Gevolg van Berufsverbote: aarzelen op Duitse preekstoel I Vandaa Onze adressen: Bijna elfduizend baptisten LCGJ teleurgesteld over synodebesluit Promotie ds. Allan Boesak Conferenties Willebrands naar de VS VOORBUGANGEI VRIJDAG 11 JUNI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWAI door Aldert schipper In 1972 maakte de Westduitse regering een wet, die het in het vervolg mogelijk zou maken, mensen die kritisch stonden tegeno ver de Westduitse maatschappij, uit overheidsdienst te weren of daaruit te ontslaan. De man die destijds (mede-)verantwoordelijk was dat die wet er kwam, de vroegere kanselier Willy Brandt, en de man die de wet zijn rechtskracht verleende door hem te tekenen, ex-president Gustav Heinemann. hebben nu min of meer spijt dat die wet bestaat. Deze twee politici zijn niet de enigen, die bezwaar hebben tegen het op ruime schaal weren van andersden kenden uit functies, de ..Berufsverbo te." Dit woord roept ook buiten West- Duitsland steeds meer weerstand op. In de Nederlandse Partij van de Ar beid is hier en daar wat gegrom te horen en de Franse socialistische lei der Franc .ois Mitterrand is zelfs voorzitter geworden van een speciaal comité, dat zich wil bezighouden met de maatregelen tegen andersdenken den in de Bondsrepubliek. De Bel gische tv vergeleek West-Duitsland reeds met dictaturen zoals Chili en Indonesië. „Zover is het bij ons nog lang niet, gelukkig," Zegt de Mainzer emeritus predikant Horst Symanofski. die in deze stad de leider is van het plaatse lijke protestcomité tegen de Be rufsverbote. Wij hebben ds. Syma nofski opgezocht om twee redenen. Hij is iemand, die als industriepredi kant in dienst van de Gossnermissi- on zijn sporen verdiend heeft. En we hebben ons tot de reis naar Mainz aangegord omdat juist in deze deelstaat Hessen verscheidene geval len bekend zijn van Berufsverbote in de evangelische kerk van Hessen en Nassau. Bij ds. Symanofski thuis ont moeten wij een van deze ..getroffe nen." ds. Dieter Johannsen, een der tigjarige gemeentepredikant uit Kelsterbach. een dorp in de buurt van Frankfurt Achterdocht De kerk van Hessen en Nassau is de vroegere landeskirche van Marin Nie- möller en Symanofski en Johannsen roemen om het hardst naar verhou ding liberale kerkelijke politiek in deze deelstaat. Dit neemt echter niet weg dat ook in de kerk de sfeer van politieke verdachtmaking en achter docht doordringt. Dit heeft als gevolg dat acht jonge theologen in conflict zijn gekomen met de kerkelijke top omdat zij lid zijn van of sympathiek staan tegenover de Duitse commu nistische Partij (DKP). De last die deze acht jongere theologen van de kant van de kerk ondervinden vindt Johannsen nog uiterst gering in ver gelijking tot hoe het een communis tische lerares, een postbesteller en een treinbestuurder verging. Deze laatsten werden uit overheidsdienst ontslagen, samen met vele honder den anderen. In totaal hebben onge veer drieduizend mensen in de Bondsrepubliek last gekregen met de Berufsverbote. Zij werden wegens hun politieke inzichten niet aange steld, hun werd een vaste aanstelling geweigerd of zij kregen ontslag In de kerk gaat het gelukkig iets anders. Johannsen vertelt dat hij en zijn vrouw weliswaar voortdurend door de kerkleiding in de gaten wor den gehouden en regelmatig daar mee in gesprek zijn over de combina tie van het actieve lidmaatschap van de communistische partij en het lei ding geven in een christelijke ge meente. Maar de kerkleiding heeft dit tweetal, toen de wettige termijn aangebroken was. normaal de wij ding gegeven, die de aankomend pre dikant nodig heeft voor zijn ambtsvervulling. Wel werd er gezegd dat de familie Johannsen de laatste toe te laten DKP-Pfarrer zouden zijn. Binnenkort zijn twee vicarissen