Als je mekaar niet vertrouwt... Nederlandse diensten in het buitenland 1 Vandaag Meer samenwerking tussen hervormden en Molukkers Kerkleiders wekken Kissinger op tot hardheid tegen Vorster Geen afzonderlijk be j aardenpastoraat In Arnhem: Gereformeerd Lisse tegen synodebesluit Onze adressen: Nieuwe boekjes van het bijbelge nootschap VOORBIJGANG* VRIJDAG 25 JUNI 1976 BINNENLAND TROUW/KWAR' -JL'DA ARNHEM Na een overleg tussen het moderamen van de kerkeraad van de hervormde wijkgemeente Arnhem-Zuid en de kerkeraad van de Molukse gemeenschap in en rondom Arnhem- Zuid, die in de Arnhemse Kruiskerk haar diensten heeft, is besloten tot meer samenwerking. Men was het erover eens, dat het nen, is in Nederlandse Molukse kring T.eu vfifjooLricfn ~)S .5 iie/njrvj yp4ic.~,q mogelijk moet zijn om samen „ge meente van Christus" te zijn. De Mo lukkers zullen kerkelijk gezien inte greren met hervormd Arnhem-Zuid, dat hen wil beschouwen als een soort „Waalse gemeente", als hervormden, die een andere taal spreken. De betreffende kleine Molukse ge meenschap. veertig tot vijftig gezin- nogal geïsoleerd, omdat een deel er van eventueel nu al wel naar Indone sië wil terugkeren. De verstandhou ding met de hervormde gemeente is goed. Maar wederzijds wilde men ver der komen dan het uitwisselen van vriendelijkheden en het feit. dat al een aantal Molukse jongeren kate- chese volgt in de hervormde gemeen te. Dit jaar deden twee van hen bij ds Th. M. Loran in Arnhem-Zuid belij denis De beide kerkeraden worden „in el kaar geschoven". Het aanwezige taalprobleem wordt verlicht doordat enkele van de Nederlandse gemeen teleden ook het Bahasa Indonesia spreken. Sacramentsdiensten kun nen goed gemeenschappelijk zijn. de hervormde predikant bij voorbeeld o doopt het Molukse kind en de (niet- steun aan het speciale fonds van het gesalarieerde) eigen Molukse LISSE De gereformeerde kerk van Lisse heeft in een brief aan de gene rale synode haar bezwaren uitge sproken tegen het besluit van de synode, om de aanbeveling van doopt het Molukse kind en de (niet- Dit zijn twee van de cartoons, die Arend van Dam maakte voor het boekje „Als je mekaar niet meer vertrouwen kan. waar blijf je dan?", dat de interkerkelijke gezinsweekcommissie ten gerieve van de gezinsweek van dit jaar op tafel legt. Het gaat in dit boekje om het functioneren van de trouw in gezin en maatschappij. De medewerkers eraan zijn: Wim Ramaker (De werkelijkheid is anders), prof. dr G. van Leeuwen (Wat bedoelen we met trouw? 1. dr F. O. van Gennep 'Over trouw en ontrouw in de maatschappij), mevrouw G. J Strikwerda-van Klinken (Wat je beloofd hebt. moet je doen!) en drs P P. P. J de Koning (Conflicten over trouw in de relatie met je partner). Elk hoofdstuk gaat vergezeld van een aantal gesprekssuggesties. de personalia van de medewerkers staan er in en er zijn een paar blanco pagina's voor het maken van aantekeningen. Met elkaar tachtig pagina's. Het boekje kost 4,50 en kan besteld worden bij: interkerkelijke gezinsweekcommissie. De Horst 5, Driebergen, gironr. 