Jiegmunds Freude: -fierapie op toneel BIM-week gloedvol ten einde geblazen faterlandconcert as zeer geslaagd Koor en orgel van laatste tien jaar Weinig te beleven bij barokconcert hinoiserie, mode die laar eeuwen duurde Archie Shepp en Dexter Gordon Veel waardering voor Europese muziek in RAI derlands Kamerorkest in De Rijp Amerika kwam er niet aan te pas fARfjl IDAG 14 JUNI 1976 TROUW/KWARTET 7 irS e. oveir André Rutten erei ing ',ef4p. ITERDAM Eigenlijk is het een merkwaardige inval een allen" die een psychiater te boek heeft gesteld. Toch heeft de oep Duitse spelers in Bremen gedaan, en toch was de eerste nd Festival in de Brakke Grond volledig uitverkocht. in 1ag< zij e n. iep e va irdii cgie irogramma heet „Siegmunds wat natuurlijk een aardige >m afcspeling is op de naam van de n<|legger van de psychologie, nund Freud. Voor de enigszins lijden wordt het nog prikkelen- imdat het niet om Freuds psy- _ie gaat, maar om de „Gestalt- iologie", die daartegen in verzet .gevallen" zijn ontleend aan iw lajoek van de Duitser F. Perls, die lerika naam gemaakt heeft om- ken aan Gestaltpsychologie herapie ontleend heeft. Een to- icensent is natuurlijk niet bij te dat allemaal uit te leggen, het programma zegt er dit over: vlafcgenstellihg tot de traditionele ologie (Freud), die zich con cert op traumata uit de kinder waarvan de psychiater aanteke- maakt, richt de Gestalt- ie'dipie zich op een existentiële toe- ng op het hier en nu. De Ge- enij :>nnt avond toneel te maken van de schrijver George Tabori dat met voorstelling in het kader van het stalttherapeut brengt de patiënt er toe, daagt hem uit zijn verdriet en zijn vreugde (lust) in de tegenwoordi ge tijd te plaatsen, en zich niet door verleden of toekomst te laten blok keren." Acht Er zijn acht spelers, elk van hen is één keer patiënt met een van de anderen als therapeut tegenover zich. Er wordt, terwijl de andere spe lers toekijken, zo natuurgetrouw mo gelijk gespeeld. Vermoedelijk zijn de gesprekken wel sterk gecompri meerd, maar je krijgt de indruk dat je echt een „geval" ziet en hoort behan delen. De patiënt wordt geleidelijk aan zover gebracht, dat hij zichzelf rekenschap geeft van wat hem of haar dwars zit, in een verhouding tot de moeder bijvoorbeeld, of tot de Het groteske slot van Siegmunds Freude. vader, niet vroeger, maar in de tegen- ontwikkeling. Dat is ook voor de woordige tijd. De dochter krijgt te toeschouwer toe nodig. Je raakt er spelen, onder woorden te brengen, geleidelijk aan in thuis en wordt in wat zij tegen haar moeder heeft, toenemende mate geboeid, maar je maar ook hoe de moeder haar behan- bent je tegelijkertijd ook bewust dat delt. het veel tijd kost; alles bij elkaar ruim drie uur, ongerekend de pauze. Je krijgt het dus waarschijnlijk in een versneld proces te zien, maar het 9P clen duur heb Je> als er weer eep blijft een genuanceerde, geleidelijke nieuw „geval" gaat beginnen, de nei ging om het voor gezien te houden. Rond elf uur, een ruim half uur vóór het einde liepen er nogal wat mensen weg. Maar als je bleef zitten, werd je toch telkens opnieuw geboeid. Het slot is dan opeens grotesk, en waarschijnlijk vooral voor de spelers, die zich grote inspanningen moeten getroosten, ontspannend. een onzer verslaggeefsters -FT „China-delft-Europa, Chinoiserie" is de naam van een oonstelling, die tot 15 augustus te bezichtigen is in het lelijk museum „Het Prinsenhof" in Delft. De tentoonstelling 11 een duidelijk beeld van de invloed, die de Chinese cultuur uitgeoefend op de Europese cultuur in de periode van 1602 798. 