Üe lu ÜBBÜ Tien procent van je inkomen weggeven hoeft geen pijn te doen Het spel van Ewald en de stem van Zarah Vandaag "Vtiok XJM ooi VOORBIJGANG»-™ x—Y ZATERDAG 3 JULI 1976 KERK TROUW/KWAR' ERD' O WIJS MET AF Wijs niet af. jongen. de terechtwijzing van Jahwe, jn de en verzet je niet tegen wat Hij je aandoet; want Jahwe wijst terecht degene die Hij bemint, als een vader zijn zoon van wie hij houdt, l Spreuken 3. 11. 12) 1 hel gens imraa den het idaag stige ment de bt k in ■oer w (ter. i i als gerin zou ook Een mens wordt niet graa|^seJl rechtgewezen en dat doet het n' gelie heus wel. De bi boodschap is er een van liefde, juist daarom krijgen we hier en en zeg maar gerust: overal, de pDie de neus. Dat kan knellen. Wa doen we het niet goed? We zij als recalcitrante kinderen. Dj vaar ligt vooral ons bijzond< j sedert we volwassen gewordei en bij voorkeur daar de nadri leggen. Die vergelijking met eei hebbende vader hebben we wei gemakkelijker geslikt. Altijd der, die 't ook altijd zo goed bet En. voegen onze kinderen eraai die ook altijd alles meegem heeft en in zijn jeugd zo precies hoe 't een en ander aangepakt worden. Maar misschien hebt boeken over onbenullige vaders werk al gedaan en zijn ze uitgew Waarom zouden we de vaders weer eens een kans geven? De st tieken wijzen uit dat de jeugd i toekomst met meer vaders moi in o: ren leven dan in 't verleden het g EN I was. Vandaar dat ook de vaders i elati bijbel af en toe een duidelijke v ,v;n(j krijgen. Het zal samen moeten. ter allen staat Jahwe. En die iar c wat het is als Hij 't over liefde h< de 1 IN Hj j Tm -et. n Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Leiden: E. F. Verbaal Maassluis: te Veenendaal: A. Reuver te Tholen. Aangenomen naar Midwc Nieuwolda: R. A. Witvoet, kam Adorp. Bedankt voor Wilsum: J. Komn l'qnt ha rirnonol/o^ .aa. kant. de Groenekan; voor Doorn hc J. de Jong te Leiden ne GEREF. KERKEN Beroepen te Heinkenszand: Schelling kand. te Brussel, die beroep heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJG. B V Aangenomen naar Den Haag: J. Janse Oostzijde. CHR. GEREF. KERKEN ge mste enhui ijk. 1 iddei ing 1 iasth1 orde: t Iver i plrpn Janse te Haarlemmerm iervc trst ttllegt in. E wonende te Amersfoort. GEREF. GEM. IN NED Bedankt voor Zwaagwesteinde: P. Brandsma. laatstelijk miss. pr trecl iint iad r Beroepen te Arnemuiden. Dii loord. Groot Ammers. Hilversi Kruiningen. Rotterdam-C., Rotiïna dam-W. en Scherpenzaal: A. ie£w Straalen kand. te 's Gravenzanif^" Johann Heermann :hor! >75 c eder iet 8 Advertentie boekennieuw Johann Heermann was in de zevej0[* tiende eeuw een bekende dich van geestelijke liederen in Dui land. Vooral zijn „Herzliebster Je was hast du verbrochen" is in vertalir^ van Jacqueline van Waals (.^Noem d'overtreding mij. i an e Gij begaan hebt") zeer bekend worden (Gezang 181 in hetLiedbo voor de kerken) en ook Gezang l^j^ is van zijn hand. Minder bekend dat deze lutherse dominee ook efs'"i boek met stichtelijke overdenkLntg gen over ..Het kruis van Christif heeft geschreven. Het verschijnt opnieuw in de serie ..Stemmen Wittenberg" bij De Gereformeer 175 Bibliotheek te Goudriaan Het twi pn v de deeltje <a vier gulden) is des ,ster dagen uitgekomen, het derde laatste verschijnt eind septembe en eves itiet au ruik e hi Tnlogwen en Omnibussen Jos van Manen Pieten TmNFLlHTER-THILO&E lOVe 7e OfJh. 5S2 Wa geb 27 SO an lebefocmde TmrlKelefrcnans En <Je Tjmlj fng«Een ne$1 vol Tumlluiie'S en Ui dn Tu.nllu.te» rntq\ tder n OlA Mai echt JEUGD ZOEKT EEN HAVEN 2e d'uh 576 bl* geb I 29 90 Trilogie van Jeugd joekt een naven Ji| ben' ni Verr jorgenlund en Hel ruslpum Ovo» longeren m )at eigen wegen willen gaan bevrijd van traditie* leer Caleau K'ay S^sm 0E WEG VAN EEN VROUW 'u' «56 bl« I 24 90 IChti Oeae inlog* beval de roman» w ge de weg Ifoor Scnaduwon op de wog on Een weg voor ei Ontroerd r»I men kenrvs nneiei van oe levensweg d* Any van Reqte.en moei afleggen «el R* van Rossum Iele OMNINBUS ion». "Ja Oe*e Omnibus beval de romans Gepaarde scul pen en Kee- le-ug m..n dei Her Dei" bc->e IterK bescnnjven uaerst tooiend de nunfcenng naa' jj-|j 1 geiuv en geocgervnem Ann* Oosle'to'Oe* OutSCtvun LAAT MIJ LEVEN- [C li' J« dru. «26 oii geb i i* 9v gen Oe«e treog* bevel do «eer ts-A'Or ve-voigroman Ik «a rvei noma».- Laai -• leven en hi geiuA wrvmf m ons na- *«gCl Ver.r^gbaar m oe boe*njnöel p3S door Piet Hagen UITGEEST Tien procent van je inko men weggeven is voor mensen die het een beetje kunnen doen nauwelijks een offer. Toch is het geven van de tienden een grote uitzondering. De meeste Ne derlanders. kerkelijk of onkerkelijk, geven via collectebus en giro niet meer dan één. twee procent van hun inkomen weg voor het goede doel Hoe zijn de leden van de groep ..Politiek Beraad" in de IJmond ertoe gekomen wel die tien procent als richtlijn voor zichzelf te hanteren? Jan en Irene Evers in Uitgeest draaien nu een paar Jaar mee in de Kritische Gemeente IJ mond. een aan de rand van de officiële kerk opererende gemeente die vindt dat de kerk nauwelijks genoeg op de wereld gericht kan zijn Binnen die IJmondgemeente bestaan vele actie- en gespreksgroepen. In een van die groe pen ging het op een gegeven moment over dingen als energiecrisis en nieuwe levensstijl Na lang praten besloot die groep toen zelf de daad bij het woord te voegen en samen een deel van het inkomen af te zonderen voor betere doelen dan de eigen (overconsumptie Zonder pijn Op een zomerse avond zit ik bij de familie Evers in hun gerieflijke woning die geen enkel spoor van grote ontberingen draagt. Dat klopt, zeggen Jan en Irene, als je goed verdient is die tien procent nauwelijks een offer. Voor veel mensen zal het bijna niet op te brengen zijn. Maar als je toch genoeg hebt. gaat het zonder pijn. ..Niet dat we elke maand dat geld over houden Bij ons gaat het ook op. Maar als je het automatisch van je giro laat afschrijven, merk je het toch niet zo". De reden om de tienden af te zonderen is vooral dat Jan en Irene het verschil in welstand tus sen de armen in de wereld en zichzelf onaan vaardbaar vinden. Dat kun je wel blijven zeg gen. maar op een gegeven moment ben je voor jezelf niet meer geloofwaardig als je doorgaat met Jd dat geld op te maken Nivellering, zowel op landelijk niveau als op wereldschaal. Is een prachtig ideaal, maar wie dat ideaal predikt moet ook een begin van uitvoering durven maken De groep van het „Politiek Beraad" heeft een eigen gironummer, waarop jaarlijks ongeveer zestienduizend gulden wordt overgemaakt door een wisselende groep van ongeveer tien, twintig gezinnen en alleenstaanden. Hoeveel en rolschaatsen, ijsjes en modieus ondergóed, een prettig huis en een fijne vakantie hebben. Zij leven in dit systeem en je kunt hen moeilijk wijs maken dat zij daar niet van mogen profite ren en al hun vriendjes wel. Ze zouden worden uitgelachen. Jan en Irene proberen hun kinde ren wel enig idee van soberheid bij te brengen, maar aan de andere kant willen ze hen niet isoleren. Bovendien, zelf koop je ook allerlei dingen die niet nodig zijn of best minder kun nen. Nieuwe levensstijl of niet. een goed glas bier kan er best af. Indonesië In het gesprek komt steeds de ervaring terug van vier jaar Indonesië, waar Jan gewerkt heeft aan het opzetten van een technische werkplaats. Je