Orgelspel inTuschinski
,Kerk en theologie'
vraagt gemeenten
naar actuele vragen
T#p
Drop
Vandaag j
Vliegtuig voor
zending Kenia
Kerk in de wereld
Kerken van Soest
beleggen kerkendag
J
Vut Red Band
natuurlqk.
Onze adressen:
Naudé legt
vinger ook bij
pijnlijke plek
van ons
Hurley wil
statenbond
Wandkleed voor
Toeristenkerk
VOORBIJGANGERS
Gulpen
DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1976
bNDE
KERK/BINNENLAND
TROUW/KWARTI
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG „Vertel ons eens, welke problemen op het gebied
van belijden en ethiek bij u zo actueel zijn, dat u die door ons
bestudeerd zou willen zien."
Deze vraag legde de hervormde raad
voor kerk en theologie enige tijd
geleden voor aan 22 doorsnee-
kerkeraden in den lande. De reacties
hebben de raad weer voor jaren werk
bezorgd.
De raad voor kerk en theologie on
derkende het gevaar, dat hij zaken
zou bestuderen, waarvoor bij het
„gewone gemeentelid" weinig be
langstelling bestaat. Vandaar deze
enquête. In totaal werden meer dan
negentig suggesties voor studiepro
jecten ontvangen. De raad moet
daaruit kiezen, welk beleid hij voor
de komende jaren gaat uitstippelen.
Een greep uit de onderwerpen, die
gevraagd zijn: maak een studie van
de plaats en de taak van de plaatse
lijke gemeente als kleiner wordende
groep in een welvaartsstaat, betrok
ken in allerlei grote veranderingen
en aangevochten door kritische
stemmen uit haar onmiddellijke om
geving. Of: maak de wezenlijke vra
gen van het christelijk geloof be
spreekbaar.
Huwelijk
Huwelijk- en gezinsvragen blijken
onverminderd actueel. Ook studie
van het vraagstuk arbeid en werkge
legenheid staat hoog genoteerd. Ver
der blijken velen een geschrift, ge
richt op pastoraat aan verslaafden
aan alcohol en drugs op prijs te
stellen. Anderen vragen, mee te den
ken over de ethische problemen, ver
bonden aan de biochemische Indus
trie en de moderne intensieve vee
houderij.
Veel kerkeraden hebben het moeilijk
met een kerkelijke samenleving,
waarin zich een meervormige struc
tuur ontwikkelt. Dat speelt vooral in
plaatsen, waar de autochthone be
volking in aantal wordt overtroffen
door nieuwkomers. Dat is niet alleen
Van een onzer verslaggevers
SOEST De gezamenlijke kerken
van Soest hebben besloten, volgend
jaar april een gezamenlijke „kerken
dag" te houden. Met deze dag en het
programma, dat eraan voorafgaat,
wil men de geloofsbezinning verrij
ken en de onderlinge bezinning tus-
sen de christenen van de verschil
lende kerken in Soest versterken.
De Soester kerkenmanifestatie start
volgende week al. wanneer in het
kader van de vredesweek minister
Pronk dinsdag komt spreken over
..bedreigd bestaan". Het is verder de
bedoeling, dat alle bestaande jaar
lijks terugkerende activiteiten, waa
raan de kerken aandacht plegen te
schenken, in dit winterseizoen ge
bracht worden onder de noemer van
..Samen onderweg", het thema van
de kerkenmanifestatie. Daaronder
vallen de kerstsamenzang en de
kerstin in december en de week van
de gebeden in januari. Verder zullen
er regelmatig discussieavonden in
verschillende kerken worden gehou
den. Op 23 april is dan de eigenlijke,
jcerkendag.
een sociologisch en sociaal-
psychologisch probleem, maar heeft
ook duidelijk theologische dimen
sies.
De bijna dagelijkse confrontatie met
wereldgodsdiensten en ideologieën,
die de gemeenteleden ervaren,
vraagt dringend om voorlichtend
materiaal en standpuntbepalingen.