'as de periode waarin de Vere- Oostindische Compagnie handelscontacten onderhield ihina en Japan. Het porcelein en nerk, dat door de V.O.C. werd borteerd, inspireerde al snel de pese kunstenaars. Speciaal de ise aardewerkschilders gingen [steeds meer toeleggen op de imi- san de Chinese produkten. 1/t bleef niet bij imitaties. Men alf versieringen in Chinese stijl van ingeefjn Europa vervaardigde decora- in gefantaseerde Oosterse stijl ntmen „Chinoiserieën. Vanaf on- ler 1670 tot het einde van de 18e was de Chinoiserie in Europa in node. Op de tentoonstelling t de meeste aandacht besteed 3°0tacten van Nederland en Chi de bloeiperiode van het Delftse iwerk met Chinees geïnspireer- tsiering. nc lerhj ze hi e mi, - opL t ka groif stel schi alko ïiliei j boe tu "°nn mtgj aan de hand van boekwerken, keningen en landkaarten te hoe de V.O.C. erin geslaagd is actorij te vestigen in Kanton. 7-eeuwse Chinese porcelein, dat I in opdracht van de V.O.C. werd ardigd, oogstte grote bewonde- l Nederland. Dit Wan-li porse- op de expositie te bezichtigen daarnaast de imitaties, die in zijn gemaakt. Het verschil tus- let (Delftse) aardewerk en het lein is te zien aan de wat minder natige vorm van aardewerk, dat ekt is met een glazuurlaag. Het ;se porselein is meer hardglan- Ook de lakkabinetten vonden een gretige aftrek in Europa. Voor deze kasten bouwde men echter in Europa pompeuze onderstellen, zoals men la ter regelmatig de Chinese produkten ging verwerken in Europese stijl (ba rok en rococo). Zo werden wanden, opgebouwd uit lakpanelen, uit elkaar gehaald en verwerkt in Europese kasten. Een mooi voorbeeld van de toegepaste Chinese stijl is een aardewerk tulpen vaas in de vorm van een pagode. Op de tentoonstelling is ook te zien dat de Chinese stijl werd toegepast bij de vervaardiging van wandkleden en stoffen voor kleding. Aan de import van Chinees porselein, zijde en behangsels kwam in 1798 een einde door de opheffing van de V.O.C. De Delftse aardewerkindus trie was toendertijd al vrijwel inge stort door de concurrentie van de Engelse. Hiermee stierf de Chinoise rie in Nederland een stille dood. Door de bemoeienissen van o.a. dr. P. Biesboer, conservator oude kunst van Het Prinsenhof is het „Chinese porselein van Delft" de komende maanden weer in zijn volle glorie te bezichtigen. Het Prinsenhof is dage lijks geopend van 10.00 - 17.00 uur. Op zon- en feestdagen van 13.00 - 17.00 uur. Heel ander werk uit China is te bezichtigen in „De Volle Maan", tegenover het Prinsenhof, waar t'm 4 juli een expositie wordt gehouden van grafiek uit de volksrepubliek China. pronkstuk van de tentoonstelling is een ca. 1 meter hoge elvaas met Chinees geïnspireerde decoratie. Deze vaas, ge- t J.W. Hoppesteyn, is in de 2e helft van de 18e eeuw in Delft tardigd. door Piet Visser AMSTERDAM Niet eens zo heel vol was vrijdagavond de grote con cert (?>-zaal van de RAI. maar wel waren de toehoorders enthousiast in hun waardering voor het gemengde programma van Europese muziek. Het werd onderbroken door de pia nist Daniel Wayenberg met een der beste stukken uit het Amerika van de twintiger jaren: Gershwins Piano concert in F. Men krijgt bij het aan horen van dit enorm gespannen en groots klinkende werk de neiging, om van een „vergrote Brahms" te spre ken; ofschoon nocht de constructie, noch de overige componenten van het stuk directe herinneringen aan de Duitse componist dragen, tenzij eni germate de instrumentale opzet. Het is een gaaf stuk in eerste uitvoe ring door het Concertgebouworkest en het wordt gedragen door „ou derwetse" klanken. Wat wil men: 1925! Er zijn veel tonale harmonieën, er zijn melodieën van een dankbare stroming, er zijn