Nieuw boek van Robinson slaat in als een bom I Vaticaan veroordeelt bewapeningswedloop Vandaagg John AT Robinson Redating theNew Testament Groei ondanks predikantentekort Onze adressen: VOORBIJGANGER VRUDAG 9 JULI 1976 BINNENLAND TROUW/KWAR Van een onzer redacteuren LONDEN Oud-bisschop John A. T. Robinson die dertien jaar geleden zoveel rumoer veroorzaakte met zijn boekje „Honest to God," waarin hij vraagtekens plaatste bij het gangbare Godsbeeld heeft opnieuw een boek geschreven, dat als een bom is ingeslagen in theologisch Engeland. Eind juni verscheen zijn ..Redating the New Testament" «opnieuw da teren van het Nieuwe Testament) Robinson betoogt daarin, dat het Hele Nieuwe Testament is geschre ven binnen veertig jaar na de opstanding van Christus. die hij nauwkeurig dateert op 9 april van Het jaar 30 In het jaar 70. het jaar van de val van Jeruzalem, was het Nieuwe Testament compleet Met deze opvatting heeft de eigen zinnige Engelsman nagenoeg de hele Gereld der nieuwtestamentici tegen zich in het harnas gejaagd. De boe ken van het Nieuwe Testament wor den tegenwoordig algemeen geda teerd op uiteenlopende tijdstippen tussen het jaar 50 en het jaar 110. terwijl de tweede brief van Petrus volgens niet weinigen pas omstreeks het jaar 150 zou zijn geschreven Door de ontstaanstijd van de nieuw testamentische geschriften aanzien lijk te vervroegen, heeft Robinson de invloed van de ..gemeentetheologie'• op het ontstaan veel kleiner ge maakt Daarmee gooit hij een groot deel van de nieuwtestamentische wetenschap van de laatste jaren on dersteboven. Waarschuwing Toen Robinson dertien jaar geleden zijn ..Honest to God" publiceerde, werd hij door verhitte tegenstanders ultravrijzinnig en zelfs een godloo chenaar genoemd Het lijkt nu. of hij een boek van de oude professor Grosheide gelezen heeft en zich op slag bekeerd heeft tot de standpun ten. zoals die voor de oorlog aan de Vrije Universiteit verdedigd werden. Robinson waarschuwt zijn lezers echter, dat men niet moet denken, dat hij een fundamentalist is ge worden. Als hij bijvoorbeeld zegt. dat het evangelie van Johannes reeds om streeks het jaar 65 zijn definitieve vorm gekregen heeft «en niet dertig jaar later), en dat de apostel Johan nes er inderdaad de schrijver van is. wil hij daarmee niet zeggen, dat dit evangelie dus steeds letterlijk de woorden van Jezus zelf geeft. Maar wel is Robinson zich ervan bewust, dat zijn theorie de historische autori teit van het vierde evangelie aan zienlijk versterkt Omslag van het nieuwe boek Hij verwijt de nieuwtestamentici. dat zij zich in hun schriftkritiek meer door elkaar laten leiden, dan door een zorgvuldig, onpartijdig on derzoek van de bijbei. ..Het is nu moeilijk, om bisschop Robinson niet ronduit een conservatief te noemen op nieuwtestamentisch gebied", schrijft het blad Church Times. Oudste Het „oudste bewaard gebleven docu ment van de kerk" is volgens Robin son de brief van Jakobus, de broeder des Heren, geschreven vóór het jaar 50. De brief van Judas werd ook werkelijk door deze broeder van Christus geschreven, zo'n Jaar of twaalf later. Ter vergelijking: in de nieuwste Nederlandse bijbelverta ling. de r.k. Willibrordvertaling. wor den beide brieven beschouwd als pseudonieme geschriften uit de na- apostolische tijd. eind eerste of be gin tweede eeuw. Paulus' brieven aan de Thessaloni- cenzen plaatst