Een portret van Billy Graham in de kamer Kom over en help ons u Vandaag Christenen in de Sowjet-Unie (slot) Onze adressen: nee in een afgescheiden baptisten- kerk. In de stad Tula horen onge veer 350 leden tot de kerk. In het oblast (rayon) zijn er zo'n achthon derd leden. Lepiosjkin vertelt hoe het gebouw waar zijn gemeente haar diensten hield door de staat in beslag werd genomen. Er moest zo nodig een kapperswinkel en een herstelbedrijf voor kleding in geves tigd worden. De inwoners van Tula verzetten zich daar echter tegen en bleven om de twee bedrijfjes heen lopen, waama ze werden gesloten en in het gebouw een chemische opslag werd gevestigd. Lenin-lampje De plagerijen van de kant van de overheid strekten zich ook uit tot Lepiosjkin zelf. Hij kreeg vier keer een boete van vijftig roebel (ruim een week salaris). 'Een keer had ik echt geen geld. Toen hebben ze al mijn dingen in beslag genomen. Maar er was niets. Alleen een radio en een lapje textiel als wandversie ring. Ze verkochten ook mijn „Le nin-lampje" (Lenin gaf na de revo lutie aan heel de Sowjet-Unie electriciteit en verspreidde de bij behorende Lenin-lamp). Behalve de lamp namen ze ook nog een bedde- sprei en een regenjas mee. Mijn bed lieten ze staan. Ik was naar een proces tegen een andere baptist. Toen ik thuis kwam stond alleen mijn bed er nog' Lepiosjkin moet er om lachen. Hij vertelt dat zijn gemeente hem best wil onderhouden als predikant, maar omdat de gemeente niet gere gistreerd wil worden, is de predi kant verplicht er ook nog een ander werk naast te doen. Anders wordt de dominee opgepakt wegens para sitisme. Daarom werkt Lepiosjkin overdag als stoker in een fabriek. Hij vertelt dat de baptisten in Tula drie keer in de week bijeenkomen. Twee maal op zondag en een keer na het werk op vrijdag. Daarnaast komt het koor nog een keertje bij een om te oefenen. Over de Unie van evangeliechristenen en baptis ten is Lepiosjkin niet erg te spre ken. 'Het contact met de unie is slecht. Ze zijn onze broeders niet. Als we ze ontmoeten groeten wij hen en zeggen:: goedendag. Zoals tegen alle andere burgers. Maar we zeggen nietwees gegroet. Zoals in de bijbel. Volgens Leonid Lepiosjkin doet de unie van baptisten ten onrechte als of er grote toenadering is tussen haar en de initiativniki. Lepiosjkin zet uiteen dat hoogstens een handjevol gemeenten inmiddels een registratie hebben aanvaard op andere voorwaarden dan de unie. Deze gemeenten zijn gevestigd in toeristensteden, zoals Kiev, Zjeles- nogorsk en Oeslowaja. Lepiosjkin noemt dat decoratie voor de buiten landers. Maar deze groep gemeen ten heeft ook zijn moeilijkheden, vertelt de baptistenpredikant. Zo hebben ze moeten aanvaarden dat zij geen jongeren beneden de achttien jaar dopen, aan militairen geen toegang tot de kerk geven, geen kinderen toelaten, geen diako- naat, geen jeugdwerk en geen evan gelisatie doen en aan de autoritei ten inspraak geven in de keuze van de predikant. Georgij zet uiteen wat volgens hem het verschil tussen de initiativniki en de officiële baptistenunie is. 