Amerika, het land van de trainingsgroepen Weer interkerkellijke stap in nieuwe land „De heilige stad" (slot) ii Vandaag Onze adressen: Priesters in Moskou met strenge straf bedreigd Hervormde zending helpt slachtoffers aardbeving Kerkelijke actie voor actiegroep Taalkloof schaadt oecumene in Canada r; 1 K 1 tic VOORBUGANGE! gt in T" VRIJDAG 16 JULI 1976 KERK door prof. dr. C. H. Lindijer CHICAGO Amerika is het land van de trainingen en de groepen. Wie daar iets van wil zien, moet voor alles naar Esalen gaan. Het ligt tussen San Francisco en Los Angeles aan de Stille Oceaan, tussen de bergen en de zee, op wat ik het mooiste plekje van Amerika vond. Het is een smalle strook grond tussen de bergen en de branding, met grasvelden en bloemen, een eigen groentetuin, enkele huizen, veel katten en niet te vergeten de beroemde warme baden. Gedurende het hele jaar zijn hier groepen bij elkaar, voor een weekend of voor lange tijd, met mensen uit alle de len van de wereld. Fritz Perls werkte hier gedurende de laatste jaren van zijn leven met zijn „Gestalttherapie",; op de hoogste en mooiste plek van het terrein herinnert zijn prachtige bungalow, „Fritz's house", nog aan hem. Wil Schutz houdt hier zijn ont moetingsgroepen. Er is plaats voor dans en muziek, massa ge en „rolfing", yoga en medi tatie, en het „lichaamsbe- wustzijn" en de taal van het lichaam hebben er de volle belangstelling. Merkwaardig vond ik de grote godsdienstige belangstelling in veel gesprekken in Esalen. De theoloog Thomas Oden heeft in een overigens waarderend boekje over groe pen de spot gedreven met de mensen die van trainings centrum naar trainings centrum trekken, naar de „ca nonieke heiligen Perls, Mas- low, Rogers en anderen" en die pelgrimstochten onderne men naar „de genezende wa teren van Esalen". Hier is iets van waar. Er zijn ook in Esa len mensen die van training naar training trekken en „het" waarschijnlijk nooit vinden. Ook is er wel iets modieus in het programma van Esalen. Wie, om maar eens iets geks te noemen, zou beweren, dat ruggewervelmassage de kern is voor geestelijke vernieu wing en dit zou brengen als een oud-japanse methode van geestelijke oefening, zou een goede kans maken bij sommi ge Esalengangers. Maar overwegend is bij mij toch de indruk dat de sfeer in Esalen gezond was en dat er in de groepen, die ik mee maakte, voortreffelijk werk gedaan werd aan mensen. Ik vond het een goed ding dat er mensen zo kundig en intens bezig kunnen zijn met andere mensen, met de totale mens naar lichaam en ziel, om hen in£igen verantwoordelijkheid een weg te laten vinden naar ontplooiing, levensgeluk en verantwoordelijkheid. Ik wil persoonlijk best Odens spot tende woorden overnemen en inderdaad spreken over „ge nezende wateren van Esalen". Wat nog niet betekent dat ik elke lezer van Trouw zou aan raden om er naar toe te gaan. Er zijn ook vragen te stellen aan Esalen. Om in de lijn van de gebruiken in Esalen te blij ven maak ik van deze vragen liever een bewering, een stel ling: 1. Er waren mij te weinig niet-blanken in Esalen. Ik zag in negen dagen één neger. 2. Door de hoge prijzen en de dure reis dreigt Esalen elitair te worden. 