Robinson in 50-51. wat algemeen aanvaard wordt. Maar hij strijkt tegen vele haren in. als hij alle brieven, die in de bijbel aan Paulus toegeschreven worden, ook allemaal aanvaardt als echt van Paulus. ook Efeze en Kolossenzen en zelfs ook de pastorale brieven 1 en 2 Timotheüs en Titus) En wel* heel ongebruikelijk is. dat hij ze allemaal in een tijd van driejaar dateert: van 55 tot 58. De laatste van zijn bewaard gebleven brieven «2 Timotheüs) schreef Paulus in de herfst van het jaar 58. Zo vroeg is het waarschijn lijk nog nooit gesteld. Ook die bijbel- geleerden. die 2 Timotheüs aan Pau lus toeschrijven (wat de meesten niet doen), stellen het als zijn „gees telijk testament" vlak voor zijn dood. rond het jaar 67. Volgens Robinson kregen toen in enkele jaren de vier evangeliën hun definitieve vorm. Marcus het eerst, omstreeks het jaar 60. Mattheüs en Lukas volgden kort daarop. Zij maakten van Marcus gebruik, maar ook van ouder materiaal Lukas schreef vervolgens zijn Handelingen Dat boek eindigt abrupt twee jaar na aankomst van Paulus in Rome om de eenvoudige reden, dat Lukas toen dit boek geschreven heeft «in 65». Deze dateringen brengen de evange liën en de handelingen veel dichter bij de gebeurtenissen, die erin be schreven zijn. Nero In het eind van de jaren zestig, tij dens de vervolgingen onder Nero. zijn volgens Robinson 1 Petrus. He breeën en Openbaring ontstaan, met de bedoeling de christenen in hun nood te troosten. De meeste nieuwtestamentici date ren 1 Petrus en Openbaring tegen woordig tijdens de vervolgingen on der keizer Domitianus in 96. Maar volgens Robinson is dat geen vervol ging van enige betekenis geweest. Vrijwel alle nieuw-testamentici hechten voor de datering grote bete kenis aan de val van Jeruzalem in het jaar 70. Teksten als Mattheüs 22:7 of Lucas 19:41-44 en 21:20. 24 zouden zo duidelijk geïnspireerd zijn door de val van Jeruzalem, dat zij bewijzen, dat deze evangeliën na 70 geschreven moeten zijn Robin son verwerpt deze redenering. Hij ziet niet in. waarom Jezus deze pro fetieën niet zelf zo kan hebben uitge sproken. profetieën die vanuit het Oude Testament in die tijd hele maal niet zo ongewoon waren. Een reden, waarom velen niet kun nen geloven, dat de bijbelboeken, die op naam van Petrus. Johannes of Jakobus staan, werkelijk door deze Galileeërs geschreven zijn. is het goede Grieks Robinson poneert echter, dat Galilea zo kosmopoliet was. dat velen tweetalig waren: de apostelen hebben het Grieks waarschijnlijk met de paplepel inge kregen. Het Johannesevangelie. vaak beschouwt als een Grieks evangelie, is niet minder echt joods dan de andere, toont Robinson aan met vele verwijzingen naar de Dode- Zeerollen. Traditie Dat Robinson het auteurschap van Johannes verdedigt, is een voor beeld. hoe hij doorgaans de traditie van de oude kerk inzake het ont staan van het Nieuwe Testament volgt. Hij accepteert niet blinde lings. wat de schrijvers van de twee de en derde eeuw over het au teurschap beweren. Maar hij valt wel uit tegen die nieuwtestamentici, die suggereren, dat het in die tijd heel gewoon zou zijn geweest, om eigen werk op naam te stellen van een beroemd apostel. Dergelijke li teraire fictie zou ook in de eerste eeuw als bedrog zijn beschouwd: zelf anoniem blijven en je van de naam en het gezag van een groot apostel bedienen om je ideeën in gang te doen