Gelukkig maar, dat Abraham Kuyper geleefd heeft Van den Heuvel vraagt nieuw Swakopmund-proces Uit de kerkbladen Vandaag Albanië verbiedt christelijke namen )mn Onze adressen: Vorming van kader in Namibië Aartsbisschop van Borneo overleden „Synoden leggen rookgordijn" Waarheen met deugnieten? VOORBIJGANGER Conferenties MAANDAG 5 JULI 1976 KERK TROUW/KWARÏNDAG door A. J. Klei De heer L. van Wingerden te Schiedam wil van mij weten (zie zijn ingezonden brief die afgelopen vrijdag in de krant stond) of ik, pratend in de kerk. mijn mond houd als het orgel begint te spelen. Plech tiger gezegd, hij informeert naar mijn kijk op de verhou ding tussen het ook door hem niet verachte broederlijke ge- sprek-voor-de-dienst en het orgelspel-voor-de-dienst. Nu is 't maar gelukkig, dat Abra ham Kuyper geleefd heeft. Die deed over zóveel dingen zijn wel sprekend zegje, dat er bijna geen onderwerp van discussie is waarbij je hem niet te hulp kunt roepen. Ik zal straks deze autoriteit dan ook uitvoerig citeren. Maar ik wil eerst wel kwijt dat ik. als er goed orgel gespeeld wordt, het vervelend vind als iemand met je gaat conver seren. Wat dit betreft is het eigenlijk jam mer dat de kerkorganisten op veel plaatsen van betere makelij zijn geworden. Vroeger hoorde je vaak vóór de dienst uit het orgel een onduidelijke brij van klanken ko men. waarbij het goed praten was Een achtergrondmuziekje, meer niet (eerder minden Maar tegen woordig hoor je dingen die je aan dacht wakker roepen, een levendig tno op het eerste lied dat je straks moet zingen, een fraai koraalvoor- spel uit de barok of. als de organist wat romantisch van aard is, wat pakkende fluisteringen uit de buurt van Messiaen. Goed. daar zit je dan met graagte naar te luiste ren. Maar dan komt er iemand in je buurt zitten, die zich belangstel lend tot je wendt met de vraag, of je kinderen geslaagd zijn. Moet je dan je vinger op de lippen leggen en met een strenge knik van 't hoofd te kennen geven dat je naar 't orgel luistert en of de ander zijn praatjes maar voor zich wil hou den? Dat is ook zo n vertoning, dan hang je zo de verheven muzieklief hebber uit. nee. dat is niks. Je kunt veel beter gewoon antwoor den en tegelijk hopen dat er geen verdere conversatie uit voortvloeit. Koffiedrinken vooraf, in een aparte zaal Abraham Kuyper was al voor een ontvangzaal om elkaar daar te begroeten) biedt geen oplossing, tenzij je met elkaar afspreekt: straks, als we in de kerk zijn. hou den we volstrekt onze mond. Maar het loopt natuurlijk mis als ie mand, die geen koffie kwam drin ken en „gewoon" de kerk instapt, bij je komt zitten en wil weten hoe je vader het maakte na zijn pensi oen (ik noem maar wat). En nu dan Abraham Kuyper. Deze heeft in zijn boek „Onze Eredienst" te kennen gegeven dat praten-voor- de-dienst mag (bijna: moet) en dat je niet te lang van tevoren orgel moet gaan zitten spelen. Kuyper vindt het „onnatuurlijk" van broe ders en zusters om „muisstil, en als waren ze elkander wildvreemd, naast elkander te gaan zitten". Hij vindt ook dat. als je elkaar nog niet kent. je voor de dienst mooi met elkaar kennis kunt maken. Enfin, hier is het eerste citaat uit „Onze Eeredienst": Maar dan moet er ook naar ge streefd. dat men elkaar leert ken nen. dat men elkaar niet als vreem den bejegent, in elk geval elkander de hand drukt, elkander in het oog ziet. en vraagt naar elkanders welstand. Tegen een zich daaruit ontspinnend gesprek, bestaat dan ook niet de minste bedenking, mits natuurlijk de