Indonesische kerken zoeken kalm hun weg I ui Onafhankelijke kerk willen bij de Zuidafrikaanse raad Vandaag. Onze adressen: Inschrijfgeld woning niet elk jaar weer opnieuw betalen Vaarbewijs voor binnenschippers verplicht Man verongelukt Moskouse priesters gewaarschuwd Bouwplannen voor kerken in de DDR Beraad over rechten van de mens Zweden iets kerkser VOORBIJGANG» DINSDAG 20 JULI 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWAR- !DAG door dr. A. H. van den Heuvel De achtste Sidang Raya (assemblee) van de Raad van Kerken in Indonesië zit er weer op. Zeshonderd gedelegeerden van 48 kerken uit het gehele eilandenrijk waren 12 dagen bijeen om het thema „Jezus Christus bevrijdt en vereent'' te bespreken en op het kerkelijk leven in Indonesië te betrekken. De r.k. kerk had waarnemers gestuurd en werd in het begin door Yustinus kardinaal Darmoyuwonozelf vertegenwoordigd. Maar lidmaatschap van de Raad van Kerken zit er daar nog niet in! Ik ben nooit zo duidelijk ge confronteerd met de onwaarschijn lijke veelvormigheid van het land als op de culturele avond, waar Studenten van een universiteit hun culturele schatten toonden: een krijgsdans uit Irian Jaya en een liefdesdans uit Madura, een rijstdans uit Toradjaland en een kerkkoor van Ambon: er liggen eeuwen en hele culturen tussen. De kerken zijn niet minder verschei den: straatarme kerken zoals die van Zuid-Sulawessi. (de GKST) steken vreemd af bij de Chinese Kerk op Java fde GKI) En tussen die twee liggen ook werelden. Wel lijken de ledenkerken van de Raad van Kerken (DGI) confessioneel sterk op elkaar. Daarin verschillen ze weer zeer van de Nederlandse- Maar waar de leer vereent, scheidt de cultuur. Zo is er altijd wel wat dat de eenheid tegenhoudt. Mislukking? Het was voor buitenlanders (vooral voor diegenen van ons die geen Indonesisch kennen) buitenge woon moeilijk om deze assemblee op waarde te schatten. Iedereen was het er na afloop wel over eens dat er weinig of geen nieuws uit was gekomen. Noch over de een heid, noch over het ontwikkelings werk, noch over communicatie wer den dingen gezegd en geschreven die we niet al wisten. Er werden voorzichtige dingen gezegd over de relatie tot de overheid: er werd te gen de corruptie en vóór een rechtvaardige behandeling van de politieke gevangenen gepleit. In algemene termen werd het ei- genrechtelijk karakter van de kerk beklemtoond; er waren hints in de discussie van frustratie met de ge ringe vrijheid, de uiterst onduide lijke rol van het buitenlands kapi taal. maar in de meeste documen ten werd erg veel verwezen naar de documenten van eerdere studie conferenties en ander bestaand materiaal dat nu door de as semblee werd geëcht: een Sidang Raya dus die het beleid van de afgelopen periode goedkeurde Een mislukking dus? Had ik geen Indonesische vrienden gehad, die mij iedere dag wezen op gebeurte nissen en voorvallen die ik hele- jnaal niet had gezien, dan zou ik met een gevoel van teleurstelling zijn teruggekomen. Ik zou hoogstens een voor mij direct waar neembare onrust bij jongeren en vrouwen hebben benadrukt, die er was en die beloften inhoudt voor de toekomst. Verbod Ik zou misschien mijn frustatie hebben bedekt door te wijzen op de eminente inleiding over het thema door prof. dr. Abineno, dr. T. B. Simatupang en dr. S. Nababan. Maar mijn Indonesische vrienden lieten mij nog heel andere dingen zien. Hoe zag de sidang raya er uit door een (van de vele) Indonesische brilden)? De assemblee werd geopend door de Indonesische president. Su harto, met een nogal saaie rede. vonden de Westerlingen. Hoogst in teressant, zeiden mijn Indone sische vrienden, omdat hij geen re de hield zoals men van hem ver wacht: het openingsverhaal waar van niet afgeweken mag worden. Voor dit soort speeches heeft