leefde daar naar westerse begrippen echt sober. Je was gelukkig, ook al beschikte je niet over alle westerse luxe. „Je leefde intensief en met fantasie. Je werd daar niet in slaap gesust door de televisie. En toch bleef je ook in Indonesië tot de bevoorrechte klasse behoren. Je had een schamel huis. maar altijd nog een beter onderdak dan de Indone siërs zelf. Je moest wel wat ontberen, maar als je ziek was kon je per vliegtuig naar het zieken huis in Jakarta; de mensen dóór konden zoiets nooit betalen. Vier jaar werken in een arm land, lijkt voor sommigen een hele opoffering, voor Jan en Irene blijft het pijnlijke gevoel dat je ook in die situatie niet echt „partijganger der armen" kon zijn. Werksituatie Compromissen moet je ook sluiten in je werksi tuatie. Jan heeft een goede baan bij de Hoog ovens. Hij ondervindt dagelijks dat een bewus te keus in het (politieke) leven je makkelijk vervreemdt van je collega's. De mensen die minder verdienen zeggen: jij hebt makkelijk praten, jij zit in loongroep nummer zoveel. Mensen op gelijk of hoger salarisniveau nemen je kwalijk dat je „links" bent en kritiek hebt op het systeem. Als je niet meedoet aan de jacht naar meer en duurdéï-e spullen, tel je niet meer mee. Ook het werk zelf is wel eens moeilijk. Je predikt aan ieder die het wil hóren de solidari teit. maar tegelijk moet je in je werk mee doen aan het competitiesysteem. Je beslist mee over promotie van de een en ontslag van de ander. Ook Irene ervaart in haar omgeving dat men sen zich van je afkeren, omdat je niet meedoet aan de normale consumptiedrift. Dit soort overwegingen vormen uiteraard geen beletsel om vrolijk op de ingeslagen weg voort te gaan. Alleen door op twee fronten te blijven werken (in het groot, in de politiek en in het klein, in je eigen leven) kun je blijven hopen op een betere toekomst, zeggen Jan en Irene Evers. De hierbij afgedrukte tekening van Wim Hessels is overgenomen uit de kalender van de Kritische Gemeente IJmond. hoge toon de manier prijzen, waarop de tekst van dit album is samengesteld. We krijgen een deskundige beschrijving van de historie van het orgel, er zijn beknopte, doch terzake doende aantekeningen over de hier gespeelde componisten, we vinden de dispositie van het orgel compleet met bijbehorende jaartallen èn er wordt aangegeven welke registers gebruikt zijn door de concertgever. Heel vaak zijn hoesteksten snorkerig of onbenullig, maar wat we hier hebben, is voortreffelijk. Verder is het inderdaad zo dat op één werk na (concerto in a van Bach/Vivaldi) geen van de op deze beide platen te beluisteren composities ooit eerder opgenomen is. Ik loop ze niet allemaal langs. Krebs is. uiteraard, het meest royaal vertegenwoordigd, maar wat we van hem horen komt niet in mindering op dat grappige, draaiorgel-achtige praeludium in C van J. Chr. Kellner of dat mysterieuze koraalvoorspel van J. G. Mühtel. - een wonderlijk heer. die z'n leven lang organist in Riga was en slechts concerteerde als er buiten een dikke laag sneeuw lag. anders had-ie last van het verkeer. Ewald Kooiman speelt de door hem gekozen werken alle met kennelijk plezier.