Praten over Genesis (en nog meer) Hebben uitspraken van de Wereldraad ook effect? GJE graat» GOS: zorg over gereformeerden Vandask MATTHEW HENRY OP EEN ADELLIJK SOORT WOUDSCHOTEN heruitgave"?^? van de Voordeel tot 1 september a.s. Loena 24 stuurt monster terug VOORBIJGANG. Onze adressei! toy VRIJDAG 20 AUGUSTUS 1976 KERK TROUW/K door A. C. de Gooijer MUSSELBURGH, augustus In de schaduw, zeker niet in het licht, van het naderend Edinburgh Festival, ver van de vergade ring van het centraal comité van de Wereldraad van Kerken, te ver van de Gereformeerde Oecumenische Synode in Kaapstad, vergaderde hier de International Association for Reformed Faith and Action. De Nederlandse afdeling van dit mondiaal reforma torisch verbond was met niet minder dan vijfentwintig zielen vertegenwoordigd, de overige tweeënveertig deelnemers kwa men uit België, Canada, Oost-Duitsland, West-Duitsland. Enge land, Frankrijk, Japan, Roemenië, Schotland en Tsjecoslowa- kije. De IAFRA hield haar eerste congres In Montpellier. in 1953. waarna sa menkomsten volgden in Detmold. Straatsburg, Cambridge, Zeist, Not tingham, Mittersil. Blevres en nog maals Zeist. Zij vergadert om de twee jaar. welke regelmaat echter volgend jaar onderbroken zal wor den. In 1977 hoopt men in Aix en Provence saam te komen, in 1978 op een plaats in Noord-Amerika. De IAFRA ls een niet straffe organi satie van reformatorische christe nen. wier denken en doen gebaseerd is op de Bijbel en op hun vader landse gereformeerde belijdenisge- tutgschriften, of die nu een Westmin ster. een Heidelbergse of een andere catechismus bevatten. De samen komsten zijn thema-conferenties die bezocht worden door geïnteresseer den, meestal lid van een landelijke afdeling. Prof dr. J. Dengerink. hbogleraar vanwege de vereniging voor Calvi nistische wijsbegeerte, is voorzitter, secretaris is dr D. R Hanson, een Engelse chirurg uit Leeds, terwijl verder dr. P. Ch. Marcel uit Frank rijk en prof. dr. W Stanford Held uit Canada in het hoofdbestuur zitten, Onderling contact, financiële hulp. verspreiding van literatuur zijn de voornaamste activiteiten van de IAFRA, die dusdanige werkzaamhe den o.a verrichtte in Portugal, Span je. Frankrijk. Oost-Europa-landen. f Korea. Japan. Vietnam en Zuidame- rikaanse gebieden. Alles tot steun van de reformatorische christenen aldaar. Schepping In Carberry Tower, een ouder dan middeleeuws slot in Musselburgh, ten oosten van Edinburgh, hebben de conferentiegangers zich ditmaal beziggehouden met artikel 1 van de apostolische confessie, aldus gefor muleerd; wij geloven in God, schep per van hemel en aarde Dat daarbij het scheppingsverhaal zoals wij dat kennen uit Genesis ter sprake kwam, is wel duidelijk, Dr. Lothar Coenen. een van de oprichters van de IAFRA, predikant van de evange- lisch-gereformeerde gemeente van Barmen-Gemarke (Wuppertal), was gevraagd voor de dagelijkse bij belstudie. Tot zijn leedwezen moest hij meer dan eenmaal vragen hem niet te vangen op 'n woord, gedachte of uitdrukking, maar te luisteren naar Gods Woord en het getuigenis van de Bijbel. Enkele Engelsen, meer Schotten en een niet gering aantal Nederlanders bleken een fun damentalistische opvatting voor te staan, die in het congresonderwerp een toebereide aarde vond. Doch zet ten we een en ander op een rijtje. In het Schotse kasteel, dat de zeven tiende Lord Elphinstone. familie van de Britse koningin-moeder, de Church of Scotland vermaakte om daar een jeugdcentrum in te richten, en dat nu een ..adellijk Woudscho- ten" mag heten, met meer park dan een half dozijn tuinlieden kan onder houden. in dit Schotse kasteel, waar Mary Stuart met haar derde echtgenoot James Hepburn Graaf Bothwell heeft gewoond (denk