Nog één Nederlands kerkblad in Canada jf c.m?baR Tour e/mfa. Vandaag Oostduitse dominee die poogde zichzelf te verbranden overleden Moegepraat over ontwikkelingshulp Onze adressen: „Woord en Daad" helpt Guatemala k „Godsdienst oorlog is duivelswerk" VOORBUGANGEF DINSDAG 24 AUGUSTUS 1976 KERK'BiNNENlAND TROUW KWARTE' SDAI door Frans Oudejans OTTAWA Vooral langs het Ontariomeer wonen veel mensen van Nederlandse herkomst, zei men mij in de Canadese hoofdstad Ottawa. De autobus die mij van Toronto naar Saint-Catharines bracht, zocht de binnenwegen op. waarlangs de bevolking woont en het dus zinvol is te stoppen, wat die bus dan ook om de paar honderd meter deed. De Nederlandse origine lag er te kijk. Niet zozeer inde talrijke namen op winkels en bedrijven, waaruit een landgenoot kon worden geproefd als wel uit de kerken: de ene na de andere en telkens van een ander soort. Want ook dat was me in Ottawa al verteld: waar Nederlanders zijn vind je een kerkje. „Ottawa" was het ministerie van binnenlandse zaken en dan vooral de afdeling die zich bezighoudt met wat hier sinds enkele jaren genoemd wordt ..multiculturalism", een sa mentrekking van een hoop woorden en begrippen die in hun totaal de zorg inhouden voor het geestelijke en culturele leven van de verschillen de bevolkingsgroepen binnen Cana da. met uitzondering van Indianen en Eskimo's (officieel moet men opreken van Inuit, maar dat doet niemand) omdat die origineel Cana dees zijn. De rest is eigenlijk import en dat zijn gigantische aantallen. De Canadese regering besteedt tegen woordig veel zorg aan die groepen van verschillende herkomst in een hierop gericht programma met veel opmerkelijke aspecten. Het Jaarboek 1975 van Canada zegt dat in de loop der tijden meer dan tien miljoen immigranten het land zijn binnengekomen. Dat waren al lerlei soorten, want Canada doet niet aan discriminatie. De laatste dertig jaar, sinds de Tweede Wereldoorlog, zijn het er bijna vier miljoen ge weest. voornamelijk uit Engeland, de Verenigde Staten. Duitsland en Nederland. De piekjaren waren 1957 met 282.164 en 1967 met 222 876 nieuwkomers. In 1975 ging het toch nog altijd om 187.000 immigranten, van wie meer dan de helft neerstreek in de provincie Ontario (Toronto. Ottawa, Hamilton). Soepel Dergelijke gigantische aantallen, voor een land met amper 23 miljoen inwoners, doen begrijpen waarom binnenlandse zaken zoveel zorg be steedt aan de goede opvang en een zich thuisvoelen Canada, onmete lijk groot, kan best wat nieuwe men sen gebruiken: ruimte genoeg Het verzet zich sterk tegen de opvatting dat zo iemand meteen maar Cana dees in hart en nieren moet zijn De Verenigde Staten zijn wat dat be treft veel minder soepel. Het komt vanzelf wel. redeneert de regering in Ottawa, is het niet meteen dan toch in de volgende generatie. Minister-president Trudeau zei er verleden jaar over: ..Nationale een heid moet gebaseerd zijn op iemands eigen identiteit als individu. Van- daaruit kan respect voor anderen groeien en de bereidheid ideeën en standpunten tot de zijne te maken." Minister John Munro, die de zorg voor multiculturalism in zijn porte feuille heeft, noemde het program ma onlangs „een fundamentele po ging een meer verdraagzame en be gripvolle Canadese samenleving te bouwen, een waarin alle culturen worden gerespecteerd en waarmee alle Canadezen kunnen worden her kend." Van alle groepen in Canada is die van de Duitsers het grootst. Dat zijn er liefst 1,3 miljoen, gevolgd door de Italianen met ruim 700.000 en de Oekralners met 580.000. De Neder landers komen op de vierde plaats met 425.000. Er zijn voorts