het Indonesisch zelfs een speciaal woord gecreëerd: het toonzettend verhaal. Dat het achterwege bleef voor eigen zekerheid, een onver wachte mogelijkheid ter zelfver werkelijking voor degenen die klei ne druppeltjes vrijheid weten te waarderen. Jawel, zeiden de Westerlingen, maar Suharto dreigde wél. Voor vrijheid van godsdienstige propa ganda bleek hij niet te zijn en aan het eind van zijn rede meende hij toch dat de buitenlandse hulpgel den eigenlijk allemaal via de Indo nesische regering zouden moeten lopen? Neen, zeiden mijn Indonesische vrienden, jullie hebben niet goed geluisterd. Suharto heeft nu juist impliciet de eis van de mohamme daanse minderheid afgewezen om christenzending en evangelisatie te verbieden; hij pleitte integendeel voor een dialoog tussen de godsdienstige groepen. En wij zijn daar voor als het tenminste op alle niveaus en niet alleen centraal ge beurt. Wat registratie van buiten landse fondsen betreft, ook daar gebruikte de president zulke voor zichtige woorden, dat wij er eerder een matiging van mohammedaan se eisen in hoorden dan een toege ven aan zulke geluiden. Democratie Wat we ook van de Indonesiërs moesten leren was het belang van voor ons buitenlanders erg verve lende discussies. Het debat over de contributie van de DGI bijvoor beeld. Teon ik mijn verveling luchtte tegen een van de kerklei ders, lachte hij fijntjes en zei: waar betaat dat nog in dit land dat men sen zo hun eigen organisatie gestal te kunnen geven? En inderdaad, in een land waarin burgerlijke vrijhe den een luxe zijn, die de overheid zich nauwelijks meent te kunnen veroorloven, zijn dit soort oefenin gen in democratie een groot goed. Dat gold ook voor het kiezen van de leidersploeg voor de komende vier jaren, een feit dat de as semblee in sterke mate bepaalde. De DGI wordt vaak verweten een combinatie van elitisme en centra lisme voor te staan. Iets daarvan zal wel waar zijn, maar het is wel allemaal erg begrijpelijk. De DGI brengt inderdaad het beste talent van de kerken in Indonesië samen en de meesten daarvan wonen in of rond Jakarta. Daarbij komt nog dat het Batak-element erg sterk is en wie ook maar iets van Indonesië begrijpt, weet van de bekwaam heid maar ook van;het onverzette lijke doorzettingsvermogen van dat volk. Een van de voorzitters van de Indone sische raad van kerken, oud- generaal T. B. Simatupang. Weg Aan het begin van de sidang raya werd ons dan ook allerwege verteld dat het huidige leidersteam wel zou worden weggestuurd. Toch werd door een zeer zorgvuldig werkend nominatiecomité de hele huidige ploeg van leiders herkozen: prof. Abineno als algemeen voorzitter, dr. Nababan als secretaris generaal. dr F. B. Simatupang als één van de voorzitters. Er was alleen verandering bij de andere leden van het Uitvoerend Comité. Daar komen meer mensen van elders bij. Waarom? Vroegen wij aan de Indonesiërs. De antwoorden waren vrij prcies: a) omdat de huidige ploeg de beste is die we kunnen vinden; b) omdat met verkiezingen voor de deur wij zowel kracht als continuïteit nodig hebben; c) omdat er geen echte alternatieven zijn en d) omdat wij inhoudelijk een continuering van het beleid willen. Welk beleid? Het beleid van de kerken samen in de DGI is gedeeltelijk op werkelijk heid en gedeeltelijk op wensen ge bouwd. De Indonesische kerken kunnen niet zonder een instrument naar de overheid toe. De afstand tussen regeringsbesluiten en wat er in provincies en dessa's gebeurt is zo groot, dat een voortdurende waakzaamheid van de kerken ge boden is. Dat geldt ook voor de coördinatie van het christelijk on derwijs, de buitenlandse en binnen landse hulpverlening en de stem van de Indonesische kerken naar buiten toe. Bovendien is het van levensbelang, dat de Indonesische kerken onderling kunnen