aan de slag bij Carberry Hill. 15 juni 1567). is meer aan de orde geweest dan verschil van opvatting over de eerste hoofdstukken van Genesis IJzeren gordijn Wat de congresgangers het meest ter harte is gegaan, was. dunkt ons. de aanwezigheid van de reformato rische broeders van achter een ge deelte van het ijzeren gordijn, dat een ogenblik week voor hen opdat zij zich in het vrije westen konden scha ren onder de vaandels van Luther. Calvijn en Knox met de geestelijke nazaten van deze reformatoren. Hun uiteenzettingen van de situatie van de kerk der reformatie in hun lan den, in een atheïstische omgeving, hun catechese, hun godsdienston derwijs. toegestaan op de staatsscholen, hun huisbezoek, hun preken, hun sociale arbeid, dit alles wekte eerbied, ontzag en dankbaar heid voor de omstandigheden waar onder dit alles aan déze zijde van het gordijn, gemakkelijker gaat. Leven in de diaspora is dan wel iets anders dan leven in een zelf gekozen refor matorisch getto. In zijn openingsrede vroeg voorzitter prof. Dengerink ook aandacht voor de opdracht aan de christen niet te willen ontsnappen aan de wereld rondom hem. maar èn techniek èn wetenschap te willen beoefenen in het licht van Gods woord. Om met een maar een tweede Nederlandse inleider te noemen, prof. ir. E. Schuurman, eveneens Calvinistische wijsbegeerte docerend, sprak over technologie in het licht van het christelijk geloof. Hij boeide zijn gehoor met een op de Bijbel gegrondveste geschiedenisbe schouwing, met grote reserves voor de opvatting, die hier en daar gehul digd wordt, dat de christen op alle vragen van deze tijd een antwoord weet. De taak van de mens is om schreven in Genesis 2 vers 15, daar wordt alles in zijn hand gegeven. Prof. Schuurman bestreed de opvat ting van Ellul dat de christen geen perspectief in de technologie kan zien. Juist door zijn opvatting van Schrift, en historie kan de christen de technologie aan, die technologie, welke geen vloek is maar tot zegen is gegeven. Er was een voortreffelijke voor dracht van ds Eddy Stride over .la bour in Creation", een les in sociale gerechtigheid, die door de prak tische persoonlijke inzet van de in leider, een les voor het leven was. Hoe meer je als christen in dit socia le werk wordt uitgemaakt voor neo fascist of crypto-communist, zo zei hij, des te meer kan je zeker zijn dat je op de christelijke weg bent. Een theologische Lanser (CNV) dachten we, toen we van ds. Stride vernamen hoe de mens van vandaag het even wicht moet bewaren tussen aandeel houder, directeur, plaatselijke over heid, onderneming, afnemer, rege ring en arbeider. Hopelijk kan de IAFRA deze voordracht uitgeven, een boeiende preek over praktisch christendom. Pasteur Aaron R. Kayayan, vertelde wetenswaardigheden over de refor matorische kerken in Frankrijk. Zijn evangelisatie via Franse en Luxem burgse commerciële zenderè en wat hij daarover zei trok bijzondere be langstelling evenals de actie EPEE, Equipe de Prière, Ecriture, Evangeli sation, een beweging in de Eglise Reformée, die nu tien jaar oud is. Ze wordt door de nederlandse afdeling van de IARFA gesteund. Dat, om nog even bij Frankrijk te blijvenl de 300.000 protestanten al daar een minieme minderheid vor men, is bekend. Dat zij elkaar niet in /een eenheid vinden, ook. Het bleek ons dat bij de behoudende leden van de Eglise Reformée de communiteit Taizé wienig aanslaat, de medede ling daarover sloeg overigens bij een aantal congresgangers wel in. Ontroerend Prof. Stanford Reid uit Canada was ook verhinderd zijn voordracht over de tegenwoordigheid Gods en de hoop voor de mens uit te spreken. Misten we aldus twee belangrijke figuren uit het westen en verre wes ten, de broeders uit de Oost- Europese