Mennonieten begonnen nieuw leven in Paraguay I ia Beyers Naudé spreekt over het Zuid-Afrika van zijn dromen Vandaag Potter haalt uit tegen anglicaanse synode Kolonisatie helpt èn bedreigt Indianen Onze adressen: Klinkers door Laurenskerk: verzoek tot schade vergoeding ,erz Kerk bevordert acupunctuur Genève helpt Libanon VOORE VRIJDAG 23 JULI 1976 KERK/BINNENLAND door Herman Amelink De dopersen, volgelingen van Menno Simons, hebben in leer en leven steeds duidelijker blijk gegeven van het beset dat de christen wel in de wereld staat, maar niet van de wereld is. Kwam de wereld al te dicht naar hen toe. dan pakten ze hun biezen en begonnen elders een nieuw bestaan. Om zich onbesmet van de wereld te bewaren vestigden in het begin van deze eeuw zich duizenden mennonieten in de Chaco, het dunbevolkte westelijk deel van Paraguay zettingen van de Indianen zelfbe stuur. maar in de praktijk zijn het de blanken die de dienst uitmaken In de jaren twintig kwamen de eerste mennonieten in Paraguay. Ze kwa men uit Canada, toen de regering het onderwijs in het Duits, voertaal van de mennonieten, verbood. In de ja ren dertig kwam een tweede groep mennonieten uit de Sowjet-Unie. omdat ze vreesden dat ze onder het Sowjet-regime op den duur geen le ven zouden hebben. Ook na de Twee de Wereldoorlog vertrokken vele uit Oost-Europa afkomstige doopsge zinden naar Paraguay. Een krante- bericht van 6 januari 1947 meldt, dat het stoomschip „Volendam" door de Nederlandse regering gecharterd werd om 2000 mennonieten af komstig uit Estland. Letland. Oost- Dultsland en Polen naar Latijns- Amerika te brengen. De dopersen zijn de meest vervolgde groep van de reformatie. Ze stonden niet alleeen onder druk van de rooms-katholieke kerk, maar even zeer onder die van lutheranen en calvinisten. Door hun leefwijze en opvattingen isoleerden de menno nieten zich van de rest van de bevol king van de landen waar ze woonden. Ze kleedden zich eenvoudig, rookten niet, dronken niet, droegen geen zil veren of gouden sieraden en aten sober. Een huwelijk met andersden kenden was verboden, zodat ze niet In de bevolking opgingen. Omdat ze geheel afgescheiden van de wereld wilden leven, gingen ze niet in overheidsdienst, weigerden de militaire dienst en benadrukten ze de betekenis van het gemeentelij ke leven. Ze werkten hard en leefden zuinig. De arbeidsethos, die Max We ber de calvinisten heeft toegeschre ven, mag men de mennonieten dan ook zeker niet ontzeggen. De dopersen trokken steeds naar streken waar ze door de overheid met rust gelaten werden. De Rus sische en Pruissische regering be loofden de dopersen in de achttiende eeuw zoveel vrijheid, dat ze naar Oost-Europa trokken. Toen aan het einde van de vorige eeuw de dienstplicht daar werd ingevoerd, vluchtte een deel naar Canada. Toen ook ln Noord-Amerika de we reld al te dicht op hen afkwam en hun door het geloof bepaalde cul tuur bedreigde trok een aantal men nonieten naar Paraguay Ze stichtten daar de kolonies Menno (1927), en Fernheim (1931). Eeh derde groep, afkomstig uit Oost-Europa, die in de Tweede Wereldoorlog met de Duitsers mee teruggetrokken was. kon met veel internationale in spanning geholpen worden bij de stichting van de kolonie Neüland. Voorrechten De regering van Paraguay gaf de mennonieten uitgebreide voorrech ten: vrijstelling van dienstplicht, vrijheid van onderwijs, rechtspraak en bestuur en belastingfaciliteiten. De huidige regering van president Stroessner stelt