spreken, klagen, plannen maken en elkaar behulpzaam zijn. Dat is de realiteit en voldoende bstaansgrond voor de DGI. Maar plannen zijn ook deel van het beleid. En daar is er meer van dan wat er aan reële samenwerking al bestaat. Alle kerken met de DGI dromen van een betere communi catie tussen top en basis. Dat doen wij in de Nederlandse kerken na tuurlijk ook, maar de communica tie-problemen in Indonesië zijn èn door de afstanden èn door de ver schillen in niveau zó enorm, dat er wel veel kritiek is op de situatie maar nauwelijks een alternatief. .Ook in deze assemblee werd hartstochtelijk gepleit voor meer communicatie, voor oecumene van onderop, voor een raad van kerken die werkelijk van de kerken is, maar ik ben bang, dat het daarbij meer om een algemeen gedeeld ver langen gaat dan om een alternatief beleid. In de kleine speelruimte die de Indonesische christen-arbeid heeft, proberen de kerken in de wereld te staan. De problemen.van het land zijn hün problemen. De armoede is hun armoede en een kerk die deze niet bestrijdt is geen kerk die zich naar Christus kan noemen. De grote buitenlandse onderne mingen die de grondstoffen wegvreten, de zeeën leeg vissen, bossen razendsnel wegkappen zijn ook de machten waarmede de kerk worstelt. Indonesische burgers hebben onduidelijke gevoelens ten opzichte van deze buitenlandse macht; de kerken voelen dat dub bel. Hoe conservatiever de kerken des te weerlozer staan ze in deze vragen; hoe gedurfder de kerk ze opneemt des te knellender wordl het kleine stukje vrijheid dat ze hebben. Hoe verder? De assemblee gaf het nieuwe centrale comité, waarin beleidsver- tegenwoordigers van alle kerken eenmaal per jaar bijeenkomen een aantal opdrachten mee die de omtrekken laten zien van een be leid op de toekomst gericht. Voor op staat daarbij dat de opvatting van de eenheid van de Indone sische kerken moet worden ver diept en versterkt. Men zoekt naar een vorm waarin centralisatie wordt vermeden, eigen identiteit bewaard en gezamenlijke vragen toch gezamenlijk kunnen worden aangepakt. Ook in de laatste jaren heeft de DGI daartoe aanzetten gegeven. De assemblee wilde meer. In de tweede plaats moet de toerus ting van de gemeente worden ver sterkt. Die toerusting dient er hier alleen toe het geestelijk gehalte van de kerk te versterken maar ook om van de gemeente een centrum te maken waar eenvoudige ge zondheidszorg, landbouwverbete- ring en algemene levenspeilsverbe tering getuigt van nieuw leven. Ook nu al zijn vele christelijke ge meenten in Indonesië voorbeelden van zulke centra. Ik denk b.v. dat er nergens zoveel werk voor ex- politieke gevangenen en families van deze mensen wordt gedaan als in de kerken. Maar er is ook veel gemeenteleven dat erg traditioneel is en voor het menselijk oog weinig hoop biedt voor de toekomst. De Sidang Raya had allerlei ideeën maar nog niet in zo'n vorm dat het meteen kan worden toegepast. Het nieuwe centrale comité zal er de handen aan vol hebben. Zorg en hoop In de derde plaats moeten de ker ken in Indonesië hun relatie met de overweldigende, vaak vijandige omgeving in eigen land nieuw door denken. Om vanuit Nederland daarbij wijze raad of goedbedoelde opdrachten te geven is onzin. De speelruimte, de omgeving, de vraagstelling en de mogelijkheden van de kerken daar zijn volstrekt anders. Alleen de opdracht is het zelfde: gemeenschap te zijn van Jezus van Nazareth die wij als Heer erkennen. Dat betekent deel heb ben aan het lijden van de wereld, ook aan de armoede, de onvrijheid van de Indonesische maatschappij. Het betekent ook: al leven vanuit de verwachting, neen zeggen (en doen) tegen het nieuwe materialis me, de rijkdom van de bovenlaag; het betekent zichtbare en kostbare solidariteit met hen die in Indone sië onrecht