landen waren er wel, zoals gezegd. Wat zij zeiden over de orga nisatie van kerken, hun werk, hun doen en laten, hun mogen en kunnen was vaak ontroerend, ook al roerden zij officieel zaken aan die bekend waren. Tenslotte iets over de Schotse broe ders, van wie er een, de predikant James A. Ballantyne, predikant van Dunsyre, Dolphinton en Walston, een film had gemaakt, waarin leden van zijn gemeente optraden. Deze film gaat over de vervolgde en te vuur en zwaard bestreden Conven- anters, martelaren in de officiële kerk van Schotland, volgelingen van Knox. Bij het zien van deze film dachten we aan de woorden van Ovi- dius: al ontbreken de krachten toch is de wil te prijzen. En we dachten ook dat we dankbaar mogen zijn voor mogelijkheden die NCRV en EO hebben om ook technisch besla gen op het ijs te komen. Dat John Knox overigens niet alleen een ge- loofsfiguur, maar ook een nationale figuur is, bleek ons bij een bezoek aan Edinburgh, waar in het kader van het Festival een optocht werd aangekondigd, waarin Knox en Ma ry Stuart voorop gaan. Knox wordt uitgebeeld door de predikant dr. Gordon Stracham, die in een inter view meedeelde dat er tussen protes tanten en roomsen in Schotland een onoverbrugbare kloof is, die alleen door de jaarlijkse kunstuiting kan worden overschreden Dagje uit Een dagje uit naar Saint Andrews, de universiteitsstad in het graafschap Fife, eertijds de kerkelij ke hoofdstad van Schotland, eerste standplaats van Knox, maakten de door L. M.P. Scholten GENEVE Secretaris generaal Phillip Potter van de Wereldraad van Kerken heeft niet de illusie dat uitspraken zoals de Wereldraad ook deze week weer gedaan heeft over Zuid-Afrika, iets zullen veran deren aan de politiek van dat land. „Ze zijn bedoeld als bemoediging voor zwarten en blanken in Zuid- Afrika in hun moeilijke strijd voor een rechtvaardige samenleving," zei hij na afloop van de vergadering van het centraal comité van de We reldraad. Inzake de scherpte van de formulering verwees hij naar de ou de testamentische profeten. Beantwoordt het besluit over de mensenrechten aan de wil van de assemblée van Nairobi? Potter: ..Om iADVERTENT.EI Ongeacht de kerkelijke richting, is deze letterlijke en practicale bijbelverklaring als een gezaghebbend standaardwerk erkend icn werk bi j uitstek voor jeugd- en bijbelstudieverenigingen en voor elke Christen, die de Bijbel in geloot leest en zijn kennis omtrent het Woord van God wil verdiepen. de kwestie van de mensenrechten onder ogen te zien - in het kader van de totale verklaring van Helsinki zullen de kerken een weg moeten vinden om met elkaar te spreken over de schending van mensenrech ten. De moeilijkheid is dat de kerken tot nu toe op dit punt wel óver el kaar. maar nog nooit werkelijk mét elkaar gesproken hebben." Hij be vestigde dat het de bedoeling is dat aan het in Europa te creëren instru ment concrete gevallen van schen ding van mensenrechten kunnen worden voorgelegd. Op de vraag of het realistisch is dat de Wereldraad besloten heeft weer met nieuwe studies te beginnen zo als inzake het militarisme, de transnationale en nieuwe econo mische orde, gezien de financiële si tuatie. antwoordde Potter dat men het werk van de Wereldraad nooit kan beoordelen naar het aantal staf leden en het geld dat erin gestoken wordt. De Wereldraad ziet zijn taak meer hierin dat hij mensen over de gehele wereld op bepaalde punten met elkaar in contact brengt en mo biliseert en zo de zaak waar het om gaat verder brengt. Zo was de organi satie van de bekende wereldconfe rentie over kerk en samenleving in 1966 nagenoeg het werk van één sta flid van de Wereldraad, Paul Abrecht. Het centraal comité heeft de afgelo pen dagen gedaan wat