Remonstrantse aandacht voor Zuid-Afrika I Confessionelen laken geref.bond Goed protestantisme voorwaarde voor goede democratie Uit de kerkbladen II Vandaag Drs. W.K. Morée: Laagtij voor arminianisme voorbij Nieuwe pro-nuntius in Den Haag Ds Wiegeraad tot evangelisten: Weerstand tegen bisschop in VS Nieuwe boeken Daar word ik tegelijk stil en koud van Urker dolerenden uit geref. kerk Potter bezorgd over Jehova's getuigen Duitse dominees neigen naar links MAANDAG 14 JUNI 1976 KERK TROUW/KWARTE Van een onzer verslaggevers WADDINXVEEN De plaatselijke gemeentes en kringen van de remonstrantse broederschap gaan zich het volgend seizoen onder meer bezighouden met de vraag naar de verhouding van het bedrijfsleven tegenover Zuid-Afrika. Dit is zaterdag besloten door de algemene vergadering van bestuur van de Remonstrantse Broederschap, die in Waddinxveen bijeenkwam. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM In de hervormde kerk in de provincies Gronin gen en Drenthe dreigt een nieuwe richtingsstrijd te ontstaan: tussen confessionelen en gereformeerde bonders. Dit wordt ge constateerd in het jaarverslag van de confessionele vereniging. Het besluit deze kwestie aan de orde te stellen werd niet zonder enig heen en weer gepraat aangenomen. Eerst wilde de vergadering de zekerheid hebben, dat na de discussie in de gemeentes er niet automatisch een oproep tot terugtrekking van inves teringen zou worden gedaan. Het ter tafel liggende voorstel, dat dus eerst in de gemeentes aan de orde gesteld wordt, komt in strekking overeen met de resolutie die de hervormde synode in juni 1975 heeft aangeno men. Het voorstel behelst een oproep aan het bedrijfsleven, sociaal- ethische en politieke kanten te laten gelden bij het beslissen over investe ringen. Controle Het voorstel dringt voorts aan op onpartijdige controle en verslagge ving met betrekking tot het effect van investeringen ten aanzien van gelijke rechten voor zwart en blank. In het voorstel wordt tenslotte een uitspraak gedaan tegen verdere in vesteringen op dit moment. Wanneer het voorstel na te zijn besproken zal worden aangenomen, behelst het te vens een oproep aan de Nederlandse regering, de verhouding tussen Ne derland en Zuid-Afrika kritisch te beoordelen. Het voorstel werd ter sy node mede verdedigd met een beroep op de behoefte bij sommige politieke en andere besluitvormers op leiding DEN HAAG De opvolger van mgr. Angelo Felici als apostolisch pro nuntius in Den Haag zal zijn mgr. John Oordon. een Ier. die thans werkzaam is in New Delhi. De nieuwe pauselijke vertegenwoor diger in Den Haag is 64 jaar oud en is sinds 1948 in Vaticaanse diplomatie ke dienst. Voor New Delhi „stond"' hij in Pretoria tot 1971. Mgr. Gordon is zijn carrière begonnen als leraar. Hij geldt als betrekkelijk progres sief. Prof. dr. H. J. Heering vanuit de kerk, (minister Duisenberg van financiën is lid van de remon strantse broederschap, red.) Uit Limburg kwam daarentegen een pleidooi om nu maar eens te stoppen met politiek in de kerk, omdat deze politieke belijdenisuitspraken tegen de remonstrantse geest zouden zijn. Prof. dr. G.J. Hoenderdaal wierp hier- tegenin dat de remonstranten zeker wèl belijdenissen kennen.. „Dat de remonstranten Dordt verwierpen was omdat zij geen belijdenis wilden doen over iets waarover alleen specu latief iets te zeggen was. Dat is in het geval van Zuid-Afrika niet zo", zei prof. Hoenderdaal. Apeldoorn De voorzitter van de vergadering, drs. W.K. Morée uit