Ambt en gemeente centraal in nieuwe kerkorde-model (G)een blad voor de mond Moderamen: strijd tegen racisme blijft Vandaag Proces tegen christenen in Zuid-Korea Hervormden en gereformeerden samen Ontwikkelingsbank komt nog elf miljoen gulden te kort Nederlandse school Antwerpen 50 jaar Moon verdient goud als wapenfabrikant Zendingsfeest trekt 20.000 mensen Onze adressen: lg „Tot uw dienst" voor hervormd kringwerk Orthodox concilie in voorbereiding VOORBUGANGE DONDERDAG 10 JUNI 1976 KERK—BINNENLAND TROUW/KWA dering tussen hervormden en gerefor meerden. Van een onzer verslaggevers voor moeten zorgen, dat de mensen DEN HAAG De toekomstige verenigde hervormde en gereformeerde kerk zal zijn opgebouwd uit de toekomstige kerken, die met name wijkgemeenten, waarvan er telkens tien tot vijftien samen een kerk vormen. op het Platteland soms grote regio's omspannen, als hun kerk zullen her- door Aldert Schipper Zaterdag wordt het proces hervat, dat op eerste pinksterdag begonnen is tegen een groep Zuidkoreaanse christenen, die op 1 maart een oproep tot terugkeer naar de democratie hebben ondertekend tijdens een plechtigheid in de Myong Dong- kathedraal in Seoul De datum van 1 maart is iets bijzon- ondermijning van zijn bewind van Een van de cartoons, die Len Munnik tekende voor het gezamenlijke num mer van Weekbuiletin en Kerkinfor matie met veel nieuws over de tocna- De kerkeraad is de grondvergade ring. classis en synode zijn de meer dere vergaderingen. Op alle niveaus zal ruime plaats wor den ingeruimd voor ambtsdragers ..met een bijzondere opdracht". Plaatselijke, gewestelijke en landelij ke ..kerkvergaderingen" moeten een maximaal contact met het grondvlak waarborgen. Dat zijn enkele ideeën, die naar voren FRANKFORT De oecumenische ontwikkelingsbank van de we reldraad van kerken heeft nog elf miljoen gulden aan toezeggingen no dig. om te kunnen starten met haar werk: het verschaffen van kapitaal voor ontwikkelingshulp tegen lage komen in het kerkorde-model, dat besproken zal worden tijdens de ge zamenlijke zitting van de hervormde en de gereformeerde synode, in sep tember. Het model is ontworpen door de werkgroep KOA (kerkordelijke aangelegenhedeni van de interim- raad van deputaten „Samen op weg". De synodes zullen zich in september moeten uitspreken over de vraag, of de werkgroep KOA verder kan gaan met de ontwikkeling van dit model, of dat de werkgroep een andere opzet moet zoeken. Ambtsdragers Het model is op presbyteriaai- synodale leest geschoeid. Alle leden van wijkraad, kerkeraad. classis en synode zijn ambtsdragers (predikan ten, ouderlingen of diakenen). De meesten van hen (ten minste drie kwart) zijn op de traditionele wijze in de gemeente gekozen. Daarnaast stelt het nieuwe model, dat er op alle niveaus van de kerk werkgroepen zullen zijn voor speciaal werk (b.v. evangelisatie, zending. ruimte voor buitengewone wijkge- kennen. meenten om aan bijzondere aspecten Biï de classicale indeling zal zoveel mogelijk rekening worden gehouden met de door de overheid voorgestelde gewestvorming. Men denkt aan ruim twintig classes, elk bestaande uit glo baal tien tot vijftien kerken. De synode zal uit tachtig tot negentig leden bestaan, die afgevaardigd wor den door de classes en door de lande lijke werkgroepen Elk jaar treedt een kwart af. Men heeft hiermee ge kozen voor het hervormde systeem. Bij de gereformeerden wordt thans de synode om de twee jaar in zijn geheel vernieuwd. Om de betrokkenheid van het grondvlak bij het