I Dominee sticht kliniek Mindaugas Tamonis Nieuw geloofsgesprek komt op gang fhsihsiil het verhaal van een Litouwer Vandaag Bidden met doekjes van Maasbach Zendingsdag herv. geref. zendingsbond Onze adressen: Kerkelijke zorg om de droogte Nieuwe boeken VOORI utrecht' fa WOENSDAG 14 JULI 1976 KERK TROUW/KV\ SDAG AMERSFOORT Het afgelopen jaar is binnen de oecumene in Nederland in stilte een belangrijk proces op gang gekomen. Twintig met zorg uitgezochte gespreksgroepen hebben zich bezig gehouden met het geloofsgesprek, zoals dat door de afdeling „Geloof en Kerkorde" van de wereldraad van kerken gestimuleerd wordt. Het resultaat ls van dien aard, dat plannen gemaakt worden om dit geloofsgesprek in veel breder kring voort te zetten. Dit schrijft ds Jac. Monteban in „Saamhorig", het blad van de raad van kerken in Neder land. Als thema voor deze geloofsge sprekken stelde „Geloof en Kerkorde": rekenschap afleg gen van de hoop, die in ons is naar aanleiding van 1 Petrus 3 vers 15). Het getij voor een der gelijk gesprek was de laatste jaren niet gunstig, aldus ds. Monteban. De raad van kerken begon dan ook uiterst be scheiden. Aan achttien mensen, theologen en nlet-theologen. werd gevraagd om in een beperkt aantal woorden eigen geloof en hoop uit te schrijven, di rect uit het hart. Deze achttien (ano nieme) rekenschappen werden aan het begin van het afgelopen winter seizoen aangeboden aan twintig ge spreksgroepen, over het hele land verspreid. Daaronder was een randkerkelijke gereformeerde groep, een remonstrantse groep, een werkgemeenschap „kritische ge meente'. een gereformeerde bondsgroep om er maar enkele te noemen. Opvallend waren volgens ds Monteban het enthousiasme en de intensiteit, waarmee de groepen zich met deze geloofsbezinning be zighielden. De vraag was in hoeverre men zichzelf in de achttien re kenschappen herkende, terwijl elke groep ook uitgenodigd was. een ei gen rekenschap te formuleren. Tij dens een landelijk beraad bleek een grote mate van eenstemmigheid te bestaan over de toonhoogte en de toonsoort. waarop een ge meenschappelijke rekenschap dient te worden ingezet. Vit het hart In de eerste plaats viel de beschei denheid op, „Grote woorden, daar hebben we weinig aan." Men was verder algemeen van oordeel, dat een rekenschap geen omweggetje mag maken langs het huidige le vensgevoel. „Datgene waaraan we lijden, datgene wat ons te vaak doet zwijgen, wat aangeduid kan worden met de dubbelzinnigheid van het le ven, mag niet worden overgeslagen." In de derde plaats mag gememo reerd worden, dat de rekenschap een klimaat en een taalveld dient te tref fen, waarin de dialoog kan gedijen. Waarheden die als blokken beton neergesmeten worden, maken de di aloog dood. Het getuigt van zelfo verschatting, dat christenen de goe de dingen Gods zo zouden kunnen verwoorden, dat daarover geen ge sprek (en dus de bereidheid tot ver nieuwd inzicht te komen) mogelijk zou zijn. Verder was men het er algemeen over eens. dat een rekenschap op de maatschappij betrokken dient te zijn. Een geloofsverwoording, die geen handen en voeten heeft in de samenleving van vandaag met zijn enorme vragen en noden mist de spankracht naar de onmiddellijk heid van het leven. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Groetplicht Generaal von Meijenfeldt vraagt zich in verband met de afschaffing van de groetplicht in het Neder landse leger af. hoe ze daar in het Oostblok wel tegen aan kijken Een paar jaar geleden heb ik in het kader van de dienstplicht de Sowjet-Unie bezocht, en misschien kan ik met de informatie, die ik daar heb opge daan. generaal von Meijenfeldt van dienst zijn. In de loop van een pitti ge discussie met een toeristengids, •de meest overtuigd communistische ,die ik daar heb ontmoet, viel ik uit. .Wat is dit eigenlijk voor een land; het eerste, wat je ziet, als je de grens overkomt, is, dat twee douanebe ambten voor elkaar in de houding staan. Bij ons is dat heel anders; bij ons zijn zelfs de soldaten niet meer verplicht te proeten". De reactie was zelfs voor mij verrassend; „Ja, maar, ie moet niet vergeten: wij hebben ook een soldatenvakbond; bij ons zijn dat soort dingen ook aan het veranderenDit is slechts één van mijn ervaringen, waaruit blijkt de Russen zijn normale mensen, van wie je je niet kunstmatig hoeft te isoleren, maar met wie je gewoon xunt leren samenleven. Ze moeten alleen aan nog wat meer dingen wennen dan wij Dit zou uitgangs punt moeten zijn van de alternatie ve veiligheidspolitiek, waarover ge neraal von Meijenfeldt het heeft. Groningen Tijmen van'I Foort Boeddhisme Ik heb het boek van Drummond „Gautama de Boeddha" niet gele zen, maar toch moeten mij enige opmerkingen van het hart over het artikel hierover van dhr. v. d. Berg. De recensent maakt bezwaar tegen het feit, dat de auteur van het boek het Boeddhisme vanuit zijn kern en niet vanuit zijn hedendaagse ver- scheldenheid benaderd. Mijns inziens zou dan voor een stu die over het Christendom precies hetzelfde gelden, dit zou dan beteke nen, dat v. d. Burg het zou willen benaderen via alle verschillende sek tes en stromingen en niet via de kern. het woord van Christus. Verder zou ik naar voren willen bren gen. dat het Christendom en het Boeddhisme elkaar geenszins uitsluiten, doch elkaar integendeel uitstekend aanvullen. Het woord van Christus, dat God liefde is. en dat wij de wereld en onszelf dienen te vervolmaken door elkander lief te hebben, sluit het woord dat Boeddha werd gegeven, dat het leven lijden is, en de oorzaak van dit lijden onze gehechtheid aan de aardse schijn, toch op geen enkele manier uit. Schoonhoven G. D. de Vries. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG „Nieuw Leven", het blad van de bekende pinksterevan gelist Johan Maasbach. adviseert de lezers om bij Maasbach een ge bedsdoekje aan te vragen. Met deze doekjes zouden bijbelse wonderen gebeuren. Volgens het blad sturen al vele jaren mensen hun zakdoekjes naar evan gelist Maasbach of brengen zij doek jes mee naar de campagnes of sa menkomsten. Het is de evangelist niet vreemd om zijn handen op hon derden doekjes te leggen of om ze met zich mee te dragen en ervoor te bidden, aldus het blad. Zo n gebedsdoekje is „een punt van contact met Gods dienstknecht en degenen die geloven in Gods won derbare kracht voor redding en gene zing". Het blad trekt een vergelij king met bijbelse tijden. Zo staat er in Handelingen 19. dat de zweetdoe ken van de apostel Paulus gebruikt werden om ze op zieken te leggen, opdat zij gezond zouden worden. En van Petrus wordt gezegd, dat men zelfs probeerde om in zijn schaduw te komen om te genezen. Volgens „Nieuw Leven" was dit een kwestie van „geloof en gehoorzaamheid, die de gave der gezondmaking in wer king stelde". Zo is het volgens het blad ook met de gebedsdoekjes, die evangelist Maas bach bij zich gedragen heeft en waa