Zoetermeer stel de in zijn openingswoorden vast dat het ondanks het afnemend aantal geregistreerde remonstranten in ons land en het dalend kerkbezoek toch UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Synode (16) W. H. P. N. Bakker heelt een aardig gepeperd ingezonden stukje ge schreven. Die peper werd natuurlijk eerste minister Vorster en dan heel Zuid-Afrika in het gezicht geworpen. Welnu, ik heb helemaal geen af schuw van de heer Vorster; ik vind hem een groot staatsman, een „vondst" voor het hedendaagse Afri ka. Ik vond het helemaal niet eng een uurtje met hem te hebben ge praat Wel moet ik de heer Bakker opmerken, dat in de Hitlertijd Zuid- Afrika vrijuit open heeft gestaan als toevluchtsoord voor Joden; dat Zuid-Afrika een der grootste con centraties voor Joden heeft buiten Israël en Amerika (en Rusland, maar. nou Ja...); dat in de volkerenta- bel van Zuid-Afrika deze Joden echt niet apart gesteld worden de heer Bakker concludere en betreure zijn schandelijke verdachtmakingen, waarvoor hij maar geen rechter moet zoeken. Als in Zuid-Afrika Afrikanen meer te eten hebben, meer onderwijs ontvangen, meer in te brengen heb ben. minder bedreigd worden dan elders in Afrika en er meer kinderen in leven blijven lees V.N.- statistieken dan wil je toch wel meetellen. En:onderdrukking in Af rika: ach! Amstelveen J. Klattcr niet de dood in de pot is in zijn kerk. Hij vond een eerdere uitspraak van hem. dat voor het arminianisme het laagtij voorbij is. nog steeds, van toe passing. In tal van gemeentes is er blijkens de jaarverslagen sprake van leven. Er komen vele kringen en ge spreksgroepen bij. met name rond thema's als de nieuwe levensstijl. Een teken van gezondheid is dat de kring Apeldoorn nu officieel als ge wone gemeente tot de broederschap Is toegelaten. De heer Morée meent dat de malaise in de kerkdienst voortkomt uit de onmacht het woord en de liturgie met elkaar in een verband te brengen dat men als zinvol ervaart. Hij stelde de vraag aan de vergadering wat het is: samen een eredienst beleven als een groepsproces. En zoals zo vaak ge beurt. wanneer wij het niet weten, slaakte ook de voorzitter van de re monstranten de verzuchting dat we onze problemen in handen moeten geven van een sociaal-agogisch ge schoolde. De heer Morée raadde de aanwezigen aan. echte gemeenschap te zoeken in kleinere eenheden, zoals basisgroe pen, actiegroepen, huisgemeentes, gebedsgroepen en bijbelkringen. In deze kleinere kernen komt de ge meenschap meer tot stand dan in de grote samenkomsten, die ook bij de remonstranten nog de hoofdmoot van het kerkewerk vormen. Actiegroepen Ook het contact met de maatschap pelijk betrokken actiegroepen kreeg aandacht. „U zou die lastige groepen kunnen opzoeken en hen uitnodigen tot deelname aan het werk van de broederschap", aldus drs. Morée. Hij meent dat actiegroep en gemeente elkaar kunnen aanvullen, omdat de actiegroep weliswaar brandt van be trokkenheid op de wereld, maar on voldoende duurzaamheid heeft. De gemeente kan het lang uithouden, maar ontbeert vaak de nodige be trokkenheid. „Als je als actiegroep iets wilt berei ken, heb je een stevig bouwsel nodig, zoiets als een gemeente, die het eeu wen heeft weten uit te houden". Bij de remonstranten is enige onrust over wat de grote protestantse ker ken van plan zijn in het kader van de beweging ..samen op weg". Onder bijval van de vergadering zei dr H. M. de Lange uit Den Haag dat de remon stranten waakzaam moeten zijn over de