Schade: Geen! Scapino Ballet opent seizoen pittig Tot lering en vermaak en wat daarachter stak VOLVO Als u dóórdenkt Leerstuk van Brecht geslaagd als clownerie EEN HOOFD fQij ji*. Fruitkistenkunst in 'Van Gogh' Geweerschot doodt jongeman ZOETERMEER Het Bestuur van de Vereniging der Christelijke Schoot van Zoetermeer vraagt voor de nieuw te stichten school per 1 februari 1977. De voorkeur gaat uit naar: Iemand van positief christelijke beginselen Iemand die op de hoogte is van de ontwikkelingen in het onderwijs Iemand met ervaring in het onderwijs; het liefst als hoofd of als plaatsvervangend hoofd Iemand die de uitdaging van het opbouwen van een nieuwe school aandurft U kunt rekenen op Het betrokken zijn bij het aanschaffen van moderne leermid delen Het betrokken zijn bij het selecteren van het onderwijzend personeel De gemeentelijke verplaatsingkosten verordening Vakleerkrachten, handvaardigheid, gym. en muziek Een nieuw modern geoutilleerd gebouw De centrale administratie Medewerking voor het verkrijgen van een woning Inlichtingen worden gaame verstrekt door het hoofd van de Koningin Julia- naschool. de heer M vd Meuien Tel 079-215724 (school) en 079-216438 Ithuis) en door ons bestuurslid de heer J Brouwer Tel079-311416. Uw sollicitatiebrief kunt u richten aan het bestuur van de vereniging Postbus 113 te Zoetermeer. Foutjes maken we allemaal. Alleen hoeven we er niet allemaal voor Ie betalen. Een kleine vergissing, even iels verkeerd inschatten;'! overkomt ons allemaal. En dal simpele foutje betekent bij de meeste auto's toch een schade die al gauw honderden guldens kost.U slaat er misschien niet bij stil. maar een bumper is niel uit te deuken. Daarom plaatst Volvo op de 240-en 260-serie schokabsorbe- rende bumpers. Botsinkjes met de kracht van maximaal zo'n 5 km per uur worden door die bumpers schadevrij opgevangen. Illustratief voor de manier, waarop Volvo auto's bouwt. Want met dezelfde nauwgezetheid wordt bekeken hoe de gevolgen van een serieuzer ongeluk tot een minimum beperkt kunnen blijven. En hoe 't voorkomen kan worden. Daarom is de Volvo 240 zo'n uniek veilige wagen. Maar ook zo'n economische wagen. (Denk nog even aan dat paaltje!) Vraag om informatie over Volvo leasing of informeer eens naar Volvo op LPG. Gaat u voor langere tijd naar het buitenland, vraag dan informatie over het leveringsprogramma van belastingvrije Volvo's. \ol\o Nedcrliiiul Personenauto BA ..Stationsweg 2. Bcestl. DINSDAG 'T SEPTEMBER 1976 TROUW/KWARTET 12, door Hans W. Ledeboer AMSTERDAM De choreograaf Charles Czarny mag dan met zijn „Vierentwintig blote voeten" een van de beide premières waarmee het Scapino Ballet zondagmiddag in de Stadsschouw burg het seizoen opende geen andere pretentie hebben dan het tonen van een leuk en speels dansfestijn, al die speelsheid is razend knap het toneel op gebracht. Scapino is er in de eerste plaats voor de jeugd en Czarny zocht het min of meer vanzelfsprekend in de „pop", de vorm van muziek en bewe ging welke de jeugd zo aanspreekt. Die muziek is van James Brown. Voor de aankleding heeft Joop Stok vis gezorgd; verrukkelijk-gemene kleuren van oranje tot knal-paarsig rose. Een aantrekkelijk ritme, dat Czarny vertaalt in een pittige en ook lekker-soepele beweging met aan trekkelijke spanning, die het voor de toeschouwer moeilijk maken rustig op zijn stoel te blijven zitten. Een ballet, waarin de dansers met veel plezier werken. Met via een waaier- dans in rood en goud even een Uitstapje naar de tropen, dat wordt afgebroken door een hevige regen en onweersbui. Tenslotte spat de he le kostelijke grap uiteen met leeglo pende ballonnetjes die boven het toneel door de lucht