De kerken zijn nogal wat van plan Geen geit aan een touw „Vrouw in het ambt blokkeert weg naar kerkelijke eenheid" Vandaag Voorstellen aan het Centraal Comité van de Wereldraad Onze adressen: Vaticaan zegt nee tegen sterilisatie Prijsvraag bij ju bileum encycliek te VOORBIJGANGER DONDERDAG 22 JULI 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTE •RDA Van een onzer redacteuren De laatste maanden zijn de „kerngroepen" (core groups) voor de nieuw samen te stellen commissies en comités voor de program ma's van de wereldraad van kerken bijeen geweest. Deze kerngroepen zijn gevormd in Nairobi of vlak na de assemblee, die de wereldraad daar eind vorig jaar heeft gehouden. De kerngroe pen bestaan uit enkele personen, die de eerste aanzet moeten geven voor het werk dat de kerken in de assemblee zich hebben voorgenomen uit te voeren. H66FT ICMANO VAN 06 UÊftfLORAAO M£r J£ &6SPROK5N 0V6R 2UN bBLOOF Het werk van de wereldraad wordt verricht telkens in een cyclus van zeven jaar, die steeds begint met een assemblee. Daar komen kerken sa men. spreken over het afgedane werk in de periode sinds de vorige assemblee en beginnen met een schone lei. Ook diegenen die dat werk van „Genève" leiden (afgevaar digden uit de kerken) zijn in beginsel nieuw. Om echter te voorkomen dat men fouten uit het verleden her haalt, wordt er gewoonlijk een kerngroepje gevormd van oude rot ten, die aan de vergadering van het centrale comité, de volgende maand in Genève. voorstellen zullen doen voor hoe het werk in de tijd tot de volgende assemblee ingericht zal worden en wie verder in de leiding moeten zitten. In het nu volgende stuk komen de plannen van zes kerngroepen aan de orde. die straks in het centraal comi té getoetst zullen worden aan de mogelijkheden en wensen die er zijn. De kerngroep inzake geloof en kerk orde heeft in zijn bijeenkomst vooral aandacht geschonken aan de ge dachte van conciliaire gemeenschap, een hedendaagse uitdrukking van het christelijk geloof, de eenheid van de kerk en de eenheid van de mens heid en overeenstemmingen inzake doop. avondmaal en ambt. In Nairobi is voor het eerst uitgebrei de aandacht gegeven aan het idee van de conciliaire gemeenschap. De ze gedachte kan men het best opvat ten als de wederzijdse belofte met elkaar in gesprek te blijven op basis van het geloof in Christus. Deze con ciliaire gemeenschap is nog iets an ders dan sacramentele ge meenschap. maar kan er op den duur wel toe leiden. Hoe kunnen we aan de conciliaire gemeenschap op lo kaal niveau vorm geven? Kan deze vorm van gemeenschap leiden tot een nieuw soort oecumenisch leven? En in hoeverre kunnen overeenstem ming over doop. avondmaal en ambt helpen dat de conciliaire ge meenschap langzaam overgaat in sa cramentele gemeenschap? comité worden voorgelegd, omdat de kerken in het Zwitserse kanton Wal lis de wereldraad voor dit beraad hebben uitgenodigd ter gelegenheid van de viering van de eerste vergade ring van de commissie voor geloof en kerkorde, die vijftig jaar geleden, ook in Lausanne werd gehouden. ovefj oe Asje/>igi te- Van een onzer redacteuren MECHELEN/CANTERBURY Rome vindt nog steeds de vrouw in het kerkelijk ambt een struikelblok op de weg naar kerkelijke eenheid. Dit blijkt uit een briefwisseling, die de Anglicaanse aartsbisschop van Canterbury, Coggan, vorig jaar gevoerd heeft met de paus. De correspondentie is vrijgegeven tijdens de anglicaanse synode in York. De kerngroep van de commissie in zake geloof en kerkorde is van plan het gesprek binnen de kerken en tussen de kerken voort te zetten over de in 1972 gestelde vraag, re kenschap af te leggen over de hoop, die ons bezielt. Op deze vraag zijn talrijke antwoorden in Genève bin- DldlOOG nengekomen, die mogelijk zullen lei den tot de formulering van een antwoord in de vorm van een verkla ring waarin uitgedrukt wordt door wat voor verwachting de kerken in de wereld nu eigenlijk worden voort gedreven. wereld uit te dagen missionair ge richte