het moest doen, aldus Potter: het totale pro- gram bezien en prioriteiten stellen. Die prioriteiten formuleerde hij zelf als volgt: Ten eerste de vraag hoe wij getuigen van ons geloof in ons gehele leven, hoe wij ons geloof belijden: eenvou dig, duidelijk en zonder vrees Vprder hebben wij opnieuw beves tigd te werken voor de eenheid van de kerk, als teken van eenheid van de hele mensheid. Wij hebben in de derde plaats gezien dat om te werken naar eenheid ver nieuwing van de christelijke ge meenten en opvoeding nodig is. zo dat wij als subject-subject met el kaar omgaan en niet langer als sub ject-object. Er is nog te veel in de kerken een hiërarchisch omgaan met elkaar. Daarom de nadruk op de gemeente. Ten vierde voelen wij ons als We reldraad zeer betrokken bij de we reld. Een van de voornaamste sche ma's de komende tijd zal dan ook zijn: hoe komen wij tot een samenle ving waarin gerechtigheid en ge meenschap centraal staan: Gods schepping voor alle mensen. En daarom houden wij ons bezig met alles wat die samenleving hindert: militairisme, operaties van de transnationals, schending van de mensenrechten met inbegrip van ra cisme en sexisme en staan wij aan de kant van de armsten en die in de diepste nood verekeren. door Aldert Schipper KAAPSTAD De Nederlandse gereformeerde kerken zijn giste- ren in Kaapstad opnieuw op hun nummer gezet door de gerefor meerde oecumenische synode (GOS). Ditmaal werd bezwaar uitgesproken tegen de manier waarop de Nederlanders het gesprek met Kuitert en Wiersinga voeren. De GOS drong er bij de gereformeerden op aan het leerproces tegen deze twee theolo gen met vereiste spoed voort te zetten. Bij voor intekening voor i sepiember a.s. is dc prijs per deel f55.-. Daarna f67,50 per deel Dc 6 delen O T. en 3 delen N.T. worden in de oorspronkelijke vorm heruitgegeven. Gedrukt op zwaar papieren in kunstlederen banden met goud opdruk. Documentatie op aanvraag.Intekenen per briefkaart aan: Boekhandel-Uitgevenj Goudriaan - Postbus I - Zuidzijde 133 -Tel:0l83tJ-1441 De GOS erkende dat het niet zo eenvoudig is tucht uit te oefenen over theologen en ambtsdragers die afwijken van de bijbel en de belijde nis maar „indien aan deze tuchtoefe ning meer gewicht wordt gegeven dan aan het afhouden van Gods volk van afvalligheid, kan het resultaat alleen maar zijn dat de gereformeer de kerken de tekenen verliezen van een ware kerk." De GOS wijst er in haar verklaring verder op dat de gereformeerden dan in strijd komen met de constitutie van de synode. De GOS besloot de kwestie-Kuitert en Wiersinga toe te voegen aan de andere gesprekson derwerpen die het interimcomité met de Nederlanders te bespreken heeft, voordat de volgende synode in 1980 bijeen komt. De rapporteur van de commissie die met dit voorstel kwam. de Ameri kaan N. Shepherd, wilde het interim comité ook nog opdragen in 1980 aanbevelingen klaar te hebben voor passende maatregelen tegen de gere formeerden, maar dat wees de syno de af toen de Nederlandse dr P.. G. Kunst gezegd had dat dit als een regelrechte bedreiging zou worden opgevat. „Vereiste spoed" Lange tijd delibereerden de synode leden over de term „vereiste spoed". De Zuidafrikaan Koot Vorster wilde deze haast mede omdat de twee the ologen hun denkbeelden vrijelijk uitdragen onder studenten, en de Amerikaan J D. Eppinga uit Grand Rapids wees erop dat de boeken van de twee beschuldigden ook al in het Engels vertaald zijn en in de Ameri kaanse boekwinkels te koop liggen. De Nederlander prof. Runia merkte op dat de beide boeken van Kuitert, die in Amerika te krijgen zijn, best meevallen. De Zuidafrikaan J L Helberg ver klaarde dat er in Nederland nog veel meer verschrikkelijks aan de hand is. Hij herinnderde