Gedragslijn Amro-bank
is niet christelijk'
I
Eén plaatje zegt meer
dan duizend woorden
Vandaag^
Dr
Dorpelingen tuigen
vier dominees af
Nota van Betaald Antwoord:
Onze adressen:
Interview met
J. B. Charles
Baptistenzending
versterkt band
piet jonge kerken
Schoolactie voor
zendingsonderwüs
Katholieke
jeugdraad is
subsidie kwijt
Scheuring in
Missouri-kerk
Bij Angguruk
450 doden
DONDERDAG 8 JULI 1976
KERK-BINNENLAND
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM De Amro-bank laat zich leiden door een liberale maatschappij-visie, die niet
evangelisch en in de praktijk ook niet houdbaar is. Dit zegt de werkgroep „Betaald Antwoord" in
een bespreking van het antwoord van de Amro-bank aan de wereldraad van kerken.
De Amro-bank publiceerde haar
brief aan de wereldraad onlangs in
een pagina grote advertentie in di
verse kranten en stelt een diepgaan
de reactie van de wereldraad op hoge
prijs. ..Betaald Antwoord" wil met
haar nota. die in eerste instantie is
opgesteld door Rob W. F. van Drim-
melen te Amsterdam, een van de
leden van de werkgroep, bijdragen
aan de bezinning binnen de kerken.
..Betaald Antwoord" gaat in haar
stuk niet in op de discussie voor of
tegen Investering in Zuid-Afrika. Het
debat hierover lijkt, althans in Ne
derland. op een voorlopig rustpunt
te zijn aangeland. Ondanks vele ac
ties en gespreken met bedrijven
heeft geen enkele Nederlandse on
derneming gehoor gegeven aan de
deslnvesteringsoproep van de we
reldraad van kerken. De onderne
mingen hebben hun verdedigings
tactiek gevonden en de standpunten
liggen over en weer vrijwel vast.
Vragen
Dat betekent volgens „Betaald
Antwoord", dat het debat nu op een
principiëler nhreau zal moeten wor
den voortgezet. Daarbij zullen vra
gen aan de orde moeten komen als:
is een non-poliUeke bedrijfsvoering
wel mogelijk? Hoever strekt de ver
antwoordelijkheid van een onderne
ming voor de maatschappij? Wie zijn
de broeders die de ondernemingen
moeten hoeden? Hoe verhoudt de in
het bedrijfsleven gangbare liberalis
tische maatschappij-visie zich tot de
boodschap van het evangelie?
Betaald Antwoord" stelt vast. dat
het bankwezen een steunpilaar is
van de in de westerse wereld nog
overheersend liberallstisch-
kapitalistische orde. De discussie
tussen bank en kerken zal op de
rechtvaardigheid van deze orde ge
concentreerd moeten worden.
De liberale visie op de maatschappij
trekt de Amro-bank in haar brief aan
de wereldraad consequent door naar
het politieke proces, getuige dit ci
taat ..In een democratisch gere-
geerd land is het de gemeenschap
die bij monde van de wetgever be
paalt of in een concreet geval econo
misch verkeer met een bepaald land
wel of niet toelaatbaar is." Met ande
re woorden, zolang de regering han
del met Zuid-Afrika niet verbiedt,
kan men van de Amro-bank niet
verlangen, dat de bank met dat land
geen zaken meer doet
„Betaald Antwoord" noemt dit een
onchristelijke visie. Het eigen ge
drag wordt zo afhankelijk gemaakt
van de mening van anderen. De Am
ro-bank aanvaardt de marktuit-
komst (die zij bovendien zelf nog
sterk beïnvloedt) als waarheid, ter
wijl omgekeerd de markt juist aan
de waarheid zou moeten worden ge
toetst.
Praktijk
In de praktijk gaat de liberale visie
trouwens niet op. Volkomen concur
rentie is er niet meer. Grote onderne
mingen en overheden bepalen de
marktconstellaties. Prijsvorming is
voor het overgrote deel geen auto-
maUsch proces meer. „Betaald
Antwoord" verwijt de Amro-bank
ook. dit beroep op de democratie
allen te doen, als het haarzelf uit
komt. Want in Zuid-Afrika houdt de
bank zich ook aan wetten, die op
ondemocratische wijze tot stand zijn
gekomen.
