I
Gereformeerde steun aan
racismefonds opgeschort
Vandaag
Vrijgemaakte jeugd
en evangelisatie
Leiding hervormde kerk
bezorgd over welzijnswerk
Onze adressen:
Gemeentelid zijn
is niet: je
laten bedienen
Kapel op Schiphol
Martin Heidegger
VOORBIJGANG—
VRIJDAG 28 MEI 1976
KERK-BINNENLAND
TROUW/KWA|DAC
Van een onzer verslaggevers
LEUSDEN De gereformeerde synode heeft zich losgemaakt van het speciale fonds van het
programma tegen rassenwaan van de Wereldraad van Kerken. Uit het fonds werden de afgelopen
jaren uitkeringen gedaan ten behoeve van groepen die metterdaad verzet bieden tegen racisme.
Wel stelde de synode zich opnieuw
achter de algemene doelstellingen
van het programma tot bestrijding
van rassenwaan (PCR». Het PCR is
ontstaan na de assemblee van de
wereldraad in 1968 in Uppsala. Het
speciale fonds diende om de verbon
denheid van de kerken, met de be
strijders van rassenwaan uit te druk
ken. De bijdragen werden aan groe
pen gegeven om daarmee humanitair
werk te verrichten. Omdat de kerken
deze groepen volstrekt serieus wilde
nemen, zagen de kerken evenwel af
van formele controle op de besteding.
Enkele van de begunstigde groepen
hebben bij hun activiteiten soms ge
weld toegepast of menen dat geweld
soms onvermijdelijk Is. De we
reldraad van kerken heeft echter
nooit voor geweld gekozen, ook al
bleven de verwijten van die aard toe
stromen.
In 1974 sprak de gereformeerde syno
de zich officieel ten gunste van het
PCR uit. De synode beval de kerken
en kerkleden aan. bijdragen aan het
speciale fonds te geven op een speci
aal gironummer van het algemene
diakonale bureau.
Breuk
De gereformeerde deelneming aan
het PCR veroorzaakte verschillende
reacties in Zuid-Afrika. De blanke
gereformeerden, verenigd in de Ne
derduitse Gereformeerde Kerk in
Suid Afrika (NGKerk) dreigden de
Nederlandse zusterkerken met een
breuk. Vorig jaar november wees de
gereformeerde synode het ultima
tum dat de NGKerk had gesteld van
de hand en besloot zij niet terug te
komen op het eenmaal genomen be
sluit. Afgevaardigden van de niet-
blanke gereformeerde kerken uit
Zuid-Afrika pleitten voor handha
ving van de gereformeerde steun aan
het PCR. In een verklaring zei de
zwarte gereformeerde kerkleider ds
S. Buti sr. dat afwijzing van het PCR
door de zwarte gereformeerden in
Zuid-Afrika beschouwd zou worden
als een capitulatie van de Nederlan
ders voor de blanke gereformeerden
ten koste van de slachtoffers van
rassenwaan.
De blanke NGKerk beschuldigde de
Nederlanders er van onvoldoende re
kening te houden met de angst van
de blanken in Zuid-Afrika en de NG
synode besloot tot een breuk in de
relatie met de Nederlandse zuster
kerk. wanneer deze laatste niet zou
breken met het PCR. Dit ultimatum
werd enkele malen uitgesteld, in
laatste instantie tot de vergadering
die de gereformeerde synode afgelo
pen dinsdag en woensdag aan het
onderwerp wijdde.
Trouw
Dinsdag werd in de avonduren dui
delijk dat ongeveer de helft van de
synode trouw wilde blijven aan het
gegeven woord. De andere helft vond
dat er aanleiding was. op het besluit
van 1974 terug te komen. Deze
patstelling kwam tot uitdrukking in
een zogenaamde stempeiling. die
uitwees dat 34 stemmen voor en 32
tegen het PCR waren. De leiding van
de synode ontwierp daarom een tus
senvoorstel. waarin deze patstelling
tot uitdrukking werd gebracht. In
dit voorstel werd aan de ene kant
gezegd dat de synode blijft staan
achter de algemene uitgangspunten
van het PCR. maar anderzijds niet
aan de kerkleden wil aanbevelen, bij
te dragen aan het speciale fonds. Wie
echter toch wil bijdragen kan dat
blijven doen via het bestaande giro
nummer.