eraan dat de gere formeerde synode een rapport voor verdere studie over homofilie in de kerken heeft aanvaard, en hij trok daaruit de conclusie dat de gerefor meerde synode homofilie accepteert. Hij citeerde uit het stuk een opmer king dat wij tegenwoordig beter we ten dan de apostel Paulus: zover is het met de gereformeerden in Neder land gekomen. Twee van de drie theologische stu denten van de universiteit van West- Kaapland, Appis en Gelderbloem, zitten tot 31 december-vast krach tens de staatsveiligheidswet. Dit is gisteren bekend geworden. De actie van de kleurlingenkerk waartoe de twee behoren en van blanke N.G.- kerk heeft dus voorlopig geen uit werking gehad. De derde student van wie vermoed werd dat hij was gearresteerd, bleek gewoon thuis te zijn. De Nederlandse Christelijke Gere- formeerde prof. Velema merkte op dat de gereformeerden gekozen heb ben voor een ander tuchtmodel, nl. dat van de dialoog. Dat ls, zo zei hij, een keus die de kerken van Gos niet hebben gedaan. De synode heeft nu bijna twee dagen over de Neder landse gereformeerden gesproken en als de synode vanmiddag om vier uur gesloten wordt, zullen er nog wel weer een paar minuten bij gekomen zijn. GEWELD OM GE\I Verschillende omroepen P4 1 aandacht gewijd aan het njmei Lstc Achter de jeugdige conferentieganger op de voorgrond zitten van links naar rechts: mevrouw Hanson, dr Hanson (secretaris van IAFRA) en prof. dr J.D. Dengerink (voorzitter IAFRA). stramme benen en de tot dan wat plechtig gehouden tongen los. Dat Jan Milic Lochman, nu te Bazel, hier heeft gestudeerd bracht ons op zijn werk in Praag. Maar dat werd ons door een der Tsjechische vrienden niet in dank afgenomen. De gerefor meerden daar beschouwen hem als een deserteur. Bij onze thuiskomst lag zijn „Marx begegnen" in verta ling op onze tafel. Er blijft veel moei lijks in de wereld der kerken en in de kerken der wereld. Doch dit alles moge ons dan ener zijds bedroeven, anderzijds waren we dankbaar reformatorische broe ders en zusters te ontmoeten van een pluimage, in welke pluimage echter pennen gevonden worden met brede, fijne, en fijnere punt. Leesbare brie ven. zoals de apostel Paulus die ge wild heeft. De schrijver van deze persoonlijke indrukken maakte voor dit dagblad de eerste samenkomst van de IAR FA mee, destijd in Montpellier. Nu bijna een kwart eeuw geleden, een belangrijke periode in de geschiede nis van de reformatorische kerken in de verschillende landen. Dat uit ons land een aantal jongere academici naar Musselburgh waren gegaan en volop deelnamen aan de discussies heeft ons verblijd. De organisatie is er kennelijk niet een van „angry old men". De heer A. C. de Gooijer is journalist te Amsterdam. Hij was van 1945 tot 1954 aan „Trouw" verbonden. socialisme, zoals dat met na Duitse Bondsrepubliek de i opsteekt. Met ontstelling z|n len één van deze avonturiericn horen verklaren dat heel da(Sesl over de vergassing van de jcf,er< anders dan anti-Duitse he?e v En zo schrijdt de reactie v^o het „Wir haben es nicht gewi J™' het „Wir haben es nicht getj he het gevaar dat als iets ms genoeg geleden is, de her| vervaagt en de leugens betfun' sen krijgen. Soms kom je citiko* Napoleon tegen alsof hij peei soort held of heilige bes8ei moet worden. Om van alle tPr.er gers uit deze woeste schoolj"ei geweld maar niet te sprekenw v uitzendingen kwam telkensfer de hoek kijken dat het nie West-Duitsland is waar deze opnieuw uitgebroed worden. Se/ zending uit Engeland loog erph 1 min om. Hoe is dat intussen Schiedam kan hieruit alleen f®n klaard worden. Daar was hei00" lijk een complex van moti\|ilie intussen allen even verwerpt; tot de rellen tegen de Turket^" Toch was er ook een dosis ra<L, dit brouwsel aanwezig. Hierf— opnieuw de naam genoemd! 