zwieren. Zaklopers De andere première van José Gutier rez op een muziekcollage: „Caram bole". Ook speeis, met veel vaart, pop- en soulelementen. Gutierrez heeft via „zakken", waaruit van de dansers alleen witte handen en voe ten steken, voortgeborduurd op het geen Martha Graham in de dertiger jaren deed en Alwin Nicholais na de oorlog voorzette. Dansers worden dan „figuren". Maar bij Gutierrez blijven deze „figuren" mensen, of liever spelende kinderen. Zelf dacht Gutierrez aan „zaklopen". Misschien wat prententieus is het middenstuk: een lijnenspel met horizontaal over het toneel gespannen elastieken banden. Maar ten laatste een prach tige enorme witte griezel met bonte tentakels, die overgaat in een dave rende pop-bedoening, eindigend in een regelrechte soul. De matiné van zondag had een ander karakter dan men gewoonlijk van Scapino gewend is: geen Scapino-figuur om het pro gramma aaneen te praten. Dus een voorstelling, die zowel op de jeugd als op de volwassen balletliefhebbers was gericht. Voor de jeugd een boei ende kennismaking met ballet. Voor de volwassenen een aantrekkelijke voorstelling met mooi danswerk. door André Rutten ROTTERDAM Het is jammer, dat u het niet meer zien kimt (er zijn maar twee voorstellingen van geweest, in De Lantaren in Rotterdam), maar het is toch de moeite waard er iets van te vertellen- De Nederlandse dramaturg Paul Blnnerts (bekend geworden door de aktie Tomaat), heeft zich, o.a. als docent op de Amsterdamse Thea terschool. enkele jaren intensief be zig gehouden, theoretisch en in de praktijk, met de „leerstukken" van fiertolt Brecht. Eigenlijk zijn die ge schreven voor amateurs, die. door ze ,^h te studeren" ervan zouden kun nen leren hoe bepaalde maatschap- pfeljike verhoudingen in elkaar zit ten. Paul Blnnerts is grondig nage gaan, hoe Brecht zich dat in de prak tijk voorstelde, en hoeverre dat ook Werkelijk in de praktijk zo uitpakte. Het laatste heeft hij gedaan met studenten van de theaterschool, met acteurs en andere medewerkers van de Nieuwe Komedie, met dramatur- giestudenten in Utrecht, en ook met werkers binnen enkele Duitse vor mingsinstituten, die theater als vor mingsmiddel gebruiken. Twee jaar Met de laatstgenoemden heeft hij twee Jaar gewerkt aan „Die Aus- nahme und die Regel" (de uitzonde ring en de regel) met de bedoeling een goede uitvoeringspraktijk te vin den. Het bereikte resultaat hebben zij enkele malen vertoond (vier keer ifl Duitsland, twee keer in Neder land, en misschien nog twee keer straks in Nancy) omdat zij het be reikte aan publiek wilden toetsen." Wat zij bereikt hebben is inderdaad vèrrassend. Het stuk is eigenlijk een simpele fabel Een koopman trekt met een gids en een drager door een woestijn, op weg naar een stad, waar hij olieconcessies wil kopen. Hij heeft haast, want de concurrentie zit hem op de hielen. Met de gids pro beert hij zoete broodjes te bakken, maar hij ontslaat hem toch al vrij gauw. omdat hij bang is dat die één lijn zal trekken met de drager. De drager jaagt hij op. Samen verdwa len zij. Als hun water op is haalt de drager een verstopte kruik te voorschijn en biedt die eerst de koopman aan. Die denkt dat het een steen is, waarmee de drager hem zal vermoorden, zodat hij hem neerschiet. Voor de rechter wordt de toedracht precies gerecon strueerd. maar de koopman wordt wel vrij gesproken: hij had alle reden om te vrezen, dat de drager zich op hem zou willen wreken, want hij had hem mishandeld, hij had dus uit noodweer geschoten. Grondig Dat je zo'n fabel niet realistisch kunt spelen ligt wel voor de hand. Stileren dis. maar hoe? Ze kregen de gelukki ge inval er clowns van te maken en dat hebben ze, zowel theoretisch