'Wij nemen Christus' woord letterlijk. De unie laat toe dat kinderen bui ten het geloof om worden opge voed." Wat de twee baptistenpredikanten vinden van contact met officiële stad Voronesj. Hieruit bleek dat daar sprake was van een herleving van het sektewezen. De oorzaak hiervan ligt ten dele in wat men wel eens het .volkskarakter' noemt. De Russen vormen een volk dat nog steeds zeer religieus is en naar het mystieke neigt Dweepzucht, geestdrijverij en kwe zelarij. dat alles bestaat nog steeds naast grote moed. heldendom en offerbereidheid. Veel van de oude sektariërs zijn opgegaan in de unie van evange liechristenen en baptisten, die ruim een half miljoen leden telt. Hier zijn oude molokanen, doopsgezinden, stundisten, pinksterbroeders en baptisten min of meer broederlijk bijeen. Min of meer broederlijk, want ook in de unie wordt kerkpoli tiek bedreven. De unie geeft ener zijds aan de aangesloten en geregi streerde gemeentes een rustig le ven. maar beperkt hun activiteiten in hoge mate. In de Jaren van de kerkvervolging onder Chroesjtsow groeide het verzet tegen de toegeef lijke politiek van de unie-leiders en ontstond de beweging van de initia tivniki Met enkele vertegenwoordi gers van deze groepering hadden wij een ontmoeting. Het gesprek had plaats bij een van hen thuis, in Moskou. De man. ik noem hem voor het gemak Georgij. leefde gescheiden van zijn vrouw, die afkomstig was uit een gezin van een geregistreerde baptistenpredi kant. De dochter, ik noem haar voor het gemak Eva, woonde bij haar vader in. De vader noemde zich baptistenpredikant, maar er bleek ons niets van een gemeente. De dochter was achttien jaar en sprak voortreffelijk Engels, hetgeen het gesprek vergemakkelijkte. Zij zong erg mooi. met een diepe nog niet geschoolde alt Behalve Georgij en zijn dochter Eva zat in de kamer een vreemd uitziende heer. ook een baptis tenpredikant. Hij kwam uit Tula, een plaats in centraal Rusland, twee honderd kilometer van Mos kou af. Deze predikant heet Leonid Lepiosjkin. Hij is veertig jaar oud. maar hij ziet er uit als vijftig. De oorzaak daarvan is dat hij jaren lang in de gevangenis en in dwang arbeiderskampen heeft gezeten. Georgij heeft nooit in het gevang gezeten. Eva heeft het op school erg moeilijk gehad. Zij zong wel eens christelijke liedjes bij haar gitaar. Sommige kinderen vonden dat wel leuk. maar andere leerlingen en de leraren plaagden haar soms. Zij is al twee jaar van school, maar ze krijgt geen toestemming om te gaan stu deren. Een jaar geleden, toen ze zwaar verkouden was. ging ze naar de dokter voor een paar pillen. Hij wilde die alleen geven, als ze eerst naar een psychiater zou gaan. het- Een kleine kroniek van een niet- geregistreerde baptistengemeente in de Sowjet-Unie. Op de ene foto het kerkgebouwtje van de niet- geregistreerde baptisten in Tula. Het gebouw werd als kerk geslo ten, waarna er een kapperswinkel en een kledingreparatiebedrijf in werd gevestigd. Oe bevolking van de stad was over deze grofheid zo boos, dat deze zaken werden ge boycot. Ze moesten worden geslo ten. Er is nu in de kerk een opslag voor chemicaliën. Op de andere foto een deel van de niet-geregistreerde baptistenge meente van Tula. De voorganger is geen ze weigerde uit angst dat ze dan wel eens in een kliniek zou kunnen terechtkomen. De vader en de dochter zijn enthou siaste aanhangers van Billy Gra ham, van wie een portret de kamer siert.Lepiosjkin was eerst ongelo vig. In het leger merkte hij, hoe de baptisten-jongens verzet boden, bijvoorbeeld tegen filmvoorstellin gen. Dat vonden ze duivels. Ze pres teerden het, twee uur lang hun ogen dicht te houden. Nadat hij uit dienst kwam, na de oorlog, liet hij zich in 1960 dopen. Soms vroegen de broeders hem te preken en zo werd hij een soort self made domi Mattheus Altuhox. Hij werd vier maal gevangenengezet of verban nen. Een van de vrouwen, Klava Fomina, kreeg enkele malen boe tes omdat zij het koor leidde. Een ander gemeentelid, de derde per soon van links op de voorste rij, zit op dit moment gevangen. Links van hem Leonid