1 Haagse anti-Surinamers-paA. J kan deze kleine bewegingei uit de overweging dat al te v^ dacht ook altijd reclame b«" d maar dat neemt niet weg dat^/^ een probleem is wat men mc vangen met lieden die niet mNlls andere dieeën behept zijn. m^pla ideeën duidelijk gericht zijnoor weid om het geweld. Alleen om vraag te beantwoorden zoua" eens «en aantal wijze menseir0^ geroepen kunnen worden, ijn l overheid dan wel. Inmiddels is wel een andere jongen gearresteerd, een middelbare scho lier uit een kleurlingendorp bij Kaapstad. Zijn naam is Michael Sedgwick, hij komt uit Hannover- paik. Zijn eigen wijkdominee vertel de mij dat de gearresteerde jongen in zijn vrije tijd onderwijzer was aan de zondagschool. Hij deed ook mee aan gemeenschapsontwikkelings programma van de methodisten. De jongen werd gearresteerd toen hij een blaadje uitdeelde om voorbij gangers op te wekken, aanwezig te zijn bij een kerkdienst ter herden king van de dood van Mepetla Mo- hapi, de student die begin deze maand in handen van de politie overleed. Zie ook pagina 7. MOSKOU (Reuter, UPI) De Rus sische Loena 24 heeft tot op een diepte van twee meter een gesteen temonster uit de bodem van de maan geboord. Het monster is. in een retourraket, op weg terug naar de aarde. De hele operatie was bin nen 24 uur na de landing van het ondèrzoektoestel afgewikkeld. De terugkerende raket ligt op een klei ne afwijking na in de goede baan, en moet zondag ergens in de Sowjet- Unie landen vas NED. HERV. KERK blev Beroepen: te beverwijk F. Bbezf te Luriteren. <je Aangenomen: naar de NOP,e uil gem. Marknesse-Luttelgeeste k Gier te Oosterend en Oud (Texel). ?ha Afscheid: op 22 augustus vL com en de Steeg J Adolfser| Halle; van Diepenveen Knorth ber. te Leiderdorp eny« made; van Nederlangbroek lli Groot ber. te Middelharnis; IJ|J Intrede: te Houtrijk en Polanl Voortman uit Oud-Vossem^ *1 Rozenburg J. Wolfswinkel uil 11 te Rotterdam-Delfshaven fJ Woerden uit Workum; te DierLp,, Embden uit Bodegraven; te tl* H.A. Winkel uit Bloem?)211 Aerdenhout; te Zwolle G.Thiean bregtuitRenkum;teNOP(wiie i Ens-Kraggenburg) A. Jonk! Ede; te Den Helder kand. J. |p0ij| uit Ermelo. f Ldag GEREF. KERKEN mee: Aangenomen: naar Hollands? varl N. Berghuis te Wijnjewoude.Pn P1 Afscheid: van Zwijndrectf"^ Stuursma ber. te Middelstuif311 1 Enschede P.H. Steenhuis b, Nieuw Leusen (Ov); van Beetp^ Brouwer ber. te BoornbegiJinsP Kortehemmen; te Amstelveé do' tenveldert M. van der Heidl wa! Pernis; te Rijswijk (Z—H.) J.D^leSr der Meulen uit Sneek; te Groq°em' J.W. Broersma uit Westerbcl Voorthuizen E.J, van 't Rins d' West-Terschelling en Midslap v Drachten G. Brouwer Szn. uilPmai veningen; te Tilburg kand. W.n m Wieren uit Alkmaar; te Rottfe- H Feyenoord kand. C. van Steelinda Hoogkerk; te Rotterdam ka£aat Schakel uit Amsterdam. ven e va GEREF. KERKEN VRIJG. .jan{ Afscheid: van Groningen B. vai^m lekom ber. te Assen: ajs Intrede: te Bedum H.R. BoitL^ur Zuid-Wolde (Dr.): te Stadskan om Groenenberg uit Uithuizen; tjje kenburg-Noord A.D. van den'g uit 't Harde (v.h. Geref. Kerkt" Huizum kand. J.H. Ulehal^ Kampen; CHR. GEREF. KERKEN Afscheid: van Hilversum -Oo4 Bronsma ber. te Drachten. Intrede: te Veenendaal J .van| gen uit Rotterdam-Zuid. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Leerdam J. VAl| te Aagtekerke. EVANG. LUTH. KERK Afscheid: van Nijmegen C.( van Hallewas ber. te Haarlerï AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDREO Postbus 948. Westblaak 9. Rotterd. Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22, Den Hl Tel 070-469445 tc ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3, Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2