gemeentes te worden. De kerngroep van de CWME wil als de kerken dat goed vinden, voortgaan met hulp aan stedelijke en indus triële zendingsactiviteiten en wil meer aandacht geven aan werk op het platteland. De kerngroep is van plan volgend jaar juni in Lausanne een beraad te houden, waar de antwoorden bespro ken zullen worden, die de leden- kerken op dit soort vragen in de loop van dit jaar zullen geven. Dit plan Campagne kan al zo concreet aan het centraal Duurzaamheid De kern van de bezinning bij de commissie inzake kerk en samenle ving zal in de komende zeven jaar naar verwacht gevormd worden door de vraag naar een rechtvaardi ge en duurzame samenleving en de bijdrage die het geloof aan zo'n sa menleving kan geven. In de kerngroep van deze commissie is men het er over eens dat het niet voldoende is dat een maatschappij rechtvaardig ingericht wordt. Om te kunnen blijven bestaan zal de samenleving bovendien zo moeten worden ingericht, dat zij niet opge bruikt wat toekomstige geslachten nodig zullen hebben voor hun be staan. Er moet een samenleving te voorschijn komen, waarin ieder mens zich verzekerd weet dat de kwaliteit van zijn leven binnen de grenzen van de bestaande voorwaar den ook in de toekomst veilig is. Dat vereist een benadering van onze be staande groei- en consumptiepatro nen voor wat betreft energie, voed- selproduktie en de toepassing van nieuwe technologieën. De commissie Kerk en Samenleving van de wereldraad is van plan een conferentie op te zetten over deze zaken. Deze grote conferentie zal worden voorafgegaan door verschil lende kleinere beraadslagingen. (ADVERTENTIE) Deze week in Hervormd Neder land o.a. Portret van Amerika De Lijdensweg van een bij standtrekker De bekeringsijver van Jacob Willebrands Bij het verdwijnen van een we reldwinkel Columbiaanse schrijver Sanchez: ik geef ervaringen van de boeren door Kerken helpen bij bevrijding van Namibië. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. ab.prijs 28.50 per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan Antw.nummer 1776. Den Haag. Bel en mag ook: 070-512111 Ook in d< osse verkoop. In Nairobi is voorgesteld, in de ker ken in de rijke landen een be wustwordingscampagne te gaan voeren teneinde vermindering van het gebruik van energie in die lan den te bevorderen. Met de besparin gen zou men ontwikkelingswerk ln arme landen kunnen financieren of proeven nemen met alternatieve en ergie-opwekking (zonne-energie, windkracht of energie uit de aardkorst). Er is een plan om in half 1977 een eerste inventarisatie te ma ken van bruikbare methoden voor energieproduktle met nadruk op de alternatieve manleren. In de kerngroep van de commissie voor kerk en samenleving leven plannen om theologen te vragen, opnieuw te formuleren wat de rela tie is tussen GOd, de mens en de natuur. Tegelijkertijd wil de kerngroep een critische analyse ma ken van zogenaamde wetenschap pelijke wereldbeelden, zoals veran kerd in het liberalisme of het marx isme Zending AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Wat zijn missie en evangelisatie? Wat zijn hun overeenkomsten en waar liggen hun verschillen. Over deze vragen heeft de kerngroep van de onderafdeling inzake wereldzen ding en evangelisatie (CWME) zich gebogen. De kerngroep vat evangeli satie op als het samen delen van de goede tijding van Jezus Christus, het noemen van de naam. bekendmaken hetgeen verhuld is. het belijden en verkondigen van Jezus Christus als onze Heer en Redder. In de kerngroep is men het er over eens dat evangelisatie iets is van de hele kerk en dat eenheid van de kerk nodig is, „opdat de wereld gelove". In de komende jaren wil de kerngroep van de commissie van de CWME de kerken stimuleren hun zendingsopdracht te vervullen, voor al zo dat de armen er door gepakt worden. De CWME wil ervaringen, die de kerken hebben met evangeli satie meer bekendheid geven. Er zijn plannen om een netwerk van regio nale correspondenten te vormen, die creatieve