Jakoenin: nog geen psalm lezer zonder toestemming Godsdienstvrijheid toch in partijprogram DDR Geen kerkgeld voor geweld Vandaag CHRISTENEN IN SOWJET-UNIE (2) Blanken dankbaar voor gereformeerd besluit Misdadige samenspanning" Onze adressen: Bijbelschool bezig met de moraal VOORBIJGANGERS WOENSDAG 2 JUNI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 Officieel kent de Sowjet-Unie sinds de revolutie de grondwettelijke scheiding tussen kerk en staat. In de eerste na-revolutionaire jaren was deze regeling voor de kerk en met name voor de baptisten een ware opluchting. De orthodoxen, die door de tsaar gehinderd waren, mochten weer een patriarch kiezen en de baptisten raakten de discriminatie kwijt, waar ze onder het tsarisme onder gebukt waren gegaan. Achteraf is wel eens gezegd dat de revolutionairen de baptisten voortrokken om daarmee de orthodoxen te treffen. De feiten ondersteunen deze veronderstelling echter niet. De Jonge revolutionairen hadden mededogen en een zekere sympa thie voor kerkleden. Marx had ge zegd dat godsdienst opium was en de jonge revoluUonairen wilden de gelovigen wel helpen met het „af kicken". De kerk stelde zich op een hautain standpunt. De poorten van de hel zullen ons niet overweldigen, meende de hiërarchie. Zij verkon digde luidkeels dat al dat commu nistische gepraat ijdel gezwets was en dat de waarheid in de kerk en niet in de partij te vinden was Naarmate de revolutie zich doorzet te nam de tegenstelling tussen de kerk en staat toe. totdat tijdens de landbouwhervormingen in het eind van de jaren twintig de kerk mas saal aangepakt werd. Tienduizen den kerkgebouwen werden geslo ten. vele duizenden gelovigen kwa men om of werden verbannen. In 1939 waren er nog rond honderd kerken in gebruik naast ongeveer 500 functionerende kerken van de inmiddels opgeheven „nieuwe orthodoxe kerk". Er werkten in dat Jaar nog maar vier bisschoppen. In de oorlog met Duitsland leek het er even op of de kerk zou deze kant kiezen De Duitsers openden overal waar zij de baas werden de kerkge bouwen weer Maar de kerkleiding In de persoon van metropoliet Ser- gej riep op tot verzet tegen de fas cisten Hij besloot zijn oproep op 22 Juni 1941 met de woorden- „De kerk van Christus zegent alle gelovigen, die de heilige grenzen van ons va derland verdedigen. Moge God ons de overwinning schenken." Sergej drukte hiermee een alge meen gevoelen in de kerk uit. In deze situatie wilde de kerk het aan gedane onrecht vergeven. Eind 1942 riep metropoliet Sergej de kerk op. geld te geven voor een speciale pantsereenheid en in begin 1944 doo^lder^chippej stelde de kerk een volledige tankbrigade ter beschikking van Stalin. De dictator gaf daarna toe stemming voor een concilie, tijdens hetwelk motropoliet Sergej tot pa triarch werd gekozen. Er brak voor de kerk een lente aan. Theologische opleidingsinstituten en kloosters werden heropend. Vele kerken kon den weer in gebruik genomen wor den en toen Stalin overleed waren er volgens schatting zo n 25.000 priesters n eer aan het werk in onge veer 16.000 kerken Weer gesloten In het Westen is het nooit duidelijk geworden dat Nikita Chroesjtsjow niet alleen een einde maakte aan Stalins persoonlijkheidscultus, maar ook aan diens betrekkelijk liberale kerkppolltiek. Chroesjtsjow sloot weer duizenden kerken en kloosters Volgens de dis sidente priester Gleb Jakoenin wer den ln de jaren 1959 tot 1965 10.000 kerken gesloten. Op dit moment is de situatie tamelijk stabiel. Er zijn in de Sowjet-Unie ongeveer zeven tot achtduizend open kerkgebou wen. waarvan er veertig in Moskou staan. Voor de orthodoxen is het kerkge bouw van grote betekenis Zij wil len immers in de kerk het hemelse mysterie aanschouwelijk maken. In de tijd van de sluitingen onder Chroesjtjow