Weer prachtige collectie bij Pieter A. Scheen Radio- en televisieprogramma's D€Ll_y VAN ARNHEM Jeugdwerk van Fassbinder knap gespeeld door De Appel Thriller in drie bedrijven Even puzzelen Meer Argentijnen naar Nederland '"WAT 66AJ MOOief JAMMER DAT ER NI6T ROD6 K16UR! rHveRSCHIUeNDB \r--^ \K16UR6N ZUfSlV WACHT. IK H6LPJÜllie M6T HST FIJN AMK6N. E.6AJ GOED ID66 OlV\ VAN DE TOMATEN^ >^r-\ PUR66 T6 AAAK6N. DAN MtMEAJ fr y\ 1 Z& NIE.TZOVEEL PIAATS IN BE- ?r >^^^//v\aar het is weO^s^ rbij v over i £ame gsgezi bin IS positie de v€ 5 tes Afrer. rwerk een I ities Üf uur t part ^ies en ïaltijd van kranl 11 het i persi d. Pj cendh ee-de l be) LP en t leuk zonde [ering com gezi weini iervr Fredd) door Htnritttc L.T. dt Btaufort N- F- IM*M* Vwinwli K.f, w« Nut Speciaal De VARA begint met De Pop, een veelbelovende driede lige tv-serie van Francis Durbridge. De beide andere de len worden woensdag en don derdag uitgezonden. Ned. 1/19.30 In Hier en Nu nieuws over een nieuwe methode van drugsbestrijding in West- Duitsland en over de reis van een groep kamerleden naar de Sowjet-Unie. Ned. 2/22.00 De eerste aflevering iq de serie van zes programma's die de NCRV wijdt aan het stoppen met roken. Ned. 2/22.35 Muziek maken in deze tijd, een programma van de Itali aanse romponist Luciano Berio. Vanavond ,,de nieuwe wereld van het geluid". Ned. 2/21.50 Het eerste deel van een hoorspelserie naar Wyndhams boek De Triffids vormt het mid denstuk van het AVRO- a vond program ma. Hilv. 1/21.20 Pierre Boulez dirigeert het Radio Symfonieorkest van Stuttgart: werken van hemzelf, Straiwinsky en Ravel. Hilv. 2/20.15 DINSDAG 24 AUGUSTUS 1976 RADIO-TV/BINNENLAND TROUW/KWARTE 2.45 Ronde van'Nederland voor prols door G. Kruis DEN HAAG Al is er dan wel wat veranderd bij de kunsthandel Pieter A. Scheen b.v. de man wiens naam de firma draagt, heeft zich septem ber vorig jaar teruggetrokken de zomertentoonstellingen blijven tra- dititle. Tot 5 september kunnen de liefhebbers van de Romantische en Haagse School daar/oor terecht in het pand aan de Zeestraat 50, Den Haag. Weer een prachtige collectie. Onbe grijpelijk eigenlijk. Want zeker al meer dan tien jaar geleden zei Scheen me eens in een interview dat het (toen al) bijna ondoenlijk was geworden nog een expositie van goe de romantische schilderijen te for meren. En nu staat deze tentoonstelling no ta bene in het teken van Johannes Bosboom (en W. B. Tholen). Om even bij Bosboom te blijven ik had het immers over de Romantiek van hem zijn er op deze tentoonstelling niet minder dan vijf aquarellen en drie schilderijen. Bosooutn licnl. u«tv ue dier lijke lijnen van kerkinterieurs doet oplichten en soms verdwijnen in een ublieme schakering van een prachtig sprankelend grijs en een diepwarm bruin. Schitterend. Van W. B Tholen zijn er zeven schilderijen en twee aquarellen en niet alleen de Tholen van de Zuiderzee is er, maar ook die van de portretten en andere landschappen. Een apart schilder, die vanuit een bepaalde traditie en ook wel enigs zins beïnvloed door de Haagse School, groeide naar een volkomen eigen zeggingskracht. Hij stelde zich helemaal in op het visuele. Een oer- Hollands realisme in de ware zin van het woord. Niet alleen de schone verschijningsvormen troffen Tholen, maar ook de veel meer prozaïsche, dingen waar verder niemand op let te Eenvoudige schoonheid, waarvan je zonder bijkomende problematiek van kunt genieten En nog meer: van H J Weissenbruch „De vroolijke Weiss", twee schilderij en