549835. Op 11 september is er een instructie dag voor hen die van plan zijn het komend winterseizoen met het boekje te gaan werken. Deze dag is in het hervormde verenigingsgebouw „De Schakel" te Nijkerk (inlichtingen en opgave bij bovengenoemde commissie). Sub programma tot bestrijding van het (lekenvoorganger houdt de preek racisme van de wereldraad van ker ken op te schorten. Herdenking Soweto in kerk Kampen KAMPEN In de gereformeerde Open Hof kerk, Leliestraat 49, Kam pen, wordt zondagavond om zeven uur een herdenkings- en ge bedsdienst gehouden naar aanlei ding van de gebeurtenissen in Sowe to en elders in Zuid-Afrika. In de dienst zal voorgaan dr. J. J. Buskes te Amsterdam. Bij de jongerensoos zal ook zoveel mogelijk worden samengewerkt, al zal er een Maleis sprekend ontmoe tingsgedeelte in het programma ge handhaafd dienen te blijven; ook al ten behoeve van die jongeren die zich voorbereiden op terugkeer naar het eigen land. In het algemeen: men wil samen, maar niet te gemakkelijk gebruik maken van het woord „integratie". „Wij willen geen eenrichtingsver keer". aldus ds Loran. „De her vormden zullen ook hun actief aan deel in het naar elkaar toegroeien moeten leveren." UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Catastrofe Een artikel in Trouw van 18 juni vermeldt dat volgens het Zweedse instituut voor vredesonderzoek (SI- PRI) een catastrofe als gevolg van de groeiende bewapening moeilijk is te vermijden. Er wordt 760 miljard gul den per Jaar aan bewapening uitgege ven (dat is meer dan 2 miljard per dagen de ontwikkeling van nieuw vernietigingsmateriaal gaat onver minderd door. Volgens het commen taar in de krant van 19 juni staan er tegenover de tientallen mensen die zich moeizaam met wapenbeperking bezig houden, duizenden hoog ge schoolde technici die met de wapen ontwikkeling bezig zijn. Maar weinig mensen zijn zich de naderende cata strofe bewust en vaak beschouwen zij het dan nog als een onafwendbare natuurramp. Wie voelt zich persoon lijk mee verantwoordelijk voor deze situatie? In ons land wordt per hoofd van de bevolking belangrijk meer aan bewapening uitgegeven dan ge middeld per hoofd van de wereldbe volking. Ook in ons land wordt in de elektronische industrie naarstig ge zocht naar verfijning en verbetering van wapenonderdelen. Bij ons is de werkgelegenheid ook voor een be langrijk deel afhankelijk van de wa- penproduktie. Is het voldoende om te constateren dat het fout gaat en dan te volstaan met naar Amerika. Rus land en de Derde Wereld te wijzen0 Het commentaar in Trouw begint met de opmerking dat optimisten weinig plezier beleven aan het jaar boek van het SIPRI. Misschien zijn velen van ons wel zo optimistisch dat zij dergelijke lektuur maar liever on gelezen laten. Rotterdam A.P. de Winter. Oosterschelde 3) Milieu is heilig in Nederland. Alleen het noemen van dat woord doet alle tegenstand verstommen. Zo ook bij het al dan niet afsluiten van de Oos terschelde. Ten koste van r 2.7 mil jard gulden (reken maar op drie mil jard) en vijf jaar vertraging, moet er een lap zout water blijven. Terwijl men kermt dat er geen geld is. De inflatie moet bestreden, zelfs een nullijn voor de werknemer. Ook de minimumlonen zijn niet helemaal veilig. Toch blijkt er genoeg geld voor milieufanaten om een avontuur aan te gaan in de Oosterschelde. Daar wil men letterlijk miljarden in het zeewater smijten, zonder rende ment. Vordcn Henk Graaskamp Abortus (8) AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Uit het hart gegrepen is mij het artikel van mevrouw Vos de Wael inzake de abortuswet. Want de wet ten van een beschaafd land behoren de zedelijke groei van