
Vredesopbouw a 18.- p j
(studerenden 14.-)
Deze bon insturen aan
VREDESOPBOUW
Parkstraat 9 - Utrecht
Tel: 090-31 69 25
AMSTERDAM De algemene ver
gadering van het Nederlands Bijbel
genootschap zal dit jaar gehouden
worden op zaterdag 30 oktober in het
Revius-lyceum te Doorn.
In voorgaande jaren vond deze ver
gadering plaats op de derde
woensdag in juni. de oprichtingsdag
van het bijbelgenootschap. Het is
echter voor velen die de vergadering
willen bijwonen niet altijd mogelijk
deze dag vrij te nemen. De maand
juni bleek door vakanties of vakan
tievoorbereidingen minder geschikt.
Om deze redenen is gekozen voor
een zaterdag in het najaar.
Verder is gestreefd naar doelmatig
heid en soberheid. Tot nu toe kwa
men de afgevaardigden bijeen in
congreszalen. Daarom is dit Jaar ge
kozen voor een school meteen goede
aula. Bovendien kunnen de ge
spreksgroepen gebruik maken van
de schoollokalen van het Revius-
lyceum.
In deze gespreksgroepen zullen de
ideeën die geboren zijn op de vier in
mei gehouden regionale bijbel-
werkdagen en het verdere beleid
doorgesproken worden. In de mid
dagzitting zullen de resultaten dan
in de vorm van aanbevelingen voor
gelegd worden aan de algemene ver
gadering.
Het hoofdbestuur zal deze uitspra
ken zo goed mogelijk in het beleid
opnemen en over de resultaten na
der rapporteren
Voor nadere inlichtingen en deelna
me kan men zich wenden tot het
Nederlands Bijbelgenootschap.
Postbus 620. Haarlem.
inspiratie, hetzelfde te doen met hun
eigen voortbrengsels.
Het is waar: dit soort belangenver
enigingen moge dan een gevolg zijn
van uitbuiting door de rijke landen,
die eenzijdig de prijzen voor de pro-
dukten vaststellen, zij vormen tege
lijk een bijdrage aan de polarisatie
in de wereld, die een oorlog naderbij
kan voeren
Indirect
Weliswaar kunnen de arme landen
de rijke met hun gigantische bewa
pening niet direct bedreigen, maar
zij kunnen dat wel indirect doen. Je
ziet dat bijvoorbeeld in Latijns-
Amerika, waar guerrilla-groepen
Amerikaanse zakelijke of diploma
tieke vertegenwoordigers moleste
ren of doden. Je ziet het ook in het
Midden-Oosten, waar zij de verte
genwoordigster van het Westen. Is
raël, bedreigen. Dit soort terreur te
gen de westelijke enclaves neemt toe
en het is heel goed voorstelbaar dat
de terreur en chantage ooit de mo
dernste wapens ter beschikking zal
hebben, zoals gas en kernwapens. De
verbittering in de arme landen ls een
uitgeselecteerde voedingsbodem
voor „onregelmatige oorlog", waar
het Westen zo kwetsbaar voor is.
Soms zullen de rijke landen echter
een zege boeken (bijvoorbeeld: Chi
li). maar men moet niet vragen ten
koste van hoeveel menselijk leed dit
soort „vrede" tot stand gebracht
wordt.
Belang
door Aldert Schipper
Eerst nu komt mij duidelijk voor
ogen te staan, met wat voor een
geliefd iemand ik deze winter een
nacht de slaapkamer heb ge
deeld. In een Tanzaniaanse krant
lees ik dat er honderdduizend
mensen waren op de herdenkings
plechtigheid die in Arusha is ge
houden na het sterven van
bisschop Stefano Reuben Moshi,
de lutherse bisschop van de Kili-
mandjaro. De bisschop was
misschien al een beetje ziek. toen
ik de nacht bij hem vertoefde en
daarom voel ik me enigszins
schuldig.
Het was in Nairobi, tijdens de
assemblee van de wereldraad van
kerken. Ik woonde, samen met de
meeste andere Nederlandse jpur-
nalisten. in Hotel 680. Die vreem
de naam dankte het hotel aan het
feit dat er inderdaad 680 kamers
in waren. Het was dus een reus
achtig hotel. Bovendien waren al
le kamers volledig, bezet. De drie
Palestijnse mannen en het Pales
tijnse meisje, die ook in het hotel
sliepen, moesten zeer tegen de
zin van de dame in de kamer
met zijn vieren delen. Ikzelf had
een kamertje, waar twee bedden
in stonden. De eerste nacht, dat
ik er was. bleef het tweede bed
ongebruikt. Ik vond het wel best.