bescheidenheid niet verzaakt worde, de één den ander niet poge te overschreeuwen, en hel niet een dooreenwarring van allerlei stemmen worde. Zelfs het opstaan van zijn zitplaats, om een anderen broeder, wien men iets te zeggen heeft, even toe te spreken. of na herstel uit krankheid of der gelijke hem de hand te drukken, zou m het minst niet in strijd zijn met het karakter der vergadering Dat stijve, overplechtige en alle vertrouwelijkheid doodende van de grafstilte is gemaakt en onna tuurlijk. Daar ijveren ive niet voor. maar daar stellen we ons uit beginsel tegenover. Vooral voor onze kinderen is dat glad verkeerd. Onder den dienst moeten ze uiteraard stil zijn. maar zoolang de dienst niet aanging, moet ge ze niet drukken noch be nauwen. Kuyper is er zeer beslist tegen om vóór de dienst ter verpozing (of met welk oogmerk ook) te zingen. En dan komt hij op het orgelspel. IN den dienst zingt DE GEMEEN TE. dan komt de muziek uit de ziel, en mag het orgel alleen begeleidei leiden en steunen, en moet het niet zelfstandig willen optreden Maar vóór den dienst is een niet te lang orgelspel, dat inleidt op den dienst kostelijk, mits de muziek dan ook daarop gericht zij. vooral voor onze kinderen is dat glad verkeerd Vangt zulk een orgelspel dan zacht aan. om niet te plotseling testoren, en neemt het alzoo rustig de zielen op. om ze te verheffen, en op de ontmoeting des Heeren voor te be reiden. dan vervult het orgel in dit stadium zijn eigenlijke roeping, een roeping waarin het orgel door niets anders vervangen kan worden. UIT VAN LEZERS Consulaat B en W. van Rotterdam dringen bij de regering sterk aan op vestiging van een Russisch consulaat in Rot terdam Onlangs hadden B en W. bezwaren tegen een groep die wer ken in uitvoering heeft in Zuid- Amerika. Zijn er geen ethische be zwaren tegen handel met Rusland en stinkt dit geld niet? Rotterdam J. Schiereck Consulaat (2) Door de PvdA. die de grootste rege ringspartij >s. wordt een oproep ge plaatst om de AMRO-BANK te boy cotten in verband met de door deze bank verstrekte leningen aan Zd- Afrika. Waarom geen wetsvoorstel inge diend om een algeheel verbod tot handeldrijven met Zd-Afrika. Nu wordt één instelling „getroffen". De PvdA steunt nu echter de poging van de Gemeente Rotterdam om daar een Russisch Consulaat te krij gen omdat de handel met Rusland zo belangrijk is Nu breekt mij de klomp Eerst bewogenheid met de inwoners van Zuid-Afrika. De rege ring daar moet gedwongen worden door een boycot om een andere poli tiek te voeren. In dezelfde periode een oproep om de handel met Rus land te bevorderen. Wil dit zeggen dat er geen kritiek is op de politiek van de communisten. Is het leven in Zuid-Afrika slechter dan in Rus land1 Ik geloof er niets van Indien de zwarten moesten kiezen tussen de huidige politiek van Rusland of de huidige politiek van Zuid-Afrika wat zal er dan gekozen worden?? Wie geeft opheldering over de ge dachten van de PvdA over beide onderwerpen PDORTUGAAL J. van der Ban Minister Van Agt (2) De heer Boeve onthult in Trouw van 1 juli dc zicleroerselen van minister Van Agt Waar dc man het vandaan haalt, weet ik niet. maar ik heb geen reden om te geloven dat de „gewe tensnood" van de heer Van Agt iets anders is dan opportunisme In 1971 kwam een vrouw om het leven door dat een apotheker het recept van een arts verkeerd geraden had. De officier van justitie (te Haarlem N B vond het niet opportuun een vervolging in te stellen. Waarschijn lijk kunnen apothekers altijd alleen maar raden wat de hieroglyphen van de dokter betekenen Daarom heb ik de minister van justitie ge vraagd om met een opdracht aan de officier in te grijpen, zodat dit gokspelletje met het leven in de tang genomen kon worden. De mi nister (Van Agt N.B.» gaf geen asem. TUIL AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Te!. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Veenendaal Joh. Verwelius. Ilcrv. predikant. Gerrit Noordzij Hervormde kerk en Amro-bank (3) In „Trouw" van 30 juni haastte Dr. A. H. v.d. Heuvel zich te melden waarom de Ned. Hervormde kerk de rekening bij de Amro-bank nog niet heeft opgezegd. Er kwam toch een herhaalde oproep van de We reldraad van kerken aan zijn leden- kerken de genoemde bank te boy cotten. Dr. v.d. Heuvel berichtte dat de Nederlandse raad van kerken nog in gesprek is met de Amro-bank. Is dat niet onnodig tijd en geld verspil len? Het is toch bijbelser en daarom ook evangelischer. dat de Her vormde kerk de Wereldraad van ker ken laat weten dat zij niet mee kan doen aan het boycotten van banken. Om de eenvoudige reden dat zo iets zeker niet is naar de zin van Chris tus. Door deze zaken aan te pakken vertilt de kerk zich aan dingen die buiten haar opdracht liggen En wil die Wereldraad toch anders, laten we dan breken met die raad. Dan maken we ons zeker niet schuldig aan vreemd oecumenisch gedrag. Bovendien als onze hervormde kerk toch actie wil. wel laat ze dan in eigen land profetisch getuigen tegen de kindermoorden in de abor tusklinieken. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De secretaris generaal van de hervormde kerk. dr. A. H. van den Heuvel, heeft premier Vorster van Zuid-Afrika om een nieuw pro ces gevraagd tegen Aaron Mus- himba en Hendrik Shiko Ngo, die in Swakopmund (Namibië) ter dood veroordeeld zijn. WINDHOEK Binnenkort zal in Namibië een instituut voor sociale ontwikkeling worden opgericht. Het instituut, dat onder leiding komt te staan van dr. Lukas de Vries, voor zitter van de verenigde evangelisch- lutherse kerk in Namibië, zal wor den gefinancierd door het evange lische centrum voor ontwikkelings hulp te Bonn. Het is de bedoeling, dat het insti tuut Namibiërs gaat opleiden voor het bekleden van leidinggevende functies. Als Namibië nu onafhanke lijk zou worden, aldus dr. De Vries, zou vrijwel niemand in staat zijn het land te besturen. Beide mannen zijn beschuldigd van medeplichtigheid aan de moord op de vroegere eerste minister van Ovamboland, Philemon Elifas. Dr. Van den Heuvel schrijft, dat het pro ces tegen hen inmiddels door velen is geanalyseerd en dat het waarlijk niet nodig is jurist te zijn om vast te stellen, dat niet bewezen is. dat de mannen zich aan terroristische da den hebben schuldig gemaakt. Volgens dr. Van den Heuvel zou een herziening van het doodvonnis en een nieuw proces een hart onder de riem zijn voor degenen, die toch gaarne in contact blijven met de blanken in Zuid-Afrika. ook na de gebeurtenissen in Soweto. Dr. Van den Heuvel wijst premier Vorster ook op zijn lidmaatschap van de Nederduits gereformeerde kerk en vraagt hem of een dergelijk proces in de meeste landen „waar uw ge loofsbroeders in vrijheid leven." niet alleen maar had kunnen eindigen met vrijlating van de beklaagden. M. Hart van het hooggerechtshof in Windhoek bekendgemaakt heeft, dat de geheime politie tijdens het proces vertrouwelijke informatie van de verdediging gekregen heeft en vervolgens heeft doorgespeeld naar de aanklager. Rechter Hart noemde deze