3. Er is in de pro gramma's te weinig politiek engagement (wat niet bete kent dat de mensen die er wonen en komen niet kritisch zijn in hun eigen politieke keuze). „Groene bladeren" Er zijn veel trainingscentra in de Verenigde Staten, vooral in het westen. Over een trainings centrum, dat ik wat nader leerde kennen, wil ik iets vertellen. In Cla- remont, een vriendelijk stadje bij Lo6 Angeles, hebben ds. Courtny Peterson en zijn vrouw Barbara In enkele jaren een trainingscentrum opgebouwd zonder een speciaal godsdienstige achtergrond. Ze noemden het de „Green leaves", de groene bladeren, „voor betere we gen om levend te zijn". Binnenkort zullen ze ook een huis hebben, waar hun groepen een onderdak hebben. Ik maakte een grote weekendbij eenkomst van dit centrum mee in de bergen van Californië, het „car naval van het leven", met een klei ne 150 deelnemers. Er werd onder deskundige leiding gewerkt in vele groepen, „workshops", met Ge stalttherapie en dans, psychodra ma en rollenspel, acupunctuur en werken met dromen. Van het gewo ne programma maakte ik drie „py- ramidegroepen" mee. Twintig mensen komen in zo'n groep gedurende een half jaar we kelijks bijeen. De deelnemers kie zen op elke bijeenkomst welke on derwerpen ze die avond in een klei ne groep willen werken, bij voor beeld het doen van een keuze, het verwerken van verdriet, omgaan met agressie. De grote openheid, waarmee het gebeurde, viel me op. Aan het eind van de avond wisselt de hele groep ervaringen uit. Ook kan men dan een „contract" slui ten, zich verplichten om in de ko mende week iets bepaalds te doen. bijv. een nazie uitpraten, een plan voor iets maken. Ziekenhuis In een van de ziekenhuizen in het medisch centrum in Houston ge bruikt men de methodes van de ontmoetings-trainingsgroep in een programma voor alcoholici. In dit door enkele psychologen geleide programma doen de deelnemers eerst enkele weken mee met zo'n ontmoetingsgroep, waar het luiste ren en communiceren geleerd wordt. De zittingen zijn afwisse lend geleid (door een psycholoog) en ongeleid. Als men deze training heeft meegemaakt gaat men naar de therapiegroep. Het was een boei ende ervaring om gedurende enke le dagen mee te doen met een trai ningsgroep in het Veterans- Administration-Hospital". om de spanningen en de onderlinge warmte mee te beleven en om te zien, dat ook op dit terrein de trai ningsmethodiek voortreffelijk werkte. Messias? Ook in de Amerikaanse kerken hebben de trainingsgroepen en weekend hun intrede gedaan. Een collega in Berkeley gaf me een door hem bijgehouden bibliografie over groepen in de kerk, met vele artike len en boeken. Howard Clinebell schreef zijn boek over „Groeigroe- pen" voor welhaast elke leeftijd en levenssituatie. Men heeft wel eens. zeker in de jaren zestig, grote won deren van de groepen voor de kerk verwacht. „Groups alive, church alive" („levende groepen, een le vende kerk") was de titel van een in 1969 verschenen boek. En de socio loog-theoloog Robert Benne van het luthers seminarium in Chicago, schrijft in een van zijn boeken zonder het er mee eens te zijn dat men de groepen in de kerk wel gezien heeft als „de nieuwe Messi- Men moet zeker niet alles verwach ten van groepen en ook weten, dat men er mensen voor nodig heeft, die bereid zijn om aan zo'n groep deel te nemen (met alles wat het vraagt) en mensen, die in staat zijn er vakkundig leiding aan te geven. Maar het is zeker zo, dat goede groepen kunnen leiden naar groei en vernieuwing van geloof bij de deelnemers en dat ze een gemeente meer tot levende gemeente kunnen maken. met werkelijke ge meenschap. In Chicago maakte ik een weekend mee van een zogenaamde „House- church"(huiskerk)-groep. Het was een poging om met ongeveer 15 mensen twee dagen bij elkaar te zijn en op een nieuwe wijze ge meente te wezen. Er werd hier op grote schaal gebruik gemaakt van de methoden