positie van de ondogmatische en vrijzinnige mensen. De remonstran ten hebben niet langer het monopolie van de vrijzinnigheid, omdat vrijzin nigen behalve bij de hervormden ook onder de gereformeerden voorko men. Daarom kunnen de twee grote hervormde en gereformeerde kerken niet met z'n tweeën werken aan de hereniging. Het derde (remon strantse) been moeten zij bijtrekken, vond dr De Lange. Hij vindt het on juist dat de grote kerken net doen alsof de remonstranten er niet bij horen. De jaarvergadering was de laatste voor de thesaurier van de remon strantse broederschap. H. F. de Wijs uit Delft. De heer De Wijs heeft vele jaren de financiën van de kerk be heerd en hij kon zaterdag met vol- Prof. dr G. J. Hoenderdaal: Gezamen lijk belijden is niet onremonstrants. doening vaststellen dat de financiële toestand waarin de kerk verkeert in evenwicht is. doordat de laatste jaren verschillende uitgaven zijn weggeval len. zonder dat belangrijke diensten van de broederschap hoefden te wor den aangetast. Aandelenportefeuille Voordat de vergadering afscheid nam van de scheidende pen ningmeester stelden enkele afgevaar digden de aard van de aandelenpor tefeuille aan de orde. die de kerk bezit. De Leidse prof. dr H. J. Heering stelde voor. tenminste de aandelen AMRO-bank af te stoten, danwel in de aandeelhoudersvergadering vra gen te stellen over de leningen, die deze bank verstrekt aan de regering van Zuid-Afrika. De Leidse hoogle raar zou er ook helemaal niet tegen zijn, wanneer de broederschap haar geld zou beleggen bij de coöperatieve maatschappij van de wereldraad van kerken. In het afdelingsverslag van Gronin gen/Drenthe wordt gezegd, dat daar thans geen sprake meer is van sa menwerking tussen deze beide stro mingen aan de rechterzijde van de hervormde kerk. "Vanouds rechtzin nige gemeenten" worden volgens het verslag als gevolg van de activiteiten van de gereformeerde bond opge splitst in tweeën. „We denken aan zeker zeven a acht gemeenten van rechtzinnige origine, waar men van gereformeerde-bondszijde op alle mogelijke manieren tracht de macht in handen te krijgen." Het verslag spreekt van „een indroevige zaak" en een „onchristelijke handelwijze", die niet getolereerd kan worden In een reactie hierop in het weekblad van de gereformeerde bond "De Waarheidsvriend" schrijft hoofdre dacteur ir. J. van der Graaf, dat er niets anders gebeurt, dan dat enkele gemeenten in Groningen, vanouds rechtzinnig of niet-rechtzinnig. thans predikanten of kandidaten uit de hoek van de gereformeerde bond aan het beroepen zijn. Ir. Van der Graaf: „Hoe kan dit anders dan uit de ge meenten zelf voortkomen? Het an ders te stellen betekent toch wel een geweldige miskenning van de ge meenten". Volgens hem kunnen deze gemeenten niet meer (voldoende) Van een onzer verslaggevers ZEIST Naarmate het protestantisme in ons land zijn invloed verliest, wordt de democratie al meer een hol begrip. Dit betoogde ds B. J. Wiegeraad uit Amersfoort zaterdag op de evangelisten conferentie van de Hervormde bond voor inwendige zending, die dit jaar geheel gewijd was aan maatschappelijke en politieke vragen! Ds Wiegeraad constateerde, dat ter wijl men roept om democratisering, tegelijk de democratie sterk ver zwakt. Velen zoeken hun heil bij ac tiegroepen, omdat de parlementaire democratie hen niet voldoende be vredigt. Volgens ds Wiegeraad komt dit. doordat de verdeeldheid en de verwarring in ons land te groot ge worden zijn. Er is geen gemeenschap pelijke