vinden. Robinson kan zich niet voorstellen, dat de schrij vers van de pastorale brieven of van de Petrus-brieven, die zo aansporen tot eerlijkheid, niet Paulus of Petrus zelf geweest zouden zijn. maar ano nieme figuren, die zich ten onrechte voor apostel uitgaven. Toch stelt Robinson zich niet met simpele oplossing tevreden. Zo neemt hij aan. dat 1 Petrus is geba seerd op een preek, die de apostel in het voofjaar van 65 heeft gehouden in Rome. toen de vervolging onder Nero uitbrak. In een bewerkingdoor Silvanus heeft deze preek toen snel zijn weg gevonden naar Kleia-Azië, maar Petrus stond er met zijn apos tolische autoriteit achter. Op de zelfde wijze meent hij. dat 2 Petrus omstreeks het jaar 60 geschreven is door Judas (dezelfde van de brief) met het apostolisch gezag van Petrus. Men zal de reactie van de nieuw testamentici moeten afwachten. Church Times schrijft, dat de mees te mensen, die dit boek kopen, meer John A. T. Robinson benieuwd zullen zijn naar wat het onthult over John Robinson, dan over Johannes (John) de apostel. In 1969 legde de nu 57-jarige Robinson het bisschopsambt in Zuid-Londen neer om een functie aan de universi teit van Cambridge te aanvaarden. Grap Volgens het blad kan men Robin son's boek „The Human Face of God" (1973) beschouwen als een overbrugging van het gat tussen ..Honest to God" en Robinsons nieu we conservatisme. Maar in wezen is het dezelfde Robinson gebleven, een toegewijde bijbelgeleerde, die zijn ernst half achter zelfspot verbergt. Zijn nieuwe theorie, zo vertelt hij zelf. ..begon als een grap." maar groeide wat uit. ..Redating the New Testament" is voor acht en een halve pond (42 gulden» te krijgen bij rie Student Christian Movement Press in Londen AMSTERDAM De gereformeerde gemeenten in Nederland telden op 1 januari van dit jaar 17.293 leden. Dat is 290 ofwel 1.7 procent meer dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit het zojuist verschenen Kerkelijk jaarboekje 1976 van déze gemeen ten. De 54 gemeenten hebben vijf dienstdoende en twee emeriti- predikanten. Ondanks dit kleine aantal is het aantal leden sinds 1954 verdubbeld. Toen waren het er 8800. UTRECHT Het hervormd we- relddiakonaat heeft via de Zuidafri- kaanse raad van kerken tienduizend gulden overgemaakt aan het „Ou dercomité". Dit is een organisatie ónder leiding van ds. Manas Butb°- lezi en dr. Motlana. die in het leven geroepen is om hulp te bieden aan de slachtoffers in Soweto. Het Ou dercomité. dat geld uit het buiten land mag ontvangen, is begonnen met hulp aan 150 gezinnen. UIT Karte. duidelijk ceccfcreven. liefst aan één kant getypte, krleven kannen warden gestaard naar: Secretaris Hoofdredactie Traaw/ Kwartet Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Zoutwater Naar aanleiding van ..Zoutwater in Delfland en het Wcstland" waarover geschreven wordt in Trouw/Kwartet van 3 juli. meen ik dat als men een kanaal graaft van Voorburg naar Waddinxveen men wel water be trekt uit de Hollandse IJssel maar niet uit het Amsterdam-Rijnkanaal, of men zou dit kanaal moeten doortrekken naar Utrecht. Daar is toch het einde van zoek! Bij Berg ambacht staat een groot waterstati- on. dat water pompt naar Den Haag voor de drinkwatervoorziening. Laat men nog zo n pomplnstallatie Bouwen, dan kan men het water pompen waarheen men het hebben Wil in het Wcstland Ondergeteken de heeft in het Weekblad