aan de beurt om de wijding te ontvangen ..We zijn allemaal benieuwd of de kerkelijke leiding bij haar weigering blijft." zegt Johannsen. Milde manier Symanofski zet uiteen dat de schade voor de kerk niet zozeer gelegen is in hetgeen de acht jonge theologen wordt aangedaan. En Johannsen zegt: ..Als je een overtuiging hebt en je kunt op zo'n milde manier daar voor lijden, kan dat een zegen zijn. De kerkelijke communisten-jacht heeft echter ook als effect dat domi nees niet meer ronduit voor hun poli tieke inzichten durven uitkomen Ds. Symanofski geeft uit zijn eigen praktijk een voorbeeld. Duitsland heeft het'er in de laatste Unctad- vergadering in Nairobi lelijk bij laten zitten. Dat is ook het oordeel van de kerk. Dat de bondsrepubliek zo'n be labberd figuur heeft geslagen noopt een bewust predikant er toe. hierover iets te zeggen. Een niet zo moedig uitgevallen predikant zal hier echter aarzelen uit angst voor ..links" te worden aangezien De preken worden daardoor onpolitiek, alsof geloof en wereld niets met elkaar uit zouden staan. Ds Symanofski herinnert zich. hoe deze manier van preken en kerk- zijn de nazi's van pas kwam bij hun pogingen de kerk gelijk te schakelen. Marxist Ds. Johannsen is afkomstig uit een familie van sociaalbetrokken christe nen uit Düsseldorf. die in de oorlog ..goed" waren. Zijn vader was lid van de Bekennende Kirche en zat gerui me tijd in een concentratiekamp van de nazi's. Van zijn vader leerde Jo hannsen onder meer dat je als chris ten niet buiten de politieke werke lijkheid moet staan. Als student bracht Johannsen jr. dat in de prak tijk. Hij betoonde veel animo voor de studentenbeweging, was lid van de Er hebben enkele officiële bespre kingen met de top van de Landes kirche plaatsgehad, waar van beide zijden gepoogd is, te onderzoeken wat de twee groepen scheidt, maar vooral naar wat hen verenigt. En dat is in het progressieve Hessen/Nassau toch nog heel wat. Bijdrage Ds. Horst Symanofski en ds. Dieter Johannsen (r). jonge socialisten maar raakte zijn vertrouwen kwijt in de oprechte wil bij de socialisten, in de maatschappij de noodzakelijke sociaal- economische vernieuwing aan te brengen. Johannsen was al lange tijd marxist en sloot zich aan bij de com munistische partij. De DKP verlangt van zijn leden niet dat zij zich achter Marx' atheïsme scharen. Johannsen hoort volgens ei gen zeggen trouwens tot die theolo gische richting, die in navolging van de beroemde anti-fascistische theo loog Dietrich Bonnhoeffer zoekt naar een niet-theïstische manier van gelo ven. dwz. waarbij men het traditio nele Godsbeeld loslaat. Het atheïsme van Marx (niet: anti-theisme) staat niet in tegenspraak tot Johannsens geloofsopvatting, maar in haar ver lengde. Ds. Johannsen doet actief mee in het partijwerk. „Het aardige van de com munistische partij is dat we eigenlijk geen slapende leden kennen." In zijn vrije tijd doet hij mee in een groep van de DKP in Rüsselsheim (Opelfa- briek). Hij is enigszins trots er op dat men hem in enkele hogere partij- organen heeft gekozen. Welke dat precies zijn. wil hij liever niet in de krant hebben om de leiding van zijn kerk niet te provoceren. Baan verloren Nadat Dieter Johannsen in 1972 af studeerde werd hij eerst leraar godsdienst aan een beroepsschool Daartoe was hij opgeleid. Na korte tijd verloor hij deze baan. De leiding van de school wendde Johannsens lidmaatschap van de partij als grond voor. maar in werkelijkheid wilde de school stoppen met het steeds kri tischer wordende vak ..godsdienst." dat bovendien lastig in het program ma van de school in te passen bleek te zijn. De leiding van de kerk ver- j trouwde Johannsen daarop een stuk NI6l QOGG ziekenhuispastoraat toe. „Maar daar voor was ik veel te jong en