De liberale maatschappijvisie laat
ook geen ruimte voor een maat
schappijanalyse, waarin onder
scheid wordt gemaakt naar maat
schappelijke groepen. Hierdoor is
het mogelijk, dat de Amro-bank
Zuid-Afrika als een geografische een
heid beschouwt en maatregelen af
wijst. die „Zuid-Afrika in een econo
misch en geestelijk isolement zou
den brengen." Maar met dergelijke
maatregelen zouden de zwarten zich
volgens „Betaald Antwoord" „juist
economisch en geestelijk gesteund
in plaats van geïsoleerd voelen.
Verder discrimineert de liberale eco
nomie de allerarmsten, die niet in
staat zijn hun stem op de markt uit
te brengen, omdat zij gebrek hebben
aan geldelijke middelen om hun
vraag op de markt te effectueren.
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
uo één kont getypte, brieven
kannen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trcuw/
Kwartet. Postbus 859. Amsterdam.
Bij pablikatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Kaping (3)
Bevrijden, vrij maken, vrij zijn. Is
het niet een geweldig woord in een
tijd en wereld van gebondenheid,
gebonden zijn, van vrijheid beroofd
zijn. Ik heb daaraan moeten denken
bij de jongste vliegtuigkaping, die
geëindigd is op het Oegandese vlieg
veld Entebbe Men kan deze daad
ongebruikelijk vinden, maar 't is
even ongebruikelijk om mensen te
dwingen een weg te gaan die zij niet
willen, maar in onmacht overgele
verd zijn aan politieke leiders en
overmacht Ik denk dat er veel gebe
den is en 't is opnieuw gebleken dat
de Ood van Israël niet slaapt, noch
sluimert God doet nog wonderen!
Laten we meer. veel meer bidden
voor onderdrukten en ïnderdruk-
kers. Overal ter wereld Zijn er wan
hopige mensen en wanhopige toe
standen Laten allen die Jezus belij
den. bidden om vrede voor Jeruza
lem en voor de gehele wereld. Het is
de hoogste tijd.
Rotterdam J. D. v.d. Ent-Kruit
Kaping (4)
Was het maar zo. dat Trouw in het
redactionele commentaar „OUzeling
ill en (2)" de moedige en intelligente
actie van de Israëliërs in Entebbe
AMSTERDAM:
Postbus 859,
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westbiaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
zuinigjes (als onze minister van der
Stoel) en betweterig had benaderd:
ik zou deze reactie niet geschreven
hebben. Beide commentaren gebrui
ken echter argumenten, die ik moei
lijk anders dan als verward kan kwa
lificeren (al kan het erger, zo ons
aller opperhoofd Waldhelm). Ener
zijds wordt nu de kans op een ver
harding van het Israëlische
standpunt uitgespeeld tegen de on
vermijdelijkheid van de actie. An
derzijds wordt het feit. dat ara-
bische. maronitisch-rooms-
katholieke christenen vluchtelin
genkampen van Arabische, islami
tische Palestijnen uitroken i waarom
zwijgt nu Rome?), gebruikt om Is
raël te verwijten hierdoor het gevaar
van een escalatie van het politiek
geweld te veroorzaken; om over het
argument van de verslechtering van
de betrekkingen tussen Kenia en
Oeganda maar te zwijgen. U gijzelt
hiermee het in-trieste Palestijnse
vraagstuk Ik acht het Juist als Is
raël op de vingers getikt wordt als
dit nodig ls: semltofilie bewijst de
jood geen dienst. Maar wat ik. ook ln
Trouw, de laatste tijd merk. is een
zich laten meedrijven op een antise
mitische onderstroom ln het heden
daagse denken: dravend op het grol-
lenbergse paardje langs de antise
mitische paadjes van Pax
Christ!