-hij grijpt stevig in de toetsen en geeft de levendige fantasieën en praeludia van Kittel. Krebs en Kellner het volle pond. laat de koralen rustig uitbloeien en schroomt niet bij een trio één of zelfs twee tremulanten open te trekken. Een en ander wordt heerlijk ontspannen gebracht en het orgel schittert in zijn vele facetten. M'n enig bezwaar is dat de toon bij de snelle delen van het concert van Bach/Vivaldi te fors is. waardoor bepaalde verfijningen in de akoestiek verdwijnen. „Rondom J. S. Bach" kost 37.50 en wie de platen thuisgestuurd wil krijgen, moet dit bedrag, plus 5,50 aan portokosten, storten op gironummer 33.88.77.9 van de stichting „Kerk «te Muziek Kampen". Fernhoutstraat29. Kampen Maar, zoals uit het begin van dit verhaal bleek, is het album ook gewoon in de handel. Voor Vaderdag heb ik een andere dubbele elpee, die ook op m'n lijstje stond, gekregen: vier kanten vol met oude opnamen van Zarah Leander. En als Ewald mij te machtig wordt, laat ik de zwoele stem van Zarah door het vertrek zweven: „Kann denn Liebe Sünde sein?" (welke vraag zij niet geheel in de lijn van de calvinistische ethiek beantwoordt, maar kan ik dat helpen?). door A. J. Klei Omdat mij met het oog op Vaderdag verzocht was, een lijstje met welomschreven verlangens samen te stellen, keek ik in de grammofoonplatenwinkel naar wat er aan voor mijn nazaten betaalbare orgelplaten in huis was Nadat ik voor de zoveelste keer Bachs vrrmanrdste toccata en fuga ln handen had gehad, zei ik op enigszins klaaglijke toon tegen de verkoper dat je wel erg vaak hetzelfde tegenkwam. De man trok hierop een veelbelovend gezicht, verzocht mij beleefd doch dringend even opzij te gaan, dped een snelle greep in de bak en hield toen met een triomfantelijk gebaar een album met twee elpee s omhoog „Rondom J.S Bach Ewald Kooiman bespeelt het orgel van de Boven- of St. Nicolaaskerk te Kampen Wervend sprak hij. .Xeerlingen en lecrllngen- van-leerlingen van Bach, nooit eerder opgenomen'" Ik moest hem antwoorden dat ik deze platen al bezat en wijzend op de foto op de achterzijde van de hoes. waarop we de heer Kooiman in een uiterst deskundige houding achter de vier klavieren van het Kamper orgel aantreffen, voegde lk eraan toe: lk ga straks met hem koffiedrinken. Deze mededeling tilde mij terstond uit boven het gros van de klanten en in tevreden stemming verliet ik de zaak. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-9)3456 Telex 13006 ROTTERDAM DORDRECHT: Postbus 948 Westbiaak 9 Rotterdam Te 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 f/eikmarkt 56. Zwolle Tei 05200-17030 Even later Ewald Kooiman aantreffend ln het etablissement van zijn voorkeur, verhaal ik hem van mijn ervaring. Hij reageert met lovenswaardige bescheidenheid, zijn belangstelling gaat op het moment trouwens meer uit naar een kroket dan naar enige roem. Omdat Ewald er de luxe van twee loopbanen op nahoudt (behalve de prix d'excellence voor orgel heeft hij een doctorsbul in de letteren op zak, hetgeen hem in staat stelt zowel orgel te spelen als Frans te doceren aan de Vrije Universiteit te Amsterdam). - omdat hij niet alleen bij 't orgel leeft, springt de conversatie met hem gemakkelijk over van de verdiensten van orgels op die van gereformeerde notabelen. Ik meld eruit dat dr. Kooiman hoog opgeeft van de mogelijkheden van het Kamper orgel, dat naar zijn smaak te zeer in de schaduw Is gebleven van de beroemde orgels in Haarlem en Amsterdam Wat nu de direct na Bach komende organisten en componisten betreft, die ons tenslotte in het koffiehuis hebben samengebracht, je hoorde altijd dat het op orgelgebied na Bach droevig gesteld was en dat pas in de buurt van Reger de boel weer een beetje begint op te leven. Best. dat zal dan wel zo wezen, maar je kreeg nooit iets onder ogen dat de stelling bewees. Een enkel stukje van Krebs. Bachs meest geliefde leerling, dat was alles Op weg geholpen door een voetnoot in een boek toog Ewald Kooiman op onderzoek uit. hij schreef muziekbibliotheken aan, vooral in Duitsland, kreeg de composities waarnaar zijn interesse uitging, in microfilm thuisgestuurd (de werken zelf. in manuscript of in achttiende-eeuwse