Meer lol dan humor bij Prokofjef Opnieuw Arthur „Van de brug af Millers gezien' Weinig bekend stuk Tsjechow zeer doordacht Rosencrantz en 3uildenstern Residentie Orkest begint seizoen Prachtige symphonie van Glazoenow ,De liefde voor de drie sinaasappelen" André van den Heuvel dragende kracht Onder leiding van Roger Norrington 'Tracteren' valt tegen PPR-bestuur in Groningen afgetreden Haagse comedie speelt De Bosgeest door Dirkje Houtman 5EN HAAG Vrijdag ging bij de Haagse Comedie voor de weede keer (eerder gespeeld in 1968) „Rosencrantz en Guil- 1 lenstem zijn dood" van de Engelse toneelschrijver Tom Stop- iard in premiere. Deze keer in de regie van Bernard Goss. die dit tuk al eerder in Engeland regisseerde. Hij heeft er een knappe oorstelling van gemaakt die uitblonk in doordachtheid en onsequentie. Itoppard veronderstelt kennis van de Hamlet". Dit gaat misschien wel lp voor het cultureel gevormde En- eise publiek maar of dit ook geldt oor de Nederlandse kultuurbarba- is nog maar de vraag. De Haagse Iwnedie heeft dit enigszins onder togen door een uitstekend ver- orgde documentatiemap, waarin in- egaan wordt op de achtergronden an dit stuk. ioppard verplaatst de aandacht jn Hamlet naar zijn studievrienden losencrantz en Guildenstern. Zij orden door koning Claudius inge- ihakeld om te ontdekken, wat de gkwelde" prins bezielt. Het is hun t deze rol te spelen in de Hamlet e tot hun ondergang leidt. Aanvan- elijk zijn ze zich hier niet van be rust) ze kunnen nog steeds balance ren tussen schijn en werkelijkheid. Ze nemen plaats tussen het publiek, joden hun tijd met spelletjes wor-^ tai steed meer gemanipuleerd nd&T". iet podium, waar zich de wëfketijlse- jandeling van de ïJamiêÉ afspeelt, it heeft het effect' van-een tunnel, ie steeds nauwer wordt. Je kunt er niet meer uit en aan het eind ligt de :d00d ,0r. Schitterend is ook hetgeen-Stoppard wil zeg- |n met dit stuk. De ontkenning van Ie sterfelijkheid brengt onzekerheid it zich mee. Hij doet dit in de van de alomtegenwoordige :ler. Een schitterende rol van Eric igen. die aanvankelijk als kari- DEN HAAG Wlm van Rooij heeft bij de Haagse Comedie een voorstelling gemaakt van „De Bosgeest'' van Anton Tsjechow. Het is hier niet eerder gespeeld omdat Tsjechow zelf het nader hand verving door „Oom Wanja", dat hier al in zes verschillende regies te zien is geweest. katuur zichzelf parodieert en daar mee het toneel zelf. Een toneel dat voornamelijk succes ontleent aan „bloed, liefde en retoriek". Het knap pe van Van Ingen is, dat hij zich ook werkelijk ontworstelt aan deze kari katuur en in plaats van beheerst te worden de situatie zelf gaat beheer sen. Hij doet dit vanuit een zeker heid, die hierin ligt dat hij zijn rol accepteert, het spel meespeelt en zich daardoor bewust is van zijn ei gen identiteit. Deze „Speler", die aanvankelijk door Rosencrantz en Guildenstern verguisd werd, is tenslotte de enige die hun inzicht geeft in de consequentie van hun handelen en zijn: de dood Spel. enscenering, toneelbeeld, kos tuums en muziek droegen bij tot de helderheid van dit toch welintellec- tualisch, tragi-komische stuk. De Haagse Comedie speelt „De Bosgeest" van Tsjechow: Trlns Snijders, Wim van den Heuvel, Sacco van der Made, Pim Dikkers, Francine Dreessen, Leo de Hartogh. De overeenkomsten zijn opvallend, de verschillen verrassend. Oom Wan ja probeert zijn geleerde zwager dood te schieten, zijn evenbeeld in „De Bosgeest" beneemt zichzelf het leven. Het motief voor beide daden is hetzelfde. Beiden hebben zorgvuldig de landerijen van hun