rover hij gebeden heeft. ZEIST De gereformeerde zen dingsbond in de hervormde kerk hoopt zijn 65ste landelijke zendings dag te houden op donderdag 5 au gustus in het Rijsenburgse bos te Driebergen. Deze immer zeer druk bezochte dag begint om tien uur: de sluiting zal omstreeks vier uur zijn. Het programma is als volgt: Ds. J. de Lange. Huizen, openings woord; ..Wij kunnen niet laten te spreken"; ds. C. A. Korevaar. Rot terdam: ..Een kleine Psalm een wereldwijd werk"; ds. J. Maasland, Barneveld: „Eens komt de grote zo mer", ds. M D. Geuze. Plateau- Kenya: „Ontwaak noordenwind": (Pauze van 12.00 tot 14,00 uur); de heer P. Boor, Veenendaal, jeugdver haal: „Een rijke maar toch arme herdersjongen"; ds. J. Vroeginde- weij. Katwijk aan Zee: „In Zijn Naam"; van drie uur tot half vier; ontmoeting met aanwezige zen dingsarbeiders. Spreker ds. W. J. Bouw. en ds. A. Vroegindeweij. Vee nendaal: „En wij zaaien voort". Regen (slot) De grote droogte waaronder ons f and (evenals de omringende lan den) lijdt toont aan. dat wij ondanks onze toegenomen kennis en kunde nog steeds afhankelijk zijn van God. Er ls opgeroepen tot gebed om re gen. Dat is goed. Alleen; deze oproep moet niet gedaan worden door de synodes, de bisschoppen of de Chr. Boeren en Tuinders Bond. Deze op roep tot gebed behoort uit te gaan van de overheid. Het is immers een nationaal probleem. Toen enkele ja ren geleden de bede tot God uit de troonrede werd weggelaten, zei pre mier Den Uyl dat het kabinet niet de functie heeft om in God te geloven. Dat neemt niet weg dat hij zou kun nen vragen aan die Nederlanders die het wel functioneel vinden om in God te geloven of zij tot God willen bidden om ons land voor verdere rampspo-J bewaren. Den Haag A. Fraanje AMSTERDAM Postbus 859. Wibautslraat 131 Tel 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 door prof. dr. C. H. Lindijer HINSDALE (VS) In Hinsdale, een voorstadje van Chicago van vijftienduizend inwoners, bezocht ik het „Holistisch gezondheidscentrum". Het is er gevestigd in de gebouwen van de United Church en het wordt geleid door de lutherse predikant Granger Westberg. Deze kreeg als ziekenhuispredikant oog voor de geestelijke kant van ziekten. Hij merkte dat een patiënte maagklachten had sinds de tijd. dat er moeilijkheden kwamen met haar zoon. Had ik haar maar eerder ge zien, dacht Westberg. dan was ze toen misschien te helpen geweest en was ze nu geen maagpatiënten. Het is volgens hem fout, dat de medische wetenschap zich alleen bezig houdt met de lichamelijke kant van de ziekte, terwijl de kerk zich alleen bemoeit met de geestelijke en emoti onele behoeften. Holistische de hele mens betreffende ge zondheidszorg. door medici en pasto res samen, werd het ideaal van ds. Westberg. Zes jaar geleden startte hij in Ohio, in een arme streek, in een lutherse kerk een kliniek waar arts en predi kant samenwerkten. „Washington" kreeg belangstelling, verschafte geld en maakte het hem mogelijk om een paar andere kerk-klinieken te begin nen. Tegelijk werd hij hoogleraar in de preventieve geneeskunde aan de universiteit van Iilinois. Begeleiding Ds. Westberg, een zeer vriendelijke man, laat ons graag zijn kliniek zien. Wie zich er als zieke meldt hetzij dat hij kerkelijk, hetzij dat hij niet kerkelijk is moet eerst een formu lier invullen, waarin veelbeteke nend ook gevraagd wordt naar schokkende gebeurtenissen en ver anderingen in de afgelopen tijd. Wie de