Voorts besloot de synode overleg te
openen met de wereldraad van ker
ken of er voor de gereformeerden een
andere weg gevonden kan worden
voor steun aan de strijd tegen de
rassenwaan dan via het speciale
fonds van het PCR. gezien de relatie
die de Nederlanders met de blanke
en niet-blanke gereformeerden in
Zuid-Afrika hebben.
GOS
In het besluit van de gereformeerde
synode staat verder dat de Nederlan-
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kannen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
Bij publikatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS -
Onheus
In TROUW van 25 mei las ik uw
commentaar „Onheus". In verband
hiermee en ook vanwege de hele al-
faire rondom de krediet-garanties
voor leveringen aan Zuid-Afrika. het
volgende commentaar: In onze Va
derlandse Geschiedenis tijdens de
moeilijke periode 1585-1587 speelde
de kwestie van onze handel op Span
je. waarmee de door de Unie van
Utrecht verenigde Zeven Nederlan
den een oorlog voerde op leven en
dood. Leicester wenste deze leveran
ties aan de vijand te verbieden, op
principiële gTonden. en als hij zijn zin
had doorgezet, had wellicht Enge
land onze handel op Spanje overge-
nomen.De redelijke regenten boden
zoveel tegenstand, dat Leicester naar
Elisabeth I van Engeland terugkeer
de. In 1588 onstond de Republiek der
Zeven Verenigde Nederlanden en be
gonnen onze roemruchte tien jaren,
door Fruln zo meesterlijk beschre
ven. De geschiedenis herhaalt zich
niet. maar toch.
Amsterdam G. Dozcman
Nieuwe haring
De nieuwe haring is weer aan wal. en
prompt, zoals we dat elk jaar lezen,
weer van prima kwaliteit. De prijzen
liegen er trouwens niet om. Maar
waren ze dan nog maar te genieten,
ik had er 't vele geld nog wel voor
over. Zo'n tien Jaar geleden, voordat
de ..haringwormpjes" waren uitge
vonden. waarvan onze voorouders
geen weet en ook geen last hadden,
en de bereidingswijs is veranderd, at
ik er globaal zo n 500 per jaar. thans
uit verveling misschien nog 2 of 3.
Vroeger was de haring een lust voor
't oog: één stuk zilver, mals en
smeuig en heerlijk ziltig van smaak.
Thans: afzichtelijk, doods, stijf,
hard. smakeloos!
Abcoude Joh. C. Janssen
Ongeloofwaardig
Israël, dat internationaal steeds geï
soleerder komt te staan en vooral
door progressieve krachten in de
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
steek wordt gelaten, wordt bijna ge
dwongen contacten te onderhouden
met Zuid-Afrika. Pas geleden oefen
de minister Boersma daar kritiek op
uit. Als hij daarbij Israël alternatie
ven geboden had. zou dat terecht
geweest zijn. Helemaal ongeloof
waardig wordt hij, als hij vlak erna
het been stijf houdt bij Nederlandse
(kem)leveranties aan Zuid-Afrika.
Israël is blijkbaar weerlozer, dan de
Nederlandse ondernemers.
Utrecht C. M. Kooyman
Hart van Rotterdam
In het verhaal van Huib Goudriaan
over de binnenstad van Rotterdam
in Trouw van zaterdag 22 mei. waar
in de zaken voor een groot deel goed
worden samengevat, zijn enkele din
gen vergeten. Wat Goudriaan
misschien niet weet is dat de stoot
tot de kritiek op de Rotterdamse
wederopbouw niet is gegeven door
prof. dr. R. Wentholt en zijn boek uit
1968 en ook niet door studenten van
de Delftse TH. zoals de legende wil.
maar door een film van de Rotter
damse cineast Jan Schaper uit 1965.
