MMT/////////* '////////////SS. Ui»» AH uw bakker voor elke dag! De zonnige winkels van AH m Rijden door een rood inferno FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK Dolle pret in het Wilde Westen Drama in de hoogste kringen Goed spel in goedkope film IR1 VRIJDAG 2 JULI 1976 BINNENLAND De in 1942 geboren Amerikaan se filmregisseur van Italiaanse afkomst Martin Scorsese, die in ons land vooral bekend is geworden door zijn ..Alice doesn't live here anymore'' (en niet door ..Mean Streets", hoe wel die belangrijker is) heeft in Cannes, waar het dit jaar we melde van de interessante films, met ..Taxi Driver" de Gouden Palm in de wacht ge sleept. Nu is lang niet iedereen het met die keuze eens. maar „Taxi Driver" is in elk geval een intrigerende film. waar van het volle effect pas na een paar dagen duidelijk wordt. Wat doordringt is de sfeer die Scorsese tekent: het nachtelijke New York als een heksenketel, een inferno, een halfwereld gedrenkt in bloedrood ne onlicht. waarin figuren rondwaren die zijn aangetast door het zuur van de wanhoop en de eenzaamheid. Hoofdpersoon is een taxi-chauffeur, een oorlogsveteraan die met kan sla pen en daarom 's nachts rijdt om goed geld te verdienen. Voor de pas sagiers is hij geen mens maar een ding. als een asbak of een stoelleu ning, ze houden met zijn aanwezig heid geen rekening. Hij wordt ver liefd op een mooi meisje dat aan een verkiezingscampagne meedoet en raakt gebonden aan Iris. een kind prostituee van nog geen dertien jaar. Maar hij is altijd alleen, thuis, in de porno-bioscoop, in de cafetaria waar de chauffeurs zich verzamelen. Hij koopt wapens, hij schiet in een su permarkt een dief neer. hij verliest en herwint zichzelf tenslotte in een orgie van geweld en bloed, hij houdt grote opruiming onder de pooiers die Iris exploiteerden. Maar exploiteerden ze haar wel? Ga ven ze haar niet ook de liefde, teder heid en geborgenheid die ze thuis miste? In het halfduister der gevoe lens wordt niets duidelijk, zomin als in het halfduister van de nachtelijke stad. Ook niet de rol van de taxi chauffeur. die na zijn gewelddaad als een held -wordt vereerd. Is hij de grote wreker, de gewone jongen die het allemaal niet kan verkroppen en daarom maar op zijn manier vuil gaat ruimen? Of is hij ziek, krankzin nig. nog meer aangetast dan de ver slaafden. dieven, prostituees en pooi ers die hij vervoert? Wordt zijn roem door hoongelach begeleid? De twee slachtigheid. dubbelzinnigheid van een stad die glanst van verrotting wordt op de figuren overgedragen. Figuren die raadselachtig blijven, ook al leven ze zich volledig uit. Robert de Niro (die bekend werd door zijn rol in „De Peetvader") speelt de taxi-chauffeur en hij doet het meesterlijk. Men behoeft niet te weten dat hij een geboren en geto gen Newyorker is. om zijn verweven heid met de stad te voelen. Trou wens. alle rollen worden met de ui terste inzet vertolkt. Het is een vreemde film. Hij spreekt niet direct aan. maar hij werkt wel door. hij geeft nergens uitsluitsel over maar registreert met beelden, die soms bijna surrealistisch zijn. feilloos scherp een klimaat. Het kli maat van de ondergang. Amsterdam-Calypso en Saskia: Rot terdam-Calypso I; Utrecht-Studio, 18 n. wit. ero dubbel en dwars, vers en knapperig. 't Gulle graan geeft nogal wal mogelijkheden. Ga naar de AH-bakker Daar vin Jt u 't verpakte wit brood zelfs tegen de minimumprijs. Brood en banket. Want dat hoort er vanzelfsprekend bij. Om zelf te bakken Speel zelf eens voor warme bakker. Croissants, zoele flappen of hartige broodjes t/ bak ze knapperig nruin z\H heel t voor u I deeg. kant en klaar! Weekendbrood met rozijnen. 350 gram Ro/ijnencakebrood. 350 gram, -%K v j Is AH'n warme bakker? Nou en of! Want 'n warme bakker wil zeggen dat brood dat 's morgens vanaf 4 uur gebakken is. dezelfde dag over de toonbank gaat. Tijgerbrood, eratisi gesneden. S00 gram Stokbrood. 400 gram Tarwebol. gratis gesneden. 40Q gram Maan/aadbol. 76070 np liet 1 1 inspii „Sergio Leone presen teert staat groot boven de advertentie van „The Genius", die in twintig bioscooptheaters gaat draaien. Laten de fans van de grote meester-der Italiaanse Western gewaarschuwd wezen: niet Leone. maar Damiano Da- miani, de man die zoveel mal ligheid door zijn oeuvre mengt, heeft deze film gemaakt. Terence Hill, de zwerver met de felblauwe ogen. in vele films maar niet in deze) onverbrekelijk verbon den metzijn dikke vier-vuisten-maat Bud Spencer speelt er de hoofdrol in en dan weten velen het wel. Gekkigheid, onzin, veel geschreeuw, weinig geweld en in het nonsensicale getrokken sociaal sentiment, dat mag men verwachten. Een soort Hellzapoppin, omraamd door ber gen. woestijnzand en magnifieke, roodgloeiende wolkenluchten. De plot wordt geheel overwoekerd door het bijwerk en dat is maar goed ook. want er valt geen touw aan vast te knopen. Twee sympathieke op lichters en een lieve oplichteres gap pen geld van de rijken en slechten om een deel ervan aan de armen te geven