n eer vakantieplezier voor uw héle gezin 1 111 i lil Jl lllll lok in kamermuziek laat Ives voorop ichter-essayist Paul odenko overleden |^95 0 |Q95 96 |29 y W - U Amerikaanse Woyzeck is suggestief sober i 17.9 hunkemöller eroutineerd spel door oncord String Quartet Abonnee worden?Prima! (qJ1] GLTwee geen rijkssubsidie ERDAG 10 JUNI 1976 TROUW/KWARTET 9 IV NI Adr. Hager HAAG Na ruim een week festivallen wordt het wel lelijk dat een aan Amerika gewijd festival gedoemd zou zijn islukken als er van 1874 tot 1954 geen Charles Ives geleefd hebben. Hij beheerst dit Amerika-festival. DEN HAAG Het vormingstoneel in Limburg krijgt In het seizoen 1976- 77 geen rijkssubsidie. Dat heeft mi nister Van Doorn van CRM dinsdag middag in een gesprek met de Stich ting Vormingstoneel Limburg mee gedeeld. In afwijking van het advies van de Raad voor de Kunst Is de minister van oordeel dat in het totaal van de aanvragen voor subsidiëring van het vormingstoneel ruimte en ontwikke lingsmogelijkheden moeten worden gegeven aan activiteiten in andere, thans achterblijvende, delen van het land. De beschikbare middelen zijn niet toereikend om ook rijkssubsidie te geven aan het vormingstoneel in Limburg. In oktober 1975 heeft de minister in zijn adviesaanvraag aan de Raad voor de Kunst ook al op deze moeilijkheid gewezen, aldus CRM. In het gesprek met de Stichting ont kende de minister dat er van de zijde van het ministerie ooit verwachtin gen zouden zijn gewekt ten aanzien van het verlenen van een rijkssubsi die. Integendeel, er is steeds bena drukt, aldus minister Van Doorn, dat op geen enkele wijze verwachting omtrent een positieve beslissing mocht worden gekoesterd. Zowel te lefonisch als schriftelijk is eind april beklemtoond dat het aangaan van verplichtingen uitsluitend voor reke ning van het bestuur zou zijn. ook de centrale figuur bij (treden van het piano-trio be- uit Hephzibah Menuhin, Al- Lysy en Colin Carr. Zij concer- dinsdagavond een even goed als warm Diligentia. Een gele- Isensemble zo kreeg men de met de naam Menuhin als ister. Het „Trio" van Ives da- it de Jaren 1904-1911 en bij het ren van dit werk was het •lijk te bedenken, dat Mahler jaren zijn laatste symphonie moest schrijven en dat Stra- de première van Petroesjka liet had beleed. lurfde inderdaad veel, ook in dit iraarin het middendeel de titel meekreeg, hetgeen wil zeg- ïhis Scherzo Is A Joke. De grap at hierin, dat hij gebruik maakt in reeks populaire studentenlie- die hij op zijn eigen wijze door borduurt, omspeelt, harmoni- Kortom, een Ives zoals men V reeds kende: deels vol geniale atie, deels vol triviaal dilletan- naij- tot diër r jespi »n zf. ïrien is er inga comi an twee overige delen is ook de ene simpel, de andere uitermate npliceerd, maar zonder meer 1 oeiend omdat bovendien in dit de tijdsduur binnen de perken De uitvoerenden hadden zich t werk vastgebeten en de weer- wekte het vermoeden, dat het end resultaat overeenkwam rte bedoelingen van Ives. Eenvoudig van opzet en inhoud zijn de vier driedelige pianotrio's, die Mo zart rond het jaar 1788 schreef. Het trio in E is daarvan het meest oor spronkelijk van geest. De vertolking mag zeker niet feilloos genoemd wor den. met name violist Alberto Lysy produceerde regelmatig een vrij scherpe toon. De muzikale aanpak werd ook wat al te nadrukkelijk ro mantisch aangezet. Brhams schreef drie pianotrio's, zijn laatste werk voor deze bezetting is opus 101 uit 1887. Het is een werk vol kracht en intensiteit en het Andante Grazioso is rijk aan innigheid. Me