Deze film. „Stad zonder hart", is
door de televisie uitgezonden en
sloeg in als een bom. Vanzelfspre
kend vielen de heren autoriteiten de
film onmiddellijk aan. maar de be
volking „pakte" de film en sindsdien
is het begrip „hart van Rotterdam"
gemeengoed geworden, zozeer zelfs
dat elke stunt van de overheid verge
zeld gaat van „hartekretenbij de
opening van de Doelen was het „Rot
terdam heeft zijn hart terug" en nu
bij de Binnenstadsdag heet het dat
„Rotterdam zijn hart terug wil." Wie
na wil gaan als eerste openlijk kri
tiek durfde uiten op de tot dan heili
ge opbouwkoe in Rotterdam en sug
gesties gaf (zoals woningen in de
binnenstad, koopavond, bomen enz.)
die later zijn overgenomen, kan te
recht bij het gemeente-archief aan
de Mathenesserlaan. waar al twaalf
jaar een kopie wordt bewaard van de
film „Stad zonder hart", destijds ver
guisd. maar al tien jaar een bron van
inspiratie voor alle hoogmogenden.
die zich met Rotterdam menen te
moeten bemoeien
Rotterdam
Hans de Ridder. Filmproduktic
Naschrift redactie
Mogelijk dat ik Jan Schaper geen
recht heb gedaan en de invloed van
zijn film heb onderschat. Het is mij
echter bekend dat de kritiek van
Wentholt in kringen van stedebouw
kundigen landelijk meer invloed
heeft gehad dan bekend is. Overi
gens waren de na-oorlogse kaalslag
manie. miskenning van de waarde
van oude binnensteden en vergodde
lijking van het verkeer Europese ver
schijnselen. voortkomend uiteen be
paalde tijdgeest en is ook het huidi
ge beleid om weer woningen terug te
brengen in de binnenstad niet „Rot
terdams". maar een in geheel Euro
pa aanwezig verlangen naar herstel
van de veelvormigheid van de bin-
IWn!Ud H. Goudriaan
ders er bij de blanke gereformeerden
op aan dringen zich te stellen achter
het besluit van de gereformeerde oe
cumenische synode (GOS) dat ge
mengde huwelijken toelaat en pleit
voor gemeenschappelijke
kerkdiensten van verschillende ras-
sengroepen. Aan de blanke gerefor
meerden wordt ook gevraagd zich in
woord en daad ondubbelzinnig te
keren tegen rassendiscriminatie in
het kerkelijke, sociale en politieke
leven van Zuid-Afrika. De gerefor
meerden zullen trachten, zo moge
lijk samen met de hervormden, in
gesprek te komen over deze kwestie
met de verschillende gereformeerde
kerken in Zuid-Afrika
De synodale uitspraak kwam tot
stand nadat eerst nog door ds. D. H.
Borgers uit Den Ham was getracht
een volledige breuk met het PCR tot
stand te brengen. Deze poging ver
wierf toch nog elf voorstemmen,
maar werd overigens verworpen.
NGKerk
Nadat het besluit van de synode tot
opschorten van de aanbeveling van
het fonds was genomen, kreeg de
afgevaardigde van de NGKerk. dr. F.
O'Brien Geldenhuys. het woord. Hij
vatte het besluit op als een uitgesto
ken hand naar de blanke NGKerk.
zodat deze de verbroken band weer
kan opnemen. Zover is het echter
nog niet. Dr. Geldenhuys zei dat hij
geen mandaat had meegekregen om
te kunnen beloven dat het tussen de
Nederlandse en blanke Zuidafri-
kaanse gereformeerden weer goed
zou komen. Hij wees er op dat de
breuk met de Nederlanders ook ver
schil, van inzicht ten aanzien van de
leer als oorzaak had. Hij leverde kri
tiek op de manier waarop de Neder:
landers met de zaak-Kuitertzijn om
gesprongen. Liever hadden de Zuid-
afrikanen gezien dat de Nederlan
ders daar het mes ingezet zouden
hebben. „U gaat daarin een andere
weg dan wij", zei dr. Geldenhuys. „Er
moet behalve judiciële (oordelende)
tucht ook justitiële (veroordelende)
tucht worden toegepast." Hij zei te
hopen dat zijn eigen land niet in
hetzelfde geestelijke vaarwater te
recht zou komen als waarin Neder
land in terecht gekomen is. Om deze
reden sprak hij zijn bezorgdheid uit
over het geestelijk klimaat waar stu
denten „met hun ongevormde geest"
aan Nederlandse theologische oplei
dingen mee in contact zouden kun
nen komen.
In een verklaring zei het synodelid
M. van den Heuvel uit Kamperei
land, daarin bijgevallen door enkele
andere synodeleden, dat het een
zwarte dag voor de Nederlandese ge
reformeerden was, omdat de synode
inzake de strijd tegen rassenwaan de
daad van het woord heeft geschei
den. Hij verweet aan degenen, die nu
de weg naar het speciale fonds (ge
deeltelijk) hebben afgesloten, dat zij
in gebreke zijn gebleven bij het aan
wijzen van een andere mogelijkheid
voor bestrijding van de ras: enwaan.
