Rama Polderman: Creativiteit is de basis van de gezondheid Zusterschap^ Mod'elle: seizoenlang nieuviQ h Uw probleem ook het onze Veel mensen zijn hun eigen detective MAANDAG 16 AUGUSTUS 1976 BINNENLAND TROUW/KWARTET ■flDA door FRED LAMMERS BAARN Een Engelse prent in zachte pasteltinten waarop een jong gezin is afgebeeld, om geven door zonnestralen, is de blikvanger in de spreekkamer van de Baarnse yoga-arts Ra- ma Polderman. ,,Die wandver siering hangt er niet zo maar. Er zit een levensfilosofie achter en wel deze dat je altijd de blik gericht moet houden op het licht, ondanks de wolken die er in het leven kunnen zijn," zegt Rama Polderman als hij ziet dat ik er belangstelling voor heb. Hij laat erop volgen: ..Wat dat licht inhoudt moet ieder op zijn eigen manier vertalen. Je kunt het met een hoofdletter schrijven en het God noemen, maar ook gewoon een posi tieve instelling, die je bereid doet zijn, zowel het goede als het kwade in het leven te aanvaarden." Rama Pol derman (52) heeft nog een devies in zijn leven en dat is luisteren naar het standpunt van de ander, de ander niet veroordelen. „Als je iets of ie mand veroordeelt, doe je dat om daarmee je eigen ik op te vijzelen." Daarmee wil Rama Polderman niet zeggen dat je alles maar voetstoots moet aannemen. „Je moet alles be studeren en het goede behouden, niet domweg achter alles aanlopen. Dat gebeurt al te vaak op deze we reld." Geboren op Java. waar zijn vader hoofdingenieur was bij de wa terstaat. maakte Rama als kind al uitgebreid kennis met de oosterse denkwereld Tijdens reizen naar In dia ging hij zich er later meer in verdiepen. In 1947 vestigde hij zich in Nederland. „Indonesië ben ik ech ter als mijn vaderland blijven zien. In september ga ik er weer naar toe. In 1969 ben ik er ook geweest en wat mij toen opviel was dat ik na drie dagen weer even vloeiend Maleis sprak als vroeger". Toen Rama Polderman zich in de jaren vijftig, na het beëindigen van zijn medische studie, als yoga-arts vestigde, beschouwden zijn collega's hem als een vreemde eend in de bijt. Hij werd bepaald niet vriendelijk behandeld „Ik heb me daar niets van aangetrokken, omdat ik voor mezelf \fast dat het goed was wat ik deed Negentig procent van de men sen hier in het westen denken bij alles wat ze doen wat anderen ervan zullen zeggen In het oosten heb ik geleerd dat niet te doen. Als ik tegen de planten in mijn tuin praat, inte resseert het me geen bliksem wat mijn buren daarvan vinden. Nou heb ik toevallig heel aardige buren, maar als ik zou moeten leven als de meeste mensen had ik het hier nooit gered. Als je steeds moet denken wat ande ren ervan zullen zeggen ben je toch geen vrij mens Dan ben je je eigen detective. Je loopt dan constant op je tenen omdat je graag een aftreksel wilt zijn van het plaatje dat je naar buiten toe bij anderen kunt maken Het tij is de laatste jaren voor Rama Polderman gekeerd. Regelmatig ver wijzen specialisten patiënten naar hem of vragen ze zijn advies voor moeilijke gevallen, omdat Rama met zijn natuurgeneeswijzen, acu punctuur en yoga opmerkelijke re sultaten zou bereiken. „Er gebeuren geweldige dingen omdat de tijd er RAMA POLDERMAN niet domweg achter alles aanlopen njp voor is. Als je je inzet voor een ander, moet je dat helemaal van binnenuit doen. Je moet jezelf ook niet overschatten. Maar alles wat je onderneemt moet je zo goed moge lijk doen. Dat is een stelregel van mij. Ik ben dankbaar dat ik een instrument mag zijn om mensen uil. het dal waarin zij zitten op de berg te helpen vanwaar zij weer uitzicht hebben op de toekomst." Yoga is een van de belangrijkste middelen