Veldhoven Prof. E. Barendrecht
Kaping (5)
Tien procent
Opnieuw keek heel de wereld al
dan niet ademloos toe, terwijl de
joodse passagiers, mannen, vrou
wen en kinderen, uit werden geselec
teerd door de terroristen met welwil
lende medewerking van Amin. Na
mens het volk van Denemarken
zond premier Jörgensen een geluk
wens aan Israël, officieel Nederland
bracht het niet verder dan de zuini
ge opmerking van Van der Stoei, die
de reddingsoperatie een „ongebrui
kelijke daad" noemde. De wortels
van het politiek terrorisme kunnen
alleen maar worden uitgerukt, als
ondubbelzinnig het eigen staatsbes
tel voor Israel ook door de Palestijn
se leiders wordt aanvaard. Dan kan
eindelijk worden voldaan aan de na
tionale verlangens van het Pales
tijnse volk. waarvoor Israël zich al in
1948 officieel heeft uitgesproken
ADVERTENTIE
land o.a.
De derde weg van Bas en
Henk
Hotelbouwer Nicolaas Bou-
wes: „Ik heb nooit een baas
boven me gehad"
Dostojewski en het lijden
Indonesië, een natie met God
Atlanta werkt aan een droom
Verkiezingen in Mexico, een
farce
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
NAAM:
ADRES:..„
PLAATS:
TEL.NR.:
ab.prijs 28,50 per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan:
Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel
'en mag ook-. 070-512111. Ook ln d<
losse verkoop.
Van een onzer redacteuren
LISSABON In een incident, dat herinnert aan de donkere
jaren vijftig zijn vier presbyteriaanse predikanten in een Portu
gees dorpje afgetuigd door een menigte, die zich had laten
opjutten door de plaatselijke pastoor
Het gebeurde op maandag 14 juni in
het dorp Morais in de provincie Tras-
os-Montes in het noordoosten van
Portugal en is nu pas bekend gewor
den via de persdienst van de we
reldraad van kerken te Genève.
In het logische verlengde van de
liberale maatschappijvisie ligt een
intern-gerichte visie op de maat
schappelijke verantwoordelijkheid
van de onderneming. Als iedere on
derneming het eigen nut nastreeft,
zal dit automaUsch de maatschappij
als geheel dienen („Wat goed is voor
General Motors, is goed voor de
VS") „Betaald Antwoord" ziet deze
visie in het antwoord van de Amro-
bank1 aan de wereldraad: de onderne
ming heeft geen ander doel dan haar
eigen continu - teit en expansie, en
de verantwoordelijkheid van de be
stuurders strekt zich niet verder dan
de deuren van de bank. Als er tenge
volge van de acUviteiten van de
bank externe effecten optreden, is
het aan de overheid om corrigerend
op te treden. „Betaald Antwoord"
concludeert: evangelisch perspectief
ontbreekt volkomen. De ver
antwoordelijkheid voor de effecten
van bankhandelingen op dp wereld
buiten de onderneming wordt
ontkend.
Door het verstrekken van leningen
aan Zuid-Afrika ondersteunt de Am
ro-bank wel degelijk één bepaalde
politieke visie, namelijk die van het
blanke regime. Het is niet vol te
houden, dat het verlenen van
bankdiensten een politiek neutrale
bezigheid zou zijn, aldus „Betaald
Antwoord"
De werkgroep dringt er bij de we
reldraad van kerken op aan. de Am
ro-bank van repliek te dienen. „De
wereldraad van kerken moet zich de
kans om een denkproces over vragen
van maatschappijvisie en econo
mische orde op gang te brengen, niet
laten ontgaan." Ook ligt hier volgens
„Betaald Antwoord" een belangrijke
pastorale taak vóoitde wereldraad.
„De vertegenwoordigers van de libe-
ralistLsch-kapitalistische maat
schappijbeschouwing moeten gewe
zen worden op de onchristelijke ele
menten in deze maatschappijvisie,
opdat zij hiervan bevrijd worden."
Het stuk van „Betaald Antwoord" ls
toegezonden aan de ledenkerken
van de Nederlandse raad van kerken
en aan de Amro-bank. Ook is het
gebruikt voor de discussies over deze
zaak in de Core-groep van het be
stuur van het programma tot bestrij
ding van het racisme.
'VOLMARSTEIN (EBPS) Het Eu-
ropsese baptisten zendingsge
nootschap (EBMS) gaat de jonge
kerken in Afrika, waarmee men sa
menwerkt. meer in de besluitvor
ming betrekken. Het is de bedoeling,
dat de baptisten-unies in Kameroen
en Sierra Leone officiële vertegen
woordigers zendt om deel te nemen
aan het beraad en de beslissingen.