Van een onzer verslaggevers
SPAKENBURG - In de Westerkerk
te Spakenburg hadden gisteren Jon
geren uit de vrijgemaakte gerefor
meerde kerken (buiten verband) een
ontmoetingsdag met als thema: op
je plaats in de gemeente. Een van de
inleiders was de Groningse christe
lijke gereformeerde predikant dr T.
Brienen, die zijn gehoor voorhield
dat het lidmaatschap van de ge
meente van de Heer niet inhoudt dat
je op een luie stoel gezet wordt om je
te laten bedienen of tegen enige be
taling te consumeren wat Je wordt
voorgezet
Dr Brienen betoogde: je bent lid van
de gemeente om wat te doen. Elke
positie bij de Here Jezus betekent
ook een funktie. Zonder voorbij te
willen zien aan onze taak in en je
gens de wereld, ging het op deze
ontmoetingsdag met name over de
taak. ook van de jongere, in de eigen
kerkelijke gemeente Daar heeft
Christus ons neergezet, daar wil hij
ons gebruiken.
Dr Brienen: Binnen de gemeente vu
ren we elkaar aan tot trouw en goede
werken, bouwen we elkaar op in het
geloof, troosten we elkaar, bidden we
voor elkaar en leren we elkaar in alle
wijsheid enz. Zo bloeit de veelzijdig
heid van de onderlinge dienst voor
ons open. Zo krijgen de hoogmoeds-
trekjes van mijn hart minder kans
en heb ik minder last van de vraag of
ik wel werkelijk geloof heb. want uit
de werken wordt mijn onderlinge
dienst der liefde in al zijn veelvormi
ge mogelijkheden. Het levend lid
van Christus zijn manifesteert zich
in de dienst en gemeenschap aan de
andere leden van Zijn lichaam.
Dit alles mogen we met elkaar doen.
in goede verstandhouding en samen
werking. We doen het binnen be
staande kaders van ons gemeente
lijk leven, binnen de samenkomsten,
verenigingen, commissies en krin
gen. En wrat we op het grondvlak van
de plaatselijke gemeente leren, dat
brengen we dan ook In het vlak van
het bredere kerkelijk leven cn in de
toenadering van bijbelgetrouwe ker
ken in praktijk. Aldus dr Brienen
van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Het moderamen (dagelijks bestuur) van de
hervormde synode is voornemens, zich tot de regering te richten
om haar zijn zorgen kenbaar te maken over de plaats van de
levensbeschouwing in het welzijnswerk.
ADVERTENTIE
Deze toezegging deed de assessor
(plaatsvervangend praeses) van de
synode, ds. L. de Liefde uit Vlissin-
gen, gisteren op de drukbezochte
bondsdag van de hervormd-
;ereformeerde jeugdbonden (HGJB).
Deze bonden, die het jeugdwerk in
het rechterdeel van de hervormde
kerk behartigen, hebben in hun jaar
verslag 1975. dat dezer dagen ver
schenen is. hun zorg uitgesproken
over de subsidiepolitiek van de huidi
ge regering ten aanzien van het con
fessionele jeugdwerk. Dergelijke zor
gen leven ook in andere confessionele
jeugdorganisaties, en ook niet alleen
in het jeugdwerk.
„Van alle kanten komen de vragen
over de levensbeschouwelijke ach
tergrond van het welzijnswerk op de
synode af," aldus dr. De Liefde. Hij
vond het zaak. niet op eigen houtje
als organisaties, maar gezamenlijk
als kerk zich hierover tot de regering
te richten. „Uw zorgen zijn ook onze
zorgen," aldus ds. De Liefde.