een volk te weerspiegelen en schrappen van de ze wet betekent verval en dalend normbesef en het ontnemen van een beroepsmogelijkheid aan hen die daar dagelijks mee te maken heb ben. Daarom zou boven de ingang van iedere abortuskliniek gebeiteld moeten staan: Gedenk de rechten der ongeborenen! Amsterdam S. G. Pauws Kredietgarantie De Bouwbond CNV verwijt de rege ring de ontwikkeling van een nieuw produkt en een nieuwe bedrijfstak kennelijk op politieke en ideolo gische gronden te hebben afgeremd. Nadat ministers Lubbers aanvanke lijk in deze zaak zo voorzichtig gema noeuvreerd had. zou het eleganter geweest zijn van de regering als ze eenvoudig gesteld had bij de wijzi ging van haar beleid, dat het risico voor onlusten in Z-Afrika haar te groot was om een kredietverzeke- ringsgarantie te verlenen. Nu zij, op welke grond dan ook, daarin niet tot een conclusie is gekomen blijft de vraag bestaan, waarom Rijn/Schel- de-Verolme niet zelf in eerst aanleg dat risico heeft durven nemen. Uit geen enkel radio-, tv-, of kranten commentaar is mij dat duidelijk ge worden en ook in het debat tussen de bewindslieden en de vertegenwoor digers in de Tweede Kamer uitge zonden via de tv kwam dat niet uit de verf. Wel werd enkele malen ge sproken over de op dit punt bestaan de wettelijke bepalingen n.a.v. de motie-Van der Spek destijds opge steld. maar of het een bedrijf niet toegestaan is zelf het risico van de kredietverzekering te nemen of el ders dan via de regering te doen dekken werd nooit duidelijk. Kan de redactie dat misschien toelichten? Rotterdam J. van der Leeden Naschrift redactie: De risico's voor het RSV-concern in het onderhavige geval waren zo groot, dat een parti culiere maatschappij als de Neder landse Credietverzekering Maat schappij deze onmogelijk voor reke ning van haarzelf of haar particulie re herverzekeraars in dekking had kunnen nemen. Daarom moest de staat in dit geval wel rugdekking geven. Een en ander hebben wij in onze krant van 26 mei uitvoerig toe gelicht. AMSTERDAM In de serie bijbel boeken in omgangstaal (mét een in leiding. toelichtende aantekeningen en een kaartje) is nu de brief van Paulus aan de christenen in Galatië in omgangstaal verschenen onder de titel: „Onder of zonder de wet" (de tekst is gelijk aan die uit „Groot nieuws voor uDeze 32 pagina's tellende uitgave van het Nederlands bijbelgenootschap kost 2.95. Even eens bij het bijbelgenootschap kwam de achtste druk uit van het boekje „Hulp voor de bijbellezer". Deze nieuwe druk is overigens niet gelijk aan de vorige, maar op ver scheidene plaatsen gewijzigd, wil men: verbeterd. Het boekje is met name bestemd voor beginnende bij bellezers en in veel kerken wordt het mét de zgn. trouwbijbel aan een pas gehuwd echtpaar cadeau gedaan (94 pagina's, prijs 3.50). Onder de titel „De gouden stad" verscheen bij het bijbelgenootschap de elfde „handreiking ten dienste van de bij bellezing in schoolverband". Dit maal is als thema gekozen „Jeruza lem". Gedacht wordt speciaal aan het mavo en hoger. Prijs per deeltje ongeveer 5,50. Het besteladres is: Ned. Bijbelgenootschap, machtiging nr. 272, Haarlem. De apostel Paulus op het omslag van ..Onder of zonder de wet". Van een onzer redacteuren WINDHOEK De leiders van de lutherse en anglicaanse kerken in Namibië hebben aan de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken in een brief bekendgemaakt dat de overgrote meerderheid van de zwarten in Namibië dringend verlangt naar het vertrek van de Zuidafrikaanse politie, leger en bestuur uit haar land. Volgens de lutherse bisschoppen Lu- kas de Vries, Leonard Aula en ds Edward Morrow in de naam van de Anglicaanse bisschop Colin Winter kunnen de Zuidafrikanen ondanks het weinige positieve dat zij tot stand gebracht hebben beter maar het land verlaten Hun meedogenloos opge legde disciminatie en hun terreur overschaduwen de Zuidafrikaanse prestaties op gebied van de commu nicatie. de waterleiding en de econo mische groei. De bisschoppen en de anglicaanse leider wijzen op de willekeurige arres taties. de onbeperkte gevangenhou ding en de martelingen, waar de Na- mibiërs het slachtoffer van zijn. „Deze politiek heeft zeer negatief op de gezinsverhoudingen gewerkt, en de zwarte bevolking volledig ver vreemd", zeggen de kerkleiders. „Duizenden van onze zonen en doch ters verlaten op het moment het land, omdat zij zich in hun eigen vaderland niet thuis voelen. Sommi gen van de vluchtelingen zien geen andere mogelijkheid meer, dan de wapens op te nemen.' De bisschoppen merken op dat zij tot dusver elk grijpen naar de wapens, door wie dan ook,.veroordeeld heb ben. „De Zuidafrikaanse politie en leger hebben hierop echter met een verscherping van hun onmenselijke methoden gereageerd", zeggen de bisschoppen. „Samen met enkele on menselijke en onbeschaafde acties van soldaten, die daarvoor berecht zijn. hebben deze gebeurtenissen vooral de zwarte jeugd geradicali seerd. Daardoor worden wij allen in de maalstroom van steeds meer ge- weldsmisbruik gezogen, die de hele zwarte en blanke gemeenschap dreigt te vernietigen." De kerkelijke leiders menen dat de zwarte bevolking sinds de Zuidafri kaanse nederlaag in Angola steeds meer er toe neigt de Russen en Cuba nen als hun bevrijders te zien. Zij herinneren er aan dat de Zuidafrika nen niet op uitnodiging van de Nami- bische bevolking in dat land zijn en dat geen Namibiër verantwoordelijk wil zijn voor hun veiligheid. De kerkleiders menen dat de zwarte meerderheid in Namibië niet geïnte resseerd is in de zogenaamde grondwetsgesprekken in Windhoek. Volgens de kerkelijke leiders hebben deze gesprekken ook weinig kans op succes. De kerkelijke functionarissen wijzen er op dat al hun pogingen in de afgelopen jaren om vrede in Namibië te brengen door Vorster en zijn men sen verwaarloosd of belachelijk ge maakt zijn. Zij vragen aan Kissinger een harde houding tegenover Vorster in te nemen, opdat hij hun land ont ruimt. Zij willen samenwerking met de' Verenigde Naties om de macht over te dragen aan de Namibiërs zelf door middel van algemene verkie zingen. In hun brief zeggen de kerkelijke voormannen tenslotte dat het wel eens tot oncontroleerbaar geweld zou kunnen komen in de nabije toe komst. wanneer de Zuidafrikanen en de Namibiërs zich niet verzoenings gezind betonen. AMSTERDAM Wat doet de (Rooms-katholieke kerk om het lijden van de ouder wordende mens te verlichten of weg te nemen? Om op deze vraag een antwoord te vinden heeft katho liek sociaal kerkelijk instituut (Kaski) een onderzoek verricht in Amsterdam. Het bejaardenvraagstuk is in de hoofdstad bijzonder actueel, omdat dit het sterkst vergrijzende gebied van Nederland is. Een op iedere vijf Drugs (4) Zonder in