Niemand gelooft echt in het systeem Synodaal besluit op televisie r'> V I l Hervormde kerk werkt tekort weg Anglicaanse kritiek op kernorder Groot zendingsfeest in Veenklooster Vandaag CHRISTENEN IN DE SOWJET-UNIE (3) i -v 4 V Beraad over dialoog op stapel gezet Vaticaan praat met sji-itische moslims Onze adressen: VOORBIJGANGERS Zaanse predikanten geven honorarium weg DONDERDAG 3 JMNM976 KERK TROUW/KWARTET 2 Er zijn veel meer jonge pries ters in de orthodoxe kerk die Intellectuelen en kunstenaars aanspreken dan de befaamde Dmitri Doedko. De orthodoxe kerk bezit heel veel flinke ke rels die de dienst aan de kerk trouw blijven./Om hen heen hebben Zif739k een kring van mensen die op volwassen leef tijd kerklid zijn geworden of vagè belangstelling bezitten. Een io n jongere bekeerling is Lev Regelsorr, jjpn 37-Jatlge fysicus, die samen mei. zijn vrouw Masja In een bescheiden' Oar m .een buitenwijk van Moskou-woont Regelson heeft samen met "He pfTestei Gleb Jakoe- nin vorig jaar een protestbrief aan de wereldraad van kerken ge- schreven T>e Nederlandse delegatie naar Nai robi heeft aan de twee Russische briefschrijvers een antwoord ge stuurd. Dat heeft de twee nooit be reikt. want hun post. raakt wel eens weg Regelson Is van gedeeltelijk Joodse afkomst. Zijn moeder be hoorde tot de groep strijdmakkers van Lenin, die uit voile overtuiging werkten aan een rechtvaardiger Rusland. Lev heeft een model- opvoeding gekregen en Is opgeleid aan de Lomonosaof-unlversltelt. Daar heeft hij ook een wetenschap pelijke carrière gehad, totdat er een kink in de kabel kwam. HIJ voelde zich Ineens tot de kerk aangetrok ken en werd orthodox. HIJ verloor toen zijn baan. Regelson is nu lid van {iezelfde ..vrije" academie, waar ook heel wat Joden werken, die ont slagen zijn omdat zij een visum voor Israèl hebben gevraagd. Maar de Regelsons willen het land niet uit, ook al heeft de geheime politie Lev al eens voorgesteld dan maar liever naar Israël te emigreren Veel jonge mensen Als wij met Regelson praten zit Gleb Jakoenin ef ook bij. Regelson zou desnoods, ais hij een opname in een psychiatrische kliniek zou ris keren. nog wel willen vertrekken. Jakoenin ls helemaal tegen vluch ten. ..Als ze me in de gevangenis zetten. zou.dat een voortzetting zijn van mijn dienstwerk", zegt hij. -r>. - v -•> 9 - Tl vi i Twee andersdenkende orthodoxen, de fysicus Lev Regelson eir de priester Gleb Jakoenin. door Aldert Schipper Regelson vertelt dat er in de kerk veel Jonge mensen komen zoals hij, die een Intellectuele opleiding ach ter de rug hebben. Onder hen zou den honderden kinderen van partij en KGB-leden zijn. Regelson ls ty pisch een nieuwe bekeerling. Ter wijl Jakoenin glimlachend toekijkt, vertelt Regelson over zijn visie op de kerk en de maatschappij. „De communisten vechten om de ziel van de wereld", zegt hij, „het is een geestelijke strijd." Het socialisme aanvaardt hij alleen, wanneer het een christelijke basis heeft. „Economische en sociale maatregelen maken de mens niet beter, zij bannen de jaloezie niet uit. Die blijft in onze massabewe gingen een rol spelen. En de leiders maken er misbruik van door er de mensen mee te manipuleren Grootste gevaar Volgens Regelson zijn er erg veel zoals hij, die verwachten dat de Sowjet-Unie door een gebrek aan innerlijke samenhang uiteen zal In en om de kerkgebouwen, zoals deze kapel in het klooster van Zagorsk zie je bedelaars, die vooral aan buitenlandse bezoekers geld vragen. vallen. „Niemand gelooft echt in dit systeem", zegt hij. „De mensen lie gen en bedriegen elkaar. Het communisme ls het pathos van de duivel. Dingen