Ambt en gemeente
centraal in nieuwe
kerkorde-model
(G)een blad voor de mond
Moderamen: strijd
tegen racisme blijft
Vandaag
Proces tegen christenen
in Zuid-Korea
Hervormden en gereformeerden samen
Ontwikkelingsbank
komt nog elf miljoen
gulden te kort
Nederlandse school
Antwerpen 50 jaar
Moon verdient goud
als wapenfabrikant
Zendingsfeest trekt
20.000 mensen
Onze adressen:
lg
„Tot uw dienst"
voor hervormd
kringwerk
Orthodox concilie
in voorbereiding
VOORBUGANGE
DONDERDAG 10 JUNI 1976
KERK—BINNENLAND
TROUW/KWA
dering tussen hervormden en gerefor
meerden.
Van een onzer verslaggevers
voor moeten zorgen, dat de mensen
DEN HAAG De toekomstige verenigde hervormde en gereformeerde kerk zal zijn opgebouwd uit de toekomstige kerken, die met name
wijkgemeenten, waarvan er telkens tien tot vijftien samen een kerk vormen. op het Platteland soms grote regio's
omspannen, als hun kerk zullen her-
door Aldert Schipper
Zaterdag wordt het proces hervat, dat op eerste pinksterdag
begonnen is tegen een groep Zuidkoreaanse christenen, die op 1
maart een oproep tot terugkeer naar de democratie hebben
ondertekend tijdens een plechtigheid in de Myong Dong-
kathedraal in Seoul
De datum van 1 maart is iets bijzon- ondermijning van zijn bewind van
Een van de cartoons, die Len Munnik
tekende voor het gezamenlijke num
mer van Weekbuiletin en Kerkinfor
matie met veel nieuws over de tocna-
De kerkeraad is de grondvergade
ring. classis en synode zijn de meer
dere vergaderingen.
Op alle niveaus zal ruime plaats wor
den ingeruimd voor ambtsdragers
..met een bijzondere opdracht".
Plaatselijke, gewestelijke en landelij
ke ..kerkvergaderingen" moeten een
maximaal contact met het grondvlak
waarborgen.
Dat zijn enkele ideeën, die naar voren
FRANKFORT De oecumenische
ontwikkelingsbank van de we
reldraad van kerken heeft nog elf
miljoen gulden aan toezeggingen no
dig. om te kunnen starten met haar
werk: het verschaffen van kapitaal
voor ontwikkelingshulp tegen lage
komen in het kerkorde-model, dat
besproken zal worden tijdens de ge
zamenlijke zitting van de hervormde
en de gereformeerde synode, in sep
tember. Het model is ontworpen door
de werkgroep KOA (kerkordelijke
aangelegenhedeni van de interim-
raad van deputaten „Samen op weg".
De synodes zullen zich in september
moeten uitspreken over de vraag, of
de werkgroep KOA verder kan gaan
met de ontwikkeling van dit model,
of dat de werkgroep een andere opzet
moet zoeken.
Ambtsdragers
Het model is op presbyteriaai-
synodale leest geschoeid. Alle leden
van wijkraad, kerkeraad. classis en
synode zijn ambtsdragers (predikan
ten, ouderlingen of diakenen). De
meesten van hen (ten minste drie
kwart) zijn op de traditionele wijze in
de gemeente gekozen.
Daarnaast stelt het nieuwe model,
dat er op alle niveaus van de kerk
werkgroepen zullen zijn voor speciaal
werk (b.v. evangelisatie, zending.
ruimte voor buitengewone wijkge-
kennen.
meenten om aan bijzondere aspecten Biï de classicale indeling zal zoveel
mogelijk rekening worden gehouden
met de door de overheid voorgestelde
gewestvorming. Men denkt aan ruim
twintig classes, elk bestaande uit glo
baal tien tot vijftien kerken.
De synode zal uit tachtig tot negentig
leden bestaan, die afgevaardigd wor
den door de classes en door de lande
lijke werkgroepen Elk jaar treedt
een kwart af. Men heeft hiermee ge
kozen voor het hervormde systeem.
Bij de gereformeerden wordt thans
de synode om de twee jaar in zijn
geheel vernieuwd.