Lepiosjkin. Achter Lepiosjkin de heer K. Poljakov, die twee jaar in een arbeidskamp doorbracht. De eerste man van links op de tweede rij is Nikola Wladikin, die uit het kamp ontsla gen werd, na een maand in hon gerstaking te zijn geweest. Dit ge val veroorzaakte enige deining in de Sowjet-Unie. baptistenleiders is duidelijk: „Jullie moeten met ze spreken om informa tie van hen te krijgen en hen op leugens te betrappen. Deze mensen moeten voortdurend gekritiseerd worden", zegt Georgij. „De baptis tenleiders gebruiken de foto's waar op zij staan met westerse kerklei ders om ons te misleiden. Om ons te laten geloven dat westerse kerkelij ke functionarissen hen ernstig nemen. Politiek Deze dissidente christenen dragen vreemde politieke ideeën met zich mede. Zo meldt Georgij dat hij voor een theocratisch systeem is. Wan neer wij tegenwerpen dat zo'n sys- teem een beetje moeilijk te verwer kelijken is, met een overgrote meer derheid van niet-gelovige mensen in het land, merkt hij op dat die ook geen recht behoren te hebben om mee te regeren. Het liefst zou hij de macht in het land uit de handen van de communistische partij en in die van de kerk leggen. Wanneer wij hem waarschuwen dat dit geen ga rantie is voor een bestel waarin alle mensen tot hun recht komen, be gint hij het systeem in Chili te ver dedigen, waar een christelijke over heid er dan toch maar in geslaagd is, de communisten weg te werken. Ook Zuid-Afrika, met zijn christelij ke premier Vorster spreekt hem wel aan. Georgij klaagt over de verru wing der zeden. „Dat komt allemaal uit het oosten", zegt hij. „Het zijn de mongolen die onze beschaving bedreigen". Ook de joden schijnen bij te dragen aan de cultuurcrisis. Op dit punt loopt het gesprek vast en besluit ik verder maar over koet jes en kalfjes te spreken. ZATERDAG 5 JUNI 1976 KERK TROUW/KWARTET 2 ZA Het oude Rusland heeft naast de orthodoxe staatskerk steeds een indrukwekkend aantal eigenaardige sekten gehad. Onder deze sekten bevonden zich weer talrijke extreme afsplitsingen en ondergroepen. Er kwamen en komen de meest onverwachte gebruiken voor, zoals castratie, zelfkastijding, vasten en heel bijzondere voedingsgebruiken. Soms leefde een sekte in volle dige promiscuïteit, maar meestal volgden zij zeer strikte regels. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat er ook nogal wat geestdrijverij en godsdienstwaanzin voorkwam en nog voor komt. Ook andere splintergroepjes kregen onevenredig veel aandacht, ook al werden hun sporen van de Sowjet- bodem uitgewist Een nog steeds bestaande sekte is die van de ware orthodoxe kerk. een groep die na de revolutie van 1917 ontstond als re actie op de tegemoetkomende hou ding van de officiële kerkleiding tegenover de communisten. De stichter van deze groep was de mon nik Leontij Gritsan. die zijn volge lingen een zwervend leven voor schreef en verbood identiteitspa pieren bij zich te dragen Herleving Veel van de sekten zijn typisch Rus sisch en komen nergens anders ter wereld voor. Een aantal sekten is ontstaan mede door buitenlandse beïnvloeding en er zijn sekten, die gewoon uit het Westen en met name Amerika zijn overgewaaid Een hele opmerkelijke oorspronke lijk Russische sekte is die van de doechobory. de geest-worstelaars. Zij zijn afkerig van elke samenwer king met anderen en erkennen geen staatsgezag. Deze groep dateert uit de achttiende eeuw. Als reactie op deze sekte ontstond ongeveer te zelfdertijd de sekte van de moloka nen (moloko is melk in het Rus sisch). Deze groep is veel ruimer dan de douchobory. De molokanen houden