pera-voer voor de doorsnee Amerikaan Enerverende avonden met schitterend slot Acht dagen kriskras door Nederland voo LEERKES Geweld in Amerika's roemruchte historie trg ,Of mice and men" Nederlandse films in Londen The Old Glory Filmproducent Zu- kor overleden Cinemanifestatie Utrecht Nog acht jongelui vast voor actie bij ex-woning Van Agt CDA-verband in Gelderland opgericht diaconessenhuis arnhem 1 full-time predikant en 1 part-time predikant Holland Festival Jazz UNIEKIN NEDERLAND De NS-kriskraskaart is speciaal bedoeld voor mensen die een volle week willen nemen om iets van Nederland te zien of verre bezoeken af te leggen. De NS-kriskraskaart kost f 58,-. En u kunt acht dagen achter elkaar net zo veel en ver door't land reizen als u wilt. Als extra plus: 50% reduk- tie op de interlokale bi ■jTERDAG 12 JUNI 1976 BINNENLAND KUNST TROUW/KWARTET 9 m oor R. N. Degens JHEVENINGEN Volgens het huisorgaan van de Nederlandse Operastichting geeft de opera ..Of ce and men" van Carlisle Floyd „een wezenlijk inzicht in het idioom dat het doorsneeAmerikaan- publiek het meest aanspreekt". Hif dit als een excuus is bedoeld voor uitvoeringen van dit werk in het land Festival (de première ging iderdagavond in het Scheve- ngse Circustheater) weet ik niet; ;t zou wèl een slecht excuus zijn. ant met de gemiddelde (dus niet ste) smaak van de doorsnee- merikaan zijn we al zó vertrouwd eraakt (ook op muzikaal gebied) dat e geen attractie voor een Holland estival meer kan opleveren. Deinig nieuws was dan ook weinig nieuws te eleven aan wat daar donderdag op toneel en in de orkestbak in drie erJedrijven als graag geconsumeerd merikaans opera-voer werd gepre- enteero. Het libretto was door de omponist (hier onbekend, in Ameri- xa een succesman) ontleend aan een ijzersterk gegeven: de bekende ont roerende roman van John Steinbeck ..Of mice and men" over het trieste bestaan van kleine Amerikaanse boe ren die in de depressietijd van de jaren dertig in leven trachtten te blij ven door hun zelfstandig bestaan te ruilen voor een sooit slavenarbeid. Iets van de grote dramatische kracht van Steinbecks vertelling (hier ge concentreerd op de kinderlijke Onmarht krachtpatser Lennie die ongewild vernietigt wat hij liefheeft, en zijn kameraad George die zich voor hem opoffert) komt nog wel door in het redelijk goede toneelspel dat de me dewerkers aan deze opvoering leve ren. Maar de muziek van Floyd heeft daar niets mee te maken. Noch in de zangstemmen, noch in de orkestpar tij geeft deze muziek ook maar iets weer van dramatische spanning. ly rische vervoering, van een situatie aanduiding. van een sfeer-suggestie of wat dan ook. Het weinige positieve dat er van te zeggen valt is. dat ze niet stoort. Dat ze de aandacht niet afleidt van wat er op het toneel ge beurt. In die zin zou het dus goede toneelmuziek kunnen zijn: maar daarmee is ze als operamuziek al veroordeeld. Julian Patrick (George) en William Neill (Lennie) in de opera Of nice and men. Als je af en toe gedwongen bent ernaar te luisteren, bij een voor- of tussenspel, hoor je een slap aftreksel van wat Menotti. Samuel Barner en Aaron Copland bijvoorbeeld zo in de loop der jaren aan illustratieve mu ziek schreven. Wat Floyd de zangers te doen geeft is van een onmacht die je je alleen verbaasd doet afvragen waarom hij. als hij toch wil imiteren, dan niet beter naar bijvoorbeèld Gershwin heeft geluisterd. Kortom muzikaal doffe ellende van begin tot eind. Het Omroeporkest in de bak leek er zo te horen ook weinig in te zien en daar kon dirigent Michael Chaipr blijkbaar ook weinig verbete ring in brengen. Op het toneel deed de Amerikaanse cast zijn best de crisisnostalgie van het stuk op de zaal over te brengen, en hun actie was zoals gezegd, nog niet het slechtste onderdeel van het geheel. In de super-naturalistische enscenering ontbrak geen rotsblok, geen boom. geen handdoek en geen schemerlamp, er waren levende hon den en er werd een flink robbertje gevochten. En het revolverschot waarmee George een eind aan het leven van