die voor mensen van wezenlijke betekenis zijn, wor den neergehaald. Er zit geen barmhartigheid in dit systeem, jul lie In het Westen moeten weten dat de strijd die wij voeren geen poli tiek strijd is, maar een gevecht om de menselijke waardigheid te be houden. De mensen hier verliezen zich in het streven naar materiële zaken. Dat is het grootste gevaar voor jullie in het Westen en voor ons hier. Jullie moesten meer bereid zijn tot een offer om ons te helpen in de strijd tegen de vrijheidsbe knotting. Dat is ook jullie belang Honger Als jullie niet meevechten vallen we allen ln een kloof." Jakoenin komt tussenbeide en zegt: „De officiële ideologie heeft zichzelf overleefd. De communistische ge dachten worded door niemand se rieus ter harte genomen, de anti religieuze hetze is bekoeld. Als de kerk nu toegang zou krijgen tot de massamedia, zou er binnen korte tijd een massale bekering tot het christendom plaatshebben. Nu ge beurt deze toewending alleen nog maar onder de beter geïnformeerde mensen. Onder de Jeugd bestaat er een geestelijke honger." Jakoenin vertelt dat er in de paas nacht duizenden jongeren rond de orthodoxe kerken waren. De kerken waren overvol, ook al hield de vei ligheidspolitie mensen tegen we gens de gevaarlijke drukte. Hoe groot de belangstelling voor de kerk is blijkt ook uit het aantal doopbe- dienlngen. Jakoenin: „In de grote steden wordt een derde tot een vier de van alle borelingen gedoopt. Op het platteland is dat zeventig tot tachtig percent." Traditioneel De theologie van de orthodoxe kerk is nog altijd zeer traditioneel. Er is geen ol nauwelijks sprake van theo logische vernieuwing. De vraag doet zich voor, hoe deze kerk. die zelfs nog een vreemde taal (het kerkslavisch) gebruikt in haar litur gie, er in slaagt jonge moderne men sen aan te trekken en te blijven boeien. Geeft deze kerk antwoor den op de vragen van deze tijd? Deze kwestie legden wij voor aan een democratische dissident. Alexander Ginsburg, die jarenlang de „Kroniek der dagelijkse gebeur tenissen" verzorgde en daarvoor en kele jaren gevangen heeft gezeten. Ginsburg (40 jaar) is journalist van zijn vak en noemt zichzelf „slavo- fiel". een traditie die sinds de dagen van tsaar Peter de Grote elke keer haar kop in Rusland opstak. Ginsburg behoort ook tot de groep jonge intelligentsia, die op volwas sen leeftijd naar de kerk is begin nen te gaan. Hij vindt de kerk met al haar traditonele vormen eigen lijk heel prima zo. „Je moet beden ken, dat het de oude eenvoudige mensen zijn. die de kerk voor de ondergang hebben bewaard. Moe ten wij de kerk nu gaan modernise ren? Dat zou betekenen dat wij haar stelen van degenen, die met hun leven er voor hebben betaald dat zij er nog is." Het zou zijns inziens uiterst kwalijk zijn als de intelligentsia die nu naar de kerk gaat. zou verlangen naar vernieu wing. „Wij hebben een enorme fout gemaakt. De intelligentsia heeft de resolutie van 1917 geleid en het volk daarmee groot onheil gebracht. We hebben niet zoveel recht van spre ken tegenover de oude moedertjes, die de kerk vijftig jaar lang hebben bewaard." DEN HAAG De Nederlandse hervormde kerk is erin geslaagd het begrote tekort van bijna zeshonderdduizend gulden over 1975 door fikse bezuinigingen en enkele meevallertjes om te buigen in een batig saldo van 174.773 gulden. Dit overschot zal worden verrekend met de bijdragen van de gemeenten voor 1976. Voor dit Jaar is overigens weer een tekort geraamd van 286 700 gulden De kerkelijkéJlnanclën blij ven door de inflatie aorgelijk. maar de hervormde finadctile raad consta teert ln zijn jaarverslag, dat