die Rama Polderman aan- wertdt om mensen die zijn hulp in roepen weer in balans te brengen. Als oprichter van de Stichting Yoga en vedanta is hij in Nederland de grote promoter van yoga geworden. De stichting heeft nu 36 afdelingen verspreid over het hele land. In Baarn is een opleidingscentrum van de stichting dat reeds 120 yoga- leraren en leraressen heeft afgele verd. Rama Polderman is medisch adviseur en hoofd van de opleidin gen van dit centrum, waar mensen van allerlei leeftijden gedurende drie jaar een paar dagen per maand naar toe komen. Er is grote belangstelling voor deze opleiding. Het afgelopen jaar kregen we 76 aanmeldingen. Daarvan konden er maar 32 worden geplaatst. Belangstellenden worden zorgvuldig geselecteerd. Degenen die worden toegelaten moeten be zield zijn van yoga en niet omdat het in is en wel goed betaalt. Yogalera- ren moger er best een goede boter ham mee verdienen maar geld mag niet voorop staan", vindt Rama Pol derman. Kankerpatiënten Zijn patiënten komen uit het hele land en ook uit Engeland, Spanje. Frankrijk. Denemarken en zelfs uit Indonesië. „Ze komen met alle mo gelijke zaken bij me. Ook kankerpa tiënten, vaak mensen die door de specialisten zijn opgegeven, komen naar Baarn. We bereiken soms hoop gevende resultaten. Ik zeg dat heel voorzichtig, want je trapt gauw an dere artsen op de tenen of geeft mensen hoop die er niet is. We zijn echter op de goede weg. Mijn aan staande reis naar Indonesië houdt ook verband met dat kankeronder zoek." i Hoewel yoga nu vrij algemeen wordt aanvaard, zijn er nog tal van mensen die er afwijzend tegenover staan, het gevaarlijk en zelfs griezelig noemen. ..Wat is griezelig?" zegt Rama Pol derman schouderophalend. „Mensen die dat beweren, doen dat uit onwe tendheid. Er is niets griezeligs aan, al gebeurt er op dit gebied wel veel onechts. Yoga en alles wat ermee heeft te maken zoals het mediteren, is een rage geworden. Wat velen doen heeft met yoga en mediteren niets te maken. Als je echt een medi tatie ondergaat is dat een genade, een gebeurtenis die je met geen woorden kunt omschrijven. Mensen die daar ervaringen mee hebben, praten er niet onnodig over. ..Als je echt mediteert kom je er leeg in en ga je er vol uit. Het verlicht en bevrijdt je. Een hoop mensen bij verschillende meditatieve groepen propaganderen, dat door meditatie je prestaties worden verhoogd. Medi tatie heeft echter niet als doel pres taties te verhogen maar je te bren gen tot het herkennen van je diepste wezen, je diepste zelf. Ieder mens die harmonisch in het leven wil staan, heeft meditatie nodig. Gelukkig vin den steeds meer mensen op deze manier een stukje harmonie Dat zal volgens mij op den duur doorwerken en leiden tot meer harmonie in de wereld. „Overal zijn op het ogenblik com missies van mensen die praten over vrede. Wat is vrede? Dat is harmo nie. Hoe kan je praten over vrede als je zelf niet harmonieus bent?." Als ik Rama Polderman vraag of yoga voor hem een soort godsdienst is antwoordt hij, zijn woorden welo verwogen kiezend: „Nee, geen godsdienst, maar een levensinstel ling. die je in elke godsdienst kunt inpassen. Het gevolg daarvan is dat je dan je eigen godsdienst veel meer vanuit je hart gaat beleven. De fran je gaat eraf en waar het op aankomt blijft over". Oerkracht Pratend over religie zegt Rama Pol derman: „Ik noem me een christen, heel bewust. Voor mij is Christus de grootste verlichter die we ooit heb ben gehad. Zijn woorden: hebt uw naaste lief als u zelf. daar zit alles in als je het in zijn geheel bekijkt. Hij wilde daarmee niet zeggen, dat je jezelf lief moet hebben, wel dat je je