vast aan hun traditionele gebruiken van een leven in sober heid en arbeidzaamheid, maar zij zijn bereid overigens gewoon mee te doen in de modernisering van de maatschappij Erg moeilijk De sekten hebben het heel erg moeilijk gehad onder de communis tische regeringen. En in sommige gevallen werden de extreme sekten aangegrepen om de hele groep van gelovigen in dlscrediet te brengen. Zo besteedt de anti-religieuze pro paganda nog steeds aandacht aan de sekte van de skoptsy (gecastreer- den>. In 1930 lag hun aantal ergens tussen duizend en tweeduizend, maar er werd veel over deze drijvers gepraat om daarmee aan te tonen, dat de anti-religieuze propaganda alleen maar tegen fanatici gericht was. Kortgeleden publiceerde het anti religieuze blad Naoeka i Rellgia (wetenschap en godsdienst) de re sultaten van een onderzoek dat ge daan was in de omgeving van de Vader en dochter, levend buiten de marge van de Sowjet-maatschappij. door A.J.Klei Twee dagen lang heeft de gerefor meerde synode onlangs zitten dubben over de vraag blijven we meedoen met het anti- racismefonds van de wereldraad van kerken, ja of nee?, en tenslot te kwam er een lief compromis uit de bus. Ik zei tegen iemand, die hierover nogal knorrig was. dat de apostel Paulus het indertijd mak kelijker had. Die hoefde maar te AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948, Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 dromen van een man die riep kom over en help ons!, en hij wist waar hij aan toe was Of liever: waar hij naartoe moest, want hij nam terstond het schip naar Ma cedonië Maar blijkbaar heeft geen der eerwaarde gereformeer den 's nachts een gezicht gehad van een bevrijdingsbeweging met een duidelijke aanwijzing. Allicht niet, kreeg ik ten antwoord, we hebben tegenwoordig rapporten en als je die goed leest weet je drommels goed wat je te doen staat. Ik wilde niet vervelend worden, anders had ik gevraagd welke rapporten Die van de voorstan ders of die van de tegenstanders van hulp aan dat fonds Morgen is het pinksteren, dan herdenkt de kerk de uitstorting van de Hei lige geest en je hebt alle kans dat er ergens over Handelingen 16 vers 9 en 10 (daar staat het ver haal van die man uit Macedonië» gepreekt wordt. Het is een zeer geliefde tekst voor een pinkster- zendingspreek. Naar mijn erva ring is bij deze gelegenheid de prediker drukker in de weer met de inhoud van onze opdracht dan met de manier waarop we die opdracht krijgen. In elk geval heb ik wel begrepen dat de Heilige Geest geen inlichtingen meer ver strekt per droom. Hoe dan wel Zit de kerk toch niet een beetje verlegen met de Geest Ik vraag dit met de nodige aarze ling. Eens schreef ik op deze plek dat we niet goed raad wisten met de viering van het pinksterfeest, je had er geen takjes hulst of eieren voor nodig, en dan stond je met lege handen. Prompt werd ik terecht gewezen en sindsdien ont vang ik uit alle hoeken van het land aankondigingen van uitge breide pinkstervieringen. Vaak gaan deze vergezeld van een uit nodiging, welke hartelijk van toon is. maar waarin ook iets doorklinkt van een licht verwijt ik had beter moeten weten. Ik weet nu beter. Ik weet ook dat de charismatische beweging, die een dikke streep onder de gaven van de Geest wenst te zetten, her en der goede ingang vindt in de kerk. Evenmin ontgaat me dat kerk- en pinkstermensen niet meer met een hooghartige boog langs el kaar heenlopen. Toch hou ik mijn vraag overeind zit de kerk niet verlegen met wat zijzelf op pinksteren te vertellen heeft Uit hoofde van mijn broodwin ning heb