vrouw Menuhin, een pianiste van zeer grote kwaliteit, nam ook in Brahms duidelijk de leiding. De heren Lysy en Carr speelden bij de gratie van haar talenten. Lysy kwam in dit laatste tournee het sterkst voor de dag maar kon toch niet altijd bevestigen, dat hij zolang onder persoonlijke muzikale bescher ming van Yehudl Menuhin heeft ge staan. De jonge cellist Colin Carr studeerde onder andere bij Maurice Gendron en hij is winnaar van enkele belangrijke prijzen. Hij stelde zich niet alleen bij het in ontvangst ne men van het applaus bescheiden op. doch ook in zijn spel. Talentvol is deze musicus zeer zeker. Het publiek toonde zich enthousiast en de uitvoe renden bleken bereid Brahms gedeel telijk te herhalen. Joseph Chaikin als Woyzeck met het net gekochte mes. door André Rutten AMSTERDAM De Amerikaanse voorstelling van Büchners „Woyzeck", tot en met 20 juni in Mickery, is door haar heldere soberheid zeer boeiend. r Piet Visser ITERDAM Op het concert flagavond in de Kleine Zaal met langdradige strijkkwartet- produkten van Amerikaanse ka- huziek, heeft het Concord String rtet zich gepresenteerd als een Utineerd en zeer bekwaam stel Kende muzikanten: Mark Sokol, ew Jennings, John Kacha- jki en Norman Fischer, ran dat slag waarvan je je kunt ■stellen dat hun dagindeling er volgt zou kunnen uitzien: 's mor- s vroeg trimmen, overdag instru- Itale training en 's avonds mu- (Hun muziek dan!) Het „Tweede Ikkwartet" van Charles Ives, het pede" van Jacob Druckman.en „Eerste" van Elliott Carter. Een Hooflijk grote massa noten, blad- in vol in drie lange partituren, de n in los verband. Vaak niet meer dat ze op dezelfde pagina staan "ukt met de (typografische) jzing dat ze behoren tot de par- i van de andere instrumenten. Af een vleug eerlijke muziek, i afgewisseld met een Beetho ven-thema („Freude, schöner Götter- funken.uit de Negende), of van nog anderen. En alles gespeeld met een overgave die veel respect af dwingt. Ives (uit 1910-13) nog het meest door zichtige en daarom meest muzikale; kennelijk vanuit zijn muzikanten- hart ontworpen en met een voelbaar naar de rust strevend en fraai slot. Bij Druckman hoort men een groot aantal kunstjes op en met de snaren om de „harmonie" wat kleur te ge ven, kwasi-ritmisch kloppen met de vingers op het instrument, glissandi en dergelijke, om de steeds magerder wordende muzikale inhoud naar een fanatiek applaus van de (kleine) schare luisteraars te voeren. Carter, toch niet van muzikaliteit ontbloot, maar met de tot drie kwartier uitge sponnen strijk-bewegingen en - klanken, vooral in het etherische Adagio met nog etherischer variaties, uiteindelijk slaapverwekkende mu ziek. Alles bijeen geen sterke presen tatie van de Amerikaanse kwartet- kunst. Eigenlijk gaat het niet om een stuk, maar om een reeks notities voor een stuk. Haastig neergekrabbeld, lijkt het, maar Büchner had het wonderlij ke vermogen om dat in een levendige, rake taal te doen, heel kernachtig. Zo spelen de Amerikanen het ook, zon der omhaal, recht toe recht aan, op een speelvlak dat uit houten vloeren en stalen buizen bestaat: het loopt ver de zaal in en heeft aan de achter kant een verhoging, waar ook scènet jes gespeeld worden. Daar scheert de recruut Woyzeck de kapitein, daar wordt hij onderzocht door de dokter, daar is ook het huisje met zijn Marie en hun kind. Als een scène uit is, slaat het donker, er gloeien werklam pen aan, in een paar tellen wordt de situatie voor de volgende scène ge rangschikt. De manier van spelen is heel simpel, droog: de figuur wordt door de hou ding getypeerd, de tekst recht toe recht aan gesproken, wel natuurlijk. Woyzeck zelf wordt gespeeld door Joseph Chaikin, die hier vooral be kend is als de oprichter van het be faamde Open Theatre, een van de eerste Amerikaanse avant-garde groepen, die internationale faam kreeg maar na tien jaar ophield te bestaan. Ook zijn spel is van een uiterste so berheid, met een karakteristieke, wat trage manier van bewegen, in zijn praten met een lichte nadruk formu lerend. Er ontstaat zo een fascine rend beeld van die man, die in het begin al zeer beknopt zijn filosofie formuleert: „Ja, de deugd, dat moet iets moois zijn. Maar ik ben een arme kerel. En gewone mensen hebben geen deugd, bij hen is er alleen de natuur." Een arme kerel. Als oppasser van de kapitein verdient hij niet genoeg. Hij is ook nog proefkonijn van de dokter, die hem al maanden lang op een dieet van erwten houdt. Voor zijn Marie en zijn kind heeft hij nauwelijks tijd. Maar met zijn merkwaardige rechtlij nigheid neemt hij het niet dat zij wat lichtzinnig troost zoekt bij een onder officier. Hij is een soort binnenvetter, in wie alle ervaringen doorbroeien en hem in een soort hallucinerende toe stand houden, maar hem wel een mes doen kopen, waarmee hij Marie tenslotte doodsteekt en daarna nau welijks weet wat hij gedaan heeft. Alle suggestieve kracht, die door Büchners beknopte notities wordt gaande gemaakt, krijgt fascinerend gestalte in het sobere spel van Joe Chaikin. 'PHEN De dichter en essayist Rodenko is op 55-jarige leeftijd utphen aan een maagbloeding leden. Thomas Basilius Rodenko op 26 november 1920 in Den geboren als zoon van een Rus- vader en een Engels- trlandse moeder. Hij studeerde sche talen en psychologie in Lei en in Parijs aan de Sorbonne. werd bekend als woordvoerder de 'vijftigers', de Nederlandse dre generatie die voor een ver ving in de Nederlandse litera- zorgde. Als redacteur van 'Podi- en theoreticus van de experi- telen (de vijftigers) kantte hij tegen de groep van 'Criterium', t zijn gedichten en essayistisch schreef hij onder meer vrijmoe- erotische verhalen, ontleend de 'duizend-en-één nacht'. Hij cte de eerste bloemlezing uit de 'rlandse experimentele poezie, we griffels, schone leien' (1954), erder de bundels 'Met twee ma- (1956) en 'Gedoemde dichters' Ook maakte hij vertalingen iet Russisch en stelde hij een niezing („Voorbij de laatste samen uit het werk van de ter Gerrit Achterberg. medewerker Ton van Deel te- hierbij aan: Rodenko is vooral bekend pe rn als exegeet en profeet van de gers. of beter gezegd van de imentele poëzie. Hij heeft dit geïntroduceerd, geanalyseerd, achtergrond of beweegreden ien. Toch ging het Rodenko )tte niet om de Vijftigers maar en soort poëzie, zelfs: om een shouding. ijn pasverschenen essaybundel het twijgje der indigestie" leest net oude. cultuur-filosofische Hen herkent in hem de zhist. voor wie vrijheid creativi- luciditeit en passie sleutelbe en zijn. Hij kon die zienswijze itstel demonstreren aan het ex- lent van Vijftig, waarbij hij een p inzicht had in de literaire leschiedenis. Men denke aan issionisme, dadaïsme, surrea- Hij plaatste de beweging van a in een perspectief van avantgardistisch werk vanaf de vo rige eeuw. Zijn visie is in wezen door de jaren heen dezelfde gebleven. Nog in een recent interview zag hij als de voornaamste functie van de poëzie de destructieve: „Poëzie is er om zoveel mogelijk aanstoot te geven, zeden te kwetsen, denkgewoonten te ontwrichten, kortom de mensen hun