en een aquarel, doorwrocht ge maakte landschappen met dat lage- door André Rutten SCrtEVENINGEN In het Theater aan de Haven Is het toneel omge bouwd tot een smoezelig-wlt betegel de retirade met één urinoir en drie douches. Daar hangen wat zwervers rond twee vrouwen, vijf mannen. Een van de mannen, die op een roos ter heeft liggen slapen, wordt hoes tend wakker en rent naar het urinoir om over te geven. Hij is de centrale figuur in het stuk Preparadise Sorry Now van de Duit se schrijver Ralner Werner Fassbin der fin Nederland vooral bekend als filmmaker), dat toneelgroep De Ap pel onder regie van Paul Vermeulen Windsar.t speelt. De centrale figuur heet Ian Brady, een Engelsman die nu in een psychi atrische kliniek zit, omdat hij in de jaren zestig samen met Myra Hinley drie kinderen vermoord heeft, op grond van een eigen „leer" Fassbinder brengt de geschiedenis van die jongen niet in beeld. In het stuk. dat hij aan hen wijdt, laat hij verschillehde figuren zo nu en dan een stukje van zijn leven vertellen. Het stuk zelf duidt iets aan van het soort samenleving, waarin hij de jon gen ziet vertoeven. De figuren rond die man en die vrouw zijn bepaalde, reëel uitgebeel de types, maar vervullen toch ver schillende rolletjes. Om beurten zijn zij slachtoffer van plotselinge ge welddadigheden van anderen, die meestal getweeën tegen een derde te keer gaar,. Van die gewelddadighe den die je geregeld in het nieuws tegenkomt. Een paar keer gaan zij gepaard met een soort gepsalmo- dieer. Fassbinder zet zich in dit stuk - hij was 22 toen hij hel schreef af tegen Paradise Now van het Living Theatre, dat het paradijs toen (19(58i in een eommune-achtige toestand binnen handbereik zag. Sorry, zegt Fassbinder. het tegendeel is waar kijk maar naar Ian Brady, die Hitier en De Sade bewonderde en zich als een fascistische sadist gedroeg en hij niet alleen, kijk maar naar die andere zwervers Leerlingen van de Theaterschool in Amsterdam hebben dit een paar maanden geleden, ook gespeeld. Dat is begrijpelijk: het is een toets voor vakbekwaamheid. Het is ook begrij pelijk dat een jonge regisseur als Paul Vermeulen Windsant er zijn tanden in wilde zetten. Regie- en spel technisch is het een knap werkstuk, waarbij dan ook nóg de toneelbouw van Paiii Gallis te be wonderen is. Maar verder betekent het nauwelijks iets, en dat is te leurstellend. landen-licht dat. steeds weer door zwaar opgestapelde wolken tracht door te dringen. Vier Schelfhoutjes zijn er, niet alleen ijsgezichten, maar ook een zomer landschap. Ook kun^e op deze expo sitie iets ervaren van H. W. Mesdags visie op de eeuwige onveranderlijke veranderlijkheid van de zee. die deze kunstenaar min of meer als zijn per soonlijk eigendom beschouwde: „De zee", waarschuwde hij zijn collega's eens, „is van mijn. Daar mot je af- blijve!" Ten slotte nog een paar grepen, 'n erg mooi polderlandschap van Ga- briël. een Amsterdams stadsgezicht van de 19e-eeuwse „hyperrealist" Klinkenberg, twee schilderijtjes van Jacob Maris Gezicht op Dordrecht! een schilderij en twee aquarellen van Willem Roelofs en v erder nog werk van Gerardine Bak- huyzen van de Sande, Gerard Bil- ders een van de belangrijkste voorlopers van de Haagse School Fred. J. du Chattel, Otto Eerelman, H. Koekkoek, Louis Meyer, Albert Neyuhuys, Geo Poggenbeek en Hen- riëtte Ronner (van de poesjes). Dagelijks van 10-17 uur. zondags van 13 tot 17 uur. 282- Voor 't open raam zit Roeleman op zijn gemak te pein zen, over alles wat er