De 22 kerkeraden waren zo gekozen,
dat zowel stads- als dorpsgemeen
ten, zowel gemeenten in een agra
rische als in een industriële omge
ving hun mening kenbaar konden
maken. Bovendien was een zeker
evenwicht tussen de modaliteiten
nagestreefd. De negentien kerkera
den, die aan het verzoek van de raad
gevolg gaven, waren die van Apel
doorn, Ede (b.w.i.w.), Rotterdam-
Centrum, Gouderak, Bussum, De
Purmer, Yerseke, Veenendaal, De
Meem, Drachten, Deventer. Lemele,
streekgemeente Mame-ambt, Adu-
ard, Andel, Emmen, Pesse en de
waalse gemeenten van Den Haag en
Middelburg.
(ADVERTENTIE)
Brieven van lezers staan
vandaag op pag. 8
feEIST De Nederlandse organi-
I satie „Wereld Wijde Zending" stuurt
een vliegtuig met piloot, en een grote
hoeveelheid radiozendapparatuur
naar Meru in het noordwesten van
Kenia. De organisatie is een zogehe
ten „geloofszending", die niet aan
een bepaalde kerk gebonden is. De
Wereld Wijde Zending, die in 1962
werd gesticht, heeft ruim 400 in
heemse evangelisten geadopteerd in
India, Indonesië, Pakistan, Haiti,
Ouyana en Sri Lanka. Ook worden
klinieken, bijbelscholen en weeshui
zen bekostigd.
Dirkjan Eeninkhuizen. voormalig
opsporingsambtenaar van zendap
paratuur bij de PTT. wordt in Kenia
piloot van de Cessna 172. Met de
nieuwe zender in Meru kunnen zen
dingswerkers tot 1000 km in de
omtrek worden bereikt.
(ADVERTENTIE)
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Pö3töus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
Deze week in Hervormd Neder
land o.a.
Interview met
Harriet Freezer
Alles staat klaar voor de grote klap.
Gesprekken met Kooymans en
Waltmans.
Mao Tse Toeng. een ketter levend
met een visioen
Namibië wil ook economisch onaf
hankelijk zijn
Wereldwinkels je verandert snel
ler van jurk of broek dan van ge
dragspatroon.
Kijkje bij Hoogovens: werkvloer
blijft zich machteloos voelen.
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
PLAATS:.
TEL.NR...
ab.prijs 28,50 per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan:
Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel
en mag ook: 070-512111. Ook in d<
osse verkoop.
door A. J. Klei
In Amsterdam zie je aanplakbiljetten, waarop in nogal uitbundige letters wordt aangekondigd
dat Jan van Weelden zaterdagochtend 18 september om half elf onder het motto: „Happy days
are here again" een orgelbespeling geeft in het Tuschinski Theater (toegang gratis).
Of het nu kwam vanwege het onge
wone de naam Tuschinski buiten
de normale bioscooPadvertenties
aan te treffen, of omdat Jan van
Weelden zich de laatste tijd via de
EO vooral in het stichtelijke genre
manifesteert, weet ik niet, in elk
geval werden mijn gedachten bij 't
aanschouwen van dit affiche
terstond naar de domineeswereld
gevoerd. Ik moest denken aan een
domineesdochter, met wie ik voor
het eerst in Tuschinski kwam, en
aan een domineesboek, waarin ik
voor het eerst over Tuschinski las.
Om met de domineesdochter te be
ginnen, die was aardig en hielp mij,
toen ik ongeveer een jaar na de
bevrijding in Amsterdam kwam
wonen, aan een kamer: zij had een
tante in de stad en die kende weer
iemand uit de kerk nou ja, ge
ruststellender kon het niet.
Dankbaar bood ik haar een avond
aan en haar begeren ging uit naar
een voorstelling in Tuschinski. Ik
wierp tegen dat ik voor deze gele
genheid hoger mikte dan een gewo
ne bioscoop, maar zij verklaarde
dat Tuschinski geen gewone bios
coop was. Nauwelijks had ik een
voet in het gebouw gezet of ik was
diep overtuigd vón haar gelijk, en
sinds die avond bezing ik graag de
lof van het Tuschinski Theater: het
bouwwerk dat Abraham Tuschin
ski, een uit Polen gevluchte jood
(hij kwam tijdens de tweede werel
doorlog om) in het begin van de
jaren twintig in Amsterdam over
eind zette. Hem stond een waar
filmpaleis voor ogen. Dat is het ook
geworden: een weelderig, oogver
blindend en hartveroverend geheel
(dat gelukkig op de rijksmonumen
tenlijst terecht is gekomen). Geen
vierkante centimeter van het ge
weldige gebouw zonder een sierlij
ke lijn of een fijne kleur die de
aandacht over klatergoud. Welnu,
dat biedt het Tuschinski Theater in
optima forma.