zijn kameraad Lennie maakt, veroorzaakte zoals het be hoort het toch nog onverwachte schrikeffect als hoogtepunt van een bijna huilerig-sentimentele slotscène. Steinbeck is en blijft groot, maar Floyd is beslist niet zijn profeet. Wie dat nog niet wist kan het gaan zien vanavond (12).. maandag (14) en don derdag (17 juni) in de Amsterdamse Schouwburg, en zondag 20 (juni) in de Rotterdamse Schouwburg. DEN HAAG In het National Film Theatre in Londen wordt van 21 tot 28 juni een Nederlandse Filmweek gehouden. Zes grote en acht korte films zijn voor deze manifestatie uit gekozen. Tijdens deze week worden gedraaid: „Dokter Pulder zaait papavers" van Bert Haanstra. ..Zwaarmoedige ver halen voor bij de centrale verwar ming" van Guido Pieters, Bas van der Lecq. Ernie Damcn en Nouchka van Brakel. „De laatste trein" van Erik van Zuylen„,Kind van de zon" van Rene van Nie. „Mariken van Niemeghen" van Jos Stelling en „The Family" van Lodewijk de Boer. alsmede „Een schijn van twijfel" van Rolf Orthel. „Mensen 674" van Frans Zwartjes. „Zipstones" van Rob Bon- gers. „The hanged man" van Meino Zeilemaker, „Sky over Holland" van John Fernhout, „Buskando" van Re ne van Nie, ..Between the Lights" van Karin Wiertz en Jaques Verbeek en „De gebroeders Helle" van Digna Sinke. De wankele Spaanse kapitein overeind gehouden door de slaaf gemaakte negerkoning in „The Old Glory". door André Rutten AMSTERDAM Het Holland Festival laat ons kennis maken met The American Place Theatre uit New York, een groep die probeert schrijvers tot toneelschrijven te brengen. Hun nieuwe theater in Manhattan namen zij in 1964 in gebruik met een stuk van de bekende dichter (twee Pulitzer-prijzen) Robert Lowell, gebaseerd op een novelle uit 1855 van Herman Melville, die weer teruggreep naar de reisverhalen van kapitein Amasa Delano van rond 1800 een eind terug dus in de geschiedenis van Amerika. de een of andere manier komt de bemanning van zijn schip welbewa- pend aan boord en schiet de hele boel overhoop op de negerkoning na. Die neemt de Amerikaanse kapitein voor eigen rekening: hij schiet zijn pistool op hem leeg. Het stuk. dat nu hier gespeeld wordt, heet Benito Cereno" en vormt met twee andere stukken, ook van Lowell, een trilogie, die „The Old Glory" heet drie grepen uit de roemruchte ge schiedenis van Amerika, opnieuw op het toneel gebracht bij het tweehon derdjarig bestaan. De Benito Cenaro uit de titel is de kapitein-eigenaar van een Spaans slavenschip, van Afrika op weg naar Amerika. Kapitein Amasa Delano komt dat schip tegen en stapt met een adjudant aan boord om poolshoogte te nemen. Dat leidt, om dat ook de negerslaven er in optre den. tot een kleurige, maar ook wel merkwaardige vertoning. De Spanjaard is nogal wankel ter been. want hij heeft nogal wat te genslagen gehad en een groot deel zowel van zijn bemanning als van zijn slaven verloren, maar hij wordt overeind gehouden door een bijzon der intelligente neger, die op den duur alle touwtjes in handen blijkt te hebben en mei de negers, waarvan hij de koning is, openlijk de macht overneemt. Dat laat de zelfverzeker de Amerikaan niet op zich zitten. Hij trekt manhaftig zijn pistool, zonder dat dit veel indruk maakt, maar op Verbijsterend Een verbijsterend slot. omdat het in de ogen van de kijkers van nu een zinloze slachtpartij is van mensen, die voor hun vrijheid vechten, waar van zij zo net beroofd zijn. en die dan uitgerekend door Amerikanen over hoop geschoten worden. Dat gebeur de weliswaar bijna twee eeuwen gele den. maar korter bij is het opnieuw gebeurd in bijvoorbeeld Vietnam. Lo well schreef het stuk trouwens, toen dat nog volop aan de gang was. Ro bert Brustein, hoogleraar toneel aan de universiteit van Yale, merkte dan ook op: „De Amerikaanse volksaard blijkt volgens de auteur van het be gin af aan doordrongen te zijn van geweld geweld dat voortkomt uit ogenblikken van paniek". De voorstelling is vandaag in het Circustheater in Scheveningen en morgen opnieuw in de Stadsschouw burg van Amsterdam. Los Angeles De