kerkewerk te ver groten, spreekt de nota zich uit voor de instelling van plaatselijke, gewes telijke en landelijke kerkvergaderin gen ter ondersteuning van respectie velijk kerkeraad, classis en synode. Verwezen wordt hierbij naar de alge mene kerkvergadering van de Neder landse hervormde kerk en het pasto raal concilie van de rooms- katholieken. van het kerkelijk leven tegemoet te komen. Hierbij wordt gedacht aan b.v. studentengemeenten, maar ook aan gemeenten van een zeer eigen theologische signatuur. Ook daar waar hervormden en gereformeerden plaatselijk nog niet zover zijn om samen te smelten, zou de buitenge wone wijkgemeente uitkomst kun nen geven. Voor mini-gemeenten is in het model geen plaats. Richtlijn is, dat de wijkgemeente een eigen predi kant kan onderhouden. Tien tot vijftien wijkgemeenten vor men samen een kerk. Een uiterste zorgvuldigheid in de voorbereiding, wijsheid in de uitvoering, vastbera denheid en volharding, gepaard gaande met de nodige voorzichtig heid om nieuwe polarisaties te voor komen, zullen de voorwaarde zijn voor een goede uitvoering van de herindelingen, aldus de nota van KOA. Kerkelijke ontmoetingsdagen, een kerkblad en dergelijke zullen er rente. Dit is gebleken tijdens een jeugd, financiën enz.), die ook afge- bijeenkomst van directeur Cyrill Bennett van de ontwikkelingsbank met vertegenwoordigers van de pro testantse kerken in West-Duitsland Gelijk bekend, is het de bedoeling, dat de bank in Amersfoort gevestigd wordt De Duitse kerken nemen nog een afwachtende houding aan. Vol gens hen heeft het initiatief geen zin. niet meedoen. Zij wachten dan ook met hun toezeggingen, totdat de Amerikaanse kerken hun beslissing hebben genomen. Bennett is nu in de Verenigde Staten om bij de kerken daar voor de bank te pleiten. De belangstelling onder particulie ren in Nederland is zeer groot. Er hebben zich reeds honderden aange meld ZIJ willen zich via een vereni ging aansluiten. De bank verwacht van hen een aanzienlijk bedrag. De beslissing over de ontwikkelings bank valt ln augustus in het centraal comité van de wereldraad van ker ken. Bennett wil van het centraal comité gedaan krijgen, dat met de voorbereidende werkzaamheden kan worden begonnen, zodat de bank bij het bereiken van het streef bedrag van vyf miljoen dollar (veer tien miljoen gulden) startkapitaal onmiddellijk aan de slag kan. vaardigden mogen zenden. Dezen zullen dan fungeren als ambtsdrager- met-bijzondere-opdracht en als zoda nig in hun eigen gemeente worden bevestigd. De verbindingslijnen tussen kerk en synode zijn zo kort mogelijk ge houden. De provinciale of particulie re synode is in het model verdwenen. Van een onzer verslaggevers wanneer de Amerikaanse kerken Het model gaat primair uit van de LEUSDEN Het moderamen van de gereformeerde synode Zal territoriale wijkgemeente. maar laat zich „ernstig en volhardend blijven keren tegen iedere vorm van rassendiscriminatie, samen met allen die dit aangaat." Het blijft zich stellen achter de algemene doelstellingen van het program van de wereldraad van kerken tot bestrijding van het racisme, zoals dat door de synode is besloten. Van een onzer verslaggevers ANTWERPEN Vrijdagavond zal in de protestantse kerk aan de Lange Winkelstraat het vijftigjarig bestaan van de Burgemeester Marnixschool worden herdacht. De toenmalige Nederlandse her- Het moderamen heeft dit verklaard na een gesprek met vertegenwoordi gers van het diaconaat en de zending in de gereformeerde kerken. Het gesprek vond