overtuiging meer. De demo cratieën konden opbloeien in protes tantse landen met duidelijke bijbelse waarden, aldus ds Wiegeraad. Maar waar die ondergrond wegraakt, wordt democratie een hol begrip. Oppervlakkig Voor een christen, zo betoogde ds Wiegeraad. is noch het socialisme, noch het liberalisme en conservatis me aanvaardbaar. Het liberalisme haakt in op het onbehagen over aller lei socialistische tendenzen. maar is oppervlakkig en biedt geen ander al ternatief dan het egoïsme van de ellebogenwerken Maar ook het socia listisch streven naar een heilstaat moet op een grote teleurstelling uit lopen. Beide groepen denken te opti mistisch over de mens. Men onder schat de macht van het kwaad. Terwijl getracht wordt de levens omstandigheden te verbeteren, wor den elk jaar meer vernielingen ge pleegd, stijgt de criminaliteit tot onge kende hoogte, is er geen tucht meer en mag ieder doen. wat goed is in zijn ogen. Voor een antwoord vanuit het chris telijk geloof ging ds. Wiegeraad uit van de bijbelse gedachte van de mens als het beeld van God. Van daaruit benadrukte hij, dat de mens allereerst een relatie heeft met God. Verder accentueerde hij noties als liefde, rentmeesterschap, ver antwoordelijkheid jegens de mede mens. Daarom dient een christen vooraan te staan in de dienst der barmhartigheid en het protest tegen onrecht. Gelet op de gehele huidige ontwik keling van de samenleving vroeg ds. Wiegeraad: Moeten we met alle macht onze christelijke instituten handhaven, of dienen we te volstaan met het Woord Gods te brengen en verder te zien wat God ermee doet? Volgens hem liggen hier vragen, die dringend om bezinning roepen, waa rop hij opriep om studiekringen in de gemeenten op te richten om met deze vragen bezig te zijn. NEWARK De benoeming van John S. Spong tot bisschop coadjutor van het episcopaalse bis dom Newark in de Verenigde Staten heeft een storm van protest gewekt. Zeventig episcopaalse priesters en leken hebben in een open brief aan alle bisschoppen van de episcopaal se kerk in de VS bezwaar aangete kend tegen de theologische inzich ten van bisschop Spong. Spong heeft in 1974 een rede gehou den, waarin hij naar het schijnt de godheid van Christus heeft ontkend. In een boek dat hij kortgeleden heeft geschreven zouden ook enkele on orthodoxe uitlatingen staan. Verandtrung der Welt. Bekehrung der Kirrhen doordr. Lukas Vlscher Ultg Otto Lembeck. Frankfurt. W.-Dld. Prijs 9.80 DM. Tekst van de lezingen die dr. Vischer. secretaris van de af deling Geloof en kerkorde van de wereldraad van kerken, in Januari te Utrecht heeft gehouden Van dag tot vandaag door RietTigche laar. Uitg. Boekencentrum. Der, Haag. prijs 8.90 (bij aantallen goed koper). Goed bruikbaar bijbels dag boek voor jongeren, d.wz. elf- en twaalfjarigen, en deze goedkope edi tie is bestemd als afscheidsgeschenk bij het verlaten van de basisschool De gebonden editie van achttien gul den is ook nog verkrijgbaar. Avond met God door Paul Haschek. Uitg. Gottmer, Haarlem. 