de discussie over het drug gebruik stelling te nemen, zou ik erop willen wijzen, dat alcohol, in wat voor vorm dan ook. minstens zo schadelijk is als de verschillende hennep-produkten, en dat een zware alcoholverslaving gelijk staat aan een verslaving aan hard-drugs Bo vendien blijkt uit allerlei recente pu blicaties. dat alcoholmisbruik vooral onder de jeugd sterk toeneemt. De conclusie moet dan toch wel zijn, dat verkoop van en reclame voor alcohol net zo misdadig is als verkoop van drugs hard of zacht. Helaas heeft echter het onheil van het alcoholge bruik zich al veel langer en veel steviger in onze samenleving gewor teld. Schoonhoven G. D. de Vries AMSTERDAM Elk jaar worden gedurende de zomermaanden in druk bezochte toeristencentra in het bui tenland kerkdiensten belegd in de Nederlandse taal. die blijkbaar in een behoefte voorzien. Deputaten voor de geestelijke verzorging van ver strooide Nederlandse gereformeer den in het buitenland hebben in over leg met de redactie van Hervormd Nederland de volgende lijst van der gelijke Nederlandse diensten samen gesteld: BELGIE: Antwerpen: kerk Lange Winkelstraat 5 (prot.); kerk Bex- straat 13 (herv.i; kerk (geref.) Sander- usstraat 77 (bij het Gerechtsgebouw, elke zondag 10 uur. Brussel: Nieuwe Graanmarkt (prot.); kerk (geref.) Lé- on Lepagestr. 35. elke zondag 10.15 uur LUXEMBURG stad: gedurende de hele zomer om 10.30 uur. 35 Avenue Gaston Diderich. Dillingen: tot 9 au gustus elke zondagmorgen om 10 uui in de grote witte tent Nadere gege vens over Luxemburg bij: ds G. J D de Haan. 50 Rue de Mamer, Bertran- ge. Luxemburg. DUITSLAND Duisburg-Ruhrort: Evang. Gemeindehaus, Dr. Hammer- macherstr. 6. elke zondag om 10 uur. Düsseldorf: Kapel Hohe Strasse 16 (herv); kerk (geref.) „Haus der Kirche". Bastionstr. 4. elke zondag 10.30 uur. Köln: Trinitatiskirche. Fil- zengraben 4 (tramhalte Heumarkt), elke zondag 10 uur. de laatste zondag 16 uur. Frankfurt: de „Unterkirche". Gnadenkirche, Comeniusstr. 37. elke eerste zondag 10 uur. ENGELAND London in de Dutch Church. Austin Friars. London EC. tel London Wall 6829. iedere zondag 11 uur (met ondergrondse halte Bank of Liverpoolstr. station: Austin Friars is een doodlopend zij straatje van de Old Broad Street): Regent Square Presbyterian Church geref.). 86 Tavistock Place WC1. ge legen in de driehoek ondergrondse stations Russell Square. King's Cross en Euston Square, elke zondag 15.30 uur (behalve de 3e zondag). FRANKRIJK: Parijs: Kerkgebouw Boulevard Arago 102, Paris-14 (Métro Denfert-Rochereau). elke zondag 10.30 uur. Sens: Temple Réformé. Rue Pasteur, elke 2e, 4e en 5e zondag 14.30 uur. ITALIË Ispra-Varesse: diensten in Evang. Kirche te Cocquio; voorts in Milaan, Genua en des zomers in an dere plaatsen. Inl. bij ds. A. L. Janse de Jonge, Via II Golfo 8 te Monvallina (Va), tel. (0332) 799590. SPANJE Torremolinos: in Engelse kerk bij de Mansion Club. elke zon dag 18 uur. Fuengirola: kerk Edificio Maria del Carmen. Boulevard (ter hoogte bushalte Los Bolliches). 's zondags 10 uur. Nadere inlichtingen: Stichting Ned. Pastoraat in 8panje. pa mr J. den Boer. Smalriemseweg 62 te Beusichem. ZWITSERLAND: Basel: Dorpskirche Klein Hüningen te Basel, elke le zon dag 16 uur. Bern-Thun: Kapel Munster, Bern, elke 2e zondag 20.15 uur. Luzern-Zug: Reformierte Kirche te Walchwil. elke le zondag. 