plaats na een brief van deputaten voor de algemeen dia conale arbeid en het centraal orgaan meerde kerken nu geacht worden, hun vroegere solidariteit met de zwarte meerderheid in Zuid-Afrika en met name met de zwarte kerken daar te hebben opgegeven. vormde gemeente (thans protes- voor de zending. In deze brief werd tantse kerk) van Antwerpen nam destijds het initiatief tot stichting van deze school, die haar protes- Directeur ds. A. Vos van het gerefor meerd zendingscentrum zei na het gesprek, dat de teleurstelling over het synode-besluit is gebleven. De zending zal trachten in de toekomst veel informatie te verstrekken over de situatie van de zwarte bevolking NEW YORK (KNA) De meervou dige miljonair en leider van de „Een- makingskerk" (ofwel de ..Unified Fa mily"). de Koreaan Sun Myung Moon, heeft toegegeven, dat zijn fa brieken in Zuid-Korea een flink aan deel hebben in de nationale wa- penproduktie. Naar hij in Newsweek verklaarde, leveren zijn fabrieken tien procent van de totale wapenpro- duktie in Zuid-Korea. Om wat voor wapenen het gaat, wilde Moon niet zeggen. Hij ontkende, dat hij zou samenwer ken met de Zuidkoreaanse geheime diensten of bijzondere contacten zou onderhouden met de regering Park. De wapenproduktie zag hij als de ..vervulling van een vaderlandse plicht". De Eenmakingskerk. die zich vooral sterk maakt voor de bestrijding van het communisme, telt in de Ver enigde Staten dertigduizend aan hangers en beschikt daar over een kapitaal van twintig miljoen dollar, aldus Newsweek, dat er verder op wijst, dat de Amerikaanse belasting ambtenaren op het ogenblik bijzon der belangstelling voor Moons acti viteiten hebben. De sekte is ook in Nederland actief, met haar hoofd kwartier in Bergen (NH) door A.J. Klei het synodebesluit om de aanbeveling voor steun aan het speciale we- -w-w uviiuvi —w .Wvw„ reldraadfonds ter bestrijding van het tantschristèüjke basis steeds heeft racisme op te schorten, betreurd. Vol- behouden De school is irenoemd S^ns beide deputaten zou, tegen de m£üxvanaSt AldegSdïïS bedoelingen van de synode het effect J Z^-^rikaomzode mond van enige protestantse burgemeester die van dit besluit zijn. dat de gerefor- de stemmelozen te zijn. Antwerpen ooit heeft gehad. Het is een Nederlandse school, omdat de staat der Nederlanden de subsidies betaalt en tevens het schooltoezicht uitoefent. Op 15 september 1926 werd be gonnen met negen kinderen. Thans heeft de school 172 leerlingen, met zes leerkrachten. Behalve Neder landse en Belgische kinderen vindt men er Zweden. Noren. Denen en kinderen uit Canada, Duitsland, Ko rea en Engeland. VEENKLOOSTER - Meer dan twintigduizend mensen hebben op tweede pinksterdag het zendings feest in de open lucht in Veenkloos- ter (Fr.) meegemaakt. Dominee dichter J. Zijlstra uit Delfzijl hield 's morgens de preek, terwijl ds K. W. Slik uit Tietjerk de liturgie ver zorgde. Verder was er een bonte af wisseling van muziek en zang, wan del-, fiets- en autotochten. Een col lecte voor bijvelverspreiding in Chi na bracht 23.500 gulden op. ders voor elke Koreaan. want op die datum in het jaar 1919 werd de bewe ging voor nationale onafhankelijk heid gesticht, die het begin zou wor den van de onafhankelijkheidsstrijd van Korea tegen de Japanners. Aan de plechtigheid die op deze da tum in de kathedraal van Seoel plaats had. deden verscheidene zeer vooraanstaande deomcratisch geo riënteerde christenen mee, onder wie de vroegere Zuidkoreaanse president Yun Po Sun, de presidentskandidaat