overleden zus ter beheerd, haar geleerde man heeft daar een onbezorgd hooglerarenbe- staan door kunnen leiden. Beiden hebben ontdekt, dat die ge leerdheid in feite niets voorstelt, en dat zij hun eigen leven ten bate van een windbuil verknoeid hebben. De climax komt, als de professor in alle gemoedsrust voorstelt de landerijen nu maar te verkopen en de op brengst in obligaties te beleggen, die meer opleveren, zodat hij zijn be staan in de stad weer kan opnemen. Wat er dan van de beheerder moet worden vindt hij niet zo'n belangrij ke vraag. Optimistischer In beide stukken speelt de jonge vrouw van de hertrouwde professor door R. N. Degens AMSTERDAM Met een hele troep druk bewegende zangers in gekke kleren op het toneel krijg je misschien wel de lachers in de zaal op je hand, maar je maakt er nog geen goede enscenering van Prokofjefs opera „De liefde voor de drie sinaasappelen" mee. cene uit „Van de brug af gezien" Dat bleek vrijdagavond bij de pre mière van dit werk (in Nederlandse vertaling) bij de Nederlandse Ope rastichting in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Twintig jaar geleden had de Slo veense Nationale Opera uit Ljublja na tijdens het Holland Festival deze uit 1918 daterende opera van Prokof jef in Nederland geïntroduceerd. Wie daar toen bij was. heeft vooral aan regie en aankleding ert aan de vertol king van de rollen van koning en prins de beste herinneringen bewaard. Plezierige dingen onthoud je het langst. De minder goede kwaliteiten van die Ljubejana-opvoering zullen we dus wel vergeten zijn. Maar ik zou niet weten wat voor goed ik mij straks nog van de jongste opvoering door de Nederlandse Operastichting zou moeten herinneren. Of het moest het markante orkestaandeel van het Rotterdams Philharmonisch zijn. dat zich ditmaal ónder opera-chef dirigent Hans Vonk weer als een voortreffelijk opera-orkest gedroeg Maar in deze opera van Prokofjef zijn het zichtbare en het hoorbare zo tot een eenheid versmolten dat beide perfect moeten worden uitgevoerd wil het stuk tot zijn recht kunnen komen. Toegegeven, het is bepaald niet uitsluitend verfijnde spitse hu mor waarmee Prokofjef het zelfge schreven tekstboek (naar een to neelstuk van Carlo Gozzl) heeft ge kruid. en de zeer illustratief werken de muziek zit vol baldadige effecten die de handeling onderstrepen en van uitroeptekens voorzien. Nog maals toegegeven: die handeling met als hoofdpersonen de mallotige Klaverkoning en zijn ingebeeld- zieke zoon die niet kan lachen, en die nadat hij is genezen onder veel ho- kus-pokus op zoek moet naar drie sinaasappelen in één waarvan de schone prinses zit waarmee hij .zal trouwen, die handeling waarin met alles (tot en met het genre „opera" zelf) de draak wordt gestoken, biedt alle mogelijkheden er een verkleed partij met gekke-bekken-trekkers van te maken. Chaotisch Die mogelijkheden hebben zowel re gisseuse Rhoda Levine en dekor- en kostuumontwerper Robert Israel al te gretig aangegrepen. Wat temeer opviel door de maar spaarzaam aan wezige zang- en acteerkwaliteiten bij de vrijwel geheel Nederlandse rolbe zetting. Waarop wat nationaliteit be treft de Engelsman Alexander Oliver (als prins» de enige uitzondering vormde. Hij was ook vocaal wel voor zijn partij berekend, en dat kan ook wor den gezegd van Hubert Waber 4de tovenaar). Arnold van Mill (keuken- meld), Lieuwe Visser (Duivel) én Ro berta Alexander (prinses Nlnetta). Maar in deze opera komt nog minstens een dozijn andere be langrijke rollen voor, plus een groep je mimespelers (die het wel aardig deden) plus