werden in sommige ge vallen kerken van de orthodoxe pa rochies dag en nacht bewaakt door mannen met knuppels. In enkele gevallen haalde zulk soort verzet wel wat uit. Zo heeft de regering in de jaren 1959 tot 1965 grote moeite gedaan om het Podsjajawkaje- klooster in de Oekraïne te sluiten, maar zij slaagde niet als gevolg van verzet van de zijde van de monni ken en de gelovigen in de buurt. Stilzwijgen Doorgaans reageerde de leiding van de kerk echter met gedwongen stilzwijgen, hetgeen grote te leurstelling wekte bij grote groepen kerkleden. Bij de orthodoxen heerst een sterk ontwikkeld gevoel van katholiciteit, waardoor men niet zo gauw geneigd was het kerkverband te verbreken. Maar onder de baptisten traden verschei dene gemeenten uit de unie. omdat de staat eiste dat de leiding van de unie een aantal maatregelen aan de gemeenten oplegde die men als schadelijk voor het kerkelijk leven ervoer. Een actiegroep besloot een nationale protestvergadering te houden om de relatie tussen de staat en kerk aan de orde te te stellen. Deze actiegroep (in het Russisch „in- itiatiwniki") gaf later zijn naam aan de groep niet-geregistreerde baptls- De orthodoxe Kerkdienst erva ren de gelovigen als een mys terieuze presentie van het he melse De kerken hebben een weldadig gezellige mystieke sfeer. tengemeenschappen, die aanstonds in zware politieke moeilijkheden ge raakten. Vele leden werden gearres teerd en voor korte of langere tijd gevangengezet of verbannen. Enkele malen kwamen voorbijgangers of ac tieve gemeenteleden op mysterieuze wijze om. In enkele gevallen werden ouders uit de ouderlijke macht ge zet, als zij hun kinderen volgens hun gelovige overtuiging opvoedden. Ondergronds Het orthodoxe protest was veel meer ondergronds. Pas in 1966. toen de twee jonge priesters Echliman en Jakoenin een open protestbrief aan de patriarch zonden, werd er iets van in het Westen bekend. Eerder had bisschop Jermogen geprotesteerd. In alle gevallen had dit ernstige ge volgen voor de protesteerders. Jer mogen werd naar het Oosten verban nen en Jakoenin werd als priester aan de kant gezet. De kerkleiding voorkomt echter dat dit soort men sen martelaren worden. Zo had Ja koenin tot voor kort nog een baantje als koorlid in een kerk in een dorpje vlakbij Moskou. Echliman is verdwe nen uit de protestbeweging. Wie Jakoenin (42 jaar) opzoekt in zijn flat in een Moskouse buurt komt onder de indruk van de moed van deze man. Zonder overdreven na drukkelijk te doen. vertelt hij over de omstandigheden waarin zijn kerk verkeert. Hij erkent de mogelijkheid dat er naast de gewone kerk in de Sowjet-Unie ook nog iets als een ondergrondse orthodoxe kerk kan bestaan. Zekerheid is er echter niet. „Niemand kent haar geografische verspreiding. Maar er zijn geruchten dat deze kerk enkele bisschoppen heeft. Er zouden bij deze kerk ook enkele oude monniken en nonnen behoren, die een teruggetrokken le ven leiden in bijvoorbeeld de Kauka- sus. Rondom hen schijnen groepen jongeren te bestaan.Er zouden enke le duizenden als monnik leven, maar er zijn geen duidelijke grenzen tus sen deze ondergrondse kerk en de officiële orthodoxe kerk. Naast de catacombenkerk is er een half-legale organisatie, die groeiende is. Maar ik kan geen getalsschattingen geven", zegt Jakoenin. „Onwaardig" Jakoenin. die in de assemblée van de Wereldraad van kerken in Nairobi de aandacht trok met een brief, die hij samen met de fysicus Lev Regelson had geschreven, houdt vol dat hij de hiërarchie in het geloof als wettig blijft erkennen. Maar hij vindt dat die hiërarchie niettemin „onwaar dig" is. Zijn redenering is als volgt: „De kerk heeft twee kanten. Ener zijds is zij een geheimnisvol myste rie. waarin het Goddelijk geheim ten volle wordt bewaard. Aan de andere kant