Schuchter informeerde ik bij de
balie van het hotel of dat de rest
van de drie weken niet zo zou
kunnen blijven. Ik zei dat ik nogal
eens op mijn kamer een gesprek
met iemand zou willen hebben en
dat ik tot 's avonds laat soms zou
moeten tikken aan mijn ver
slagen.
De man keek in de lijst en zei dat
ik echter nog een kamergenoot
moest verwachten. Het was de
Tanzaniaanse bisschop Moshi.
vertelde de man. Ik vond het jam
mer voor mijn rust dat ik niet
alleen zou blijven, maar het hotel
was propvol en ik vond het wel
spannend, met een bisschop uit
het land van het Afrikaanse socia
lisme samen te zijn
Toen ik de volgende avond laat
thuiskwam, zat hij op de rand van
mijn bed Een bedaagde zwarte
man. kaal net als ik. dat gaf een
band. Hij wist met dat ik daar al
een paar nachten in geslapen had
en hij had het al helemaal voor
zichzelf ingepikt. Ik heb maar
niets gezegd. Geïnteresseerd
vroeg ik de bisschop naar de Uja-
maa-dorpen, die in zijn bisdom
erg talrijk waren. Hij vertelde dat
het allemaal niet zo mooi was als
het naar buiten toe leek. Socialis
me is niet zo makkelijk als Jullie
denken. Het viel me eerlijk
gezegd een beetje tegen van de
bisschop. Maar hij was al bejaard.
En hij was heel aardig. Hij zat er
een beetje mee, zo'n Europese
man in zijn kamer te hebben,
maar hij paste zich aan en ik deed
ook mijn best. We praatten nog
wat over koetjes en kalfjes. Over
zijn gezin en zijn kerk. Hij had een
weliswaar niet zo'n erg lange,
maar wel een erg vermoeiende
reis achter de rug en weldra
merkte ik dat hij wegzonk in de
slaap. Ik dutte ook in. Maar in
eens werd ik wakker door een
vreselijk gezaag.
Het was mijn bisschop. Ik gunde
hem zijn slaap, maar het was geen
gehoor. Uren heb ik liggen waken.
Omstreeks vier uur in de ochtend
heb ik de bisschop wakker ge
maakt. Hij was een en al excuus.
Zijn vrouw klaagde ook wel eens.
zei hij. Hij zou nu een andere
houding aannemen, waardoor het
snurken zou voorkomen worden -
Inderdaad Maar toen begon hij
hardop te dromen. In het Duits.
De volgende ochtend vertelde hij
dat hij die avond met Duitse ker
kelijke vertegenwoordigers had
gepraat. Vroeger had hij in Duits
land gestudeerd.
De volgende dag heb ik een ande
re kamer geëist. Daarna heb ik
nog wel eens een praatje met de
bisschop gemaakt Hij begreep
het allemaal best. zei hij.
En nu is hij overleden Er waren
100 000 mensen bij zijn begrafe
nis. onder wie de premier van
Tanzania, vier ministers, vijf
bisschoppen, tweehonderd domi
nees en collega-bisschoppen van
de katholieke kerk. De katholieke
bisschop Sipendi zei bij de begra
fenis: Het land heeft een groot
leider verloren.
AMSTERDAM Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft besloten delen
van de bijbel ook te gaan vertalen voor zeven tot tien-Jarigen. Er zijn In
Nederland tal van kinderbijbels verkrijgbaar waarin het bijbelverhaal wordt
naverteld. Het bijbelgenootschap wil echter de verhalen uit de bijbel
getrouw aan de grondtekst doorvertalen In de (beperkte) woordenschat van
deze beginnende lezers. Als de vertalers slagen zal er op den duur een
„zelf-lees-bijbel" voor kinderen ontstaan.
Het bijbelgenootschap geeft al de serie „Wat de bijbel ons vertelt "uit. die
oorspronkelijk bestemd was voor geestelijk gehandicapten, maar die ook
zeer veel voor kleuters wordt gekocht.
Voor mensen met weinig of geen kerkelijke achtergrond verscheen het
nieuwe testament in omgangstaal „Groot Nieuws voor U". Aan een derge
lijke vertaling van het oude testament wordt gewerkt. Voor kinderen in de
lagere schoolleeftijd bestond tot nu toe geen specifieke bijbelvertaling.