uit 1971 Kin Dae Jung en de secreta ris van de Koreaanse raad van ker ken Kim Kwan Suk. Het stuk dat zij ondertekenden telt 1500 woorden. Het beschuldigt president Park van het ondermijnen van de democratie in het land. „Hij heeft Zuid-Korea gemaakt tot een zielig weeskind in de internationale volkengemeenschap door vast te houden aan de macht van de grote mogendheden en door voorbij te gaan aan de opkomende invloed van de landen van de Derde Wereld", zeggen de ondertekenaars. In de verklaring roepen zij de vijftig miljoen Koreanen in Noord en Zuid op een nieuwe geschiedenis te maken en de toorts van de vrijheid weer op te nemen. Daartoe is het nodig dat er een einde komt aan de dictatuur van één man. Er moet democratie komen waardoor het pad vrijkomt naar de hereniging van heel Korea. In de kathedraal werd de hele tekst voorgelezen door mevrouw Lee Oo Jung, de voorzitster van de Koreaan se bond van christen-vrouwen. Zij was de eerste die door de politie van president Park Tsjoeng Hee werd op gepakt en binnen een week was de groep gearresteerden al aangegroeid tot 26. Zij werden beschuldigd van overtreding van decreet nummer 9. dat twee weken na het vertrek van de Amerikanen uit Vietnam werd afge kondigd en dat elke kritiek op de president of op de grondwet, waarin hij zichzelf absolute macht toekent, verbiedt. Van de gearresteerden moesten er zeventien het afgelopen weekeinde voorkomen. Oud-president Jun Po Sun zei dat hij met zijn 78 jaren hoopt ooit nog eens te mogen beleven dat er in Zuid-Korea weer democra tische rechten gelden. „Het is bela chelijk, een simpele oproep tot demo cratie te beschouwen als een poging de regering omver te werpen", zei de bejaarde politicus. Volgens de bestaande wetgeving kunnen de bejaarde man en de zes tien andere christenen tot een straf van vijftien jaar veroordeeld worden. Het motief voor deze strenge wetge ving is dat de Zuidkoreaanse presi dent bevreesd is dat hij het lot zal delen met de vele gevallen Zuidviet- namese presidenten. De man schijnt een panische angst te hebben voor Brieven van lezers staan vandaag op pagina 8 AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948, Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 AOVERTENTIE Deze week in Hervormd Neder land o.a.: Interview met Norbert Schmelzer Smaakmakers wiegen ons in slaap Een jaar na de „Nieuwmarkt" onafhankelijkheid bracht Ke nia armoede en verdrukking „Samen op weg" naar de top Theologie kan niet neutraal zijn Het valse aas van de werkgele genheid Ik abonneer mij op/vraag een proefnummei van Hervormd Nederland. ab.prijs 28.50 per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan: Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel len mag ook: 070-512111. Ook in d< .losse verkoop. „(G)een blad voor de mond" is de aardige titel van een geschrift, dat ik niet aardig, althans volstrekt overbodig vind. Het is een soort journalistiek leerboekje voor kerkbladredacteuren. De aantrekke lijkheid van kerkbladen wordt echter in niet geringe mate bepaald door hun journalistieke onbeholpenheid en ik hoop dat de redacteuren ervan zich geen barst van „(G)een blad voor de mond" zullen aantrekken. Als ik goed begrijp zijn de samenstel lers van ,.iG)een blad voor de mond" speciaal in de weer met de gewone, plaatselijke of regionale, kerkbode en werpen zij zich niet op als raadge ver van. bijv. professor P. Smits of professor Herman Ridderbos, die res pectievelijk in „Kerk en Wereld" en het „Gereformeerd