speelt de kerk een rol in de geschiedenis van de wereld. In dit laatste opzicht bevindt de kerk zich in een verkeerde positie. De kerk is ziek. In de laatste tien jaar is er inhoudelijk niets veranderd; er wa ren geen verdere verslechteringen, maar van de gesloten kerken is er bijvoorbeeld niet één heropend en de regering speelt nog steeds de baas over het dagelijkse kerkelijke leven. Geen enkele wijding of handopleg ging van een bisschop of psalmlezer kan bijvoorbeeld zonder toestem ming van de staat plaatshebben. Al le lijsten en gegevens van mensen die in de kerk wat doen. worden overgebriefd aan het uitvoerend co mité in het rayon. En als de autori teiten van iemand vinden dat hij ongewenst is, dan kan hij zomaar ontslagen worden." Grofheid In de kerk wordt het als een grote grofheid ervaren, dat de overheid steeds de namen wil hebben van ouders, die hun kind laten dopen of van jongelui, die in de kerk willen trouwen. Jakoenin zegt hierover: „De priesters worden daarmee ge dwongen als verraders op te treden. Zij worden tot de nieuwe judassen gemaakt. Wie weigert mee te werken wordt ontslagen. Toen ik als geeste lijke werkte in de stad Dimitrow, kwam er in 1964 een jong paartje in de kerk om te trouwen. Ik schreef hen in het register in. Ik vroeg of zij daar geen bezwaar tegen hadden, omdat het wel eens op hun werk bekend zou kunnen worden. Hij zei toen dat hij lid van de partij was en dat zij elkaar van hun werk kenden in een geheim onderzoekinstituut. Toen zij zich realiseerden wat zij voor risico liepen, zagen zij af van het kerkelijk huwelijk. Zij wilden dat ik hun naam uit het register zou schrappen. Toenik voorstelde dat zij op een andere dag terug zouden ko men om „stilletjes" te trouwen, kwa men ze niet meer opdagen." De geestelijken maken dit soort ge schiedenissen herhaaldelijk ook nu nog mee. Als je langs een kerk komt. waaruit zingen te horen is en de deur is op slot. dan kun je er zeker van zijn dat er een doop of huwelijk is, die voor een der aanwezigen compro mitterend kan zijn. -7- Van een onzer medewerkers BERLIJN Het door de Oostduitse kerken bezorgd te- gemoetgeziene SED- partijcongres is voorbij en heeft een, wat deze zorgen be treft. verrassende wending genomen. Het voorlopige partijprogramma, dat maanden geleden al aan het volk van de DDR werd voorgelegd door mid del van publlkatie in het partijblad van de SED „Neues Deutschland" had schrik teweeggebracht, onder meer omdat de waarborg van godsdienstvrijheid daarin niet meer werd genoemd. De inspraakprocedure, die op de pu- blikatie volgde, blijkt wel degelijk invloed te hebben gehad op de defini tieve tekst van het programma, dat na het congres in Neues Deutschland is afgedrukt. De aandachtige lezer heeft in dat stuk van zes volle dagbladpagina's de verloren gewaande clausule kun nen terugvinden: „De socialistische staat garandeert alle burgers hun politieke vrijheden en sociale rechten: het recht op ar beid. het recht op ontspanning, op Van een onzer medewerkers JERUZALEM Het Israëlische hooggerechtshof heeft Mirjam en Jacob Hutchins tot een boete veroordeeld en hun „misdadige sa menspanning" verweten. Zij hadden gewild, dat de staat Israël hun de rechten zou geven die joden volgens de wet op de terugkeer toevallen. Het hooggerechtshof heeft echter duidelijk gemaakt, dat de Hutchins niet tot het joodse volk kunnen worden gerekend, ook al zijn zij in 1971 in Chicago tot het jodendom overgegaan. Het rabbinale hof in Chicago had namelijk het Israëlische ministerie van binnenlandse zaken laten weten, dat het zich bij de toetreding tot het jodendom van Mirjam en Jacob Hutchins had laten misleiden. Zij zijn aanhangers van een evangeliserende christelijke sekte en waren tot het jodendom overge gaan om van binnenuit