Om de betrokkenheid van het
grondvlak bij het kerkewerk te ver
groten, spreekt de nota zich uit voor
de instelling van plaatselijke, gewes
telijke en landelijke kerkvergaderin
gen ter ondersteuning van respectie
velijk kerkeraad, classis en synode.
Verwezen wordt hierbij naar de alge
mene kerkvergadering van de Neder
landse hervormde kerk en het pasto
raal concilie van de rooms-
katholieken.
van het kerkelijk leven tegemoet te
komen. Hierbij wordt gedacht aan
b.v. studentengemeenten, maar ook
aan gemeenten van een zeer eigen
theologische signatuur. Ook daar
waar hervormden en gereformeerden
plaatselijk nog niet zover zijn om
samen te smelten, zou de buitenge
wone wijkgemeente uitkomst kun
nen geven. Voor mini-gemeenten is in
het model geen plaats. Richtlijn is,
dat de wijkgemeente een eigen predi
kant kan onderhouden.
Tien tot vijftien wijkgemeenten vor
men samen een kerk. Een uiterste
zorgvuldigheid in de voorbereiding,
wijsheid in de uitvoering, vastbera
denheid en volharding, gepaard
gaande met de nodige voorzichtig
heid om nieuwe polarisaties te voor
komen, zullen de voorwaarde zijn
voor een goede uitvoering van de
herindelingen, aldus de nota van
KOA. Kerkelijke ontmoetingsdagen,
een kerkblad en dergelijke zullen er
rente. Dit is gebleken tijdens een jeugd, financiën enz.), die ook afge-
bijeenkomst van directeur Cyrill
Bennett van de ontwikkelingsbank
met vertegenwoordigers van de pro
testantse kerken in West-Duitsland
Gelijk bekend, is het de bedoeling,
dat de bank in Amersfoort gevestigd
wordt De Duitse kerken nemen nog
een afwachtende houding aan. Vol
gens hen heeft het initiatief geen zin.
niet meedoen. Zij wachten dan ook
met hun toezeggingen, totdat de
Amerikaanse kerken hun beslissing
hebben genomen. Bennett is nu in de
Verenigde Staten om bij de kerken
daar voor de bank te pleiten.
De belangstelling onder particulie
ren in Nederland is zeer groot. Er
hebben zich reeds honderden aange
meld ZIJ willen zich via een vereni
ging aansluiten. De bank verwacht
van hen een aanzienlijk bedrag.
De beslissing over de ontwikkelings
bank valt ln augustus in het centraal
comité van de wereldraad van ker
ken. Bennett wil van het centraal
comité gedaan krijgen, dat met de
voorbereidende werkzaamheden
kan worden begonnen, zodat de
bank bij het bereiken van het streef
bedrag van vyf miljoen dollar (veer
tien miljoen gulden) startkapitaal
onmiddellijk aan de slag kan.
vaardigden mogen zenden. Dezen
zullen dan fungeren als ambtsdrager-
met-bijzondere-opdracht en als zoda
nig in hun eigen gemeente worden
bevestigd.
De verbindingslijnen tussen kerk en
synode zijn zo kort mogelijk ge
houden. De provinciale of particulie
re synode is in het model verdwenen.
Van een onzer verslaggevers
wanneer de Amerikaanse kerken Het model gaat primair uit van de LEUSDEN Het moderamen van de gereformeerde synode Zal
territoriale wijkgemeente. maar laat zich „ernstig en volhardend blijven keren tegen iedere vorm van
rassendiscriminatie, samen met allen die dit aangaat." Het blijft
zich stellen achter de algemene doelstellingen van het program
van de wereldraad van kerken tot bestrijding van het racisme,
zoals dat door de synode is besloten.
Van een onzer verslaggevers
ANTWERPEN Vrijdagavond zal
in de protestantse kerk aan de Lange
Winkelstraat het vijftigjarig bestaan
van de Burgemeester Marnixschool
worden herdacht.
De toenmalige Nederlandse her-
Het moderamen heeft dit verklaard
na een gesprek met vertegenwoordi
gers van het diaconaat en de zending
in de gereformeerde kerken.