Schutte- vaer van 17 december 1971 ook iets geschreven over het zout in het Wcstland. Toen werd er ook ge klaagd wegens de lage waterstand op de rivieren Ik wees toen op de zout lozing van de AKZO fabriek te Delft Er werd niet op gereageerd ?ok nu zal dat wel met gebeuren wijndrechl A. den Boer. Luchtreclame Op warme zomerdagen wordt een mens extra gehinderd door het ge gons van reclame-vliegertjes. Is dat ook geen milieu-vernieling'» Wat is de zin° Hoeveel benzine kost het stijgen en dalen, enz hebt u enig idee. wat de kosten zijn van het laten vliegen, bv een uur. met zo n Qadderlap0 Hebt u enig idee, hoe veel mensen inderdaad dat bepaald soort ijs gaan eten. of 100 km. ver voor u te doen hebben Voor be langrijke collectes zit men vaak ver legen om collectantes. Dat geeft u zeker meer voldoening Me dunkt, dan betracht u het gebod van God: Hebt u naaste lief als uzelf. «ogeveen Rewema-Scinen Regen (2) AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 derop naar een auto-show (verkoop) gaan voor een bepaald merk. of meubels halen, bij een verweg adres. En hoeveel mensen, enigszins ge hinderd opkijken uit hun leesboek, alleen maar hopen dat het gecirkel snel ophoudt? Zou er een actiegroep bestaan om te proberen dit zinloze lawaai te laten verbieden? Hoogevcen J. F. Huiler Afrikaans Vandaag was er dan het bericht Het schaamteloze bericht. Het „Afri kaans" op de Bantoescholen in Zuid-Afrika is niet langer verplicht. Wekenlang hebben scholieren hier voor gestaakt, zonder kans op suc ces Eerst toen ze hun jonge onbe schermde levens prijsgaven aan het geweld van de kogels, afgevuurd door „recht en orde' -mensen. drong de ernst van hun vrijheidsstreven tot de mensheid door. en kan er nu wat eerst onverbiddelijk werd afge wezen De prijs? Officieel 160 dode lichamen, waarvan 2 blanke En wat moet straks betaald worden voor die andere vrijheden, voor ons zo ge woon als eten en drinken? De vrij heid van wonen, van werken, van reizen, van meningsuiting, van poli tieke en vakbondsorganisatie, van liefhebben, van trouwen? Kan me neer Bijvoet die vraag misschien beantwoorden, of dankt hij God nog steeds, dat het gereformeerde kerkgeld voor geweld geen synodaal stempel meer draagt0 Meneer Boot misschien? Of wacht hij de rappor ten nog af aan de hand waarvan hij kan beoordelen, wat er in Soweto nu precies aan de hand was» Meneer Van de Brink van de Amrobank misschien? Hij heeft een geweldloos middel in de hand Maar ja. Eerst moet de wet voorschrijven, waartoe het geweten roept. Meneer O'Brien Geldenhuys dan0 Want die eindigt met ..Soli Deo Gloria". Maar dat was nog vóór Soweto. Doesburg B. J. Zwier» Werkloosheid Wordt het nu geen Ujd. dat getrouw de vrouwen, waarvan de man een goed betaalde baan heeft, ophouden met werken buitenshuis0 Het kan door ziekte noodzakelijk zijn. maar dat zijn uitzonderingen. Ja. velen zullen zeggen Ik verveel me thuis en daarom ga ik buitenshuis werken Is dat zo° Is het niet veel meer om de luxe bv een tweede auto. een twee de huis. enz. te bezitten? U behoeft u heus niet te vervelen. Ga ift uw straat eens een zieke of eenzame opzoeken Ze zullen u daarvoor erg dankbaar zijn Meldt u zich op het kerkelijk bureau en vraag of ze iets Poeldijk Omdat wij zelf een landbouwbedrijf hebben, met daarbij nogal wat mestvee. wil ik toch even met me vrouw Labots praten. Het is zo ge makkelijk