en komen, wanneer zij een grote klus willen klaren, in dolzinni ge en volstrekt onbestaanbare situa ties terecht. Dat is het enige wat onomstotelijk vaststaat, de rest is 'i' iji" is, ;assucc Statei imer d ienfiln Infei soms heilloze, soms heilzame verwj ring. Als iedereen hardstikke horendol paarden en in koetsen door de wo tijn draaft, op weg naar een dynL_ mietontploffing in de bergen .klig/^. ken de tonen van Beethoven's ,.r Elise", een vondst van muziekmai Ennio Morricone: Regisseur Dami 'ni kan ook een paar geslaagde gri pen op zijn conto schrijven: al dames van lichte zeden in een drai molen vol pluche zitten daar hl mooi en voor het plaatsen van barokke Duitser Klaus Kinski in bijrol heeft hij ook een pluimpje verdiend. Overigens weet de Fri Caise Miou-Miou zich in dit interna onale gezelschap uitstekend te w ren. haar glimlach blijkt een form ,cd| dabei wapen. Het genre van de slapstick-Wester raakt allengs versleten, maar in zl soort is „The Genius" lang nil slecht. Je kunt er van tijd tot tl hartelijk om lachen en meer wor niet beoogd. lilen. ie lolde Ki I Zeilsc kBmers. Den Bosch-Euro Cinema 2: Heerler|0515O-52- Royal; Maastricht-Festival; Nijn gen-Carolus; Enschede-AIhambnf^ Groningen-Camera; Tilburg-IM Breda-Grand. 14 jr. Amsterdam-Tuschinski 1; Den Has Passage; Rottcrdam-Thealia en Ai na; Arnhem-Rembrandt; Eindhovci Rembrandt; Utrecht-City; Haarlem* Lido; Amersfoort-Grand; Hilversui City; Leiden-Luxor; Delft-Delfii De Italiaanse regisseur Mauro Bolognini heeft zijn film „La grande Bourgeoise" (in ons land wordt de Franse versie vertoond) gebaseerd op een ware gebeurtenis uit het begin van deze eeuw. In Bologna woonde de door zijn ken nis en integriteit welhaast onaan tastbare professor Murri, wiens soci alistische en atheïstische ideeën de gevestigde rooms-katholieke mach ten een doorn in het oog waren. Zij kregen de kans om hem ten val te brengen toen zijn zoon Tullio en zijn dochter Linda in een groot schan daal verwikkeld raakten: Linda's man. die haar aan banden legde en het leven zuur maakte, werd ver moord door haar broer. Had Linda Tullio tot de misdaad aangespoord? Was ook de vader er bij betrokken? De rechter van in structie deed alle moeite om dat te bewijzen en hing daarbij met groot genoegen de vuile was van de gehele familie buiten. Hoewel praktisch iedereen die bi het schandaal betrokken was veth, oordeeld werd (behalve de vader werd de ware toedracht nooit hele e' maal duidelijk. Maar aan het einc van het proces konden de confessio nele partijen wel stemmenwins boeken. Bolognini staat met zijn sympathii geheel en al achter vader Murri. die' dc rede en de moraal boven alle: stelt en hij keert zich vol verachtinj tegen de rechter van Instructie, dit over lijken gaat om zijn politieke doel te bereiken. Wat hij met Linda. Tullio en hun aanhang van vrienden en geliefden doet wordt niet recht duidelijk. Ziet hij ze als slachtoffers in hun vrijheidsdrang beknot dooi een bigotte maatschappij? Of ge bruikt hij 2e als illustratiemateriaalD| voor 2ijn stelling, dat de bourgeoisii p. onherroepelijk tot decadentie is ge-^ doemd? Nu eens het een en dan weer het ander, lijkt het wel. de film hinktjs,, op twee gedachten. ÈNU In elk geval blijft Catharine Deneu ve. zoals zo vaak. een fraai raadsel letterlijk en figuurlijk versluierd en geeft de fin-de-siècle entourage aan leiding tot het filmen van vele intri gerende interieurs en exterieurs in Bologna en in Venetië. Amsterdam-Krilerion. 14 jr Wie houdt van goed spel en niet terugschrikt voor goedkoop senti ment kan terecht bij „Paper Tiger" van regisseur Ken Annakin. een En gelsman die al dertig jaar bezig is met het maken van films, waarover door de bank niet bijster veel naar huis valt te schrijven. In „De papieren Tijger", gemaakt naar het boek van Jack Davies. krijgt een Engelsman, die een roem vol oorlogsverleden bij elkaar liegt, het bijzonder moeilijk wanneer hij samen met zijn leerling, het vetede- rend koeterwaals sprekend zoontje van een Japanse ambassadeur in een oosters land die tot zijn nek toe vol zit met traditionele ach tenswaardigheid. door guerrilla's wordt ontvoerd. Plotseling moet hij bewijzen dat hij n OP 'alestir ïoveml let hi lation jitstapi VEDE1 niet alleen een stijf been. maar ooi een stijve bovenlip bezit, doch al t< veel moeite kost hem dat niet. zoal: trouwens te verwachten viel. Hardj Krüger loopt als Duits televisii verslaggever enigszins verwezen ei verloren rond in de film. die goed deels wordt bedorven door clichi gevoeligheden, penetrante ach tergrondmuziek en walgelijk gezai en-orde geweld bij het uitroeien vai de guerrilla's, die toch waarlijk wezen hebben geen onmensen zijn. David Niven als de leugenachtig* Engelsman en Toshiro Mifune als d edele diplomaat moeten er al hu: acteertalent tegenaan gooien on] nog iets te redden. Wonder bove wonder lukt het hun hier en daa echte gevoelens over te brengen. Amsterdam-Corso, 14 jr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 8