voor zijn ogen" tussen wolken en aarde afspeelt; he le dagen kan hij kijken en vreed zaam genieten. Su loopt met Dolly mee naar binnen en kondigt al bij de deur 't bezoek aan. onzeker of Roele- man anderszijn nicht wel dadelijk herkennen zal. maar vanochtend schijnt hij niet te aarzelen, zijn nog altijd diepblauwe ogen kijken haar beminnelijk aan. hij steekt de porse- leinig witte hand naar haar uit, zon der evenwel aanstalten te maken om op te staan De voeten zijn in wijde, vilten pantoffels gestoken, ze rusten op een smyrnaoetkussen. Zijn glim-, lach is onveranderd, precies zoals in vroeger dagen, vriendschappelijk en tevreden. „Dolly niet waar. dag lieve kind „je hebt zeker wat gewandeldwat een heerlijk weer heb je ook de nevel zien optrekken vanochtendwat was dat mooi Dolly voelt, dat het een minlijk ge sprek zal worden, haar relazen over Joodse vervolging zullen dissoneren in deze atmosfeer. Het is alsof de geschiedenis sinds lang, niet over de drempel van deze kamer komen kan. 't zou een wanklank zijn hier over het nazi-regime te beginnen. Roele- mans bestaan staat al verre van de gebeurtenissen af. Hij heeft een kij ker met een bruin riempje om gebon den. zoals Engelse toeristen die aan boord dragen. Van tijd tot tijd ge bruikt hij de kijker en vertelt welke vogel hij in dc bomen herkent RADIO VANDAAG Hll.VERSO! I (298 m en FM kanalen) AVRO 7 (10 Nii-uves. 7.02 (Si Dug met een giiiiljc, «T ."to Nieuws. 7 41-7.55 Rndiojour- n.iol H :«I No-uws. 8.31! Gymnastiek voor de huisvrouw 8 45 PriigrammsfbCcrzieht-. 8.50 Morgenwijding '.I.OOiSi De pliilenkeuxc van Willem Strielmun. Klassieke kamermuziek, li' oo Radio Lawaaipupeguoi 10 10 Ar- heirl.-vitaminen. populair verzockpla- leopi ugramma 10 30 Nieuws. 10 33 Radio- journaal 10 35 Arbeidsvitaminen, vervolg. II 30 (Si Rondom twaalf, een uur allerlei v oor iedereen. (11.55 Beursberichten) 12 26 Mededelingen voor land-en tuinbouw 12 30 Nieuws 12 41 Radiojournaal. 13 00 Knip perlicht verkeersmagazine. 13.25 "n Mid dagje AVRO. muziek, informatie en servile. 115 30 Nieuws 15 33-15 40 Radiojournaal) OVERHEIDSVOORLICHTING 17 20 An- lillenkroniek 17 30 Nieuws. 17 32 Ruclu»- journaal. 17.50 (S) Muzikaal gemotiveerd, programma waarin mensen muzikaal zieh/.v If kunnen zijn 18.19 (S) Salena Junes, gr pl 18.10 Nieuw s. 18 41 ISKwintet Mill Jaekson. gr.pl. NOS 19.15 Koren in het v izii-r AVRO: 20 00 Vanavond imi/i.-k. vro lijkheid en verstrooiing, mei nm: 20 00 Top. |x-r* v an toen; 20 45 (Si Voor nu en nog eens; 21 20 (Si The Triffids. hoorspelserie; 22 00 iS> Meeluisteren mei 22 3" Nieuws 22 40 Radiojournaal 23.00 iS) Dichter bij de mu ziek liedjes om hun-leksl gekozen 23 2IHS) Skymasiers-shuw 23.55-24.O0 Nieuws. HILVERSUM II (402 m en FM-kanaleni. KRO 7 00 Nieuws 7 Tl Oehlendgvmitii» lit-k. 7 20 Het levende woord 7.25 ftudinerie: k;..-sieke muziek 7 54 Ovvrvvegmg KIM) Nieuws II Kehn. 8 30 Aubade klassieke piailr>mti/u-k "O Ballon gevarieerd pro gramma ill 35 Waterstanden 11(H) NieuwsI. II 30 Ouder worden w.- allemaal bojaar denprogramma 12 00 Zomer "7l> OVER HEIDSVOORLICHTING 12 49 Mensen sa menleving. uil/ending van hel Ministerie van CRM KRO 13 00 Nieuws 13 II Echo magazine 13.40 Een mens als jij: gesprek ken 14.PO Bvclhoven en Brahms 15 00 IJlt het npen-ue-ïilbum. 16 (10 Nieuw s 16 03 Het muzikale spreekuur van Fotts Disch 17 IMl iSl De hutsgeklutste kinderspelen. 17.20 IS) Country Time 17.45 Verkenning- sociaal maatschappelijk nieuws. 