zekerheden te ontnemen en alles wat naar recht en orde zweemt te onder mijnen. Gedichten schrijven is zoiets als bommen gooien". Van groot belang is echter dat Ro denko die destructie nooit als doel op zich beschouwde. Hij wilde een nieuwe wereld, door een nieuwe cre atieve mens. In dat opzicht maar veel introverter paste hij geheel bij enkele utopistische trekken van Vijftig, waarin de creativiteit werel domvattende en wereldveranderen de allure werd toegekend. Rodenko was niet alleen een erudiet essayist, hij praktizeerde zijn visie op de poë zie ook met talent. Zijn onlangs ver schenen verzamelde gedichten „Orensnijder, tulpensnijder" bewij zen dat nog eens. Het is jammer dat zijn voornemen om in een uitvoerige studie de struc tuur en ontwikkeling van de moder ne poëzie sedert Coleridge te be schrijven. door zijn dood geen vol- tooïng kan vinden. Als er iemand in ons land was geweest die met visie deze taak tot een goed einde had kunnen brengen, was hij het geweest. Als essayist van een generatie en van een kijk op de wereld is Roden ko van onschatbaar belang, als dich ter is hij een uiterst zorgvuldig en al haastklassiek voorbeeld van een avantgardistische poëzie-opvatting. Kort, batisten nachthemd met gekleurd fond en randdessin Maten: S-M-L. Kleuren: beige, groen olb,eu. -B_g5 Kort, batisten nachthemd met randdessin. Maten- S-M-L Kleuren bleu, brique of geel. Kort. batisten nachthemd Kort, bedrukt nachthemd mei randdessin. van batist Maten: S-M-L Maten M-L-XL kleuren: azaléa. geel Kleuren rose, bleu of lila. of geel. (Deze aanbiedingen gelden t/m za. 19 juni a.s.) Gaat u óók lekker op vakantie, over een week of wat? Zalig weg met man en kinderen? Dan mag u de nieuwe Libelle niet missen! Want in Libelle vindt u een complete gezins-vakantiegids,die u een boel hoofd brekens kan besparen. Dat begint al vóór u weggaat, met het tijdig maken van afspraken met oppas voor poes of planten. Daarna helpt onze gids u met verstandig inpak- ken-en-wegwezen (zo kunt u niets belangrijks vergeten!) en met handige tips voor onderweg. Want ja,hoe hou je de kinderen zoet? Volop kinderplezier Libelle doet u tientallen ideetjes aan de hand om de vaak lange reis ook voor de kinderen te veraangenamen. Bovendien kunt u tijdens uw hele vakantie een zalig vakantie-dagboek met hen bijhouden! 's Lands wijs- Vaak is dat buitenlandse eten veel lekker der dan u denkt. In Libelle daarom een handvol tips voor het zelf bereiden van gezonde en smakelijke gerechten. En vergeet u de souvenirs niet? In Libelle staan hele leuke uit heel Europa! En verder in Libelle... Het foto-album van Rita Corita Rita bladerde met Libelle door haar artiestenleven^ in zwart-wit kiekjes, en gaf spontaan commentaar. Mode op de "Eendracht" We maakten een prachtige mode reportage aan boord van die glorieuze schoener. Zeilt u mee? Borst of fles? "Wat is de beste babyvoeding?" vroeg een mevrouw uit Amsterdam aan Libelle. Dat lokte een ware stroom van reacties uit, die we deze week publiceren. Mèt natuurlijk een overzicht van de voor- en nadelen van borst en fles. Ik wil best elke week Libelle lezen. Stuurt u mij Libelle maar thuis: adres: plaats: f 1.45 l i >or du kleine bedragje is de nicime Libelle overal ie koop! Via de post. Ik betaal f 15.60 per kwartaal. (uiinkomen aal tcordt na Via de bladenman. Ik betaal hem f 1.20 per week of f 15.60 per kwartaal. Deze bon in een open envelop zonder postzegel sturen naar Libelle, Antwoordnummer 7146, Amsterdam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 9