239 pag.. prijs 15.90. Dit sierlijk uitgaafje (slappe kunstleren band, leeslint, ronde hoeken), bevat een verzame ling van „gedachten en gebeden" met teksten uit de bijbel. Maar bijv. ook van prinses Wtlhelmina of Teilhard de Chardm De Nederlandse bewer king is van dr L. A. M. Goossens en ds. A. Klamer. Levende stenen door ds. A. H. Algra. Uitg. Buy ten it Schipperheün, Amsterdam, 96 pag.. prijs 9.25. Vaak. om niet te zeggen, meestal zitten catechisanten met een mond vol tanden als Je ze vraagtjiaer de herkomst van de belyrtemsgeschrif- ten of de psalmberijming. naar het ontstaan van gereformeerde kerken Voor Jongeren diardeze dingen niet weten en voor hun ouders die het niet meer weten, schreef de buiten- verbandse vrijgemaakte ds Algra dit bevattelijk boekje over kerkeiyke za ken en hun historische ach tergronden. Het gebed volgens het Nieuwe Testa ment door prof. Dr. J. P Versteeg. Ultg. Buyten en Schipperheyn. Amsterdam, deel 10 In de reeks Zicht op de bijbel, 168 pag. prys 15.90 Een op de praktyk van het geloofsle ven gerichte studie van de Apel- doornse nieuwtestamenticus, die o.m. de gebedspraktyk en de kwestie van de verhoring van het gebed aan de orde stelt. Keus uit twaalf Postillen, samenge steld door prof. dr. M. H. Bolkestein en prof. dr. Kr. Strijd. Uitg. Boeken centrum. Den Haag, 264 pag., prijs 35,-. Keuze uit de sinds 1949 ver schijnende Postillen, voorbereid door de werkgroep prediking (het gaat hier omzgn. preekschetsen) van de hervormde raad voor kerk en the ologie en met medewering van niet- hervormde theologen. Land van Jezus door fr. Jean Roger. Uitg. Zomer en Keuning. Wagenin- gen. prijs 23.90. Een boek met 120 foto's (gekleurd en zwart-wit), die een beeld geven van het land Israël als land van Jezus. Bij elke foto een toelichtend byschrift en een bybel- tekst die betrekking heeft op de voorstelling. Aantrekkelijke uitgave, en niet alleen voor hen die Israël bezochten of denken te bezoeken. Het boek is niet onhandig groot van formaat, een euvel waar veel andere fotoboeken aan ïyden. Een en al oor door mr. H. Schelhaas. Uitg. Kok. Kampen. 64 pag.. prijs 7,90. Ondertitel: wat doen we met de kindernevendienst? De auteur geeft practische aanwijzingen ten ge rieve van leid(st)ers van de kinderne vendienst. Een God van eeuwig heil door ds. W. van Gorsel Uitg. Kok, Kampen. 80 pag.. prys 8.90 De hervormde pre dikant van Ridderkerk biedt hier meditaties over de heilsfeiten. Te midden van tijdgenoten en geestverwanten door Ir. J. van der Graaf. Uitg. Kok. Kampen. 167 pag.. prys 17.50. Een bundel opstellen en lezingen van de spreek- en schrijf- vaardige algemeen secretaris van de gereformeerde bond in de her vormde kerk. Ondertitel: aspecten van godsdienstig leven In deze tyd. In In de Waagschaal geeft Ad den Besten, een van de dichters van het Liedboek, zijn visie op zingen, luiste ren en doen: De vanzelfsprekendheid waarmee je met name mannen soms kunt horen zeggen, wanneer het om „de dingen van God" gaat, dat ze het nu zo langzamerhand wel weten en dat het eindelijk maar eens tot daden moet komen! Daar word ik dan tegelijk stil en koud van. Ze leven in het verschrikkelijk misverstand, dat christelijk geloof niets anders is dan een eenvoudige theorie., die alleen maar in de praktijk moet worden omgezet net zo als bijvoorbeeld in het marxisme, de verhouding ligt tussen theorie en actie. Daar komt dan vaak nog bij, dat de .„hinderen de omstandigheden" waarop zij zó onherroepelijk stuiten de ónderen als schuld worden aangerekend en worden behandeld als een stuk ver zet dat gebroken moet worden. Ge bed beschouwen ze als onnodig, zo niet als ongewenst, want in strijd met de menselijke mondigheid en met het hedendaagse godsbegrip. En zingen, daarvan hebben ze de zin nooit ingezien. Indien ze al niet van mening zijn. dat samen bidden, sa men zingen „toedekt", d w z. dat het de kloof tussen de goeden en de kwaden onzichtbaar maakt. Trou wens. wat doet een mens nog in een traditionele