de werklust van de mennonieten op hoge prijs, omdat hierdoor het westelijk deel van Para guay in cultuur gebracht wordt. Er wonen nu ongeveer 10.000 mennonie ten in de Chaco, die voornamelijk van de landbouw leven. Ze wonen in een gebied dat ongeveer zo groot is als een derde deel van Nederland, verspreid over 112 dorpen en spre ken nog steeds plat Duits. De grond is het eigendom van een coöperatie, die het gebruiksrecht verkoopt aan de burgers. Het bestuur is in hoge mate gecentraliseerd en ligt in han den van een gekozen Oberschulze, die wordt bijgestaan door een kolo niecomité. Coöperatie en bestuur lo pen geheel in elkaar over. Scholen, ziekenhuizen en sociale voorzienin gen worden vanuit de coöperatie be stuurd. Deze opzet past bij de grote gehechtheid van de mennonieten aan orde en gezag. Bij de opvoeding ligt de nadruk op zedigheid, vroom heid, gehoorzaamheid en arbeid zaamheid. De kerkgang is de be langrijkste sociale activiteit. Indianen Toen de mennonieten zich in de Cha co vestigden was deze niet leeg. Er woonden Indianen, die weldra bereid leken om in ruil voor wat voedsel, de boeren hun diensten aan te bieden. De band tussen de Indianen en men nonieten werd verstevigd door de Chaco-oorlog, die van 1932 tot 1935 tussen Paraguay en Bolivia gevoerd werd. Beide partijen schoten zonder pardon op iedere Indiaan die ze za gen. De kolonies van de mennonie ten vormden in die tijd een welkom toevluchtsoord. In de loop der jaren heeft zich zo een nauwe relatie tussen Indianen en monnonieten ontwikkeld, al is het een relatie van boven- en onder schikking. De Indianen bieden hun arbeidskracht aan en de mennonie ten zorgen voor werkgelegenheid en consumptiegoederen. De Indiaan verdient echter maar de helft van wat de mennoniet verdient voor het zelfde werk. Een deel van de Indianen die in de mennonietenkolonie wonen leeft in de zogeheten „ArbeiterlagerZij werken voor de mennonitische coö peratie en voor particuliere onderne mers. Het grootste deel woont echter in „Indianersiedlungen", waarvan er vijf zijn met een oppervlakte van 50.000 hectare. De Indiaanse boeren hebben hier per bedrijf ongeveer vijf hectare akkerland en 20 hectare wei land. De boeren produceren voor eigen gebruik, voor de markt en in het oogstseizoen werken ze voor de mennonieten. Economisch zijn de bedrijven geheel afhankelijk van de mennonietische coöperatie. .UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Boeddha In Trouw van 10 juli stond een arti kel „Een sympathiek gebaar in de richting van Boeddha Deze be spreking van een boek tracht een vergelijking te treffen tussen Chris tus en Boeddha Er staat o a. „Boeddha en zijn leer waren en zijn christelijk gezien correct". Christus en Boeddha zijn echter vol komen tegengestelde grootheden en een dialoog tusschen deze godsdiensten is dan ook onmogelijk. In de bijbel, de enige bron van de Christelijke godsdienst, lees ik o.a. het volgende: Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot den Vader dan door Mij. AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948, Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Johannes 14 vers 6 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. Johannes 3 vers 16 Hiertoe is de Zoon van God geo penbaard. opdat Hij de werken des duivels verbreken zou. 1 Johannes 3 vers 8 Komt tot Mij. allen, die vermoeid en belast zijt, en ik zal u rust geven. Matth. 