joden met hèt christendom in kennis te brengen. „Zoiets is nog nooit vernomen." zei een van de rechters van het hooggerechtshof. Een ander noemde het „een misdadige samenspan ning van missionarissen met de bedoeling joden van hun geloof los te scheuren. Maar zonder geloof is er geen bestaan voor het volk Israël mogelijk." Mirjam en Jacob Hutchin worden niet als joden beschouwd in Israël. Van een onzer redacteuren PRETORIA Het besluit van de gereformeerde synode, de aanbeveling van financiële steun aan het speciale fonds van het op het communistische samenleven programma tot strijd tegen rassenwaan op te schorten, heeft onder de blanke Zuidafrikanen opluchting en tevredenheid gewekt.- Dr. Klaas van Wijk de Vries van de Dopperkerk meent dat het besluit wtjgt op een kentering bij de Neder landse gereformeerden De Vries meent dat dit komt door het krachti- ge standpunt, dat de blanke gerefor meerden in Zuid-Afrika tegenover de AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westbiaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Pustbus 101. F arkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN. Postbus 3. Melkmarkt 56. ZwoUe Tel. 05200-17030 Nederlanders hebben ingenomen. Van Wijk de Vries verwacht dat dé band tussen zijn kerk en de Neder landse gereformeerden, die begin dit jaar werd verbroken, hersteld zou kunnen worden, wanneer de Neder landse kerk tot „wijsheid" komt." Moderator (synodevoorzitter) D. P. M. Beukes van de Nederduits gerefor meerde kerk (NG Kerk) is door het gereformeerde besluit aangenaam verrast en er dankbaar voor. ..Dit is het waarvoor de NGKerk zich steeds heeft beijverd." zei hij tegen het dagblad Die Burger Ds. Beukes be schouwt het besluit als een teken van een ommezwaai naar rechts in Euro pa. Dit besluit plus het besluit van een maand geleden, dat opgetreden zal worden tegen predikanten, die afgedwaald zijn van de leer kan het begin worden van een versteviging van de banden tussen de twee ker ken. De moderator van de Kaapse synode van de NGKerk. dr. J. D Vorster. die eveneens zijn blijdschap over de opschorting van steun aan het fonds van het PGR uitsprak, maakt nog wel bezwaar tegen het plan van de gereformeerden, een ge sprek over rassenwaan aan te knopen met de Wereldraad van kerken. Ook de uitspraak dat de Nederlanders staan achter de algemene doeleinden van het PGR kan de goedkeuring van dr. Vorster niet verwerven. gratis onderwijs en gezondheidszorg, op materiële zekerheid bij ouderdom en ziekte; gelijke rechten voor alle burgers, onafhankelijk van ras. nati onaliteit. wereldbeschouwing, reli gieuze belijdenis en/of sociale status. Hij garandeert gelijk recht voor man nen en vrouwen op alle terreinen van het politieke, maatschappelijke en culturele leven." Het stuk onderscheidt zich van het partijprogramma van dertien jaar ge leden opvallend door een veel nuch terder en zakelijker taal. Het Rus sische. bijna „religieuze", woordge bruik heeft rrien laten varen Verder is voortdurend sprake van de „ent- wickelte" socialistische maatschap pij; een gevorderd socialisme dus op weg naar het volledige communis me Van daaruit worden bepaalde passa ges duidelijk, zoals die over de wo ningbouw Heeft men eerst om prak tische redenen alleen maar zoveel mogelijk gebouwd, nu wil men in de woningbouw ideële elementen invoe gen: mogelijkheden voor een hoge wooncultuur. voor zinvolle vormen van vrijetijdsbesteding en voor het versterken van de betrekkingen tus- «n de bewoners onderl.ng voorspel AMSTERDAM - Volgens de heer W. A. Bijvoet, voorzitter van de Het weglaten van het gedeelte over stic.htln§ .