medemens net zo belangrijk moet vinden als jezelf. Bij religie moet je op de essentie letten. Die kun je overal in herkennen als je leert kij ken en luisteren. Er is een oerkracht die alles doordrenkt. Dat gaat ons menselijk begrip te boven." De yoga die Rama Polderman brengt is naar hij stelt „aangepaste yoga", die is bedoeld om mensen te leren een bewust gebruik van hun body te maken. „Als je fietst of auto rijdt is het onderhoud van deze ge bruiksvoorwerpen belangrijk. Velen hebben meer zorg voor hun auto en fiets dan voor hun eigen lichaam". Rama Polderman maakte echt ken nis met yoga in Indonesië in een Jappenkamp. „Ik was er na allerlei kwellingen te hebben ondergaan zo slecht aan toe dat de dokters die me behandelden tegen me zeiden dat ik er rekening mee moest houden inva lide te zullen blijven. Dat was voor mij, die altijd haantje de voorste was geweest, moeilijk te verwerken. Ik werd boos op onze lieve Heer. Ik had allerlei ondergronds werk gedaan, medicijnen gestolen om anderen te helpen en dacht: is dat nou. je belo ning? Het was in die periode dat ik met iemand in het kamp in gesprek raakte. Hij stelde mij verschillende vragen en schudde me daarmee wak ker. Ik ging me afvragen of ik dat ondergrondse werk wel in de eerste plaats had gedaan om andere men sen te helpen. Ik moest eerlijk be kennen dat dit niet het geval was geweest. Ik had het stoer gevonden! Dat is een belangrijk punt in je le ven, als je gaat herkennen. Dat moet je niet willen forceren. Er zijn vaak mensen die tegen me zeggen: ik wil graag naar India, geef mij het adres van een goeroe. Ik zeg dan: wacht maar rustig af. dan ontmoet je wel degene die je nodig hebt. Je hoeft daarvoor niet helemaal naar India". Niet fair Als je jezelf leert doorgronden ga je ook anders tegen je medemens aan kijken..,Als wij de persoonlijkheid van iemand omschrijven doen wij dat vaak door allerlei eigenschappen van die persoon bij elkaar te vegen en in een zakje te stoppen. We verge ten meestal dat zoiets slechts het beeld is van de persoon zoals wij die door ons brilletje bekijken. Een an der zal het weer heel anders doen. Wij mensen zeggen ook zo vaak: hij of zij heeft mij teleurgesteld. Dat is niet fair. In wezen is het dan zo dat wij van iemand een beeld hebben opgebouwd waaraan zo iemand niet blijkt te voldoen. Zo'n persoon is dan bij ons uit de gratie. Het is een onwaarige benadering van mede mensen." Rama Polderman signaleert ook dat er tegenwoordig zo weinig vreugde is om iets zo maar te doen. „Bij velen is het een visje uitgooien om een kabel jauw te vangen. Het berekenen wordt er al heel vroeg bij ons inge pompt. Nooit iets doen als je er niets voor terugkrijgt. es n ge laat door Mink van Rijsdijk Grote felle ogen heeft ze, diep blauw gekleurd. Als ze de hoofdfiguur van een Courths Mahler roman netje zou zijn geweest, had de auteur stellig veel woorden gebruikt die ogen te beschrijven. Ze zouden tenslotte zijn aangeduid als stralend violet te sterren, waarin door mannen graag en lang werd geblikt. Maar ze is geen wazige schim uit een zoetig onwerkelijk boek, ze is een geëmancipeerde vrouw. Het laat haar steenkoud als de een of andere man complimentjes over haar mooie kij kers maakt. Want ogen, zo meent ze nuchter, heb je om mee te zien en te lezen en zeker niet om mannen mee te behagen. Ze kan het lonken best laten, ze lonkt naar geen enkele man, want mannen „breek mij de bek niet open", bitst ze deugen niet. Haar „violetkleurige sterren" worden bikkelhard zodra iemand iets vriendelijks beweert over Jan, Piet of Klaas. Ze overdrijft schromelijk en is zodoende niet meer zo erg