11 vers. 26 Iemand, die Jezus kiest, kan geen vertrouwen in Boeddha hebben. Ja, hij mag dit zelfs niet. want dan zou hij Jezus verloochenen Rozendaal p. van der Kaar Angola In Trouw van 21 juli staan twee brieven die grotendeels over Angola gaan. De schrijvers daarvan zou ik naar veel goede lectuur daarover willen verwijzen. Naast hun stukjes staan b.v. beschouwingen over Chili en Columbia Deze landen liggen wel niet in Afrika maar de derde wereldtoestanden daar zijn ook op veel Afrikaanse landen van toepas sing. Iemand die de geweldloze kri tiek van de Ned. Herv. Kerk als hetze betitelt is natuurlijk ook tegen de niet-geweldloze bevrijding van Angola Toen 40 jaar geleden velen de bedreigde Spaanse republiek te hulp snelden was dat solidariteit. Hetzelfde deden de Cubanen in An gola Huurlingen worden geronseld om onrecht in stand te houden. Amsterdam D. Veenstra Dzn. De dominerende positie van de men nonieten heeft bovendien de samen levingsvormen van de Indianen ern stig ontwricht. De Indiaanse stam men kenmerken zich door een ma trilineaire organisatie, dat wil zeg gen dat de man na het huwelijk in de familie van de vrouw wordt opge* nomen. De vrouw beslist over de gang van zaken in familie en huis houden. De man zorgt door jacht en visvangst, dat er iets in huis komt, maar de vrouw zorgt dat ieder fami lielid zijn deel krijgt. Wanneer de man in de kolonies gaat werken en daar geld verdient, dan beschouwt hij dit als zijn persoonlijk bezit. De positie van de man neemt hierdoor in betekenis toe en hij verdringt de vrouw uit haar centrale positie in de familie. De man blijkt de nieuw ont stane situatie maar al te graag te aanvaarden. Ook het individualisme van onze westerse cultuur werkt ontwrich tend op de samenleving van de indi anenstammen. Het voorbeeld van de blanke die spaarzin aan de dag legt en dit via de mennonietische zending bij de Indiaan aanmoedigt, versterkt het egoïsme en doorbreekt de solidariteit die kenmerkend is voor de indianengemeenschappen. Ondanks het feit dat er door veel Indianen meer verdiend wordt dan vroeger, komt er meer ondervoeding voor. Het geld wordt aan zaken be steedt die de Indiaan niet nodig heeft, maar die hem wel prestige geven: radio's, fietsen, horloges, al cohol. Alle eigen activiteiten van de Indianen worden hierdoor gedood. Zijn eigen cultuur verdwijnt. Spanning Kritiek De sociale en economische afhanke lijkheid waarin de Indianen zich be vinden ten opzichte van de menno nieten doet de kritiek toenemen. De krappe werkgelegenheid houdt de indiaan in een zwakke positie. Ze moeten vaak de boerderijen af voor werk. Sociale voorzieningen zijn er niet voor hen, terwijl de mennonie ten wel verzekerd zijn via hun coöp tatie. In beginsel hebben de neder- De hervormde gemeente in Rotterdam heeft bij de bur gerlijke gemeente een ver zoek om schadeloosstelling ten bedrage van duizend gulden ingediend om de kos ten te kunnen bestrijden van de schade, die is ont staan. doordat resten van klinkers door de ge brandschilderde ramen van de Laurenskerk (foto) zijn gegooid. Deze resten waren vrijgekomen bij de bestra tingswerkzaamheden op het plein rond de kerk en te lang daar blijven liggen, zodat kwajongens de kerkramen konden ingooien. TROUW/KWAR^r^ In deze situatie beginnen de span ningen zich op te stapelen. Twee geheel verschillende culturen bot sen. De ene groep is economisch geheel van de andere afhankelijk. De Indiaan vindt de mennoniet gie rig en rijk. De mennonieten vinden de Indianen zorgeloos, lui en dom. Vanuit