van niet-kerkelijke trainingsgroepen. Het hoogleraars- echtpaar, dat het weekend leidde, had ervaring opgedaan in Esalen. Het weekend leek weinig op een gewoon kerkelijk samenzijn. De deelnemers, jongeren en enkele ou dere mensen, kerkelijk en rand kerkelijk, zaten op kussens op de grond. We werkten een programma af van communicatieoefeningen, we tekenden ons eigen leven en er waren goede Gestaltoefeningen. En daarnaast was er een gezongen en een uitgebeeld gebed, er werd gezongen, en aan het slot reikten we elkaar brood en wijn. Gemeen te, op een heel afwijkende en nieu we wijze, voor mij een unieke erva ring. Spannend Het is een spannend experiment om methoden uit de wereld van de trainingen in het werk van de kerk op te nemen. Misschien kan het ons helpen om op een nieuwe wijze zorg aan mensen te geven en ge meenschap onder hen te doen groeien. Misschien kan de kerk dan zelfs meer dan de trainingscentra. Mensen uit Esalen zeiden tegen mensen van de „House-church" in Chicago: Jullie kunnen meer dan wij, omdat je een gemeente hebt en deelnemers aan groepen en wee kends daardoor een follow-up krij gen (voortgaande aandacht en zorg van de pastor en van elkaar). Misschien ook dat dingen die in Esalen niet aan de orde komen, in een groep van de kerk meer hun kans krijgen. In een boek met arti kelen over de „House-church" staat ook een indringend artikel over de wereldhonger. En de theo loog Howard Clinebell gaf zijn boek over groeigroepen de ondertitel „Veranderen van jezelf en de sa menleving door groeigroepen", ter wijl zijn laatste hoofdstuk handelt over „Training van leiders van een veranderingsproces ter humanise ring van de samenleving". Trainingsgroepen in de kerk.... Na tuurlijk niet de nieuwe, alles veran derende Messias. Maar voor mijn gevoel wel een kans om de kerk meer kerk te laten zijn. In die rich ting gaf Amerika mij weer een zetje. Dit is het laatste van een reeks van drie artikelen, die de lutherse theo loog prof. dr. C. H. Lindijer schreef n.a.v. zijn bezoek aan de V.S. De beide andere artikelen publiceerden wij op 13 en 14 juli. DEN HAAG Ds E. F. Verbaas, hervormd predikant te Maassluis, heeft de benoeming door de hervormde commissie nieuwe IJsselmeerpolders tot predikant voor de gereformeerde kerk en de hervormde gemeente te Zuidelijk Flevoland aanvaard. Begin oktober hoopt ds Verbaas, tegelijk met de eerste (grotere) groep bewoners, naar Almere, Zuidelijk Flevoland, te verhuizen. Met deze benoeming er is nog geen kerkeraad zodat ook nog geen beroep kon worden uitgebracht is een volgende interkerkelijke stap gezet ter voorbereiding van het kerkelijke leven op Nederlands jongste landaanwinning. Ds. Verbaas heeft gereageerd op een advertentie in het hervormd ambtsdragersblad „Woord en Dienst" en als dominee onwennig en voor het eerst van zijn leven gesolliciteerd. Mede via dit blad werd door de gereformeerde kerken en de hervormde kerk samen ge vraagd om een predikant, die de bereidheid zou hebben in samenwer king met de r.k pastor in een nieuw te stichten stad (Almere) in de Flevo- polder gemeente-opbouwwerk te verrichten. Het gaat om de opbouw van een gemeente (geref.: plaatselijke kerk) helemaal van de grond af aan vanaf het moment dat er mensen komen wonen. Maar allerlei voorbereidend werk. dat al kan en moet gebeuren, wordt en is al verzet. niet vastleggen In zuidelijk Flevoland wordt lering getrokken van eerdere ervaringen el ders Voorop staat nu de wens de toekomstige bewoners niet vast te leggen, maar eerste aanzetten te