Van een onzer verslaggevers
WOUDSCHOTEN Het beeld van de financiën der hervormde
kerk blijft zorgelijk doch niet zonder hoop. Aldus het jaarverslag
van de generale financiële raad dat gisteren behandeld werd in
de hervormde synode. De zorg komt onder meer voort uit een
nog steeds voortschrijdende inflatie, de hoop uit de constatering
dat nog zeer veel kerkleden de algemene arbeid van de kerk
willen steunen.
Het is daarom in het belang van rijk
èn arm, te zoeken naar een andere
ontwikkeling 'dan die via het
conflict-model van terreur, chantage
en contra-geweld. Er bestaat zo'n
alternatief, waarvoor wat meer en
thousiasme van de kant van de tra
ditionele aanhangers van het harmo
nie-model geen kwaad zou kunnen.
Prof. Röling herinnert in zijn Vredes-
week-boekje aan het plan voor een
nieuwe economische orde in de we
reld dat in 1974 door de bijzondere
zitting van de algemene VN-
vergadering is aanvaard.
Men moet dan niet denken dat de
vrede daarmee gewaarborgd zal zijn.
Als de (zeer wenselijke) ontwikkeling
naar een nieuwe internationale eco
nomische orde op gang komt. moe
ten we Juist rekening houden met
toenemende spanning. Die verande
ring moet dan ook weloverwogen en
vanuit een versterkt Internationaal
gezag gebeuren.
Prijs vier gulden, inclusief ver
zendkosten; bestellen bij het IKV,
Parkweg 20a, Voorburg. Het hierbij
afgedrukte cartoon van Arend van
Dam is uit het boekje overgenomen.
Ook wees de voorzitter van de gene
rale financiële raad, de heer J. M. van
Tuyll van Serooskerken gisteren op
de bewuste medewerking van alle
organen van bijstand van de kerk
om zo zuinig mogelijk te werken. Zo
kon het zelfs gebeuren dat het begro
tingstekort van de kas algemeen ker
ke werk over 1975 van 569 duizend
gulden uiteindelijk verrassend ver
anderde ln een batig saldo van 175
duizend gulden.
De heer Van Tuyll noemde het van
groot belang dat de basis voor de
generale kas verbreed wordt. Ntf.be-
talen 925.000 lidmaten 12.50 gulden
per Jaar waarvan de helft terug vloeit
naar de plaatselijke gemeenten.
Maar het aantal lidmaten daalt met
zo'n 20.000 per Jaar.
Plan
Vandaar dat het plan ls gerezen om
ook meerderjarige doopleden een
bijdrage te vragen waartoe echter de
gemeenten en de doopleden niet ver
plicht zullen worden.
Verschillende doopleden hadden
hier hun bezwaren van principiële of
praktische aard. Anderen waren ech
ter enthousiast zoals dr. K. Blei uit
Haarlem verhaalde, die in één adem
door wilde gaan en het ook mogelijk
wilde maken dat doopleden tot
ambtsdrager gekozen worden. Het
feit dat men zich niet tot lidmaat
laat bevestigen betekent nog niet
dat men geen verantwoordelijkheid
wil dragen, zei hij.
Voor de meeste synodeleden gaf ech
ter de doorslag dat tot de nieuwe
opzet van de SMRA (mechanische
ledenadministratie) meer geld gaat
kosten, hetgeen toch ergens van
daan moet komen. Ds. G. Spilt, de
synode-praeses verwachtte dat daar
zeker begrip voor zou zijn in de ge
meenten die van de diensten van de
SMRA gebruik maken. „De vrijwil
ligheid blijft onaangetast, maar het
ls redelijk om alle mensen die zich
als hervormd laten registreren daar
voor een minimumbedrag te vragen,
aldus ds. Spilt.
Actie
De bijdrage uit de generale kas aan
de twee-procents-actie ontwikke
lingssamenwerking is gereserveerd
in afwachting van een nog door het
breed moderamcn te nemen besluit
over de besteding van dit bedrag.
Meegedeeld werd dat de commissie,
waarin ontwikkelingssamenwerking,
diaconie en zending samenwerken,
hierover dezer dagen advies heeft
uitgebracht aan het moderamen.
De hervormde kerk wil de relaties
van de Molukse kerkelijke groepe
ringen in ons land tot de plaatselijke
hervormde gemeenten verdiepen en
uitbreiden'. Het ligt ln de bedoeling
voor een bepaalde tijd hiervoor een
predikant vrij te maken. Overleg is
nog gaande hierover, èn over de mo
gelijkheden van hulp bij de training
en voortgezette vorming van Moluk
se voorgangers.