10 uur. Unterseen: t/m 11 juli in de kerk van Unterseen om 18 uur. Interlaken: Van 18 juli t/m 1 aug. in de Schlosskirche te Interlaken om 18 uur. Ziirich: kerkgebouw Kleine Fluntern Kirche, Gloriastr.. elke 4e zondag 20.15 uur. Genève: Auditoire de Calvin. Place de la Taconnerie. Lausanne:.Chapel- le de Béthusy, Av. Sécretan 2. Genè- ve'Lausanne. afwisselend elke 14 da gen kerkdiensten, inl. bij ds A. M. A. de Beaufort, tel. 022-762975. DENEMARKEN Kopenhagen: Ned. prot. gemeente, inl. bij ds U. Dusse. Gotherskade 109 III. Kopenhagen. ZWEDEN: Stockholm: Ned. prot. ge meente. zaal Ned. ambassade. Oötga- tan 16a: inl. bij mej. W. H. v. d. Hout Göran Personsvag 31 1.171.55 Solna Willebrands MOOI WOORD TRE pnsv Je hebt van die mooie woordenj de ik tenminste. Niet voor niets spj dichters van het proeven va woorden op de tong. Sommige) eis den hebben een goede smaaFNV denk aan het woord proportifijke Er zit bijna iets feestelijks iqsdag van een circus met pret en pjv nc Wie zou het gemaakt hebben? k dit dat slaat natuurlijk nergens ojaf t< woorden staat geen maker. Die eei ken we samen. We geven ze sfeuld een betekenis en we geven er si eventueel smaak aan. We tri ve ons eraan op of we zetten ons, aid gen af. Proportioneel. Daar z|u vc van een portie, een deel. in. Jegli m het misschien vertalen, omschfcedi met: verhoudingsgewijs. Reknnen houdende met verhoudingen^ de andere delen van de werkelijlverh Ik ben geen beelddenker, tochrden dit woord bij mij altijd onmid<in." een beeld op. We hebben jaren den een hele tijd gewoond tegef)D| een Zuidhollands dorpskerkf7"' vroeg mij vaak af waarom dat k zo mooi was. Vooral van verhq, gen. Men vertelde mij toen: het gebouwd is volgens bepj verhoudingen, nl. die van de t roede. Blijkbaar komt er da) goeds uit als je je houdt aan ve|! dingen. Als je rekening houdt n andere delen van de werkelijk Proportioneel denken zou dai heel goeds kunnen zijn. Je zoi^ niet alleen aan dp blanken i denken, maar ook aan de zwaï omgekeerd. Het is, hoe meer i ver nadenk een soort „inclusiei ken". Je telt alles erbij op en niets weg. Misschien is dèt 't l Beroepingswerk ES NED. HERV. KERK Beroepen te Kesteren en rewoerd: J. P. Verkade te Mont te Scf'd of zes parochianen in Amsterdam is ouder dan 65 jaar. Omdat het om zoveel mensen gaat, acht het Kaski het niet denkbeeldig, dat de pastoraal net als de maat schappij de bejaarden als aparte groep behandelt. Maar tegenover de maatschappelijke tendens tot „com- partimentalisering" dient de kerke lijke pastoraal zich juist kritisch op te stellen en een duidelijk op integra tie gericht beleid te voeren. Bejaar den mogen niet als een scort paro chie binnen -~chie verzelfstan-' digd worden. Het Kaski constateert veel activitei ten voor de materiële verzorging van de bejaarden. De kerk moet hieraan inderdaad blijvend aandacht beste den. Maar ook voor de dreiging van geestelijke ondervoeding van de min der mobiele bejaarden is een open oog nodig. Het Kaski vraagt zich af. of de pastorale benadering wel wel voldoende aandacht besteedt aan de verwerking door de bejaarde van ei gen eindigheid en beperking. Naar mate de ouder wordende mens zich hiervoor open durft stellen, vlucht hij met minder angst weg van zijn eigen dood. De pastoraal moet zich echter van zijn beperkte mogelijkheden be wust blijven, want slechts 36 procent van de bejaarden