kliniek dan betreedt wordt er ontvangen en begeleid door zeer hulpvaardige vrijwilligers. Voor de behandeling krijgt hij te maken met een arts, een verpleegster en een pastor. De arts verricht een compleet medisch onderzoek. Het is belangrijk dat de oude relatie tussen patiënt en wie hem behandelen doorbroken wordt. Vroeger was dit de verhouding van „ouder" en „kind". Hier gebeurt het op gelijk niveau. De zieke weet meer van zijn ziekte dan wij, zegt Westberg. De resultaten van de geestelijk- lichamelijke behandeling zijn goed. Men probeert ook preventief te wer ken in dit centrum. Er zijn cursussen over roken, over creatief omgaan met spanningen, over ouder worden, over vernieuwing van het huwelijk. Ook zijn er mensen die een periodiek optredende ziekte zien aankomen en zich tijdig tevoren onder behande ling stellen. Vrijwilligers De kerkelijke gemeente van Hins dale is volop in al dit werk betrok ken. De mensen staan in de rij om vrijwilligerswerk te doen, zegt Westberg. Ze krijgen gedurende tien weken een training, met informatie en rollenspel. Op allerlei wijzen wor den ze in de behandeling van de patiënten betrokken. Zo hoor ik het verhaal van een zakenman met enor me problemen, die geholpen werd door een gemeentelid die enige jaren geleden zelfde moeilijkheden door maakte. Er zijn ook groepen mensen die elkaar helpen (zoals alcoholici of epileptici). Bij de rondleiding blijkt, hoe trots deze predikant er op is dat de hele gemeente zo in dit werk betrokken is. „Ik ben zo blij dat ik weer in de gemeente ben", zegt hij. Hij gelooft dat gemeenten op déze wijze moeten functioneren. Tenslotte laat mijn gastheer me de kapel bij de kerk zien. Er is een raam met Christus als de genezer. Het liefst zou hij hier de wachtkamer voor de patiënten laten zijn, opdat ze allemaal, wachtend op hun behande ling. zouden kunnen kijken naar de grote genezer. Het roept bij mij ge dachten op aan middeleeuwse gasthuizen, waar zieken ook in een zo kerkelijke omgeving verzorgd werden. Het raam met de genezende Christus herinnert me ook aan wat een joodse hoogleraar eens tegen Westberg zei: We weten het toch al lang; Christus was met de hele mens bezig, hij maakte geen griekse schei ding tussen lichaam en ziel. Vragen Ik heb waardering voor het werk van Westberg: voor wat er voor mensen gedaan wordt in zijn klinieken, voor de inschakeling van gemeenteleden, voor het feit dat hij de medische wetenschap het volle pond geeft (en niet alleen tot gebedsgenezing of zo komt). Ik heb ook vragen Het werk van de kerk heeft ongetwijfeld ook te ma ken met geestelijke volksgezond heid, voorkomend en genezend. Toch maakt ds. Westberg het te een voudig als hij van de geestelijke kant van een ziekte nu onmiddellijk over schakelt naar de kerk en haar boodschap. Ook denk ik, dat er niet altijd een rechte lijn loopt tussen de boodschap van de kerk en geestelij ke gezondheid. Iemand zou ook door deze boodschap heel vreemd en on aangepast kunnen worden. Maar, hoe dan ook. de ontmoeting met deze lutherse predikant hoogleraar en zijn holistische kliniek was interessant. Amerika was voor mij het land, waar ik altijd weer nieuwe verrassende mensen en za ken tegenkwam. (Prof. dr. C. H. Lindijer is hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam (luthers seminarie). Kaping (9) Naar aanleiding van Uw commen taar het volgende: Huzarenstuk: dit komt in het alge meen slechts voor ln opera's en ope