evangelisatievormen meer bekendheid zullen geven. In Nairobi werd aandacht gevraagd voor de plaatselijke missionaire ge meente De CWME wil daarom een studie beginnen over de manier van met elkaar omgaan en leven binnen een plaatselijke missionair ingestel de gemeente. Het doel van deze stu die zou zijn. de christenen in de In Nairobi bleek dat er grote behoef te was aan een verduidelijking van wat er nu eigenlijk bedoeld wordt met de dialoog met aanhangers van andere godsdiensten en ideologiëen. Dialoog is geen ander woord voor zending of evangelisatie, meent de kerngroep van de commissie voor de dialoog. De kerngroep heeft aan de mensen van de zending en evangeli satie gevraagd om een gesprek, waa rin de grens tussen dialoog en evan gelisatie duidelijk wordt gemaakt. De commissie inzake dialoog wil zelf dat de kerken doorpraten over „dia loog in gemeenschap." De kerngroep wil hierover een grote theologische conferentie organise ren. In deze conferentie moet een basis vastgesteld worden voor de christelijke partner in een dialoog met andersdenkenden, de aard van de dialoog omschrijven en aan chris tenen, die in hun eigen omgeving mensen aantreffen, die een ander geloof aanhangen, raad geven hoe zij met hen kunnen omgaan zonder hun eigen geloof af te zwakken. In deze conferentie zou ook de vraag aan de orde moeten komen: is God ook in andere godsdiensten werkzaam? Racisme Onder de commissie voor gerechtig heid en dienst vallen werkzaamhe den zoals ontwikkelingswerk, inter nationale zaken, racismebestrijding en interkerkelijke hulp. De kerngroep van de commissie inzake internationale zaken (CCIA) wees het militarisme aan als het centrale probleem bij kwesties zoals econo mische uitbuiting, rassendiscrimi natie en rassenwaan. De kerngroep van de CCIA is van plan internatio nale zaken meer binnen de belang stelling van de plaatselijke gemeen tes te brengen. De kerngroep van de CCIA wil in 1978 een conferentie houden, waarin de rol van het mili tarisme vooral in de derde wereld wordt bekeken. De kerngroep van het programma tot strijd tegen rassenwaan (PCR) is van plan door te gaan met de acties tegen racisme in Zuidelijk Afrika. De groep wil blijven actievoeren te gen emigratie naar en investeringen in Zuid-Afrika, Namibië en Rhode- sië. Verder staat op het lijstje van de mensen van het racisme- programma aandacht voor Indianen in Latijns-Amerika. De kerngroep gerechtigheid en dienst wil ten slot te in de komende zeven jaar wat doen aan transnationale onderne mingen. de nieuwe internationale economische orde. aangepaste technologie en nieuwe levensstijlen. Afdeling drie van de wereldraad. Onderwijs, Vorming en Vernieuwing heeft zich steeds toegelegd op de vernieuwing van de plaatselijke ge meente. kerkelijk onderricht, vor mingswerk, vrouwen-emancipatie, liturgische experimenten en geeste lijke verdieping. De onderafdeling inzake vernieuwing wil zich nu meer gaan richten op het kerkelijk leven als plaats voor de eredienst, geeste lijke vorming en persoonlijke ont wikkeling. Op dit punt wil deze on derafdeling samen met het secreta riaat van geloof en kerkorde aan een studieprogramma gaan werken, dat zoveel mogelijk verband houdt met werkelijk beleefde ervaringen van leken in de kerk. De onderafdeling wil samen met katholieken regiona le studies opzetten over de rol van de leken. De onderafdeling wil men sen samenbrengen uit spanningsge- bieden in de wereld, om hen in staat te stellen, hun gemeenschappelijke pijn en zorg te delen. De vrouw De kerngroep inzake de vrouw in de kerk wil het programma van studie over de verhouding tussen man en vrouw in de kerk voortzetten, dat begonnen is samen met het secreta riaat van geloof en kerkorde. Dit programma gaat onder meer over de bestrijding van uitdrukkingen in de kerk die de vrouw als de mindere van de man bestempelen. Medio 1978 wil de kerngroep hierover een conferentie laten houden. De onderafdeling inzake onderwijs en vorming gaat aandacht