lijden. Het betekent plannen maken voor een betere toekomst en geduldig doorwerken aan kleine tekenen van hoop. De Indonesiërs zijn bereid deze weg naar de toekomst te gaan in nauwe samenwerking met zusterkerken in het buitenland, mits de verhouding er een is van echte gelijkwaardig heid. De discussies met hervormde en gereformeerde delegaties, vorig jaar in Tangmentoe, Nairobi en Ne derland gevoerd, worden daarbij als positief ervaren. Onze aanwe zigheid tot het bittere einde van deze uiterst praatgrage Sidang Raya werd ook op prijs gesteld. In deze tientallen gesprekken met kerkelijke afgevaardigden, trof mij vooral dat de vrouwen en de jonge ren heel heldere ideeën hadden over hun geloof en over de nodige levensstijl. De mannen, die de gro te verantwoordelijkheid dragen, hebben vaak meer zorgen dan hoop. Dat is niet zo erg als ze dan maar wel weten hoe hun vrouwelij ke collega's en de jongeren kansen krijgen om werkelijk de toekomst mede te bepalen. (Dr. A. H. van den Heuvel, is secre taris-generaal van de Nederlandse Hervormde Kerk.) UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Turkse christenen Het is verheugend dat James Dor- sey in de krant van 14 juli de aan dacht heeft gevestigd op het beleid van de Nederlandse overheid, en wel inzonderheid van staatssecretaris Zeevalking, met betrekking tot Turkse christenen aan wie de toe gang tot Nederland geweigerd wordt. Ons alnd heeft van oudsher de naam gastvrij te zijn ten opzichte van mis- deelden en vervolgden, denk maar eens de hulp aan joden door Neder landers ln de Tweede Wereldoorlog. Door de taktlek van de heer Zeeval- king toe te passen is Nederland be zig die goede naam te verliezen. Rotterdam J. H. de BoerSchimdt Holisme Wat ds Granger Westberg met zijn gemeente in het holistisch ge zondheidscentrum doet, lijkt veel op wat er in ons land en buiten onze grenzen in Europa gebeurt in de diensten van genezing. In deze diensten wil men ook graag samen werken met gelovige artsen, psychi aters. psychologen en psychothera peuten. Als sociaal psychiatrisch verpleegkundige is het mijn harte- wens dat deze samenwerking spoe dig wordt verwezenlijkt. Alphen a. d. RijnJ. A. A. Mooij Burgemeesters Goed voorbeeld doet goed volgen. Hartelijk dank burgemeesters van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag voor uw besluit, dat u verho gingen van augustus 1975 en januari 1976 niet aanvaardt. Wij, als gepensi oneerde ambtenaren zouden zo'n zelfde besluit moeten nemen. Wie wil daarvoor het initiatief nemen? Als wij allemaal de loonstop aanvaar den. zouden wij Rusland misschien buiten onze grenzen houden. Van een onzer redacteuren VEREENIGING Nog deze maand zal de Zuidafrikaanse raad van kerken op zijn vergadering in Hammanskraal beslissen over het lidmaatschap van de raad van een van de grootste groepen van onafhankelijke kerken, de Reformed Independent African Churches' Association (RICA). De RICA heeft op haar jaarvergadering in Vereenlging gekozen voor dat lidmaatschap, omdat zij samenwerking zoekt met andere zwarten. Het besluit viel unaniem. Waddinxveen S.H.Broer AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LE1DEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56, Zwolle Tel 05200-17030 Van onze parlementsredactie DEN HAAG Staatssecretaris Van Dam (volkshuisvesting) vindt het. in het kader van de huisvesting van alleenstaanden en tweeper soonshuishoudens, onjuist dat elk jaar opnieuw inschrijfgeld wordt ge vraagd. Ook als men een aangebo den woning heeft geweigerd, moet men in sommige gemeenten op nieuw inschrijfgeld betalen. Staatssecretaris Van Dam schrijft in antwoord op vragen van het Tweede Kamerlid Kombrink (PvdA), dat hij de gemeenten op de hoogte zal stellen van zijn standpunt, dat hij een dergelijke