bie den, waarmee ze zelf verschillende kanten uit kunnen. Er wordt „van boven af" niets op- en vastgelegd, maar voorbereidend werk gedaan Zo staat er straks voor hen in Alme- re-haven een eenvoudig kerkcen trum gereed, dat ze zelf later kunnen AMSTERDAM: Postbus 859, Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9, Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 (her)inrichten. uitbreiden, verfraai en. veranderen, al naar ze willen. Naast de neven-werkruimten wordt voorzien in twee kerkzalen. geschikt voor diensten voor gereformeerden plus hervormden en voor rooms- katholleken. Open gehouden Ook de interkerkelijke samenwer king. die aanvankelijk in de pio nierssituatie veelal zeer goede kan sen heeft, is dit keer zo open moge lijk gehouden. Er is een soepele sa menwerking van gereformeerde en hervormde (landelijke) instanties tcommissie. deputaten. synodes) en met de r.k. kerk heeft men voor onderling contact eer> „Platform Al mere" gevormd, waar ook andere kerken desgewenst aan kunnen gaan deelnemen. Er is in dit geval geen r.k. bouwpastoor benoemd. Ds Ver baas (de keuze had ook op een gere formeerde predikant kunnen vallen) zal een collegiale verstandhouding krijgen met de r.k. kerkelijke op bouwwerker voor Almere. Dirk Vis ser (37), voor heen pastoraal mede werker voor volwassenen-catechese en kadertraining van het dekenaat Hoofddorp en r.k. Nederlands eerste gehuwde diaken. Bisschop Zwartkruis van Haarlem is een voor stander van de samenwerking tus sen de kerken, ook pastoraal. FRANKFURT Priesters uit het diocees Moskou, die zich inlaten met politieke, maatschappelijke of economische vraagstukken kunnen rekenen op strenge disciplinaire straffen, eventueel zelfs op onthef fing uit het ambt. Dit heeft de admi nistrator van het bisdom Moskou, de metrepoliet Seraphim van Kroe- tisky en Kolomna, de priesters in het diocees laten weten. Dit blijkt uit een document, dat naar het Wes ten is gesmokkeld en in handen is van het instituut „Geloof in de Tweede Wereld" in het Zwitserse Kuesnacht. In gereformeerde kring wordt ver wacht dat volgend jaar In Almere een gereformeerde kerk gïnstitueerd (plaatselijke gemeente officieel tot stand) kan worden gebracht. Het breed moderamen van de gerefor meerde synode heeft besloten deze a.s. kerk voorlopig bij de classis Hil versum in te delen. De definitieve kerkelijke indeling hangt nog af van het streven als hervormden en gere formeerden voor het nieuwe land tot dezelfde opzet te komen. Mede daar om zal de subgroep kerkordelijke aangelegenheden van de ge meenschappelijke hervormd gere formeerde taakgroep „Samen op weg" bij het overleg worden betrok ken. Ook zal rekening worden gehou den met de wensen van de leden van beide kerken in de IJsselmeerpol ders en met de te verwachten wijzi ging van de provinciewet voor wat betreft dit gebied. Oestgeest Uit de berichten, die het Zendingsbureau van de hervormde kerk te Oegstgeest vanuit Irian Jay a bereiken, blijkt dat ongeveer zes tienduizend mensen in het binnen land dagelijks via een luchtbrug van voedsel moeten worden voorzien. Omdat door de aardbeving en de daarmee gepaard gaande aardver schuivingen praktisch al de tuinen van deze mensen verwoest zijn, zal deZe voedsel-toevoer minstens gedu rende zes maanden voortgezet moe ten worden, totdat de oogst van nieuwaangelegde tuinen verwacht kan worden. Alleen voor de transportkosten is reeds een bedrag nodig van ongeveer twee ton. De hervormde zendingsarts Scheep stra en de landbouwkundige Sinke zitten vlak