Hef domineesboek is „Het eiland,
de stad en het Koninkrijk" van dr
J J Buskes. Het kwam uit in 1945
en behelst pastorale ervaringen
van de schrijver. In dit boek vertelt
dominee Buskes dat hij eens in
Tuschinski heeft gepreekt. Hij had
een uitnodiging gekregen van de
centrale commissie voor arbeids-
ontwikkeling, om op een zondag
morgen tijdens een bijeenkomst in
Tuschinski te komen spreken. Dat
wil ik wel, had hij geantwoord, als
ik mag préken. Dat mocht. Hier is
het verhaal van dominee Buskes:
„Aan mijn kerkeraad vroeg ik om
een vrijen Zondagmorgen en zoo
ging ik dan op den vastgestelden
Zondag op weg naar de bioscoop.
Het theater was vol.
De Metaalbewerkersharmonie
„Kunst en Strijd" speelde de Plan-
marsch, daarna een Walzerpot-
pourri en tot slot „Die lustige Wit-
we" van Frans Léhar.
Toen kwam ik aan de beurt.
Ik had tegen de preek in deze bios
coop ontzaglijk opgezien. Tegelij
kertijd vond ik het fijn, dat ik haar
voor dit publiek en in deze omge
ving houden mocht.
Het was een vreemde gewaarwor
ding, op het geweldige podium te
staan. Vóór mij, tot heel hoog, hoo-
ger dan de hoogste galerij, die ik
ooit in een kerk zag, zaten een
kleine twee duizend mannen en
vrouwen van de moderne vakbewe
ging. Ik stond waar anders Chi-
neesche dansers het publiek bezig
hielden, Louis Davids de bioscoop
bezoekers vergastte op zijn laatste
liedjes, of Malötz zijn telepathische
toeren verrichtte.
Ik heb dien Zondagmorgen in die
bioscoop echt gepreekt, alleen
misschien wat feller en hartstoch
telijker dan in de kerk; de spanning
was nu eenmaal heviger".
Tot zover dominee Buskes. Bij
gaande foto van de grote zaal van
het Tuschinski Theater ib gemaakt
door Bert Nienhuis. Op het toneel
staan nu geen kunstenaars en
kunstemakers meer om vóór de
hoofdfilm het publiek te vermaken,
ook het Tuschinski-orkest, eens ge
leid door Anton Kersjes, is door de
nood der tijden verdwenen. Maar
het orgel staat er nog met z'n vier
klavieren en voor wie met het oog
op komende zaterdagmorgen een
cultureel duwtje in de rug nodig
heeft: het instrument staat op de
gemeentelijke lijst van monumen
tale orgels.
Ik denk wel eens dat het binnenkort
gedaan is met de opmerkelijke popu
lariteit, die de Zuidafrikaan dr. Bey
ers Naudé Iri Nederland, ja vooral
hier, geniet.
Ik sprak vorige week met een Invloe
drijke en tevens christelijk Neder
lander. een directeur van een grote
financiële instelling. Hij vertelde mij
openhartig dat hij grote waardering
voor Naudé's pertinente afwijzing
van de apartheid en vooral eerbied
voor het geweldloze standpunt van
de Zuidafrikaan had. „Maar hij
moest geen uitspraken doen over
sociaal economische kwesties." zei
mijn zegsman.
Hij bedoelde Naudé's opmerking,
over het kapitalisme in een gesprek
dat ik kort geleden met hem had. Dr.
Naudé ziet om zich heen kijkend
in eigen land dat het kapitalisme
geen oplossing heeft voor Zuid Afri
ka's problemen. Zijn conclusie is dat
voor Afrika daarom moet worden
uitgekeken naar een ander sociaal-
economisch systeem. Voor Afrika
maar ook voor de rest van de wereld,
want Naudé weet dat Zuid-Afrika
geen geïsoleerd geval is. Het is een
niet onbelangrijk onderdeel van de
totale westers kapitalistische econo
mie, waar Naudé ook Oost-Europa
bij insluit. Zuid Afrika's blanken be
roepen zich op dezelfde culturele (en
godsdienstige) waarden als het
Westen.