In de EBMS werken baptisten uit
een aantal Europese landen, waaron
der ook Nederland, samen. Tijdens
de tweejaarlijkse vergadering in Vol-
marstein (West-Duitsland) kon wor
den bekendgemaakt, dat het aantal
gedoopten in Zuid-Kameroen en in
Sierra Leone jaarlijks groeit met tien
tot vijftien procent. In het noorden
van Kameroen is de groei per jaar
zelfs dertig procent.
Dominee André Thobois, voorzitter
van de Franse baptistenfederatie,
werd tot voorzitter van de EBMS
gekozen. De nederlandse ds. Theo
van der Laan werd vice-voorzitter.
Van een onzer verslaggevers
GOUDA De circa 120 scholen, die
aangesloten zyn bij de vereniging
voor gereformeerd schoolonderwijs
(de zg. reformatorische scholen) zul
len in het najaar een financiële actie
voeren ten bate van het onderwijs
op de zendingsterreinen van de gere
formeerde gemeenten, in West-Irian,
Nigeria en Zuid-Afrika. De actie, die
de naam ..Jeugd voor jeugd" heeft
gekregen, streeft naar tweehonder
dduizend gulden. Dit geld zal pri
mair gebruikt worden voor de aan
schaf van kinderbijbels en andere
materiaal voor het bijbelonderwijs
op de scholen.
De vier predikanten, dr. Armando
Marques en ds. José Leite, beiden
van Figueira da Foz, ds. Francisco
da Cruz van Ligares en ds. A. Rui
Rodriguez van Rossio ao Sul do Te-
jo. waren naar Morais gekomen om
een toelichting te geven op een soci
aal ontwikkelingsproject, dat bin
nenkort zou beginnen op een groot
landgoed, beschikbaar gesteld door
de grootgrondbezitter dr. Valeriano
Lopes. Het project omvatte een kli
niek, een creche, een kleuterschool,
een landbouwschool en een proefsta
tion en zou openstaan voor alle men
sen, ongeacht hun geloof.
Toen de dominees in Morais kwa
men, waar een openbare samen
komst was voorbereid om over de
plannen te praten, vonden zij hon
derden mensen op het dorpsplein.
Toen zij uit hun auto's stapten, wer
den zij bekogeld met stenen. Een
predikant kreeg een kapotte auto
ruit in zijn gezicht. De eigenaar van
het land, dr. Lopes, een oudere man.
probeerde met zijn auto weg te ko
men. maar hij werd ingehaald door
een vrachtwagen vol jongens met
knuppels. Lopes en zijn chauffeur
werden afgerammeld en op de weg
achtergelaten, waar zij later gevon
den werden door een zigeunerin.
Communisten
Drie dagen later brachten de predi
kanten verslag uit aan de synode van
de evangelische presbyteriaanse
kerk van Portugal in Lissabon. Alle
vier waren zij zwaar in verband. Zij
DEN HAAG Staatssecretaris Mey
er van CRM heeft gisteren aan een
delegatie van de katholieke
jeugdraad gezegd, dat de KJR vanaf
1 januari niet meer op subsidie kan
rekenen. De algemene secretaris van
de KJR. Wilbert Willems. zei ..zeer
teleurgesteld" te zijn over het ge
sprek met de staatssecretaris.
De staatssecretaris zei in het ge
sprek. dat hij niet overtuigd is van
de onmisbaarheid van de KJR. Vol
gens hem bereikt de KJR ook te
weinig mensen. Verder bracht hij
bezwaren naar voren tegen de be
stuurlijke formule van de KJR. Vol
gens Wilbert Willems zal de KJR nu
contact opnemen met de r.k.
kerkprovincie voor een eventuele
subsidie. Ook wordt overwogen in
beroep te gaan.
Vlissingen.