Weekblad" be kwaam hun zegje doen. Welnu, zo'n kerkbode dient eerst en vooral voor onderlinge mededelingen: over de zondagse collecte, over de boottocht voor bejaarden, over de vakantie van de dominee, over het aanvangsuur der catechisatie. Ik vergelijk de kerkbode met een brief die je aan familieleden of kennissen schrijft. Daarin zet je niet: „De Unctad IV is ook op niks uitgelopen, hè? Verve lend is dat toch!", maar: „Ik wacht nu al een week op de loodgieter, de man komt maar niet opdagen. Vervelend is dat toch!" Ik pak nu een kerkbode uit de stapel die we op de krant krijgen 't is het hervormde „Pur- mer Kerkblad". Daarin staat onder de kop „Vreugde" niet: „We hebben gelukkig geen kabinetscrisis gehad, of iets dergelijks, maar: „Elk jaar worden in de Purmerkerk nieuwe lid maten bevestigd. Daardoor blijft het aantal lidmaten constant" Moet gezeur over een loodgieter nu inhouden, dat de briefschrijver geen zier om het rassenvraagstuk geeft? Natuurlijk niet. En moet het met voldoening optellen van nieuwe lid maten betekenen dat (in dit geval) dominee A.D.H. Huysman 's lands zorgen aanzijn laars lapt? Geenszins. Doch een familiaire brief en een plaatselijk kerkblad zijn niet in de wereld om de noden dezer wereld op schoot te nemen. Ik stem terstond toe dat de geciteerde mededeling uit het „Purmer Kerkblad" journalistiek beschouwd, zeer klungelig is. Hoe veel lidmaten zijn erbij gekomen? In welke leeftijdsklasse zitten ze? De gemeente groeit blijkbaar niet en is dat dan geen reden tot droefenis? Het staat er allemaal niet in. maar in de Purmer weten ze drommels goed wat hun dominee bedoelt: een harte lijke knik van verstandhouding, een gezamenlijke herinnering aan een mooie kerkdienst. „(G)een blad voor de mond" trekt zich geen van deze dingen aan en ruimt om te beginnen tien van de veertig pagina's leeg voor de op dit terrein inmiddels onvermijdelijke dr. Anne van der Meiden. Deze tast alle hoogten, breedten en diepten van het kerkelijk communicatiewezen af en wekt onder meer op tot het regelma tig bezoeken van recepties. Voordat je echter hierover je vergenoegd in de handen kunt wrijven, waarschuwt hij al dat hij niet pleit voor het gretig innemen van gratis geschonken sher ry. Henk Biersteker heeft de wijze opmerking (en wij kennen hem bij „Trouw" als een wijs man) dat mede delingen in een kerkblad zakelijk en overzichtelijk moeten zijn, maar de volgende scribent in „(G)een blad voor de mond", Lambert van Gelder, gaat op een heel andere toer. De heer Van Gelder las in een kerkblad: „Na alle diensten van het a.s. weekend vindt de jaarlijkse kerkdeurcollecte voor de Medische Missieaktie weer plaats. In het kort samengevat: Memisa verzorgt de ge zondheid van missionarissen, missie zusters, broeders en leken In plaats van zich te verheugen over de zakelijkheid en overzichtelijkheid van deze mededeling, werpt Lambert van Gelder ze knorrig terzijde. Je moet, legt hij uit, zó beginnen: „We kijken al jaren door een Memisabril, zegt Nganda Abu in het achterland van Opper-Volta, maar wat we zien is kindersterfte. En toch zijn we maar wat blij met die brillenik" dacht: de heer Van Gelder wil de kant uit van het traktaatje, en dat is eigenlijk wel lief. Maar even later dringt hij de kerkbladredacteuren een luidruchtig en leukdoenerig taal tje op. dat elk weldenkend parochi aan naar de pen zou doen grijpen om zijn abonnement op te zeggen. Wil iemand iets zeggen over de romeinse verklaring over de sex, en volgt daar bij het advies