kerkdienst? Die kloof kan hoogstens nog in een discussie- dienst zichtbaar worden gemaakt. Ik ben bitter geworden, stel ik met eni ge ergernis vast. Nee. niet omdat het om de liederen gaat. die ik met mijn vrienden heb gedicht, maar omdat dit wijdverbreide misverstand in de kerk van nu ten koste gaat van wat in bijbelse zin menselijkheid is. Ook al heeft het er de schijn van. dat wij christenen pas nu goed geïnspireerd en gemotiveerd raken om mee te werken aan de opbouw van een men selijker wereld, ja aan de bouw van Gods rijk van gerechtigheid en vre de. Ik ben bitter, juist omdat ook ik geïnteresseerd ben in de krachten tot verandering van mens en wereld, die er van het Woord uitgaan, in de daden die uit dat zaad ontspringen. Cijfers In De Waarheidsvriend schrijft ds. C. Snoei, predikant-directeur van de hervormde bond voor inwendige zen ding op gereformeerde grondslag: Stellen we de grootte van de Neder landse bevolking op 13 miljoen zie len en aanvaarden we dat 21% daar van zegt geen enkele godsdienst te belijden, dan houdt dat in dat onge veer 2.750.000 mensen, jongeren en ouderen, zich meer of minder ver gaand van het Evangelie hebben ge- distancieerd. Als 43% van de Neder landse bevolking geen bijbel heeft, wil dat zeggen dat ongeveer 5.590.000 mensen. Jongeren en ouderen, leven zonder het contact met het Woord van God te onderhouden. Als van de 57% van de Nederlandse bevolking, die wel een bijbel heeft. 54% nooit daarin leest., wil dat zeggen dat van de 7.410.000 mensen, die de Schrift ter beschikking hebben, jong en oud. 4.001.400 er nooit in kijken, laat staan er mee leven. Tellen we dat bij elkaar op dan zien we dat ongeveer 10 miljoen van de 13 miljoen Neder landers de Schriften niet kennen of er niet in lezen. Als we aannemen dat we onder andere naar de kerk gaan om ons tot geloof en bekering te laten leiden en om ons te laten voeden met het hemelse brood, dan moeten we er ernstig verontrust over zijn dat van de 3.000.000 administra tief hervormd geregistreerde men sen. ongeveer een derde wekelijks naar de kerk gaat. Verschraling en afsterving van geestelijk leven moe ten we constateren. Toch gelovig Over zijn pastoraat in een „volkswijk" (in Nijmegen) schrijft pater Joost Koopmans in Praktische theologie: Uit onze gesprekken en observaties blijkt dat de mensen, hoewel niet kerks, toch gelovig zijn. Het „ik ge loof in God. al ga ik niet naar de kerk" blijkt geen vroom smoesje te zijn voor hun gering kerkbezoek. Wat dit betreft zou ik willen verwij zen naar de brochure van Jan Peij- nenburg en Threes van Dijck, die vanuit hun ervaringen met de laagstbetaalden schrijven dat deze niet om een religieus konflikt of uit ongeloof uit de kerk weggebleven zijn. maar om een maatschappelijk dilemma en uit onmacht tegenover de happy few die de kerk rijk en machtig maakte. En ook omdat zij. gevoelsmensen als ze zijn, zo weinig aangesproken worden door de ern stige en verbale liturgie. Daarom ben ik voor mijzelf geneigd te zeggen dat ik mij niet zo moet opstellen als „man van de kerk", die het vooral belangrijk vindt dat de mensen naar de kerk komen, of dat ze zeer gemoti veerd de sakramenten ontvangen. Ik zal voor hen meer „een man van God" moeten zijn. ook al klinkt dat wat hoogdravend. Ik bedoel daar mee het volgende. Deze mensen die niet zo hard naar kerk en gespreks- avonden lopen, maar wel in God geloven, zoeken iemand die hen bij dat geloven kan helpen. En of je het nu wilt of niet, als pater („de pater" is een begrip voor deze mensen) ben je daarvoor de aangewezen figuur. 