uitgave werden niet uitgeleend», sloeg metzijn vrouw aan het uitvergroten en had ten slotte een aantal Duitse achttiende-eeuwers op z'n lessenaar. Nu is Ewald een nuchter mens. die direct zal beamen dat vergeten componisten in de regel terecht vergeten zijn en hij geeft onder de koffie minzaam te kennen dat tachtig procent van wat hij in huis kreeg, „troep" is Maar wat hij overhield vindt hij zeer de moeite waard Hij heeft daar in de reeks orgelbespelingen „Tussen Bach en Mendelssohn" voor de NCRV. die hij redigeerde, royaal getuigenis van afgelegd, en nu zijn er deze grammofoonplaten Ook heeft dr Kooiman ontdekt dat de draad na Bach nooit helemaal is afgebroken, er is altijd zoiets als een Barh-traditie geweest Bovendien verdiepte Ewald Kooiman zich in Dr. Ewald Kooiman bespeelt het orgel van de Bovenkerk in Kampen. de manier waarop de door hem bestudeerde achttiende-eeuwers speelden Zij hebben aanwijzingen nagelaten en daaruit blijkt dat zij tuk waren op een brede orgelklank Daarom moet je een trio van. zeg maar. Vierling anders spelen dan een trio van Franse komaf: minder dansant en rap. maar trager en voller. Ik pak nu. eindelijk. „Rondom J S Bach" op en wil om te beginnen op De helft van het binnenkomende bedrag gaat naar X—Y, de landelijke beweging die zowel in Nederland als in de arme wereld initiatieven steunt die bevrijdend werken. De X—Y- beweging is aanvankelijk begonnen als club van mensen die zichzelf vrijwillig belasting oplegden, omdat ze vonden dat de regering te weinig aan ontwikkelingshulp deed. Dat idee van vrijwillige belasting (minstens twee pro cent van het inkomen) speelt nog wel mee. maar het accent is verschoven van ontwikke lingshulp naar steun aan bevrijdingsbewegin gen ln de ruimste zin van het woord. Andere doelen Het Politiek Beraad in Beverwijk vindt dat het doel van X—Y nauw aansluit bij de eigen ideeën, en om niet elke maand een hele discus sie te krijgen over wat er met het geld moet gebeuren (de verleiding dat Je macht met je geld wilt uitoefenen is dan gróót), gaat de helft sowieso naar X—Y. De rest wordt maandelijks aan verschillende doelen besteed: de Boycot Outspan Sinaasappelen, een spljtgift aan Be- ieder precies geeft, moet hij zelf weten. Ge streefd wordt naar tien procent, maar er zijn er ook voor wie dat moeilijk gaat: als je zware lasten hebt door de afbetaling van een huis. doordat je gescheiden leeft of wat dan ook. doe Je maar zoveel je kunt. Het vinden van goede doelen is'geen probleem. Meestal is het doel politiek. De gewone „liefda dige doelen" komen elders wel aan hun trek ken. en het politiek beraad is nu eenmaal gespitst op verandering van (politieke) struc turen^ Er tussen in Volgens Jan en Irene Evers zit hun groep zo'n beetje in tussen de beweging van christenen voor het socialisme en de actie nieuwe le vensstijl van de raad van kerken. De eerste vinden ze toch iets te materialistisch: alsof je door steeds maar loonsverbetering voor arbei ders hier de verhoudingen in de wereld verbe tert. De kerkelijke „nieuwe levensstijl" spreekt hun op veel punten aan. maar aan de andere kant vinden ze deze toch te weinig politiek, toch weer teveel vanuit je eigen individuele geloof. Een van de moeilijkste problemen vinden Jan en Irene dat je steeds weer compromissen moet sluiten. Terwille van je kinderen bij voorbeeld, die het normaal vinden dat ze een nieuwe fiets taald Antwoord, geld voor een advertentie in Le Monde tegen Franse deelneming in het Zuidafrikaanse kernreactorenproject, voor Chileense vluchtelingen of voor een actie van de Kritische Gemeente IJmond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2