geloofwaardig, maar wel amusant. Gemakshalve noem ik haar Violet. Een van haar gesprekspartners, Geeske, kon abso luut niet tegen het anti-mannen vuurwerk op. Ze zei: „Ik ben heus ook geëmancipeerd, maar anders dan jij, Violet. Mijn vriend.Uitpraten was haar niet gegeven. Het lag voor de hand dat die vriend ook een profiteur was en van rettettet, mannen dit en mannen dat. Geeske moest maar een goede raad aannemen en vooral niet trouwen met die vriend. Dat werd dag met je handje naar vrijheid en Geeske zou alleen nog goed zijn voor het bed, schone sokken en runderlapjes. Ik kreeg het een beetje benauwd door dat over trokken gepraat en in een poging om Geeske te helpen vertelde ik bijna dertig huwelijksjaren pri ma te hebben overleefd. Violet stak niet onder stoelen of banken dat ze mij niet meer voor vol aan kon zien. Na dertig jaar van ondrdrukking en knevelende banden is iemand niet meer te redden en jezelf dan toch voor geëmancipeerd uitgeven is ridicuul. De sfeer was toen niet meer zo dol, wat 0n d Hel ijn ijn in et d vort s st ndsl erg vervelend was, want we waren tenslotte als groepje bezig te praten over solidariteit van vrou wen onder elkaar. Gelukkig was er een wijze vrouw aanwezig, die het ontspoorde karretje weer in de rails kreeg. Geeske bleef wat pruilen. Violet hield zich vrij rustig, al kostte het haar regelmatig^6 veel moeite een ander te laten uitpraten. Kunnen vrouwen eigenlijk solidair zijn? Natuur- 'uw lijk, maar het is wel moeilijk. We worden dagelijks gevoed met de gedachte dat andere vrouwen onze rivalen en concurrenten zijn. Ik wil best solidair zijn met u, lieve mevrouw, maar houd er goed rekening mee dat mijn was witter is dan die van u. Bent u wel zo'slank als uw dochter? Dat moet wel. Wat zegt u? Is uw dochter mooier dan die van de buren? Nou, maar de mijne is in ieder geval veel intelligenter en rrïijn zoon ook. Mijn bankstel is duurder dan dat van mijn nicht, maar haar tuin is weer groter dan die van haar zuster. Bla bla bla Tja, als we nou eens van die rimram af waren, dan zou zusterschap vast een redelijke kans hebben. Zo praatten we nog wat in en uit met elkaar over de waanzin van het tegen elkaar opbieden. Plotse ling werd Geeske apart geroepen door haar chef. Een man. Hij had allerlei gewichtige documenten bij zich, wees met driftige gebaren op onregelma tigheden, waar zij verantwoordelijk voor was. Hij was heel boos en gaf Geeske van onderuit de zak. Ze werd wat vlekkerig in haar gezicht en toen ze weer bij ons aan tafel zat had ze moeite haar tranen in te houden. „Slikken," zei ik. „Flink slikken, dan is het zo over." „Wat slikken?" fulmineerde Violet. „Niks slikken. Die kerel is stapelgek. Een autoritaire oen, dat is ie en je bent als vrouw geen knip voor je neus waard als je zoiets slikt." Ik was ineens erg moe. Moest ik nu uitleggen dat ik bedoelde dat ze slikken moest om niet te gaan janken? Solidariteit met vrouwen dichtbij en veraf is geen luxe, maar broodnodig. lV^aar zolang mijn was nog witter is dan de jouwe en mijn mening beter dan van wie ook zitten we onszelf wel bar tegen. ech i n e he I et gen ucei t vï •r u e f\ reeg Ion door Annemarie Lücker Dat men voor de nieuwste mode heus niet uitsluitend het centrum van Amsterdam in hoeft, bewijst Rob Löwinger met de boetiek Mod 'elle, waar een collectie vrolijke fan tasierijke en kleurige kleren te vin den is. Anderhalf jaar geleden verhuisde Mod'elle (toen nog met Frank Go- vers) van de Kalverstraat naar het drukke Olympiaplein onder de arca de in Amsterdam-zuid. „Het is net wat de buurt nodig had" zeggen de jonge vrouwen uit de omgeving. De