geven aan christelijk onderwijs, gericht op een christelijke levensstijl. De voorstellen, die de kerngroepen nu hebben, zullen nogal het een en ander kosten. Een van de kernen van de discussie, volgende maand in Genève zal dan ook wel weer de financiering van alle plannen zijn. Ook al is deze opsomming van plan nen niet volledig, men kan de ker ken niet verwijten dat zij te weinig ideeën op tafel weten te leggen voor hun oecumenische werkzaamheden in de komende zeven jaar. En ook het andere verwijt, dat men nogal eens te horen krijgt, dat de kerken louter horizontalistisch met elkaar bezig zouden zijn, kan men na deze opsomming bezwaarlijk langer staande houden. (De cartoon is ontleend aan het blad van de wereldraad, One World). Behalve met de paus heeft de aarts bisschop van Canterbury gecorres pondeerd met de leiders van de orthodoxe en oud-katholieke ker ken. Bij de orthodoxen bestaan nog ernstiger bezwaren tegen de vrouw in het ambt. In een deel van de anglicaanse wereld heeft de vrouw inmiddels het priesterschap ver overd en vorig jaar juli had Coggan aan de paus laten weten dat de angli caanse gemeenschap langzamer hand toe is aan de officiële aanvaar ding van de vrouwelijke priester. Hij vroeg wat de paus hiervan dacht. Deze antwoordde vorig jaar novem ber dat hij de wijding van vrouwen tot priester in de anglicaanse kerk betreurde. Het interkerkelijk ge sprek zou hierdoor ernstig worden bemoeilijkt. In een brief van maart van dit jaar sprak de paus van een ernstig obstakel op de wég naar ver zoening. De paus schreef dat de rooms katholieke kerk zeer funda mentele bezwaren heeft: Christus koos zijn apostelen uitsluitend uit mannen, deze gewoonte werd altijd door de kerk gevolgd en het leerge zag was er altijd van uitgegaan dat het uitsluiten van vrouwen van het priesterschap overeenkomt met Gods bedoeling met de kerk. Mechelen De publikatie van de briefwisseling tussen de paus en aartsbisschop Coggan heeft een domper gezet op de herdenking, dinsdag in Mechelen, van de eerste baanbrekende ge sprekken die vijftig jaar geleden in deze stad zijn gevoerd tussen de anglicaanse en de rooms-katholieke kerk. Het pauselijke standpunt verhinder de echter de franstalige priesterraad ROME Het Vaticaan handhaaft zijn absolute verbod op sterilisatie van mensen. Dat blijkt uit een rap port dat het Romeinse jezuïetentijd schrift Civiltè Cattolica deze week publiceert. Het document is een antwoord op vragen uit de Verenig de Staten, waar in veel klinieken steeds meer gesteriliseerd wordt. Gedwongen sterilisatie schendt aldus het document de waardig heid van de menselijke persoon. Het feit dat „niet weinig theologen" af wijken van de traditionele leer mag Voor geen enkele katholiek een ar gument zijn voor sterilisatie. Rooms-katholieke ziekenhuizen en medisch personeel wordt verboden aan sterilisaties mee te werken. In een commentaar typeert Civilta Cattolica de sterilisatie als het „der de geschenk" na abortus en eutha nasie, dat zekere stromingen van de beschaving aan de mensheid geven. In het Vaticaanse dagblad Osserva- tore Romano wordt herinnerd aan de klassiek leer van de encycliek Humanae Vitae, die nu met voeten getreden zou worden door de Duitse theoloog Bernard H&ring, die in Ro me en in de Verenigde Staten les geeft. Haring had in het populaire kerkelijke familieblad Famiglia Christiana gepleit voor een ruime uitleg van de encycliek. ROME Vanwege de tiende verjaardag van „Populorum Progressio", de in 1967 ver schenen encycliek over de be vordering van de ontwikkeling van de volkeren, heeft de pau selijke commissie „Justitia et Pax" (gerechtigheid en vrede) een prijsvraag uitgeschreven. De deelnemers moeten in een bijdrage van 5000 S 8000 woor den vanuit christelijk standpunt schrijven over het thema „vrijheid, verantwoor delijkheid en solidariteit onder de volkeren." Inzendingen moeten uiterlijk eind maart 1977 worden toegezonden in zesvoud aan „Justitia et Pax", Vatikaanstad. Er