van Lambert van Gel der op. dan wordt het: „Gisteren kwam de sexuele aap uit de vati- kaanse mouw, een bejaarde aap zoals bleek." Het is natuurlijk prachtig als pastores zich storten op vrijende ge meenteleden, maar om ze nu met dergelijke volzinnen om de oren te slaan, néé. Wat me ook enigszins ver bijstert is dat de reeds genoemde en geroemde Henk Biersteker het ge bruik van een bandrecorder aanbe veelt. Ik moet er niet aan denken hoeveel gezwets langs deze weg in de kerkbladkolommen terecht kan komen. „(G)een blad voor de mond" kost vier gulden en kan besteld worden bij: Centrale voor Vormingserk/H.V.D.. De Horst 5, Driebergen. De hierbij afgedrukte cartoons zijn overgeno men uit dit boekje, waardoor geen kerkbladredacteur (meestal domi nee) zich van de wijs moet laten bren gen. Ik zeg het Cornelis Paradijs in zijn Predikantenlied iets gewijzigd na: „Schrijf maar, Neèrland's domi- né's /Schrijf maar in des Heeren vrees: /Slechte stukjes maakt men nooit /Als ons bef en toga tooit." binnen uit of vanuit het Noorden. In de rechtzaal zei Jun Po Sun dat president Park in plaats van zijn dic tatuur beter de democratie kan in voeren. omdat die toch altijd nog het beste middel is tegen de uitbreiding van het communisme. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Op verzoek van het moderamen van de hervormde synode heeft de commissie „Tot uw dienst" van de centrale voor vor mingswerk/hervormde vrouwen dienst ook dit jaar weer een brochu re „Tot uw dienst" uitgegeven, ten dienste van de bezinning en de toe rusting in de gemeente. In deze brochure, die aan alle her vormde predikanten en kerkeraden is gezonden, wordt een overzicht ge geven van themata, die in het ko mend seizoen in het kringwerk aan de orde komen of aan de orde gesteld kunnen worden. Bij ieder thema is een overzicht gegeven van litera tuur, die bij de bespreking gebruikt kan worden. In een begeleidende brief legt syno- depraeses ds. G. Spilt de nadruk op „de drieslag van het kerkelijk groepswerk: horen, spreken en han delen". Hij pleit ervoor, dat ge- sprekskringen ook actief zijn in een praktische taak, en dat andersom een activiteitsgroep met elkaar aan de praat en aan het luisteren gaat. GENÊVE In oktober van dit jaar zal in het orthodoxe centrum Cham- besy bij Genève de eerste voorberei dende conferentie gehouden worden voor het reeds vele jaren geplande pan-orthodoxe concilie. Een delega tie van de oecumenische patriarch van Constantinopel heeft een reis gemaakt langs dertien autokephale en autonome orthodoxe kerken in de helé wereld. Uit het verslag van de delegatie blijkt, dat alle kerken zonder uitzon dering zich hebben uitgesproken voor een spoedige bijeenroeping van een pan-orthodox concilie. De confe rentie in het orthodoxe centrum van Chambesy zal tot taak hebben de agenda voor het concilie op te stellen. NOG GEEN NIEUWE AARDI 't Zal wel aan mij liggen, m vind zo'n park op een str pinksterdag altijd iets van de r an aarde hebben. Dat zal wel 1 EN omdat ik de nieuwe aarde nog n i gezien heb, maar ik ontkom i >ieii aan. Ik noteer wel dat de ape ;rsc nog niet vrij rondlopen laat >i dat de koe en de berin samen o en dat er hekken staan voor *7. ma's en dat je gewaarschuwd ucu voor de scherpe tanden van honden, maar toch blijf ik da» kat denken. Een nieuwe aarde. Berb hoorde ik een koopman in on icht lijke waar tegen iemand zeggi het met zo'n vijftienduizend kers toch wel de moeite waai om hier te staan. Dat vond 11 kleinigheid en 't viel me ook 1 