bovendien had ik er niet voor geleerd." Een niet onbelangrijke bijdrage tot het gesprek werd in het begin van dit jaar gegeven door Sepp Mayer, de leider van de DKP in Hessen. Hij ontkende in een uitvoerige brief aan synodevooizitter Hild. dat zijn partij de hele persoon zou opeisen en dien tengevolge geen ruimte zou laten voor een actief geloofsleven. Hij wees er op dat de kerkelijke leiding het wel pikt als een predikant actief meedoet met een partij, die facisme, oorlog, uitbuiting en onderdrukking aanvaardt, maar dat deze kerkelijke leiding meteen in rep en roer komt, als een dominee zich aansluit bij de bestrijders van fascisme, oorlog, uit buiting en onderdrukking. Mayer verweet de kerkelijke leidslie den, dat zij hun kerkelijke autoriteit' misbruiken voor een goedkoop soort anti-communisme, dat voorbijgaat aan wat het communisme volgens Mayer aan positiefs tot stand brengt. Volgens de communistische leider zou de kerk er goed aan doen, samen met de communisten partij te kiezen tegen de machtigen. Ds. Johannsen zou dat ook wel pri ma vinden, maar hij is realist genoeg om te begrijpen dat de kerk zich niet als geheel in de armen van de DKP zal werpen. „Er zou al heel wat ge wonnen zijn, indien wij bij de kerke lijke autoriteiten er in zouden sla gen. wat begrip te kweken en na mens de kerk de relatie met dat deel van de arbeiders te behartigen, die wel bij de DKP zijn. „Je moet niet vergeten dat tachtig procent van de DKP-leden ook nog steeds kerklid zijn." Tenslotte stuurde de kerk de jonge vicaris na geruime tijd van aarzeling naar een kleine arbeidersgemeente, die de jonge communist tot ieders verbazing met open armen ontving. Ook al waren de kerkleden geen communist, zij wisten als fabrieksar beiders heel goed ciat je voor com munisten niet zo bang hoeft te zijn als wel eens wordt geroepen. Na ver loop van tijd. toen ds. Johannsen zijn vaste aanstelling kreeg, moest het in de kerkeraad tot een stem ming komen. Met algemene stem men werd hij aanvaard, hetgeen zijn positie tegenover de kerkleiding nu aanzienlijk heeft versterkt. De relatie die ds. Johannsen en de zeven andere theologen-partijleden inmiddels ontwikkeld hebben met de kerkleiding is niet hartelijk, maar zeker wel vriendelijk en begripvol. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd aaar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859. Arasterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Marxisme Volgens dr. Ter Schegget heeft het communisme een humaan doel en streeft het naar gerechtigheid en vrijheid! Het communisme heeft recht op de sympathie van een mes- siaans mens. 't Stond allemaal te lexen in „VOORLOPIG" Foei. dat kapitalisme, roept deze docent uit! Het betekent honger en kommer voor miljoenen. Nee dan het commu nisme. Het heeft recht op onze sym pathie. maar dan moeten we natuur lijk eerst messiaanse mensen zijn. Wat dat voor wezens zijn wordt in VOORLOPIG niet vermeld, zodat we voorlopig maar moeten aanne men dat het schepsels zijn in de geest van Dr. ter Schegget. Wel een beetje teleurstellend voor deze marxistische docent dat in mei 1976 ook ds. Wurm brand een toernee maakte door ons land. zodat honder den en duizenden weer eens goed werden voorgelicht over de ware aard van het communisme. Samen werking tussen christendom en com munisme? Dialoog? Het is niet mo gelijk! Men haalt de baarlijke duivel binnen en delft eigen graf. Dr. ter Schegget schijnt nog niet te weten dat marxisme en communisme maar één ideaal hebben en dat is: Een godloze maatschappij en de Over heid moet daaraan actief mee werken. 