zijn prijzen beschikbaar gesteld van 1000, 700 en 400 dollar (respectieve lijk 2750,1925 en 1100 gulden). door dr. C. Rijnsdorp Dr. P. Nijkamp heeft een de gelijke en lezenswaardige stu die geschreven over de toe komst van onze samenleving en de bekende vraagstukken die daarmee verband houden. Het boek heet: Naar een maat schappij zonder toekomst? (Uitge verij De Vuurbaak, Groningen, 176 blz., 14.90). In afwijking van mijn gewoonte een overzicht te geven van de in houd, gevolgd door een kort com mentaar, wil ik de zaak nu omke ren. Er zijn hier namelijk een paar fundamentele punten in het ge ding, die ik niet in een paar alinea's kan afdoen. Het boek van dr. Nijkamp komt uit een bepaalde, rechts- geréformeerde kring. Dit mag voor al geen vooroordeel oproepen. Iede reen die in de kritische situatie waarin onze samenleving zich be vindt, van zijn christelijke levens overtuiging uit een serieuze bijdra ge biedt tot verheldering, en een poging doet om te ontkomen aan de ban van een modieus denken, om niet te zeggen de tirannie van de tijdgeest, is niet alleen welkom maar een onmisbare bondgenoot. Niets verzwakt de stem van de christelijke kerk in de overwegend vijandige samenleving zozeer als het uitmeten van onderlinge ge schillen. Dit staat dus duidelijk voorop. Een tweede, eveneens belangrijk punt, is het onderlinge beraad. Hierop valt in deze korte beschouwing de nadruk. Ik knoop daarbij aan bij twee uitspraken in het boek. In het Ten Geleide van het Gereformeerd Sociaal en Economisch Verband en het Gereformeerd Wetenschappe lijk Genootschap wordt gezegd: „Willen wij namelijk zicht krijgen op, en tot een taxatie komen van de maatschappelijke ontwikkelingen, dan dienen wij reeds terug te gaan op wat God ons in de Bijbel, het boek voor alle tijden en situaties, heeft geopenbaard. Alleen zo kan een visie op de maatschappelijke ontwikkelingen aan het stempel van een bepaald tijdvak of van een specifieke maatschappelijke groep ontkomen." En de auteur zelf schrijft op blz. 167: „De prediking van het Evangelie is van groot be lang voor een zinvolle ontwikkeling van de samenleving." Onmogelijk Eerst over die uitspraak in het Ten Geleide. Het is naar mijn mening onmogelijk aan het stempel van een bepaald tijdvak of van een spe cifieke maatschappelijke groep te ontkomen. Achter de uitspraak van die beide besturen zit de opvat ting dat de openbaring van God. die uiteraard een voor alle tijden geldende bedoeling en boodschap heeft, ook naar vorm en inkleding tijdloos zou zijn. Zelfs de Tien Ge boden immers veronderstellen een samenleving die zo niet meer be staat. De verspreide en nergens af rondend gesystematiseerde leer van de bijbel wordt versmald tot het historisch verschijnsel van het calvinisme, bovendien nog zoals dat in de Drie Formulieren van Enigheid in de 16e en 17e eeuw tot uitdrukking is gebracht. De gere formeerde belijdenis wordt als van zelfsprekend gezien in het ver lengde van Gods openbaring, die overigens zelf in een vele eeuwen omspannend proces tot boeken, bi- blia, is geworden. Ook met de Heili ge Schrift in de hand kan men zich niet buiten tijd en omstandigheden plaatsen. Vergeten wordt de grote betekenis van de Geest in verband met de letter. Vermoedelkjk ben ik zelf in hart en nieren calvinist, maar ik zie heel duidelijk de exclusieve rol die in het calvinisme aan het be wustzijn wordt toegekend. Wie be wustzijn zegt, zegt ratio en het re delijk denken is een duidelijke fac tor bij alles wat zich calvinistisch noemt. Menig calvinist is rationa list zonder het zelf te merken. Gere formeerd zijn bevat een duidelijke rationalistische component (sa menstellend deel). Ontologisch denken De wetenschappers die achter het hier aangekondigde boek staan, verkeren nog duidelijk in de ban van het ontologisch denken; geen tijdloze aangelegenheid, maar ver bonden met een fase in de Westeu- ropese cultuur. En bij de auteur is een duidelijke dualiteit (tweeheid) aan te tonen. Als