zeer veel kerkleden de algemene arbeid van de kerk willen steunen. De financiering van het algemeen kerkewerk omvat de Instandhouding van het synodaal apparaat, de pro vinciale bureaus en de uitgaven van de classicale vergaderingen. Hiervoor staan de gemeenten vier en een half procent van hun Inkomen uit levend geld af Dit percentage ls door allerlei bezuinigingen sinds 1970 vrijwel on gewijzigd gebleven Voor de begroting IJJ76 heeft de fi nanciële raad de lastenstijging kun nen beperken tót 9»75procent. tegen over een algemene lastenstijging van 13 tot 14 procent De bezuiniging is vooral gevonden in vermindering van de personeelsbezetting bij het syno debureau. de financiële raad. de or gelcommissie en het archief Twee procent Los daarvan staaa de £ij dragen van hervormde lidmaten aan de „genera le kas", het centrale steunfonds van de hervormde kerk Uit deze kas wor den subsidies aan gemeenten en her vormde instellingen verstrekt Het aantal lidmaten, dat aan de generale kas bijdraagt, neemt af. In 1974 droe gen 945000 lidmaten bij. in 1975 20 000 minder. Door verhoging van de bijdrage tot 12.50 ls het saldo over 1975 met ongeveer zes ton gestegen tot ruim 5.3 miljoen. Volgens het jaarverslag ls de bijdrage uit de generale kas aan de twee- procents-actie voor ontwikkelingssa menwerking gereserveerd, totdat de synode uitspraak heeft gedaan over de besteding van dit bedrag Reden daarvoor is de kritiek van sommige gemeenten op toewijzing van gelden hiervoor uit de generale kas. GENEVE De kerngroep van de wereldraadafdeling inzake het ge sprek met vertegenwoordigers van andere godsdiensten wil in de ko mende tijd de aard. het doel en de soorten dialoog gaan verduidelijken In elk geval is dialoog niet een ander woord voor zending, aldus de kerngroep, waar de Nederlandse prof dr D C Mulder (Vrije Universi teit. Amsterdam) voorzitter van is. De kerngroep wil een groot beraad voorbereiden, waar gesproken zal worden over dialoog ln ge meenschap Op dit beraad zou het gesprek moeten worden voortgezet, dat in Nairobi tijdens de assemblee niet afgesloten werd In dit beraad zou ook de vraag aan de orde gesteld moeten worden Is God ook in ande re religies aan het werk? door A.J.Klei Hier en Nu's eindredacteur Réné Eijbersen kwam dinsdagavond per soonlijk op het scherm om met dr. O.Jager en ds.C.Mak te praten over het omstreden besluit van de gere formeerde synode, de steun aan het antl-racismefonds van de we reldraad van kerken (PCR) op te schorten. Ds.Mak zat er natuurlijk in zijn kwaliteit van de synodevoor zitter. de positie van dr Jager was iets minder duidelijk, ik vermoed dat zij bij de NCRV gedacht heb ben: we moeten een zeer bekend gereformeerd persoon hebben die op veilige afstand staat van het synodale bedrijf. Réné Eijbersen hield een korte in leiding, waarin hij het had over de gereformeerde kerk inplaats van gereformeerde kerken, maar dit zij hem als aardlg-ogende remonstrant graag vergeven. Het gesprek tussen ds. Mak en dr.Jager vond ik erg verhelderend en daarom geef ik er lets van door. Dr.Jager vertelde dat veel dominees het zondag moeilijk vonden om te preken in een kerkge meenschap waar zo'n besluit was gevallen.Eén van hen had ge vraagd: hoe kun Je nu nog samen bidden? Synodevoorzitter ds.C.Mak, die naast hem op het scherm zat, atten deerde er op dat in het gewraakte besluit toch stevige uitspraken té gen het racisme staan. Dat kan wel zijn. vond dr. Jager, maar hebben Jullie dan niet in de gaten gehad welk effect het besluit als zodanig zou hebben? Wat hem betreft, hij vond het „om door de grond te gaan". Ds.Mak