bij het rampgebied en staan klaar om hulp te bieden; ge wonden worden in het zendingszie kenhuis in Angguruk verpleegd. Een van de komende zondagen zullen de „Wilde Ganzen" voor dit doel vliegen; giften hiervoor kunnen reeds gestort worden op giro 40000 t.n.v. de „Wilde Ganzen" te Hil versum. Het Zendingsbureau te Oegstgeest stelde reeds een begin-bedrag ter be schikking van de synode van de Evangelisch Christelijke Kerk van Irian Jaya om de eerste nood te helpen opvangen. Giften kunnen ook gestort worden op giro 6074 van het zendingsbureau te Oestgeest. LEEUWARDEN Na een initiatief vanuit plaatselijke kerkelijke krin gen. waar men zich af vroeg of er iets voor de groep van vaak langdurig werkloze jongeren niet iets ge daan kon worden, is in de gemeente Lemsterland (Fr.) een Actiegroep Werkloze Jongeren (AWJ) opgericht. Daaraan voorafgaande zijn op enke le bijeenkonsten met deze jongeren behoeften en interessen gepeild. De nog kleine AWJ is daarna aan het werk gegaan voor het geven van Nederlandse taallessen aan Turkse en Surinaamse jongeren en technisch onderwijs aan Surinaam se jongeren. Er is meegeholpen aan het opzetten van een bibliotheek op de chr. Mavo ter plaatse. En verder werd gedurende drie middagen per week een „soos" geopend om andere werklozen en ook niet-werklozen enkele gezellige uren te bezorgen. (Hervormd Persbureau) MONTREAL Pater Irenee Beau- bien SJ. directeur van het centrum voor oecumene in Montreal van de Canadese r.k. bisschoppenconferen tie, heeft erop gewezen dat de Cana dese taalkloof tussen Engels- en Franssprekenden een ernstige be lemmering is voor de voortgang van de oecumenische beweging. In een interview zei hij dat meer dan de helft van de Canadese katholie ken niet betrokken zijn bij de oecu menische discussie, omdat deze overwegend in het Engels wordt ge voerd. Door de taalbarrière is de r.k. inbreng zeer beneden de maat. door A. J. Klei Het begon ermee dat ik in het gemeenteblad van de Beverwijk- se doopsgezinden een opgetogen mededeling vond over hun geloofsgenoten in IJmuiden, die op palmzondag luidkeels „De heilige stad" hadden aangeheven, toen de organist na de dienst dit befaamde lied inzette. Het bericht wekte enige jaloezie in mij op, want ik had „De heilige stad" nog nimmer als kerkelijke meezinger mogen aantreffen. In een stukje gaf lk lucht aan mijn gevoelens en dit leverde nogal wat correspondentie op. als vrucht waarvan ik de namen kon melden van de componist en van de tekst schrijver, alsmede van de zanger, die via de vooroorlogse NCRV- microfoon „The holy city" in de protestants-christelijke huiska mers en harten bracht. „The holy city" is nog niet uit de genoemde harten verdwenen en heeft althans verscheidene lezers aanleiding gegeven tot het op pa pier zetten van dankbaar gestemde overpeinzingen. Zorgvuldige ken nisneming hiervan roept de vraag in mij wakker, wat de dopersen in IJmuiden op palmzondag nu pre cies gezongen hebben. Was het, zo als ik dacht; „Terwijl 'k eens lag te slapen Of: „Nog zweeft voor mij het droombeeld Of: „Ik sliep en zag een droombeeld Ik ben er namelijk op attent ge maakt dat de vertaling en bewer king van Johannes de Heer, die ik ten tonele voerde, niet de enige vaderlandse versie van „The holy city" is. Een lezertes) uit Haarlem, wiens (wier) naam lk niet ontcijfe ren kan. stuurde mij „De heilige stad" met een Nederlandse tekst van O. J. van Ziylen: „Nog zweeft voor mij dat droombeeld De pianobegeleiding (de oorspronke lijke van Adams?) is aanzienlijk moeilijker