vakman (eco noom) denkt en schrijft hij genuan ceerd, maar wanneer hij de aange troffen verschijnselen in het licht van Gods Woord wil plaatsen, ver valt hij in de bekende verwijzingen die naar zijn smaak een wat legalis tisch. naar het wettische zwemend karakter dragen. D.e gist, is tot brokjes verhard. En zo kom ik tot de kwestie van het prediken. Bezig met de tijdrovende lectuur der 800 grote en dichtbe drukte bladzijden van dr. F. C. Kamma's boek over de geschiede nis van de zending op Nieuw- Guinea, ben ik onder de indruk gekomen van de enorme fouten die de heldhaftige zendeling-pioniers daar hebben gemaakt met hun op vatting van prediken. Zij meenden een tijdloze boodschap te brengen, zonder te beseffen dat die boodschap verpakt was in westerse begrippen, westerse kleren, Duits piëtisme en Nederlandse burger lijkheid. Door die culturele en his torische factoren bij de „wilden" uiteraard ook niet (overigens moei lijk en bloeddorstige volkjes en groepen). Zo erg is het natuurlijk niet bij de hier besproken auteur en de instan ties achter hem. maar hun kerkelij ke exclusiviteit brengt wel mee, dat ze zonder het misschien zelf te wil len en zeker zónder het te merken aan een soort blikvernauwing lij den, zowel bij de analyse van de waargenomen maatschappelijke verschijnselen als van de remedie die zij aanprijzen. Geloofwaardig Wat is „prediken" in de babylo- nische spraakverwarring die de communicatiemiddelen in onze huiskamer doen roezemoezen? Hoe kan men zich verstaanbaar ma ken? De vraag is niet alleen of wij het weer eens duidelijk gezegd heb ben („tot de Wet en tot de getuige nis"), maar hoe onze boodschap geloofwaardig kan klinken, gehoor kan vinden en aan welke voorwaar den de prediker en de zijnen zelf moeten voldoen. Als er iets erfelijk belast is dan is het wel de christelij ke prediking. Onze handen zijn niet alleen vuil, maar met bloed be vlekt, zie Ulster, Libanon én waar u maar op de wereldkaart wilt kij ken. En de mondiaal opengewor pen samenleving is zó ingewikkeld, zó eindeloos gevarieerd en zó vol conflicten en tegenstrijdigheden, dat het gewoon naïef is om niet eerst in onderling beraad zich over het hoe van de prediking een beeld te vormen. Men bespeurt hier een paradoxale combinatie van evangelische ex pansiedrift en ruimtevrees. De bij bel is geen grasveldje, dat de gelo vige als een vastgebonden geit mag afgrazen. Hij is in de ruimte gesteld en moet zich in de ruimte durven wagen. Hier komt de Heilige Geest binnen de lijst, niet als retorische figuur, niet als fiatgever op synode besluiten, niet als voorwendsel voor vrijbuiterij, maar als enige mogelijkheid voor bespiegeling en actie. AA fcijn. ;emei ULRIKE MEINHOF van Brussel niet, een motie te aan vaarden waarin deze zich uitspreekt voor een veel grotere variatie van kerkelijke ambten. Volgens de Brus selse priesters moet er in de kerk plaats zijn voor gehuwde en onge huwde, mannelijke en vrouwelijke priesters, die zich voor altijd of tijde lijk verbinden. Het getuigenis van een gelukkig beleefd celibaat is aldus de motie een echte rijkdom in de uitoefening van de gewijde ambt. Dit officiële adviescollege van kardinaal Suenens schrijft verder echter: „Het ten koste van alles wil len handhaven van de verplichte band tussen priesterschap en celi baat geeft naar onze mening een grotere betekenis aan het celibaat dan aan het priesterambt zelf". De paus heeft aan kardinaal Sue nens een brief geschreven ter gele genheid van de vijftigjarige herden king van de gesprekken van Meche len. In de brief zegt de paus dat het tijd is dat de christenen snel „de weg naar de oecumene volgen", zoals die door het tweede Vaticaans Concilie is gewezen. „We leven tegenwoordig in gunstiger tijden, dan degenen die vijftig jaar geleden de eerste stappen zetten op de weg naar verzoening tussen christenen". gen c gevei In het maandblad Wending si^de Paulander Hausmanp een korn woi kei over Ulrike Meinhof, de fa Vei vrouw die 9 mei in