legde uit dat een proefstemming had uitgewezen dat verdere behandeling van de op tafel liggende voorstellen zou uitlopen op het volledig van de tafel vegen van het PCR met 32 tegen 30 stem men. Een pat-stelling eigenlijk. De ze kant wenste het moderamen met uit te gaan en toen is het compro mis geboren, dat met op twee na algemene stemmen is aangenomen. Overigens wilde ds.Mak wel kwijt dat hijzelf vóór verdere steun aan het PCR was ("ik meng me als prae- ses zo weinig mogelijk in de discus sies. maar dit heb ik ook ter synode verklaard") en dat hij voorzien had hoe het besluit, ondanks de omrin gende tekst, bij velen zou terecht komen. Maar gelet de standpunten ter synode was er geen andere keus. Ik moet zeggen dat ik zelden een kerkelijke notabele woordvoerder zo eerlijk en onbevangen heb horen praten als dinsdagavond ds.Mak deed. Hij verstopte zich niet achter een vloed van woorden, probeerde niet de zaak zo voordelig mogelijk aan de man te brengen, maar duld de openhartig en zonder pose aan, waar de synodale onmacht met be trekking tot het PCR had gelegen. Ik vond dit voorbeeldig. TEHERAN (Clc) Op uitnodiging van de sjah van Perzië brengt een delegatie van het Vaticaan een vijf daags bezoek aan Teheran. De Per zische hoofdstad is het geestelijk centrum van de Sji-iten. de na de Soennieten grootste groep binnen de islam. Het ls dezelfde delegatie, die in februari een ontmoeting had met moslims in Tripoll. Libië. Onder lei ding van kardinaal Plgnedoli zal men praten met de sjah zelf. met de opperste immam van de Sji-iten en andere religieuze leiders. AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTEROAM/DORDRECHT: PostbOs 943 We^tblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Posious 101. Parkstraat 2? Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 VEENKLOOSTER „Jezus kennen Hem bekend maken" is het thema van de grote interkerkelijke zendingsmanifestatie op Tweede Pinksterdag in Veenklooster bij Zwaagwesteinde. in het oosten van Friesland. Voor het vierde Jaar wordt dit zen dingsfeest gehouden, dat geboren is uit een Initiatief van plaatselijke zen dingscommissies van verschillende kerken Vorig Jaar waren er al vijf tienduizend mensen uit het hele noorden van het land Daarmee is Veenklooster hard op weg om dat andere grote zendingifeest-in-de- open-lucht. van de gereformeerde zendingsbond op de eerste donder dag ln augustus in Driebergen, naar de kroon te steken als de drukst bezochte samenkomst van Neder land „Dienst te velde heet het samenzijn in Veenklooster Voorgangers zullen maandag zijn ds Jaap Zijlstra uit Delfzijl (gereformeerd) en ds K W Slik uit Tietjerk (hervormd) Het wil zijn een feest van christenen samen, waarbij de eenheid en ver bondenheid ln Christus het hoogte punt is. evenals de massale samen zang. de spontaneïteit en het elkaar herkennen in een enorme familiereü nie Voor de samenzang is een orkest gevormd uit een paar honderd muzi kanten van korpsen uit de omgeving van Veenklooster Dat alles in de open lucht, waarbij de eeuwenoude bomen van Fogelsangstate met hun geweldige kruinen een indrukwek kende omlijsting vormen. De collecte is bestemd voor het Nederlands bij belgenootschap ten behoeve van bij belverzending naar China 's Avonds zal er onder leiding van ds Zijlstra nog een speciale slotavond zijn voor de jeugd Zaterdagavond is er al een volkszangavond, waar vier duizend mensen verwacht worden Van een onzer redacteuren KAAPSTAD De anglicaanse de ken van Johannesburg. Desmond Tu tu. heeft naar aanleiding van de bouw door de Fransen van een kernreactor bij Melkbosstxand ln Zuid-Afrika. gezegd