Kleinbeeld
Maar zuld-Afrika hoort wegens de
ervaringen van de meerderheid van
zijn bevolking tevens tot de Derde
Wereld met zijn lijden, terreur, wan
hoop en teleurstelling.
In Zuld-Afrika ontmoeten de eerste
en de Derde Wereld elkaar. Het is
een micro-kosmos met zijn vier mil
joen blanken en achttien miljoen
zwarten, die het binnen de
landsgrenzen met elkaar moeten
zien te rooien. De verhouding tussen
blank en zwart is te vergelijken met
de mondiale verhouding en net als in
de grote wereld gaat de grens tussen
arm en rijk gelijk op met die tussen
Beyers Naudé
de huidskleuren. En wie beweert dat
die blanke Zuidafrikanen maar eens
een beetje netter op de zwarten moe
ten passen, moét niet vergeten dat
de rijke wereld, waar hij toe behoort,
ook niet zo verschrikkelijk netjes
met de Derde Wereld omgaat.
De Derde Wereld komt dagelijks bij
ons op tafel. Radio, krant en televisie
houden niet op ons op zijn nood te
wijzen. Er verandert daardoor wel
iets in onze houding, maar het is te
laat en te weinig. Ook blank Zuid-
Afrika weet wat er onder de zwarten
leeft. Hun kranten schrijven er over
en de straten getuigen van het lijden
van de zwarten. Er verandert wel
iets, maar het is ook daar te laat en
te weinig.
Schijnheilig
Het opmerkelijke is dat blank Zuid-
Afrika er in geslaagd is. de zwarte uit
zijn wereld weg te denken, hoewel hij
de hele dag met hem verkeert. Maar
wezenlijk is dat weinig anders dan
onze onverschilligheid voor de nood
van de Derde Wereld. De blanke
Zuidafrikaan denkt dat wij ons
schuldgevoel op hem laden en hij
windt zich op over onze gemakkelij
ke verontwaardiging. Hij heeft daar.
vind ik, gelijk in. Wie verontwaar
digd doet over de blanke Zuidafrika
nen, maar gewoon voortleeft in het
eigen blanke ghetto Europa is niet
vrij van schijnheiligheid.
Omdat hij geen domme of hypo
criete man is, heeft Beyers Naudé
daarom de vinger gelegd bij het sys
teem waar de blanke wereld, inclu
sief blank Zuid-Afrika en blank Ne
derland zo rijk door geworden is en
dat in Zuid-Afrika evenmin als in de
rest van de wereld de problemen van
de armen heeft kunnen oplossen.
Het is een pijnlijke plek, want ieder
een die de krant leest weet wel, dat
het waar is dat het systeem waaraan
wij onze rijkdom danken tegelijk
aansprakelijk is voor de armoede
van anderen. We meenden Jange tijd
dat er niets aan te doen was. Maar we
weten nu beter. De economen heb
ben inmiddels bedacht hoe de wel-
vaartkloof smaller gemaakt zou kun
nen worden. Er bestaat een oplos
sing voor de economisch uitgedrukte
rassenwaan. Dat geldt niet alleen
voor Zuid-Afrika, maar ook voor de
rest van de wereld. De economische
„natuurwet" dat de man die rijk is
rijker wordt en de arme drommel
aldoor maar armer wordt kan ver
vangen worden door een systeem
waardoor de arme uit zijn armoede
wordt opgeheven. Dat brengt even
wel met zich mee dat onze econo
mische groei zal afnemen of stag
neren.
Dat laatste komt ons op dit moment
slecht uit? Ik denk dat het de blanke
Zuidafrikaan ook slecht uitkomt,
met de zwarte te gaan delen. Maar de
zwarte staat nu aan de poort van het
blanke kasteel te rammelen en zijn
verbittering is zo groot dat hij zich
niet laat afschepen, ook al komt het
de blanke nu slecht uit. De zwarte
gaat nemen wat hij tot dusver heeft
gevraagd, maar wat hem werd ont
houden. Hij gaat het zich toeëige-
nen, ook al zal de prijs hoog zijn.
De zwarte Zuidafrikaan is daarin
niet anders dan de zwarte in de we
reld-samenleving. Ook hij staat te
rammelen aan onze poorten. En is
onze reactie zoveel anders dan die
van de blanke Zuidafrikaan? Een
Zuidafrikaanse boer die ik sprak zei:
„Kijk, als elke blanke vier bantoes
kan neerleggen, zijn alle problemen
opgelost in Zuid-Afrika".