's-GravenpoIder L.Jansc Smartegeld AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat'22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Met grote instemming las ik uw com mentaar „Capitulatie" in Trouw van 4/6 1976. Als het juist is. wat dr W. Drees jr. laatst beweerd moet heb ben. dat elke parkeerplaats, de ge meenschap 25.000 gulden kost. wat er dan tegen in te brengen is. om ieder die om welke reden ook. geen auto houdt, maar wèl dagelijks wordt bedreigd in leven en gezond heid. wèl doorlopend last heeft van stank, lawaai en achteruitgang van het openbaar vervoer, een jaarlijkse uitkering van zeg 2.000 gulden als smartegeld te doen? Wolfheie A. G. van ien Berg Bijlmermeer Wat Is het toch jammer dat er altijd zo negatief over de Bijlmermeer wordt gesproken, zoals ln Trouw van 8 juni de ..kasteelvrouw" van Sype- steyn weer deed. De mensen die zo praten wonen er natuurlijk zelf niet. Als men in een kasteel woont zonder privéleven, is dat toch vreselijk! Dan heel wat liever de Bijlmer, waar de huizen aan de buitenkant weliswaar niet zo mooi zijn. maar van binnen een paleis gelijk (mèt privéleven!). Geen konijnenhokken, zoals de kas teelvrouw meent (waar het niet lek ker zal ruiken), maar een balkon met bloemen en planten, ja zelfs gouden regenbomen. Waar de koekoek zingt, de merel jubelt en de reigers aan de waterkant staan te dromen, dat is de Bijlmer Men woont hier met plezier en is er niet „onvrijwillig ingestopt", zoals de kasteelvrouw meent te moe ten concluderen. Amsterdam-Bijlmermeer M. Donia A. Verheul PSP Uit de berichtgeving in Trouw over de aansluiting die de Werkgroep ra- dikale politiek bij de PSP zoekt, valt te lezen dat het partijbestuur van de PSP besloten heeft het „permanent overlegorgaan" te verlaten. In wer kelijkheid heeft het partijbestuur dit niet besloten en kan het dit ook niet besluiten. De toetreding tot het per manent overlegorgaan is indertijd door een congresbesluit bevestigd en alleen een nieuw congresbesluit, of in spoedgevallen een besluit van de partijraad, kan daarin verandering brengen. Wel is door het partijbestuur ge constateerd dat dit orgaan niet meer beantwoordt aan de doelstelling die de PSP ertoe bracht toe te treden. De gebondenheid van de andere partners aan het huidige regerings beleid. dat de PSP afwijst, maakt het onmogelijk via dit orgaan bij te dragen aan de machtsvorming van links. En juist daarin ziet de PSP het bestaansrecht van een links samen werkingsorgaan. dat overigens open zou moeten staan voor alle partijen die zich opstellen aan de kant van de arbeidersbeweging in de ruimste zin van het woord. Nu die mogelijkheid via het perma nent overlegorgaan blijkt te ontbre ken in feite heeft dit orgaan nau welijks meer gefunctioneerd sinds de PSP vorig jaar besloot niet deel te nemen aan besprekingen die tot een regeerakkoord zouden kunnen lei den zoekt de PSP uiteraard naar andere wegen om de machtsvorming van links te bevorderen. Wij zien die onder meer in de groeiende behoefte om tegenover het falende regerings beleid gestalte te geven aan een wer kelijk socialistisch alternatief. Het moet mij verder van het hart dat het mij verbaasde uit mijn och tendblad te moeten bemerken dat er „ruzie" in de PSP zou zijn. Verschil van mening daarentegen heeft er in onze partij altijd al bestaan en zal hopelijk nog lang blijven bestaan, net zo lang als de PSP haar karakter behoudt van een partij die in bewe ging is. die dogmatische verstarring afwijst en die plaats biedt voor ver schillende stromingen, voor mensen die vanuit zeer uiteenlopende ach tergronden gezamenlijk willen wer ken aan een wereld zonder uitbui ting en geweld. Amsterdam Lambert Meertens, voorzitter PSP. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De groei van de unie van baptistengemeenten blijft onverminderd voortzetten. Volgens de statistiek in het zojuist versche nen Adressenboekje van de unie tel den de 75 aangesloten gemeenten per 1 januari van dit jaar samen 10.958 leden. 