Amerikaanse filmproducent van Hongaarse af komst Adolph Zukor is in zijn wo ning in Los Angeles op 103-jarige leeftijd overleden. Zukor was een van de grote mannen in het oude Hollywood. Hij ging in 1889 zonder een cent op zak naar de Verenigde Staten en werd daar in 1917 direc teur van ..Paramount" waarvan hij een van de grootste filmproduktie- maatschappijen van de wereld maakte. AMSTERDAM Van 27 oktober tot en met 3 november wordt in Utrecht voor de zesde maal een Cinemanifes tatie gehouden. Evenals de vorige keren zal ook nu hoofdzakelijk aandacht worden be steed aan artistiek waardevolle films, voornamelijk uit het „art- house'-genre. De Cinemanifestatie zal zich con centreren in de theaters Camera en Studio. De organisatie is in handen van het bureau van de Nederlandse Bioscoopbond. Van een verslaggever ARNHEM Drie van de elf jongelui die op eerste pinksterdag gearres teerd waren wegens vernielingen aan de vroegere woning van minister Van Agt in Groesbeek. zijn wegens gebrek aan bewijs vrijgelaten. De andere acht blijven op last van de rechtercommissaris in bewaring. Dat de „demonstranten" lang in ver zekering gehouden moesten worden kwam doordat de politieverhoren aanvankelijk moeizaam verliepen. De rechter-commissaris zet de ver horen. die nu vrij vlot verlopen, voort. Bij politie en justitie bestaat de indruk dat de ruim zestig jonge lui. die uit het westen van het land kwamen, geen spontane demonstra tie tegen de anti-kraakwet hielden maar dat er sprake is van een zorgvuldig voorbereide actie. Daar om neemt de justitie de zaak zeer hoog op. zei de groepscommandant van de rijkspolitie in Groesbeek. APELDOORN Vandaag vindt te Apeldoorn in aanwezigheid van de voorzitter van het landelijke Chris ten-Democratisch Appel. prof. dr. P. J Steenkamp, de officiële oprichting plaats van het Gelders CDA- verband. Aan de ondertekening van de oprichtingsakte wordt door ARP. CHU en KVP een feestelijk tintje gegeven. 4 Het Diaconessenhuis te Arnhem is een ziekenhuis met 405 bedden. Voor de geestelijke verzorging van de patiënten en de (leerling) verpleeg kundigen hebben wij (voor drie dagen per week) BINNENKORT KOMT DE PART-TIME FUNKTIE VAKANT. Wij zoeken voor hem een vervanger(sler)L die moet behoren tot een oer reformatorische kerken en die de cursus klinisch pastorale training heeft gevolgd (c.q bereid is deze te volgen). Je werkzaamheden zullen bestaan uit: a. pastorale begeleiding van patiënten b. meewerken aan de opleiding van de leerling-verpleegkundigen c. geestelijke verzorging voor de medewerkenden in ons Huis. die daarom vragen. Van betrokkene wordt verwacht, dat hij/zij op adquate wijze - in samenwer king met de aanwezige pastor - deze funktie zal uitoefenen. Honorering vindt plaats volgens de N.Z.R.-normen. Sollicitaties kunnen worden gericht aan de direktie van het Hervormd Diaconessenhuis. v. Law v. Pabststraat 72 te Arnhem, tel 085-430800. toestel 287 Inlichtingen bij bovengenoemde direktie of bij de nu nog beide aanwezige predikanten: Ds. J. Breur. Prumelaan 55 te Arnhem, tel. 085-455782: Ds. M. J. W Knipscheer, Bakenbergseweg 120 te Arnhem, tel. 085-422704 door Rud Niemans AMSTERDAM Zo'n slordige 10.20 jaar terug bezaten de VS een ruime voorraadschuur aan veelbelovende jazz-avantgardisten. De dood van een toonaangever als Coltrane en de confrontatie met de bikkelharde do's en don't van de Amerikaanse maatschappij hebben daarvan echter nog maar weinig intact gelaten. Allerlei militante jazz-individualisten hebben zich sindsdien gecompro mitteerd met rock-, popjazz, halfslachtige CTI-muziek en andere muzikale software, zodat er in de USA van een invloedrijke avant garde-scene geen sprake meer is. Europese jazz-musici leren hun Ame rikaanse vakbroeders tegenwoordig soms lesjes die men vroeger niet voor mogelijk hield. Toch heeft het Hol land-Festival, ditmaal zwaar op de Amerikaanse toer. nog enkele inte ressante modernisten van overzee hier naar toe weten te halen. Piano-magiër Cecil Taylor keerde na een Concertgebouw-recital een