handelwijze onjuist vindt. Het Kamerlid had ook gevraagd of de gemeenten ook de burgerlijke staat van de woningzoekenden (al of niet gehuwd) in aanmerking mogen nemen bij de toewijzing van een woning Sommige gemeenten stel len het gehuwd zijn namelijk als voorwaarde naast de economische binding aan de gemeertte. Ook dit vindt de bewindsman onaan vaardbaar In een circulaire zal Van Dam de gemeenten van een en an der op de hoogte brengen. De RICA vertegenwoordigt onge veer 600 zwarte kerken. De onafhan kelijke kerken worden zo genoemd omdat zij ln het verleden niets te maken wilden hebben met de blanke of multiraciale kerken van westerse makelij. Er zijn er in het geheel onge veer vierduizend ln Zuid-Afrika. Er zijn zeven associaties van onafhan kelijke kerken, waarvan de AICA de grootste is. De RICA is de op een na omvangrijkste. Georiënteerd Het besluit van de RICA is van be lang, omdat deze groep van alle asso ciaties nog het meest georiënteerd was od de blanke Nederduitse Gere formeerde Kerk. de NGKerk. Deze is geen lid van de raad van kerken. Het besluit van de RICA dat lidmaat schap wel aan te vragen kan daarom als een vorm van desertie worden gezien. Hoewel de RICA niet de grootste is van de zeven associaties, wordt zij wel algemeen gezien als de ArffUIÏient belangrijkste en best georgani- 6 seerde. miljoen leden van onafhankelijke christelijke kerken te verenigen. Dit streven wordt sterk gestimuleerd vanuit de raad van kerken en door het christelijke instituut van dr Bey ers Naudé. De leider van de RICA, bisschop Isaac Mokoena, speelde een doorslaggevende rol bij de totstandkoming van de opleidings school van de onafhankelijke ker ken, vorig jaar. De RICA werkt nu aan een plan alle zeven associaties bijeen te brengen en daarmee de vijf Van onze parlementsredactie DEN HAAG Binnen afzienbare tijd zal een vaarbewijs en een certifi caat van onderzoek voor bin nenschepen verplicht worden. In een wetsontwerp van staatssecretaris Van Huiten (verkeer en waterstaat) en minister Boers ma (sociale zaken) worden deze twee documenten voor geschreven. Het certificaat van ondereoek zal verplicht worden gesteld voor de grotere binnenschepen. Voor het ver krijgen van een dergelijk papier zal het schip moeten voldoen aan een aantal eisen op het gebied van onder andere de bouw. de inrichting, de werktuigen en sleep- en duwverbin- dingen. De bewindslieden vinden deze zaken momenteel onvoldoende geregeld, zeker gezien in het kader van de Jongste ontwikkelingen in de bin nenscheepvaart. Het goederenver voer te water is de laatste jaren sterk toegenomen en speciaal het vervoer van gevaarlijke stoffen per schip heeft een grote vlucht genomen. De schepen zijn bovendien groter en sneller geworden. Kennis De eisen die aan de kapitein van een binnenschip gesteld zullen worden. liggen voornamelijk op het gebied van zijn lichamelijke conditie. Zo zal met name worden gelet op het ge hoor- en gezichtsvermogen. Boven dien zal hij een bepaalde kennis moeten hebben van het schip zelf en de vaart op binnenwateren. Dezelfde eisen zullen ook worden gesteld aan iemand die in plaats van de kapitein het schip zelfstandig bestuurt. De beide certificaten zullen niet gel den voor boten kleiner dan vijftien meter. Weer wel gelden de bepalin gen voor snelle boten, terwijl deze boten ook aan bepaalde technische veiligheidsvoorschriften moeten vol doen. Dit met het oog op het aanva ringsrisico van dergelijke schepen. REEUWIJK - Op rijksweg 12 van Den Haag naar Utrecht is gisteren de 65-jarige L. de Vlugt uit Groenlo bij een verkeersongeluk om het le ven gekomen. Ter hoogte van Reeu- wijk kwam de auto van hét slachtof fer door onbekende oorzaak in de berm en sloeg over de kop. In het verleden volgde de RICA een on-politieke koers in