Europa, ook door het ICCO, het Interkerkelijke Coördinatie Co mité voor Ontwikkelingssamenwer king, wordt via de mennonieten hulp geboden aan de Indianen. Deze hulp dient wel getoetst te worden. Komt de hulp werkelijk d- Indianen ten goede of vergroot ze alleen maar de welvaart van de mennonieten? Volgens het onderzoek, dat Hack in Paraguay verricht heeft, zijn er aan wijzingen dat de jonge generatie van mennonieten een grotere be reidheid aan de dag legt de Indianen tegemoet te komen. Bij de Indianen leeft vooral de wens van een verbe tering van hun materiële situatie. Hij wil gelijk loon voor gelijke wer ken, Er zal in ieder geval een einde moeten komen aan de onderge schikte positie van de Indiaan, wil men een confrontatie vermijden. Wiza-bulletin, april 1976 (postbus 594, Leiden). H. Hack, Indianer und Mennoniten im Paraguyischen Chaco, Cedla, Amsterdam. GENÈVE De secretaris-generaal van de wereldraad van kerken, dr. Philip Potter, heeft tegenover de synode van de anglicaanse kerk in York uiteengezet dat de wrijving, die er is tussen anglicanen en de wereldraad minder wordt, als deze kerk inziet dat haar rol in de wereld niet meer dezelfde is als vroeger. De kerk speelt geen belangrijke rol meer in de wereld, zei dr. Potter. Hij herhaalde een eerdere uitspraak, dat de geschiedenis aantoont dat Groot- Brittannië racistisch is. hetgeen vol gens de oecumenische voorman vraagt om een radicale analyse van die geschiedenis. Volgens Potter was de laatste as semblee, in Nairobi, niet de vijfde, maar de eerste, omdat hier voor het eerst een kerkvergadering werd ge houden, die representatief was voor de „gehele bewoonde aarde". Hier door is de rol van de kerken in het westen veranderd en is een nieuwe kijk op de eigen kerk nodig. Verantwoordelijk De geschiedenis van de laatste 300 Jaar, aldus dr. Potter toont aan dat Engeland vooral gekenmerkt werd door het feit dat het een van de belangrijke koloniale en imperialis tische naties is geweest en ook de voortrekker op het gebied van de industriële revolutie en daardoor van het liberale kapitalisme in de wereld. „En. daar tot de gevestigde kerk diegenen behoren, die de grootste verantwoordelijkheid dragen in de samenleving en de staat, is de Kerk van Engeland aanwezig geweest in het hart van de historische werke lijkheid. Kolonialisme en imperialis me werden begeleid door racisme en schending van menselijke rechten, thuis en overzee. Philip Potter Dit is niet een oordeel, maar de vaststelling van een historisch feit. Dit vraagt om studie en analyse", aldus dr. Potter, „zeker nu Engeland niet langer een wereldmacht is of een toonaangevende industriële natie. De erfenis in het verleden is echter nog heel duidelijk vooral in de wijze van optreden in bepaalde zaken. De oecumenische beweging kan ertoe bijdragen, dat we elkaar helpen om eerlijk tegenover elkaar te gaan staan, waarbij we bij ons zelf moeten beginnen", aldus dr. Potter. ADVERTENTIE DAGJE U1T7...NERGENS WINKELT U GEZELLIGER dan irT\ Den Haag: leuke boutiques, warenhuizen en passages. An tiekmarkt onder de oude bomen van het Voorhout. Terrasjes en MADURODAM, het fascinerende miniatuurstadje DAGJE DENHAAG-SCHEVENINGEN! VRAAG FOLDER BIJ UW VVV OF POSTBUS 1973 DEN HAAG Van een onzer redacteuren „Welk Zuid-Afrika wil ik wel en welk niet". Deze vraag heeft dr. C.F. Beyers Naudé kortgeleden in een rede aan zichzelf gesteld. Een deel van deze rede, voor studenten in Kaapstad, staat in het laatste