hoe kan het anders? Amerikaanse rit men. En alles draagt bij tot een span ning die tot het einde van het ener verende slot blijft boeien. Onder de exacte leiding van Jean Fournet wa ren orkest en bovenal de solist in deze enorme ruimte goed op dreef en de soms wat tumultueze klank kon de piano-solo toch niet onderdruk ken. Daarvoor was het spel van Way enberg te kloek en tevens te spits voor. Overigens was dit programma aange past aan de ontspanningsmuziek: La- lo's Ouverture „Le Roi d'Ys" en, bij zonder fraai uitgevoerd de „Arlesien- ne-Suiten" I en II van Bizet; kleur rijk, soms ook lief-romantisch, aan trekkelijke muzieken met veel drie kwarts maat. De „Eerste Roemeense rapsodie" in A uit 1901) van Enesco werd, perfect als het werd voorgedra gen, een vriendelijk „uitwuivertje", dat hier en daar iets van een „uitsmij- tertje" kreeg; boeiend en met een ferm kleurenpalet. En dat uit 1901. door Rud Niemans AMSTERDAM Bijna tien jaar terug, in 1967, zette tenorsaxofo nist Archie Shepp in een kleurig Afrikaans gewaad gestoken, de Doelen op stelten met een optreden als één lange driftbui en muziek waar de agressie van af droop. De ene helft van de zaal riep „boe" en verliet de zaal, de andere scandeerde „Archie, Archie" als gold het Coen Moulijn. De door Peter Smids in Jazzwereld ooit als „boze, zwarte man" ge portretteerde Shepp is daarna nog dieën over ons uitgestort. Technisch voortreffelijk, maar niets nieuws on der de zon. In feite liet Shepp blijken een enkele maal in ons land komen zich ais stilist te willen laten rang- spelen (Paradiso), maar niet meer als schikken onder de post-Coltranes. de politiek geëngageerde revolutio- Waarmee hij zich als jazzmusicus nair, die zijn bitterste gal uitspuwde over 'het onrecht zijn volk aange daan. Dat werd ook duidelijk uit Im- pulse-platen. zoals „Attica Blues", die om een aantal voor de hand lig gende redenen muziek op een aan zienlijk lager pitje bevatten. Shepp schilde de hardste korsten van zijn muziek af, ging meer standards splen, maakte nauwelijks een plaat meer, trok zich terug. Op de reputatie van zijn naam trok Shepp vorige week een overbezet BIM-Huis. Hij beklom wat laat het podium in streepjespak, gleufhoed op, kromme pijp in de mond, zette zich aan de vleugel en begon wat zoekerig „Lush Life" van Strayhom te spelen. Je reinste Fatha Hines, zo te zien. Een man op zijn duizend muzikale gemakken. Trombonist Greenslee liep, toen Shepp op tenor al begonnen was Strayhorn verder uit te diepen, met steeds onduidelij ker bestemming op het podium rond. Toen hij eindelijk besloot ook maar eens te gaan soleren bleek zijn spel stevig in de bluestraditie te wortelen. In het derde stuk, met een vage rela tie tot „Love for sale", werd, aange wakkerd door het gespierde ritme- team Cameron Brown (b) en Beaver Harris (drums) met ritmische im pulsen op de snaredrums als bom explosies d la Max Roach een spervuur van arpeggio's en flarden van niet *1 te uitgesproken melo- wellicht ook toegankelijk maakt voor die grijze vrouw op leeftijd, die tus sen het opeengepakte voetvolk door een toneelkijkertje naar Archie stond te turen. Shepp voor bejaarden, ver bijsterend maar waar. De volgende avond (vrijdag) was de sfeer aanzienlijk ontspannener. lo gisch en in overeenstemming met de muziek van de 52-jarige Dexter Gor don, tenor-topper uit de twee decen nia vóór Shepp. De avond van de remplacanten: Dexter verving Pha- rao Sanders, Art Taylor kwam drum men voor Philly Joe Jones, Rob Lan- gereis bassen voor Henk Hayerhoek. Pianist Rein de Graaff pas uit New York terug zat achter de Steinway uiteraard ook vanwege