een koor dat o.a. als kritische toeschouwers commentaar op het gebodene geeft. Als dat niet allemaal strak in de hand gehouden wordt, ontaardt het zoals bij deze voorstelling in een chaotisch heen en weergedraaf waa rin de lol het van de humor wint, en waarin van samenspel tussen hande ling en muziek nauwelijks nog spra ke is. Natuurlijk kun Je er wel om lachen. Als het u daarom te doen is kunt u het nog proberen op 14 sep tember in Scheveningen (Circusthe ater) op 18, 21 en 28 september in Amsterdam of op 23 september in Eindhoven. door Dirkje Houtman is AMSTERDAM In theater Carré in Amsterdam speelt tot en met 21 sep tember Arthur Miller's „Van de brug es»af gezien" uit de zestiger jaren. Nederland al twee keer eerder ge speeld. Een Katrijn Theaterproduk- tie, ditmaal geregisseerd door Joris Diels. Het stuk speelt zich af in het huis van de familie Carbone, gelegen in een New Yorkse wijk van Italiaanse 4|arbeiders (immigranten) onder de Brooklyn-brug. Twee neven uit Ita- He. Marco en diens broer Rodolpho oi vinden hier onderdak. Ze komen C naar Amerika om werk te zoeken. Odat immigratie in die tijd verboden Lis, moet hun verblijf geheim worden n gehouden e ^Catherine, een nichtje dat door het ,B .echtpaar van jongs af aan is opge- voed. wordt verliefd op Rodolpho. jji Hieruit ontstaat het conflict. Eddie Carbone voelt zich niet alleen als jw opvoeder maar ook als minnaar tot if.Zijn nichtje aangetrokken. Gedreven door jaloezie probeert hij op alle mogelijke manieren een hu- •t wriijk te voorkomen, waardoor hij "steeds meer van zijn omgeving ver vreemdt. Hij gaat tenslotte zover dat nlj de twee Italianen aangeeft bij de "nmigratiedienst en wordt door Marco, die zichzelf en zijn broer moet wreken, vermoord. Evenals in de klassieke tragedie wordt ook hier de tragische held gedreven door een ongrijpbare macht. Het is het noodlot en hoewel de mens hier niet schuldig aan kan zijn moet hij ervoor gestraft worden: de wraak van Marco. Het gebeuren wordt gecommentarieerd door de advocaat Alfieri (gespeeld door Joan Remmelts). Hij staat buiten de han deling en heeft een soortgelijke functie als het koor in de Griekse tragedie. Miller geeft in dit stuk alleen aan wat er gebeurt en niet de oorzaken die hiertoe leiden, zoals in „De dood van een handelsreiziger". Joris Diels heeft er een realistische voorstelling van willen maken. Dit vereist een sterk inlevingsvermogen en een bewustzijn van het waarom van een handeling die een speler uitvoert. De meeste acteurs, uitge zonderd André van den Heuvel (als Eddie) en Joan Remmelts. ontbrak het aan deze ervaring. Van den Heuvel vormde de dragende kracht van de voorstelling, maar kreeg te weinig tegenwicht om het geheel in teresant te maken Toch maakt de creatie van Van den Heuvel een bezoek aan deze voor stelling wel waard. door Jac. Kort AMSTERDAM Het Amsterdams Philharmonisch Orkest is het nieuwe seizoen ingegaan met twee opmerkelijke werken. Na de pauze voerde Anton Kersjes de „Tweede Symfonie" van de Rus Alexander Glazoenow uit: ik denk dat er weinig mensen zijn. die deze negentig jaar oude symfonie eerder hebben gehoord. Reden temeer om het toe te Juichen, dat het Amster dams Philharmonisch Orkest haar opnieuw onder de aandacht heeft gebracht. Eduardo del Pueyo wa solist in Pla noconcert no.l van Beethoven. Hij gaf van zijn solopartij een vertolking op hoog niveau. Dat spreekt bij Del Pueyo bijna vanzelf. Wat mij alleen speet, was dat de solist zowel Rubati in zijn voordracht toepaste, dat een het voor het orkest bijna ondoenlijk was. gelijke