1e ware paus Paus Voor wie het nog niet wist. er schij nen vreemde geruchten te gaan over de paus. Maar gelukkig is pater We- renfried van Straaten er nog. Wij citeren hem via Woord en Dienst: Bij deze gelegenheid wil ik ook het onzinnige gerucht tegenspreken, dat in vele landen verspreid wordt en velen van u verontrust, als zou de Paus heimelijk vervangen zijn door een dubbelganger, die het uitvoe rend orgaan is van drie tot in zijn naaste omgeving doorgedrongen vrijmetselaars. Laat u niet in verwar ring brengen. De Paus kent mij per soonlijk. De woorden die hij tijdens onze laatste ontmoeting met mij wis selde, zijn een onweerlegbaar bewijs dat ik met de ware Paus en niet met een dubbelganger gesproken heb. BEHOUDEN LEVEN kandidaten of predikanten van con fessionele richting vinden en hij vraagt de confessionele vereniging: heeft u liever dat zij nu terecht ko men bij het kleurloze midden? Van een onzer Verslaggevers URK De dolerende kerk van Urk heeft thans geheel met het kerkver band van de gereformeerde kerken gebroken. Deze groepering, die in fe bruari ontstond na een scheuring in de plaatselijke gereformeerde kerk, stelde zich eerst op als "noodgemeen- te binnen het kerkverband". De dolerende kerk voert besprekin gen over samengaan met de reforme rende kerk van Urk. Dit is de groep, die vorig jaar onder leiding van ds.J.B. van Mechelen de gereformeer de kerk verliet. De gemeentevergade ring van de dolerende kerk is ak koord gegaan met een kerke- raadsvoorstel, om aan te sturen op een samensmelting, mits de gefuseer de groep dan uiterlijk over een half jaar zich aansluit bij een kerkver band. De dolerenden voelen er sterk voor, om christelijk gereformeerd te worden (als tweede christelijke gere formeerde kerk op Urk, naast de be staande). Binnen de reformerende kerk wil men wel fusie, maar denkt men verder liever over aansluiting bij de vrijgemaakten. De dolerende kerk telt circa duizend zielen, de reformerende kerk vierhon derd, de gewone gereformeerde kerk een kleine vierduizend. GENêVE Secretaris-generaal dr. Philip Potter van de wereldraad van kerken heeft in een brief aan presi dent Kamuzu Banda van Malawi zijn zorg uitgedrukt over de vervol ging van Jehova's getuigen in dat land. Deze vervolgingen komen voort uit de weigering van de getui gen lid te worden van de enige partij van het land, de congrespartij. Dr. Potter wijst er op dat mensen het recht hebben, geen lid te worden van een politieke partij en de maatrege len tegen de getuigen noemt hij dan ook „niet te rechtvaardigen". Mijn jongen vergeet mijn lessen niet en je hart beware mijn geboden, j want lengte van dagen en jaren van leven en vrede zullen ze je in overvloed geven. pn (Spreuken 3, 1, 2). De jongen, de leerling, moet de tor1 niet vergeten. Daar is kans genoe z! voor. Het leven spoelt er gemakker Jz lijk overheen. Trouwens honderde J andere leraars staan gereed hier t corrigeren, „aan te vullen", of iet "rf, totaal anders te vertellen. Je zou he kunnen kwijt raken wat je eenmaa als een oergegeven voor het leve meekreeg. Je hart, die plaats va oproer (Pascal), is trouweloos ge":, noeg. Daar moet je niet teveel or*." afgaan. Probeer het er in te houdei^3 wat je meekreeg. Verdedig het tegea alles wat er tegenin stookt en woelt "r Ze weten het niet beter dan wat j fe eens hoorde. Boven de tora gas niets. Boven deze geboden van he f leven is niets verheven. Dat