Sanders' ab sentie. Never mind, de heren kennen elkaar van haver tot grot. De tenorist begon aanvankelijk wat matjes zijn vijftiger jaren-licks op te poetsen, maar al snel kreeg Dexter er zin in, herkende wat bekenden (Babs Gonzales, Joe Albany) onder zijn ge hoor, deed na de eerste set zijn col bert uit en begon met die sonore, ietwat languisante toon alles in een warme gloed van swing te zetten. Vooral onder de krachtige impulsen van Taylor maakte Dexter vooral in het mediumtempo (Days of wine and roses, Body and soul) met stomende improvisaties en fraaie citaten als passende stukjes in een legpuzzel duidelijk, hoezeer hij op hoog niveau nog duidelijk meetelt De meesten bleven er terecht tot het einde naar luisteren. IIJP. Het tweede van de drie z.g. Waterlandconcerten in (ader van het Holland Festival werd zaterdagavond gegeven it Noordhollandse plaatje De Rijp, bekend om het feit, dat de grote waterbouwkundige Leeghwater is geboren. zu >r Jac Kort •ekoorlijk plaatsje, waar de tijd t te hebben stilgestaan, en nog lerinnert aan de grote tijd, waa ien de Kaag en de Ned. Her- Kerk met zijn prachtige eunen heeft gebouwd. laatste gebouw vond ook dit j het concert plaats van het Ne- n ids Kamerorkest onder leiding ,1] zymon Goldberg. rogramma bevatte werken van Haydn, Henk Badings en hieing Amadeus Mozart. Van de hoorden we de prachtige Sym- nr 85, die de bijnaam „La Rei- n^erwierf door het feit, dat de lalige Franse koningin bijzon- ftecht was aan deze schepping ie laydn. Hetgeen zonder meer 'oor de muzikale smaak, die zij hebben bezeten. Het is inder- een fameuze compositie die na twee eeuwen nog even fris en boeiend klinkt als toen zij ontstond. Het Ne derlands Kamerorkest gaf er een uitstekende vertolking van: gaaf en geïnspireerd. Joke Vermeulen, aanvoerster van de altviolen van het N.K.D., was soliste in het Concert voor altviool en strijk orkest van Henk Badings. Zij ver tolkte haar solopartij niet alleen bui tengewoon knap, maar ook zodanig, dat men bewondering kreeg voor de muzikale kwaliteiten van dit driedeli ge werk van Badings. dat enigszins als een vreemde eend in de klassieke bijt terecht gekomen was. Ook voor deze compositie was er langdurig applaus. Volle toon Na de pauze speelde Hans Dullaert, door Adr. Hager DEN HAAG Op 26 februrari 1782 spraken de staten van Friesland zich uit voor de toelating van John Adams als gevol machtigd minister der Verenigde Staten van Noord-Amerika. Daarmee erkende de staten van Friesland als eerste van de Nederlandse provinciën de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten. Ter herdenking van dit feit wordt in het kader van het Holland Festival „200 jaar Amerika" op 18 juni een concert onder de titel „Barokmuziek uit Amerika" gegeven in de Sint Hippoly- tus kerk te Olterterp. door Jac Kort Dit programma, dat op dinsdag 15 juni wordt gepresenteerd in de AMSTERDAM Nederlandse koor- en orgelmuziek uit de utrechtse Geertekerk, ging vrijdag- laatste tien jaar vormde het onderwerp van het concert, dat het g™hlinDeemeP.!B^rokmaS uit Nederlands Kamerkoor, dirigent Hans van den Hombergh, en Amerika" is onjuist. Er is sprake van Kees de Wijs, orgel zondagochtend in de Grote Zaal van het barokmuziek in Amerika, omdat Concertgebouw gaven. Een concert, dat enig inzicht verschafte in Amerikaanse muziek er niet of nau- wat de componisten van nu met deze beide media doen. weüjks aan te pas komt. En daarmee vervalt eigenlijk het motief van dit concert. Zelfs de geschiedkundige en !ng'n ï—ïiïïïïf ti^Mcrlhpoüht historische toelichting van Alan Cur iamrnLS lm ^QQr?n tis maakte de opzet van deze avond