Y. v. d. School.
Zo op het eerste gezicht zal de prak
tijk als aangegeven in het artikel
(Trouw 3 juli) nog geen algemene
navolging vinden. Daarvoor zal nog
wat meer nodig zijn. Gezien de
Christelijke achtergrond van het ge
presenteerde patroon zal de Bijbel
minstens richtinggevend mogen
zijn Geld en bezit staan in de Bijbel,
althans in het Nieuwe Testament,
niet hoog genoteerd. Geen opwek
king om zoveel mogelijk te verwer
ven en op te hopen of te eigen bate
te besteden integendeel! Vandaar
tienden als minimum Dat dit.
zoals de heer Hagen schrijft. ..een
grote uitzondering" zou zijn. klopt
niet geheel met de feiten. In de
Pinkstergemeenten is het geveh van
tien procent regel, natuurlijk zonder
dwang of controle. Verreweg de
meesten behoren tot de groep lagere
inkomens, maar uit de opbrengsten
blijkt volgens de leiding dat men
trouw is in dit opzicht, hetgeen bijna
altijd een offer betekent. De ver
deelsleutels van resp. Pinkster- en
politiek beraad contrasteren diame
traal! Aan de orde is dan ook in de
eerste plaats de mógelijkheid van
tienden geven. Maar de bewering
dat de vele broodnodige instellin
gen. die voor allerlei misdeelden op
komen (liever niet „liefdadige doe
len"). „wel elders aan hun trekken
komen" is onrealistisch. Ze kunnen
niet bestaan zonder een duur appa
raat voor fondsenwerving. Zending,
evangelisatie, bijbelvertaling (Wy-
cllff'st en verspreiding, de primaire
opdracht, worden niet genoemd.
Een grote sector van dit werk ont
vangt geen enkele subsidie, bete
kent óók produktie en werkgelegen
heid. o a door medische en sociale
activiteiten. Ruimte voor tienden!
Blormrndaal J. C. van der Leek.
Varend trainingskamp van Op
wekking (Ben Hoekendijk). 12-17 juli
(tel. 03418-2641)
Nieuwe mensen, nieuw leven. Zo-
mergastenweken van Vuur. 24-31 ju
li in centrum Seppe bU Roosendaal
en 31 juli-7 augustus in De Zwanen
hof bu Zenderen. Inl en opg. lel
010-341284.
Eén plaatje zegt meer dan dui
zend woorden. Met deze ge
dachte heeft de Brit David
Alexander twee magnifieke fo
toboeken samengesteld rond
de bijbel.
Natuurlijk, het is een klein kunstje
om gewapend met een goede camera
enkele honderden plaatjes te maken
van „het heilige land" een
palmboom hier. een waterput daar.
een Arabier in zijn tent en een zout
rots bij de Dode Zee
Maar het waardevolle van deze boe
ken ligt voor mij in de voortreffelijke
wijze, waarop de foto's aansluiten op
bijbelteksten via een korte verkla
rende aantekening.
Zo gaat Psalm 42 van het hijgend
hert ineens meer tot je spreken door
de foto van zon-zinderende kale rot
sen met daarop een paar gazellen
(want de herten zijn in Israël in het
wild in het begin van deze eeuw
uitgestorven). Het bijschrift zegt in
dit geval „In de woestijn in het wel
heel gemakkelijk om het hunkeren
de verlangen naar water te begrij
pen. dat hier in deze psalm tot uiting
komt en dat de dichter gebruikt om
zijn verlangen stem te geven naar
hernieuwde gemeenschap met God".
Een koppel sprinkhanen op een tak
illustreert, wat een plaag een miljoe-
nenzwerm van deze beesten voor
Egypte moet zijn geweest. Foto's
van intens dorre woestijnen geven
een levendige indruk van de woes-
tijnreis van Israel We zien de cede
ren van de Libanon, de houten ploeg,
wol da^ „scharlaken" geverfd wordt.
Soms zijn het maar wat stenen of een
half afgebroken pilaar, die de eeu
wen hebben verduurd, wat plavui
zen. waarop Paulus moet hebben ge
lopen onderweg van Filippi naar
Thessalonica. half tussen het gras.
Ook zulke restanten laten ons zien:
wat er in de bijbel staat, is realiteit,
beleefd door mensen van vlees en
bloed, je kunt de plaatsen nog zien.
Heilige plaatsen compleet met de
kerkelijke santekraam zoekt men in
deze fotogidsen gelukkig tevergeefs
Sprinkhanenplaag. Uit: Fotogids voor hel Oude Testament.