mond-tot-mond-reclame lokt menig een naar het Olympiaplein, waar de etalage, gedecoreerd door het schoonzusje van Rob Löwinger, meestal een feest voor het oog is. De sfeer binnen doet denken aan een gezellige, mooi ingerichte kamer waar toevallig nogal wat kleren lig gen en hangen. Men krijgt goed en persoonlijk gericht advies van Rob en zijn vrouw Sophie. Zij maken de klanten attent op combinaties die met de meeste kleren mogelijk zijn. Uitbundige combinaties voor ie mand die durft, maar wie het wat rustiger wil houden gaat net zo te vreden de deur uit. Ook de accesoi- res zijn afgepast op de kleuren van de collectie, zodat iedereen een goe de indruk van de mogelijkheden krijgt. De folklore speelt bij Mod'elle een grote rol dit seizoen. Veel pakken en jurken met franje, kwastjes en koord, in warme aardekleuren, zijn geïnspireerd op de poncho. Er is een poncho van dekenstof met warme Peruviaanse motieven 89 gul den, waaronder een ruiten flanellen blouse in dezelfde kleurstelling een verrassend effect geeft, met een handgebreide écru trui eronder ziet het geheel er weer anders uit. Een antiek kabinet is gevuld met schitterend breisel waaruit het moei lijk te kiezen valt, want er is een overvloed aan streeptruien, truien vesten en jasjes met Noorse en Peru viaanse motieven. „Geklede" acryl truitjes met een werkje zijn er van negenenveertig gulden. De puurw len slobbertruien kosten van tac-ht tot honderd gulden en de vesten jasjes met ingebreide motieven I ginnen op honderd gulden. Van vei delde paai'dedekens (met aan rand een paar vage strepen) zijn ji jes en poncho's te vinden, plaid n ten en zeer los geweven mohair, wi rin veel rood voorkomt. De prijz lopen van 89 tot 198 gulden. R Löwinger stelt zijn collectie voor h grootste deel samen in Parijs wa hij regelmatig „even', naar toega om bij voorkeur de nieuwste winsten meteen mee terug te neme Een uitstekende manier om het h< seizoen actueel te blijven. Vragen (ócn per brief) n naar L'w probleem nuk hel Poblbua 307. Voorburg Naam adres vprmclden Kén gulden postzegels bijsluiten liehetnih ding is verzekerd Hulp van lezers en andere vriendelij ke mensen: In deze rubriek vroegen we namens een onzer lezeressen de naam van een zeer bekend boek, waarin een man alle hem onwelge vallige mensen naar believen door middel van een visitekaartje aan galgjes hangt of in doosjes opsluit. De schrijver was Jacob Wasser- mann, een Duits-Joods schrijver, die in de dertiger Jaren zeer in het centrum van belangstelling stond. Hij week uit naar Zwitserland en stierf daar In zijn boek Das Ganse- m&nnchen (dat overigens al in 1915 werd uitgegeven bij Fischer Verlag- Berlln) vinden we in hoofdstuk 3/7. Der Nero unserer Zeit. de heer Caro- vius bezig met zijn blzarTe wraakoe feningen Er kwamen vrij veel reac ties op dit verzoek om hulp en van verschillende kanten bood men mij het boek te leen. „ter opfrissing van het geneugen Dat hoeide gelukkig niet want zonder veel moeite vond ik in een van de filialen van de grote zaak. waar wij zelf ook graag onze lezers heenzenden als ze een tweede handsboek zoeken, niet alleen Das G&nsemünnchen, maar ook Der Fall Maurizius en een stel andere boeken van deze schrijver, als vrienden uit de kinderjaren terug. In Neurenberg heeft men op zeer hoog niveau en helemaal gratis gezorgd dat er een plaatje gemaakt werd van de figuur, die de naam gaf aan het boek een bronbeeldje, een grappig kereltje, die onder elke arm een vette gans heeft. De hoofdfiguur uit het boek wordt beschouwd als een man, die onder elke arm een vette buit heeft; Wij zouden zeggen die van twee wal letjes tegelijk eet. Vraag: Naar aanleiding van de Reina Prinsen Geerligsprijsvraag: ANTWOORD: Het adres van het Al gemeen Nederlands Verbond te Kaapstad, dat we u enige maanden geleden niet konden melden, is: Postbus 4543, Kaapstad Va de heer Cerfie. De leeftijdsgrenzen zijn 20-30 jaar De prijs wordt toegekend naar aanleiding van een vrij onderwerp in de Zuidafrikaanse taal. VRAAG:Mensen bij ons in de buurt zijn bezig hun tuin te veranderen. Ze hebben alles omgespit en bezaaid met een gewas dat er aanvankelijk uitzag als worteltjesloof. Nu is het één groot perk vol blauwe bloempjes, waarvan ik er een heb afgeplukt om u toe te zenden Het grappige is dat net hele veldje kri oelt van de bijen, hommels en ande re insekten. We kunnen het begrij pen Op windstille avonden ruik je de honing al een straat verder. Maar wat is dit nu voor gewas? ANTWOORD:Fijn dat u ook zo kan genieten van een gewas, dat daar nu zo heerlijk staat te bloeien en te geuren en dat eigenlijk slechts be doeld is voor iets heel prozaïsch: als groenbemester voor de tuin in wor ding. Ook als bijenvoeder is de plant zeer geliefd. Na de bloei wordt het gewas ondergeploegd of gespit om zodoende armelijke zandgrond met humus te verrijken. De naam is Pha- celia Tanacetifolia, De hoogte is 50- 75 cm. De afkomst: Californië en de familie: bosliefjes, bladeren samen gesteld/gevind met diep ingesneden blaadjes. De bloemen zijn lichtblauw of paars met lange meeldraden, waarvan de helmknop jes bruin zijn, met blauw stuifmeel. Een broertje van dit gewas, vonden we terug in het oude Cruydtboeckjen, waarin o.a. stond: Het saet van dit cruydt wordt van het gemeyn volck tegen de wormen des buyeks gebruyekt. Het sap van dit cruydt met olie van roosen langs den ruggraet gestreken/belet de huy- veringh en de koude bevinge, die vóór de koortsen pleegh te komen. Wat ons betreft: laat die wormen des buyeks maar aan de dokter over. maar dat strijken langs de ruggraet is wel een grappig idee ter preventie van huyveringhen-koorts of geen koorts! VRAAG: Je ziet steeds meer kruiden in flesjes en zakjes in de winkels. Kan dat nu geen kwaad, al dat stoffige spul en al dat gedokter ermee? ANTWOORD: Je ziet de kruiden ook in bakjes en bloempotjes, vers bij de groenten- man en in de supermarkten. En in de boekwinkel staan rijen vol boekjes over tuinkruiden en recepten met de toepassingen ervan. Of het kwaad kan? De kloostertui nen waren vroeger beroemd om de kruiden die er gekweekt werden en de artsenijen en de zalven die er werden gemaakt, maar die zalven en medicijnen werden wel bereid door mensen, die wisten wat ze er mee moesten doen! Er waren ook wel kruiden en gewassen, die ze beslist niet zouden gebruiken, omdat ze vergiftigd zijn. Daarom zou ik toch wel de raad willen geven: Ga nu niet in het wilde weg van allerlei blaad jes thee maken of iets dergelijks, Er is voorlichtingsmateriaal genoeg. Ook het voorlichtingsbureau voor de Voeding heeft brochure tuinkrui den (postbus 1772 Den Haag. kosten 1,55) waarin gelezen kan worden, hoe men kruiden kweekt, bewaart en gebruikt. Wie een streng dieet heeft, zonder zout. vet of noem maar op wèt, maar wél tuinkruiden mag gebruiken, kikkert daar geweldig van op en ook het koken met krui den. zonder dat dieet als een stok achter de deur, ervaart men als een avontuur, dat ongedachte variaties biedt. Nu wordt natuurlijk ook wel een beetje te sterk de nadruk gelegd op alle vitaminen en mineralen die we via die kruidenpotjes binnen zouden krijgen. Dat is wel wat over dreven., want de hoeveelheden die gebruikt worden zijn daarvoor be slist te klein. VRAGEN ten behoeve van scripties beginnen weer