om te zeggen geen regen is een straf van God Maar de hore- ca-bedrijven. de frisdrankfabrieken, de ijsfabrikanten, de campinghou ders en nog veel meer bedrijven wor den gezegend, juist omdat er geen regen valt. De één z'n dood is een ander z'n brood. Waar blijft u overi gens met uw stelling ten opzichte van die landen die altijd verdrogen? Zijn dat grotere zondaars dan wij? Weet u wel dat iedere boer, fruitkwe ker of tuinder z'n hart jaarlijks vasthoudt bij een flinke nachtvorst of een onweersbui met hagel? Dan kan ook in één nacht de halve oogst verloren gaan. Als je dat. da net treft, moet je dan zeggen, dat is mijn straf voor die en die zonde? Als wij zo zouden moeten leven, dan hadden wij geen leven. Wij weten ons afhan kelijk van God. maar zien de loop van het weer als dat wat God in de natuur heeft gelegd en niet als mid del van God om de mensen te straf fen Op die manier denken we veel te klein over God. 's Heerenhoek D. A. Dekker-Beukema Kaping (6) Mijn zeer grote verwondering en mijn diep respect voor de Isra ëlische actie tegen de kapers «en hun aanhangers) van het Franse vlieg tuig in Oeganda Opnieuw waren het de joden die als een speelbal werden gebruikt. Alsof het ratten waren.' Veel. zeer veel dank zijn wij allemaal aan hen verschuldigd die deze actie tot een zo'n goed einde hebben gebracht. Tegen een derge lijke terreur past geen ander antwoord, dan het antwoord van de staat Israël Laten wij dankbaar zijn dat zo'n klein land. dit antwoord heeft gegeven. Pijnackcr A. Boercfijn ROME Duidelijker dan ooit tevoren heeft het Vaticaan de bewapeningswedloop veroor deeld. De bewapeningspolitiek levert geen veiligheid op. maar onrecht an armoede, en het ge loof in wapens bevordert het terrorisme. Dit wordt gezegd in een nota. die geschreven is op verzoek van de Ver enigde Naties De VN heeft alle leden gevraagd, hoe de rol van deze organi satie inzake ontwapening versterkt zou kunnen worden. Het antwoord van het Vaticaan be schrijft de bewapenings„race" ach tereenvolgens als een gevaar, een onrecht, een vorm van diefstal, een vergissing, kwaad en dwaasheid De militaire overproduktie is op zichzelf al een misdaad, want ook al worden de wapens niet gebruikt, zij laten door hun kosten de armen van hon ger omkomen. Het systeem van internationale be trekkingen. dat berust op angst, ge vaar en onrecht is een collectieve hysterie en een waanzin, waarover de geschiedenis zal oordelen De bewa peningswedloop bereikt zijn doel. de veiligheid, niet. Door de overcapaci teit van atoomwapens wordt het risi co nog groter dat het afschrikkings- evenwicht wordt verstoord. Ook de bewapening met traditionele wa pens is een dolgedraaide machine, die maar doorgaat, zelfs onafhanke lijk van gevoelens van agressie. De bewapening werkt terrorisme in de hand als laatste verdediging te gen het machtsmisbruik van de gro te staten. Ook ontwikkelingslanden worden aangestoken door de wed loop. De hoge militaire uitgaven brengen hun economie nog verder achterop Het ontstaan van autori taire regimes in de derde wereld is zowel de oorzaak als het gevolg van de toegenomen in- en verkoop van wapens door de rijke landen Tevens vermindert hierdoor de ontwikke lingshulp. Als voornaamste wegen naar gelei delijke ontspanning noemt het docu ment de politieke wil, gevoegd door de publieke opinie, de ontwikkeling van een internationale