zon 118.000 Chinezen. Momenteel ko men de immigranten hoofdzakelijk uit India. Pakistan. Hong Kong en uit de Caraibische gebieden, zoals Jamaica. Uit Nederland kwamen verleden jaar 1448 personen Canada binnen, maar het ministerie, dat wel weet hoe de vork in de steel zit. zegt dat het hier voornamelijk om men sen gaat die óf in Indonesië óf in Suriname zijn geboren. Sinterklaas De groepsbinding varieert sterk. Dat wordt afgeleid uit een onder zoek naar de taal die thuis wordt gesproken. En dan blijken Italianen en Oekraïners veel getrouwer te zijn dan Nederlanders. Hoogstens één vierde van al degenen voor wie het Nederlands ooit de werkelijke moe dertaal was spreekt het nu nog thuis en het aantal neemt met het jaar af. Scandinaviërs en Nederlanders noemt Zybala volkomen waardeloos als het om het instandhouden van folklore gaat Alleen Sinterklaas leeft nog wel een tijdje men ziet: zo n ministerie is goed op de hoogte maar ook dat feest verschuift geleidelijk aan naar Kerstmis. Dat gebeurt voornamelijk onder de druk van de kinderen, zoals een Neder landse gastvrouw, die al 25 jaar in Canada woont, me vertelde. De Canadese regering vindt Neder landers prettige mensen, en er kan best een flinke portie bijkomen wat haar betreft. Ze brengen bovendien een stuk scholing en cultuur mee. Hun soepele overgang naar het Ca nadese leven is precies wat in Otta wa wordt beoogd: als het niet de kinderen zijn dan toch zeker de kleinkinderen die hoogstens in hun naam nog iets van Nederland heb ben. Plus misschien een geërfd schil derijtje van de haven van Dordrecht of het Vrijthof in Maastricht. Mijn gastvrouw had een flinke boeken kast met alleen maar Engelstalige boeken plus, als een curieuze uitschieter, „Terug naar Oegstgeest". Dat was haar uit Ne derland toegezonden omdat ze in Oegstgeest was geboren. Ze vond er niet veel aan en wil trouwens niet terug. Demonstratie voor de eenheid van Canada in de roerige Franssprekende provincie Quebec. Hele lijst De absolute herkenbaarheid voor Nederlanders is de kerk. Rooms- katholieken stappen gewoon over naar de parochie in hun nieuwe woonplaats, maar protestanten ne men hun kerk mee. Ook wat dat betreft bleken de ambtenaren in Ot tawa verbijsterend goed ingevoerd: ze kenden een hele lijst, tot en met de kleinste kerkjes toe. Dat is alle maal op een of andere manier in Canada terug te vinden, waarbij de kerk vaak over de grenzen heengaat, want met name de hervormden on derhouden nauwe relaties met de Verenigde Staten. Ds. Peter Yff in Hamilton, die ook de redacteur is van het hervormde maandlbad „The Pioneer is van ver van Neder landse afkomst, maar hij spreekt geen woord Nederlands. Hij is zelf een Amerikaan, die ooit werd beroe pen in Ontario en daar nu werkt. De lijst medewerkers van zijn blad is boordevol Nederlandse namen (Ver meulen. Vankerkhoven. Kroon. Len- sink. Poot. Westra) maar het blad zelf wordt voor meer dan 90 procent gevuld met Engelse tekst met inbe grip van de kinderrubriek en de bij belse puzzel, Alleen de achterpagina bevat een Nederlandstalige adver tentie van de regering van de pro vincie Ontario, die dit blad blijk baar als Nederlands te boek heeft staan. Ds. Yff zelf meent dat op den duur ook de laatste stukjes Neder lands eruit zullen gaan. wat hij niet erg vindt zolang zijn kerk blijft bestaan. Wat Nederlandser is „Calvinist Con tact". een uitstekend verzorgd weekblad van de Christian Refor med Church, die we kunnen vergelij ken met onze gereformeerden. Dick Farenhorst, de oprichter en uitge ver. leidde het blad dertig jaar lang. maar wegens ziekte laat hij al een jaar het werk aan anderen over. Dat is vooral Harry de Vries, onlangs verhuisd naar St.