-Geen kerkgeld voor geweld", wordt zijn stichting vnjheid van Tod^i'enst w" gesteund door tegen de dertigduizend sympathisanten, reldbeschouwing moet ook te maken In een advertentie „namens tiendui zenden verontruste lidmaten van de gereformeerde kerken in Nederland en andere gezindten" in onze krant van gisteren sprak de heer Bijvoet Van een onzer verslaggevers gehad hebben met de „gevorderde" socialistische staat. Het afsterven van de religie diende zo langzamer hand merkbaar te worden, al was het maar door de religie dood te zwijgen. BILTHOVEN „De christelijke mo raal is de moraal van een groep die in onze moderne samenleving steeds meer in een minderheidspositie komt te staan." Dat zei dr. J. Rinze ma, ethicus en gereformeerd predi kant te Soest op de jaarlijkse school dag van het Nederlands Bijbel Insti tuut gevestigd in Bosch en Duin. bij Bilthoven. Ter afsluiting van het 28e schooljaar van deze driejarige mid delbaar theologische opleiding wa ren ruim vierhonderd mensen naar de aula van de Christelijke Technische school te Zeist gekomen. Dr. J Rinzema sprak er over de vraag naar goed en kwaad. Wil een samenleving in stand blij ven. aldus dr. Rinzema, dan is het zonder meer noodzakelijk dat er een zekere mate van overeenstemming is over datgene wat kan en niet kan. Anders bestaat het gevaar dat deze samenleving aan haar eigen innerlij ke verdeeldheid ten onder gaat Om tot een eigentijds oordeel te ko men over goed en kwaad, staat de christenheid de bijbel als be langrijkste bron ter beschikking. Dit ondanks alle problemen die er aan het Schrtftgebruik in de ethiek ver bonden zijn De bijbel is een bron van motivatie en inspiratie voor ie dereen die dagelijks met de Schrift omgaat Bovendien wijst het op een onopgeefbare m de ethiek: ook in de bijbel zelf komt men in aanraking met verschillende cultuurperioden met de daaraan verbonden moraal- systemen. Evenals in de begintijd van de chris telijke kerk is de moraal van de christelijke kerk een minder- heidsmoraal. Er is geen sprake meer van een monopoliepositie zoals die er eeuwenlang is geweest. Dr Rinze ma sprak echter de hoop uit dat deze minderheidsmoraal missionair en wervend mag zijn en dat in deze tijd. waarin veel mensen het „niet meer zien zitten", een licht mag opgaan. Vanuit dit geloof hebben christenen de taak om zending en evangelisatie te bedrijven. zijn dankbaarheid uit voor het be sluit van de gereformeerde synode om de steun aan het speciale fonds van het anti-racismeprogram van de wereldraad van kerken op te schor ten. Tevens riep hij op. geen gehoor te geven aan de oproep van „Betaald Antwoord". De heer Bijvoet begon zijn actie „Geen kerkgeld voor geweldnadat de gereformeerde synode in maart 1974 besloten had. het speciale fonds te steunen. Onder andere riep hij de kerkleden in een open brief op. 25 procent van hun kerkelijke bijdrage te blokkeren, zolang het synodebe sluit niet zou zijn ingetrokken. In oktober vorig jaar werd de actie om gezet in een stichting. Inmiddels zijn enkele brochures verschenen, waarin de heer Bijvoet het Zuidafrikaanse apartheidsbeleid verdedigt. Hij heeft tweemaal een bezoek aan Zuid- Afrika gebracht, waar zijn zoon woont. Zelf behoort hij niet meer tot de gereformeerde kerken. Na jaren van verontrusting bedankte hij enige tijd geleden als lid. voornamelijk om de politiek in de preek. Na een gesprek met zijn predikant meldde hij zich vorig jaar weer terug, maar de kerke- raad wilde hem. naar zijn zeggen, niet accepteren, zolang hij niet bereid was, zijn actie „Geen kerkgeld voor geweld" te staken. Daardoor is hij nu nog kerkelijk dakloos. NED HERV KERK Beroepen te Giessen (NB): J. van Drenth, industrie-pred. te Ede. Beroepen te Kamerik: J. E. de Groot te Neerlangbroek; te Voorburg: R. Crouwel te Bunnik. Aangenomen naar- Sliedrecht: H. G. Oostinga te Lisse, die bedankte voor Groningen: naar Angeren (parttime; toez.): mevr. M. E. v. d. Berg-Warners kand. te Zetten; Bedankt voor Klaaswaal: P. Vermaat te Vlaardlngen. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Vlaardingen: drs H. Eikelboom te Brussel; de benoe ming tot bijstand in het pastoraat te Drachten: J. Z. Potjer em.pred. aldaar. GEREF. KERKEN (Vrijg.) Beroepen te Ommen: H. J. Boiten te Zuidwol- de (dr). Aangenomen naar Stadskanaal: P. Groenenberg te Uithuizen die be dankte voor Bergentheim. Den Hel der. Harlingen, Meppel, Rouveen. Spakenburg-Zuid. Terneuzen. Ure terp. Utrecht-Noordwest en Zutphen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Emmeloord: M. de Boer vlootpred. te Willemstad (Cura.ao); te Goes: J. Verhage te Meppei; te 's-Gravendeel: H. P. Brandsma zen- dingspred.. wonende te Amersfoort Aangenomen naar Veenendaal: J. van Mulligen te Rotterdam-Zuid. GEREF. KERKEN Beroepen te Joure: B. Koekkoek te Waddinxveen. Ds. H. Gordeau Bijna 69 jaar oud is in Enschede overleden ds. H. Gordeau. Hij was hervormd predikant te Wolsum en (van 1946 tot 1966) in Eibergen. Daar na was hij nog enkele jaren leraar godsdienstonderwijs en klassieke ta len aan het Ichthus-college te En schede. Ds. C. C. Pijpers Op de leeftijd van 66 jaar is overle den ds. C. C. Pijpers te Den Haag Ds. Pijpers was vanaf 1937 predikant achtereenvolgens te Hengelo (vrijz. herv.). Zweeloo (herv.). Voorburg (NPB). Curacao (ver. prot. gem en na zijn terugkeer uit Curacao voor ganger van verschillende afdelingen vrijzinnige hervormden in het West- land en tevens leraar godsdienston derwijs. BETROUWBAARHEID Er is de laatste dagen nogal ge schermd met het begrip betrouw baarheid. Door het niet afgeven van de garanties aan de medewerkers aan het leveren van de beruchte kernvaten en door het niet nakomen van beweerde beloften van de kant van de regering, en nu vooral door de vertraging in de besluitvorming ten aanzien van deze affaire zou ons be drijfsleven in de wereld een klap hebben gekregen, met name wat de betrouwbaarheid van dat bedrijfsle ven betreft. Het is maar de vraag wat men onder betrouwbaarheid ver staat. De regering heeft niet gewei gerd om de gevraagde garanties te geven, maar gesteld dat ze dat wel gedaan zou hebben, dan is niet in te zien waarom er dan minder betrouw baarheid zou ontstaan. Zeker niet bij de miljoenen die nog altijd vol hoop uitzien naar hun bevrijding in deze wereld. Die zouden uit die weigering zonder enige uitzondering juist moed gekregen hebben. Eindelijk een instantie die openlijk neen zegt tegen onze verdrukkers. En dat zelfs met schade voor zichzelf, 't Is maar de vraag waaraan een volk trouw wil zijn. Aan eigen handelspositie en welvaart of aan het heil van onze broeders in de wereld. Die laatste trouw zal vele christenen in het be drijfsleven toch meer moeten toe spreken dan die eerste. Hier was even sprake van een keuze. Maar die kan voor christenen toch niet moei lijk zijn. Waarom gebeuren er toch eigenlijk nooit wonderen? Waarom komt er nu niet een christelijke groep van mensen uit de grote be drijven die ronduit verklaren graag winst te maken en geld te verdienen voor iedereen, maar niet op deze wijze. En waarom zou dat eigenlijk een wonder genoemd moeten worden Drs J. Schoneveld Drs J. Schoneveld. predikant van de Nederlandse hervormde kerk voor buitengewone werkzaamheden (the ologisch adviseur in Jeruzalem), pro moveert 17 juni tot doctor in de godgeleerdheid aan de rijksuniversi teit te Leiden. Zin proefschrift (in het Engels) is getiteld: „De bijbel in de Israëlische opvoedkunde. Een studie van benadering der Hebreeuwse bij bel en de onderwijzing ervan in de Israëlische opvoedkundige litera tuur." Promotor is prof. dr P. Roest, terwijl prof. dr Zwi Adar uit Jeruza lem als co-promotor optreedt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2