Het gesprek vond plaats na een brief
van deputaten voor de algemeen dia
conale arbeid en het centraal orgaan
meerde kerken nu geacht worden,
hun vroegere solidariteit met de
zwarte meerderheid in Zuid-Afrika
en met name met de zwarte kerken
daar te hebben opgegeven.
vormde gemeente (thans protes- voor de zending. In deze brief werd
tantse kerk) van Antwerpen nam
destijds het initiatief tot stichting
van deze school, die haar protes-
Directeur ds. A. Vos van het gerefor
meerd zendingscentrum zei na het
gesprek, dat de teleurstelling over
het synode-besluit is gebleven. De
zending zal trachten in de toekomst
veel informatie te verstrekken over
de situatie van de zwarte bevolking
NEW YORK (KNA) De meervou
dige miljonair en leider van de „Een-
makingskerk" (ofwel de ..Unified Fa
mily"). de Koreaan Sun Myung
Moon, heeft toegegeven, dat zijn fa
brieken in Zuid-Korea een flink aan
deel hebben in de nationale wa-
penproduktie. Naar hij in Newsweek
verklaarde, leveren zijn fabrieken
tien procent van de totale wapenpro-
duktie in Zuid-Korea. Om wat voor
wapenen het gaat, wilde Moon niet
zeggen.
Hij ontkende, dat hij zou samenwer
ken met de Zuidkoreaanse geheime
diensten of bijzondere contacten zou
onderhouden met de regering Park.
De wapenproduktie zag hij als de
..vervulling van een vaderlandse
plicht".
De Eenmakingskerk. die zich vooral
sterk maakt voor de bestrijding van
het communisme, telt in de Ver
enigde Staten dertigduizend aan
hangers en beschikt daar over een
kapitaal van twintig miljoen dollar,
aldus Newsweek, dat er verder op
wijst, dat de Amerikaanse belasting
ambtenaren op het ogenblik bijzon
der belangstelling voor Moons acti
viteiten hebben. De sekte is ook in
Nederland actief, met haar hoofd
kwartier in Bergen (NH)
door A.J. Klei
het synodebesluit om de aanbeveling
voor steun aan het speciale we-
-w-w uviiuvi —w .Wvw„ reldraadfonds ter bestrijding van het
tantschristèüjke basis steeds heeft racisme op te schorten, betreurd. Vol-
behouden De school is irenoemd S^ns beide deputaten zou, tegen de
m£üxvanaSt AldegSdïïS bedoelingen van de synode het effect J Z^-^rikaomzode mond van
enige protestantse burgemeester die van dit besluit zijn. dat de gerefor- de stemmelozen te zijn.
Antwerpen ooit heeft gehad. Het is
een Nederlandse school, omdat de
staat der Nederlanden de subsidies
betaalt en tevens het schooltoezicht
uitoefent.
Op 15 september 1926 werd be
gonnen met negen kinderen. Thans
heeft de school 172 leerlingen, met
zes leerkrachten. Behalve Neder
landse en Belgische kinderen vindt
men er Zweden. Noren. Denen en
kinderen uit Canada, Duitsland, Ko
rea en Engeland.
VEENKLOOSTER - Meer dan
twintigduizend mensen hebben op
tweede pinksterdag het zendings
feest in de open lucht in Veenkloos-
ter (Fr.) meegemaakt. Dominee
dichter J. Zijlstra uit Delfzijl hield 's
morgens de preek, terwijl ds K. W.
Slik uit Tietjerk de liturgie ver
zorgde. Verder was er een bonte af
wisseling van muziek en zang, wan
del-, fiets- en autotochten. Een col
lecte voor bijvelverspreiding in Chi
na bracht 23.500 gulden op.
ders voor elke Koreaan. want op die
datum in het jaar 1919 werd de bewe
ging voor nationale onafhankelijk
heid gesticht, die het begin zou wor
den van de onafhankelijkheidsstrijd
van Korea tegen de Japanners.
Aan de plechtigheid die op deze da
tum in de kathedraal van Seoel
plaats had. deden verscheidene zeer
vooraanstaande deomcratisch geo
riënteerde christenen mee, onder wie
de vroegere Zuidkoreaanse president
Yun Po Sun, de presidentskandidaat
uit 1971 Kin Dae Jung en de secreta
ris van de Koreaanse raad van ker
ken Kim Kwan Suk. Het stuk dat zij
ondertekenden telt 1500 woorden.