-Catharines. een man die nog wel Nederlands leest en verstaat, maar in het Engels antwoord geeft, hetgeen een bijzon dere manier van converseren is. Van de zestien pagina's van „Calvinist Contact" zijn er vier in het Neder lands: wat korte informatie uit Ne derland zelf, een pastoraal woordje, een feuilleton en ook hier een adver tentie van de regering van Ontario (over de nieuwe huurwet bijvoor beeld). Volgens De Vries was de ver houding Engels-Nederlands niet lang geleden nog half om half en hij verwacht dat het blad op niet zo lange termijn geheel Engels wordt omdat de noodzaak tot het schrij ven van Nederlands verdwijnt. Hij wees me ook nog op eigen periodie ken van de Canadian Reformed Church (art. 31„The Clarion" en de Free Reformed Church (gesticht door christelijke gereformeerde emi granten) „The Messenger", die.beide eveneens Nederlands zijn begonnen en steeds meer verengelsen. Veel Canadese protestanten met Neder landse voorouders, zo bleek me. le zen ook „The Banner", een blad dat in het Amerikaanse Grand Rapids wordt gedrukt. Bruiloften Het enige volledig Nederlandse pe Frans Oudejans is perschef van het bisdom Breda. Wereldraad UIT In een scherpe resolutie heeft de Wereldraad van Kerken het blanke bewind in Zuid-Afrika veroordeeld Tegen de christenvervolging in Rus land. die eerder toe- dan afneemt, wordt slechts aarzelend stelling ge komen. Dat wordt overgelaten aan de kerken in West-Europa De chris tenen in Rusland worden hiermede door de Wereldraad gruwelijk in de steek gelaten. Als men voor mensen rechten op wil komen, moet men dit ook tegenover een groot land dur ven doen De hervormden en gere formeerden. wier kerken lid zijn van de Wereldraad roep ik hierbij op. om bij elke gelegenheid in hun kerken te protesteren tegen de eenzijdige behandeling van mensenrechten door de Wereldraad van Kerken, en op de bres te gaan staan voor hun medechristenen in Rusland. De We reldraad van Kerken wordt zo lang zamerhand een ongeloofwaardige instelling. Zwolle A. Verwey PvdA-program (2) De PvdA heeft het ontwerp van een herzien beginselprogramma het licht doen zien. Met de bekende soci alistische demagogie probeert deze partij wederom haar medemensen en zichzelf te standaardiseren en te nivelleren tot een grauwe afschadu wing van wat de mens ooit door de Schepper bedoeld werd te zijn, zon der wil. zonder eigen verantwoorde lijkheid. zonder mening en vooral erg gedwee, in het keurslijf geperst van een allesregelende. allesomvat tende en alwetende regering. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij publtkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Christenen (2) Nou. nou. die meneer Kuijper durft nogal te oordelen over de christenen van Libanon. Heeft hij zich wel eens afgevraagd, wat die Palestijnse en linkse moslem-groepen hebben uit- gespookt? Of is het hem niet be kend. dat ze overal schoon genoeg van die Palestijnen beginnen te krij gen (zie Jordanië, Syrië. Egypte). Zo n pretje is het echt niet om met moslems samen te leven; Syrische. Turkse en Armeense christenen we ten daarover mee te praten! Het is best mogelijk, dat die getergde, be dreigde christenen neem ik nou maar aan fel reageren, te fel rea geren op wat hun of hun geloofsge noten werd aangedaan, daar mag kritiek op zijn. maar laten we er toch voor oppassen al te gemakkelijk te oordelen over mensen geloofsge noten nog wel die in heel wat meer gecompliceerde situaties moe ten leven dan wij. Den Haag H. H. v. Slekelcnburg Alcohol (2) Landsmeer R. J. van der Hoek PvdA-program (3) Arie Broekhuis moet onder ogen zien dat socialisme ook een kapita lisme is. namelijk partijkapltalisme dat nog veel nadeliger is. Laat Arie Broekhuis zich niet laten beïnvloe den door leuzen, maar alles nuchter bezien, dan zal hij zich minder druk maken over 't socialisme en 't kapi talisme. Weesp A. Kerkhoven AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraal 131 Tel 020 913456 Telen 13006 ROTTERDAM/OORDRECHT Posfbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Oen Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Christenen (3) De heer Kuijper schreef precies wat mijn vrouw en ik ook al vaak tegen elkander hadden gezegd. Alleen de uitdrukking „wrede duivels" vinden wij te kras Is het niet mogelijk, dat er onder die „christenen" toch ook nog zijn. meegezogen door de bijna onweerstaanbare zuigkracht van de geest, die daar heerst? Stel. dat wi| daar reeds lang zouden wonen of daar geboren en opgevoed zouden zijn Die gedachte doet mij een beetje huiveren Welke mogelijk heden liggen ook in ons eigen hart? Zegt Spreuken 28 vers 26 niet: „Wie op eigen hart vertrouwt is een dwaas"? Ik dacht, dat wij in die „christenen" in Libanon zien. waar toe ook wij in staat zijn. Moge God ons bewaren en zich over „christe nen" en moslems in Libanon ontfer men En ook over ons. Tiel J. Ovcrdulvr Passende arbeid (4) Eind juli waren er 155.670 mannen werkloos en n^g kunnen de hoogo vens geen 2000 arbeidskra ht vin den waarvan er 200 ge schoold moeten zijn. En een conser- venbedrijf kan geen 30 (tijdelijke) krachten vinden. Hieruit blijkt weer wie er werkloos zijn. namelijk de minder geschoolden Maar zouden nu alle 155 670 mannelijke werklo zen minder geschoold zijn Doetinchem Jan Meurs Alcohol Iedereen die met een te hoog percen tage alcohol in zijn bloed achter het stuur wordt aangetroffen, wordt naar het politiebureau gebracht om zijn roes uit te slapen. Dit overkomt Jan Boezeroen in zijn lelijke eendje, maar ook de bankdirecteur of minister in zijn Rolls Royce of Mercedes, zonder enige uitzonde ring. Mocht dezelfde persoon voor een tweede maal dronken achter het stuur worden aangetroffen, dan wordt hem zijn rijbewijs voor minstens een jaar afgenomen plus een boete die. naar gelang de positie van de beschorikene. varieert tussen enige honderden guldens en een aan tal duizenden Zijn auto is hij voor de tweede maal onherroepelijk kwijt. Mocht hij voor een derde maal voor hetzelfde feit tegen de lamp lopen, dan verliest hij opnieuw zijn auto maar ook en nu levenslang zijn tijbewijs. plus een zeer hoge boete Als op deze manier tegen zulke on verantwoordelijke sujetten wordt opgetreden, dan garandeer ik. dat er een aanzienlijke daling van dit soort misdaden zal optreden. Hilversum A. Spits In Trouw van 17 augustus schrijft u dat strengere straffen voor alcohol wel eens verkeerd kan werken. De minister vindt dat er eindelijk iets aan gedaan moet worden, wat vol gens mij allang had moeten gebeu ren. Laat hij maar beginnen met de auto in beslag te nemen en het rijbe wijs voor tien jaar in te trekken. Dat zal beter helpen dan de prachtig gerichte campagne waar u over schrijft (dat lappen die heren aan hun laars). De gevangenis hoeft hun ook niet bespaard te blijven, voor al het leed dat ze door dood of invalidi teit over anderen brengen, verdie nen ze dat zeer zeker. Amsterdam C. de Graaff Reis Blijkbaar heeft de reis van onze par lementaire delegatie niet het ge wenste effect gehad waarop men hoopte bij haar reis naar Rusland Voor radio. t.v. en ip de pers geven -leden van deze delegatie uiting aan hun ongenoegen. Achteraf bekeken was het