Op deze bondsdag van de HGJB
stond Israël centraal. Dat een nieuwe
Kerken roepen Den
Haag op tot ,nee' inza
ke kredietgarantie
van een onzer redacteuren
AMERSFOORT Het moderamen
van de raad van kerken biedt in een gegeven, dat de vraag naar de Messi-
visie op Israël in de kring van de
gereformeerde bond baanbreekt,
bleek duidelijk uit de toespraak, die
ds. C. Trouwborst uit Benschop 's
middags hield. „Lees de profeten ten
aanzien van de toekomst van Israël
en vergeestelijk ze niet. God laat zijn
volk niet schieten," aldus ds. Trouw
borst. Hij ging uit van de vraag, die
de discipelen Christus vlak voor zijn
hemelvaart stelden: „Heere, zult gij
in deze tijd aan Israël het koninkrijk
weder oprichten?" Eenwenlang is dit
opgevat als een domme vraag van de
discipelen, die nog niet doorhadden,
dat Christus' koninkrijk niet aards,
maar geestelijk was. Maar volgens
ds. Trouwborst was de vraag van de
discipelen geheel wettig. Christus'
toekomst bestaat juist in „het op
richten van het koninkrijk aan Is
raël". Heel het oude testament is
daar vol van.
Wel geldt Christus' antwoord aan de
discipelen ook ons nu nog. dat het
ons niet toekomt, de tijden en gele
genheden te weten, die de Vader in
zijn hand gesteld heeft. Wij kunnen
niet. zoals allerlei sekten. Gods plan
met Israël uit de geschiedenis als uit
een spoorboekje aflezen. Maar wel is
de vervulling van Gods beloften
thans in een stroomversnelling geko
men. groter dan ooit tevoren, aldus
ds. Trouwborst.
Volgens hem werkt de Heilige Geest f\VPT*lpHPT"l
sinds de Jom-Kippoeroorlog op onge- v ÏCIICII
kende wijze in Israël. Dat eigen
kracht toen faalde, heeft zo'n schok
Deze week in Hervormd Neder
land o.a.:
Marx voor de
poorten van
Rome.
Zo komt het CDA tot stand
Gesina van der Molen en de
rijke jongeling
Unctad: listen cn lagen van de
rijke lan'den.
Ondernemers optimistisch
over toekomst van Zuid-
Afrika
■(t Jonge en oude schrijvers en
het leed van de wereld.
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
NAAM:
ADRES:....
PLAATS:.
TEL.NR.:..
ab.prijs 28,50 per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan:
Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel
len mag ook: 070-512111. Ook in d<
losse verkoop.
brief aan regering en parlement en
kele overwegingen aan. terzake van
de kredietgarantie voor de levering
van onderdelen van twee kerncen
trales door Nederlandse bedrijven
aan Zuid-Afrika.
De raad herinnert er aan dat de
Wereldraad van kerken aan alle re
geringen verzocht heeft te voorko-
as springlevend is geworden. Zelfs de
tophits zijn de laatste maanden in
Israël vol van de gedachte, dat de
Messias zal komen en dat het dan
vrede zal zijn.
Uit de collecte op deze dag werd
drieduizend gulden beschikbaar ge
steld voor de actie Kerk voor Israël.
men dat aan Zuid-Afrika kerncen- Tevens werd deze dag „De Wind-
trales geleverd worden. Vanuit een
christelijk humaan denken moet. zo
zegt de raad van kerken, solidariteit
met de zwarten voorop staan.
roos"-actie afgesloten. De opbrengst.
41.300 gulden, is bestemd voor het
jongeren-evangelisatiecentrum „De
Windroos" te Sluipwijk.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM „Vertel, als je evangeliseert, nooit halve waar
heden. Spreek niet alleen over een „goede God", want de bijbel
zegt ons, dat God ook een verterend vuur is. Zulke dingen
verzwijgen betekent de mensen bij de neus nemen."
Dat zei ds. J. Meilof uit Zwijndrecht
op de door 3500 jongens en meisjes
bezochte bondsdag van de Neder
landse bond van (vrijgemaakte) gere
formeerde jongelingsverenigingen,
waarop dit jaar zending en evangeli
satie een speciaal accent kregen.
Ds Meilof gaf in zijn rede allerlei
praktische wenken voor het belijden
naar buiten, zoals: probeer niet alles
in één gesprek af te werken, bedenk,
dat je een levend mens voor je hebt.
erken, dat je zelf een gebrekkig mens
bent die van genade moet leven, ge
bruik overigens een woord als genade
niet, zonder het onmiddellijk uit te
leggen. Veel mensen evangeliseren,
terwijl zij Gods verbond en de kerk
systematisch verzwijgen, aldus ds.
Mcilof. Zij stellen zich tevreden met
..zielen te winnen voor Jezus" en de
kerkvraag doet er niet toe. Maar.
aldus hield hij de vrijgemaakte jeugd
voor. hoe kun je het evangelie door
geven. zonder te tonen waar God het
in deze wereld in deposito heeft
gegeven?