lijk*11 maar zo. Dat heeft maar de schij *7, van wijsheid, maar 't is 't niet. Z kunnen je niet geven wat hier brj" loofd en afgesproken is: lengte val dagen en jaren van leven en vrede,rKg Zo staat het hier. Laat je niet wij maken dat de dood beter is dan he leven. Val niet in de strik van dez V gedachte die tot niets leidt. Het le ven. daar gaat het om. En dat is d moeite waard. En de dagen die zij*— het waard om je aan het eenmai ontvangene te houden. Het zal ee Irt leven van vrede worden. En daaroi zal het goed zijn dat het lang duuil Het leven is immers behouden. U Prof. dr. S. van der Linde, die aan d Utrechtse universiteit de geschiede® nis van het gereformeerd protests tisme doceert, gaat in septemb met emeritaat wegens het bereikeif van de zeventigjarige leeftijd. Bi[ deze gelegenheid zal hem een bunder studies van collega's en leerlingen* worden aangeboden, getiteld ■.We-rJj gen en gestalten van het gerefor-i.,, meerd protestantisme". Een bijzet- P derheid daarbij is, dat onder de Hj- ,1 dragen er drie zijn van broers vt Jr prof. Van der Linde, te weten ds. F. ht van der Linde, emeritus hervormd predikant te Amsterdam, prof. di. J.M. van der Linde, zendingshoogle raar aan de universiteit van Utrecht, wiens naam verbonden is aan de evangelische broedergemeente, en VI prof. dr. H. van der Linde, hoogleraaiZy oecumenica aan de r.k. universiteit?? van Nijmegen (in 1960, destijds her- vormd predikant in Middelburg, werd hij roomskatholiek). Prof. S van der Linde zelf is een bekend.1*' figuur in de gereformeerde bond ir?g. de hervormde kerk. De bundel gaat verschijnen bij Bolland ir'e Amsterdam. Lefebvre n Ondanks de scherpe waarschuwin] ke van paus Paulus op 24 mei voor d( 'vr kardinalen gaat de traditionalisten ids bisschop Lefebvre door. Op 23 jun ar zal hij opnieuw twaalf studenten vai ee het door hem opgerichte semiriari -k van Econe in Zwitserland tot pries hr ter wijden. Volgens pater Urbai id Snijder, een van de docenten vaiög* Econe. is het niet te verwachten, dafrh van de 110 studenten, die het semi'k narie thans telt, er een vanwege d£d pauselijke veroordeling het semina ts rie zal verlaten. Aartsbisschop Le iai febvre, die het tweede Vaticaans* f i concilie niet erkent en weigert dtda besluiten ervan door te voeren, i!1 t zojuist uit de Verenigde Staten te ruggekeerd van een vormreis. Hel seminarie van Econe heeft depen dances in New York. Detroit, Hous ton en San Jose. CONGAR - POTTER De universiteit van Genève heeft oi i grond van hun werk ter bevordering van interkerkelijke toenadering eei eredoctoraat toegekend aan pate n Yves Congar, r.k. theoloog val x naam, en aan Philip Potter, secreta ris-generaal van de wereldraad vai J kerken. V 0] MUNSTER De meeste dominee: e' in West-Duitsland hebben „linkse's sympathieën. Zestig procent van d<0 geestelijken van de evangelische1 kerk in West-Duitsland sympathiur seert met de socialistische part' n SPD. Dit blijkt uit een onderzoel dat gehouden is door het evangel lische instituut voor christelijk#^ maatschappijwetenschappen van dr' universiteit van Münster. De resultai ten van het onderzoek staan in het Westduitse weekblad ..Stem" Van de geestelijken zegt vijfentwin p. tig procent te Jciezen voor de chris tendemocratische CDU'CSU en ruin zeven procent van de liberale FDP [rt Bijna zes procent voor de evange er lische geestelijken zegt te sympathi seren met de communistische parti DKP. m

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2