rettes. Deze bevrijding van 100 men sen ls een weloverwogen militaire actie Zowel voorbereiding als uit voering zijn uitermate moeilijk. Ie dereen. die militair in oorlogstijd ge weest is. zal dit beamen. Het optre den van Amin met zijn vele ridderor ders (n.b. een Westerse ondeugd) lijkt meer op een huzarenstuk. Terrorisme, waarbij ter bereiking van zelfs een ideëel doel, het leven van onschuldige burgers in de waagschaal gezet wordt en bij niet bereiken van het doel zonder meer neergeschoten worden, staat moreel zeer laag. Het is te vergelijken met zeeroverij. Zeerovers werden vroeger prompt opgehangen, zeeroversnes ten uitgeroeid. In dit geval zou Oe ganda met Amin. die met de kapers samengewerkt heeft, ook uitgeroeid moeten worden. Ook Duitsland heeft indertijd gijze laars gemaakt en doodgeschoten. Het had hierbij zijn „Idealen", maar de schuldigen zijn na de oorlog ter dege gestraft. Als men een gijzelings actie zelfs maar voor een gedeelte goedkeurt (zoals door sommigen ge beurt), dan zouden wij nu onze ver ontschuldigingen aan Duitsland moeten aanbieden. Palestijnse vraagstuk: de oplossing ligt in het z.g. ..Verdelingsplan' van de V.N.. resolutie no. 181 dd. 29 no vember 1947. waarbij ook aan de Arabische inwoners van Palestina een plaats ingeruimd was. Dit plan is door de Arabieren nooit opgevolgd, integendeel men wil de Joden de zee indrijven, en dit is de oorzaak van alle moeilijkheden met de Palestij- nen. Israël staat met de rug tegen de muur en moet wel terugslaan Overigens wordt de stnjd om Israël niet hier op aarde uitgevochten, maar in de hemelse gewesten Roicndaal (Gld.) P. van het Kaar DEN HAAG/LEUSDEN In verband met de aanhoudende droogte van de afgelopen weken hebben het moderamen van de hervormde synode en het moderamen van de gereformeerde synode gezamenlijk de volgende oproep gedaan: „Het is algemeen bekend, dat de ondernemers in land- en tuinbouw grote zorgen hebben in hun bedrijven ten gevolge van de zeer lang aanhoudende droogte De beide moderamina zijn zich ervan bewust, dat velen hierdoor aanzienlijk schade lijden, waardoor hun toch al niet geringe problemen aanmerkelijk worden vergroot. Daarnaast echter dreigt door de ontstane ernstige situatie de voedselvoorziening verstoord te worden, terwijl verschil lende nevenverschijnselen, zoals verzilting van de bodem en de achade aan natuurgebieden, bijdragen tot de toename van de problemen. De beide moderamina rekenen erop, dat de kerkeraden aan deze zorgen ook in de kerkdiensten bij voortduring aandacht zullen schenken. Het geloof functioneert krachtens zijn aard in het concrete leven van de gelovigen en daarom mogen deze zorgen ook in de eredienst tot uitdrukking komen. Hoewel de ernst an de situatie veelal eerder op het platteland zal worden onderkend dan in de steden, is het goed dat alle gemeenten zich van deze gemeenschappelijke nood bewust zijn. Ongeloof en revolutie door mr. G. Groen van Prinsterer. Nieuwe uitga ve. bewerkt door prof. dr. H. Smitskamp. Derde (uitgebreide) druk; 336 blz. 29.50. Uitgave Wever te Franeker. In 1945 schreef prof. Smitskamp een boekje met de titel „Wat heeft Groen van Prinsterer ons te zeg gen?" Het zou interessant geweest zijn. als in dit Groen-jaar nog eens een enquête zou zijn gehouden in protestants-christelijke kring over deze vraag. Velen zullen zeggen: niets. Wat Groen schreef, slaat niet meer op deze tijd; hij spreekt ons werkelijk niet