rechtsorde en de versterking van de politietaak van de Verenigde Naties. Kaping (7) De nogal lauwe reactie van onze minister van der Stoel ten opzichte van de bevrijdingsactie van gijze laars kan zich laten verklaren door het feit. dat er ook nog Nederlanders in Oeganda verkeren, die hun be staan daar hebben Met een al te uitbundige reactie zouden deze mensen in gevaar kunnen worden gebracht, hetgeen weer tot hogere spanningen zou kunnen leiden en dus geen wezenlijke oplossing biedt. J. C. Kohier Vrouw burgemeester (2) Over het algemeen eist het heel wat organisatietalent om met drie kin deren nog een baan naast de huis houding te hebben, vooral als je er als vrouw „alleen" voorstaat. Daar bedoel ik mee. als weduwe, geschei den vrouw of echtgenote van een man die om welke reden dan ook niet kan oJ wil bijdragen aan het voeren van de huishouding en het opvoeden van de kinderen Overi gens dacht ik dat wij het noch aan de economische wetmatigheden hoeven over te laten, noch weer zo conservatief dienen te worden om als vrouw enkel het werk in het eigen gezin te zoeken Deze burge meester zal zeker indien zij geen ..kostwinster" is. ook dat is mogelijk een kracht voor haar huishouding aantrekken. Leeuwarden Tonia Vondeling-van 't Hof Consulaat (4) Als het inderdaad waar zou zijn dat christenen niet bij de Amrobank zouden kunnen werken, zoals door gewetensvolle betweters wordt ge steld. dan kunnen we de lijn nog wel even doortrekken. Daarbij denk ik speciaal aan Rotterdam, waar het college van b. en w. allerlei pogingen in het werk stelt om vanwege de centen een Russisch consulaat bin nen haar poorten te krijgen. Als dat consulaat er derhalve komt. kunnen alle christelijke ambtenaren ontslag nemen. Want het kan een ieder be kend zijn dat de menselijke waar digheid nergens meer geweld wordt aangedaan dan onder het godloze communistische systeem. Ede A. A. v. d. Berg neerd VERLATENHEID. EEN ZIEK P Fr ilijkt Ongeveer een week geleden wdjoe en gevraagd om aanwezig te zijn b je ma] begrafenis. Drie verre familie nper en iemand die de dode de laatst nog ontmoet had. Het klassiek val. want zo kunnen we het inli iTankl wel noemen, van de mens die n de den in een drukke stad totaal v Jische ten en eenzaam sterft. Je kunlangS zeggen omkomt. Toch was hier i_r nog navranter Het gold hier ïen die met slechts een kleine moeit Ituau alles had kunnen voorkomen. D [er dei de had zich weken, maanden.[ras f kunnen omringen met mensei ggt y met alle liefde en ijver voor ,ens zi hadden willen zorgen. Aan midc nnnr; daartoe was geen gebrek. Ik sclcanar „een kleine moeite", maar dat natuurlijk niet waar Dat wale moe juist die grote moeite, waarov^oor in niet heen kwam anderen om hi utleg i vragen. De mogelijkheid om me üe yai deren om te gaan. die ze ongetwl laar is had gekend, was verdwenen Zc forsdo het dus gaan. Een mens sluit zie OOP*- sluit zich af van de anderen. V K>men, om? Teleurstelling, vrees van 'uren bedrogen te zullen worden. angsPoorlii' er minder van te worden? Wie zaPpbegr zeggen Een vreemde ziekte di a®61- dood ten gevolge heeft. En dat v >etere plaats midden onder ons. Het en soms op je. Je komt van je vaka iangefc adres, buiten op een dorp. Begin »°01 li te onweren, je loopt even naar bi ue^ om het met de buren te bespreke^*?