Opleiding
De hervormde kerk gaat de moge
lijkheid onderzoeken van een oplei
ding tot godsdienstleraar. Er zijn
thans twee opleidingen tot leraar
godsdienstonderwijs tweede en der
de graads: aan de Vrije Universiteit
te Amsterdam en de Katholieke
Leergangen ln Tilburg. Dr. G. H.
Plantinga, lid van de hervormde
raad van de cathechese deelde ln de
synode mee dat minister Van Keme-
nade daarnaast nog ruimte zou zien
voor een derde opleiding, hervormd
van kleur en gericht op het open
baar onderwijs.
De Horst
Andereijds vernam de synode met
gemengde gevoelens dat er een eind
is gekomen aan de formeel-
statutaire binding van de sociale
academie De Horst te Driebergen
met de hervormde kerk. Het breed
moderamen heeft ingestemd met
een statutenwijziging van De Horst
in deze geest.
Hiermee is een proces van vele Jaren
afgesloten waarbij het steeds duide
lijker werd dat de academiebevol
king deze binding niet meer wenste.
Ze werd ervaren als een aantasting
van het democratisch beginsel dat
de school graag zo consequent mo
gelijk wil doorvoeren. Destijds
kwam de academie De Horst voort
uit het werk van het hervormde in
stituut Kerk en Wereld te Drieber
gen. Nog steeds komt het misver
stand voor dat Kerk en Wereld en
De Horst zo'n beetje hetzelfde zou
den zijn, althans nog een nauwe
band zouden hebben. In werkelijk
heid staan beide instanties al Jaren
lang los van elkander.
Dat thans de formele band tussen
De Horst en de hervormde kerk is
losgemaakt betekent niet, aldus dr.
R. J. Moolj, secretaris van algemene
zaken, dat een gesprek van tijd tot
tijd niet op prijs zou worden gesteld.
Tenslotte worden op de academie
ook thans nog lessen ln bijbelse vor
ming gegeven. Verschillende oud-
gemeentepredikanten zijn als do
cent aan De Horst verbonden zodat
ln geestelijk opzicht niet elke band
is doorgesleten.
Van een onzer verslaggevers
WOUDSCHOTEN Nog dit najaar
zullen de moderamina van de her
vormde en gereformeerde synode
een gezamenlijk geschrijft publice
ren over de abortus. Deze brochure,
zo deelde ds. G. Spilt, de praeses van
de hervormde synode, gisteren mee,
is vooral bedoeld als een pastorale
handreiking aan de gemeenteleden.
De synode ging niet in op de sugges
tie van ds. J. Pronk uit Rljsoord om
de tekst die al gereed is nog onmid
dellijk aan de Kamerleden te zen
den. De opzet leent zich daar minder
voor. Bovendien, zo zei ds. Spilt,
heeft de hervormde kerk haar rap
port „Leven en helpen te leven" in
1974 aan de regering en alle Ka
merfracties toegezonden en het
heeft daar de nodige aandacht ge
kregen.
(ADVERTENTIE)
Dinsdag 28 en woensdag 29 september houden wij weer boekenveiling.
Geveild worden enkele belangrijke bibliotheken w.o. de bibliotheken van
Prof. Dr. Th. Haltjema, Apeldoorn
Ds. I. Hamming, Loppersum (Gr.)
Ds. G J. Tijsseling, Sliedrecht
bestaande uit theologie, filosofie, oriëntalia, commentaren, bijbelverkla
ringen. exegetische studies, theol.- en kerkhistorische dissertaties (waaron
der een grote verzameling werken over de Middeleeuwen; beginperiode der
Reformatie en de geschiedenis der Doopsgezinden) naslagwerken, woor
denboeken etc.
Daarnaast worden er ook zeer zeldzame 16e, 17e, en 18e eeuwse werken
geveild, zoals werken van Luther, Calvijn, Melanchton, Beza, Reformatie.
Nadere Reformatie (w.o. zeer veel zeldzame werken van WILLEM TEE-
LINCK). Reveil en Afscheiding.
De rijk geïllustreerde catalogus (112 pag kunt u aanvragen door 2.50 te
storten op giro 17 71 82 t.n.v TON BOLLAND, v/h Van Bottenburg.
Amsterdam.
Kijkdagen: Zaterdag 25 en maandag 27 september
Prinsengracht 493, Amsterdam, telefoon (020)-221921
Lid Ned. Ver. van Antiquaren
Intern, league of antiquarian booksellers
Ned. Vereniging van Makelaars en Veilinghouders.