dan de begeleiding voor orgel of piano, die Johannes de Heer leverde. De uitgave is van Cor B. Smit's Muziekhandel te Amsterdam. Een zoon van de onlangs op hoge leeftijd (hij was bijna negentig) overleden organist Marc. E. Bouw meester meldt me, dat zijn vader een Nederlandse editie van „The holy city" had die bij Eggers in Leiden was uitgekomen. De verta ler verschool zich achter de initia len J.R.8.H. en hij begon aldus: „Ik sliep en zag een droombeeld De heer Bouwmeester Junior ver telde dat zijn vader en moedeV tot kort voor het overlijden van zijn vader dit lied samen hebben gezon gen en gespeeld. Het exemplaar van „De heilige stad" dat zij hierbij gebruikten (uitgave Eggers dus) was al heel oud, Marc. E. Bouw meester had het in zijn verlovings tijd gekocht en dat moet zei zijn zoon, omstreeks 1910 geweest zijn. Marc. E. Bouwmeester we ne men nu maar afscheid van „De heilige stad" en ik wil nog even op hem doorgaan Marc. E. Bouw meester heb ik veelvuldig meege maakt als organist van de gerefor meerde Raamkerk ln het oude wes ten van Amsterdam. Hem stond daar een niet groot, maar wel fraai instrument ter beschikking. Als ik indertijd (ik heb het over zo'n vijf tien, twintig Jaar terug) zondags ochtends naar de Raamkerk ging. was dat niet zozeer uit heilbegeerte als wel in de hoop dat Bouwmees ter mij zou vragen, de middagbeurt voor hem waar te nemen. Ik liep na de dienst de orgelgalerij op en dan volgde een spannend moment. Als Bouwmeester mij waarnam en daarop terstond de handen van de toetsen lichtte, opzij schoof op de orgelbank en een uitnodigend ge baar in mijn richting maakte, kon ik weten: ik mag nu verder spelen, maar vanmiddag doet-ie 't zelf. Volstond Bouwmeester bij mijn komst echter met een vriendelijk knikje en speelde hij gewoon ver der tot de kerk leeg was, dan kon ik met aan zekerheid grenzende stel ligheid aannemen dat ik 's mid dags mocht spelen. Het was eigen lijk net zoiets als met de duim van keizer Nero: zou hij omhoog gaan of omlaag wijzen? Alleen waren de gevolgen voor de christenen in de romeinse arena aanzienlijk ingrij pender dan voor mij in de nok van de Raamkerk. Ik was erg gesteld op Marc E Bouwmeester, die kleine beweeglij ke man met zijn hoge stem. èn op zijn pakkend, levendig romantisch spel, dat van een heel eigen kleur was. De sluiting van „zijn" kerk (in de herfst van 1963) en later de sloop hebben hem erg aangegrepen. Hij gaf nog een afscheidsconcert en daarbij werden de emoties hem op een gegeven moment te machtig en moest hij midden in een stuk even onderbreken Ik heb nu een foto van het interieur van de Raamkerk voor me (hij staat hierbij afge drukt), en ik moet zeggen dat er een golfje van heimwee door mij heen slaat. Het was een van die grote doleantiekerken, een bak vol met banken, verdeeld over de begane grond en twee gaanderijen, zoals die eind vorige eeuw in Amsterdam in snel tempo verrezen ten gerieve van de volgelingen van Abraham Kuyper. Het interieur had die ty pische, gelig-bruine tint die je bui ten dergelijke kerkgebouwen ei genlijk nooit vindt. Het was een heerlijke ruimte, ik heb er met Marc. E. Bouwmeester veel goede uren beleefd. Nu staat er op deze plek een tehuis voor bejaarde lang durige zieken en dat is goed. Maar toch IK HEB AL EEN BOEK fan e [rni at bo Opnieuw behoor ik „samen me kele inwoners van Amsterdam' laas staat er niet bij hoeveel, daaruit zou ik toch allicht nog meer over mijn belangrijkheid de weet kunnen komen) tot de verkorenen die een week geledei keurig briefje in de