meer aan. Maar hoe Van een onzer redacteuren WILNA Mindaugas Tamonis was een jonge Litouwse ingenieur. Amper dertig jaar, was hij in zijn vak al zo bekend, dat hij voorkwam in de Litouwse Sowjet-encyclopedie. Hij had een goede baan als afdelingshoofd op het Instituut van monumentenzorg. In zijn vrije tijd schreef hij gedichten, die gepubliceerd werden in toonaangevende tijdschriften. Hij was getrouwd en had twee kinderen. Naar sowjet-standaarden had hij het volmaakt getroffen. Toen kwam aan zijn succesvolle car rière plotseling een eind. In 1974 hij was toen 33 jaar weigerde hij een monument voor het Rode Leger in Kryzkalnis te herstellen, zolang er nog geen monument was opgericht voor de Litouwse slachtoffers van de terreur van Stalin. Hij schreef aan zijn directeur een toelichting op zijn weigering, waarin hij tegelijk vroeg om grotere democratische vrijheid. 564 vragen Tamonis werd op staande voet ont slagen. geestesziek verklaard en op genomen in het psychiatrisch zie kenhuis van Wilna Daar moest hij onder meer een lijst van 564 vragen over zijn godsdienstige opvattingen beantwoorden. Na een electroshock- behandeling van drie maanden werd hij uit het ziekenhuis ontslagen. Zijn gezondheid was verwoest, hij kon niet langer werken. Op 25 juni vorig jaar schreef Tamonis een brief aan het centraal comité van de commu nistische partij, waarin hij vroeg een eind te maken aan de „heilige leu gens" uit het verleden en opwekte tot een „humanistische revolutie" binnen de partij. Hij vroeg een eind te maken aan de discriminatie van de gelovigen. „Het christelijk geloof is evengoed gebaseerd op wetenschappelijk- filosofische grondslagen als andere beschouwingen. Daar dit ge looft. de geestelijke en culturele behoeften van de gelovigen vervult, is het van belang alle beperkingen op te heffen, die christenen en ande re gelovigen verhinderen een volle dig leven te leiden met complete rechten als leden van de ge meenschap." Tamonis vroeg in zijn brief vrijheid voor godsdienstonderwijs, godsdienstige publikaties. open deelname in discussies, lezingen, ra dio- en tv-programma's. Hij stelde afschaffing voor van het „abnorma le, ondemocratische één-partij stelsel". „Als overtuigd twintigste- eeuws christen zal ik niet aan verkie zingen deelnemen, totdat het moge lijk wordt om te stemmen op verte genwoordigers van de culturele en geestelijke belangen van het chris tendom." Injecties Nadat hij deze brief verstuurd had. werd Tamonis opnieuw met geweld naar een psychiatrisch ziekenhuis gebracht. Daar kreeg hij injecties met Moditen-B. een kalmerend mid del. Op 24 juli stierf zijn moeder. Op J4 inli werd hij vrijgelaten, maar hij werd gedwongen tot verdere behan deling met Moditen-B. Ook werd hij nu permanent in de gaten gehouden door de geheime politie KGB. Op 5 november 1975 werd hij dood gevon den op de spoorlijn tussen Wilna en Pavllnys. De „Kroniek van de Li touwse Katholieke Kerk", een on dergronds blad. heeft in nummer 20 het verhaal van Tamonis gepubli ceerd en vandaar is het nu in het westen bekendgemaakt door het Oost-Europa-centrum van ds. Mi chael Bourdeaux in Keston, Enge land. De „Kroniek" schrijft „Ze hebben hem niet doodgeschoten, ze hebben hem niet laten verrotten in de gevan genis. ze hebben hem zelfs niet opge roepen voor een verhoor Ze waren bezig hem te genezen. Moditen-B is een medicijn als het gegeven wordt aan een zieke. Maar voor ie mand die gezond