IN HET MIDDEN
onze
Vrijdag 17 september 1976
N HAA
onomis
Niet weinigen menen zich in p) mo
tijd in een aantal vragen op t rijven
nen stellen op een plek die 7\ nse sn
duiden met „in het midden'
aantal oud-vaderlandse zegs
komen hen daarbij te hulp al le Twei
veilige midden", „de juiste ml alleen^
weg" en wat dies meer zij. ae
wijsheid van die uitspraken ÜeIL
bepaalde gevallen niet afged D- De 1
moeten worden, maar er zijn p teE
men en situaties waarin men tt se deel
moet overwegen of het goed isi roject,
het midden veilig te voelen. M d loper
me in die probleemstellingen i iin ne'
het gaat om mensen die „ne
meer zijn". Een opstelling li de ܮD;
midden kan ook betekenen da 'von° 1
de beslissing wil ontwijken. M( >en ^e
werft zich zo een alibi om tek I heJ,(
den ble
Men beroept zich voor dat m gia™"
niet zelden door te wijzen op [en Te
me standpunten en schept zier
een soort verduistering van
waarin alle katten grauw
Het midden wordt té veilig en
door mettertijd bijzonder
voor anderen. Geruststellende ir van
den lelden de aandacht van
kelijke veranderingen af en
tegemoet aan een ons allen inw en wij
de traagheid. Omdat men da minist
kanten tegelijk te vriend wil hipA en I
kan iemand van zo'n soort mil"
zelfs toe komen om aan het Weivond
werk van het Zuid-Afrikaanse
(d.w.z. de entertaining van die
ten die een verwerpelijk syste mogel
stand moeten houden) met vee! n besl
tam een gift te overhandigen ject d<
zou goed kunnen zijn voor hem
ingenomen zijn met dat midd« die m
hier dan eindelijk een beslissi
nemen en officieel te' verklare
men met dit soort vriendelijk 1
naar-alle-kanten niet geïdentifi
wenst te worden.
het di
dat
mm'
srder
dat d>
is va
motie
dan
ervolg
n KV
,t hui
r
iet gi
onlijk
imoi
op
bri!
Beroepingswerk
NED.HERV.KERK
Beroepen te Brouwershaven en r
nemaire: J. A. J. Seeleman kar*-
Weesp.
ffij h.
Aangenomen naar Hilvarenbee) ers-B
A. Poort te Alblasserdam
teng.wijkgem.in wording)
Bedankt voor Terneuzen: W. F,
te Middelburg; voor Oosterwolo
Vos te Putten; voor Winterswij
D. H. Huysman te Purmer.
Afscheid op 19 sept, van Rotter Ma
Overschie: C. J. v.d. Sluys we
emeritaat; van Zunderdorp: A.
huis ber. te Koog-Zaandijk; vai
se: drs G. Oostinga ber. te
drecht; van Daarle: A. Tromp b
Renkum; van Klooster-Ter
(buiteng.wijkgem.): G. J. v.d. S j
ber. te Hardenberg.
Intrede te Amsteri
Watergraafsmeer: A. N. Doort
uit Markelo; te Tiendeveen: kaï
Neleman uit Schoonhoven.
EV. LUTH. KERK
Afscheid van Apeldoorn:
Burghoorn ber. te Arnhem.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Oenkerk: H. S. Mui
van Oudewater.
Afscheid van Kollumerzwaag: 1
Musch wegens emeritaat; van
W. Feenstra ber. te Marum;
Delft: J. J. Lamme wegens be
ming tot dovenpastor; van Dr
ten: D. Soepboer ver. te Heems
Intrede te Culemborg: B J. W.
haas uit Enter; te Zwijndrecht: j
Scherpenisse uit Scheveninger
Lutten: T. J. Ouwehand voorM
pred. van de Chr.Ref.Church
Branford (Can.)
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Apeldoorn: S. S. C
sen te Spakenburg N.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Hamilton (Can. Pj)Ut
Westerink te Nunspeet.
Hek
com
GEREF. GEMEENTEN
;ekc
wat
Beroepen te Wageningen; E. Ven(tere
te Drachten; te Oudemirduro stre
Hoogerland te Krabbendijke; zjjn
Beekbergen: D. Hakkenberg nan
Lisse.
Bedankt voor Lelystad: J. Meiji
te Ridderkerk.
Intrede op 22 sept. te Utrecht: ki de
J. S. v.d. Net te Moerkapelle.
(VRIJE) OUD GEREF. GEM.
Intrede op 21 sept, te H. I. Amb
A. de Waard te Alblasserdam.
gist
inT"
Met
van
tere
wet
Ipoli
tre)
bes