gang van zaken onwet tig en een belemmering voor een fair proces. Het is voor het eerst, dat in Zuid-Afrika toegegeven is. dat de activiteiten van de geheime dienst tijdens een proces een zuivere rechtsgang belemmeren. Van een verslaggever TILBURG De aartsbisschop van Pontianak (Borneo), mgr ir J. M. van der Burgt (66), is na een langdurige ziekte in Tilburg overleden. Mgr Van der Burgt was lid van de orde van de Kapucijnen en heeft sinds 1945 in Borneo gewerkt, eerst als missiona ris en secretaris van de bisschop en daarna als bisschop van Pontianak, van 1957 als apostolisch vicaris en sinds 1961 als aartsbisschop. Mgr Van der Burgt studeerde na zijn priesterwijding in 1935 tropische landbouw in Wageningen, waar hij in 1941 het ingenieursdiploma be haalde. Dankzij deze kennis genoot hij ook groot aanzien bij de burger lijke overheid in Indonesië. Onwettig Inmiddels is de kans op een nieuw proces groot geworden, nu rechter J. TIRANA De bestrijding van de godsdienst in Albanië richt zich nu ook op voornamen. De communistische partij heeft lijsten gepubliceerd van ideolo gisch ongepaste" voornamen. Albanese burgers, die dergelijke namen dragen, hebben tot het eind van dit jaar dc tijd gekregen, andere namen te kiezen. Wie nalatig blijft, krijgt door het plaatselijke volkscomité een nieuwe naam toegewe zen. Nu reeds hebben de ambtenaren van de burgerlijke stand opdracht, bij geboorteaangifte namen te weigeren. ..die niet beantwoorden aan de maatsta ven van de partij". Sinds 1967 voert de regering van deze kleine Balkanstaat een ononderbroken atheistische campagne. In deze tijd zijn alle 2.169 kerken gesloten. Holland Festival De afgelopen weken hebben weer een aantal landgenoten kunnen ge nieten van de festiviteiten, die orga- niseerd waren in het kader van het jaarlijks terugkerend Holland- Festival. Blijkens veel berichten was de aandacht van het publiek voor dit gebeuren minimaal. Dit nu zat onze Hilversumse minister van CRM nog al dwars en hij gaat dan ook naar nieuwe wegen zoeken om volgend jaar de rijkssubsidie aan het Holland Festival aan meer mensen ten goede te laten komen. Mijns inziens kan dat heel simpel gebeuren door van het Holland Fes tival het Nederland Festival te ma ken. dus de voorstellingen gewoon over geheel Nederland te spreiden. Wellicht toont de Twentenaar meer belangstelling voor het cultureel ge beuren in het naseizoen dan de cul tureel overvoerde Amsterdammer, misschien komt er dan een iets even wichtiger profijtverhouding tussen de Brabander en Amsterdammer. Ik wacht dan ook met grote belangstel ling af of volgend jaar ook voorstel lingen buiten de randstad/Amster dam aangekondigd worden. Almkerk Willem J Peek Van een onzer verslaggevers HEEMSKERK De ontmoetings groep Kerk en Samenleving te Be verwijk-Heemskerk heeft zich aan gesloten bij de kritiek van de Haar lemse predikant D. Groeneboer op het agendum van de gezamenlijke tweedaagse vergadering van de her vormde en de gereformeerde synode in september. ..Blijkbaar staan nog altijd de kerke lijke vragen centraal en helaas niet de werkelijke vragen", aldus een brief, die ds. R. Pomp namens de groep aan de beide synodes ge stuurd heeft. Ds. Pomp cs ..Wij begrijpen uw zorg voor zo n crisis, maar wij be treuren het. dat zoals het nu lijkt, de vraag naar de maatschappelijke opstelling van de kerk schuil gaat achter het rookgordijn van binnen kerkelijke aangelegenheden, die echter niet meer hoeven voor w ie in het proces van politieke bewustwor ding en