Uitgeversmaatschappij Voorhoeve
heeft een goede greep gedaan, deze
boeken op de Nederlandse markt te
brengen en zo de gewone man en
vrouw een voortreffelijk hulpmiddel
gegeven om de bijbel beter te be
grijpen
- «WW* JkwCrfhtiJ
Fotogids voor hel Oude Testament.
Fotogids voor het Nieuwe Testament.
Prijs elk boek (afzonderlijk verkrijg
baar) 24.90. 156 en 155 pagina's met
samen 180 kleurenfoto's, situatiekaar-
ten en verklarende aantekeningen.
Sn.
zeiden, dat de pastoor twee zonda
gen gewaarschuwd had tegen de
komst van „communisten en Cuba
nen uit Angola". Toen de auto's van
de predikanten het dorp naderden,
was de noodklok geluid om de men
sen te waarschuwen.
De synode heeft de rooms-
katholieke primaat van Portugal en
de bisschop van Braganca (in wiens
bisdom Morais ligt) ingelicht over
het gebeuren.
NEW YORK (EPD) Een scheuring
in de 2.8 miljoen leden tellende Mis-
souri-lutherse kerk in de Verenigde
Staten en Canada lijkt nu niet meer
te vermijden. Als eerste van de 36
kerkdistricten heeft zich thans het
„Engelse district" van het kerkver
band losgemaakt.
Deze beslissing werd door de dis
trictssynode genomen met 296 tegen
75 stemmen, nadat zich acht van de
tien regionale presidenten en vier
van de vijf vice-presidenten hadden
uitgesproken voor een „minnelijke
en vreedzame scheiding".
Terwijl de andere 35 kerkdistricten
van de Missouri-lutherse kerk terri
toriaal georganiseerd zijn, behoren
tot het „Engelse district" meer dan
tweehonderd gemeenten verspreid
over heel Noord-Amerika. Dit dis
trict werd in 1911 georganiseerd als
verband van Engelssprekende ge
meenten te midden van de toen nog
overwegend Duitstalige Missouri-
kerk. Hoewel dit taalonderscheid al
lang verdenen is. bleef het Engelse
district toch bestaan.
Dominee Harold Hecht van het En
gelse district is een van de vier dis
trictspresidenten, die onlangs door
de leiding van de Missouri-kerk zijn
afgezet, omdat zij afgestudeerden
van het alternatieve theologen-
seminarie Seminex wilden toelaten
als predikant. Dit seminarie wordt
geleid door theologen, die door de
kerkleiding als niet meer rechtzin
nig worden beschouwd. Het Engelse
district accepteerde de afzetting
van Hecht niet en trok daaruit de
consequentie, uit het kerkverband
te treden.
OEGSTGEEST Op het zendings
bureau van de Nederlandse her
vormde kerk zijn nadere berichten
binnengekomen over de aardbeving
in West-Irian.
Er zijn 450 doden onder de bevol
king gevallen in een vallei, die ligt
tussen Angguruk en Oxibil. Anggu
ruk is een post in het bergland van
de evangelisch christelijke kerk,
waar onder anderen de Nederlandse
zendingsarts Scheepstra werkt. Oxi
bil is een post van de paters francis
canen.
VAKANTIEREGELS
n onz
Het is volkomen juist dat al
instanties die zich bezig houdei^N H/
vakantie-aangelegenheden ona Hend
geleiden met regels die we in ltj jS fo;
moeten nemen. Vooral de regel j
verkeer spelen hier een belang V
rol. Dat een kerk zich met die r ftiucn
bemoeit is ook een normale zas Stal
zeker niet ongewenst. Goede a ïeppei
zen zjjn nooit weg. Ook de Gei dere 2
meerde Gemeente heeft zich mu q0j,
gegeven haar leden adviezen m
geven.Ze werden de vorige we^10 a
onze krant opgenomen uit
kerkbode van de classis Amstei
van de gereformeerde gemeei
Er zijn voortreffelijke wenken b
waarschuwen tegen overmoed,
nen tot gebed en bijbellezing,
aan niet te snel te ryden „zoi
uzelf en uw huisgezin onnodi
gevaar brengt en het leven va
naaste"; ook tot dank bij behold
thuiskomst wordt terecht opga!