beter geweest als mevrouw Ien v d. Heuvel was meegegaan als rcisleidster. zij is toch een expert op het gebied van dictaturen. Zij weet zelfs zeker dat iinkse dictaturen be ter zijn dan rechtse. Deze wijsheid deed zij op bij de Berlijnse muur. Wellicht was ze nu tot de ontdek king gekomen dat dictaturen in we zen niets verschillen. Politie-protest Een aantal hogere politie-beambten in Rotterdam heeft gemeend te moeten protesteren tegen het optre den van hun collega's in Zuid- Afrika Een politieke stunt. Waar bleven de protesten van deze heren tegen het optreden van de Oostduit- se-volkspolitie. die in vijftien jaar tijds een honderdzeventig mensen op de vlucht hebben neergeknald? BERLIJN De Oostduitse predikant Oskar Brüsewitz, die zichzelf vorige week woensdag in Zeitz met benzine overgoot en in brand stak, is zondag aan zijn zware verwondingen overleden. Riissiim P. van Daalrn. Zeitz is een industriestad, ten zuiden van Leipzig. Met zijn-daad wilde de 47-jarige predikant protesteren te gen de wijze, waarop de Oostduitse communisten de jeugd van de kerk trekken. Honderd mensen in het centrum van Zeitz waren getuige van zijn wanhoopsdaad. Aan zijn au to had hij borden bevestigd met de opschriften „De kerk klaagt het communisme aan" en „Bederf deze jeugd niet'. Christenjongeren ondervinden in Oost-Duitsland duidelijke discrimi natie bij de toelating tot universitei ten. Om zijn protest hiertegen was ds. Brüsewitz al eens eerder gearres teerd. Zondag is in vele Oostduitse kerkdiensten een verklaring voorge- lzen van de leiding van öe evange lische kerk. Daarin wordt de daad van de dominee afgekeurd, maar te gelijk gezegd, dat hij er niet om mag worden veroordeeld. „Brüsewitz werd gedreven door bezorgdheid, dat onze kerk in haar getuigen te weifelend is," aldus het. woord aan de gemeenten. De kerkleiding betreurt VELP De reformatorische hulpac tie „Woord en Daad" heeft een kwart miljoen gulden overgemaakt naar Guatemala voor opbouwwerk na de grote aardbeving, die dat land in februari heeft getroffen. Het geld wordt onder meer gebruikt voor de herbouw van huizen, kerken en scholen. Passende arbeid (3) Van een onzer verslaggevers Met ergernis en verbazing worden we geconfronteerd met het feit dat het Hoogovens niet gelukt 500 nieu we werkkrachten uit de Neder landse bevolking aan te trekken. Ruim 200 000 werklozen ontvangen een werkloosheidsuitkering! Het is wel indroevlg en tekent de mentali teit van een aantal werknemers die te lamlendig zijn om hun handen uit de mouwen te steken We nemen aan dat er bij Hoogovens behoorlijk wordt verdiend en het is meer dan schande dat buitenlandse werkne mers moeten worden ingeschakeld om hier arbeidsplaatsen op te vul len. Door de hoge sociale uitkerin gen wordt elke prikkel om werk te zoeken in de kiem gesmoord. Nodig op de helling hiermee Wijngaarden A. C. Baan UTRECHT De belangstel ling voor ontwikkelings vraagstukken neemt ook in de kerken maar uiterst moeizaam toe. Er is een algemene moe heid en een frustratie, die diep wortelt, omdat vijftien jaar praten weinig heeft opgele verd. Dit stelt het bestuur van de interkerkelijke coördinatie commissie ontwikkelingspro jecten (ICCO) vast in zijn giste ren verschenen verslag 1973- 1975. Weliswaar is er vooruitgang in het denken over ontwikkeling gemaakt, maar de vertaling naar de praktijk van de kerkelijke alledag is aarze lend. Hieraan zouden volgens ICCO de kerken en christelijke organisa ties veel zwaarder moeten tillen. Egoisme „Wanneer er zulke diepe weerstan den en zo n gebrek aan politiek- economische wil moeten worden ge constateerd. dan is er