gewetenshervorming ge stapt is. daartoe aangezet en gegre pen door het visioen van het Ko ninkrijk Gods. zoals dat in de ver schijning van Jezus van Nazareth onontkoombaar op hem of haar af gekomen is." In HET ORGAAN van de bond van Nederlandse predikanten verzorgt Pie Oudhof de domineesvrouwenru- brtek. Daaruit deze keer dit citaat: Het onafhankelijk worden van onze koloniale gebieden stelt sommige Nederlanders voor problemen. Vroe ger stuurde men een zoon die niet wilde deugen naar de Oost: was hij daarvoor té ondeugend, dan naar de West. Deze mogelijkheden zijn nu vervallen. Geen reden echter om bij de pakken neer te zitten, de oplos sing ligt voor de hand: wij sturen Harmen. Jimmy. Bob en Charles naar Israël. Déar zullen zij wel opknappen, daar weten ze van wan ten. we hebben er zó veel over ge hoord van dat aardige meisje Din ges die is er voor de derde keer heen van de zuster die tante Ca- tootj'e heeft verpleegd en van de dominee die er verschillende heeft bezocht toen hij een reis leidde. En gebeurt het nit. knappen ze niet op. dan hebben vvij weer een verwijt toe te voegen aan de lange lijst die niet tegen de Joden gericht is. verdenk ons toch nooit van racisme', maar tegen de Zionisten ..Toestanden daar.,' zeggen we met verknepen mond. ..je houdt het niet voor moge lijk! Wat Charles onlangs heeft ge schreven. wat we hebben gehoord wat Bob is overkomen NOU'"" Wat we vergeten voor het gemak is dat niet alleen wfj onze lastige ele menten naar de kibboets hebben afgevoerd, maar dat Amerikanen op hetzelfde illustere idee zijn gekomen en Engelsen Denen. Finnen. Noren en Zwitsers eveneens. Nest AR-fractieleider Aantjes is gerefor meerde-bonder van afkomst Daar om las de ..kroniekschrijver van het Gereformeerd Weekblad (niet dat van Berkouwer en Ridderbos, maar dat van ds A Vroegindeweij in de gereformeerde bond» geïnteres seerd het vraaggesprek, dat Panora- Nieuwjaarsfeest in Israël ma met Aantjes had. maar het stel de hem wel teleur: Ze laat de heer Aantjes vertellen over zijn jeugd in Bleskensgraaf in het land ..dat in Aantjes' jeugd gere geerd werd door een wrekende God en zwartgejaste dominees". En ze laat hem zeggen: ..Eigenlijk groeide je hier volkomen schizofreen op. Een mens was één brok zonde en alleen maar geneigd tot het kwade, dus je zondigde er maar op loc. in de wetenschap dat braaf zijn je toch niet ten goede kwam. Je was slecht en verderfelijk en volkomen afhan kelijk van de genade van boven. Als je niet was uitverkoren kon je zelf daar toch niets aan veranderen. Maar tegelijkertijd was je doodsbang als je zondigde. De ka tholieken hadden tenmiste nog een vagevuur: wij hadden meteen de hel in het vooruitzicht Kijk wat is dat nu jammer dat al die lezers van Panorama zo'n verkeerde voorstelling van het evangelie van de Heere Jezus Christus krijgen, dat in Bleskensgraaf tientallen jaren achtereen is verkondigd De heer Aantjes moet toch ook Ds J van Sliedrect hebben horen spreken en ook Ds W L. Tukker en zovele ande ren die in Bleskensgraaf predikant zijn geweest De heer Aantjes moot toch wel beter weten. Maar hoe kan hij dan zulke dingen zeggen? Hoe kan hij hel evangelie zo'n grote schade berokkenen? Wat is het toch jammer dat men op zo'n wijze „zijn eigen nest bevuilt", schreef iemand me Ja. erg jammer voor de heer Aantjes. Overeenkomst De gereformeerde bond voelt zich verwant aan de „nadere reforma tie". de beweging van Voetius en anderen in de zeventiende en achttiende eeuw De rooms- katholiek P.W.J. van