bus kregen de belofte van wellicht een y sing te zullen ontvangen. En ii daad de verrassing was wel ni groot als de afzenders beoogdt kreeg ik vanmorgen dan opn een brief met twee coupons, onder een bepaald nummer voo, in de eerste plaats een boek geri veerd, bevattende vier romans beroemde auteurs, en om maar te noemen: „overtrokken met zware kwaliteit balacron met gc opdruk", en ten tweede een spe surprise. De afzenders zouden dolgraag vertellen wat dat was, nee, nee, dat moet een verras blijven (zal wel één van die snoe ge bureau-accessoires zijn. die n tal totaal onbruikbaar zijn). Dë ken blijken bij nader inzien volledige romans te zijn (daai moet je even blijven lezen) samenvattingen. Maar ter onmij lv' lijke geruststelling: „U hebt geer" br •n gis die iluwe ch g rentui p gers j ndbo nnen peekei >sbra tten. het •lijke [sten ep n: rden bhei 'Jisbra '•and (ap hel anP kele verplichting". Wel krijg ik, k erin trap iedere twee of drie m den precies zo'n boek thuis, voor ik dan de gepeperde prijs bijna 25 gulden moet betalen binnen vijf dagen terugsturen (r ja. dat kost je ook weer een gulden). En natuurlijk kan ik te tijde van alles af door een eenvoi briefkaartje, met het risico dat briefkaartje natuurlijk wegr; (excuseer me even, tante Pos!). als ik op die manier een „indrukt kende bibliotheek," opbouw, irs u trots op kunt zijn en waar vrienden u om zullen benijden alweer zoiets waar ik al jaren" uitkijk), waar ieder lid van het genoegen aan beleeft, die uw verrijkt en uw blik verruimt", ja, krab ik toch eens achter mijn. Vervelend voor deze altruïsten heb al een boek. Ik zit nog met ding: moet ik die postzegel die e zat, nu terugsturen? Absoluut doen!, roept mijn vrouw. Dat do dan maar. want die houdt van one $chtg In er agaz tohei u' S J ,-,ke s er t %n i 1)1 >EN -ndei Beroepingswerk NED. HERV. KERK LM jpvall jen s ■jiaxir 'vaar ii rijgt Ijd t< Beroepen te Alblasserdam: M. duin te Brakel; te Stellendartu' n g' Vroegindeweij te Katwijk aan 2Paar Bedankt voor Kesteren en Schóp»- rewoerd: J. P. Verkade te MontffM ok I ilgei TSCl GEREF. KERKEN Benoemd tot legerpred. (lang' band) m.i.v. 1 aug.: drs. J. D. Crei te Hellendoorn. GEREF. KERKEN VRIJG. Intrede te Velp: C. van KalkerenP Onnen. "%0( CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Klundert: H. H. Ki kand. te Ede. GEREF. GEMEENTEN yan ('EN •inee uut ?en) i Beroepen te Genemuiden: Chr. Poel te Yerseke. OUD GEREF. GEM. Afscheid van Stavenisse: Prooijen ber. te Rhenen. BAPT. GEMEENTEN -4rs. r- 'Vetei •ran "•uim •jen g luidi J"in B t>P Dedr Bedankt voor Pernis-Hoogvliet] Visscher te Veendam. n 'oor Druj Ds. P. M. Veldhuijze(~- In het gisteren door ons gepubliq. de overlijdensbericht van ds. PJ Veldhuijzen te Ameide stond dat emeritus hervormd predikant m. Hij was echter gereformeerd heeft de gereformeerde kerk< Paessens, te Monster, te Arni den, te Westbroke en te Ezum: gediend. Hij werd in 1968 emeri] Ds. W. A. Smit Op 69-jarige leeftijd is overledei hervormde emeritus-predikant A. Smit te lJzerlo. Hij begon loopbaan in het voormalig Ned. t-Indië, waar hij eerst zendini raar was en vervolgens predikt^ van de protestantse kerk aldaarjn an 'Eh itoe at 'oor 1948 werd hij predikant van de vormde gemeente te Dordrecht 1958 kwam hij naar Amsterd( waar hij zijn werkterrein vond ir oude binnenstad. In 1968 ging] om gezondheidsredenen met vroegd emeritaat. Nadien., was nog bijstand in het pastoraat te] ten-Ulft. 'vd. ev in: ;en\ and ;e o

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2