nummer van Pro Veritate, het blad van het Christelijk Instituut, waar Beyers Naudé lid van is. „Ik weiger absoluut te aanvaarden dat er een communistisch bewind in ons land komt of enige andere vorm van politiek absolutisme, dat de bur gers van ons land hun vrijheid van keus ontneemt. Dreiging Ik wil ook geen Zuid-Afrika, waarvan de binnenlandse veiligheid zo zeer bedreigd wordt als gevolg van de rassenpolitiek en andere vormen van een door de meerderheid ongewilde wetgeving, dat de staat steeds meer macht moet veroveren om haar ei gen veiligheid te verzekeren door middel van wetten zoals die op het terrorisme en op de bevordering van de binnenlandse veiligheid. Het handhaven van orde en rust waarbij de rechten van de meerderheid wor den geschonden vormt een ernstige bedreiging voor gerechtigheid en vrede en leidt onontkoombaar tot onrecht en onrust. Ik wil geen Zuid-Afrika dat op basis van een politieke leer leidt tot een politiek, sociaal en economisch sys teem waarin scheiding als enige heil voor de blanken wordt gezien. Deze leer leidde tot meer dan honderd discriminerende wetten; deze leer deed anderhalf miljoen mensen van de Transkei hun kostbare geboorte recht verliezen en deze leer weigert aan twee en half miljoen klem Vingen de rechten, die hun op grona van beschaving, cultuur en geschiedenis volledig toekomen. Indoctrinatie Ik wil geen Zuid-Afrika waarin het onafhankelijke, kritische denken ge vaar loopt door een systeem van beheersing vètn de pers en van indivi duele protesten. Alle autoritaire sys temen (communistisch, fascistisch of christelijk-nationalistisch) probe ren de geesten van de mensen te beheersen door middel van in doctrinatie, door het af te dwingen wat wel en niet gezegd, gepreekt, gedrukt, gepubliceerd en gefilmd mag worden. Net als Rusland zijn wij al een heel eind voortgeschreden op deze weg van ideologische indoctri natie, psychologische hersenspoe ling en beheersing van de menselijke geest. Op den duur bestaat het gevaar dat een hele samenleving of een deel van een samenleving (zoals de blanken in Rhodesië op het moment) zo blind worden voor de werkelijkheid dat ze niet meer kan onderscheiden wat voor iedere buitenstaander overdui delijk is. Zo'n Zuid-Afrika dat ons nu langzaam maarzeker wordt opge drongen wil ik niet. Ik wil geen Zuid-Afrika, waarin de eigendom van land. economische rijkdom, de maatschappelijke voor delen en de onderwijsmogelijkhe den in handen zijn van een elitaire minderheid. Samen Terwijl zwarten en blanken samen werken aan de economische vooruit gang en ons nationaal inkomen, is het gemiddelde inkomen van een blanke ongeveer negen maal hoger dan dat van een zwarte. Dit is slechts één vorm van economisch onrecht, dat de blanke ge meenschap heeft laten ontstaan. Daarom wenden steeds meer zwar ten zich van het kapitalistische sys teem af. dat zulke diep-gevoelde economische inrechtvaardigheid heeft geschapen, waarvan zij het slachtoffer zijn geworden. Daarom zoeken zoveej zwarte intellectuelen naar een vorm van Afrikaans socia lism e of communisme (zoals in Tan zania). Ik wil geen Afrika, waar in ondanks vrome beloften en toezeg gingen erg weinig gebeurt om de discriminatie op te heffen. Wal voor soort Zuid-Afrika wil ik dan wel? Het Zuid-Afrika dat ik wil is een land. waar men er van uitgaat dat de miljoenen zwarten buiten de thuis landen. plus alle kleurlingen en in- diërs een wezenlijk deel blijven vor men van de republiek Zuid-Afrika. Dr. Beyers