tred met hem te houden en wat erger is dat Beethovens muziek geweld werd aangedaan, door dit al te gemaniereerde spel. Kersjes heeft met zijn orkest vol daan aan alle eisen, waaraan deze avond moest worden voldaan. Ten eerste „Quasi in modo dl Val- zer", dat Nico Schuyt (geb. 1922) drie jaar geleden op verzoek van Anton Kersjes schreef en zaterdagavond zijn eerste Amsterdamse uitvoering beleefde. Hoewel de componist gevraagd was om een „echte" wals, ging Schuyt bij nader inzien (evenals Ravel) uit van de „idee" wals. Met het noemen van Ravel is geensziens bedoeld, dat Schuyt in zijn compositie de Franse meester heeft nagevolgd. Integen deel. zijn werk heeft een eigen signa tuur, zowel in het kiezen van zijn materiaal, als in de orkestrale uit werking daarvan, die buitengewoon knap is. Het publiek was nogal gereserveerd in zijn reacties. Mogelijk doordat men eigenlijk iets in de trant van Strauss of Ravel had verwacht. En dat was nu eenmaal niet de opzet van Nico Schuyt. toen hij dit werk schreef. door Adr. Hager DEN HAAG Het startschot voor het winterseizoen heeft ook bij het Residentie Orkest geklonken. Eigenlijk gebeurde dat' vrijdagavond al bij het succesvolle Kussenconcert voor de jeugd, „het meest rielekste concert van het jaar". Het programma werd zaterdagavond nerhaald bij het eerste promenade concert, dat onder leiding stond van een van de gastdirigenten van dit seizoen, de Engelsman Roger Nor rington. Een dirigent die niet op een verhoging stond, omdat hij er tijdens een van zijn acrobatische sprongen ongetwijfeld zou zijn afgevallen. Het showelement is zijn directie niet vreemd en het uitgevoerde program ma lijkt bij hem beter in handen dan bij voorbeeld een Brahmssymfonie. Meeslepend De Tsjech Fibich leverde voor deze opmaat zijn in 1886 geschreven ou verture Nacht op Karlstein, die tot veel orkestraal vertoon aanleiding geeft. Men mag van een Engelse diri gent verwachten, dat hij een Engels werk op het programma plaatst. Nor rington koos de Suite Facade van Walton, een wat merkwaardig werk. omdat „satirisch vermaak" de toe hoorder toch wel ontgaat. De diri gent bleef achter het podium bij de weergave van de toccata voor slag werksolo. Zes slagwerkers hebben dit onder invloed van Varèse ge schreven. Een klinkende afsluiting van dit pro menadeconcert vormde de Roe meense Rapsodie van George Enes- co. verrukkelijk meeslepende mu ziek. door Norrington vol gloed over het voetlicht gebracht en door een voltallig publiek bijzonder gewaar deerd. De in Brussel geboren Franse pianist en componist Lazare Lévy. 33 jaar lang verbonden aan het Parijse con servatorium, was de leermeester van France Clidat, zij was de soliste op dit concert in twee werken van Liszt: de Hongaarse Fantasie en Toten- tanz. Binnenkort verschijnen deze composities op een grammo foonplaat met dezelfde uitvoerenden en gezien de publieke bijval zal deze plaat zijn weg wel vinden. France Clidat, in 1956 winnares van een Liszt-priijs, gaf Liszt alles waar hij in zijn werken om vraagt, en dat is veel. Dirigent en soliste doen niet voor elkaar onder in uiterlijk vertoon, doch virtuoos en glanzend mag dit spel toch zeker genoemd worden. een soortgelijke rol. Met zijn dochter Sonja en de dokter, in het oudere stuk de bosgeest geheten, gaat het wat anders: hier „krijgen" zij elkaar. Bovendien is hij, met alle gevoel voor betrekkelijkheid, een uitge sprokener idealist. De eindindruk ls optimistischer dan Je bij Tsjechow gewend bent. De voorstelling is levendig, heeft tempo en ls goed doorwerkt. De ver schillende