is. is het dodelijk. Het doodt in stilte, totdat er een menselijk wezen overblijft, dat niets meer heeft dan een lichaam. Tamonis was ons geweten, een van de eersten van onze generatie om de levende, warme, christelijke God te vinden en hij bracht Hem tot ons in zijn gedichten en zijn manier van leven." komt het, dat in 1940-'45 velen juist door Groen werden geïnspireerd tot het verzet? Groen leest niet gemak kelijk. Allerlei details interesseren ons niet. Maar de kern van zijn be toog: de betekenis van geloof en ongeloof, juist ook in de politiek, blijft actueel. Het „uitgebreid" van deze herdruk slaat op drie passages, die Groen zelf in zijn uitgave van 1868 geschrapt had of zelfs al in de eerste druk niet had opgenomen en die uit zijn manuscript geput zijn. Ze hadden gevoeglijk achterwege kunnen blijven. Tweekamp door N. van Halm. Uitge verij Boelhuis te Woerden; 201 blz. Een houthandelaar in ruste maakt met zijn vrouw een NCRV-rels naar het Heilige Land en wordt daardoor geïnspireerd tot het schrijven van een bijbelse roman over David en Goliath. „Kan uit Nazareth iets goeds komen?" denk je dan en ook nu weer ten onrechte. Van Halm is erin geslaagd een goed verhaal te schrijven, dat nergens tegen de bij belse gegevens ingaat, integendeel, hij blijkt de richterentljd zeer goed bestudeerd te hebben en maakt de verhouding tussen de Israëlieten en de Filistijnen goed duidelijk. Al weet je, hoe het verhaal afloopt, je blijft het geboeid lezen en er zit nog zoiets als een strekking in ook: de zuigkracht van de omringende hei dense culturen op de jeugd van Is raël. De wijze, waarop de Filistijnse koningsdochter Asfah door het ver haal heenspeelt, is wat on waarschijnlijk. Met literaire maat staven moet men dit boek niet me ten. Toch, onbegrijpelijk, dat het blijkbaar geen uitgever heeft kun nen vinden. Sn. Zelfs bij het naderen van de dood, én daarna door drs. S. T. van Mal- kenhorst-Visser en Rik Valkenburg. Uitgave La Rivière en Voorhoeve te Zwolle. 96 blz.. 14.90. Er gaat iemand sterven in je naaste omgeving. Je staat er maar voor, onvoorbereid, onverwacht, met je ei gen verdriet, en hoe moet je die ander dan tot steun zijn? Is dat uit een boekje te lerén? Er is de laatste tijd veel geschreven over „stervens begeleiding" (wat een afschuwelijk woord overigens!) Het boek van me vrouw Van Malkenhorst neemt daar bij een bijzondere plaats in door het zeer persoonlijke karakter ervan. Haar man stierf op jonge leeftijd na een ziekbed van anderhalf jaar. De vele herinneringen aan die tijd heeft zij met medewerking van de be kende publicist Rik Valkenburg te boek gesteld als „een kleine handrei king aan diegenen die een soortgelij ke weg gaan als mijn man en ik achter ons hebben". Een eerlijk en openhartig verhaal over een worste ling met God en de uiteindelijke overgave, duidelijk geschreven van uit een orthodox-gereformeerde le vensovertuiging. Een boek, dat velen verder zal helpen. Sn. onze si KERKGANG In sommige bladen is er -| tja AC met een ingehouden optiri gewezen op een mogelijke Jal^ van de kerkdienst. De keijïe net den weer meer bejangstellinj 7000 1 voor hun zondagse diensten de een of andere pendelbe^juni be de aandacht van mensen zo^.ooo. wel moeten gebeuren, m^t ruii moet je natuurlijk wel eerqn geC( pendel geloven. Een andere of je met een eventueel aar>- de belangstelling vo kerkdiensten voorshands I moeten zijn. Dat klinkt nog tistisch en ook minder