17.55 Mededelin gen 18 CM) Nieuws IH.II Echo 18.30 (S) Calorieën, een vrectzaam programma. 18 50 (S) Bel-canto op de zomeravond. 19.30 Kerk in meervoud, liturgie, kerkopbouw en mis sie. 20 00 Nieuws. 20 05 Overweging 20.15 (S) Radio Symfonieorkest van Stuttgart met solisten moderne muziek 21.20 (Sl Strandgoed, hoorspel 22.15 (S) Klassieke kamermuziek NOS" 23 00<S) Met hel oog op morgen (23.05 Aktualiteitenoverzirhl Racli- o-TV 23 20 Den Haag vandaag. 23.52 Even ontspannen voor het' slapen gaan.) 23.55- 24 00 Nieuws HILVERSUM III (445 m en FM-kanalenl. VARA. 7.02 (S) Gesodemevuders. een mie Iers programma 9.03 (S) Pep-op-dno 11.03 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sportwereld (tussen 12 00-14 00 Dingen van de dagi 12 03 (S> VARAs vei-zoekplaalje zm-k de plaat achter de zoek/in. 14.03 iSl Spitsbeeld II! (13 (Sl LP top 20en de Tip-I.P (Tussen 17 00-18 00 Dingen van dc dagi. 173)3 (S> Alfred Lsigurde NOS 18(13 De Vacaturebank. IB.I0 (Si NOS-maal VARA: 19 02 (Sl Poprekonsti iiklie 2IMI2 (S> Nashville 21 02 (Si Ja/z Blues 22.02 (Si l'Hipdonder 22:55 Mededelingen 23 (12 iSi Wachten op middernacht. 0.02 iSi Nachl drie-dram. 2.02 (Si Help' Voor werkers nt de verzorgende en verplegende lM-roept-n 4D2 (Si De rode dageraad ivoor narliivvcr kers). 5.02-7 00 <S> Truck, oen programma voor vrachtwagenchauffeur* HILVERSUM IV (FM-kanalenl. TROS 7 00 Nieuws 7.02 tS) Capriccio, oude en klassie ke muziek. 9 00 Nieuws. 9 02 Aklun- klankbeeld. 0.30 (Sl Het kind en wij- Sjxfi aal koniakt. 10.00 (S) Opus tien lot twaalf: a. Werken voor viool en piano van Mozart, b Werken voor fluit en piano van Bach. Doni- zetli. Poulcnc. Schumann. Berio en Martin 12 00 (S) Intermezzo: operetteconcert 13 00 (Si De meest verkochte klassieke tien 1.1 30 «Si Koren en korpsen: Radio Mannenkoor en Omroep Kamerkoor met klassieke koor muziek 14 00 Nieuws. 14.02 Aktua-Spcrinl. 14 30 iSi Om dc kunst cultuur en kunstm tingen beoordeeld. 15 00-17.00 (S) Belvanli»- num nrgclmu/a-k en operamuziek van Lully. KARELTJE KNETTER Joh. Bosboom: ,,Sint Laurenskerk te Rotterdam, paneel, 1856. J. C. K. Klinkenberg: „Grimburgwal te Amsterdam", doek. 202. Smidje Verholen was een nut tig bezoekje aan burgemeester van Muizenis gaan brengen. Hij zat in de vensterbank van de burgemees terskamer en sprak de burgervader vriendelijk, doch licht berispend toe. „Er gaan kwaje geruchten over je, beste van Muizenis',, zei de smid. „Ze zeggen, dat je een massa geld hebt aangenomen „Dat was .voor het belang van ons dorp protesteerde van Muizenis zwakjes. „Ze hebben je daarmee lelijk bij je staart gehad. Muis!" vervolgde de smid. „Ik heb er lang over nage dacht. doch nu begrijp ik wat de bedoeling was. Dat geld is jou ge bracht door een zekere meneer Louis van Gappeghem. niet? Nou. die knaap heeft net zoveel met het leger te maken als mijn zondagse koffiepot! Je koddebeier had gelijk, hoor! Die van Gappeghem is beter bekend als Linke Lowietje, een ge slepen stuk boef! En wedden, dat-ie in opdracht werkte van Kille Bill? En begrijp je nou nog niet wat de bedoeling was? Iedereen in het dorp moest over die centen praten. De boeven hebben natuurlijk zélf het gerucht verspreid! Als erzo'n nieuw tje rondverteld wordt, dan is er al tijd ééntje als de kippen bij. Dat is Sipko Stunt, die opdringerige jour nalist. Die schrijft er dan een opzwe pend stukkie over en daarmee is dan het doel bereikt. Iedereen praat over de corrupte burgemeester van Rijk- huyzen, en Kille Bill kan mooi on gemerkt zijn gang gaan!" moet