binnen te komen. Wij herhalen ons verzoek, dat we verle den jaar ook hebben geplaatst: Be: gin zoiets vooral in beperkte om vang en bespreek zo'n scriptie liever van te voren in het kort met de leraar van het vak. Wij krijgen vaak verzoeken om documentatie over een onderwerp, waar vakmensen hun hele leven niet mee klaarkomen en zoiets is .niet alleen verdrietig maar ook miscladig. Jammer van de tijd en het kweekt de beunhazerij alleen maar aan. VRAAG: Hierbij noem ik u een paar namen, waar ik geen weg mee weet: wat zijn oude, wat nieuwe bena mingen? ANTWOORD: Ceylon-Sri Langka, Oost Pakistan-Bangla Desh, Cam bodja ongewijzigd, Congo-Zaïre. Da homey ongewijzigd, ZW Afrika- Namibië, nog niet officieel. Zwazi- land ongewijzigd, Suriname onge wijzigd. VRAAG: Voor het vaststellen van een stamboom is het van belang te weten of een bepaalde persoon de Spaanse Griep heeft gehad vóór of na 15 mei 1918. ANTWOORD: Op een vraag als deze is natuurlijk geen concreet antwoord te geven, maar dat is uw bedoeling ook niet. Het hoogtepunt van de griepepidemie was in de zo mer van 1918; tegen het najaar ver minderde de hevigheid en toen het winter was, was de griep vrijwel voorbij. Waarschijnlijk heeft de per soon in kwestie de griep in de zomer maanden gehad, maar wanneer het eerste geval geconstateerd is, is ons niet bekend. VRAAG: Mijn notaris heeft een en ander voor mij uitgezocht en gere geld. Ik heb nu de rekening ontvan gen en acht dat honorarium onbil lijk hoog. Wat vindt u daar nu van? ANTWOORD: Wij raden u aan in de eerste plaats met uw notaris zelf hierover te spreken. U schrijft: Ik zou het vervelend vinden hem te beledigen. Het laatste kunnen wij ons indenken, maar als een rekening anders is dan wat u ervan gedacht had. is het helemaal niet beledigend als u daar even rustig over gaat praten en zonodig om een specifica tie vraagt. U schrijft zelf over uitzoe ken en regelen. Nu bij deze woorden zie je de wijzers van de klok al rondrennen, want als er zaken zijn die tijd, dus geld kosten, lopen „uit zoeken" en „regelen" daarbij aan de kop. VRAAG: Kunnen mieren ook vlie gen? Zijn ze gevaarlijk en schadelijk voor het meubilair? ANTWOORD: Er zijn miersoorten die op een gegeven ogenblik uitvlie gen om een partner te zoeken. De vleugeltjes zitten echter heel los en ze raken ze gauw kwijt. Heeft men dan op een warme avond binnen het licht aan. dan komen ze bij wolken tegelijk naar binnen vliegen. Van schade door deze vliegende mieren en andere in noordelijke strek voorkomende heb ik echter no< gehoord. Wel kunnen de mieren ze hinderlijk zijn en als de groots lastposten kan men de Faraomieri dan wel beschouwen. Alle etensw ren goed bewaren, afgesloten in bi sen met precies passende deksels stopflessen. Werkelijke schade aj kleding en meubilair wordt aan| richt door de geelwitte mieren, ti mieten of rajabs genoemd. Deze d ren komen in tropische en subt pische landen voor, maar daar het de hedendaagse huizen nooit he maal koud is, daar boilers en CV vorst buiten houden, lijkt me de ns mogelijkheid van termieteninvas niet uitgesloten. Het is dan wel za ernstig te bekijken, wat het grooti kwaad is: de leiding bevriest of insekten gaan dood. Lees het aardi boekje van J. C. Nesthoven: Scha< lijke dieren in en om het huis. Moi sault NV. Amsterdam 1970. Wat vliegende mieren betreft: als er in i tuintje een pad aanwezig is, viert i brave dier een geweldig feest op avonden dat de mieren uitzwermi Hij krijgt slechts de kans een kli gedeelte naar binnen te slaan n zijn lange tong maar hij doet gew dig zijn best. t -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 6