het kielzog van de NGKerk. Deze koers is de RICA nu aan het verlaten. Als argument om lid te worden van de raad van kerken werd aangevoerd dat de RI CA meer met andere zwarten wil samenwerken. De groeiende be wustwording bleek tijdens de jaar vergadering uit verscheidene opmer kingen naar aanleiding van de ras- senonlusten van vorige maand. Een van de verslaggevers, Revelati on Ntoula die in dienst is van de raad van kerken, schrijft hierover dat de ze onlusten algemeen beschouwd werden als slechts het topje van een ijsberg. De toeneming van het be wustzijn van de positie waarin de zwarten verkeren kan de RICA, evenals de zwarte NGKerk, het ver trouwen terugbezorgen van de zwar te intelligentsia, die vreesde dat de kerken in de rassenpolitiek te veel aan de kant van de blanke machthebbers staan. MOSKOU Metropoliet Serafim van Kroetitsi en Kolomna, het dio cees waarin Moskou ligt, heeft via de proosten van zijn bisdom de priesters met strenge disciplinaire straffen gedreigd, wanneer zij zich zouden bemoeien met politieke, maatschappelijke of economische kwesties of met de financiële positie van hun eigen gemeente. Metropoliet Serafim heeft zijn drei gement neergelegd in een brief die de proosten moesten ondertekenen zonder dat zij een kopie mochten houden. Er is echter toch een kopie in het Westen terechtgekomen. GENERALISEREND De heer A. L. Constandse van eeE Vrije Gedachte is een scherp on ker. Er ontgaat hem weinig als REC! de wereld iets aan onrecht en brfers e: te signaleren valt. Hij heeft^ yre groot rechtvaardigheidsgevoel» Je gevoel staat hem niet toe zijn te houden als hij ziet hoe enL0?? mensen de verkeerde kant w< delijl uitgestuurd. Zo zullen velen !V pa van zijn radio-commentaren bnom nen. Een man met een scherp 0kjWd scheidingsvermogen en bovei de gave om het indringend tep en a gen. Ik moet zeggen dat ik pden v naar hem luister en daarbij echt sterk de indruk heb op een betiji vergE bare wijze te worden ingelicht leden is dan ook niet mijn moeilijl lil no| ten aanzien van een artikel datlperika: het juni-juli-nummer van De i, mai Gedachte in zijn kolom „Pubereid schreef. Hij analyseert daar kop de duidelijk het optreden van de Iwijl b< Koreaan Sun Myung Moon accent hand van een artikel in News^ mani De korte informatie van de^deste: geld beluste leider van Unifie< iandsi mily is juist en onthullend. Enoverhi daarin ga ik met de heer Consta verk mee, een duidelijk voorbeeld dergE een bijna demonische vermei rimpi: van godsdienst en geldzucht, nd m dan bovendien nog weet datobers heerschap ook nog wapenfabri bézit en tien procent van zijn indus duktie van militEiire aard is agena; wel braakneigingen krijgen. nood2 goed artikel dus. Een artikel dalg van helpen in de strijd tegen oplictynd, k en bedrog, met name op relijgen t gebied. Eén ding begrijp ik nafing." artikel eigenlijk niet. De Indus Constandse schrijft onder dit - één zin met commentaar. Die 1 „Hoe is het allemaal nog n lijk. in 1976! En dan wordt ei aan getwijfeld of godsdienst en bestreden moeten worden!" II, mijn beurt, zou willen vragen: H het mogelijk dat iemand met scherp inzicht zo kan generalise Wat zou hij zeggen van een on lend artikel over de meer dan sonterende praktijken van een tal volstrekt god-lozen met daafJYtl ter de conclusie dat daarom god-lozen maar bestreden mcf worden? OOST-BERLIJN In een gesprek met de oostduitse staatssecretaris voor kerkelijke vragen, Hans Seige- wasser, is aan bisschop Albrecht Schönherr van de evangelische kerk in de DDR in het vooruitzicht ge steld dat zijn kerk in nieuwbouwwij ken kerken mag gaan bouwen. Voor de herfst moet de kerk aan de regering een lijst ter hand stellen van nieuwbouwplannen. Op de laatste synode is openlijk geklaagd over het gebrek aan mogelijkheden