pen. Tegenover al deze wenkei
wij gaarne beamen, mag een v n ££r
bij andere niet ontbreken. Wat jrarpp
te denken bij „Wanneer u op
dag niet op kunt gaan onder OOgte
zuivere prediking, houdt dan 1 won
tweemaal „kerk" in uw gezin"?oot. C
„gezinsdienst" is voor velen niefcg in
gebruikelijk, maar je kunt je anten
afvragen hoe je zo gauw weet of .-
een kerk ter plaatse .zuivere pi 'J5 vo
king" aanwezig is. Dan zal je W>e
toch eerst moeten horen, want
verhoord oordelen is een bijbels
bod. Of is dat aan de buitenkarcte
zien? Is er dan geen schijn meer n™?16 1
bedriegt? Onder h. lees ik „Mijdt 8 "eP
plaatsen van ijdelheid". Dat w< rulIT
al gauw ln bed blijven. Hoewelleken 1
zegt: „Laat uw kleding in o
eenstemming met uw. belijd Belgie
zijn". Mij best. maar waar is
norm? Hoort het regeltje „Die nc* sts
lichaam zo schoon heeft geschaj
ook tot de belijdenis? Of zijl""
misschien confectiefirma's uit el
kring die gegarandeerde kiel
verkopen? Maar goed. laten wef
eerste wenken dan maar niet ve|
ten. Elke groep heeft tenslotte r
op z'n „spécialité de la maison'1
NED. HERV. KERK
Beroepen te Sommelsdijk en Boj
Hardinxveld: A. de Reuver te T
len; te Lelystad toezegging): J
Brandsma te Drachten.
Bedankt voor Oldebroek: J. Vroejj
deweij te Katwijk aan Zee.
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Emmeloord: I
de Boer te Willemstad (Curagaoj
Charles Colson
Charles Colson, eens een van
topmedewerkers van preside"
Nixon, die om zijn aandeel in 1
Watergate-affaire in de gevanger1
terechtkwam en daar tot het ev^
gelisch geloof bekeerd werd, hel
zijn ervaringen in een boek geschT
ven. dat een geweldige bestsellel
geworden. „Born Again" (wedeq
boren) staat als nummer 9 op de li
van meest verkochte boeken
Publishers Weekly. In korte tijd v
schenen er al acht drukken met e!
gezamenlijke oplaag van een kw^'
miljoen exemplaren. Een vertalii
in het Nederlands is in voorbeq
ding.
Dr. J. Leimena
Na een bezoek van zes weken al i«nfi
ons land zijn de bekende Indon
sische arts en oud-politicus dr.x"^"^
Leinema (71) en zijn vrouw w«
naar Indonesië teruggekeerd,
waren in Nederland op uitnodigi
van de gereformeerde en de h \^s
vormde zending om hun vele vrië
den nog eens te ontmoeten. Teve| l
had dr. Leimena, die ere-voorzitö
is van de raad van kerken in Indon 1
sië, ontmoetingen met kerkelijke I
stanties in Nederland. Hij drong 1
bij de Nederlandse kerken op aal
het contact met de Molukse kerb
lijke groepen in Nederland te intei
siveren. Dr. Leimena is zelf uit
Molukken afkomstig. Van 1945 tl
1966 was hij met korte onderbreku
gen minister van volksgezondhe
en vice-premier van de Indonesisc
regering.
Bisschop Harms
Dr. H. H. Harms, luthers bissch#
van Oldenburg, heeft zich gékeej
tegen het streven van enkele
drijfsraden in West-Duitsland.
aantal arbeidsplaatsen in de
taaiindustrie veilig te stellen dol
opvoering van de bewapening en d
wapenexport. Dat is een middel I
gen werkloosheid, erger dan
kwaal, waartegen volgens Harms <f
kerk de publieke opinie in het
weer zou moeten roepen.
Dr. G. Dekker
Dr G. Dekker te Baarn is aan i
Vrije Universiteit te Amsterdam n
noemd tot gewoon lector in het oj *-°
derwijs m de sociologie van kerk 4 ot
godsdienst en inleiding in de algl
mene sociologie
Di Dekker (44) is al vanaf 1970
tenschappelijk hoofdmedewerl
aan de faculteit der godgeleerdhi
aan de Vrije Universiteit