Het beschuldigt president Park van
het ondermijnen van de democratie
in het land. „Hij heeft Zuid-Korea
gemaakt tot een zielig weeskind in de
internationale volkengemeenschap
door vast te houden aan de macht
van de grote mogendheden en door
voorbij te gaan aan de opkomende
invloed van de landen van de Derde
Wereld", zeggen de ondertekenaars.
In de verklaring roepen zij de vijftig
miljoen Koreanen in Noord en Zuid
op een nieuwe geschiedenis te maken
en de toorts van de vrijheid weer op
te nemen. Daartoe is het nodig dat er
een einde komt aan de dictatuur van
één man. Er moet democratie komen
waardoor het pad vrijkomt naar de
hereniging van heel Korea.
In de kathedraal werd de hele tekst
voorgelezen door mevrouw Lee Oo
Jung, de voorzitster van de Koreaan
se bond van christen-vrouwen. Zij
was de eerste die door de politie van
president Park Tsjoeng Hee werd op
gepakt en binnen een week was de
groep gearresteerden al aangegroeid
tot 26. Zij werden beschuldigd van
overtreding van decreet nummer 9.
dat twee weken na het vertrek van de
Amerikanen uit Vietnam werd afge
kondigd en dat elke kritiek op de
president of op de grondwet, waarin
hij zichzelf absolute macht toekent,
verbiedt.
Van de gearresteerden moesten er
zeventien het afgelopen weekeinde
voorkomen. Oud-president Jun Po
Sun zei dat hij met zijn 78 jaren
hoopt ooit nog eens te mogen beleven
dat er in Zuid-Korea weer democra
tische rechten gelden. „Het is bela
chelijk, een simpele oproep tot demo
cratie te beschouwen als een poging
de regering omver te werpen", zei de
bejaarde politicus.
Volgens de bestaande wetgeving
kunnen de bejaarde man en de zes
tien andere christenen tot een straf
van vijftien jaar veroordeeld worden.
Het motief voor deze strenge wetge
ving is dat de Zuidkoreaanse presi
dent bevreesd is dat hij het lot zal
delen met de vele gevallen Zuidviet-
namese presidenten. De man schijnt
een panische angst te hebben voor
Brieven van lezers staan
vandaag op pagina 8
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948,
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
AOVERTENTIE
Deze week in Hervormd Neder
land o.a.:
Interview met
Norbert Schmelzer
Smaakmakers wiegen ons in
slaap
Een jaar na de „Nieuwmarkt"
onafhankelijkheid bracht Ke
nia armoede en verdrukking
„Samen op weg" naar de top
Theologie kan niet neutraal zijn
Het valse aas van de werkgele
genheid
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummei
van
Hervormd
Nederland.
ab.prijs 28.50 per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan:
Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel
len mag ook: 070-512111. Ook in d<
.losse verkoop.
„(G)een blad voor de mond" is de aardige titel van een geschrift, dat ik niet aardig, althans volstrekt
overbodig vind. Het is een soort journalistiek leerboekje voor kerkbladredacteuren. De aantrekke
lijkheid van kerkbladen wordt echter in niet geringe mate bepaald door hun journalistieke
onbeholpenheid en ik hoop dat de redacteuren ervan zich geen barst van „(G)een blad voor de
mond" zullen aantrekken.
Als ik goed begrijp zijn de samenstel
lers van ,.iG)een blad voor de mond"
speciaal in de weer met de gewone,
plaatselijke of regionale, kerkbode
en werpen zij zich niet op als raadge
ver van. bijv. professor P. Smits of
professor Herman Ridderbos, die res
pectievelijk in „Kerk en Wereld" en
het „Gereformeerd Weekblad" be
kwaam hun zegje doen. Welnu, zo'n
kerkbode dient eerst en vooral voor
onderlinge mededelingen: over de
zondagse collecte, over de boottocht
voor bejaarden, over de vakantie van
de dominee, over het aanvangsuur
der catechisatie. Ik vergelijk de
kerkbode met een brief die je aan
familieleden of kennissen schrijft.