Je gruwt van zo'n opmerking. Maar
spreken defensie-budgetten van Na-
vo en Warschau-pact niet dezelfde
taal? Je kan boos zijn dat de Zuid
afrikaanse regering voor het onder
wijs van een zwart kind per Jaar één
zeventiende uitgeeft van hetgeen zij
voor een blank kind besteedt, terwijl
zij eens in de drie jaar haar defensie
budget verdubbelt. Maar zie eens
naar de houding van de blanke lan
den in zulk soort internationale fo
rums als de Unctad.
Beyers Naudé is dat niet ontgaan en
BOEK
Naast mij ligt momenteel een dia
tatie voor een promotie in de wis-J g
natuurkundige faculteit. Het he g e.
geen zin om de titel en de schriji I
ervan te vermelden. Het is een bi
waarvan zelfs de betekenis van m
titel mij ontgaat. Mogelijk kan
door het hier of daar te vragen.fV
nog achter komen, maar ik denk» I
het mij niet veel verder helpt, ïj*
voorpagina behelst een foto vane
aantal jongelui die tegenover elka
staan en elkaar dan vasthouden,! an
de achterzijde komt dezelfde loDEN
voor met één wijziging in de situalCHU-
Eén van de leden .van het gezelsch ijn ii
heeft zich van de anderen loaJtrp
maakt en staat bovenaan, aller
terwijl haar partner zich eveneet
alleen nog in de groep bevindt. ODe he
getwijfeld zal dit alles te mak -an c
hebben met het onderwerp waan n Zui
ik vermoed dat het op het tern teren
van de kernfysica ligt. Ik behdvan
verder geen poging te doen om werkf
iets van te begrijpen want het bojeen t
wemelt van voor mij volstri aan h
vreemde woorden en wordt bovqorgan
dien voor een bijzonder groot deeijondei
beslag genomen door formules i
voor mij alleen van alles kunn In ee
betekenen. Heel vroeger was data daar\
ders. Toen konden beoefenaars i loliti
verschillende disciplines in de mhecht
tenschap elkaar verstaan. Vanda xitie
is zo'n proefschrift een stukje Babjmag
voor mij. Gelukkig dat de intuss den,
gepromoveerde het boek van boves ver1
genoemde foto's heeft voorzien. Hede
mag ernaar kijken en denken wat achte
wil. Ik wil denken dat het gaat ov lichb
mensen die elkaar zegenen. Ze late len,
de armen op eikaars schouders ni overi
ten en kijken elkaar in de ogen. 2 zegge
horen bij elkaar. Mensen hebbilijke
mensen nodig om mensen te zjji kerke
Vandaar dat die twee die op i dat i
achterpagina de handen in de luel dat r
heffen voor mij een gebaar van rad
loosheid maken. Wat moet je alleen Qg(
door Aldert Schipper
hij voelt er niet langer zoveel voor
zijn blik alleen over Zuld-Afrika te
laten gaan. Dat is jammer voor heel
wat vrienden van de profeet, die het
schitterend vonden, toen hij zich nog
tot zijn eigen zaakjes beperkte. Hij
blijkt nu een echte profeet te zijn en
voor echte profeten wordt doorgaans
niet zo hard geapplaudisseerd. En
eredoctoraten krijgen zij ook niet zo
veelvuldig.
DURBAN Zuid-Afrika moet een
statenbond worden op basis van een
algehele verdeling van het land over
de verschillende rassen. Dit vindt
aartsbisschop Dennis Hurley van
Durban in Zuid-Afrika. Hij is van
mening dat een nieuwe opdeling van
het land een vredelievende oplossing
van de huidige problemen kan bren
gen, op voorwaarde, dat zij in de
komende vijf jaar wordt doorge
voerd.
Wanneer hiermee niet op de kortst
mogelijke termijn mee begonnen
wordt, ziet aartsbisschop Hurley al
leen maar bloedig geweld als enig
alternatief.