als praktisch, grondig uitgewerkt. Zon der aan de teksten te komen. Het resultaat was heel verrassend, om dat het met een bewonderenswaar- doge accuratesse gedaan is: je zag goede clowns, in een circus-arena, met spreekstalmeester (tevens rech ter) en goed ander personeel. Het werd heel onderhoudend en bijzon der duidelijk. Tentoonstelling in Rijsmuseum AMSTERDAM Met zevenenzeventig schilderijen uit binnen- en buitenlandse musea gaat het Amsterdamse Rijksmuseum een bijzondere tentoonstelling inrichten die van 16 september3 tot en met 5 december te zien zal zijn. Het zijn allemaal 17et eeuwse schilderijen waarbij het in dit geval meer om het wat dair" om het hóe gaat; ofwel om de diepere betekenis die achter de- voorstellingen op de schilderijen verborgen zit. M ■j *^2. -*3 $12^ 6J alle vraagtekens die hierbij gezef~ kunnen worden, weten weg te werken. Voorzover dat wel kon, wordt dat op deze tentoonstelling en in de uitvoe rige catalogus getoond. De uitvoe ring van het tentoonstellingsplan, de samenstelling van de catalogus en^ het noodzakelijke wetenschappelij ke onderzoek werden verricht doorl een werkgroep van het Kunsthisto risch Instituut te Utrecht. V* Van een verslaggever DEN BOSCH De negentienjarige J. van Esch uit Den Bosch is zater dagmiddag in een ziekenhuis in zijn woonplaats overleden nadat hij eer- - der op de dag getroffen werd doorA een schot hagel uit een jachtgeweer. - De politie heeft in verband met de,, toedracht van de zaak de 18-jarige- A. W. L. uit Den Bosch voor verhoor opgesloten. Het schot is afgegaan in het reservaat Moerputte, waar de beide jongemannen aan het jagen waten.^ Scapinoballet met vierentwintig blote voeten AMSTERDAM In het Van Gogh museum is momenteel tot en met 3 oktober een tentoonstelling te zien van oude Amerikaanse labels (mer ken) die op kisten met citrusvruch ten en appels werden geplakt. Dat gebeurde in de eerste helft van deze eeuw, ook wel in andere landen dan Amerika. Maar de Amerikaanse, en vooral die uit Californië, Oregon en Washington, zijn in artistiek op zicht volgens kenners veruit de bes te. Geliefde motieven voor de mer ken waren dieren, bloemen, landschappen, plantages, Indianen en natuurlijk het fruit zelf. De grafici die de labels ontwierpen, werkten anoniem in vaste dienst van gespecialiseerde drukkerijen. Vooral in de jaren 20 en 30 was het vanwege de economische depressie slechts voor de allerbeste kunstenaars mo gelijk een baantje bij zo'n drukkerij te krijgen. Daardoor zijn er in die periode de beste labels gemaakt. De tentoonstelling in het Van Gogh- museum is samengesteld uit de col lectie van de Amsterdamse graficus Gielijn Escher. In de 17e eeuwse kunsttheorie be stond een grote waardering voor de subtiele verwijzingen en dubbelzin nigheden, ook wel vooj- „aangenaam bedrog" en „dobbele geestigheid." Zo kon een schilder die een vrouw uitbeeldde aan het spinnewiel daar mee de opzet hebben de deugd van de huiselijke ijver te belichten. Wan neer hij bellenblazende kinderen uit beeldde dan verwees hij vrijwel ze ker naar de vergankelijkheid van het leven, naar de dood; en schilderde hij jagers die vrouwen patrijzen aan bieden dan zat daar een erotische betekenis achter. Titel Over het algemeen gaan er levensles sen schuil achter de realistische voorstellingen van de 17' eeuwse schilderkunst. Men schilderde tot „lering en vermaak" en dat is dan ook de titel van de komende ten toonstelling in het Rijksmuseum. Het onderzoek naar de achtergron den van bepaalde voorstellingen in de zogenaamde „genreschilder kunst" waartoe dit soort schilderijen gerekend wordt, heeft nog lang niet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 12