dat „elk samen gaan in economische of militaire zin tussen Zuid-Afrika en het Westen door de zwarten in Zuid-Afrika als ongelukkig wordt beschouwd." Tutu sluit zich aan bij Beyers Naudé. die gezegd heeft dat de zwarte meerder heid geschokt en vervuld zal zijn van teleurstelling indien de transactie doorgaat. De laatste maanden valt er in de Zuidafrlkaanstalige pers een voor zichtige wending weg van de harde apartheidspolitiek vast te stellen. Zo schreef Die Transvaler kortgeleden: „Discriminatie beledigt de zwarten, zit vol met explosieve emoties en giftige haat en zal aanleiding zijn tot een grote brand in Zuidelijk Afrika." De schrijver van deze zinsnede, hoofdredacteur Willem de Klerk van Die Transvaler, wil dat de regering haar beleid onder meer op de volgen de punten zal wijzigen: De status van de kleurlingen en Aziaten moet beter worden De zwarten kunnen niet als bui tenlandse arbeidskrachten worden beschouwd. Er moet meer land ter beschikking komen voor de thuislanden Vooroordeel op grond van huidskleur moet worden uitge bannen Het Christelijk Instituut heeft ln een persconferentie in Den Haag be kendgemaakt dat er geen sprake is van verbetering in Zuid-Afrika Horst Kleinschmidt, sinds kort vertegen woordiger van het Christelijk Insti tuut in Europa, heeft uiteengezet dat de regering-Vorster bezig is, zichzelf ruimere legale mogelijkheden te ver strekken om tegen de oppositie op te treden. Kleinschmidt. die de afgelopen we ken herhaaldelijk telefonisch contact heeft gehad met dr Beyers Naudé over de levering van onderdelen voor kernreactoren, zei -blij te zijn dat de order niet deels in Nederland terecht is gekomen. Hij is bezig contacten te leggen met vertegenwoordigers van de kerken in Frankrijk. Ook hen wil hij proberen duidelijk te maken dat het niet goed is de rege ring Vorster te versterken op een ogenblik, dat de ontwikkelingen in Angola en Mozambique de premier dwingen om te praten met de zwarte bevolking. „Tot nu toe ondersteunt Vorster geen belangrijke zwarte groe pering in Zuid-Afrika." aldus verte genwoordigers in Europa van het Christelijk Instituut voor Zuidelijk Afrika. De Zuidafrikaanse raad van kerken bespreekt volgende maand een voor stel dat de intrekking behelst van de kerkelijke erkenning voor legeraal moezeniers. die door de regering wor den betaald. In het voorstel wordt er op aangedrongen dat de kerken dé geestelijke zorg ter hand nemen van allen die aan beide zijden bij het conflict in Zuidelijk Afrika betrok ken zijn of kunnen worden In 1974 aanvaardde de raad van kerken een motie, waarin gezegd werd dat chris tenen niet per se in dienst hoeven als de staat hen oproept. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Schoonebeek: M. Mul der, eervol onth. pred., wonende te Delfzijl. Bedankt voor Nieuw Lekkerland: A. Muilwijk te Ouderkerk a.d. IJssel; voor Nijkerk, Veenendaal, Wezep en Elburg: J. E. de Groot te Neerlang broek. GEREF. KERKEN Benoemd tot past. medew. te Me- dembllk: W den Braber. kand. te Breukelen die deze benoeming heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Kantens: drs. N. H. Gootjes kand. te Leeuwarden, te Bruchterveld: H. Pool te Veendam- Zuidbroek GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) Beroepen te Zwolle: J. Schelhaas, laatstelijk pred. van de geref. kerk te Delft, die dit beroep heeft aange nomen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Drogeham: H. P. Brandsma zed. pred., wonende te Amersfoort; te Werkendam: P. Beek huis te Noordeloos. GEREF. KERKEN Beroepen te Diemen c.a L. D. Th. Steenstra te Eerbeek. H. van Hout De