J® -SïSKiïïaü niet aannemelijk. Compositorisch etaT&ln^CSndla'op paS d"ehoortohSn^geeTt!o™maM g**! al predikaat ",es' vastknopen. Voor wat het orgel betreft, zijn de componisten klaarblijkelijk vooral sterk onder de indruk van de contras ten, die het instrument biedt. Ton de Leeuw in zijn uit 1973 daterende Sweelinck-variaties, Joep Straesser in ziin Monvements (1965) zowel als verbonden aan het N.K.O., Mozarts Concert voor hoorn en orkest in Es groot (K.V.495) met mooie ronde en volle toon en met een opmerkelijk juist inzicht in de stijl van Mozart's muziek. Ook hij werd met een lang durig applaus beloond. Het Ned. Kamerorkest, dat in de bei de werken voor uitstekende begelei dingen had zorggedragen, besloot dit zeer geslaagde Waterlandconcert met Mozart s Symfonie nr 33 in Bes groot (K.V. 319). A.s. zaterdag kan men het N.K.O. beluisteren in de Hervormde Kerk van Monnic- kendam. Daan Manneke in Diaspora (1969) en Carel Brons in Litany (1971). Het zijn allemaal tamelijk kortade mige stukken, die het voornamelijk moeten hebben van het onophoude lijk veranderen van de registratie. Van een zinvol toepassen van deze mogelijkheden in een logisch werkstuk waren er alleen in het eerst genoemde werk een aantal voorbeel- dén te vinden. Van Daan Manneke zong het Neder lands Kamerkoor „Music about poor and bad people" (1973) op teksten van Francois Villon, enkele oud testamentische werken uit Leviticus en de verklaring, die een gedrogeerde zeeman voor de justitie heeft afge- Nu doet Robert Heppener in zijn ..Van de jubel in het hart, die klinkt ff,» in de stem" (1975) ook heel ongewone df 'wf?d?,, l df dingen. Maar in dit op tekst van de ecu* °5,te rocpe"' dan had rapn," 13e eeuwse mysticus Da Todi ge schreven werk heeft stamelen, neu riën, schreeuwen en fluisteren een verstandig aan gedaan een meer in tieme en meer ongedwongen entou rage te kiezen dan een concertzaal. functie. Het is een zinvolle verklan- «et P"«" king van de extase van de jubel en als ?ame' Prtten'ieloze muzlek< dia - i leen maar wil amuseren en verma ken". Helaas, we hebben ons noch geamuseerd, noch vermaakt. Wel ver- Van den Hombergh-S Kamerkoor gaf daa?d dï" zodanig een muziek. indrukwekkend stuk van beide ultersf moeilijke stukk'en S Pl°Ar™' een perfecte vertolking. Hetzelfde gold voor de uitvoering van de orgel werken door Kees de Wijs. matische toelichting. En waarom geen woord over de muziekinstru menten die men gebruikte? De aankondiging bij de sonate van Carl Philipp Emanuel Bach „twee natuurhoorns ad libitum" bleek een vergissing. Die hoorns hadden wel een aandeel in onder andere het con certo van Schobert. Willekeurig Die Schobert was overigens nooit in Amerika. Bachs genoemde zoon en de heren Guénin en Balbastre kwa men al evenmin aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Alexan der Reinagle Inderdaad wel. De be doeling was echter niet dat de com ponisten ooit wel eens in Amerika geweest zijn, doch dat hun muziek daar gespeeld werd. Me dunkt, dan kan men tal van programma's sa menstellen. Kende men in Amerika geen Italianen en waren Bach, Hfin- del, Mozart en Haydn onbekenden? Was de keuze van werken niet wat al te willekeurig? Uitvoerenden waren Alan Curtis, cla- veclmbel, bijgestaan door de violis ten Lucy van Dael en Alda Stuurop, de cellist Anner Bijlsma en de bespe lers van de natuurhoorns Iman Soe- teman en Huub Kerstens. Over de goede wil van de interpreten kan geen twijfel bestaan, wel of zij pasten in een festivalconcert. Cellist Anner Bijlsma was in feite de enige die bewees hoe het kan en hoe het moet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 7