meer aan de hand. Dan kunnen woorden als col lectief egoisme en politiek verharde eigenbaat niet langer worden onder drukDan zullen in ieder geval onze kerken en onze christelijke organisa ties hun eigen miljoenen leden de ogen dienen te openen voor de grote afstand lussen hun geloof en hun poütiek-economische praktijk", al dus het ICCO-bestuur ICCO is het protestantse bemidde lingsorgaan van het medefinancie ringsprogramma van minister Pronk, naast, de r.k. Cebemo en de algemene NOVIB Voor ICCO steeg het bedrag van 21 miljoen in 1974 tot veertig miljoen dit jaar. Met dit geld heeft de organisatie in 1975-76 aan 94 programma's en projecten in 52 landen in de derde wereld eenbblj- drage verleend. Basis Vooral gestimuleerd door de we reldraad van kerken, kiest. ICCO steeds nadrukkelijker voor ontwik keling aan de basis en voor sociale rechtvaardigheid als voorwaarde voor economische groei. ICCO geeft voorrang aan activiteiten, die door de bevolkingsgroepen zelf worden gedragen, die gericht zijn op de ont- De scholen zijn weer begonnen] zelfs de universiteiten openen nieuw hun poorten voor de zoe! naar wetenschap en wat dies m| zij. Als je zelf, vanaf het prille be\ op de kleuterschool, zo'n 19 ji lang dergelijke instituten hebt 'gemaakt, dan spreekt je dat altijd aan. Je ziet de kinderen wat onzeker door de stad en in omgeving van de universil rondlopen. Enige tijd geleden wa: veel sprake van een noodzakelij education permanente, een so< voortdurend leerproces ook vi hen die al lang genoemde institui met welk gevolg dan ook achter rug hadden. Men vond het nodig de mens bleef leren. In allerlei band kwam dat via volksuniversil riodiekje dat ik kon ontdekken was „Nederlandse Katholieke Missie" uit Montreal, verzorgd door pater Gerard Vans. die vier keer per jaar zo'n nummer stuurt'aan al zijn be kenden in Franstalig Canada. Hij spreekt van een 10.000 katholieken. Het blaadje begint met wat kerknieuws uit Nederland, waarna de redacteur vervolgt: „Na al dit saaie nieuws over kardinalen, bisschoppen, pastoors en toe komstige pastoors zullen we over gaan naar de vrolijke klanken van bruiloften en jubilea." Het is of je Barend Barendse hoort spreken. Maar het blaadje wordt goed gele zen en het bestaat voort dank zij jaarlijkse giften van mensen die het op prijs stellen. Het is niet on denkbaar dat het wortelen in een Frans gebied voor een Nederlander moeilijker is dan daar waar Engels wordt gesproken. ollan de nctic ten e.d. tot moederscholen enigszins van de grond. Je zou kd nen denken aan het oud vaderlan gezegde: een mens is nooit te o om te leren. Intussen mag hierac ter ook wel weer eens een vraag ken geplaatst worden. Het valt i£llon vaak op hoe slecht wij kunnen Ier» Al was het alleen maar van wat i ervaren. We hebben aan alle kanti kunnen merken dat het ongelirt.rJ teerd aanmaken van munitie de off1 log en andere soorten van geweld de hand werkt. Toch gaan weermf# door. Vaak onder de waarheid vip een ander gezegde, namelijk dat linkerhand niet weet wat de rechtd— hand doet. Wij leren bijzonder w Ver nig van allerlei conflicten. We lat allerlei zaken maar gewoon doorn ïar e ten terwijl we weten dat de bc vandaag of morgen echt in elka'a stort. We zijn slechte leerlingen ia alle delen van de wereld. Leert v{n Mij. at Ik zachtmoedig ben, zegt ;r^" Heer. Soms lijkt het er veel op als wij ons antwoord meteen klaarhe"lv ben: en kijk eens hoe hard wij ku ""J** nen zijn. Hoe hardleers. het, dat het incident wordt uitgebuit „voor propaganda tegen de DDR". Mevrouw Brüsewitz heeft veront waardigd gereageerd op de bewering in de Oostduitse