In een interview met het Engelse
weekblad „The Tablet" zegt de Zuid
afrikaanse aartsbisschop, dat tegen
een „gescheiden ontwikkeling" van
de verschillende bevolkingsgroepen
op zich niets in te brengen is. Maar
dan moet die gescheiden ontwikke
ling wel geschieden zonder enige dis
criminatie en onder dezelfde voor
waarden. En dat kan volgens aarts
bisschop Hurley beslist niet gezegd
worden van Zuid-Afrika. waar vier
miljoen blanken praktisch alle pro-
duktiemiddelen en, 87 procent van
het land bezitten, terwijl 20 miljoen
niet-blanken met 13 procent van het
land genoegen moeten nemen.
Beroepingswerk
GEREF. KERKEN (VRUG.)
Beroepen te Bergentheim: O. Zomei
te Zwolle.
VRUE EV. GEM.
Aangenomen naar Veendam: S
Zuidema te Apeldoorn.
BAPT. GEMEENTEN
Aangenomen naar Hengelo: P. Wit
kers kand. te Bosch en Duin, dl
bedankte voor Nieuwe Pekela.
Voetius
Op 1 november zal het driehonderd
jaar geleden zijn, dat de bekende
Utrechtse theoloog Voetius over
leed. Ter gelegenheid daarvan ver
zorgt de stichting Gereformeerde
Pers te Gouda (Burgvlietkade 291
een herdenkingsuitgave. De ken
daarvan is een herdruk van de bio
grafie, die dr. C. Steenblok over Voe
tius heeft geschreven. Daaraan zijn
toegevoegd Voetius' „meditatie ovei
de ware praktijk der godzaligheid
en diens oratie „godsvrucht, vereis
te tot de wetenschap." Reeds eerdei
gaf deze stichting een herdruk van
dr. Steenbloks dissertatie „Voetius
en de sabbat" en enkele bundelin
gen artikelen over „de voleinding
der eeuwen," preken en meditaties
van dr. Steenblok, die in 1966 over
leed en een belangrijke plaats heelt
ingenomen in de gereformeerde ge
meenten.
Prof. dr. J. C. Hoeken
dijk
Dit najaar komt het tijdschrift „We
reld en zending" uit met een dubbel
nummer, dat geheel gewijd is aan de
nagedachtenis van prof. dr. J. C,
Hoekendijk. In dit nummer zullen
nog niet eerder gepubliceerde bij
dragen van Hoekendijk worden op
genomen uit zijn laatste tijd (sinds
hij in 1965 als hoogleraar naar New
York vertrok). Prof. dr. J. M. van der
Linde, dr. L. A. Hoedemaker en de
weduwe van Hoekendijk, dr. Lettie
Russell (de schrijfster van een boek
over de bevrijding van de vrouw)
hebben dit nummer samengesteld,
dat nu al besteld kan worden voor
7,50 bij de Nederlandse zendings
raad, Prins Hendriklaan 37,
Amsterdam.
Dr. A. H. M. Scheer
Dr. A. H. M. Scheer is benoemd tot
lector in de faculteit der godgeleerd
heid aan de katholieke universiteit
van Nijmegen. Hij zal onderwijs ge
ven in de liturgie en de liturgische
pastoraal. Sinds 1967 was hij mede
werker voor systematische theolo
gie en liturgie aan de theologische
faculteit te Tilburg.
GULPEN De Toeristenkerk in
Gulpen bestaat tien jaar en het ver
jaarscadeau is een door mevrouw
Trees Vonk-Ruijs vervaardigd
wandkleed (8 bij 2,5 meter, voorstel
lend de Ark van Noach), dat tijdens
een speciale samenkomst a.s. zon
dagmiddag 19 september om vier
uur officieel aangeboden wordt. Dat
gebeurt door de gouverneur van
Limburg, mr. dr. Ch. J. M. A. van
Rooij.
Zendingsfeest evangelische broe
dergemeente (Surinamezending), za-1
terdag 18 september vanaf half elf in
Zeist met sprekers, muziek, zang en
een liefdemaal. Inl. tel. 03404-11314,
De Heilige Geest en wij. Oecume-
nisch-charismatische dag in Gronin
gen, De Trefkoel, Zonnelaan, zater
dag 18 september van tien uur tot
half vijf. Sprekers ds. G. Gerkema en
pater A. Beijersbergen. Inl. tel. 050-
776507.
Het medisch bedrijf bedreiging
voor de gewondheid? 24-26 september
in het Woodbrookershuis te
Barchem (tel. 05734-443).