Naudé ook al krijgen de thuislanden een of andere vorm van onafhankelijkheid. Vrijheid Ik wil een Zuid-Afrika dat het begin sel verwerpt dat harmonieuze ver houdingen. orde en rust alleen ver zekerd kunnen worden door afge dwongen schelding van de rassen. Zodra de2e illusie losgelaten wordt zal er een nieuwe vrijheid ontstaan, waarbinnen andere mogelijkheden naar voren zullen komen, die de blanken in het algemeen nu nog niet in het openbaar durven noemen. Ik wil een Zuid-Afrika waarin zon der uitstel alle vormen van discrimi natie worden weggedaan. Er moet een forum worden geschapen, waar de zwarte en blanke politieke leiders plannen kunnen maken voor een gemeenschappelijke toekomst voor alle inwiners van de republiek. Al leen uit zo'n openbare confrontatie en discussie kan een politiek voort komen die aanvaardbaar is voor de meerderheid van de zwarten en blanken. En hoe eerder wij blanken hiermee beginnen, hoe meer tijd we zullen hebben voor de discussie het nadenken en voor de beslissingen, hoe langer we wachten, hoe geringer de kans op zulke onderhandelingen en hoe groter de mogelijkheid dat feuten buiten ons om onze toekomst gaan bepalen NEW YORK De Amerikaanse ver enigde kerk van Christus steunt sinds kort een experiment onder drugverslaafden. In plaats van deze mensen te behan delen met methadon, een andere drug, is dokter Michael Smith van het Lincoln ziekenhuis in New York bezig mensen van hun verslaving af te helpen met hulp van acu punctuur. De verenigde kerk is het met dr. Smith eens dat het aantal doden als gevolg van methadon- gebruik poter is dan dat van heroï- ne-gebruik en de kerk geeft hem geld om met een mobiele medische een heid regelmatig de buurten van de New Yorkse binnenstad in t? gaan met zijn nieuwe methode. Voor acupunctuur is maar een sim pel instrumentarium nodig en vol gens betrokkenen is de methode doeltreffender. Volgens dr. Smith zorgen de financiële belangen van artsen, onderzoekers en pharmaceu- tische industrieën er voor dat de methadon-programma's voortduren en dat er weinig moeite wordt ge daan ook maar enig alternatief te vinden voor het gebruik op grote schaal het ene verslavende drug (me thadon) toe te dienen in plaats van een ander (heroïne). GENEVE De Palestijnse Bevrij dingsorganisatie PLO heeft aan de wereldraad van kerken humanitaire hulp gevraagd voor de mensen in Libanon. De laatste dagen zijn weer duizenden mensen omgekomen en er is grote behoefte aan voedsel en medicamenten. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn door de wereldraad reeds hulpgoederen ter waarde vart 161.690 dollar naar Libanon ge stuurd (ruim vierhonderdduizend gulden). Sindsdien is nogeens voor ruim tweehonderdduizend gulden hulp verleend. De wereldraad heeft intussen opnieuw een oproep tot steun aan de kerkelijke hulporga nen gezonden. REGEN Voordat we het wisten zaten f Hugo en Jeanne op de flat. Ze[ er beiden goed uit voor „in dek een tig". Ze hadden dan toch maa paar jaar geleden, besloterN HA mooie huis op de grond te vejkoms en hier in deze flat te gaan Aanmerkelijk kleiner, »Maa£L.