handvol jaren her in het HF terug en opende een stevig modern getihte jazzweek in het BIM-Huis. In 2 lange sets projecteerde deze profeet van het puur vrije improviseren zo'n ge compliceerd klankpatroon van over elkaar heen buitelende akkoorden, dat het zijn grootste bewonderaars soms duizelde. Soms onderbrak Tay lor zijn bijna constant hamerende toucher met lyrische fragmenten, die melodisch de verwachting wekten, dat hij elk moment het finale deel van een romantisch pianoconcert zou inzetten. Ik weet niet. in hoeverre pianist-componist Loek Dikker een aantal van diens kleurrijke en zeer Taylor gefascineerd is door de Rus sische meesters, wat ik wel weet is. dat al zijn formidabele techniek voor mij niet een gemis aan nuance, een voud. warmte, menselijkheid en an dere vlees-en-bloed adjectieven ver mocht te compenseren. Murw Vandaar de luister-murwheid welke mij na een half uur bekroop. Ik zag cn onderging een razende K&rel Appel, met vingers als drumsticks felle kleu ren op een doordrenkt doek kwak kend Appel s kleuren vind ik vrijwel altijd mooi. die van Taylor slechts bij vlagen, moet ik zeggen. Na zijn fysie ke krachttoer stond Taylor op. been de weg. de vleugel licht ontstemd, zijn publiek verstomd achterlatend. Over kleur gesproken. Een dag later speelde de 8-Juni-Band. 16 man o.l.v. gevarieerde werken Een luistera vond vol carnavaleske pret. Dikker denkt muzikaal in een mild. breed spectrum, caleidoscopisch van totali teit. Hij beheerst vooral het schrijven van parafrasen, waarin Teo Macero- Monk-, de pathetische Stan Ken- tonstijl als de expressieve Ellington (het A-Train-themai te herkennen zijn. Maar ook de calypso en stemmige koraalmuziek komen via abrupte rit mische overgangen in Dikker's smeltkroes terecht. Willem Breuker zorgde op basklarinet en sopraan voor sublieme hoogtepuntjes met clowneske persiflages op uitsloverige swingklarinettisten en czardassende Stehgeigers. En alles swingde bij tijd en wijle de pan uit dank zij het complete en uiterst vitale slagwerk van Pierre Courbois. Karikatuur Breuker cn Dikker hebben composi-. torisch wel raakpunten, maar Breu ker is oorspronkelijker, agressiever, haalt allerlei traditionalismen uit de concertpraktijk graag over de kling, waarbij de Mokumse humor nooit verloren gaat. Hij maakt mannetjes en hun muziekjes, laat ze ons zien in hun meest karikaturale gedaante. Toch legde Breuker's eigen 11 musici tellende Kollektief op de 3e - drukbezochte-avond het accent niet zozeer op theater als v/el op zijn mu ziek. oud- en nieuw werk aaneenge smeed. waaraan de 11 door gecompli ceerde ensembles uiterst waakzaam leeswerk dienden te besteden. Maar het was duidelijk te horen, dat de groep in contrast met die van Dikker langer samenspeelt. Kenmerkend voor alle hecht door timmerde Breuker-muziek die avond vond ik de veelvoudig herhaalde drif tige staccato-motieven, die telkens het vertrekpunt vormden voor ener giek solowerk van allen volgens een strakke procedure. En dan wemelde het van tempowisselingen, versnel lingen en vertragingen, die sterk ver want waren aan Mingus-workshops van weleer. Alhoewel hij een onge woon serieuze greep op het geheel behield, zou Breuker Breuker niet zijn. als aan het slot toch niet even de lach een kans kreeg. Er brak een calypso los waarbij alle blazers ver schillend gevulde of gestemde drankflessen bespeelden en als toe gift een door het orkest vanuit de zaal ondersteund klarinet-viool-duet tussen Breuker en Lodewijk de Boer in de als „horrible tango" aangeklede draak ..Four tempi march". Een schitterend slot van een enerverende avond JUWELEN. GOUD en ZILVER IN- EN VERKOOP H. W. DAMES Kruisstraat 19, tel 023- 32 04 31Haarlem (bi| de Ridderstraat). Permanente expositie van een specialist in massief eiken stijlmeubelen eigen haard eiken waard APELDOORN - MARIASTRAAT 76 TEL.055 - 21 88 13 HOENDERLOO - KRIMWEG 35 TEL. 05768 324 APELDOORN - MARIASTRAAT 64. 5US. Koop af en toe 'n NS-kriskraskaart. De Familie Spoor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 9