overal mensen wandelen en gras of op een terrasje zate t v rozen waren helaas nog niet jen hier en daar vroeg ik me wel a jnd niet meer verwacht mocht w<eerr b.v. van de Japanse tuin, mai it ei dat kan aan mijn onkunde liggfcrini vond 't heerlijk om daardoorhi lopen en kinderen te zien spekens dan ineens weer een hele stoetjdnd te komen van mensen die iiaalc gentjes voortgerold werden olg deze wijze door anderen in staa den gesteld om mee te genieten ev* ik weet 't best 't was natuur! nieuwe aarde nog lang niet, w ;tar weet natuurlijk niet welk ve *v< die twee oudere dames meedri d v die in de rhododendronvalleir™" naast ons kwamen zitten. In geval ging het die middag verb achter enkele duidelijke woli— van welbevinden in de welrie geuren van dit gedeelte vai park. Misschien was 't wel da mand wat moest en dat iederee zichtbaar vrij gedroeg. We mo samen het leven genieten en vr hebben. En dat is volgens Pauli werk van de Heilige Geest. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Wilsum: J. Kom! kand. te Groenekan; te Kinden M. Verduin te Brakel, die bedd voor Voorthuizen en voor Vrees1 te Epe (buiteng. wijkgem; toez.): Plaat te Zwolle: te Streekgem. O mijnstreek (toez.): L. C. Vogel geest. verz. verpleeghuis Het Zo» huis, te Zuidhorn, wonendei Grijpskerk. Bedankt voor Katwijk aan Zee Muilwijk te Ouderkerk a.d. IJs voor Leidschendam: F. I. Verbaa Dedemsvaart; voor Sneek IJsbrechtum: J. de Gier te 0<j rend en Oudeschild. GEREF. KERKEN Beroepen te Zwijndrecht: A Scherpenisse te Scheveningen. Aangenomen naar Dordrecht: i* Boswijk te Arnhem; naar An dam (vlootpredikant); kand. Roosjen, aldaar. GEREF. KERKEN (VRiJG.) Beroepen te Ferwerd-Hallum Opende: T. S. Huttenga, kaj Groningen: te Assen (voor de tri maal): B. van Zuijlenkom te Gr A gen-Zuid, die dit beroep heeft afl nomen. GEREF. KERKEN (VRIJG. B Beroepen te Den Helder: R. Bl kand. te Amsterdam. Badankt voor Den Helder: i Algra te Sliedrecht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Franklin Lakes (V! Hakkenberg te Lisse. )I 11 an IMf Ds G. W. Scholte Op 67-jarige leeftijd is te Beejen zwaag overleden ds. G. W. Scl ee| Hij was hervormd predikant 1934, achtereenvolgens te deschild, Jelsum, Blokker en 1Dj 1951 tot zijn emeritaat in Arum. peir J. C. M. Keman Op de leeftijd van 62 jaar is o£y0| wacht overleden J. C. M. Ke deken van het oud-katholieke dom Haarlem en pastoor te Am^ dam. Deken Keman werd in )ni priester gewijd. Hij werkte ac j01 eenvolgens als pastoor in Arn J Delft, IJmuiden en sinds 197 Amsterdam, waarbij hij teven parochies van Aalsmeer en I menie voor zijn rekening na: IJmuiden werd onder zijn lei een tweede parochie gesticht (IJ den-Oost) en de Adelbertus gebouwd. Brigadier Mast Brigadier J. Mast van het legeiorg heils is per 24 juni aangesteld^ algemeen secretaris van het torie Zaire met de rang van l^êrti nent-kolonel. Ds. D. de Boer Op 68-jarige leeftijd is overlede D. de Boer, emeritus predikant de gereformeerde kerk te Bok (Friesl.). Ds. De Boer is predil geweest van de gereformeerdel ken te Munnekezijl, te Aaltea Anjum, te Wolvega en te BoksuJ 1973 ging hij met emeritaat, daarna heeft hij nog een kleine jaar gefungeerd als predikant ii delijke dienst te Boksum. Van 5| 1959 tot 20 april 1967 stond da Boer buiten de gereformeerdel ken, hij was toen predikant vaf vrije gereformeerde kerk te Wolv[ een „losstaande" gemeente, staan na een conflict rondom evangelisatiewerk. t h bnh ersi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2