ik dan doen vroeg de 1 gemeester klagend. „Stuur geld terug," antwoordde de smid „Aan wie? Aan Kille Bill?" tuurlijk niet!" riep de smid. stuurt het aan de Stdót! Weddfrken dat je bericht krijgt dat het geit vals is als wat? Nou. dat moeten juist hebben! Dan hebben we i teen een reden om Kille Bill te schuldigen van valsemunterij!" HA de vi [aders „Jammer van al het geld, maar slim zuchtte de burgemees En hij schreef meteen een dil brief, dat-ie om bepaalde redeities ei het geld onmogelijk kon acc -1 teren W. B. Tholen: „Dora Arntzenius", doek. Geert de Jong als Myra Hinley en Roelant Radier als Ian Brady in Fassbinder's „Preparadise Sorry Now" bij De Appel Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Vanavond, woensdag en donderdag brengt de VARA een ouderwets spannende te levisie-thriller van Francis Durbrid ge op het scherm. De titel van het verhaal is „De Pop" (The Doll), waa rin een zekere Peter Matty een vrouw ontmoet, die zich Phyllis du Salie noemt, weduwe van een roddel journalist die tijdens een tocht over de Middellandse Zee schijnt te zijn verdronken. Vanaf het moment van die ontmoeting raakt Matty ver strikt in een web van intriges, doorspekt met onmiskenbare Durbrid ge-elementen: spannend, suggestief en met een ingenieuze plot. Een pop wordt de geheimzinni ge schakel in een chantage- geschledenis, die zich afspeelt in het drukke Londen en een vredig dorpje op het eiland Wight. De drie afleveringen worden uitge zonden vanavond 19 30 uur Neder land 1. woensdag 20.35 Nederland l en donderdag 20.55 uur Nederland 2. Op de foto de Engelse actrice Anous- ka Hempel. die de weduwe Phyllis du Salie speelt Horizontaal: 1 bloem - bouwland: 2. papegaai - mikpunt - water in N.-Br 3. inhoudsmaat - vreemd; 4. Europe aan makker - rondhout; 5 boom - droogoven - mand; 6. zalfspaan - waterdoorlatend 7. mak - sierplant- kindergroet; 8 uitroep streling - tnsektenetend zoogdier. 9. vis sersvaartuig - hevige wind. Verticaal: 1. kruiderij pas: 2. plaats in Pennsylvanië - Arabische ruiter: 3 knaagdier - venster - meisjes naam: 4 hetzelfde - lange lat 5 gevangenis - onheil aanbrengende godin - waterplant: 6. meisjesnaam - kalkstok: 7. oude lengtemaat - ko raalrif - ik (Lat.i; 8 akelig - uitruster van schepen. 9 tafelfles - rustig. Oplossing van vorige puzzel. Hor 1 serre. 5 reden. 10 tree. 12. node. 13 ei. 14. Maart. 17 eg. 18 Est. 20 ora. 21 ene. 22. os. 24. al. 25. aren. 26. rage. 28. en. 30. me. 32. een. 34. Eem. 36. ram. 38 en. 39 Arles. 41 de. 42 edel. 44. tael. 46. leest. 47 taart Vert. 1. steen. 2 Eris. 3. re. 4 rem. 6. ent. 7. do. 8. eden. 9. negen. 11 mars 15 Ao„ 16. ra. 19. toren. 21 elger. 23 sen. 24 aam. 27 reëel. 29 pels. 31 emelt. 33 ende 34. er. 35. me. 37. ader. 39. als. 40. sta. 43 Ee. 45. Aa TV VANDAAG NEDERIANO t 10.45 NOS/NOT: Wiskunde voor de brugklas D) 14.00 Oieren om je heen (1 18.45 NOS TV-mtormatie voor Spanjaarden 18.55 Journaal 19.05 VARA: Paoermoon. N-sene 19J0 De Pop, driedelige iv-serie 20.22 Tommy S afscheidsfeest. Engelse tv-»ilm 20.35 Familieportret 21.35 NOS Journaal 21.50 VARA: 6r is muziek 4 muziek 22.40 NOS: Journaal eer 18.45 OS Ti-Ta-Tovenaar e op 18.55 Journaal est- t ISt. ber< t in jetieli 20.00 NOS: Journaal 20.25 NCRV: Sulherland gri|pt in. politie-serid i i960 tot c 22.00 Hier en Nu Notl apeni 22.35 Roken"5 Zo kom je d r van af under 22 50 Tot besluit i Not! 22.55 NOS Den Haag vandaag jltwik! 