heer H. J. van Hout te Amster dam wordt per 1 september alge meen secretaris van de Sint- Willibrordvereniging, het r.k. advies orgaan en servicecentrum voor de oecumene. De heer Van Hout (25) hoopt over enkele maanden zijn stu die aan de katholieke theologische hogeschool te Amsterdam af te slui ten met het doctoraal examen in de systematische theologie. Hij is re dactiesecretaris van het theologisch tijdschrift Vox Theologica. Martin Kruse Tot opvolger van bisschop Kurt Schart als leider van het bisdom Berlijn Brandenburg is benoemd dr. Martin Kruse. een 47-jarige theo loog. Kruse treedt 1 januari 1977 in dienst, wanneer bisschop Schar! met pensioen gaat. ZAANDAM De predikanten in de ring Zaandam van de Nederlandse hervormde kerk hebben gezamenlijk besloten, het honorarium, dat zij voor vacaturebeurten (preken in va cante gemeenten) ontvangen, voort aan ter beschikking te stellen voor het werk in Oost-Europa. Gedacht wordt met name aan het werk van mevrouw ds. K. van Drimmelen, die in Wenen een soort brugfunctie in neemt tussen oost en west. ZAKELIJK De uitspraak waarover ik *t even wil hebben viel in een korte radio- uitzending over Unctad IV. Eén van de sprekers in de bedoelde rubriek zei dat de rijke landen verdeeld zijn. Nederland. Noorwegen en Zweden zouden bereid zijn om de ontwikke lingslanden tegemoet te komen en ln hun spoor nog enkele landen, maar Amerika. Duitsland en Japan met name zouden voor verdere stappen niets voelen. En toen kwam het: za kelijk hebben die laatste natuurlijk gelijk, maar het andere standpunt is menselijker. Ik denk dat niet ieder een even gelukkig zal zijn met die tegenstelling die er zo maar even uitrolde. Want het wil nog al wat zeggen! Voorzichtig gezegd houdt deze uitspraak ln dat er dus zakelij ke standpunten bestaan die niet di rect menselijk genoemd kunnen worden. Niet menselijk leg ik dan uit als: niet rekening houdende met de mensen die bij de zaak, waarover het gaat, betrokken zijn. Je zou misschien kunnen zeggen dat de man van de wijngaard in Mattheüs 20 heel zakelijk gehandeld zou heb ben wanneer hij die werkers van het elfde uur, laten we zeggen, een tien de deel van een denarie gegeven had. Ze krijgen echter veel meer. ze krij gen geen zakelijke maat maar een menselijke maat. een maat die reke ning houdt met hun leven als men sen. Als dit ook geldt voor onze sa menleving zullen christenen vooral daar te vinden moeten zijn waar in de eerste plaats naar menselijke maat-staven wordt gevraagd en de zakelijke op de tweede plaats staan. Bijbels gezien zal slechts dan wat menselijk is ook zakelijk zijn. Isabella Vaticaanse kringen sluiten niet uit, dat koningin Isabella I van Spanje, die de Moren verdreef en met haar man koning Ferdinand Columbus uitzond op de reis. waarop hij Ameri ka ontdekte, eens tot de eer der altaren zal worden verheven. Een beweging voor haar zaligverklaring is gaande in Spanje, waar in archie ven gezocht wordt naar bewijzen van haar mededogen en pastorale be zorgdheid. Isabella overleed in 1504 na een regeerperiode van dertig jaar. In overeenstemming met een gelof te. die zij gedaan had. trok zij geen nieuw kleed aan. voordat Granada, het laatste bolwerk der Moren in Spanje, gevallen was. In Spanje richtte zij een krachtig autoritair re gime op en vestigde zij de inquisitie „Er zijn bewijzen, dat zij een vrouw van groot mededogen was." aldus een woordvoerder van het Vaticaan Historici hebben gezegd, dat zij Amerika niet zag als veroverd land maar als braakliggend terrein voor de verspreiding van het geloof

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2