voorf liggend voor iemand die def de kerken een goed hart t Maar wat gebeurt er in I kerken hebben een terugloq werken gekregen, zeg maa' sedert ongeveer 1966. Iedere wel vage ideeën omtrent j tergrond van die vermindel het kerkbezoek, maar een analyse daarvan ligt m.i. noj lijks op tafel. En als die hier ook al aanwezig mocht zijn ken hebben die zeker nog ri ogen gehad, laat staan ven wordt hier en daar r kerkdiensten terecht geëxj teerd. Daaruit zijn de kerk) een en ander te leren. Ten; kerken die leren willen. M zou er gebeuren wanneer n een stroom van mensen (daf tuurlijk nog geen sprake kerken weer zouden gaan be< Ik bedoel maar: zijn die kerlj klaar voor? Ik zet daar eq vraagteken achter. Er zijn o ken waar het teruglopen aantal kerkgangers allermini heeft tot mindere betrokkej minder gemeenschap. Intt Hier en daar lijkt het erop 1 ken nog nooit zoveel werk^ meenschapsleven hebben T maakt als ln deze tijd van teij Kerken doen m.i. er goed j teveel te letten op de kerkgangers als wel op de vr: werkelijk kerk willen zijn. Beroepingswerk NED. HERV KERK Beroepen te Kamerik: J. C. 1 man te Putten; te Nijbeets (tf T. Deinum te Zaamslag; te v en Wilsum: (toez.) A. P. Voetl te Bergambacht; te Zoelen (tl L. de Rooij, kand. te Utreclf Bedankt voor TiendeveeiJ Balinge: K. Exalto te Hassi Beroepbaar per 2 aug. 1976: 4,act Rooij. Govert Flinkstr. **7. hiddel Ds. O. J. Baumanrj,mar De Duitse predikant O. J. Bj| (62 jaar) te Wanne-Eickel is rt. de orde van Oranje-Nassau'"3® den. Hij is een van de pred|nm'sc van de (Nederlandse) gereforfan Do kerk van Duisburg-Ruhrort j>s9er£ pastorie is sinds jaar en dlakpar soort van thuishaven voorllakkei landse schippers. Ook is hij an voc de vriend van en pastor voorjen. rc Duitsland „verstrooide" jankei landse gereformeerden. DS)astjn( mann, eerst werkzaam als eviteem onder de schippers en de veLter_ den. is vooral in de Tweede fjq H oorlog velen tot grote steun gLn-.jp in woord en daad. Wat het. betreft, er zijn weken geweesr twintig maal preekte in het-l|n- van Rijnland-Westfalen. Zijn teiten werden door de nazi VerPa nend gadegeslagen, men hee meermalen opgepakt en ve|/erpa maar hij is gespaard gebleven oorlog is hij een paar jaar wel" geweest in het westfriese I maar in 1950 keerde hij teri/"\n Wanne-Eickel. waar hij het w!vyc nieuw opbouwde. In 1960 k* in dienst van de gereformee^ putaten voor de verstrooit West-Duitsland en sinds 196"^ 4 predikant van de gerefor: kerken. Predikanten vrij a ee Acht Zuidkoreaanse predil die in juni werden gearreste«ERI „wegens gebrek aan bewijs" |r V vrijheid gesteld. De predikanj 33 verbonden aan de stadsevana van de hoofdstad Seoel. De Park Hyung Kyu en twee medewerkers worden nog iport vastgehouden. De elf werdeiRot verdacht, kontakt te onder! met communisten. De Zuidklgens se raad van kerken wees schuldiging van de hand. Di predikanten evangileseren allerarmsten van Seoel vi zij Juist de verspreiding van munisme onder deze mensejter de raad. |d-Lii Irs be Ds. J. G. Steenbeeeen Op 88-jarige leeftijd is overli hervormde emeritus-predikr Steenbeek te Driebergen. achtereenvolgens te IJzent Abbekerk. te Winsum. te zen. te Mantgem en te Henv zen. Hij ging in 1953 met ei maar was daarna nog vijff predikant-voorganger van ting Opperveluwe van de Nrf testanten Bond met als star^ Wapenveld. Z lsm«' lerne len be Aictui >n. C irbe be is

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2