^ de plaatselijke fanfare luidrucf60 Z1ï; aan 't oefenen, de anderen roi elkaar het nieuws toe. Maar iiPe &e' stad gaan de deuren dicht. Je ne*fP' thuis, achter het veiligheidsslot ,nJdat straat op gaan om iets te bepr iet ®c< heeft geen zin, want er is niem Zou dat altijd zo geweest zijn. *an^ je dan. Ook in de steden? We zo« er wel eens aan kunnen sterve Voor c «v_. daar r aarer an f testa orde nitgeg mome Beroepingswerk NED. HERV. KERK Afscheid op li juli van Monnick dam (waar hij sinds 1 noverol 1975. toen hem om gezondheidstfc" nen vervroegd emeritaat werd) leend, nog ruim acht maanden stand in het pastoraat heeft 1 leend): M. Hielkema. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Nieuwleusen er Rijnsburg: «miss. arbeid op C cao): J. J. Schreuder kandidaa Zwolle. GEREF. GEM. IN NED. intrede op 14 juli te Rhenèn Mallan uit Vlaardingen. Ds. P. H. Rompas Thui De bekende Indonesische predikl ds. P. H. Rompas is woensdaf Salatiga bij een verkeersongeluk! het leven gekomen. Hij woonde d de assemblee van de Indonesisj raad van kerken bij. Ds. Rom was predikant van de Pauluskerk meente te Djakarta. Hij was voof ter van de centrale christel| schoolraad in Indonesië. In a was hij nog in Nederland als Ie* van een delegatie van deze scl* raad. die overleg pleegde met;" unie „School en Evangelie" en hervormde en gereformeerde ding. Ds. Rompas gaf veel aandak aan liturgische vernieuwing en k w de verbetering van de kerkmuzL*'*~ De hervormde zendingsprediW ds. H. A. van Dop werkte °PC. terrein nauw met hem samen lisch jrepe )ehai Prof. Zach. Anthonisöver M"ts Pater Zacharias Anthonisse. hoohast. raar in de geschiedenis van christelijk oosten en oosters ke lijk recht aan de theologische far* teit van de Nijmeegse universitel Tou> met emeritaat gegaan. In mei o|oed( hij zeventig jaar. Pater ZachaiJ>nde die in Rome zijn opleiding kr werkte onder Russische orthodofco lu in Estland en in Beieren, voorda onrii: in 1948 hoogleraar werd in iam. megen. ünsb /an KUS' Wetenschapsmensen In een commentaar voor de IKON heeft kardinaal Alfrink zijn voldoe ning over de verklaring van het Vati caan uitgesproken. Hij onderstreep te in het stuk. dat het uitwerken van een strategie van vrede en ontwape ning niet kan zonder we tenschapsmensen en politici. Hij noemde het e^n fatale zaak. dat nu veertig procent van alle we tenschapsmensen bezig is met bewa pening. Volgens hem dienen de ge leerden hun tijd en moeite te geven aan de strategie van de vrede. Onder de titel „Pleidooi voor ontwa pening. het Vaticaan antwoordt de Verenigde Naties" publiceert Pax Christi in augustus de volledige tekst van het document. Prijs één gulden Besteladres Celebesstraat 60. Den Haag. Peter Kim De Zuidkoreaanse priesterstud Peter Kim is in Seoel tot vijf gevangenisstraf veroordeeld, hij een satirisch gedicht hadj! schreven over het regime van pit dent Park. Een andere priester! dent. Andrew Kim. werd verf deeld tot een jaar. omdat hij geholpen bij de verspreiding van gedicht. Prof. J. Kamphuis De vrijgemaakt-gereformet hoogleraar kerkgeschiedenis kerkrecht prof J Kamphuis drijft als hobby het schrijven letterkundige essays Eerder hij zich al bezig met Marsmai Vestdijk Nu verscheen bij deze» uitgever «De Vuurbaak te (*n d ningen» ..Is het waar. dat Gij taak waart?" Prof. Kamphuis bespr' daarin de zes Christus-verzen v H. Leopold (36 blz.; 6.50). i sa [een «rug

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2