StuttgartLjd i gevangenis door eigen U de omkwam. „Een spoor van doefweri verminkten tekent haar weg". niet Hausmanns bedoeling oup1 van schuld vrij te spreken. misdaden zijn op geen enkelelfSti goed te praten Ulrike Meinhofu eerst duidelijk geprobeerd haM vrede met de restauratie in Duitsland, met name die ondengg nazi's, op democratische wijze] te geven. Na de studentenrellefize p er een gat. Niemand nam dit pi tegen alle onrecht in de wereld £AA( nam) over. Toen ging zij ov<8 en directe actie. „In haar vertwijftn gei dat ze de maatschappij niet may Fc lijker kon maken, werd ze zelf, rost v reus en dapper, onmenselijk'Mjke ke Meinhof blijft een vraag vooieeft ien 2 Hoe kon iemand die geweld zcgemt oordeelde als zij, zich uiteindet h< toch zo aan het geweld verslgn ren? Het is de vraag die Hékkeli Gollwitzer op haar graf steldhet daarmee eindigt het artikel: „Zm z onder ons meer mensen gevoftvar hebben, die evenzeer bereid ^en. geweest, mee te vechten vooifevraï menselijke maatschappij.(nen licht zou ze dan met ons een stjad n gie van bevrijding hebben gezand, die anders gelopen was: niet kend door haat en tegenhaatl min denk dat deze vraag ons nog lai^ut bijblijven. Hij doet me denkenappi wat Henriëtte Roland Holst 1 zelfmoord van Thülmann scl tetso „Wij zijn niet goed genoeg voePn g< kaar". Wij laten elkaar te gemaL— lijk in de steek. We zwichten i algemeenheden als: er valt tocl tegen te vechten! Je hebt toch inbreng. En: oorlogen (en dus f- lei vormen van onrecht) zulle: blijven! Dat alles pleit Ulrike R|r* g hof niet vrij. Misschien heeft zefg. zelf ook geweten. Wie zal dat I nen zeggen? Maar zolang we gemakkelijk van deze achterfcen den blijven afmaken, is er wt h00P HA :eiïappi bar lijk iclfal h n ci Beroepingswerk ichai fiings rordt Beroepen: te Jaarsveld (toez) J. iQevi leman kand. te Schoonhovenjjnge Goënga (toez) J. Rienstra te ov kerk en Roodkerk. pr 7 NED. HERV. KERK f. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Boskoop A.G. van jerk) ier j lens ópen uitzo Heijden kand. te Putten NED. HERV. KERK Beroepbaar: H. de Leede, Van Eij galaan 262 te Utrecht. Kardinaal Sin De primaat van de Philippijnen, 1 i1# dinaai Jaime Sin van Manilla htft een rede voor de Rotary club aar. grepen voor een aanval op presidl® a Marcos van zijn land, die priesllV arresteert, die op de preekstoel varen tegen het politieke onrechi R de Philippijnen. De priester h(- geen ander platform dan |,er v preekstoel, zei de kardinaal enjons] kerk heeft de plicht onrechtvaar(aus1 heden te onthullen, of die nu dus e een privé-persoon dan wel door PQse regering worden bedreven. In de £ven lippijnen zitten verscheidene prend ters in de gevangenis zonder te srukk veroordeeld. De Philippijnse fcurs voert een felle campagne tegenimal kerk. lU||e, imp lewe Parmar Ude het V Int linel irs b reet n V an jamp De Indiase econoom Samuel mar, die zeer heeft bijgedragen het denken in de oecumene ontwikkeling, pleit in het niem nummer van het blad van de reldraad, One World, voor grol zelfstandigheid van de ontwil lingslanden tegenover de rijke den. Werkelijke ontwikkeling in' derde wereld is pas mogelijk, wV^rl neer deze landen vertrouwen winijede in hun eigen mogelijkheden en wa99 neer de armen door burgerlijke onr hooreaamheid maatschappelljom veranderingen afdwingen. wek De ervaring van vijftien jaar ontdaam kelingshulp hèeft aangetoond (rfres: het verschil in rijkdom niet sleet een kwestie is van ontbrekende n| delen, maar ook het gevolg van ft: - rechtvaardige maatschappelijonder verhoudingen. Daarom moet 4ntwoi maatschappij zo veranderd wordetaiir dat het kapitaal en de technologie - armen ten goede komen, zodat dei \T de kans krijgen zelf mee te werker v het ontwikkelingsproces. We da _J ten eerst dat je een land kon ontv« kelen zonder te letten op de klassi VI en machtsverhoudingen, maar nulvera kennen wij dat ontwikkeling traitbonr en strijd kost.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2