figuren gespeeld door o.a. Bas ten Batenburg (bosgeest). Wlm van de Heuvel (de hevig teleur gestelde ploeteraar). Pim Dikkers (de professor) en Trins Snijders (de jonge tweede echtgenote) waren ieder voor zich boeiend getekend. Het decor van Harry Wich in zijn ruimtewerking suggestief, in de ruimtebeperking naar mijn smaak niet helemaal trefzeker. door André Rutten EINDHOVEN Het zuidelijk toneel Globe heeft in het wee keinde in de (kleine) Globe zaal van de schouwburg de eerste voorstellingen gegeven van „Trakteren" (Treats) van de Engelse schrijver Christop her Hampton, van wie het ge zelschap eerder „De Fi lantroop"' en „Wilden" heeft gespeeld. Alexander Oliver (rechts) als Prins, en Adriaan van Limpt (links) als Truffaldino in Prokofjefs opera „De liefde voor de drie sinaasappelen". Het gaat over mensen zoals je ze vandaag de dag wel tegenkomt. Een meisje, dat een oudere collega bij zich laat wonen, omdat hij zo ver schrikkelijk op haar gesteld is. en een journalist, met wie zij twee jaar heeft samengewoond, maar die zij tijdens diens afwezigheid van enke le maanden buiten de deur heeft gezet. Hun beroepen doen er weinig toe. het gaat om hun onderlinge verhou dingen. die in een reeks gesprekken, dikwijls met hun drieën, worden be handeld Gesprekken, die bij de journalist van dubbele bodems zijn voorzien, bij de twee anderen meer recht-toe recht-aan zijn. Tenslotte heeft de journalist het vrouwtjes- diertje geheel in zijn macht, hetgeen zij prettig lijkt te vinden. Niet herkenbaar Een spel. dat op zo gewoon mogelijk geschreven lijkt, maar dat..gewone" tersluiks ook doorprikt. Maar zo werd het onder regie van Ger Thijs net niet. Je zag drie acteurs Canci Geraedts. Allard van der Scheer, Joost Prinsen die zorgvuldig en toegewijd werkten, maar zij werden geen herkenbare mensen, die een beetje in het zonnetje komen te staan, en dan wordt het geheel niet geloofwaardig. Van een onzer verslaggevers GRONINGEN Het gewestelijk bestuur van de PPR in Groningen ls afgetreden. Het wil niet langer sa menwerken met gedeputeerde Hal- be Kuipers. Een deel van de be stuursleden had al afgehaakt en de nog zittende bestuursleden onder steunden in meerderheid een motie van wantrouwen. Eerder is een dergelijke motie al eens aangenomen, maar Kuipers weigerde op te stappen. Deze keer werd de motie met een forse meer derheid verworpen. Er werd wel een motie van afkeuring tegen hem aan genomen. De meeste leden vreesden dat de PPR zijn veto in het college van gedeputeerde Staten zou kwijtra ken als men Kuipers liet vallen. Vooral ook omdat eveneens in PvdA-kring een groeiend verzet ls tegen de gebrekkige manier waarop het huidige linkse college met één stem meerderheid moet werken. Kuipers heeft een omstreden naam als politicus gekregen omdat hij zich steeds openlijk of bedekt verzet tegen de politiek van zijn partij om geen industrialisatie in de Eemsha- ven toe te laten, Bij de laatste stem ming in provinciale staten liep hij gauw de zaal uit toen zijn stem doorslaggevend bleek te zijn. Later bracht hij toch zijn stem overeen komstig de wens van de PPR uit. Het landelijke PPR-bestuur neemt de zaakjes In Groningen voorlopig waar en zal de verkiezing van een geheel nieuw gewestelijk bestuur voorbereiden. Tevens zal op lande lijk niveau worden besproken hoe men het best de verhouding tussen lokale bestuurders en de partij kan regelen. TROUW/KWARTET 7 door André Rutten 'IAANDAG 13 SEPTEMBER 1976 [Iaan KUNST ijfiguren uit Hamlet op de voorgrond m

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 7