«n geriefelijk, en een mooi uir vind je niet?" En dat vondëS ook. We konden ons goed vocTurk len dat je je op die leeftijd ijorder flat goed thuis voelt. Vlak ïraav grote straat die dwars door hetrf dorp voerde en ook verder onH- B van alles wat je maar wensenlj „Wat kijk je", vroeg hij me t hem kennelijk wat langer djH woonlijk zonder iets te zegge? zitten aanstaren. „Ik denk Hugo, hoe 'n gezegend mens i men met Jeanne, bent." Ik i daar nog wat over uit. Ik zajf nadenken. „Ja, belachelijk, i dat niet altijd bedenkt." antf dde hij. Mijn gedachten ginger1 der. Buiten stroomde voor 't eeL regen. De vijver, die al zo langl*^™ stond, zou op die manier missf?" ook weer water krijgen. Watzir. eigenlijk een wonderlijke Jarenlang hebben we regen inl vloed. Soms wel eens een ber justit geb leden jpraal polit veel en dan is 't een paar droog, en we beginnen meti urmen en de Here God erbij len. We schijnen van die hele te van de winter nauwelijks merken. En die mensen dan wel werkelijk schade van gehau. ben? Die kunnen we toch s|l6Ul helpen. Even later liepen we vj eerst in zoveel weken met een i Kard plu buiten Pater Xirinacs Beroepingswerk NED. HEEV. KEEK Beroepen te Vrouwenparochie-f? Bildtzijl: F. H. Breukelmans, rt* te Vrouwenparochie. Afscheid op 25 juli van IJmuide^tr J M. D. v. d. Berg ber. te WekSv[?< dam; van Wilsum: J. J. W. MoutL_ens^ ber, te Nunspeet; yap Zuidbróe* dat G. Bos ber. te SIochteren-Koli' van Lelystad: H. P. Swets bff^ J Musselkanaal. GEREF. KERKEN Bedankt voor Oudehorne-Mildaj AAl Cziria te Oude en Nieuwe Wetej OUD. GEREF. GEM. IN NED,a j -J Intrede op 28 juli te Rhenen: J|H I Prooijen uit Stavenisse. jn ee SERI moe De Catalaanse priester Pater ui Xirinacs, die vorig jaar kandiL:n(j stond voor de Nobelprijs zit s dinsdag in de gevangenis, omdalvakb weigert een boete van duizencR her setas te betalen. Hij was da#e af door een krijgsraad veroordit zo i omdat hij weigerde tegenoveör het rechter Spaans te spreken in ptordvc van zijn moedertaal, het CatalafV zei n het Pater G. de Lange ïjoen. De bisschop van Rotterdam, d: J. Simonis, heeft pater G. de Li mo< OFM benoemd tot pastoor in d®r ou Paschalisparochie in Den Haatfr on n voc President Kenjatta t coll De president van Kenya, Yn Lir Kenjatta, heeft in een boodsituur aan 67 rooms katholieke bisscl ged pen, die in de hoofdstad van land, Nairobi, bijeenzijn, gezegd de kerk het geweten is van de nr l£r schappij en dat de maatscha; zo'n geweten nodig heeft. Hij sprif)r de de bisschoppen aan er niet terug te schrikken, de maatschak*l%| op haar fouten te wijzen. Ill H in ee Küng "P; fns v Theologisch gezien is er geenjichtii zwaar tegen de priesterwijding bende vrouwen. Aldus dr. Hans Kün&jg be zestien stellingen over de plaatsjiis in de vrouw in kerk en maatschap die Küng pleit in deze stellingen Hedei voor de mogelijkheid vrouwen f stic diaken te wijden. Hij ziet hieijn jn, mogelijkheden, omdat reeds op >erd plaatsen vrouwen een funktie lissen ben gekregen binnen de liturgis^mee: dienst. Een diakenwijding voorji de vrouw vindt Küng echter voonits d lange termijn niet voldoende, omjquer daarmee nog steeds de ongelijklviaas van man en vrouw in de kerk onfoie g streept wordt. - fovin iten i Küng zegt in zijn stellingen, laara: reeds in het Godsbeeld de nadfearvj veel meer valt op het mannelijks en hetgeen volgens hem niet terecfyote Jesus staat zeer onbevangen te(Jn v< over vrouwen, aldus Küng. Zij fcert van het begin af aan trouwe voiaar lingen en de enige getuigen vanfenwe dood en begrafenis In de Mariafeidss ering en „de door celibataire rroor d nen uitgewerkte Mariologie" is I ria alleen maar opgevoerd als» - nederige maagd, beroofd van h vrouw-zijn en in het geheel niei overeenstemming met de plaats| de bijbel de vrouw geeft. n bri

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2