Daarin zet je niet: „De Unctad IV is
ook op niks uitgelopen, hè? Verve
lend is dat toch!", maar: „Ik wacht nu
al een week op de loodgieter, de man
komt maar niet opdagen. Vervelend
is dat toch!" Ik pak nu een kerkbode
uit de stapel die we op de krant
krijgen 't is het hervormde „Pur-
mer Kerkblad". Daarin staat onder
de kop „Vreugde" niet: „We hebben
gelukkig geen kabinetscrisis gehad,
of iets dergelijks, maar: „Elk jaar
worden in de Purmerkerk nieuwe lid
maten bevestigd. Daardoor blijft het
aantal lidmaten constant"
Moet gezeur over een loodgieter nu
inhouden, dat de briefschrijver geen
zier om het rassenvraagstuk geeft?
Natuurlijk niet. En moet het met
voldoening optellen van nieuwe lid
maten betekenen dat (in dit geval)
dominee A.D.H. Huysman 's lands
zorgen aanzijn laars lapt? Geenszins.
Doch een familiaire brief en een
plaatselijk kerkblad zijn niet in de
wereld om de noden dezer wereld op
schoot te nemen. Ik stem terstond
toe dat de geciteerde mededeling uit
het „Purmer Kerkblad" journalistiek
beschouwd, zeer klungelig is. Hoe
veel lidmaten zijn erbij gekomen? In
welke leeftijdsklasse zitten ze? De
gemeente groeit blijkbaar niet en is
dat dan geen reden tot droefenis?
Het staat er allemaal niet in. maar in
de Purmer weten ze drommels goed
wat hun dominee bedoelt: een harte
lijke knik van verstandhouding, een
gezamenlijke herinnering aan een
mooie kerkdienst.
„(G)een blad voor de mond" trekt
zich geen van deze dingen aan en
ruimt om te beginnen tien van de
veertig pagina's leeg voor de op dit
terrein inmiddels onvermijdelijke dr.
Anne van der Meiden. Deze tast alle
hoogten, breedten en diepten van het
kerkelijk communicatiewezen af en
wekt onder meer op tot het regelma
tig bezoeken van recepties. Voordat
je echter hierover je vergenoegd in de
handen kunt wrijven, waarschuwt hij
al dat hij niet pleit voor het gretig
innemen van gratis geschonken sher
ry. Henk Biersteker heeft de wijze
opmerking (en wij kennen hem bij
„Trouw" als een wijs man) dat mede
delingen in een kerkblad zakelijk en
overzichtelijk moeten zijn, maar de
volgende scribent in „(G)een blad
voor de mond", Lambert van Gelder,
gaat op een heel andere toer.
De heer Van Gelder las in een
kerkblad: „Na alle diensten van het
a.s. weekend vindt de jaarlijkse
kerkdeurcollecte voor de Medische
Missieaktie weer plaats. In het kort
samengevat: Memisa verzorgt de ge
zondheid van missionarissen, missie
zusters, broeders en leken In
plaats van zich te verheugen over de
zakelijkheid en overzichtelijkheid
van deze mededeling, werpt Lambert
van Gelder ze knorrig terzijde. Je
moet, legt hij uit, zó beginnen: „We
kijken al jaren door een Memisabril,
zegt Nganda Abu in het achterland
van Opper-Volta, maar wat we zien is
kindersterfte. En toch zijn we maar
wat blij met die brillenik"
dacht: de heer Van Gelder wil de
kant uit van het traktaatje, en dat is
eigenlijk wel lief. Maar even later
dringt hij de kerkbladredacteuren
een luidruchtig en leukdoenerig taal
tje op. dat elk weldenkend parochi
aan naar de pen zou doen grijpen om
zijn abonnement op te zeggen. Wil
iemand iets zeggen over de romeinse
verklaring over de sex, en volgt daar
bij het advies van Lambert van Gel
der op. dan wordt het: „Gisteren
kwam de sexuele aap uit de vati-
kaanse mouw, een bejaarde aap zoals
bleek." Het is natuurlijk prachtig als
pastores zich storten op vrijende ge
meenteleden, maar om ze nu met
dergelijke volzinnen om de oren te
slaan, néé. Wat me ook enigszins ver
bijstert is dat de reeds genoemde en
geroemde Henk Biersteker het ge
bruik van een bandrecorder aanbe
veelt. Ik moet er niet aan denken
hoeveel gezwets langs deze weg in de
kerkbladkolommen terecht kan
komen.