voor nieuwbouw van kerken in nieu we steden en wijken. Het gesprek met Seigewasser is tot stand geko men na bemiddeling door Gerald Götting, de leider van de Oostduitse christen-democratische partij, die tevens voorzitter van de Volkskam- mer, het Oostduitse parlement, is. GENÊVE Zaterdag begint in Montreux aan het Meer van Genève een driedaags beraad over de kerken en het akkoord van Helsinki, dat georganiseerd is door de Wereldraad van kerken. Het beraad is geheim en dient als voorbereiding voor het rap port dat' secretaris-generaal Philip Potter aan het centrale comité van de raad in augustus zal aanbieden over de mensenrechten in de landen die lid zijn van het akkoord van Helsinki. Van de 144 leden-kerken, die geves tigd zijn in deze landen hebben er tot dusver 45'geantwoord op de vragen die de Wereldraad gesteld heeft. Daaronder ontbrak tot dusver nog de Russisch orthodoxe kerk. Aan het beraad in Montreux nemen ongeveer dertig kerkelijke vertegenwoordi gers deel, onder wie de Nederlandse dr. A. H. van den Heuvel, de secreta ris-generaal van de hervormde kerk. STOCKHOLM Blijkens de Zweedse kerkelijke statistiek gaan de Zweden weer wat meer naar de kerk. In 1975 werden ongeveer 21 miljoen kerkgangers geteld, 300.000 meer dan in het voorafgaande jaar. Er zaten ook meer mensen aan aan het avondmaal, namelijk 1,6 Miljoen. Dat waren er 75.000 meer dan in 1974. Van de 103.000 in 1975 geboren Zwe den werden er door de kerk 85.000 gedoopt, ook iets meer dan in 1974. Beroepingswerk NED.HERV.KERK. Beroepen te Tiendeveen-Nieuw linge: J. Neeleman, kand. te Schj hoven Bedankt voor Emmen: J., Barnhoorn te Haulwerwijk CHR. GEREF.KERKEN Bedankt voor Ede: P.N. Ribbe£°,V€ Den Haag-West GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor 's-Gravenzande| Boogaard te Leiden; voor Kat aan Zee en Poortvliet: A. Hoogeij te Krabbendijke; voor Union (Can.); M. Mondria te Waardenl juni Ds. C. B. Boere jde t Iggerr ^emd, li het [rstuh erigei done Op 79-jarige leeftijd is in Driel iPr sti Over-Betuwe ds. C. B. Boere cfteld leden, emeritus predikant varf de Nederlandse Hervormde Kerk.Jter f Boere diende na eerst in Ou(aSer hoorn te hebben gestaan versd dene gemeenten in Indonesië. N|Yo( oorlog kwam hij naar Nederland rug. waar hij achtereenvolgens L predikant was te Groede en Dria^ 1962 ging hij met emeritaat. (ht h Ds. L. Overduin stem: In Lonneker (bij Enschede) ir^er 76-jarige leeftijd overleden ds. Li dert Overduin, emeritus predikonC van de Nederlandse Hervorf Kerk. Ds. Overduin studeerde I de Vrije Universiteit en werd in L v», kandidaat. In 1937 ging hij over ir net Hersteld Verband en werd pijl q kant in Enschede, waar hij in lloi predikant voor bijzond werkzaamheden werd in de lL vormde Kerk. In 1966 verkreeg^ emeritaat. Willebrands Tl In een verlaat commentaar vai? 1 Lutherse Wereldfederatie op dete N( noeming van kardinaal Willebraéstie tot aartsbisschop van Utrecht wociaa gezegd dat het er op lijkt datj77-l Vaticaan de kardinaal heeft wiiat ni degraderen door hem naar Utraogei te zenden. Volgens het commentn da is het secretariaat voor de eenllet I door de benoeming duidelijk bmsl zwakt en het werpt de vraag o;et h Rome minder geïnteresseerd isensb worden in de oecumene en eriet z wacht moet worden op een niethtei lente binnen de rooms katholioete kerk. iet c De lutherse wereldbond wijst efken dat er op geen enkele wijze is rfoce ning gehouden met de wensen f® h' katholiek Nederland bij Willebra°mt benoeming en dat de kardinaal 0ige zeer zware taak heeft gekregen. ng(j gevolg zal wel zijn dat hij zich welijks met het secretariaat voqe be eenheid zal kunnen bezighouden^ dat hij in feite een soort .jcher vooreitter" van het secretary wordt. paar -4-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2