pers. dat haar man „abnormaal was en regelmatig leed aan waanvoorstellingen" BELFAST - Dr. A. J. Weir praeses van de presbyteriaanse kerk van Ier land. heeft het doden in naam van godsdienst, bedreven door terroris ten van welke kant of onder welk etiket ook, scherp veroordeeld als duivelswerk. Dominee Weir deed dit in zijn toe spraak tot de in Belfast bijeengeko men synode van zijn kerk. Hij bena drukte. dat zij. die zulke dingen doen. „geen duivels zijn. maar wel al bijna in de klauwen van de duivel verkeren". „Mensen, die deze kusten nooit hebben verlaten, kunnen wel eens meer hebben gedaan om het evange lie te verduisteren, dan al het licht, dat onze zendelingen naar landen overzee hebben uitgedragen", aldus Weir Britse kerkelijke leiders hebben de leden van alle kerken opgeroepen, net zo lang te bidden tot een rechtvaardige en stabiele orde in Noord-Ierland bereikt is. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen: te Strijen J. C. de Bie Rijssen: te Gameren W. van Gorsteine te Ridderkerk; te Alblasserdam 976 1 Vos te Putten (Gld.); te Rijssen J. 977 0 Schuurman te Putten (Gld). ptale oor Bedankt: voor Wieringermeer (toej B. Koole te Leersum; GEREF KERKEN. tmr Beroepen: te Haren W Feenstra ff t Urk. die dit beroep heeft aang nomen. GEREF. GEMEENTEN U< Beroepen^ te Moerkapelle J. W. Vi weij tc Hendrik Ido Ambacht: (e Ei meioord L. Blok (e Capelle a/d IJss< an e TRI Bedankt voor Sioux Center (USa t D. Hakkenberg te Lisse. GEREF KERKEN (VRIJG l 'esCh Bedankt: voor Bergentheim L. Joosse te Hasselt. »nds inds Ds. A. A. Spijkerboer t Ds. A. A. Spijkerboer. Amsterdarrenie bericht dat de in september 19"Houg opgerichte werkgroep ter onderste»977 ning van de oorlogsweduwen ejanip -wezen in Israel zijn werkzaamhép 1 j den heeft beëindigd. De ontvape pr gsten waren in totaal 233.986.44 cfleld onkosten aan drukwerk en portprem 1.764.89. en zo kon 232.221.55 tford beschikking gesteld worden voor c?roc€ weduwen en wezen van de Jorfitga Kippoer-oorlog. De werkgroep b/eser stond uit ds Spijkerboer, drs. H. c^e is Goederen-Vrolijk, Vlaardingen e^eda; ds. H. R. Stroes. Wijk bij Duursteden Wyszynski wikkeling van plaatselijk lei derschap en zelfontplooiing en die de armste groepen ten goede komt. De beslissingsmacht over de beste ding en de omvang var. de middelen wordt steeds meer overgedragen aan de partners in dc derde wereld, via „consortium-progTamma's", zo schrijven ICCO-voorzitter dr. A. H. van den Heuvel en secretaris J. Bos. Projecten, die bevrijdend werken, worden niet altijd in dank door de regering afgenomen, zoals laatst in Paraguay Medewerkers werden on dervraagd en gevangen gezet. In de medische sector verschuift de aandacht van de grote ziekenhuizen naar preventieve gezondheidszorg aan de basis. In het onderwijs ligt de nadruk op handvaardigheden voor inzet ter plaatse. De primaat van de r.k.kerk in Polei kardinaal Wyszynski. heeft zijn onl slag aan paus Paulus aangebodej Hij is op 3 augustus 75 jaar gewd den. Het is nog niet duidelijk, of h ontslag wordt aanvaard. Het word in Rome niet uitgesloten geacht, dé een gelijksoortige oplossing als vod Nederland wordt gezocht. De paii aanvaardde het aftreden van kardl naai Alfrink. maar deze bleef na zij 75e verjaardag in functie totdat mé zijn vervanging door kardinaal Willé brands een voor alle partijen aad vaardbare oplossing was gevondei Volgens Italiaanse kranten zoudej onlangs op de bisschoppenconfered tie in Warschau handtekeningen zijl verzameld om bij het Vaticaan tl pleiten voor handhaving van Wj szynski op zijn post.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2