„(G)een blad voor de mond" kost vier
gulden en kan besteld worden bij:
Centrale voor Vormingserk/H.V.D..
De Horst 5, Driebergen. De hierbij
afgedrukte cartoons zijn overgeno
men uit dit boekje, waardoor geen
kerkbladredacteur (meestal domi
nee) zich van de wijs moet laten bren
gen. Ik zeg het Cornelis Paradijs in
zijn Predikantenlied iets gewijzigd
na: „Schrijf maar, Neèrland's domi-
né's /Schrijf maar in des Heeren
vrees: /Slechte stukjes maakt men
nooit /Als ons bef en toga tooit."
binnen uit of vanuit het Noorden.
In de rechtzaal zei Jun Po Sun dat
president Park in plaats van zijn dic
tatuur beter de democratie kan in
voeren. omdat die toch altijd nog het
beste middel is tegen de uitbreiding
van het communisme.
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN Op verzoek van
het moderamen van de hervormde
synode heeft de commissie „Tot uw
dienst" van de centrale voor vor
mingswerk/hervormde vrouwen
dienst ook dit jaar weer een brochu
re „Tot uw dienst" uitgegeven, ten
dienste van de bezinning en de toe
rusting in de gemeente.
In deze brochure, die aan alle her
vormde predikanten en kerkeraden
is gezonden, wordt een overzicht ge
geven van themata, die in het ko
mend seizoen in het kringwerk aan
de orde komen of aan de orde gesteld
kunnen worden. Bij ieder thema is
een overzicht gegeven van litera
tuur, die bij de bespreking gebruikt
kan worden.
In een begeleidende brief legt syno-
depraeses ds. G. Spilt de nadruk op
„de drieslag van het kerkelijk
groepswerk: horen, spreken en han
delen". Hij pleit ervoor, dat ge-
sprekskringen ook actief zijn in een
praktische taak, en dat andersom
een activiteitsgroep met elkaar aan
de praat en aan het luisteren gaat.
GENÊVE In oktober van dit jaar
zal in het orthodoxe centrum Cham-
besy bij Genève de eerste voorberei
dende conferentie gehouden worden
voor het reeds vele jaren geplande
pan-orthodoxe concilie. Een delega
tie van de oecumenische patriarch
van Constantinopel heeft een reis
gemaakt langs dertien autokephale
en autonome orthodoxe kerken in de
helé wereld.
Uit het verslag van de delegatie
blijkt, dat alle kerken zonder uitzon
dering zich hebben uitgesproken
voor een spoedige bijeenroeping van
een pan-orthodox concilie. De confe
rentie in het orthodoxe centrum van
Chambesy zal tot taak hebben de
agenda voor het concilie op te
stellen.
NOG GEEN NIEUWE AARDI
't Zal wel aan mij liggen, m
vind zo'n park op een str
pinksterdag altijd iets van de r an
aarde hebben. Dat zal wel 1 EN
omdat ik de nieuwe aarde nog n i
gezien heb, maar ik ontkom i >ieii
aan. Ik noteer wel dat de ape ;rsc
nog niet vrij rondlopen laat >i
dat de koe en de berin samen o
en dat er hekken staan voor *7.
ma's en dat je gewaarschuwd ucu
voor de scherpe tanden van
honden, maar toch blijf ik da» kat
denken. Een nieuwe aarde. Berb
hoorde ik een koopman in on icht
lijke waar tegen iemand zeggi
het met zo'n vijftienduizend
kers toch wel de moeite waai
om hier te staan. Dat vond 11
kleinigheid en 't viel me ook 1
overal mensen wandelen en
gras of op een terrasje zate t v
rozen waren helaas nog niet jen
hier en daar vroeg ik me wel a jnd
niet meer verwacht mocht w<eerr
b.v. van de Japanse tuin, mai it ei
dat kan aan mijn onkunde liggfcrini
vond 't heerlijk om daardoorhi
lopen en kinderen te zien spekens
dan ineens weer een hele stoetjdnd
te komen van mensen die iiaalc
gentjes voortgerold werden olg
deze wijze door anderen in staa
den gesteld om mee te genieten ev*
ik weet 't best 't was natuur!