Hoof vindt de nadere reformatie thans ook nog heel ergens anders terug. In het blad van de raad van kerken SAAMHO RIG schrijft hij: Het zal dan ook niet moeilijk blijken te zijn belangrijke overeenkomsten te vinden tussen de geloofsbeleving van de charismatische beweging en die der nadere reformatie. Eén zaak hebben zij minstens gemeen: zij zijn beide reacties op een te sterk ratio neel verwoord geloof, waarin het orthodox belijden sterker op de voorgrond trad dan het spontaan beleven. En wat de bevindelijken van weleer uitdrukten, toen ze zei den dat men het objectieve heil moest „mijnen", toeëigenen. toela ten aan het hart. vindt men ook bij de deelnemers aan de charisma tische beweging. Deze subjective- ring geschiedt in het werk van de Geest, die inwoont in ieder afzon- ?ij der s van Je moet niet bang zijn cnopin voor wat plotseling verschrik™ voor het onweer dat h over goddelozen komt; 1 ne* want op Jahwe zal je kunne: de Fn trouwen Het en Hij zal je voet bewaren hebb( dat die niet gegrepen wordt. 0 (Spreuken 3. 25. 26). iident Alle onderzoekingen wijzen hirschÜr angst neemt een belangrijke falesti in bij de mensen van vandaajeest. leven wordt enerzijds gemakke en geriefelijker, aan de ander^r ook duidelijk riskanter. Voori, leven van ons allemaal Telker* noe nieuw staat er op pagina 3 ofmeest de krant zoiets als: oorlogsgtiek te groter dan ooit! Kernenergi&roben iedereen bereikbaar! Is er onwie terr( til? Het heeft geen zin onze sit conf|j onschuldiger te maken dan werkelijkheid is. We hebben her elkaar zover gebracht dat m*>ssxnZ< temidden van de vreedza2angen omstandigheden 's nachts ni^ning slaap komen en opschrikken l, jn der verdacht geluid. De plotse. ti- schrik zit ons in de benen. En J" dan „ons" schrijf dan wil ik da de Al wijder opvatten. Dan denk ipesefft miljoenen mensen voor wie hegste l nader is dan voor ons hier. Zo ttesvoll tenminste. Hier is een stem. jjn„ stem zegt niet: wees maar niet i\ f het komt toch nooit. Dat is zoef derij. Deze stem zegt hoe je e leven kunt. Namelijk in een ]2G vertrouwen op Jahwe. Hij gaat*» alles. Hij houdt je voet echt,t zodat hij niet in een strik k Voldoende voor vandaag. e lestijn n vali ipelijk \g van Itzet Ie lheid |t wor Ds. D. K. Wielengacn d< j in ei In te likamj [aarde derlijk en in allen gemeenschappe lijk. Het is dan ook de vraag, of de pneumatologie van de charisma tische beweging niet even smal is als die van de nadere reformatie: zij is hoofdzakelijk de verwoording van dit proces van persoonlijke „mij ning" en van de toepassing van het objectieve op het subjectieve. We reld en geschiedenis komen in deze pneumatologie niet aan de orde of slechts op de verre achtergrond. De ze „leer" van de Heilige Geest heeft .meer spiritualistische dan kos mische en historische trekken en Van Ruler was niet voor niets be ducht voor het dreigende gevaar van een doketische pneumatologie. De nadruk wordt dan ook sterk ge legd op de eigen overgave aan de Heer. de persoonlijke bekering en de beleving van het hart. Toch kan men niet zeggen, dat de beleving verzinkt in puur individualisme, zo als sommige critici de beweging ten onrechte verwijten. Immers, de we kelijkse gebedssamenkomsten zijn voor de meesten die bij de beweging zijn aangesloten de eigenlijke reli gieuze voedingskanalen. De enke ling ziet meer dan zichzelf alleen. Hij ziet de groep waarin hij thuis is. De beleving is sterk persoonlijk, maar zij voltrekt zich en krijgt gestalte in het midden der gemeenschap. Instituten