23.10 Journaal Simpkins ..Gisteren waren de Drie Musketiers op de tv." PELLI. PINGO EN HUN VRIENDEN FERDINAND „Kijk Su. daar zie ik duidelijk een roodstaartje, je zult 't niet geloven, maar 't is nog wel een gekraagd roodstaartje. ik heb je altijd gezegd, dat zal ook wel eens bij ons in de tuin komen, al nestelen ze er niet ..je wou 't niet geloven...kijk...kijk...hij komt op 't grasveld ..laten we even stil zijn en luisteren..." Alle drie zwijgen pe en kijken naar het hippeltippeldend roodstaartvo geltje, dat op de rand van het granie ten voetstuk van de zonnewijzer vlak bij Roelemans raam gaat zitten. Het roept even een paar maal wiet. dan vliegt 't ijlings weg „Dat is de alarmroep van de roodstaart weet je?", zegt Roeleman zich hoffelijk naar Dolly wendend ..O dank u. dat wist ik eerlijk gezegd niet oom." Hij kijkt haar nu pas met zijn moede ogen scherp aan, het is alsof hij zich langzaam realiseert, dat zijn nicht Dolly naast hem zit. „Je bent toch Dolly, de vrouw van San niet waar?" Ja oom, precies, u weet het goed...." „Zeg Sam dan eens. dat hij weer bij mij moet spelen., de Waldsteinsona- te...ik heb die nog nooit zo mooi horen spelen...dat was me een ge not." Ze herinnert zich, dat Sam de Waldsteinsonate een jaar of tien ge leden op Gelria speelde. De heel vroege heugenissen leven voor Roeleman. de indrukken van latere jaren verbleken, daarom kan hij zich maar moeizaam afstemmen op de huidige wereld. Over oude voorvallen praat hij alsof ze gisteren gebeurden, nieuwe gebeurtenissen glijden aan hem voorbij, als schepen in uichte nevel. Dolly kijkt in zijn gezicht, dat samen met de haartin- ten de glanzen van een zilverdistel heeft, nog altijd is het een stille goedheid om zijn ogen te ontmoeten, ze zijn de vensterruiten van een sere ne ziel gebleven. De knecht komt binnen en brengt hem een glas melk. „Nu drinken Bilant." gebiedt Su. terwijl ze hem het glas voorhoudt. Dolly merkt dat zijn handen beven, hij pakt de beker met beide handen vast en drinkt met kleine, voorzich tige slokjes. Su staat erbij om op te letten, dat hij niet morst „Zo. dat doe je netjes vanmorgen, geen droppel geknoeid. Nu je mond afvegen." Roeleman trekt met de bevende rechterhand een zakdoek uit zijn linkerborstzak, zorgvuldig veegt hij de boven- en daarna de onderlip af. „Berg de zakdoek weer in je zak. Van een verslaggever DEN HAAG De regering is bere nog een aantal (politieke) vjuchtj lingen uit Argentinië in ons land t< ïstelli te laten. Dat heeft minister Van d6prek Stoel meegedeeld aan de Twee< ar d« Kamer. Over het aahtal wordt nc KV] overleg gepleegd. Eerder werden ikiezi: vluchtelingen uit Argentinië in oien w land toegelaten. dt m Ve anders verlies je hem." Gewil bergt de bevende hand de grote zi doek met kleine stootjes weer ter in de borstzak Als ze buiten komen, vraagt Do^ d aan Su, of ze nog even met haar^ de tuin kan rondlopen, ze weet. cl Su haar ochtenden heeft dngede* onrn en niet graag lang babbelt. DdLmen vertelt haar in een paar woordKmet over haar Duitse joodse gasten, d j tegen wil en dank in hun vaderlai onbemind zijn en verder moetf trekken, naar andere landen en a dere werelddelen. Maar Su. sin Egberts vertrek naar een gesticht Roelemans onverbiddelijke kinC^di heid. is bang geworden, bang vo het leven en zijn boze verrassinge t vree kam bang voor couranten, ze geen ii r be mers toch geen opwekkende dinge te Nee. ze durft geen geld te geve ;n di' want niemand kan zeggen, hoe jjen met het eigen bezit zal lopen. (Wordt vervol§gY|^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 4