Ds D. Nieuwenhuis uit Vollenhove
activeerde de jeugd voor het zen
dingswerk. „Het meeleven met de
zending is niet een zaak van liefheb
berij. maar opdracht voor ieder
kerklid." aldus ds. Nieuwenhuis. die
in dit verband blij was met de ver
schijning van ht nieuwe vrijgemaak
te zendingsblad „tot de einden der
aarde".
Voorzitter
Tijdens deze bondsdag droeg ds. G.
Zomer uit Zwolle het voorzitterschap
van de jongelingsbond over aan ds.
D. Grutter (36) uit Drachten, die op
de huishoudelijke vergadering,
woensdag, gekozen was. Bij zijn af
scheid herinnerde ds Zomer eraan,
dat hij voorzitter werd in 1970, toen
de bond juist een zware crisis had
doorstaan. „Door Gods genade mo
gen we nog gereformeerd zijn." zei hij
en hij wenste zijn opvolger toe. dat
ook deze het „gereformeerd" in de
naam van de bond tot zijn recht zou
doen komen.
Op de huishoudelijke vergadering is
lang en breed gepraat over de „ge
mengde verenigingen". Als enige
kerk in Nederland hebben de gerefor
meerde kerken (vrijgemaakt) nog al
tijd apart naast elkaar een jonge
lingsbond en een meisjesbond. Dit
najaar komt er een extra huishoude
lijke vergadering over deze kwestie.
Martin Heidegger, een van de „va
ders" van het existentialisme, is
woensdag op 86-Jarige leeftijd in zijn
geboorteplaats Messklrch (in de
Westduitse deelstaat Baden-
Württemberg) overleden.
Heidegger die op 26 september 1889
werd geboren, studeerde wijsbegeer
te. theologie, wiskunde en natuurwe
tenschappen. Hij volgde tn 1928 zijn
leermeester Edmund Husserl, de
grondlegger van de fenomenologie,
op als hoogleraar in de wijsbegeerte
aan de universiteit van Freiburg.
In 1927 publiceerde hij zijn voor
naamste boek „Sein und Zeit", een
volgens zijn eigen zeggen onvoltooid
gebleven werk waarin de vraag naar
het zijn centraal staat en benaderd
wordt vanuit het menselijke zijn
(Daseln). Door dit. volgens vele des
kundigen uitermate moeilijk leesba
re werk, werd hij wereldberoemd.
In 1933 sloot de toen 44-jarige Hei
degger zich bij de nazipartij aan, een
stap die felle kritiek uitlokte van zijn
tijdgenoten. Dankzij zijn partijlid
maatschap werd hij rector-
maginifus van de universiteit van
Freiburg.
Pas in 1947 schreef hij weer een
belangrijk werk over Plato's concept
over de waarheid. Vanwege zijn nazi
verleden verboden de Fransen hem
in 1947 les te geven in hun bezet
tingszone. Het verbod werd in 1950
door de deelstaatregering van Ba-
den-Württemberg opgeheven.
Half miljoen
voor Mozambique
Van een verslaggever
DEN HAAG Minister Pronk heeft
een half miljoen gulden ter beschik
king gesteld voor medische hulp aan
de bevolking van Mozambique. Het
geld wordt besteed aan levering van
medicijnen en het vervoer ervan. Het
gaat om behandeling van malaria.
SCHIPHOL Op Schiphol is een oecumenische gebedsruimte geopend. Het is een kapel in de vertrekhal op de tweede
etage van het stationsgebouw, die uitsluitend bereikbaar is voor luchtreizigers en personeel op de luchthaven.
Luchthavendirecteur dr D. Riemens droeg de gebedsruimte woensdagmiddag officieel over aan het bisdom Haarlem en de
protestantse kerken van de Haarlemmermeer. Namens het bisdom werd de kapel in dank aanvaard door mgr Th.
Zwartkruis, bisschop van Haarlem en namens de protestantse kerken door de hervormde predikant jhr ds 1*1. A. de
Savornin Lobman uit Badhoevedorp.