blijkt kerkelijk meelevend te zijn. Het blijkt, dat oecumenische samen werking in het bejaardenpastoraat althans in Amsterdam moeizaam van de grond komt. Het Kaski adviseert in zijn rapport (getiteld „Oud worden in Amster dam: de kerk een zorg"), dat leken, mannen en vrouwen, getraind wor den om als schakel tussen de bejaar de en de pastor te fungeren. Zij staan dichter bij de mensen, spreken ge makkelijker hun taal en verstaan misschien beter de kunst om te luis teren. Misschien zou hier een bijzon dere taak liggen voor gepensioneerde religieuzen. Afscheid op 27 juni van DriesüT* v.d. Heuvel beroepen te Harrq van Cuijk: B. S. Jonker beroep Nieuw-Helvoet; van 's Gravenz^r, drs A. v.d. Berg. In dezelfde diepö verband met zijn benoeming ts Cretans van de raad voor de cy>V chese wordt bevestigd als prediUI voor buitengewone werkzaam!^ Intrede te Doetinchem: W. Woord uit Waarde; te Bunscl B. Schroten uit Langerak; t< (Sionskerkgemeente) H. Vreel uit Oosterwolde (Gld.); te Groi mers: P. Molenaar uit Jaarsv< Harderwijk (buiteng. wijkgei J. de Jong uit Meppel; te Deil: R. Visser uit Halsteren. GEREF. KERKEN he Dnge eid Afscheid van Surhuisterveen: <fe Hielema, wegens benoeming t hoofd van de godsdienstige afd r(J (televisie) van de NCRV; Arnhem (industriepredikant)ï Bos beroepen te Doorn; van Bol ker: W. Praamsma beroepen tej,, weroord. Intrede te Zuidwolde (Gr.): Jong uit Werkendam in samel king met de kerk van Bedum^! Emeritaat verleend per 1 juli: ig van Apeldoorn uit Bilthoven (p reeds afscheid genomen). i ge] Beroepen te Stadkanaal: A. Priere^ Aalten. Bedankt voor Leiderdorp: B. jrta koek te Waddinxveen. e GEREF. KERKEN (VRIJG.) H™ Afscheid van Onnen: C. van Kgr ren beroepen te Velp. LUj, Intrede te Leek: T. Dekker uit Cjjs v le a.d. IJssel; te Vlissingen: kjd daat B. Kamphuis uit Kampei-ljc GEREF. KERKEN (VRIJG. Bfbe, Intrede te Zwolle: J. Schelhaas,'he( heen predikant van de geref. (uur van Delft-Abtswoude. jeut dt CHR. GEREF. KERKEN Kardinaal Willebrands is voorzitter geworden van de commissie van bisschoppen ter behartiging van de oecumene in Nederland, als opvolger LsapUCCI van kardinaal Alfrink. Verder maakt bisschop Emst van Breda deel uit van deze commissie, die wordt bij gestaan door de Willibrordvereni- ging als deskundig adviescollege. Kardinaal Willebrands heeft nog niet beslist, of hij de rooms- katholieke zetel in het moderamen van de raad van kerken in Nederland zal gaan innemen. Thans wordt deze plaats bezet door bisschop Ernst. Beroepen te Zutphen: R. W. J. ters, kandidaat te Zwolle; te T woude: H. Klomp kand. te Edt Intrede te Stadskanaal: J. J. di ge uit Kampen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te 's Gravenzandd Boogaard te Leiden; te Katwijl Zee: A. Hoogerland te Krabben^ GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Rotterdam-Centi van Straalen, kandidaat te venzande. BAPTISTENGEM. Intrede te Staveren: kandidai Nijland uit Bilthoven. VRIJE EVANG. GEM. Afscheid van Veendam: A. Louw beroepen te Velp. e al Mgr. Hilarion Capucci, de n tische aartsbisschop van Jeruzi die in Israël een gevangenisstra twaalf jaar uitzit wegens pensmokkel, is opnieuw in gerstaking gegaan, ditmaal I het Syrische optreden in Lib! Hij heeft dit geschreven in een aan de melkitische patriarch L. mos V Hakim

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2