411 meer dan het jaar daarvoor. In percentages uitgedrukt was de groei in 1975 3,89 procent. In 1974 bedroeg de groei 3,22 procent. Het zwaartepunt ligt nog steeds in het noordoosten van het land. Bijna driekwart van alle baptisten (7500 van de elfduizend) woont in Gronin gen. Friesland. Drenthe of Over ijssel. Over de gehele wereld zijn er volgens de nieuwste gegevens van de baptis- Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Het landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk heeft in een brief aan de synode zijn teleurstelling uitgespro ken over het synode-besluit om de aanbeveling voor het speciale fonds tot bestrijding van het racisme op te schorten. Het LCGJ noemt dit besluit „een stap terug op de weg naar daadwer kelijke solidariteit met hen die roe pen om bevrijding." Het wekt in Zuid-Afrika de indruk, dat de gere formeerde kerken in Nederland nog wel enig vertrouwen hebben in de apartheidspolitiek. Het negatieve psychologische effect van het syno debesluit is volgens het LCGJ groot. „Het besluit draagt er in het geheel niet toe bij. de gewetens van de kerkleden wakker te houden of te roepen of richting te geven aan hou ding of gedrag ten aanzien van Zuid- Afrika." Het LCGJ zal blijven oproepen tot steun aan het fonds en nog meer dan tot nu toe aandacht vragen voor „de stem van de zwarten, gekleurden en Indiërs in Zuid-Afrika. om tot daad werkelijke steun te komen aan hen die vrede zoeken voor allen in een veelrassige samenleving." Van een onzer redacteuren KAMPEN Vandaag promoveert ds. Allan Boesak aan de theologische hogeschool in Kampen tot doctor in de godgeleerdheid. Ds. Boesak is predikant van de Nederduits Gere formeerde Sendingskerk in Afrika. Hij heeft zijn studie sinds 1970 voort gezet aan de hogeschool in Kampen. Het proefschrift van ds. Boesak is getiteld „Farewell to innocence" (vaarwel aan de onschuld). De pro motoren van ds. Boesak zijn prof. dr. G. Th. Rothuizen en prof. dr. G. S. Wilmore (Colgate. Rochester; New York). Het proefschrift van ds. Boesak is een sociaal ethische studie over de verhouding tussen zwarte theologie en black power. Religieuze communicatie. Interna tionaal Interreligio-weekend, van za terdagmorgen 12 juni half elf tot zondagmiddag 13 juni vijf uur op Venwoude, Lage Vuursche. Sprekers ds. N. van Gelder, dr. A. van der Meiden, dr. Gerhard Bartning en sir Alister Hardy. Inl. tel. 010-194687. Psalmen in de Nederlandse litur gieviering. Symposion, zaterdag 12 juni te Hilversum, meto.a. kardinaal Willebrands en dr. H. J. auf der Maur. Inl. KRO, Eksterne Kontak ten. Hilversum. Vrije tijd - blije tijd? Uit-en-thuiS- weekend, zaterdagmiddag 12 juni drie uur tot zondagavond 13 juni half zeven in Guldenberg te Helvoirt. Inl. tel. 04118-1731. Oriëntatiecursus over ouderpartici patie. Vrijdagmiddag 11 juni vier uur tot zaterdagmiddag 12 juni vier uur op Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Evangelisatie en sociale vragen. Vrijdagavond 11 en zaterdag 12 juni op Woudschoten, Zeist, belegd door de hervormde bond voor inwendige zending op g.g. (tel. 033-11949), m.m.v. ds. C. den Boer en drs. fe.J. Wiegeraad. Liedboekdag, zaterdag 12 juni in de Domkerk te Utrecht, voor „ge wone" gemeenteleden, (kerk)koren en andere belangstellenden. Graag zouden Johannsen en Syma nofski zien dat de kerk haar diako- nale zorg zou uitstrekken tot dege nen. die door Berufsverbote worden getroffen. Tot dusver doen zeer tal rijke progressieve kerkleden, onder wie ook veel theologen, mee aan de strijd tegen de Berufsverbote, maar de kerk als instituut Iaat het helaas voorlopig nog afweten. Die heeft al genoeg aan haar hoofd met de DKP- Pfarrer. Symanofski: „Het gaat niet om de drieduizend mensen, die direct door een Berufsverbot getroffen zijn. Het gaat ook niet om de achthonderd duizend van wie de politieke le vensloop is onderzocht en in de ga ten wordt gehouden. Die aantallen zijn al met al nog niet zo hoog. gezien het totaal van de Westduitse bevol king. Maar er ontstaat een griezelige angstige sfeer in ons land. Mensen voelen of wanen zich bespied. Dat is niet goed voor ons land." tenwereldalliantie thans 32.887.522 baptisten. Tien jaar geleden was dit nog maar 27 miljoen. De landen met de meeste baptisten zijn de Verenig de Staten (28,5 miljoen). India (750.000). Sowjetunie (550.000), Brazi lië (450.000) en Birma (300.000). Bondskanselier tegen politiek in de kerk FRANKFURT Bondskanselier Helmut Schmidt van West- Duitsland is er tegen dat in naam van het christelijk geloof aan poli tiek wordt gedaan. Hij heeft dat ge zegd in een interview met het Westduitse tijdschrift „Lutherische Monatshefte". Volgens Schmidt be hoort de politiek niet tot de kerkelij ke taak. Deze laatste behelst volgens de socialistische leider alleen de evengelieverkondiging en het pasto raat. Schmidt ziet de kerk als volkskerk, hetgeen uitsluit dat in de evangelie verkondiging de politiek wordt toe gelaten teneinde de politieke stel- lingname van de gelovigen te beïnvloeden. De bondskanselier vindt dat de kerk niet in de naam van de kerkleden politieke uitspra ken mag doen of de mensen mag opwekken mee te doen aan de stem busstrijd. UTRECHT De aartsbisschop van Utrecht, kardinaal Willebrands. gaat naar het internationale eucharis tische congres, dat van 1 tot 8 augus tus in de Amerikaanse stad Phila delphia wordt gehouden. Op 5 au gustus zal de kardinaal in een oecu menische dienst preken. Bovendien zal hij tijdens het congres een toe spraak houden met als onderwerp: „de eucharistie en de honger in de wereld". Het internationale eucha ristische congres wordt dit jaar voor de 41e keer gehouden. De organisa toren verwachten, dat een miljoen mensen het congres zullen bijwonen. WEG VAN LEVEN Dan zal je begrijpen wat recht en gerechtighei| en de weg naar het goedi zal voor je open staan. Want wijsheid zal in je hart komen en je zal gaan leren kennis te beminnen; fV kritische zin LF zal over je waken. en doorzicht zal je behoeden. j Dat zal je bewaren voor een weg van boosheik I voor mensen II die verkeerde praatjes hour die rechte paden verlaten om op duistere wegen te gj die plezier hebben 7 in slechte dingen te doen f 4 en juichen als hun boos plan gelukt, wier paden krom zijn ln en die op dwaalwegen gastyq dat zal je bewaren gecj voor de vrouw »ra met wie men vreemd gaat' voor de vrouw zonder naaj gro met haar mooie praatjes, die de vertrouweling van jeugd opgeeft en het verbond met haar vergeet. Wee haar! haar huis zinkt weg in de d en haar wegen leiden naar het schimmen^ wie bij haar binnengaat, keert niet terug, en vindt nooit meer het pad des levens. Zo zal je wandelen op de g<LJJ' weg, en je voeten zullen blijver op het pad der rechtvaardi met de oprechten zal je het land bewonen, CSI waarin alleen die houden overblijven. maar mensen zonder God' zullen worden uitgeroeid jisiö als bomen gerooid. iarr (naar Spreuken 2, 9-22) idg( iwe ge end :ial< ibe: Irijl i in g t (teil ze g laris rsle NED. HERV. KERK Beroepen te Doorn: A. J. de Jong te Leiden. Aangenomen naar Delft (buitengew. wijkgem.; toez.): mr L. H. van de Bilt, alg. seer. v.d. Ned. Prot. Bond. wo nende te Zeist. Bedankt voor Rijssen: B. M. Meijn- dert te Lunteren. Aangenomen de benoeming tot hulppred. te Oosterwolde en Fochte- loo: J. W. Lamberts, hulppred. te Rottevalle. Afscheid op 13 juni van Langerak: B. Schroten ber. te Bunschoten: van Oosterwolde (Geld.): drs H. Vree- kamp ber. te Epe; van Jaarsveld: P. Molenaar ber. te Groot Ammers; van Beilen: J. L. Keijzer ber. te Dongen; van Zeist: T. Korporaal ber. te Amersfoort. Intrede te Terwolde: T. Feenstra uit Emmen; te Amsterdam: drs G. H. Lensink uit Nigtevecht; te Uitgeest: J. D. de Boer uit Kortgene; te Mas tenbroek: kand. J. W. Goosen uit Rijssen; te Excloërmond: kand. W. de Graaf uit Utrecht. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Diemen- WatergTaafsmeer-Bijlmer: L. D. Th. Steenstra te Eerbeek. Beroepen te Lutten-Slagharen: T. J. Ouwehand te Sprengdale (Can Aangenomen het beroep tot pred. in alg. dienst voor kerkelijke bearbei ding van doven: J. J. Lamme te Delft. Afscheid van Katwijk aan Zee: F. Pijlman wegens emeritaat; van Slik kerveer: M. J. Post ber. te Zutphen; van Werkendam. G. de Jong ber. te Zuidwolde (Gr.); van Zevenhuizen- Moerkapelle: P. van Hall ber. te Zandvoort; van Ridderkerk: drs. K. Ubels ber. te Leek; van Broekster- woude: drs. J. Vree ber. te Alphen a d. Rijn. Intredde te Leeuwarden-West: G. Veeneman uit Groningen-Zuid. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Aduard: drs N. H. Goot jes kand. te Leeuwarden; te Rotter dam N.: W. Wierenga te Berkel- Rodenrijs; te Musselkanaal- Valthermond: T. S. Huttenga, kand. te Groningen. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Hellevoetsluis: H. Lige- tenberg te Terwolde. EV. LUTH. KERK Aangenomen naar Arnhem: A. Burghoorn te Apeldoorn. GEREF. GEM. IN NED. Beroepbaar: A. van Straalen. Noor- landseweg 60. 's Gravenzande. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Kampen: J. J. de Jon ge. ber. te Stadskanaal. Willebrands De katholieke kerk kan altijd vef kerd zijn van de trouw en aanhai lijkheid van de bisschoppen van derland jegens de paus. opvolger^ Petrus. Dit heeft kardinaal Wt, brands gezegd bij het afscheid.j, de Nederlandse bisschoppen hebj genomen van de vertegenwoorc' van de paus in Nederland. apt. lisch pronuntius Angelo Felici.j zoals bekend is benoemd tot nun in Portugal en vandaag ons 1 verlaat. J. Treffers De heer J. Treffers, evangelist va gereformeerde kerk te Lobith de arbeid onder de schippers, is o gegaan naar de gereformeerde ken (vrijgemaakt). Het is de be< ling, dat de heer Treffers langs weg van artikel 8 van de kerkt opgeleid zal worden tot predik De heer Treffers heeft zeven jaa Lobith gewerkt, voordien werkt* in het jeugdwerk in Bolnes. Ds. H.J. Kouwenhovi Zondag is het vijftig jaar gelei dat ds. H.J. Kouwenhoven zijn in de deed in de gereformeerde k van Leidschendam na bevestif door zijn vader ds. H.J. Kouwet ven van Leiden. Daarna stond hi Wageningen, tot zijn emeritaat 1974. Hans Küng „Eenvoudig verschrikkelijk" no het Vaticaanse dagblad Osservai Romano de gedachten van de bel de theoloog Hans Küng over Cl tus, zoals hij die geschreven heel zijn laatste boek „Christen zi Küng legt daarin zo sterk de nad op Christus' menszijn, dat hi; strijd komt met de uitspraken val concilies van Nicea (325) en Cha don (451), aldus het blad. Het b van Küng, dat eind 1974 versch heeft een Duitse oplaag bereikt 160.000 exemplaren. Het is in ne talen vertaald. Onlangs is ook Nederlandse vertaling verschene Koningin Sophia Koningin Sophia van Sapnje h een dienst bijgewoond in een or dox-joodse synagoge in Mat Voor het eerst in de geschied maakte daarmee een lid van Spaanse koningshuis een i christelijke godsdienstoefening i Koningin Sophia werd verge door hulpbisschop Ricardo Bla Granda. Het bezoek was in het ki van een studieprogram voor int* ligieus begrip onder auspiciën de universiteit van Madrid, wacht wordt, dat de koningin in kader van dit program met haar de-cursisten ook protestai kerkdiensten zal bezoeken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2