nieuwe aarde nog lang niet, w ;tar
weet natuurlijk niet welk ve *v<
die twee oudere dames meedri d v
die in de rhododendronvalleir™"
naast ons kwamen zitten. In
geval ging het die middag verb
achter enkele duidelijke woli—
van welbevinden in de welrie
geuren van dit gedeelte vai
park. Misschien was 't wel da
mand wat moest en dat iederee
zichtbaar vrij gedroeg. We mo
samen het leven genieten en vr
hebben. En dat is volgens Pauli
werk van de Heilige Geest.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Wilsum: J. Kom!
kand. te Groenekan; te Kinden
M. Verduin te Brakel, die bedd
voor Voorthuizen en voor Vrees1
te Epe (buiteng. wijkgem; toez.):
Plaat te Zwolle: te Streekgem. O
mijnstreek (toez.): L. C. Vogel
geest. verz. verpleeghuis Het Zo»
huis, te Zuidhorn, wonendei
Grijpskerk.
Bedankt voor Katwijk aan Zee
Muilwijk te Ouderkerk a.d. IJs
voor Leidschendam: F. I. Verbaa
Dedemsvaart; voor Sneek
IJsbrechtum: J. de Gier te 0<j
rend en Oudeschild.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Zwijndrecht: A
Scherpenisse te Scheveningen.
Aangenomen naar Dordrecht: i*
Boswijk te Arnhem; naar An
dam (vlootpredikant); kand.
Roosjen, aldaar.
GEREF. KERKEN (VRiJG.)
Beroepen te Ferwerd-Hallum
Opende: T. S. Huttenga, kaj
Groningen: te Assen (voor de tri
maal): B. van Zuijlenkom te Gr A
gen-Zuid, die dit beroep heeft afl
nomen.
GEREF. KERKEN (VRIJG. B
Beroepen te Den Helder: R. Bl
kand. te Amsterdam.
Badankt voor Den Helder: i
Algra te Sliedrecht.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Franklin Lakes (V!
Hakkenberg te Lisse.
)I
11
an
IMf
Ds G. W. Scholte
Op 67-jarige leeftijd is te Beejen
zwaag overleden ds. G. W. Scl ee|
Hij was hervormd predikant
1934, achtereenvolgens te
deschild, Jelsum, Blokker en 1Dj
1951 tot zijn emeritaat in
Arum. peir
J. C. M. Keman
Op de leeftijd van 62 jaar is o£y0|
wacht overleden J. C. M. Ke
deken van het oud-katholieke
dom Haarlem en pastoor te Am^
dam. Deken Keman werd in )ni
priester gewijd. Hij werkte ac j01
eenvolgens als pastoor in Arn J
Delft, IJmuiden en sinds 197
Amsterdam, waarbij hij teven
parochies van Aalsmeer en I
menie voor zijn rekening na:
IJmuiden werd onder zijn lei
een tweede parochie gesticht (IJ
den-Oost) en de Adelbertus
gebouwd.
Brigadier Mast
Brigadier J. Mast van het legeiorg
heils is per 24 juni aangesteld^
algemeen secretaris van het
torie Zaire met de rang van l^êrti
nent-kolonel.
Ds. D. de Boer
Op 68-jarige leeftijd is overlede
D. de Boer, emeritus predikant
de gereformeerde kerk te Bok
(Friesl.). Ds. De Boer is predil
geweest van de gereformeerdel
ken te Munnekezijl, te Aaltea
Anjum, te Wolvega en te BoksuJ
1973 ging hij met emeritaat,
daarna heeft hij nog een kleine
jaar gefungeerd als predikant ii
delijke dienst te Boksum. Van 5|
1959 tot 20 april 1967 stond da
Boer buiten de gereformeerdel
ken, hij was toen predikant vaf
vrije gereformeerde kerk te Wolv[
een „losstaande" gemeente,
staan na een conflict rondom
evangelisatiewerk.
t h
bnh
ersi