WERKGELEGENHEID Qn
In verband met de vragen jfSTI
kabinet in deze dagen zozeeregd
bezig gehouden kwam ookfinn
de roep om werkgelegenl^re
sprake. Men kende die ten**,
bijzonder groot gewicht toe.; me
schreef wijlen ds J. C. SikM
loon der werklieden) al van
op arbeid. „God heeft hun (a- t
sen) In zijn genade recht op
gegeven. En Hij heeft aan
beid het recht op hun eigt
verbonden." Dat is een uits]
moeilijk te achterhalen is
mee nog bijzonder actueel,
er veranderde omstandight
hele arbeldsvraag is door
stoorde verhoudingen tussei
kings aanwas, mechanise rini
arbeid en de situatie van de
bronnen anders komen te li|
is een duidelijke tendens oi
niet langer te beperken tot deL*^
deelname aan het produktl~
Het begrip prestatiemaaf
speelt hier een rol. Wij loi
baar stuk met onze eenzijdii
dering in geld, waardoor wi
cirkel terecht gekomen lijkei
ver
ge'
itinf
iet
sin
zei
ide
m
iver
Ne
A
en 1
De roep om werkgelegenheid t
denken niet de beslissende rot
leven is méér. De kwaliteit
bestaan wordt niet alleen 1
door wat we met onze arb
geld verdienen. Dit klemt
waar sommigen van mening 25
wij van bepaalde vormen vai
loosheid wel niet meer zulleyCS
men. Uiteraard wil dit alles t
doen aan de diepe indruk il
zonder werk zijn van zovelenVN(
maakt, alsook aan de ernst
wij dit probleem tot een mcf
oplossing moeten zien te bre'
Beroepingswerk 5l
NED. HERV. Kerk
Beroepen te Zeist: P. Ven
Vlaardingen; te Vreeswijk:
duin te Brakel.
Afscheid op 30 mei van EmJ
Feenstra ber. te Terwoldr
Kortgene: J.D. de Boer ber.
geest in samenwerking met dfi ei
kerk. >*t t
Intrede te Huizum: J. Folkertfj
Apeldoorn; te 's Gravendeerei
Boesenkool uit Colijnsplaat; tftal
kum: W. de Greef uit Pijnacfek 1
Utrecht (stadszending; parjt t*
mevrouw J. v.d. Velden, ka|
Utrecht. Zij is reeds werkzaf de
vicaris bij de herv. stadszjnog
aldaar. dal
EVANG. LUTH. KERK di
Intrede te Monnickendam: K.i d
ker uit Eindhoven. Vorige weefewa
ds Dekker intrede gedaan te 1de 1
te Bergen op Zoom: A.K. v.ójart
em. pred. te Haarlem. [7 6
GEREF. KERKEN jent
Aangenomen naar St. Anna!
chie: A.J.P. Dondorp te GrijpS
(verb.ber.). 25
Afscheid van Groningen Z.: (ff*®
neman ber. te Leeuwarden W'^_01
Intrede te Woudsend: kand!
Deuzeman uit Kampen.
BAPT. GEMEENTEN
Intrede te Musselkanaal: J.
us uit Arnhem.
Meijer
De gereformeerde synode he<
P. C. Meijer (43 Jaar) predikP™
Rotterdam-Schiebroek, ben
tot industriepredikant in alf*^
dienst. Hij is onder meer lid
landelijke commissie kerk
drijfsleven en maakt deel uit
werkgroep predikanten en int
le samenleving. Zijn doctoraa
betrof het onderwerp theolt
industriële verhoudingen.
Van der Hammen
De gereformeerde synode h<
heer T. van der Hammen (54 j
Voorburg tot dusver redacteu;
telijk leven bij het dagblad 1
benoemd tot perschef van de
formeerde kerken. Hij volgt da
de heer Jac. B Looyen te Utre<
die deze functie om gezondht
denen moest neerleggen.
Alessandrin
De woordvoerder van het Vat
prof. Alessandrini. heeft va
zijn leeftijd ontheffing gevraaj
zijn functie. Zijn opvolger is
Romeo Panciroli, tot nu toe se
ris van de pauselijke commissi
de sociale communicatie.
APVERTENTin
Waarom protesteerden
Beyers Naudé en Verkuyl
tegen kernreactorleverantie?
Achtergrondinformatie hierover biedt het Defensie-nummer van
ros-Berichten. voor 2.50 incl. porto, te bestellen bij: Werkgi
Kairos. Corn Houtmanstraat 17. Utrecht (Postgiro 632.686).