ik een niet gering aantal kerkelijke vergaderingen meege maakt. Aan het begin werd altijd gebeden om verlichting door de Heilige Geest. Aan het eind werd God de Vader gedankt voor zijn bewarende trouw, Zijn Zoon voor diens vergevende liefde, en de Heilige Geest nergens voor. Hij werd niet eens genoemd, ik heb dat tenminste nooit meegemaakt. Trouwens tijdens de debatten kwam het me voor dat de aanwe zigen weinig fiducie hadden in een mogelijke werking van de Heilige Geest, zó stevig zetten zij alle punten op alle i's teneinde tegen iedere eventualiteit verze kerd te zijn. En dan nog iets. Er is een ingrijpende besluit genomen met, laten we zeggen, veertig te gen dertig stemmen. Wie zijn nu door de Heilige Geest verlicht De veertig voorstemmers Of de dertig die tegen waren Tellen ook bij de heilige Geest de meeste stemmen? De tekening maakte Mart Kern- pers bij Handelingen 16 vers 10 (uit de zgn. Mart Kempers-bijbel van het Nederlands Bijbel Ge nootschap). Pinksteren Nog altijd is er reden genoeg om er met Pinksteren en ook op andere dagen aan te herinneren dat de Geest die op de kerk gekomen is wat anders is dan onze geest. We wezen dan ook op het verschil tus sen hoofdletter en kleine letter om dat aan te duiden. Zodoende viel duidelijk de nadruk op het genade- karakter van de gave van de Geest. Het leven des Geestes komt niet uit ons hart, maar komt er in als het goed is. Toch kunnen we met het zo te stellen gemakkelijk in een eenzij digheid vervallen. Het Geestgebeu- ren is ook wel degelijk iets dat zeer nauw te maken heeft met onze geest De Geest komt niet zo over machtig op ons dat onze eigen geest eronder bezwijkt en vernietigd wordt. Dat is niet de bedoeling. Het heeft de Heilige Geest en ons goed gedacht, zeggen apostelen, staande in het Geestgebeuren van de ge meente. De Geest maakt levend en doet onze geest opleven en mee doen. Onze geest wordt in de bewe ging van de Geest meegenomen, maar meegenomen gaat onze geest dan ook mee. Daar mag van alles te zeggen zijn, maar het is er niet minder om. Welke weg de beweging van de Geest gaat is niet te voorzeg gen. maar dat betekent niet dat wij in ons meedenken over die weg en het uitzien naar het doel van de weg uitgeschakeld worden. Integendeel het is nu ook onze weg, waar we in de Geest op betrokken zijn. In een heid met allen die zijn verschijning liefhebben en van Hem en alles wat Hij op gang bracht houden, daar aan verknocht zijn, gaan we die weg van Pinksteren, als vlammendra gers en mensen van de nieuwe woorden, die we hopelijk steeds be ter leren spreken en die ook steeds meer herkend worden. IADVERTENTIE boekennieuws Sipke van der Land JE KUNT HET GELOVEN OF NIET 2e druk, 72 bldz 7.95 Zo sprak Sipke van der Land voor radio en televisie over bepaalde bijbelgedeelten. Prof. Dr W H. Gispen OVER BIJBELGEBRUIK 96 blz.. 9.75 Een informatief boek over het bijbelgebruik, waardoor het reaeimatig lezen van de Bijbel gestimuleerd wordt Os. H.J. Spier DE BIJBEL IN TEGENSPRAAK 132 blz M3 2S Op zorgvuldige wiize zet de auteur de verschillende gegevens uit de Bubel over eenzelfde zaak of persoon naast elkaar. Prof. Or. H. Mulder GIDS VOOR HET NIEUWE TESTAMENT 2e druk 164 blz., f 13.50 Boeiende achtergrondinformatie over het Nieuwe Testament Th J M Naastepad SALOMO 80 blz 8.50 Verklaring van aen bnbelgedeeite Geselt voor zowel gemeenschappeiiik als individueel bnbe:or<lerzoek De 2e drufi von JONA. van dezelfde auteur, verschijnt over enkele dagen Verknjgbaar in de boekhandel HJKOK KAMPEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2