Is het nog wel juist, om in deze tijd van snelle ontkerkelijking zo veel tijd en energie te steken in bespre kingen over samensmelting van ker kelijke instituten? Ds J. van Tuinen in het KERKBLAD voor de gerefor meerde kerken van Amsterdam: Er zullen best wel hervormde en gereformeerde mensen bestaan die van nature nu eenmaal wat enghar tig zijn en daarom niet voelen voor samensmelting van kerken. Maar als wij jongeren tegenkomen die vol maakt onverschillig staan tegeno ver samensmelting van instituten, heeft dat met enghartigheid niets te maken Het zal hun een zorg zijn of de Dominicus. de Ecclesia, de Spui- kerk. de Maranatha of de Thomas behoren bij het katholieke, her vormde of christelijk gereformeerde kerkgenootschap Als ze „het" maar ergens vinden. Iets van God bijvoor beeld. En als ze „het" dan vinden in een gereformeerde kerk. willen ze best gereformeerd worden of blij ven. Voor hen hoeven we dat insti tuut werkelijk niet op te heffen. En dat zelfde geldt precies zo voor her vormde jongeren. ^ker is £lisc i Ent Dost feit Ter gelegenheid van het afs<j isra* van ds. D K. Wielenga J.Dzn„f, v ruim dertig jaar (van 1946 tot r lector in de zendingswetenschaf is geweest aan de theologisch^" geschool van de vrijgemaakte fteld i formeerde kerken te Kampen, iiversl bundel opstellen verschenen o, tus, de titel. Zendingspanorama.p, veertien bijdragen belichten dé schillende facetten van het *reKK dingswerk van de vrijgemaakte fdlooj formeerde kerken. Het boek. ïarvar zien van een foto van ds. Wiele met stond onder redactie van de hoiaar raren dr. J. van Bruggen en dij Trimp, telt 202 pagina's, is een u! ve van Ton Bolland te Amstetf1 stn en kost 24,50. ft tc bnse Paus Paulus oe Paus Paulus heeft „met grote s'g *°- besoten, af te zien van een betan. aan het eucharistisch congres, van 1 tot 6 augustus in Philadel (VS) gehouden wordt. Men aan. dat zijn gezondheidstoesiClH de reden is. De 78-jarige Paus|00 aan een pijnlijke knie-aandoem.ö<l Hij woonde wel de eucharisti congressen van 1964 (in Bombaf ÜIl 1968 (in Bogota) bij. maar liet in in Melbourne ook verstek gaar Philadelphia worden meer dan3TTJ miljoen mensen verwacht. Uit^ derland gaan onder meer kardL^tec Willebrands en bisschop Simoni heen. Sprekers zijn onder meerh d dinaal Suenens uit België, bissc f Helder Camara uit Brazilië en der Teresa uit India. irwoe Billy Graham "nd 1 De Amerikaanse evangelist f1 Vl Graham verwacht volgend jaar)or evangelisatiecampagne in Kaii^d v: kunnen houden, indien een gesc3^ te plaats kan worden gevonderfak is Egyptische autoriteiten hetfh zc toestemming gegeven, mits de dle kil pagne op „neutraal" terrein w>cht gehouden. In eerste Instantie !r is v ken de organisatoren aan de f cen tische kathedraal in Kairo, ma#^ patriarch heeft hierin nog nietebed gestemd. vo< kdeliÉ Liturgie en kerkzang. Stl dagen, belegd door de hervoi commissie voor de kerkmuziek, augustus in Noordwijkerhout. stemd voor predikanten, organif cantores met hun gezinnen Oi werp: de plaats van de kinden de eredienst. Opgave bij Evert stra. Acacialaan 56. Groningen. Lutherse werkweek voor kerl ziek. 11-18 juli in het Sint brord-internaat te Deurne. InlJ opg tel 045-714065 Muziekfestival '76. van eva! lische solisten en groepen, zatei 21 augustus vanaf drie uur 's dags. in het Bernhardplantsoen (tegenover station» te Hengelo. Inf. tel Of 20948 e! ïasvl >peri aakti ïruil ga de irder ISTE nat le igha: woe ar e op w :nd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2